abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35204671
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:06 schreef maartena het volgende:

[..]

- knip -

In principe blijkt daaruit dat de meeste horeca gelegenheden er nauwelijks financieel door beinvloed worden, met uitzondering van de echte "stamkroegen" waar alleen nog maar hetzelfde ouderwetse rookvolk komt op zondagavons enzo.

De voorbeelden waar het goed gewerkt hebben zijn Ierland, California, New York, Ontario.

En ik zie niet in waarom het in Nederland ook niet zou kunnen.
Blijft uiteraard de vraag staan of de meerderheid van Nederland tegen een rookverbod in de horeca is, ik zou erg benieuwd zijn naar de uitslag van een referendum.
pi_35204674
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:01 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Nou ja, er spelen hier ook nog wel wat andere dingen mee, sigaretten zijn 2x zo duur als in Nederland, waardoor er toch wel wat minder gerookt wordt. Dus er staan maar weinig mensen buiten, en volgens mij is er nauwelijks overlast (en ik woon in een plek met voornamelijk studenten, dus erg veel mensen die erg vaak uitgaan). Ik heb iig nog nooit iets meegemaakt, en dat is toch wel anders dan ik thuis gewend ben.

Edit: maar goed, het is altijd de vraag of je het helemaal kan vergelijken, ieder land is natuurlijk anders, en Nederland heeft denk ik wat meer een thuisdrinkcultuur dan Ierland. Maar goed, mij maakt het weinig uit of het rookverbod er komt of niet, er valt voor allebei wat te zeggen.
Het is voor mij ook niet echt belangerijk, nu niet meer, vroeger woonde ik zowat in de kroeg, nu ben ik wat ouder, is bij de behoefte wat minder.
Maar ik denk dat het in Nederland toch iets moeilijker wordt dan in het buitenland, hier heb je toch meer een cultuur dat alles mag en kan. Dat is in andere landen toch minder.
Ik denk dat de meeste Nederlanders het toch anders ervaren, en anders op zullen reageren dan in andere landen.
Maar goed, hoeveel er ook over wordt gepraat, over een paar jaar is de horeca toch rookvrij, daar verandert niemand wat aan.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:11:24 #64
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_35204716
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:09 schreef I.R.Baboon het volgende:
Wat me trouwens wel verbaast is dat mensen in landen waar het rookverbod ingevoerd is na een paar jaar er extreem enthousiast over zijn. In Ierland was na een paar jaar (als ik het goed heb) meer dan 90% voor het rookverbod in de horeca, terwijl er iig wel meer dan 10% van de inwoners rookt. Maar goed, die rookplekken schijnen ook wel erg gezellig te zijn.
maar denk je dat de nederlandse horca die eerste klap zou kunnen opvangen? zoals fliepke al zei, gaathet niet echt denderend goed met de horeca in nederland, veel cafe's en kroegen moeten er de brui aan geven omdat mensne uitgaan al te duur vinden. zou zon klap niet de druppel kunnen zijn?
put
your
clothes
on!
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:12:04 #65
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_35204733
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:07 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Nee
Is Prive eigendom die zo vriendelijk zijn om mensen binnen te laten.
Ze mogen mensen weigeren wat ze willen.
Ik mag ook een kroeg beginnen voor mijn 100 beste vrienden en voor de rest niemand binnen laten.
Als ik de Horeca vergunning maar heb.
Ik heb deze discussie al eens eerder gevoerd in een ander topic, wettelijk gezien mag je dan wel gelijk hebben, maar in de praktijk werkt het toch net ff anders. Ik blijf dus bij me standpunt, de horeca is voor mij een openbare gelegenheid, omdat iedereen hier in principe mag komen en omdat je wettelijk gezien niet zonder geldige reden geweigerd mag worden. Dus wanneer ik een kroeg niet in mag, moet daar wel een legitieme reden voor zijn, zoals kleding voorschrifen, leeftijd, maximale capaciteit, etc. Maar je mag niet zomaar iemand weigeren zonder reden.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:13:18 #66
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35204777
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:03 schreef Arliator het volgende:
Waar ik benieuwd naar ben, is er ook een onderzoek gedaan naar het aantal horecazaken?
Dus het aantal voor het rookverbod, en het aantal na het rookverbod?
Want als je nu 1000 kroegen hebt, dan gaat het rookverbod in, en je hebt dan na een paar maanden/jaren nog maar 750, is het logisch dat de overgebleven zaken meer verdienen.
Er zullen inderdaad een paar typen kroegen zijn die erg veel moeite zullen hebben met aanpassingen. Er zijn natuurlijk best een aantal dorpskroegen waar bijv. altijd op zondagmiddag de lokale sigarenrokers voetbal komen kijken, en dat al 30 jaar doen. Dat soort kroegen zullen ZEKER omzet verliezen, en zullen zich moeten aanpassen.

Verreweg de meeste restaurants zullen alleen maar meer geld gaan verdienen, en clubs, discotheken, en kroegen waar veel studenten en jongeren komen zullen ook weinig geld verliezen, want jongeren willen toch gewoon uitgaan.

Ik denk dat een rookverbod alleen een probleem word voor het type kroeg dat zich niet kan aanpassen aan de 21 eeuw, zoals een typische stamkroeg in de buurt waar alleen nog maar een groep lokalen komen.

