Je kan de bijbel, of koran, natuurlijk ook gewoon zien als het product van geesteszieke personen en dus openstaan voor tegenstrijdigheden.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 22:48 schreef STORMSEEKER het volgende:
Bij deze dan het beloofde betoog over de ‘Drieëenheid’. Ik zal een aantal dingen bespreken, namelijk: De definitie van de Drieëenheid, de aard van de Heilige Geest en het bijbelse ‘bewijs’, gevolgd door de conclusie.
Ik weet dat het MEGA lang is, maar ik wilde het gewoon een keer geheel en uitgebreid uitleggen ipv van tientallen fragmenten in 30 topics.
quote:Op donderdag 28 december 2006 21:15 schreef Akkersloot het volgende:
Je kan de bijbel, of koran, natuurlijk ook gewoon zien als het product van geesteszieke personen
Dat doet bij sommige mensen nu eenmaal een wereld open gaan.quote:
Offtopic, maar goed.quote:Op donderdag 28 december 2006 22:02 schreef Akkersloot het volgende:
[..]
Dat doet bij sommige mensen nu eenmaal een wereld open gaan.
Waarom is dat een slaapverwekkende opmerking ? Gelovigen mogen zelf niet op het idee komen om het zo te bekijken. "de bijbel is goddelijk basta" enz.
Neem bijvoorbeeld de tegenstrijdigheden over "het dodenrijk" en "de hemel" in de bijbel. Het zijn gewoon tegenstrijdige auteurs of aan de ene auteur klopt het een en ander niet.
Dat het ook zoveel terug komt verbaast me steeds weer. veel duidelijker ook dan het stukje van stormseekerquote:Op donderdag 28 december 2006 22:44 schreef Viperen het volgende:hoop tekst
Zo denken vele wel, waaronder ik. Alles wat je over God zegt is niet compleet. Maar ook aan de andere kant, Jezus heeft geleerd hoe b.v. te bidden en met God om te gaan.quote:Op donderdag 28 december 2006 10:26 schreef Haushofer het volgende:
Zoiets, maar dan alleen in hoe wij Hem ervaren. Niet hoe Hij werkelijk is, want daar is dan weer weinig over te zeggen. Ik ben daar trouwens niet zo van, het komt op mij over als gedweep; "God bestaat wel, maar Hij is zo groot dat we er eigenlijk geen zinnig woord over kunnen zeggen, maar dat willen we wel, dus beschrijven we Hem hoe wij Hem ervaren in ons dagelijks leven".
Geldt dit ook voor:quote:Op maandag 25 december 2006 17:22 schreef Haushofer het volgende:
Om nog maar ff door te zaniken op dat stukje tekst: in de regel eronder, Genesis 1:27, staat:
וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם.
"wajivra elohiem et ha'adam betsalmo btselem elohiem bara oto:zachar oenekeeva bara otam"
Letterlijk is dit "...en hij schiep God (et) de mens in zijn beeld in een beeld van God schiep hij hem: man en vrouw schiep Hij hen". Hier wordt dan weer een enkelvoud gemaakt; ik denk dat je hiermee wel kunt laten zien dat die interpretatie van die meervoudsvorm uit de vorige vers volstrekt willekeurig en heel erg onwaarschijnlijk is, en niks met een eventuele aanwezigheid van Jezus heeft te maken![]()
Er staan wel meer dingen in de bijbel die niet expliciet genoemd worden.quote:Op donderdag 28 december 2006 00:01 schreef Friek_ het volgende:
Oh trouwens, ik denk dat je je stelling hard genoeg bewezen hebt die je in je topictitel geplaatst hebt, in fundamentalistische zin. Maar dat wist ik al dat dat ging gebeuren, want nergens staat expliciet in de Bijbel dat de drieeenheid daadwerkelijk er is. 't Is simpelweg een dogma dat tussen het jaar 300-400 is ingevoerd.
Monotheïsmequote:Psalm 14: 1
De dwaas zegt in zijn hart: Er is geen God.
Incarnatiequote:Jesaja 44 :8
8 Weest niet verschrikt en vreest niet. Heb Ik het u niet van oudsher doen horen en verkondigd? Gij zijt mijn getuigen: is er een God buiten Mij? Er is geen andere Rots, Ik ken er geen.
Opnamequote:Johannes 1: 14
14 Het Woord is vlees geworden en het heeft onder ons gewoond en wij hebben zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als van de eniggeborene des Vaders, vol van genade en waarheid.
En voordat het dogma werd ingevoerd, was de drieëenheid al bekend. Nogmaals, de waarheid hangt niet af van wat men erover zegt.quote:1 Tessalonicenzen 4: 16, 17
16 want de Here zelf zal op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank ener bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij, die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan ;17 daarna zullen wij, levenden, die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zó zullen wij altijd met de Here wezen.
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֱלֹהִים, הֵן הָאָדָם הָיָה כְּאַחַד מִמֶּנּוּ, לָדַעַת, טוֹב וָרָעquote:Op vrijdag 29 december 2006 01:01 schreef Viperen het volgende:
[..]
Geldt dit ook voor:
Genesis 3: 22
22 En de HERE God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad;
Voor 'laat ons nederdalen" wordt het werkwoord נֵרְדָה gebruikt, oftewel "neerdah." Ik weet zo ff niet of dit een meervoud is, denk het bijna wel, maar mn boeken liggen in Grunn, dus dat zou ik moeten opzoekenquote:Genesis 11: 7
7 Welaan, laat Ons nederdalen en daar hun taal verwarren, zodat zij elkanders taal niet verstaan.
וָאֶשְׁמַע אֶת-קוֹל אֲדֹנָי, אֹמֵר, אֶת-מִי אֶשְׁלַח, וּמִי יֵלֶךְ-לָנוּ; וָאֹמַר, הִנְנִי שְׁלָחֵנִי.quote:Jesaja 6: 8
8 Daarop hoorde ik de stem des Heren, die zeide: Wie zal Ik zenden en wie zal voor Ons gaan? En ik zeide: Hier ben ik, zend mij.
Ja, maar Elohiem is een vaste meervoudsvorm. Ik stelde eerder ook al dat er meer van die vaste meervoudsvormen zijn, zoals sjamajiem, majiem, Jeroesjalajiem... wat precies de reden is voor deze vaste meervoudsvormen, weet ik niet, en ik denk dat eigenlijk niemand dat van bepaalde woorden weet. Ik zal het binnenkort es aan mn docent Hebreeuws vragen, hij geeft geloof ik ook Bijbels Hebreeuws, dus de man zal er wel wat zinnigs over kunnen zeggenquote:...of niet? Onze, Ons en Elohim zijn toch meervoudsvormen? Anyway, ik zal er eens wat over opzoeken.
de meervoudsvorm kan ook gezien worden als overblijfsel van het polytheisme waar de Torah op voortborduurt.quote:Op vrijdag 29 december 2006 11:02 schreef Haushofer het volgende:
Ik zie trouwens na wat speurwerk op internet dat veel meer mensen die meervoudsvorm uit Genesis heel serieus zien als een aanwijzing voor de 3-eenheid, dat wist ik niet.
Ja, en ik geloof dat ze zo'n pluralis majestatis ook in het Hebreeuws kennen, maar dat zou ik dus moeten nakijkenquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:39 schreef Triggershot het volgende:
De koningin wordt toch ook in meerhoudsvorm aangesproken, of zie ik dat fout?
die heeft het gewoon uit de bijbel overgenomen en dacht dat het om 1 persoon gingquote:Op vrijdag 29 december 2006 12:39 schreef Triggershot het volgende:
De koningin wordt toch ook in meerhoudsvorm aangesproken, of zie ik dat fout?
Hij is een profeet inderdaad en hij is de Zoon van God die door De Almachtige, zijn Vader, aangesteld is als Koning over de aarde. Hij is zeker goddelijk te noemen, gezien zijn eigenschappen en macht, maar hij is niet De God, De Almachtige.quote:Op donderdag 28 december 2006 18:09 schreef Oud_student het volgende:
@Stormseeker
Nu vraag ik mij af wat de positie van Jezus nu is volgens de Jehovas.
Ik neem aan dat Hij meer is dan een profeet, maar Hij is geen God. Wat dan wel?
Wij bidden alleen tot Jehovah, in de naam van Jezus (Dit is een gebod van Jezus, omdat hij de middelaar is tussen mensen en God). Dus wij bidden TOT Jehovah, VIA Jezus.quote:En tot wie bidden de Jehovas, tot God of tot Jezus en wat maakt het verschil?
En als beide goddelijk zijn, dan zijn de jehova's niet monotheistisch
Mijns inziens is er geen probleem.quote:(de truuk van de 3-eenheid lost dit probleem op , ten koste van de begrijpelijkheid)
Nou, daar heb ik nog eens een leuk stukje over geschreven: Leert de bijbel het bestaan van een 'hel'?quote:Op donderdag 28 december 2006 19:20 schreef Viperen het volgende:
Dat gehenna, hades en sheol alledrie met 'hel' vertaald worden is inderdaad verkeerd, maar dat wil niet zeggen dat de hel niet bestaat. Maar goed, da's een ander onderwerp.
Als je de op gelezen had, was je het ongetwijfeld tegengekomen. Mag ik zo vriendelijk zijn je daar eerst heen te verwijzen en als je dan iets te vragen hebt zal ik dat met alle plezier beantwoorden.quote:'En arche en ho logos kai ho logos en pros ton theon kai theos en ho logos.'
Kan je uitleggen waarom hier taalkundig 'een' moet staan en in welke andere vergelijkbare teksten dat woord ook gebruikt wordt?
Jammer genoeg heb ik geen kaas gegeten van die klassieke talen![]()
Jezus zei dat hij een helper zou sturen om te helpen bij de prediking. Deze helper zou kunnen getuigen, kunnen leiden, spreken, horen, ontvangen. Toch maakt de bijbel zeer duidelijk dat woorden zoals ‘helper’, personificaties zijn van de Heilige Geest. Gods Geest kan mensen aanzetten tot bepaalde daden en via Heilige Geest kan God horen, spreken en dergelijke, maar er is geen reden om aan te nemen dat De Geest daarom een persoon is. De grondwoorden voor deze Geest duiden namelijk ook op een onpersoonlijke, onzichtbare kracht, precies zoals wij hem ook beschouwen.quote:Op donderdag 28 december 2006 19:35 schreef Viperen het volgende:
Ik geloof dat de Heilige Geest de derde persoon van de drieëenheid is en daarmee God.
Dat is een goede instelling. De waarheid telt inderdaad.quote:Op donderdag 28 december 2006 19:45 schreef Viperen het volgende:
Het interesseert me niet hoe het dogma van de drieëenheid het christendom binnen is komen waaien. Het interesseert me ook niet hoeveel vertalingen van de bijbel er naast zitten, althans niet in deze discussie. Ik wil weten wat waar is, historische gebeurtenissen hebben daar geen invloed op.
Ik merk dat jij vaak discusseert alsof er op een bepaalde manier zaken eenduidig in de Bijbel staan. Jouw nadruk ligt denk ik niet op de Bijbel zelf, maar op dogma's die je haalt uit jouw interpretatie van de Bijbelquote:Op vrijdag 29 december 2006 13:18 schreef STORMSEEKER het volgende:
Mijn nadruk ligt op de bijbel en niet op dogma’s.
Ik heb in de OP een complete uitleg gegeven over waarom hier ‘een’ moet staan.quote:Op donderdag 28 december 2006 22:44 schreef Viperen het volgende:
Jezus wordt God genoemd
Johannes 1: 1
1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
Totdat voor mij zeker is dat de enige juiste vertaling 'een god' is, blijft deze tekst staan.
Uit het verslag blijkt dat Jezus eerder aan zijn discipelen had laten zeggen: „Ik stijg op naar mijn Vader en uw Vader en naar mijn God en uw God”, is er geen reden om te geloven dat Thomas dacht dat Jezus de Almachtige God zelf was (Jo 20:17).quote:Johannes 20: 28
28 Tomas antwoordde en zeide tot Hem (Jezus): Mijn Here en mijn God!
Jezus reageert niet corrigerend door te zeggen dat Hij niet God is. En stond Tomas hier te vloeken?
Bij verschillende gelegenheden waarbij personen door een engel als boodschapper van Jehovah werden bezocht of aangesproken, kwam het voor dat zij, of ook wel de schrijver van het desbetreffende bijbelse verslag, die hemelse boodschapper antwoordden of over hem spraken alsof hij Jehovah God zelf was. (zie ook: Ge 16:7-11, 13; 18:1-5, 22-33; 32:24-30; Re 6:11-15; 13:20-22.)quote:Ge 16:7-11,13
7 Later trof Jehovah’s engel haar aan bij een waterbron in de wildernis, bij de bron aan de weg naar Sur. 8 Nu zei hij: „Hagar, dienstmaagd van Sarai, waar zijt gij eigenlijk vandaan gekomen en waar gaat gij naar toe?” Hierop zei zij: „Wel, ik ben bezig weg te lopen van Sarai, mijn meesteres.” 9 En Jehovah’s engel zei verder tot haar: „Keer terug naar uw meesteres en verneder u onder haar hand.” 10 Toen zei Jehovah’s engel tot haar: „Ik zal uw zaad zeer vermenigvuldigen, zodat het wegens het grote aantal niet geteld zal worden.” 11 Voorts zei Jehovah’s engel ook nog tot haar: „Zie, gij zijt zwanger, en gij zult stellig een zoon baren en moet hem de naam Ismaël geven; want Jehovah heeft omtrent uw ellende gehoord.
13 Toen noemde zij de naam van Jehovah, die tot haar sprak: „Gij zijt een God die ziet”, want zij zei: „Heb ik hier werkelijk hem aanschouwd die mij ziet?”
„God is uw troon in eeuwigheid”, dat wil zeggen, God is tot in alle toekomstige tijd de grondslag en ondersteuning van Christus’ troon.quote:Hebreeën 1: 6 t/m 8
6 En wanneer Hij (God de Vader) wederom de eerstgeborene in de wereld brengt, spreekt Hij:
En Hem moeten alle engelen Gods huldigen.
7 En van de engelen zegt Hij:
Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam;
8 maar van de Zoon:
Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid
en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.
Zie het verband met Psalm 45: 7
7 Uw troon, o God, staat voor altoos en eeuwig,
uw koninklijke scepter is een rechtmatige scepter.
Dit is een klassieker. CONTEXT!!quote:Johannes 5: 18
18 Hierom dan trachtten de Joden des te meer Hem te doden, omdat Hij niet alleen de sabbat schond, maar ook God zijn eigen Vader noemde en Zich dus met God gelijkstelde.
Een betere vertaling is: ‘Voordat Abraham er was, was ik er al’quote:Jezus is eeuwig
Teksten waaruit het tegendeel zou blijken behandel ik in een volgende post.
Johannes 8: 58
58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Eer Abraham was, ben Ik.
Dit is dus ook een klassieker en volgens mij heb je gewoon maar wat teksten van een website gerukt..quote:Zie het verband met Exodus 3: 14
14 Toen zeide God tot Mozes: Ik ben, die Ik ben. En Hij zeide: Aldus zult gij tot de Israëlieten zeggen: Ik ben heeft mij tot u gezonden.
Geen bewijs!quote:In een poging Jezus met Jehovah te vereenzelvigen, zeggen sommigen dat εγω ειμί (e´go ei´mi) het equivalent is van de Hebreeuwse uitdrukking ’ani´ hoe’, „ik [ben] hij (het)”, die door God wordt gebruikt. Er zij echter opgemerkt dat deze Hebreeuwse uitdrukking ook door mensen wordt gebruikt. — Zie 1Kr 21:17 vtn.
In een verdere poging om Jezus met Jehovah te vereenzelvigen, trachten sommigen Ex 3:14 (LXX) te gebruiken, waar staat: ᾿Εγώ ειμι ο ων (E´go ei´mi ho on), wat „Ik ben de Zijnde” of „Ik ben de Bestaande” betekent. Deze poging gaat niet op, omdat de uitdrukking in Ex 3:14 verschilt van de uitdrukking in Jo 8:58. (Zie Ex 3:14 vtn.) Nergens in de christelijke Griekse Geschriften kan Jezus met Jehovah worden vereenzelvigd, als waren zij een en dezelfde persoon. — Zie 1Pe 2:3 vtn.; App. 6A, 6E.
Nee; Ik, Jehovah! : (Openbaring 1:8) „Ik ben de Alfa en de Omega,” zegt Jehovah God, „Hij die is en die was en die komt, de Almachtige.”quote:Openbaring 22: 13
13 Ik (Jezus) ben de alfa en de omega, de eerste en de laatste, het begin en het einde.
Zie het verband met Jesaja 44: 6
6 Dit zegt de HEER, Israëls koning en bevrijder, de HEER van de hemelse machten: Ik ben de eerste en de laatste, er is geen god buiten mij.
Er is geen ‘DE GOD’, naast De Enige Ware God, Jehovah en dat beweert deze tekst nergens..quote:Vraag bij dit vers: hoe kan Jezus god zijn als er geen god naast God is?
Hebreeën 1: 10 t/m 12
10 En: Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest,
en de hemelen zijn het werk uwer handen;
11 die zullen vergaan, maar Gij blijft;
en zij zullen alle als een kleed verslijten,
12 en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden;
maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden.
Ik ga het korter houden nu:quote:Jezus is de schepper van alles
Dat is wel heel matig bewijs. Wat jij stelt staat hier niet. Hier blijkt niet dat Jezus aanbeden mag worden, hier staat JUIST dat alleen DE GOD aanbeden mag worden!quote:Jezus wordt aanbeden
Mattheüs 4: 10
10 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.”’