Ik ben verder van mening dat je moet kijken naar de langetermijns effecten, niet naar de korte termijnseffecten. De enige staat die enigzins kan spreken over lange termijnseffecten is California, de staat waar ik woon, en waar het rookverbod nu bijna 10 jaar actief is. En wat ik hier zie is dat er nog steeds overal kroegen zijn, dat restaurants soms zo druk zijn dat er wachtrijen zijn, en dat niemand een probleem heeft met het niet kunnen roken in de horeca.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:13:32 #67
73259 Monus
ĄViva Espaņa, coņo!
pi_35204785
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:36 schreef maartena het volgende:

[..]

Omdat het niet werkt. Veel niet-rokers gaan dan toch naar de rokers kroeg omdat er 1 of 2 rokers in hun uitgaansgroepje zitten. Het is dus een geval van burgerbescherming in dit geval, en zoals ik al tig keer geroepen heb.... aangezien de roker ook best plezier kan hebben door een paar uurtjes niet te roken (of even naar buiten te gaan) is de enige oplossing helemaal niet roken.
Als jij niet in een rokers kroeg wil komen dan ga je toch niet naar een rokers kroeg. Als je zo principieel tegen roken bent dan moet je daar ook geen moeite mee hebben. Maar als je iemand bent die vind dat iedereen vanwege jou moet veranderen dan begrijp ik wel waarom je zo tegen rokers kroegen bent.
pi_35204793
plan is bij voorbaat al mislukt. maar goed veel succes met je fijne actie.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_35204810
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:07 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ik heb daar de afgelopen tijd ook op gelet, omdat het vaak als argument aangehaald werd en ik nog regelmatig verbaasd om me heen kijk, niemand zie roken en dan opeens besef dat ik in een rookvrije omgeving ben, maar het ruikt niet naar zweet of iets ander onaangenaams.
Misschien dat de onwelriekende mensen zich ineens bewust worden dat iedereen hun kan ruiken, en zich nu wel gaan douchen voor het uitgaan?
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:14:47 #70
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_35204823
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:05 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Ik weet dat veel mensen het hier niet mee eens zijn, maar ik vind het volgende:

HORECA = OPENBARE GEBOUWEN!
Nopes.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_35204848
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:12 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Ik heb deze discussie al eens eerder gevoerd in een ander topic, wettelijk gezien mag je dan wel gelijk hebben, maar in de praktijk werkt het toch net ff anders. Ik blijf dus bij me standpunt, de horeca is voor mij een openbare gelegenheid, omdat iedereen hier in principe mag komen en omdat je wettelijk gezien niet zonder geldige reden geweigerd mag worden. Dus wanneer ik een kroeg niet in mag, moet daar wel een legitieme reden voor zijn, zoals kleding voorschrifen, leeftijd, maximale capaciteit, etc. Maar je mag niet zomaar iemand weigeren zonder reden.
Dat is dus niet geheel waar.
Dat kan heel makkelijk aangezien je het op een Club/vereniging kan gooien.
Dus ook een vriendenclub of iets dergelijks, denk maar aan een heren dispuut ofzo.

Dat is een wettelijke reden.

Ik blijf bij het standpunt dat de markt zijn werk moet doen en niemand heeft het lef om het te beginnen. Iedereen mag een kroeg beginnen en roken daar verbieden. Dus wat let de mensen om dat te doen?
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:16:44 #72
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35204879
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:09 schreef Thieske het volgende:
Blijft uiteraard de vraag staan of de meerderheid van Nederland tegen een rookverbod in de horeca is, ik zou erg benieuwd zijn naar de uitslag van een referendum.
In Ierland was het grootste deel van de bevolking tegen. En eigenlijk is dat in alle landen waar het ingevoerd is wel zo.... maar naderhand is die mening omgedraaid, omdat ze nu de ervaring hebben hoe het is om rookvrije kroegen in te kunnen. Geen stinkende kleren, geen tranende ogen, je kunt je kids weer eens meenemen naar restaurants, etc.....

Lees ook dit: http://releases.usnewswire.com/GetRelease.asp?id=28683
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_35204916
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:13 schreef maartena het volgende:

[..]

Er zullen inderdaad een paar typen kroegen zijn die erg veel moeite zullen hebben met aanpassingen. Er zijn natuurlijk best een aantal dorpskroegen waar bijv. altijd op zondagmiddag de lokale sigarenrokers voetbal komen kijken, en dat al 30 jaar doen. Dat soort kroegen zullen ZEKER omzet verliezen, en zullen zich moeten aanpassen.

Verreweg de meeste restaurants zullen alleen maar meer geld gaan verdienen, en clubs, discotheken, en kroegen waar veel studenten en jongeren komen zullen ook weinig geld verliezen, want jongeren willen toch gewoon uitgaan.

Ik denk dat een rookverbod alleen een probleem word voor het type kroeg dat zich niet kan aanpassen aan de 21 eeuw, zoals een typische stamkroeg in de buurt waar alleen nog maar een groep lokalen komen.

Ik ben verder van mening dat je moet kijken naar de langetermijns effecten, niet naar de korte termijnseffecten. De enige staat die enigzins kan spreken over lange termijnseffecten is California, de staat waar ik woon, en waar het rookverbod nu bijna 10 jaar actief is. En wat ik hier zie is dat er nog steeds overal kroegen zijn, dat restaurants soms zo druk zijn dat er wachtrijen zijn, en dat niemand een probleem heeft met het niet kunnen roken in de horeca.
Ja gaat maar door over hetzelfde.
Marktwerking! Wel eens van gehoord? Dat zal toch wel in de VS?
Wat is daar op eens mis mee? Daar hebben we jaren lang voor gestreden en dat willen we nu overboord gooien en alles laten beslissen door de regering?

Kom op zeg.
pi_35204929
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:13 schreef maartena het volgende:

[..]

<knip>
Ik geloof niet dat we eruit komen.
Ik heb toch een andere mening, maar de tijd zal het leren
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:20:23 #75
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_35205009
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:11 schreef Jerruh het volgende:

[..]

maar denk je dat de nederlandse horca die eerste klap zou kunnen opvangen? zoals fliepke al zei, gaathet niet echt denderend goed met de horeca in nederland, veel cafe's en kroegen moeten er de brui aan geven omdat mensne uitgaan al te duur vinden. zou zon klap niet de druppel kunnen zijn?
Mwa, misschien. Maar dat lijkt me geen argument om het al dan niet in te voeren. Het lijkt me dat je, als je doordrongen bent van de gezondheidsrisico's, het plan ook niet laat stranden op kosten. Desnoods moet de overheid wat subsidiëren.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:21:42 #76
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_35205065
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 22:15 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Dat is dus niet geheel waar.
Dat kan heel makkelijk aangezien je het op een Club/vereniging kan gooien.
Dus ook een vriendenclub of iets dergelijks, denk maar aan een heren dispuut ofzo.

Dat is een wettelijke reden.

Ik blijf bij het standpunt dat de markt zijn werk moet doen en niemand heeft het lef om het te beginnen. Iedereen mag een kroeg beginnen en roken daar verbieden. Dus wat let de mensen om dat te doen?
Yup, maar dan is de reden dus dat het een club of vereniging is en dat is dan toch weer een reden.

Maar als ik bijvoorbeeld de grootste kroeg hier in Groningen pak, De Drie Gezusters, die kan mij echt niet weigeren zonder een geldige reden. Mochten ze dat wel doen dan kan ik daar een klacht tegen indienen wegens discriminatie of iets dergelijks. Er moet gewoon altijd een reden zijn om iemand te weigeren, dat mag niet zomaar.
  vrijdag 17 februari 2006 @ 22:21:48 #77
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_35205067
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 21:53 schreef Monus het volgende:

[..]

tuurlijk... maartena geeft zoveel om onze astma patiënten en gezondheid dat hij daarvoor:

• Zijn auto heeft laten staan en op de fiets naar zijn werk gaat.
  • Een vereniging heeft opgezet voor een autovrij USA.
  • Al zijn geld uitgeeft voor het redden van het milieu.
  • Tegen gemodificeerde soja is om de bossen van Argentina te beschermen.
  • En om het goede voorbeeld voor onze kinderen te geven heeft hij een heel mager dieet omdat hij weet dat slecht en vet eten heel slecht voor de gezondheid is.
  • Nogmaals: Al die zaken zijn al bediscusieerd in andere topics. Waarom uitlaatgassen niet te vergelijken zijn, waarom andere genotsmiddelen niet te vergelijken zijn, etc, etc.... En ik weet dat jij als verstokt roker er graag allerlei compleet nietszeggende voorbeelden bij wilt halen om roken en meeroken te verdedigen, maar dat staat hier dus niet ter discussie.

Dus ik verzoek je vriendelijk om dat meeroken topic waar we voorheen hebben gediscusieerd weer op te zoeken om de effecten van roken, en andere schadelijke middelen te betwisten.

Dit topic gaat over een rookverbod in de horeca. Dus laten we het daarop houden.
    quote:
    Al vraag ik me wel af wat zo'n geitenwollensok in amerika zoekt.
    Jij hebt duidelijk nog nooit mijn politieke standpunten gelezen in POL en NWS topics. Maar wederom: Dat zijn onderwerpen voor andere topics, hou het daar dus op.
    -
      vrijdag 17 februari 2006 @ 22:22:51 #78
    11923 I.R.Baboon
    Schaterlachend langs ravijnen.
    pi_35205090
    In Engeland is het trouwens eerder deze week door het lagerhuis gekomen, en daar is ook een meerderheid van de bevolking voor, dus ik denk dat op deze manier Nederland wel moet volgen. Hoogevorst had een aantal jaar geleden allerlei stoere beloftes gedaan dat de Nederlandse horeca in 2007 rookvrij zou zijn, maar is daar daarna behoorlijk van teruggekomen.
    Het gaat slecht, verder gaat het goed.
    pi_35205105
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:21 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Yup, maar dan is de reden dus dat het een club of vereniging is en dat is dan toch weer een reden.

Maar als ik bijvoorbeeld de grootste kroeg hier in Groningen pak, De Drie Gezusters, die kan mij echt niet weigeren zonder een geldige reden. Mochten ze dat wel doen dan kan ik daar een klacht tegen indienen wegens discriminatie of iets dergelijks. Er moet gewoon altijd een reden zijn om iemand te weigeren, dat mag niet zomaar.
    Je gaat voorbij aan het feit dat het prive eigendom is.
    Ik hoef ook niet iedereen in mij huis te laten.