Je mag alleen God aanbidden. Jezus is God, dus wordt Hij aanbeden.
Dat Griekse woord dat met „aanbidden” is vertaald, pro•sku´ne•o, houdt volgens het Beknopt Grieks-Nederlands Woordenboek de gedachte in van „vereren, aanbidden, huldigen . . ., spec. v.h. Oosterse gebaar, dat men zich voor iemand op de knieën werpt en knie of voeten of de zoom van zijn kleed ’kust’.quote:Mattheüs 28: 9
9 En zie, Jezus kwam haar tegemoet en zeide: Weest gegroet. Zij naderden Hem en grepen zijn voeten en zij aanbaden Hem.
Andere teksten, zoals Mattheüs 2: 2, vermelden begrippen als 'bogen voor hem neer', 'bewezen hem hulde' enzovoort. In het Grieks is het woord 'proskuneo', 'aanbidden' gebruikt.
Nee.quote:Naar Jezus wordt gebed gericht
Is reeds behandeld. Jehovah zond engelen om Hem te vertegenwoordigen of om booschappen over te brengen. In een aantal gevallen was die vertegenwoordiging zo rechtstreeks dat men tegen de engel sprak alsof men rechtstreeks tot Jehovah sprak. Maar nooit en te nimmer was zo een engel Jehovah zelf en nooit nam een engel de eer die Jehovah toekomt.quote:Een vraag
God verscheen aan mensen in het Oude Testament.
Wie zagen de mensen dan wel?
Het spammen van websites is erg matig en wordt niet gewaardeerd.quote:De Jehovah's Getuigen hebben een eigen bijbelvertaling: de Nieuwe Wereld Vertaling. Deze keert zich als het gaat om aanbidden tegen Jezus, klik hier.
Probeer je hier te zeggen dat de naam JWHW als "Jehowa" moet worden gespeld? Daar is zover ik weet grote onzekerheid over, en dat lijkt me nogal een zwak argument om de juistheid van een vertaling aan te voerenquote:Verder: Onze vertaling is zeer correct en is gebaseerd op verscheidene andere vertalingen (niet door ons vervaardigd!) en steeds is gekozen voor de meest correct weergave van de originele tekst en context. Alleen al het feit dat ‘Hel’ goed is vertaald en het feit dat DE NAAM, Jehovah er in staat (zoals die in de 17e eeuw al in verscheidene bijbelvertalingen stond en ZOALS HET HOORT) maakt deze vertaling tot een nauwkeurige en natuurgetrouwe weergave.
Een interpretatie moet kloppen met ALLE teksten. Als ze klopt (of: lijkt te kloppen) met sommige teksten maar maar een stel andere niet (zoals de drie-eenheid), dan is ze niet waar.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:33 schreef Haushofer het volgende:
Ik merk dat jij vaak discusseert alsof er op een bepaalde manier zaken eenduidig in de Bijbel staan. Jouw nadruk ligt denk ik niet op de Bijbel zelf, maar op dogma's die je haalt uit jouw interpretatie van de BijbelIk ben zelf niet Christelijk, maar ik zou niet weten hoe je met volle zekerheid die 3-eenheid zou kunnen verwerpen. Of aantonen. Argumenten van beide stellingen stoelen op interpretaties, en die zijn verre van eenduidig.
Ik hoop dat je mijn cynisme proefde..quote:Je stelt daarbij inderdaad dat het mooi is om te zien hoeveel er na de dood van Christus is toegevoegd aan het Christelijke geloof. Dat vind ik ook. Ik moet zeggen dat ik daarom ook het gnostische geloof heel interessant vind. Jij zult dat waarschijnlijk ketters vinden, maar het is wel een geloof wat vrij oorspronkelijk is
Oneens, ALLE argumenten voor de leer zijn teniet te doen andersom niet.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Ik vind het hele topic eigenlijk wel erg mooi, ik krijg juist de indruk dat er voor beide stellingen genoeg valt te zeggen, en dat het alleen maar van je manier van interpreteren afhangtNog een quote van Stormseeker:
Begin nou niet weer.quote:Probeer je hier te zeggen dat de naam JWHW als "Jehowa" moet worden gespeld? Daar is zover ik weet grote onzekerheid over, en dat lijkt me nogal een zwak argument om de juistheid van een vertaling aan te voeren
Dus hoeft het niet perse een referentie te zijn voor een meerderheid van personenquote:Op vrijdag 29 december 2006 13:04 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, en ik geloof dat ze zo'n pluralis majestatis ook in het Hebreeuws kennen, maar dat zou ik dus moeten nakijken
-edit: Wiki over het woordje Elohiem
Het blijkt in andere teksten mbt koningen ook voor te komen.
Ok, die eenduidigheid zie ik dus niet, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik niet geloof.quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:52 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Oneens, ALLE argumenten voor de leer zijn teniet te doen andersom niet.
[..]
Ohw, dat had ik gemist, sorrie.quote:Begin nou niet weer.
Ik heb al talloze malen uitgelegd dat de originele uitspraak verloren is gegaan, maar dat GODS NAAM WEL THUISHOORT IN DE BIJBEL. DAAR HEEFT ZE ALTIJD GESTAAN EN DAAR HOORT ZE TE STAAN.
En wij hebben ze er inderdaad in staan. Daarbij is de vorm ''Jehovah' of 'Jehowa' al HONDERDEN jaren in zwang. Dus kom daar AUB niet mee aanzetten!
Oh, en om daar nog even op terug te komen: niet alleen is de precieze uitspraak van 'Jehovah' niet niet meer bekend, van ALLE op Gods Naam gebaseerde namen (zoals Jesaja, Jezus, Jeremia, Jozua, Hosea) IS DE PRECIEZE UITSPRAAK ONBEKEND!quote:Op vrijdag 29 december 2006 13:45 schreef Haushofer het volgende:
Probeer je hier te zeggen dat de naam JWHW als "Jehowa" moet worden gespeld? Daar is zover ik weet grote onzekerheid over, en dat lijkt me nogal een zwak argument om de juistheid van een vertaling aan te voeren
Het is ook niet zoo erg, maar ik wordt soms een beetje kribbig van dat soort dingen.quote:Op vrijdag 29 december 2006 15:06 schreef Haushofer het volgende:
Ohw, dat had ik gemist, sorrie.
Ja, maar er is een heel groot verschil met JHWH en die namen die jij aanhaalt; de naam JHWH mocht enkel door de hogepriester 1 maal per jaar worden uitgesproken, terwijl die andere namen voluit mochten worden gebruikt ( ze hebben immers niks Goddelijks ). De Massoreten hebben ca 500 ( ik lees ook wel es 800, maar ala ) na Christus de klinkers toegevoegd, en het is daarbij veel aannemelijker dat ze de uitspraak van namen als Jezus, Jesaja, Jeremia etc wel kenden. Het waren gebruikelijke namen, veelal gebasseerd op Hebreeuwse woorden die vaak gebruikt werdenquote:Op vrijdag 29 december 2006 15:15 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Oh, en om daar nog even op terug te komen: niet alleen is de precieze uitspraak van 'Jehovah' niet niet meer bekend, van ALLE op Gods Naam gebaseerde namen (zoals Jesaja, Jezus, Jeremia, Jozua, Hosea) IS DE PRECIEZE UITSPRAAK ONBEKEND!
Maar aangezien niemand moeite heeft met 'Jezus' en 'Jesaja' zie ik niet in waarom sommigen wel zo moeilijk doen over 'Jehovah', terwijl dat precies hetzelfde verhaal is.
Sowieso staat het Tetragrammaton, JHWH voor Gods naam en mag eenvoudigweg niet weggelaten worden of vervangen worden door andere zaken omdat Gods naam geheiligd dient te worden!
MODELGEBED:
9 GIJ dan moet aldus bidden:
’Onze Vader in de hemelen, uw naam worde geheiligd. 10 Uw koninkrijk kome. Uw wil geschiede, gelijk in de hemel, zo ook op aarde. 11 Geef ons heden ons brood voor vandaag; 12 en vergeef ons onze schulden, zoals ook wij onze schuldenaars hebben vergeven. 13 En breng ons niet in verzoeking, maar bevrijd ons van de goddeloze.’
Welke naam? 'heere'?? NEE, JHWH, oftewel Jehovah/Jahweh.
Ja man, jij typt ook zoveelquote:Op vrijdag 29 december 2006 15:17 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Het is ook niet zoo erg, maar ik wordt soms een beetje kribbig van dat soort dingen.
Ik bedoel het niet lelijk, ik vind het gewoon erg belangrijk.
???quote:Op vrijdag 29 december 2006 15:21 schreef Haushofer het volgende:
Ja, maar er is een heel groot verschil met JHWH en die namen die jij aanhaalt; de naam JHWH mocht enkel door de hogepriester 1 maal per jaar worden uitgesproken, terwijl die andere namen voluit mochten worden gebruikt ( ze hebben immers niks Goddelijks ).