Maar dat is de discussie niet. Het is in elk geval GEEN openbare ruimte.
    pi_35205114
    Stort de economie meteen weer in... ik denk dat 75% van de horeca op kan doeken.
    And everything under the sun is in tune
    But the sun is eclipsed by the moon.
    And Prince is still here!
    pi_35205135
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:20 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Mwa, misschien. Maar dat lijkt me geen argument om het al dan niet in te voeren. Het lijkt me dat je, als je doordrongen bent van de gezondheidsrisico's, het plan ook niet laat stranden op kosten. Desnoods moet de overheid wat subsidiëren.
    Moet daar toch even dit op zeggen, als de regering zo begaan is met onze gezondheid, waarom maken ze dan de sigaretten niet zo duur dat mensen wel moeten stoppen?
    En omdat we toch 1 europa zijn, overal in europa, dan beperk je de smokkel. Mijn mening is dat de regering bewust de prijzen langzaam laat stijgen omdat ze bang zijn om te veel inkomsten te verliezen, kijk maar naar de accijnzen op sterke drank, die zijn ook verlaagd omdat er minder opbracht dan verwacht.
    pi_35205137
    Jap, misschien dat ik wel zo'n pakket aanvraag. Laten we hopen dat er 40.000 mensen te vinden zijn, dan zien degenen die nu zo fel tegen een rookverbod zijn achteraf wel in dat ze zich aanstelden, het niet zo erg is en het met zo'n vaart niet loopt. Ben van de zomer ook in Ierland geweest, en dat was supergezellig in al die kroegen. Rookvrije kroegen.

(Voor iemand die in Californië woont heb je trouwens wel belabberd Engels in je signature.)
      vrijdag 17 februari 2006 @ 22:26:34 #83
    94063 2L0w4Zer0
    Vidi, Vici, Veni. ;-)
    pi_35205205
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:23 schreef Godlike02 het volgende:

[..]

Je gaat voorbij aan het feit dat het prive eigendom is.
    Ik hoef ook niet iedereen in mij huis te laten.
    Is geen vergelijkbaar voorbeeld in mijn ogen.
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:23 schreef Godlike02 het volgende:
    Maar dat is de discussie niet. Het is in elk geval GEEN openbare ruimte.
    Ik vind van wel, een plek waar iedereen mag komen is voor mij een openbare ruimte.

Maar zoals ik al zei, veel mensen zullen het niet met mij eens zijn.
      vrijdag 17 februari 2006 @ 22:27:40 #84
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_35205247
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:21 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

Ik weet niet precies hoe het in Nederland geregeld is, maar hier zie je vaak bordjes in de horeca hangen waarop iets staat als: "We reserve the right to refuse service to anyone".

Er zijn ook veel horeca gelegenheden die bepaalde kledingsvoorschriften hebben etc, waarbij het dragen van bepaalde schoenen al genoeg reden kan zijn om je te weigeren uit een bepaalde gelegenheid.

Wat betrefd een rookverbod: Er is in de wet duidelijk vastgesteld wat een horeca gelegenheid is, en met vergunningen is geregeld wat een horeca gelegenheid mag serveren etc. Rookverboden worden meestal gekoppeld aan dergelijke vergunningen, als men een vergunning heeft om eten en/of drinken te serveren ben je een horeca gelegenheid, en kun je bij het rookverbod worden betrokken.

Wat voor Nederland trouwens wel een intressante discussie zal worden zijn de Coffeeshops. Je gaat hier namelijk specifiek heen om een jointje te roken. Ik heb dan ook totaal geen problemen met een uitzondering voor Coffeeshops, waarbij het rookverbod bijvoorbeeld niet geld voor een gelegenheid die onder de gedoogwetgeving softdrugs verkoopt. Dat is op zich ook wel weer intressant als discussiepunt natuurlijk.
    -
    pi_35205312
    Een cafe is geen openbare ruimte, dus mogen horeca-exploitanten in hun deurbeleid gewoon stellen dat er mag worden gerookt.
      vrijdag 17 februari 2006 @ 22:32:31 #86
    94063 2L0w4Zer0
    Vidi, Vici, Veni. ;-)
    pi_35205395
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:29 schreef KonnieKipke het volgende:
    Een cafe is geen openbare ruimte, dus mogen horeca-exploitanten in hun deurbeleid gewoon stellen dat er mag worden gerookt.
    Tenzij de wet hierop wordt aangepast, dan heeft de horeca geen poot meer om op te staan. Volgens de wet mag ik bijvoorbeeld in MIJN EIGEN huis zonder vergunning ook geen vuurwapens hebben en ook geen harddrugs, etc.
      vrijdag 17 februari 2006 @ 22:37:10 #87
    94063 2L0w4Zer0
    Vidi, Vici, Veni. ;-)
    pi_35205566
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:27 schreef maartena het volgende:

[..]

Ik weet niet precies hoe het in Nederland geregeld is, maar hier zie je vaak bordjes in de horeca hangen waarop iets staat als: "We reserve the right to refuse service to anyone".
    Dat soort bordjes zie ik nooit bij kroegjes en dergelijke.
    pi_35205616
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:37 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Dat soort bordjes zie ik nooit bij kroegjes en dergelijke.
    Wel bij disco's, partykroegen, enz enz. Maar dat wordt meer gebruikt om legitiem volk te weigeren wat ze liever niet binnen hebben
      vrijdag 17 februari 2006 @ 22:40:16 #89
    73259 Monus
    ĄViva Espaņa, coņo!
    pi_35205664
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:21 schreef maartena het volgende:

Dit topic gaat over een rookverbod in de horeca. Dus laten we het daarop houden.
    Daar hebben we het ook over.
    quote:
    Jij hebt duidelijk nog nooit mijn politieke standpunten gelezen in POL en NWS topics.
    Die heb ik wel gelezen, en die blonken echt uit van medeleven en bezorgdheid voor de medemens. Past helemaal in de lijn die je hier laat zien door zo bezorgd te zijn voor de gezondheid van andere mensen.
      vrijdag 17 februari 2006 @ 22:43:01 #90
    94063 2L0w4Zer0
    Vidi, Vici, Veni. ;-)
    pi_35205747
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:38 schreef Arliator het volgende:

[..]