Affijn, meer dan duidelijk dus.quote:In de tweede helft van het 1ste millennium G.T. voerden joodse geleerden een systeem van punten in om de ontbrekende klinkers in de Hebreeuwse medeklinkertekst aan te geven. In het geval van Gods naam voegden zij niet de juiste klinkertekens maar andere klinkertekens toe, om de lezer eraan te herinneren dat hij ’Adho•nai´ (wat „Soevereine Heer” betekent) of ’Elo•him´ (wat „God” betekent) moest zeggen.
In de Codex Leningradensis B 19A, uit de 11de eeuw G.T., is het Tetragrammaton zodanig gevocaliseerd dat het als Jehwah´, Jehwih´ en Jehowah´ gelezen kan worden.
In de uitgave van de masoretische tekst door Ginsburg is de goddelijke naam zodanig gevocaliseerd dat men Jehowah´ leest (Ge 3:14, vtn.). Hebreeuwse taalgeleerden geven over het algemeen de voorkeur aan „Jahweh” als de meest waarschijnlijke uitspraak. Zij wijzen erop dat de verkorte vorm van de naam Jah is, zoals deze in Psalm 89:8 en in de uitdrukking Ha•leloe-Jah´ (wat „Looft Jah!” betekent) voorkomt (Ps 104:35; 150:1, 6).
Ook kunnen de vormen Jehō, Jō, Jah en Ja´hoe, die onder andere in de Hebreeuwse schrijfwijze van de namen Josafat en Sefatja te vinden zijn, alle van Jahweh worden afgeleid. De Griekse transliteraties van de naam door vroege christelijke schrijvers wijzen ongeveer in dezelfde richting; zij gebruikten schrijfwijzen zoals I•a´be en I•a•ou´e, wat in het Grieks ongeveer als Jahweh wordt uitgesproken.
Toch bestaat er over dit onderwerp beslist nog geen overeenstemming onder de geleerden, want sommige geven aan nog andere uitspraken de voorkeur, zoals „Jahoewa”, „Jahoeah” of „Jehoeah”.
Aangezien er thans geen zekerheid over de uitspraak te verkrijgen is, schijnt er geen reden te zijn om in het Nederlands af te stappen van de welbekende vorm „Jehovah” ten gunste van een andere geopperde uitspraak.
Want dan zou men ook, om consequent te zijn, de schrijfwijze en de uitspraak van heel wat andere in de Schrift voorkomende namen moeten veranderen: Jeremia zou in Jir•mejah´ worden veranderd, Jesaja zou Jesja‛•ja´hoe worden, en Jezus zou of Jehō•sjoe´a‛ (zoals in het Hebreeuws) of I•e´sous (zoals in het Grieks) worden. Het doel van woorden is gedachten over te brengen; in het Nederlands identificeert de naam Jehovah de ware God, en deze vorm van de naam brengt die gedachte thans op een bevredigender wijze over dan welke voorgestelde vorm maar ook.
Wikipedia erover:quote:Op vrijdag 29 december 2006 15:32 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
???
Waar heb je dat nou weer vandaan??![]()
Gods Naam mocht altijd worden uitgesproken, mits niet op onwaardige wijze!
Gods Heilige Naam staat bijna 7000 keer in de Hebreeuwse Geschriften!!
Dus dat verhaal van 1 keer per jaar gaat nergens over. Er zijn talloze voorbeelden van getrouwe dienaren van God die Gods Naam gebruiken of aanroepen. En zij waren echt niet allemaal priesters.
Dus dat is echt pertinent niet waar.
Door bijgeloof is pas veel, veel later de naam in onbruik geraakt (zelfs straffen op het uitspreken ervan)
maar waarom had God zijn Naam uberhaupt gegeven als hij niet wilde dat ze gebruikt zou worden?
Geef me daar eens antwoord op.
Joden vonden de naam kennelijk te heilig om uitgesproken te worden, wellicht ook omdat op het ijdel gebruik ervan zware straffen stonden. Exodus 20:6 zegt het volgende : "Misbruik de naam van de Heer uw God, niet, want degene die zijn naam misbruikt zal hij veroordelen". Joden schijnen hier deze eerbied voor JHWH vandaan te halen.quote:De reden hiervoor is dat deze Naam slechts eenmaal per jaar mocht worden uitgesproken: door de hogepriester (kohen gadol) in de joodse Tempel tijdens de offerdienst van Jom Kippoer. Aangezien die Tempel al bijna 2000 jaar niet meer bestaat en er al evenlang geen hogepriester meer is, is de uitspraak van de naam, die van hogepriester op hogepriester werd overgedragen en voor de rest van de joden altijd geheim is geweest, bij de verwoesting van de tweede joodse Tempel verloren gegaan.
quote:Hebreeën 2: 9
9 wel zien we dat Jezus – die voor korte tijd lager dan de engelen geplaatst was opdat zijn dood door Gods genade iedereen ten goede zou komen – vanwege zijn lijden en dood nu met eer en luister gekroond is.
quote:Filippenzen 2: 6, 7
6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is.
Jezus bad tot de Vader, omdat een mens dat nodig heeft.quote:Galaten 4: 4, 5
4 Maar toen de volheid des tijds gekomen was, heeft God zijn Zoon uitgezonden, geboren uit een vrouw, geboren onder de wet, 5 om hen, die onder de wet waren, vrij te kopen, opdat wij het recht van zonen zouden verkrijgen.
Die Joden hadden kunnen weten hoe God over het gebruik van Zijn Naam dacht als ze gewoon eens in de aloude Hebreeuwse geschriften hadden gekeken.quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:00 schreef Haushofer het volgende:
Joden vonden de naam kennelijk te heilig om uitgesproken te worden, wellicht ook omdat op het ijdel gebruik ervan zware straffen stonden. Exodus 20:6 zegt het volgende : "Misbruik de naam van de Heer uw God, niet, want degene die zijn naam misbruikt zal hij veroordelen". Joden schijnen hier deze eerbied voor JHWH vandaan te halen.
Ik zou niet precies weten hoe lang Joden zich al aan dit gebruik houden, maar aangezien er wordt gesproken over de tempels stamt dit gebruik al van ver voor Christus. Als jij stelt dat dit pertinent niet waar is, dan ben ik benieuwd waar deze verhalen vandaan komen.
Graag gedaan natuurlijkquote:Op vrijdag 29 december 2006 20:49 schreef Viperen het volgende:
Bedankt voor je reactie, Stormseeker.
Je kunt het er niet mee eens zijn, maar dat is de oorspronkelijke definitie.quote:De door jou gebruikte definitie van de drieëenheid was dat God de Vader, Jezus en de Heilige Geest gelijk zouden zijn in eeuwigheid, macht/positie en kennis/wijsheid. Ik weet niet of ik het daar helemaal mee eens ben; er zijn verscheidene nuances.
Als je het hebt over ingewikkeld maken..quote:Het woord 'drieëenheid' is een term om de christelijke doctrine dat God bestaat uit een eenheid van drie gescheiden personen aan te geven: Vader, Zoon en Heilige Geest. Ieder van deze personen is gescheiden van de anderen, maar identiek in essentie. In andere woorden, ieder is volledig goddelijk (de Vader is God, de Zoon is God en de Heilige Geest is God),
Ieder is afgescheiden, toch zijn er niet drie goden maar één God. Er zijn drie individuele subsistences, of personen. Het woord 'subsistence' betekent iets dat een echt bestaan heeft. Het woord 'persoon' geeft de individualiteit en het zelfbewustzijn aan. De drieëenheid bestaat uit drie van deze, hoewel de laatste term de dominante is geworden, gebruikt om de individuele aspecten van God, te weten de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, te beschrijven.
Wat moet iemand hier nu mee? Ik kan hier dus echt geen touw aan vast knopen.quote:God is drie personen, ieder persoon is God en er is maar één God.
??quote:Is er een ondergeschiktheid binnen de drieëenheid? Ja, klaarblijkelijk, maar dan in volgorde en niet in wezen of essentie.
Wow! wow! stop!quote:We zien dat de Vader de eerste is, de Zoon de tweede en de Heilige Geest de derde. De Vader is niet voortgebracht, maar de Zoon wel. De Heilige Geest gaat de Vader vooruit.
Dat is wel heel basic. De Vader heeft uiteindelijk de mens bevrijd dmv zijn voornemen.quote:De Vader schept, de Zoon bevrijdt en de Heilige Geest heiligt.
Allereerst is er wel een ondergeschiktheid, dat heb ik al vaak laten zien en dat is gewoon niet te ontkennen, de bijbel is daar bijzonder duidelijk over.quote:Deze ondergeschiktheid in volgorde betekent niet dat elk lid van de Godheid niet gelijk of God zijn. We zien bijvoorbeeld dat de Vader de Zoon zendt, maar dat betekent niet de Zoon niet gelijk is aan de Vader in essentie en goddelijke natuur.