Wel bij disco's, partykroegen, enz enz. Maar dat wordt meer gebruikt om legitiem volk te weigeren wat ze liever niet binnen hebben
    Nou ja, dan mogen ze die bordjes in ieder geval wel wat duidelijker in zicht plaatsen, zodat mensen kunnen verwachten dat ze om een 1 of andere kutreden geweigerd kunnen worden. Discotheken zie ik ze idd wel, maar bij kroegjes zijn ze mij nog nooit opgevallen.
    pi_35205846
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:43 schreef 2L0w4Zer0 het volgende:

[..]

Nou ja, dan mogen ze die bordjes in ieder geval wel wat duidelijker in zicht plaatsen, zodat mensen kunnen verwachten dat ze om een 1 of andere kutreden geweigerd kunnen worden. Discotheken zie ik ze idd wel, maar bij kroegjes zijn ze mij nog nooit opgevallen.
    Laatste wat ik erop zeg, anders gaat het teveel offtopic, die bordjes worden expres onopvallend geplaatst, want mensen die voor het eerst die disco/partykroeg in willen kunnen worden afgeschrikt door zo'n bordje. Tenminste dat heeft een uitsmijter mij eens verteld. Bij echte kroegen heb ik het ook nooit zien staan, maar die hebben meestal geen uitsmijter voor de deur staan.
      vrijdag 17 februari 2006 @ 22:54:25 #92
    106102 Mabelle
    Hi.... haaaa
    pi_35206065
    Ik denk wanneer je de gehele horeca rookvrij maakt ... de schade op den duur nihil is. Gewoon weer een kwestie van wennen.
    Onzin om te stellen dat het minder gezellig zou zijn zonder dat je kan roken. Ik vind roken en uitgaan niet per definitie samen horen.

Ik gun wel ieder zijn/haar sigaretje ... heb zelf ook gerookt en weet hoe vervelend het is wanneer je niet kan roken.
    Nu kamp ik met een ernstige longaandoening en kan ik al sinds begin december niet uit omdat ik simpelweg het roken in de horeca niet trek.
    Maar goed dat is mijn probleem maar ik zou het wel fijn vinden om weer eens een avondje te kunnen stappen, ik wacht wel tot ik beter ben ... ooit
    Hij: "Je zult er morgenvroeg spijt van hebben......."
    Ik: "Dan slapen we toch tot morgenmiddag??..."
      vrijdag 17 februari 2006 @ 23:07:23 #93
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_35206416
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:29 schreef KonnieKipke het volgende:
    Een toekomstig rookverbod kan gekoppeld worden aan de uitgifte van een vergunning om voedselwaren en/of drank te verkopen. Alle horecabedrijven, inclusief sportclubs, herenclubs, priveclubs, etc die dranken (danwel niet alcoholisch) of etenswaren willen verkopen hebben immers een horecavergunning nodig. De wet kan natuurlijk vrij gemakkelijk aangepast worden dat het rookverbod samengaat met het verstrekken van een vernieuwing van een horeca vergunning.

En dan maakt het niets meer uit of een kroeg wel of geen openbare ruimte is, je dient je te houden aan de voorwaarden opgesteld voor je horecavergunning.
    -
      vrijdag 17 februari 2006 @ 23:09:15 #94
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_35206482
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:38 schreef Arliator het volgende:
    Er zijn volgens mij genoeg cafe's die weigeren op kleding bijvoorbeeld. Die hebben liever dat er aan een bepaalde kleding voorwaarde word voldaan, zoals geen sportschoenen, etc.

In strandsteden zie je hier vaak aan de deur: No shoes, No shirt, No service. Met andere woorden, ze hebben liever niet dat iemand direct vanaf het strand in je cafe komt zitten....
    -
      vrijdag 17 februari 2006 @ 23:12:18 #95
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_35206589
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 22:54 schreef Mabelle het volgende:
    Ik denk wanneer je de gehele horeca rookvrij maakt ... de schade op den duur nihil is. Gewoon weer een kwestie van wennen.
    Dat denk ik dus ook. En de landen waar een verbod inmiddels is ingesteld tonen dit ook aan. Uiteindelijk gaan de rokers gewoon weer uit
    -
    pi_35206659
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 23:09 schreef maartena het volgende:

[..]

Er zijn volgens mij genoeg cafe's die weigeren op kleding bijvoorbeeld. Die hebben liever dat er aan een bepaalde kleding voorwaarde word voldaan, zoals geen sportschoenen, etc.