Een vrouw is ondergeschikt aan de man, maar dat ontkent haar menselijkheid, essentie of gelijkheid niet. Een koning en zijn dienaar delen de menselijke natuur. Toch zendt de koning de dienaar om zijn wil te doen. Jezus doet de Wil van Zijn Vader, die Hem zendt. Dat betekent niet dat Jezus van een andere natuur is.
Je kan het ook moeilijk maken. Natuurlijk is God niet te doorgronden en alleen al zijn eeuwigheid is onbevattelijk. Maar desondanks is in Zijn Woord een hoop te vinden dat duidelijkheid verschaft. God als Hoofdschepper en allerhoogste en almachtige, Jezus als zijn eerste creatie en eerste Zoon en de Heilige Geest als Gods onzichtbare kracht waarmee Hij zijn wil ten uitvoer brengt.quote:Is dit alles verwarrend? De Drieëenheid kan een moeilijk te begrijpen concept zijn. God is oneindig groot, onbegrijpelijk, onbevatbaar. Een compleet te begrijpen uitleg over Gods wezen en natuur is niet mogelijk. Maar vanuit de Schrift halen we waarheden die we kunnen begrijpen en combineren in de doctrine van de drieëenheid. De drieëenheid is een mysterie, het gaat ten slotte om God zelf.
Hier staat gewoon dat het Woord er in het begin was. Dat het bij God was klopt, want de Vader is net als Jezus God. Zie de eerdere beschrijving van de drieëenheid.quote:Johannes 1: 1, 2
1 In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. 2 Dit was in den beginne bij God.
Er is een grieks woord voor 'eerste schepping' en het was in gebruik ten tijde van het schrijven van Paulus naar de Kolossenzen. Paulus gebruikt dat hier niet. Het Grieks voor 'eerstgeborene' is proto met tikto, dat is wat we hier vinden. Het griekse woord voor 'eerste schepping' zou proto met ktizo zijn en dat is hier niet gebruikt.quote:Kolossenzen 1: 15
15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene der ganse schepping
Het kan een hoge positie of rang zijn, of superioriteit.quote:Lukas 2: 7
7 en zij (Maria) baarde haar eerstgeboren zoon en wikkelde Hem in doeken en legde Hem in een kribbe, omdat voor hen geen plaats was in de herberg.
David was de laatste die geboren werd in zijn gezin.quote:Psalm 89: 25 t/m 28
25 Maar mijn trouw en mijn goedertierenheid zullen met hem (David) zijn, en door mijn naam zal zijn hoorn verhoogd worden; 26 ook zal Ik zijn hand leggen op de zee, en zijn rechterhand op de stromen. 27 Hij zal tot Mij zeggen: Gij zijt mijn Vader, mijn God en de rots van mijn heil. 28 Ja, Ik zal hem tot een eerstgeborene stellen, tot de hoogste van de koningen der aarde.
quote:Genesis 41: 51, 52
51 Jozef gaf aan de eerstgeborene de naam Manasse, want (zeide hij): God heeft mij al mijn moeite doen vergeten, en ook het gehele huis mijns vaders. 52 En aan de tweede gaf hij de naam Efraïm, want (zeide hij): God heeft mij vruchtbaar gemaakt in het land mijner ellende.
Daarom vereist 'eerstgeborene' niet de betekenis van 'eerste schepping'.quote:Jeremia 31: 9
9 Onder geween zullen zij komen en onder smeking zal Ik hen leiden; Ik zal hen voeren naar waterbeken op een effen weg, waarop zij niet struikelen. Want Ik ben Israël tot een vader, en Efraïm, die is mijn eerstgeborene.
quote:Openbaring 3: 14
14 En schrijf aan de engel der gemeente te Laodicea:
Dit zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin der schepping Gods:
Dit gebeurde in slechts 2 HOOGST uitzonderlijke gevallen (Stefanus zag Jezus staan aan Gods rechterzijde in een visioen vlak voor hij stierf, Johannes zag Jezus in een visioen van de Openbaringen)quote:Op vrijdag 29 december 2006 21:40 schreef Viperen het volgende:
Naar Jezus wordt gebed gericht,
?? Watte? Door wat? Hoe? Wanneer?quote:Jezus werd verleid.
Dat betwijfel ik. Ten Zeerste zelfs.quote:Jezus weet alle dingen
En er zijn tal van teksten waaruit blijkt dat Jezus ondergeschikt is aan DE GOD, terwijl hij in de hemel is! [Johannes 20:17; Openbaring 3:2, 12 Johannes 8:42; 13:16 ; 1 Kor 11:3; Romeinen 15:6; Openbaring 1:1; 1 Kor 11:3]quote:Dus als we kijken naar de verschillen in gelijkheid tussen Jezus en God de Vader, zijn die verschillen er tussen Jezus als mens en God de Vader.
Bij de doop van Jezus werden de hemelen voor hem geopend. Hij wist alles wat hij kon weten over zijn voormenselijke bestaan. Jezus weet nog steeds niet wanneer Armageddon komt.quote:Jezus wist voor Zijn kruisiging niet het uur van zijn wederkomst; Hij was als mens gelimiteerd.
Waar staat dat?quote:Na Zijn kruisiging wordt alwetendheid toegewezen aan Jezus.
De teksten die ik hierboven heb genoemd gelden OOK nog wanneer Jezus alweer in de hemel was. Jezus is ALTIJD, op aarde EN in de hemel, aan God onderworpen en een mindere van DE GOD, Jehovah.quote:Na de kruisiging kon Jezus verschijnen en weer verdwijnen wanneer Hij wilde, Hij had een 'verheerlijkt lichaam'. Er is sindsdien wat veranderd, Jezus heeft eigenschappen die normale mensen niet hebben.
Jezus zei dat de Vader groter dan Hij was en daarmee erkende Hij dat Hij een mens was en dat Hij onder Gods wet stond. Jezus ontkent met deze uitspraak niet dat Hij God is.
Het feit dat er begin staat betekent dat een afgebakend moment in de tijd is waarop dingen zijn veranderd, zodanig dat het een ‘begin’ is.quote:Op vrijdag 29 december 2006 22:55 schreef Viperen het volgende:
God is oneindig. Als Jezus een begin heeft, is Hij niet God. Had Jezus een begin?
Hier staat gewoon dat het Woord er in het begin was. Dat het bij God was klopt, want de Vader is net als Jezus God. Zie de eerdere beschrijving van de drieëenheid.
Het betekent gewoon dat Jezus de eerste Zoon, geestelijk of menselijk ooit was.quote:Het kan een hoge positie of rang zijn, of superioriteit.
Klopt, maar ik ga ervan uit dat Jezus ook God is, dezelfde als de Vader.quote:Op vrijdag 29 december 2006 23:10 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Het feit dat er begin staat betekent dat een afgebakend moment in de tijd is waarop dingen zijn veranderd, zodanig dat het een ‘begin’ is.
Toen God alleen was, voor wie weet hoe lang, was er geen begin. Lijkt me duidelijk. Er veranderde niets, God was en God was alleen, klaar.
Door de schepping door Jezus was er een begin. Dat begin was er toen Hij de hemel en de aarde maakte.quote:Op EEN moment in de tijd heeft GOD, Jezus tot bestaan gebracht, geschapen, gemaakt.
Dit was iets nieuws, een begin van een nieuw tijdperk, kortom: een begin.
Dus door de schepping van Jezus was er een begin. Dus in het begin van de schepping was Jezus bij God.
Heb je wel gelezen wat ik heb gepost? Het betekent gewoon dat Jezus aan het begin staat van de schepping, niet als schepping zelf, maar als Schepper.quote:Kol 1
15 Hij is het beeld van de onzichtbare God, de eerstgeborene van heel de schepping;
Openb 3
14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God:
Klaar als een klontje; Jezus had een begin en is dus niet DE GOD.
Probleem opgelost trouwens (mbt woorden)
Niet dus. Begrijp je waarom mijn interpretatie tekstueel gezien ook mogelijk is en grammaticaal gezien zelfs beter? Zie de geplaatste link, of moet ik het overtypen i.v.m. spammen?quote:[..]
Het betekent gewoon dat Jezus de eerste Zoon, geestelijk of menselijk ooit was.
Van alle engelen en van alle mensen was Jezus de aller-aller eerste.
Dus: eerstgeborene. En God heeft niet eerst sterren en planeten en dinosaurussen en weet ik wat allemaal gemaakt, Jezus was de eerste schepping en de eerste geestenzoon.
Kortweg: het begin.
Jup ik waardeer deze discussie heel erg. Ik leer betrekkelijk veel hiervanquote:
Naja 'mijn' definitie heb ik ook niet zelf verzonnen. Ik weet niet hoeveel definities er in omloop zijn, maar deze komt van een mijns insziens hele goede site.quote:[..]
Je kunt het er niet mee eens zijn, maar dat is de oorspronkelijke definitie.
Ik denk dat je God versimpelt en begrijpelijk probeert te maken voor je eigen gedachten. Gods woord is ondergeschikt aan jouw redenering en daarom zie je dingen verkeerd. Dat is dan van mijn kant bekeken, snap je? De drieëenheid begrijpen is zoiets als 3 * 1 = 1. Dat gaat er wiskundig gezien niet in, maar wil niet zeggen dat ik Jezus niet ken, of dat Hij niet te kennen is.quote:[..]
Als je het hebt over ingewikkeld maken..
Als je de onderlinge relaties bekijkt, zie je Wie Wie zendt. Degene die gezonden wordt is in volgorde ondergeschikt aan de zender. In het 'zijn' van God zijn ze alledrie gelijk.quote:[..]
??
Volgorde?? Wat bedoel je? Noem eens een tekst die dat ondersteund aub?
En als je dat inderdaad gelooft, dan geloof ook jij dus blijkbaar niet in de ‘reguliere’ drie-eenheidsleer die algemeen geleerd wordt, want volgens die leer zijn de drie gelijk.
En wat bedoel je dan met wezen en essentie?
Sorry, het is 'van de Vader uitgaan'.quote:[..]
Wow! wow! stop!
De eerste tweede en derde wat?? ‘de heilige geest gaat de vader vooruit’?? In wat?? Heb je misschien een bijbeltekst om te ondersteunen wat je zegt?
quote:Johannes 15: 26
26 Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen;
God de Zoon werd gezonden door God de Vader.quote:[..]
Dat is wel heel basic. De Vader heeft uiteindelijk de mens bevrijd dmv zijn voornemen.
Jezus stierf wel voor de mens, maar God stuurde hem, niet Jezus zelf.
De Heilige geest werd gebruikt om te scheppen en om nog vele, vele andere dingen te doen dan alleen ‘heiligen’.
Die ondergeschiktheid geldt voor Jezus als zijnde mens, lager dan de engelen, gebonden aan de wet.quote:[..]
Allereerst is er wel een ondergeschiktheid, dat heb ik al vaak laten zien en dat is gewoon niet te ontkennen, de bijbel is daar bijzonder duidelijk over.
Ten tweede zijn God en Jezus dan wel in zekere zin van gelijke natuur, maar de Heilige Geest is dat zeker niet. Het is een roeach, een onzichtbare kracht, geen persoon.
Ja, ik bid tot de Vader in Jezus' Naam. Ik zal kijken wat hier verder over te vinden is.quote:Op vrijdag 29 december 2006 22:58 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Dit gebeurde in slechts 2 HOOGST uitzonderlijke gevallen (Stefanus zag Jezus staan aan Gods rechterzijde in een visioen vlak voor hij stierf, Johannes zag Jezus in een visioen van de Openbaringen)
VOOR ELK normaal mens geldt dat VIA Jezus TOT God gebeden moet worden.
Ik heb reeds een stuk of 5 teksten getoond die dit duidelijk maken.
Dus tenzij je een rechtstreeks visioen ziet waarin Jezus tot je spreekt, dien je je aan die voorwaarden te houden.
Niet dat Hij werd verleid, want Jezus was zonder zonde, maar Hij werd wel blootgesteld aan verleiding.quote:[..]
?? Watte? Door wat? Hoe? Wanneer?
quote:Mattheüs 4: 1
1 Toen werd Jezus door de Geest naar de woestijn geleid om verzocht te worden door de duivel.
Niet als mens, maar Jezus wist op aarde dat Hij als zijnde God in de hemel alles zou weten.quote:[..]
Dat betwijfel ik. Ten Zeerste zelfs.
Matth 24
36 Van die dag en dat uur weet niemand iets af, noch de engelen der hemelen noch de Zoon, dan de Vader alleen.
Hij weet NIET alle dingen.
Jezus ontkent niet dat Hij niet alles weet, hij gaat na Petrus' verklaring gewoon verder met wat er zou gaan gebeuren.quote:Johannes 21: 17
17 Hij zeide ten derden male tot hem: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, dat Hij voor de derde maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief? En hij zeide tot Hem: Here, Gij weet alles, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid mijn schapen.
Jezus noemt de Vader Zijn God, de Vader is Zijn God. De Vader noemt Jezus op Zijn beurt God. De personen die samen God zijn, noemen elkaar God.quote:[..]
En er zijn tal van teksten waaruit blijkt dat Jezus ondergeschikt is aan DE GOD, terwijl hij in de hemel is! [Johannes 20:17; Openbaring 3:2, 12 Johannes 8:42; 13:16 ; 1 Kor 11:3; Romeinen 15:6; Openbaring 1:1; 1 Kor 11:3]
quote:Hebreeën 1: 8
8 maar van de Zoon: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.
quote:Genesis 19: 24
24 Toen liet de HERE zwavel en vuur op Sodom en Gomorra regenen, van de HERE, uit de hemel;
quote:Amos 4: 10, 11
10 Ik heb onder u de pest gezonden, zoals in Egypte. Ik heb uw jonge manschappen met het zwaard gedood bij het buitmaken van uw paarden. En de stank van uw legerplaats deed Ik opstijgen in uw neus. Toch hebt gij u niet tot Mij bekeerd, luidt het woord des HEREN. 11 Ik heb onder u een omkering aangericht, gelijk God Sodom en Gomorra omgekeerd heeft, zodat gij gelijk zijt geworden aan een brandhout uit het vuur gerukt. Toch hebt gij u niet tot Mij bekeerd, luidt het woord des HEREN.
Ik denk dus, zoals ik hieronder nog even zal herhalen, dat Jezus tijdens Zijn mens-zijn op aarde niet wist wanneer Hij terugkomt, maar nu wel. Een moeilijke vraag aan mijn kant is waarom Jezus niet het uur weet als Hij voor de incarnatie ook God was. Ga ik achteraan.quote:[..]
Bij de doop van Jezus werden de hemelen voor hem geopend. Hij wist alles wat hij kon weten over zijn voormenselijke bestaan. Jezus weet nog steeds niet wanneer Armageddon komt.
Hij weet niet wanneer God, de Vader een eind gaat maken aan deze wereldmaatschappij.
Het staat nergens letterlijk, maar het is klaarblijkelijk zo. Met Zijn opstanding is er iets veranderd. Na Zijn opstanding was Hij nog steeds mens, maar kon Hij zich doen laten verschijnen en weer verdwijnen waar en wanneer Hij wilde. Met het 'verheerlijkte lichaam' is Hij duidelijk anders, Hij kan zelf dingen doen die normale mensen niet kunnen. Ik ga ervan uit dat met deze gebeurtenis ook Zijn kennis (wederom als het gaat over het uur?) onbeperkt is.quote:[..]
Waar staat dat?
Zie bovenstaande teksten om Jezus' gelijkheid aan God in de hemel aan te tonen.quote:[..]
De teksten die ik hierboven heb genoemd gelden OOK nog wanneer Jezus alweer in de hemel was. Jezus is ALTIJD, op aarde EN in de hemel, aan God onderworpen en een mindere van DE GOD, Jehovah.
En daarmee ontkent hij inderdaad wel dat hij Almachtig is en gelijk is aan DE GOD.
Nergens zegt Jezus gelijk te zijn aan De God. Jezus is, gezien zijn afkomst, zeker goddelijk te noemen, een god dus, maar niet DE GOD.
Voor de uitleg nog even vers 7.quote:Antwoord mij dit:
Fil 2
5 Bewaart die geestesgesteldheid in U welke ook in Christus Jezus was, 6 die, alhoewel hij in Gods gedaante bestond, geen gewelddadige inbezitneming heeft overwogen, namelijk om aan God gelijk te zijn.
Als Jezus nooit heeft overwogen om aan God gelijk te zijn, …. IS , hij dan gelijk aan God, of niet?
Ik denk dat dat een erg makkelijke vraag is.
Jezus is God en is aan God gelijk. Na de zondeval heeft Jezus nooit overwogen om aan God gelijk te zijn, maar heeft (4000 jaar later) de gestalte van een dienstknecht aangenomen en is aan de mensen gelijk geworden. Gods liefde is zo groot, dat Hij niet heeft afgewogen of Hij de mens nu wel of niet moet redden door Jezus, maar direct ervoor koos dat te doen. Daarom Gods belofte in Genesis.quote:Filippenzen 2: 7
7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is.
Ja, maar beste Viperen, dat kan toch niet? Je kunt toch niet zeggen: ‘ik ga uit van dit of dat’?quote:Op vrijdag 29 december 2006 23:25 schreef Viperen het volgende:
Klopt, maar ik ga ervan uit dat Jezus ook God is, dezelfde als de Vader.
Nee, dat staat er niet: er staat niet ‘het begin van de schepping door Jezus’, er staat:quote:Door de schepping door Jezus was er een begin. Dat begin was er toen Hij de hemel en de aarde maakte.