In strandsteden zie je hier vaak aan de deur: No shoes, No shirt, No service. Met andere woorden, ze hebben liever niet dat iemand direct vanaf het strand in je cafe komt zitten....
    Is wel weer offtopic, maar ik wil toch even reageren.
    Dat zijn meer de partykroegen, niet de echte bruine kroegen, dat versta ik onder een kroeg/cafe.
    En in de strandsteden, die maken dus, op hun eigen manier, gebruik van deze regel. Al weet ik niet of dit wel legaal is. Maar ook daar is vast wel een ander topic over.
      vrijdag 17 februari 2006 @ 23:18:34 #97
    106102 Mabelle
    Hi.... haaaa
    pi_35206769
    Volgens mij zijn horeca bedrijven ook vrij om huisregels op te stellen waarop ze zich mogen beroepen... maar die dienen dan wel zichtbaar voor de klant in het bedrijf kenbaar te worden gemaakt.
    Hij: "Je zult er morgenvroeg spijt van hebben......."
    Ik: "Dan slapen we toch tot morgenmiddag??..."
      vrijdag 17 februari 2006 @ 23:21:25 #98
    94063 2L0w4Zer0
    Vidi, Vici, Veni. ;-)
    pi_35206870
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 23:18 schreef Mabelle het volgende:
    Volgens mij zijn horeca bedrijven ook vrij om huisregels op te stellen waarop ze zich mogen beroepen... maar die dienen dan wel zichtbaar voor de klant in het bedrijf kenbaar te worden gemaakt.
    Huisregels zijn prima, zolang deze maar binnen de wettelijke normen vallen, je kan niet zomaar ff naar eigen inzicht wat regeltjes op een bordje pleuren.
      maandag 20 februari 2006 @ 14:57:34 #99
    100008 MeneerMuis
    WWE is my life
    pi_35288728
    Dan ruil ik de kroeg in voor de coffeeshop, en ga ik daar verder paffen

Maar jezus, wat een mierenneukers leven er in dit land zeg, echt onvoorstelbaar gewoon....
    World Wrestling Entertainment
    pi_47004251
    Als al die mensen die nederland rookvrij willen hebben dan zo zeker zijn van hun gelijhk over een rookvrije kroeg daag ik hen uit om hier in Assen een kroeg te openen.

Ik weet er nog 3 die voor wenig geld over te nemen zijn.

Kijken we over een jaar of ze nog bestaan of faliet zijn.
    pi_47004259
    quote:
    Op maandag 20 februari 2006 14:57 schreef MeneerMuis het volgende:
    Dan ruil ik de kroeg in voor de coffeeshop, en ga ik daar verder paffen
    Was dit ook nog even tegen gekomen.

De koffieshops worden natuurlijk ook rookvrij.
    Je kunt er nog kopen maar het daar niet oproken.
    net als de slijterij. Daar mag je je kratje bier ook niet binnen opdrinken.
      woensdag 7 maart 2007 @ 16:01:29 #102
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_47018774
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 04:33 schreef heathcliff het volgende:
    Als al die mensen die nederland rookvrij willen hebben dan zo zeker zijn van hun gelijhk over een rookvrije kroeg daag ik hen uit om hier in Assen een kroeg te openen.

Ik weet er nog 3 die voor wenig geld over te nemen zijn.

Kijken we over een jaar of ze nog bestaan of faliet zijn.
    De rookvrije kroeg werkt niet, dat is allang maatschappelijk en economisch bewezen. Het is met een rookvrije horeca alles of niets, en daarom hebben Engeland, Schotland, Ierland, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Denemarken, Zweden, Noorwegen, veel staten in de VS, veel provincies in Canada, Spanje, Portugal, Oostenrijk, Australië en Nieuw-Zeeland gekozen voor "alles" in plaats van "niets", met in sommige landen een uitzondering in kleine kroegen met de kastelijn als eigenaar en zonder personeel, of met verplichte rookruimte ofzo.

In de omringende landen is het in 2006 en 2007 overal ingevoerd. Stap de grens over, en je mag niet meer roken in Restaurants. Nederland ligt nog een beetje achter omdat wij het fantastische land zijn van de compromissen. Alleen heeft het compromis met de horeca (waarin in 2006 al 50% van alle horeca rookvrij moest zijn en in 2007 75%) geen enkel effect gehad.... en tja, als de horeca zich niet wil houden aan de gemaakte afspraken, dan blijft er nog 1 alternatief: een algeheel rookverbod in de horeca.

Het verzet er tegen wordt ook steeds minder trouwens nu men inziet dat het in zo'n beetje heel Europa, de VS en Canada allemaal prima loopt met de horeca.
    -
    pi_47063433
    Ik begin een rokers kroeg (BETREDEN OP EIGEN RISICO)

Lijkt me een strak plan, dat alle rokers bij mij in de kroeg mogen roken.
    Dus de koffieshops zijn straks rookvij????
      donderdag 8 maart 2007 @ 19:31:31 #104
    69621 DeRCT14
    Wat wordt hier verzwegen?!
    pi_47063595
    Ts moet niet zeuren, hij is geen Nederlander . Alsof wonen in LA zo gezond is

[ Bericht 34% gewijzigd door DeRCT14 op 08-03-2007 19:40:19 ]
    smoking isn't that great but it helps to take a break from people like you
      donderdag 8 maart 2007 @ 19:41:24 #105
    69621 DeRCT14
    Wat wordt hier verzwegen?!
    pi_47063978
    En dat de koffieshops dadelijk rookvrij zijn vind ik helemaal kansloos... je gaat daarheen om een joint te roken, alsof je daar serieus gaat zitten met een kopje koffie en zeiken over de rook
    smoking isn't that great but it helps to take a break from people like you
    pi_47067778
    Ja dat bedoel ik..alles mag zowat in Nl, daar staat het om bekent.
    Gewoon roken in een kroeg mag straks niet meer maar een joint roken in de koffieshop mag wel.
    Wij nederlanders zijn zo tolerant..nee ik zie het nog niet echt gebeuren (hoop ik) eerst geen koffieshops meer en dan rookvrije kroegzz

Owww wacht even de tabak word duurder AA de overheid ziet omzet verlies..het is toch niet te geloven...wat een verrot land hebben we ook.
    pi_47083772
    Ga dan niet stappen ofzo
    pi_48031002
    als het dan echt zo gaat wordendat we niet meer roken mogen dan gaan we met zij allen blowen in de kroeg.

Dit mag ook al jaren niet maar :: het wordt al jaren gedoogd ::

Gaan we nu klagen >>>>>>
    pi_48031043
    quote:
    Op vrijdag 17 februari 2006 20:55 schreef maartena het volgende:

En het gaat ook niet om het verbieden van roken, dat is echt totale onzin. Thuis roken moet gewoon blijven kunnen natuurlijk. Het gaat puur om een verbod in de horeca, en ik zie niet in waarom dit in Nederland niet zou kunnen.
    Ja dikke lul ja, puur een verbod in de horeca. Ik mag godverdomme op stations ook al niet meer roken.

Ik denk dat ik een burgerinitiatief ga starten om heel die kut organisatie's met hun anti-rook campagnes op te laten doeken
    De oude oude layout was veel beter!!
    vosss is de naam,
    met dubbel s welteverstaan.
    pi_48031080
    quote:
    Op woensdag 7 maart 2007 16:01 schreef maartena het volgende:
    Het verzet er tegen wordt ook steeds minder trouwens nu men inziet dat het in zo'n beetje heel Europa, de VS en Canada allemaal prima loopt met de horeca.
    Val op een hoop; als ik op stap ben dan wil ik roken. Als ik niet meer mag roken dan ga ik niet meer.

Van "roken, daar komen we samen wel uit" is al lang geen sprake meer.
    Het is zo onderhand een ware hetze tegen de rokers.
    vosss is de naam,
    pi_48036125
    quote:
    Op donderdag 5 april 2007 08:03 schreef vosss het volgende:

[..]

Val op een hoop; als ik op stap ben dan wil ik roken. Als ik niet meer mag roken dan ga ik niet meer.

Dan ga je toch lekker thuis zitten roken? Heeft niemand er last van.
    pi_48037035
    Dat kan wel allemaal mooi wezen, maar de lokale horeca houders hier klagen steen en been en hopen dat het niet tot een algeheel verbod komt.
    De rokers hopen dat ook en de niet rokers moeten weer iedereen pesten, flikker toch straal op man

Naar de kroeg gaan is gewoon niet gezond. Klaar. Als je zo'n pro-gezondheidsfreak bent dan heb je niks te zoeken in een tent die harddrugs verkoopt

Laat ons godverdomme gewoon lekker roken ja
    vosss is de naam,
      donderdag 5 april 2007 @ 13:16:57 #113
    58834 Catbert
    The evil HR Director.
    pi_48039714
    quote:
    Op vrijdag 9 maart 2007 10:29 schreef kbeurden het volgende:
    Ga dan niet stappen ofzo
    Dus omdat jij loopt te stinken moet ik maar niet uitgaan? Als je zo nodig moet roken, doe dat lekker thuis? Of buiten?

Ik vind het zo apart dat rokers vinden dat andere mensen maar gewoon het meeroken moeten accepteren. Hoezo asociaal.
    quote:
    Op donderdag 5 april 2007 12:00 schreef vosss het volgende:
    Dat kan wel allemaal mooi wezen, maar de lokale horeca houders hier klagen steen en been en hopen dat het niet tot een algeheel verbod komt.
    Nee hoor, het zijn vooral de horeca houders die zelf roker die er een probleem mee hebben, want die kunnen dan onder werktijd niet meer roken. Niet rokende mensen in de horeca hebben er geen enkel probleem mee.
    quote:
    De rokers hopen dat ook en de niet rokers moeten weer iedereen pesten, flikker toch straal op man
    Wat je schijnt te vergeten is dat jouw roken een negatief effect heeft op de gezondheid van mensen om je heen. Pesten? Ik vind roken eerder pesten eerlijk gezegd.
    quote:
    Naar de kroeg gaan is gewoon niet gezond. Klaar. Als je zo'n pro-gezondheidsfreak bent dan heb je niks te zoeken in een tent die harddrugs verkoopt

Laat ons godverdomme gewoon lekker roken ja
    Ik snap dat je er wat emotioneel onder wordt, maar zie het zo: dit is een mooie stok achter de deur om eens te stoppen met een ongezonde en dure hobby.
    "[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
    pi_48039946
    quote:
    Nee hoor, het zijn vooral de horeca houders die zelf roker die er een probleem mee hebben, want die kunnen dan onder werktijd niet meer roken. Niet rokende mensen in de horeca hebben er geen enkel probleem mee.
    Dat zullen dan wel de 20 jarige niet-rokende-studentjes-die-wat-bijverdienen-in-het-weekend zijn gok ik zo.

Ik ken geen enkele(!!!) horeca-uitbater (al dan niet zelf rokend) die het eens is met een algeheel verbod.

En wil je je verder aub niet bemoeien met mijn hobby's? Die hobby is voor mij helemaal niet duur en die kan ik prima betalen
    vosss is de naam,
    pi_48040473
    mijn hobby is dartpijltjes naar rokers gooien, moet kunnen vind ik.
    ik ben niet gevaarlijk, dat lijkt maar zo.
      donderdag 5 april 2007 @ 13:42:41 #116
    134963 danny91184
    Waaaaaaaaaah
    pi_48040644
    Ik rook niet, maar ik doe er ook echt zeker NIET aan mee!
    Als mensen uitgaan vinden ze het fijn dat ze kunnen roken en lekker wat drank erbij kunnen pakken. Laat die mensen toch is gewoon met rust...
    pi_48040740
    Precies, we hebben het al moeilijk genoeg met onze verslaving
    vosss is de naam,
      donderdag 5 april 2007 @ 15:28:07 #118
    75049 BasOne
    Spaceship!
    pi_48044617
    Kansloos.
    Vergelijken met andere landen is onzinnig omdat de mentaliteit van een Nederlander nu eenmaals anders is dan dat van een Amerikaan of een Ier.
    Een Nederlander zou eerder dan een Amerikaan zijn vrienden thuis uitnodigen om zich lam te zuipen en te roken totdat de zolder blauw staat.

Wat mensen ook schijnen te vergeten is dat in landen waar het rookverbod "werkt" tientallen kroegen over de kop zijn gegaan, kort simpel gezegd, als je 10 kroegen hebt waar na het rookverbod nog 10 man komen, en er gaan er 9 falliet komen er in kroeg #10 100 man en maakt die winst.
    In de VS zijn er al duizenden kroegen falliet gegaan bv.

Leuke details.
    In NY zijn het aantal klachten over geluidsoverlast met meer dan 600% gestegen nadat rokers maar buiten moesten roken.
    In ierland sluiten sommige kroegen de deuren vroeger om na 'sluitingstijd' de asbakken voor de vaste 'rokende' klanten op de bar te zetten.
    Er is een grote opkomst van 'Smoke-Easies' illegale cafe's waar gerookt mag worden (een verwijzing naar de drooglegging 'speak easies').
    In Ierland zijn het alleen de de cafe's in de grote steden die zich min of meer aan het rookverbod houden, de locale pubs in de kleinere plaatsen word steevast gewoon doorgerookt.
    Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
    Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
    Laboro te salutante
      donderdag 5 april 2007 @ 15:30:11 #119
    6253 HeatWave
    Apex Predator
    pi_48044704
    Het zou voor het personeel zijn, jaja, 80+% van het horecapersoneel rookt man .
    A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
    Get woke, go broke!
      donderdag 5 april 2007 @ 15:32:59 #120
    58834 Catbert
    The evil HR Director.
    pi_48044796
    quote:
    Op donderdag 5 april 2007 13:23 schreef vosss het volgende:
    En wil je je verder aub niet bemoeien met mijn hobby's? Die hobby is voor mij helemaal niet duur en die kan ik prima betalen
    Prima. Alleen stinkt 'ie nogal, dus doe dat ff lekker thuis verder.
    quote:
    Op donderdag 5 april 2007 13:44 schreef vosss het volgende:
    Precies, we hebben het al moeilijk genoeg met onze verslaving
    Wij hebben het ook moeilijk met jullie verslaving. Zit niet erg te wachten op die meuk in m'n longen.
    "[...] a large number of the teenagers claiming Asperger's are, in fact, merely dicks."
      donderdag 5 april 2007 @ 15:38:23 #121
    75049 BasOne
    Spaceship!
    pi_48045001
    quote:
    Op donderdag 5 april 2007 15:32 schreef Catbert het volgende:

[..]

Prima. Alleen stinkt 'ie nogal, dus doe dat ff lekker thuis verder.
    [..]

Wij hebben het ook moeilijk met jullie verslaving. Zit niet erg te wachten op die meuk in m'n longen.
    Aaaahh kijk, het grootste probleem van de anti roker heeft niets met gezondheid te maken.
    Het Stinkt.
    Vraag een gemiddle anti roker en dat is het eerste wat hij/zij zegd, Het Stinkt.
    Daarna komt de geur in de kleren, hoe verlept rokers eruitzien etc etc etc
    En pas ergens onderaan het rijtje beginnen ze over gezondheid.
    Free speech?....... Yeah about as free as a Ferrari!!
    Nothing travels faster than the speed of light with the possible exception of bad news, which obeys its own special laws.
    Laboro te salutante
      donderdag 5 april 2007 @ 15:38:34 #122
    10864 maartena
    Needs more cowbell.
    pi_48045007
    quote:
    Op donderdag 5 april 2007 08:03 schreef vosss het volgende:
    Zo denken veel rokers, ook in de landen waar een rookverbod is afgekondigd. De feiten wijzen echter anders uit, de rokers zijn het mokken op de bank na een tijdje ook wel zat, want de chicks komen niet zomaar opdagen natuurlijk. Uiteindelijk gaan zelfs de hardnekkigste rokers toch de gezelligheid van de kroeg weer opzoeken. Dan maar af en toe buiten roken.
    quote:
    Nee, dat "roken daar komen we samen wel uit" is 15 jaar lang geprobeerd en is altijd in het voordeel van de roker uitgevallen. Toen die campagne van start ging hoopte men dat men op het werk buiten ging roken, en binnen de boel rookvrij hield, en dat ze dat met z'n allen "samen" zouden oplossen. Feitelijk veranderde er niets. De rokers bleven gewoon doorpaffen, en dus kwam uiteindelijk het rookverbod op de werkplaats.

Hetzelfde met de horeca. In 2004 werden er duidelijke afspraken gemaakt met de horeca, in 2006 50% rookvrij, in 2007 75% rookvrij, in 2008 90%..... Maar de horeca komt de afspraken gewoon niet na, en tja... als je het in compromis-Nederland eerst op die manier gebeurd en het niet werkt, dan zit er maar 1 ding op, en dat is net zoals AL onze buurlanden een rookverbod invoeren in de horeca.

Tja, hadden ze hun afspraken maar moeten nakomen.
    -
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')