God is door de hele bijbel heen de initiatiefnemer voor schepping. Hij is de Ontwerper en de 'Hoofdmaker'quote:38 Toen antwoordde Jehovah Job uit de storm en zei:
Jezus is ZELF het begin. En wel OMDAT hij werd geschapen. DAAROM is hij PER DEFINITIE NIET al eeuwig bestaand. Hij heeft een begin., Hij IS het begin.quote:Heb je wel gelezen wat ik heb gepost? Het betekent gewoon dat Jezus aan het begin staat van de schepping, niet als schepping zelf, maar als Schepper.
Nee.quote:Niet dus. Begrijp je waarom mijn interpretatie tekstueel gezien ook mogelijk is en grammaticaal gezien zelfs beter? Zie de geplaatste link, of moet ik het overtypen i.v.m. spammen?
Wat een bijzonder rare interpretatie.quote:Dit betekent niet dat Jezus de eerste schepping van God was, maar dat Hij heerser is over Gods schepping, de Bron is van de schepping.
Dat is mooiquote:Op vrijdag 29 december 2006 23:50 schreef Viperen het volgende:
Jup ik waardeer deze discussie heel erg. Ik leer betrekkelijk veel hiervan![]()
En ik denk serieus dat je het nodeloos ingewikkeld maakt..quote:Ik denk dat je God versimpelt en begrijpelijk probeert te maken voor je eigen gedachten. Gods woord is ondergeschikt aan jouw redenering en daarom zie je dingen verkeerd.
Ik zeg niet dat je Jezus niet kent, ik zeg alleen dat de Drie-eenheid van geen kant klopt.quote:Dat is dan van mijn kant bekeken, snap je? De drieëenheid begrijpen is zoiets als 3 * 1 = 1. Dat gaat er wiskundig gezien niet in, maar wil niet zeggen dat ik Jezus niet ken, of dat Hij niet te kennen is.
Dat eerste klopt geheel, dat tweede niet. Jezus noemt Jehovah, DE GOD, DE Vader, vele, vele malen ‘mijn’ God. Dat duidt ondergeschiktheid aan en dat zeg je dus niet als je gelijk bent aan De God.quote:Als je de onderlinge relaties bekijkt, zie je Wie Wie zendt. Degene die gezonden wordt is in volgorde ondergeschikt aan de zender. In het 'zijn' van God zijn ze alledrie gelijk.
Sorry, maar als je dus de teksten had gelezen die ik had opgesomd, dan had je gezien dat Jezus in zijn bestaan in de hemel ondergeschikt is aan De God, Jehovah.quote:Die ondergeschiktheid geldt voor Jezus als zijnde mens, lager dan de engelen, gebonden aan de wet.
Ik weet niet waarom je dat zegt bij Joh 21:17 want Jezus kon in de harten van mensen kijken en wist juist heel goed was Petrus dacht.quote:Jezus ontkent niet dat Hij niet alles weet, hij gaat na Petrus' verklaring gewoon verder met wat er zou gaan gebeuren.
Waar staat dat?quote:De Vader noemt Jezus op Zijn beurt God.
Het is zeer waarschijnlijk dat de verschillende engelen waar het oude volk Israel mee sprak in werkelijkheid Jezus is geweest op meerdere gelegenheden.quote:Het staat nergens letterlijk, maar het is klaarblijkelijk zo. Met Zijn opstanding is er iets veranderd. Na Zijn opstanding was Hij nog steeds mens, maar kon Hij zich doen laten verschijnen en weer verdwijnen waar en wanneer Hij wilde. Met het 'verheerlijkte lichaam' is Hij duidelijk anders, Hij kan zelf dingen doen die normale mensen niet kunnen. Ik ga ervan uit dat met deze gebeurtenis ook Zijn kennis (wederom als het gaat over het uur?) onbeperkt is.
Nee, niet ‘na de zondeval’, NOOIT heeft Jezus overwogen aan God gelijk te zijn.quote:Jezus is God en is aan God gelijk. Na de zondeval heeft Jezus nooit overwogen om aan God gelijk te zijn, maar heeft (4000 jaar later) de gestalte van een dienstknecht aangenomen en is aan de mensen gelijk geworden. Gods liefde is zo groot, dat Hij niet heeft afgewogen of Hij de mens nu wel of niet moet redden door Jezus, maar direct ervoor koos dat te doen. Daarom Gods belofte in Genesis.
Ja, maar beste Stormseeker, waarom vat je dat zo op? Als ik zeg 'dat ik ergens vanuit ga', is dat omdat ik de bijbel bestudeerd heb en daaruit concludeer dat Jezus God is en geen begin heeft. Lees dus: van mijn positie uitgaande als zijnde aanhanger van de drieëenheid.quote:Op zaterdag 30 december 2006 01:09 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
[quote]Ja, maar beste Viperen, dat kan toch niet? Je kunt toch niet zeggen: ‘ik ga uit van dit of dat’?
Het moet toch de bijbel zijn die bepaalt hoe iets zit?
Als God eeuwig heeft bestaan, daar zijn we het beiden over eens, en de bijbel stelt dat Jezus een begin heeft gehad, dan zijn ze gewoon, volgens de bijbel niet gelijk op dat punt.
Klaar, Het is gewoon niet zo.
Goed, nog een keer. Deze tekst, en alle anderen, zeggen niet dat Jezus Gods eerste schepping was. 'Het begin van de schepping' wil zeggen 'ergens aan het begin van staan', 'een eerste oorzaak ergens van zijn' (dus iets veroorzaken, actief, niet in de zin van passief geschapen worden en daarmee het begin 'veroorzaken'), 'origine'. En daarmee dus de 'bron' waarover ik sprak, hoewel dat woordt uiteraard niet letterlijk voorkomt in de teksten.quote:[..]
Nee, dat staat er niet: er staat niet ‘het begin van de schepping door Jezus’, er staat:
‘Openb 3
14 En schrijf aan de engel van de gemeente in Laodicea: Deze dingen zegt de Amen, de getrouwe en waarachtige getuige, het begin van de schepping door God:’
En verderop:quote:Delling in Kittel’s Theological Dictionary Of The New Testament on page 479 made an important statement that needs to be kept in mind while looking at occurrences of ARCHE, “ARCHE always signifies “primacy,” whether in time “beginning,” principium or in rank: “power,” “dominion,” “office.” As a foundation, Rev. 3:14 needs to be put in the context of the entire book of Revelation. In 1:5, Jesus is called the (Ruler) ARCHON over the Earth’s Kings. ARCHON obviously overlaps in meaning with ARCHE as can be seen from a check of the standard lexicons. In 1:17, Jesus is “The First and The Last” as in 2:8 and 22:13. YHWH in the Old Testament has this name in Isaiah 44:6 and 48:12. In Rev. 5:13-14, a picture is given of “One sitting on the throne” and “to the Lamb” receiving worship. In 22:13, Jesus is given three names: The First and The Last, The Beginning and The End, and The Alpha and The Omega. This gives Jesus the same names of the Almighty as in 1:8 and 21:6. This is the high Christology of Revelation.
quote:Ê ARXÊ TÊS KTISEWS TOU THEOU
The Beginning of the Creation of God.
The "ruler" (arche, "source," "origin") further amplifies the Amen statement. Paul used arche in Colossians 1:18 to describe Christ as the source or origin of all creation (not the first created; cf. Prov 8:22; John 1:3), no doubt to correct a heresy. Since Colosse was a neighboring city of Laodicea, it is not improbable that the same heresy was also affecting the sister church at Laodicea. But this is not explicit. What is plain is this: When Christ addresses a church that is failing in loyalty and obedience, he is to them the "Amen" of God in faithfulness and in true witness, the only one who has absolute power over the world because he is the source and origin of all creation (1:17; 2:8; 22:13) (EBC).
The beginning of the creation of God (hê archê tês ktiseôs tou theou). Not the first of creatures as the Arians held and Unitarians do now, but the originating source of creation through whom God works (Col 1:15, 18, a passage probably known to the Laodiceans, John 1:3; Heb 1:2, as is made clear by 1:18; 2:8; 3:21; 5:13) (RWP).
Ja prima, wat jij wilt. Jezus maakte eerste de engelen en daarna de hemel en de aarde. Ik bedoelde dus: Jezus stond aan het begin van de schepping, was er de actieve oorzaak van. En met Zijn schepping (de engelen en daarna de hemel en de aarde) was het begin daar.quote:Daarbij is er nog een fout.
De hemel en de aarde waren niet de eerste dingen die gemaakt werden.
De engelen waren nog eerder.
Na Jezus werden eerst de overige geestenzonen, of engelen gemaakt:
Job 38
4 Waar bevondt gij u, toen ik de aarde grondvestte?
Vertel het [mij], indien gij werkelijk over verstand beschikt.
5 Wie heeft haar afmetingen bepaald, ingeval gij het weet,
Of wie heeft het meetsnoer over haar gespannen?
6 Waarin zijn haar voetstukken met inzinking neergelaten,
Of wie heeft haar hoeksteen gelegd,
7 Toen de morgensterren te zamen een vreugdegeroep aanhieven,
En alle zonen Gods voorts juichend hun instemming betuigden?
De overige engelen waren er al voordat de aarde werd gemaakt.
Jezus is Jehova. Zie voor 'het begin van de schepping' mijn uitleg inclusief grammatica en link naar verdere uitleg hierboven.quote:En let op: Het is WEER Jehovah, DE GOD die hier spreekt ! HIJ was het die de aarde grondvestte, nergens wordt gesproken over Jezus. Het was GOD, DE GOD, De Almachtige.
Kijk maar:
[..]
God is door de hele bijbel heen de initiatiefnemer voor schepping. Hij is de Ontwerper en de 'Hoofdmaker'
van dat alles. Dit is te lezen in Genesis als de eerste mens wordt gemaakt, het is hier weer te lezen als het gaat om de aarde en wie weet waar het nog meer staat.
Staat er ook maar ERGENS dat Jezus het initiatief neemt tot deze scheppingswerken? Nee. Nergens.
Er staat wel dat Jezus als een meesterwerker een aandeel heeft gehad aan het scheppingswerk, maar
dat maakt hem nooit en nergens groter of gelijk aan Jehovah.
[..]
Jezus is ZELF het begin. En wel OMDAT hij werd geschapen. DAAROM is hij PER DEFINITIE NIET al eeuwig bestaand. Hij heeft een begin., Hij IS het begin.
Het begin van de schepping DOOR GOD. GOD is DE schepper.
Die tekst is gewoon niet anders op te vatten. Het staat er onverbloemd en zonder omwegen.
God was al oneindig lang, HIJ heeft Jezus geschapen en Jezus was het begin van de schepping door God. Hoe kun je dat nu anders lezen??
Ja, Jezus wilde dat. Maar als Petrus zegt dat Jezus alles weet en Jezus niet even tijd maakt om te zeggen 'Petrus, ik weet niet alles', zegt dat dat Jezus alles weet.quote:Op zaterdag 30 december 2006 01:32 schreef STORMSEEKER het volgende:
Johannes 21: 17
17 Hij zeide ten derden male tot hem: Simon, zoon van Johannes, hebt gij Mij lief? Petrus werd bedroefd, dat Hij voor de derde maal tot hem zeide: Hebt gij Mij lief? En hij zeide tot Hem: Here, Gij weet alles, Gij weet, dat ik U liefheb. Jezus zeide tot hem: Weid mijn schapen.
[..]
Ik weet niet waarom je dat zegt bij Joh 21:17 want Jezus kon in de harten van mensen kijken en wist juist heel goed was Petrus dacht.
Jezus wilde Petrus goed doordringen van de enorm belangrijke taak en van het voorrecht dat hij daar kreeg.
In teksten die ik al eerder heb gegeven. De Zoon noemt de Vader Zijn God en dat is de Vader ook. Jezus als mens had de Vader als God en de Vader is groter dan Jezus als mens. Allemaal prima. Maar in de hemel zijn ze gelijk. De Vader noemt de Zoon God:quote:[..]
Waar staat dat?
En de 'personen' die alledrie God zijn, noemen elkaar God. God is in mensvorm verschenen aan Abraham en laat God zwavel en vuur regenen. God in mensvorm lijkt me Jezus, God in de Hemel lijkt me in dit geval de Vader.quote:Hebreeën 1: 7, 8
7 En van de engelen zegt Hij (God): Die zijn engelen maakt tot winden en zijn dienaars tot een vuurvlam; 8 maar van de Zoon: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap. 9 Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God, uw God met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten. 10 En: Gij, Here, hebt in den beginne de aarde gegrondvest, en de hemelen zijn het werk uwer handen; 11 die zullen vergaan, maar Gij blijft; en zij zullen alle als een kleed verslijten, 12 en als een mantel zult Gij ze oprollen, als een kleed zullen zij ook verwisseld worden; maar Gij zijt dezelfde en uw jaren zullen niet ophouden.
quote:Genesis 19: 24
24 Toen liet de HERE zwavel en vuur op Sodom en Gomorra regenen, van de HERE, uit de hemel;
Ook in de hemel zijn ze aan elkaar gelijk. God bestaat uit meerdere personen en ze zeggen van elkaar dat ze God zijn.quote:Amos 4: 10, 11
10 Ik heb onder u de pest gezonden, zoals in Egypte. Ik heb uw jonge manschappen met het zwaard gedood bij het buitmaken van uw paarden. En de stank van uw legerplaats deed Ik opstijgen in uw neus. Toch hebt gij u niet tot Mij bekeerd, luidt het woord des HEREN. 11 Ik heb onder u een omkering aangericht, gelijk God Sodom en Gomorra omgekeerd heeft, zodat gij gelijk zijt geworden aan een brandhout uit het vuur gerukt. Toch hebt gij u niet tot Mij bekeerd, luidt het woord des HEREN.
Ja, maar Hij is opgewekt en lichamelijk verschenen aan zijn volgelingen, niet in de vorm van een engel.quote:[..]
Het is zeer waarschijnlijk dat de verschillende engelen waar het oude volk Israel mee sprak in werkelijkheid Jezus is geweest op meerdere gelegenheden.
Gezien de kracht van Jezus in zijn engelenbestaan en gezien de mogelijkheden van De God om via Zijn Geest alle mogelijke dingen tot stand te brengen, is het niet raar dat Jezus kon verschijnen en verdwijnen na opgewekt te zijn als hemels schepsel.
Dit bewijst geenszins dat Jezus dus ook meer weet of zelfs, in tegenspraak met die ene tekst, weet van het Eind Uur.
Dus naar mijn overtuiging blijft deze situatie gelijk.
Wél na de zondeval. Die wordt niet in de tekst genoemd, maar met de zondeval kon God kiezen of Hij de mens in Jezus zou redden of niet. Hij heeft dat gedaan, ook wel 'the greatest act of love' genoemd. Als Jezus geen God is, heeft God deze daad niet gedaan, maar dat terzijde. Deze daad staat dus beschreven in Filippenzen 2. Jezus stond voor de keuze: gekruisigd worden en de mens redden of God blijven en de mens niet redden. En dit is wat Hij toen deed:quote:[..]
Nee, niet ‘na de zondeval’, NOOIT heeft Jezus overwogen aan God gelijk te zijn.
Er staat zelfs bij dat hij dat niet overwogen heeft in de gedaante van God, oftewel in zijn hemelse bestaan.
Dat hij dat niet heeft overwogen bewijst dat hij in de hemel dus niet gelijk IS.
Duidelijker dan dat is de bijbel zelden.
God heeft Hem de naam boven alle naam geschonken. Niet omdat Jezus er vanaf zag God te worden, maar omdat Jezus als zijnde God zicht ontledigd heeft en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen.quote:Filippenzen 2: 5 t/m 11
5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. 9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
Maar waarom is het duidelijk dat God wil dat Zijn naam wordt gebruikt en wordt uitgesproken? Probeer je nou te vertellen dat die Joden hun eigen geschriften verkeerd interpreteren? En waar hadden ze in de 'aloude Hebreeuwse geschriften' moeten kijken dan ( en welke zijn dat dan ) ? Dat iemand Gods vriend werd genoemd, is niet zo raar, de term "Gods zoon" was ook niet bepaald uniek. Maar als jij denkt dat zij Gods naam wel hebben gebruikt, en je dat kunt aantonen, prima. Ik geloof dat de vergaande eerbied van de Joden voor Gods naam ( en dat deze dus niet werd uitgesproken ), algemene kennis is onder Bijbelwetenschappers ( en onder Joden zelf natuurlijk ). Ik kan me niet zo vinden in je argumentenquote:Op vrijdag 29 december 2006 21:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
Waar die verhalen vandaan komen weet ik niet, maar ze zijn niet waar.
Later is men inderdaad een ziekelijke angst gaan ontwikkelen (uit bijgeloof, want het is duidelijk dat God wil dat Zijn Naam wordt gebruikt, zeker bij aanbidding) om die naam uit te spreken. Helaas..
Het is geen eerbied maar ontzagquote:Op zaterdag 30 december 2006 10:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar waarom is het duidelijk dat God wil dat Zijn naam wordt gebruikt en wordt uitgesproken? Probeer je nou te vertellen dat die Joden hun eigen geschriften verkeerd interpreteren? En waar hadden ze in de 'aloude Hebreeuwse geschriften' moeten kijken dan ( en welke zijn dat dan ) ? Dat iemand Gods vriend werd genoemd, is niet zo raar, de term "Gods zoon" was ook niet bepaald uniek. Maar als jij denkt dat zij Gods naam wel hebben gebruikt, en je dat kunt aantonen, prima. Ik geloof dat de vergaande eerbied van de Joden voor Gods naam ( en dat deze dus niet werd uitgesproken ), algemene kennis is onder Bijbelwetenschappers ( en onder Joden zelf natuurlijk ). Ik kan me niet zo vinden in je argumenten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |