Als je in God en in de Hemel gelooft, kan je natuurlijk antwoord even op de vraag vanuit een persoonlijke positiequote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:27 schreef Zhenar het volgende:Mag ik hier nu niet reageren omdat ik atheïst (of in ieder geval agnost) ben?
![]()
Nooit eerder van gehoord. Nu even wat over gelezen in een artikel via Google. Klinkt erg interessant. Ik zou me daar best in kunnen vinden. Ik probeer altijd een harmonie tussen beiden doelen te vinden. Dit lijkt eropquote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:39 schreef Freethinker het volgende:
Ik ben zelf niet gelovig, maar ik denk dat het nieuwste antwoord van de christenen op het probleem schepping vs. evolutieleer het Intelligent Design is.
Apart dat je daar nog nooit van gehoord hebt. Interessant is het zeker, maar ik persoonlijk vind het een erg slappe theorie. Meer een erg gekunstelde poging om god en wetenschap te kunnen verenigen.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:43 schreef Dizer het volgende:
[..]
Nooit eerder van gehoord. Nu even wat over gelezen in een artikel via Google. Klinkt erg interessant. Ik zou me daar best in kunnen vinden. Ik probeer altijd een harmonie tussen beiden doelen te vinden. Dit lijkt erop
Dat vind ik een beetje vreemde gedachte. Volgens mij Christelijk geloof was God er altijd al, de Alpha en Omega, de Eerste en de Laatste. Vergeet daarnaast niet dat God niet gebonden is aan tijd en ruimte.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:22 schreef Dizer het volgende:
Nu even serieus. Waar ik mee zit, is hoe Christenen kijken tegen over de evolutietheorie? Ik snap dat als je tegenwoordig best nuchter bent, je er niet omheen kan lopen. Alle bewijzen dat we uit een ontploffing zijn ontstaan enzevoort. Ik zelf geloof in dat er inderdaad ooit een ontploffing is geweest waardoor leven is ontstaan, maar ik geloof dat toen God is ontstaan. En dat God de rest zoals de bijbel dat zegt, heeft gemaakt.
quote:Ik geloof dat het nooit God's bedoeling was om ons alleen volgens die regels en geschriften van de bijbel te laten leven. Of had God nooit gedacht dat wij zover zouden komen?
Ik snap je fascinatie met technologie niet helemaal, er zit geen causaal verband tussen technologie en verval van moraal. Volgens mij houdt het Christendom dit in ten diepste; houdt van uw naaste als uzelf en van God boven alles, waarin in Jezus het Voorbeeld is.quote:Ik denk dat de vraag ergens daar in zit. Was het God's bedoeling dat we zover kwamen met technologie? Is het juist een test? Mensen die in de technologie geloven en niet in God zelf, gaan niet naar de hemel? Ik denk dat het leven zoals het nu is, een keuze is. Een pad die moet volgen. En dat je af en toe een shortcut neemt waarin je verdwaalt maar weer op de goede weg komt.
Er zitten vele gaten in de evolutie theorie, tot een bepaalde mate heeft er best evolutie plaatsgevonden. Maar een oerknal zonder God is voor mij ondenkbaar.quote:Ok, ik klink alsof ik een zwaar christen ben die van deur tot deur gaat, maar zo ben ik niet. Ik ga maar qx in het jaar naar de kerk hoor. Het is bij mij meer, zolang ik vanuit mijnzelf geloof, dan heb ik daar vrede mee. Ik hoef dat niet aan iedereen te laten zien.
Even genoeg vanuit mijn kant, nu jullie en dan praten we weer verder
En straks zegt ie van.... Laten we eens wat meer technologie toevoegen of wat dan ook. Laten we eens omhoog gaan met de high-teck. Net zoals hij internet heeft toegevoegd, hij dacht van, de mensen moeten maar eens wat dieper gaan communiceren met elkaar en dus zal internet moeten bestaan. Dus dan heeft hij bepaalde mensen een idee gegeven over internet? Een idee ontstaat uit het niets.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:06 schreef L.Denninger het volgende:
Misschien verandert God ook wel eens van gedachten
Dat ie na een tijdje iets had van - "Sjah, leuk hoor, maar een beetje saai ! Laten we ze eens buskruit geven !"
Ik geloof niet dat er zoals in de bijbel staat helemaal niks was voor de schepping of de 'oerknal'quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:21 schreef Pracissor het volgende:
Er zitten vele gaten in de evolutie theorie, tot een bepaalde mate heeft er best evolutie plaatsgevonden. Maar een oerknal zonder God is voor mij ondenkbaar.
Daar zijn ze weer! De Gaten In De Evolutietheorie!quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:21 schreef Pracissor het volgende:
...
Er zitten vele gaten in de evolutie theorie, tot een bepaalde mate heeft er best evolutie plaatsgevonden. Maar een oerknal zonder God is voor mij ondenkbaar.
God en evolutie sluiten elkaar imho helemaal niet uit. De bijbel zegt dat God de schepper is van Hemel en aarde, maar er staat niet bij hoe hij dat gedaan heeft. Waarom zou God dan niet verantwoordelijk kunnen zijn voor de evolutie? (en dan bedoel ik niet ID).quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:22 schreef Dizer het volgende:
<knip>
Nu even serieus. Waar ik mee zit, is hoe Christenen kijken tegen over de evolutietheorie? Ik snap dat als je tegenwoordig best nuchter bent, je er niet omheen kan lopen. Alle bewijzen dat we uit een ontploffing zijn ontstaan enzevoort. Ik zelf geloof in dat er inderdaad ooit een ontploffing is geweest waardoor leven is ontstaan, maar ik geloof dat toen God is ontstaan. En dat God de rest zoals de bijbel dat zegt, heeft gemaakt.
<knip>
Misschien heeft hij het spontaan gemaakt met gedachtes? Ik bedoel dus ook, dat idee zat misschien in zijn hoofd ook? Misschien is het een blik geweest met ogen of licht? Het kan van alles zijn.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:33 schreef teamlead het volgende:
[..]
God en evolutie sluiten elkaar imho helemaal niet uit. De bijbel zegt dat God de schepper is van Hemel en aarde, maar er staat niet bij hoe hij dat gedaan heeft. Waarom zou God dan niet verantwoordelijk kunnen zijn voor de evolutie? (en dan bedoel ik niet ID).
Voor een almachtige en alwetende God is het helemaal niet zo moeilijk om die eerste celdeling in gang te zetten en te weten wat de uitkomst daarvan zal zijn.
Ook het boek de 12e planeet gelezenquote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:35 schreef huupia34 het volgende:
de evolutie leer van darwin klopt in grote lijnen wel denk ik.dat is ook bewezen.
je kan dmv van dna zien zien dat wij van een reeds uitgestorven aap afstammen, net zoals de nog levende primaten van nu.
dmv natuurlijke selectie past een soort zich aan , aan de tijd en nieuwe levensomstandigheden.
dit duurt duizenden jaren of langer.
alleen denk ik dat wij een handje geholpen zijn door een alien ras, zij kruisten de aapmens van toen met hunzelf en voila : homo sapiens
als je het bijbel verhaal van genesis leest en je vervangt god, door deze aliens dan klopt het allemaal.
bovendien staat er in de bijbel elohim(dit is meervoud voor goden en niet 1 god dus)
kom maar op met die commentaren, maar ik ben gerust niet de enige die er zo over denkt.
1 hele bekende is zacharia sitchin
Ik heb zo het idee dat als God bestaat hij daarvoor al bestond. Ik heb nogal moeite met de gedachte dat er voor de oerknal niets was.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:22 schreef Dizer het volgende:
Je moet heel goed bedenken dat de bijbel door mensen is gemaakt (bedacht). Het is Gods woord maar in hoeverre dat waar is? De mens heeft altijd gezocht naar het antwoord van het waarom achter ons bestaan en het bestaan van de wereld. Het begon met simpele goden voor ieder stukje uit het dagelijks leven daarna kwamen de godsdiensten met één God (Jodendom, Christendom, Islam). Het is ook opvallend dat elke Godsdienst na het Jodendom voortborduurde op de al bestaande verhalen/personen. Blijkbaar konden de mensen in de tijd van het ontstaan van die godsdiensten niet om het geloof van de mensen in de godsdiensten daarvoor heen.quote:Ik geloof dat het nooit God's bedoeling was om ons alleen volgens die regels en geschriften van de bijbel te laten leven. Of had God nooit gedacht dat wij zover zouden komen? Ik denk dat de vraag ergens daar in zit. Was het God's bedoeling dat we zover kwamen met technologie? Is het juist een test? Mensen die in de technologie geloven en niet in God zelf, gaan niet naar de hemel? Ik denk dat het leven zoals het nu is, een keuze is. Een pad die moet volgen. En dat je af en toe een shortcut neemt waarin je verdwaalt maar weer op de goede weg komt.
Zo denk ik ook, maar dat vind ik eigenlijk te makkelijk. Zo doe je geen moeite voor jouw God, kom je zonder moeite te doen in de hemel? Tuurlijk je bent, volgens de huidige normen en waarden een goed mens. Maar is dat genoeg voor de God? Wat als we de mensheid hun echte God vergeten is?quote:Ok, ik klink alsof ik een zwaar christen ben die van deur tot deur gaat, maar zo ben ik niet. Ik ga maar qx in het jaar naar de kerk hoor. Het is bij mij meer, zolang ik vanuit mijnzelf geloof, dan heb ik daar vrede mee. Ik hoef dat niet aan iedereen te laten zien.
Hey, hou het even over je eigen God, okee ?quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:21 schreef Pracissor het volgende:
God is onfeilbaar, Almachtig, er is geen mogelijkheid dat Hij iets niets weet.
[..]
Ik zou dat toch anders willen stellenquote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:27 schreef Dromenvanger het volgende:
Worden we misschien bestuurd door krachten van hogere handDat we het alleen niet in de gaten hebben en vaak niet willen toegeven dat we gewoon werken voor God? Bij mij kan dat beknellend overkomen die gedachte, omdat ik onafhankelijk wil zijn dus. Ongebonden maar toch verbonden.
Er zijn theorieen die beweren dat wij als mens dienen voor de energie die wij creeeren met onze emoties.Die energie wordt gebruikt op andere planeten om levensprocessen daar in gang te houden.´-quote:Maar waarom hebben ze dat gedaan? Wat hebben ze zelf eraan
Ik ga dus ook uit dat er altijd een grondslag ligt achter een bepaalde gebeurtenis. Alles heeft een reden. Dus waarom hebben ze ons hier neergezet
Ik denk niet dat God een hoofd heeft.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:36 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Misschien heeft hij het spontaan gemaakt met gedachtes? Ik bedoel dus ook, dat idee zat misschien in zijn hoofd ook? Misschien is het een blik geweest met ogen of licht? Het kan van alles zijn.
Maar ergens moest de materie tot stand komen, kun je materie maken uit het niets? Dan zou je wel erg sterke gedachtes moeten hebben. Of had God gewoon een blokkendoos met planeten en ging hij daarmee spelen
Maar dan denk ik vanzelf, van wie heeft hij die blokkendoos gekregen? Dan heb je wederom een andere God nodig. Dus God heeft zijn eigen blokkendoos gemaakt uit het niets? Kon hij toveren of kon hij via telekinese zaken creeeren in gedachtes
Of is alles een gedachte van GodLeven we in zijn hoofd als het ware?
ja, en nog een paar van hem en goden van het nieuwe milennium van alan alford.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:38 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Ook het boek de 12e planeet gelezen
Dat kosmonauten afkomstig van andere planeten de mens hebben ingevoerd hier
Maar waarom hebben ze dat gedaan? Wat hebben ze zelf eraan
Ik ga dus ook uit dat er altijd een grondslag ligt achter een bepaalde gebeurtenis. Alles heeft een reden. Dus waarom hebben ze ons hier neergezet
Ik kan natuurlijk gaan denken dat we een experiment zijn, maar die theorie voelt niet prettig aan.
Dat lijkt mij ook. De Schepping 'gedraagt' zich volgens een waarneembare set regels (natuurwetten). Een almachtige God heeft toch zeker de capaciteit om via de mechanismen die hieruit voortkomen een universum vorm te geven? Dat strookt weliswaar niet met het letterlijke woord van de Bijbel (waarin het lijkt of God zijn schepping even -poef!- kant en klaar tevoorschijn tovert) maar wellicht is een leterlijke interpretatie van wat er geschreven is helemaal niet de juiste.quote:God en evolutie sluiten elkaar imho helemaal niet uit. De bijbel zegt dat God de schepper is van Hemel en aarde, maar er staat niet bij hoe hij dat gedaan heeft. Waarom zou God dan niet verantwoordelijk kunnen zijn voor de evolutie? (en dan bedoel ik niet ID).
Voor een almachtige en alwetende God is het helemaal niet zo moeilijk om die eerste celdeling in gang te zetten en te weten wat de uitkomst daarvan zal zijn.
Dat kan helemaal niet joh, evolutie is onzin - het is toch quatsch om te denken dat iets begint in een bepaalde vorm, en dan in de loop van de tijd compleet verandert ???quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:48 schreef _arnie_ het volgende:
het mooie van geloven is dat je gelooft dat God de wereld geschapen heeft terwijl je weet dat de wereld ge-evolueerd is tot zijn huidige vorm...
Verbonden aan het geheel en toch onafhankelijkquote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:42 schreef Jayvon het volgende:
[..]
Ik zou dat toch anders willen stellen
Werken doe je voor je ego , je gaat met God.
Wij zijn verbonden zodat wij onafhankelijk kunnen zijn.
Klinkt allemaal heel vreemd natuurlijk![]()
Nee dusquote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:52 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dat kan helemaal niet joh, evolutie is onzin - het is toch quatsch om te denken dat iets begint in een bepaalde vorm, en dan in de loop van de tijd compleet verandert ???
Ik bedoel, een mens blijft toch ook altijd exact hetzelfde als ie was op het moment van geboorte ?![]()
Was ook niet helemaal serieus bedoeldquote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:43 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ik denk niet dat God een hoofd heeft.
jouw hersens wel blijkbaar.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:52 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dat kan helemaal niet joh, evolutie is onzin - het is toch quatsch om te denken dat iets begint in een bepaalde vorm, en dan in de loop van de tijd compleet verandert ???
Ik bedoel, een mens blijft toch ook altijd exact hetzelfde als ie was op het moment van geboorte ?![]()
Ja, precies hetzelfde.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:52 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:06 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ja, precies hetzelfde.
[afbeelding]
[afbeelding]
Gatverdamme, als er één iemand is bij wie ik niet verwacht dat ze gaat baggeren met ranzige plaatjes ...quote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:06 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ja, precies hetzelfde.
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik zie een baby en een oma.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:10 schreef MrBean het volgende:
[..]
Omdat niet iedereen hier thuis achter de pc zit.
Je weet best wat ik bedoel.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:11 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ik zie een baby en een oma.
Is dat ranzig?
quote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:12 schreef Biancavia het volgende:
GETVER!
Nee, dat plaatje was inderdaad niet goed!
Ja.quote:
quote:Warning: do not link directly to images on this site.
Ik vond het al niet bij jou passenquote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:12 schreef Biancavia het volgende:
GETVER!
Nee, dat plaatje was inderdaad niet goed!
Ik schrok er zelf net ook heel erg van!quote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:16 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Ik vond het al niet bij jou passen
Maar ik schrok dus ff, ik kan niet goed tegen schokerende foto's. Was niet persoonlijk bedoeld dus.
Zo'n foto haalt me uit het element. Ik zou dus ook niet op de eerste hulp kunnen werken, dat laat ik aan anderen over
Ja, ik zie het.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:16 schreef MrBean het volgende:
Dan krijg ik nog steeds achilles.jpg hoor
Gut, je was volgens mij de eerste die 'm doorhad, de rest was niet zo snuggerquote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:06 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ja, precies hetzelfde.
[afbeelding]
Rare prothese.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:23 schreef MrBean het volgende:
Ik dacht dat Biancava bedoelde dat die oma een prothese had in d'r voet.En dat ze dus niet hetzelfde is gebleven.
Foutje gewoonquote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:17 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Ik schrok er zelf net ook heel erg van!
Ik wist niet hoe snel ik het weg moest halen.![]()
Ik introduceer: de Nylon Bug.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:58 schreef huupia34 het volgende:
[..]
jouw hersens wel blijkbaar.![]()
vernderingen in een soort kan je niet in een mensenleven zien, zoiets duurt tienduizenden jaren
Ik citeer :quote:Op vrijdag 17 februari 2006 12:53 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Verbonden aan het geheel en toch onafhankelijk
Ik ben gewoon bezig met zaken op een rijtje te zetten dus, en ik hou me bezig met vraagstukken. Vanzelf is er twijfel in het hoofd. Als ik voor mezelf een ei aan het uitbroeden ben dan is dat een proces van innerlijke strijd. Ik kom voor mezelf met beweringen en toets mezelf in het denken en als ik denk dat ik het goed heb, dan laat ik het eruit komen als het ware.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:44 schreef Jayvon het volgende:
[..]
Ik citeer :
Vergissing en het ego.
De geest kent geen niveaus en alle conflict komt voort uit het idee dat er niveaus zijn.
Waarneming bestond niet voordat de afscheiding (zondeval) gradaties,aspecten en intervallen introduceerde.
Alleen het niveau van de Heilige geest is tot eenheid in staat.
De niveaus die door de afscheiding zijn gecreerd kunnen niet anders dan met elkaar in strijd zijn.
Dat komt omdat ze voor elkaar geen betekenis hebben.
Het bewuste wordt terecht als het domein van het ego aangemerkt.
Het ego is een onjuiste denkpoging om jezelf te zien zoals jij wenst te zijn in plaats van zoals jij bent.
Toch kun je jezelf alleen kennen zoals jij bent,want dat is het enige waar jij zeker van kunt zijn.
Al het andere is aan twijfel onderhevig.
Met andere woorden die `kettingen` waar jij over spreekt is je ego die zich afzet tegen God omdat die ego de eigenschap heeft zich te beschermen tegen alles wat hem kan doen vernietigen.
Maar je zal je er meer in moeten verdiepen wil je het echt begrijpen.
there you got me. idd zijn er soorten die veel sneller kunnen evolueren. meestal virussen, bacteries en insecten.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:28 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ik introduceer: de Nylon Bug.
Een bacterie die Nylon restafval eet. Aangezien er geen Nylon bestond voor 1935 lijkt mij dit overtuigend bewijs van een verandering in een soort die binnen een mensenleven te zien was.
Iedereen kent die strijd wel maar denk ik dat als je echt in God gelooft je die strijd kan opgeven.quote:14:04[/url] schreef Dromenvanger het volgende:[/b]
Ik ben gewoon bezig met zaken op een rijtje te zetten dus, en ik hou me bezig met vraagstukken. Vanzelf is er twijfel in het hoofd. Als ik voor mezelf een ei aan het uitbroeden ben dan is dat een proces van innerlijke strijd
Ik denk zelf dat zolang je verklaringen zoekt ,God nooit zal vinden.quote:Ik zet me niet af tegen God. Ik wil gewoon verklaren of hij wel of niet bestaat. Iets waarover zoveel gesproken wordt, dat moet gewoon bewezen worden. Het gaat nog altijd om de waarheid dus. En waarheid zorgt voor helderheid0
Twijfelen aan God kan wel maar dan bestaat hij niet in jouw denkgeest.quote:Ik vind dat ik best mag twijfelen aan God en ik vind ook dat ik spelingsruimte verdien als hij bestaat.
Grappige redenering maar als God echt spelletjes zou spelen zouden wij Hem nooit kunnen vinden.quote:Op een ander forum hadden ze als spreuk " God speelt vals bij verstoppertje, hij is nooit te vinden". Mocht hij bestaan, dan moet je gewoon het spel beter leren van het zoeken.
Mag ik vragen wat jij onder wonderen verstaat?quote:En dan zou het helemaal mooi zijn als hij eens wat van zich laat horen. Dat hij wonderen gaat verrichten.
Dat de mensen die zoeken en af en toe vinden een beloning krijgen.
Mja... het punt met goed en slecht is dat het heel erg gebonden is aan je interpretatie en je belevingswereld. Je kan bijvoorbeeld ook stellen dat (een) God nog goed nog kwaad is en daarboven staat (en in het verlengde daarvan kan je de quote "zijn wegen zijn onderdoorgrondelijk" gebruiken).quote:Op vrijdag 17 februari 2006 16:01 schreef Dromenvanger het volgende:
Maar achter het goede zit ook vaak het slechte. Ik bedoel, goed en slecht staat naast elkaar. Zijn verbonden aan elkaar. Tegenpolen ook wel. Dus dan kun je je afvragen of er naast God nog iets anders aanwezig is
En zo is hetquote:Op maandag 20 februari 2006 12:44 schreef mgerben het volgende:
Er zijn verschillende soorten gelovigen.
Je hebt gelovigen die zich aangevallen voelen door de wetenschap. De wetenschap timmert alles helemaal dicht met bewijs, en daar krijgen ze een onprettig gevoel over, alsof er niets meer te geloven overblijft.
Deze mensen willen nog wel eens vluchten in blinde ontkenning en het napraten van wetenschappelijk klinkende nonsens van religie-fundamentalisten.
Er zijn ook gelovigen die vinden dat geloof en wetenschap zich op verschillende zaken richten: Wetenschap stel 'hoe'-vragen, geloof stelt 'waarom' en 'waarvoor' vragen.
Technische uitleg en zingeving zijn verschillende dingen, althans voor deze groep.
Ik heb een keer een discussie meegemaakt tussen een streng gelovige wetenschapper, en een atheïst die bij hoog en bij laag bezwoer dat de gelovige wetenschap en geloof niet kon verenigen.
Door het fanatisme bij de atheïst ben ik gaan inzien dat atheïsme ook een geloof is...
Eindelijk deze opmerking, ook al zal men beweren dat het hele verhaal natuurlijk terug te brengen is naar het begin. Ik ben ook een gelovig man maar tevens kan ik de evolutie theorie niet ontkennen. De laatste tijd draai ik steeds meer naar het Agnosticisme, ook al geloof ik zeker in God. Maar als je iets niet kent of niet zeker weet, kan je er nog wel in geloven. In feite zijn alle theïsten agnostische theïsten en alle atheïsten agnostische atheïsten, ook al beweren ze te weten, want geloven impliceert niet te weten. De agnost vindt het echter niet van integriteit getuigen als je bij het ontbreken van bewijs of deugdelijke informatie toch partij trekt. Een rechter die zo handelt hoort ontslag te krijgen. Wellicht ben ik een ontslagen Christenquote:Op vrijdag 17 februari 2006 16:22 schreef Integrity het volgende:
De evolutietheorie verdiept zich in de beschrijving van hoe leven zich aanpast aan haar omgeving, niet over het ontstaan van leven op zichzelf.
Wetenschap en geloof zijn idd niet verenigbaar. Zie jij al een wetenschapper een theorie samenstellen waarbij hij op een gegeven moment stelt "en op dit punt komen we op het terrein van God"? Dat is onmogelijk in de wetenschap die uitgaat van testbare bewijzen. Tenzij God testbaar is, natuurlijk.quote:Op maandag 20 februari 2006 12:44 schreef mgerben het volgende:
Ik heb een keer een discussie meegemaakt tussen een streng gelovige wetenschapper, en een atheïst die bij hoog en bij laag bezwoer dat de gelovige wetenschap en geloof niet kon verenigen.
Door het fanatisme bij de atheïst ben ik gaan inzien dat atheïsme ook een geloof is...
Ik weet niet of je dat nog kunt zeggen, het principe van (methodologisch) reductionisme is aardig krachtig gebleken na 2 en een half duizend jaar empirisch onderzoek. Het is geen slechte wetenschap om Ockham's scheermes toe te passen.quote:Op maandag 20 februari 2006 14:35 schreef ImmovableMind het volgende:
Maar blindelings aannemen dat spirituele factoren er geen aandeel in hadden, kan alleen maar slechte wetenschap worden genoemd, want het is slechts gebaseerd op opinie.
hail hail.quote:Op maandag 20 februari 2006 16:18 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dat nog kunt zeggen, het principe van (methodologisch) reductionisme is aardig krachtig gebleken na 2 en een half duizend jaar empirisch onderzoek. Het is geen slechte wetenschap om Ockham's scheermes toe te passen.
Je lijkt net een straat-predikant, alleen dan met een andere boodschap. Atheisme is ook gewoon een geloof.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:26 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
hail hail.
God is niets meer dan een onnodige variabele, en dus, volgens ockham, onwaar.
toegegeven, het kost wat moeite om de abstracte logica van een zichzelf schapend universum te zien. maar het ligt nog altijd meer voor de hand dan het bestaan van een opperwezen.
Kaal is ook gewoon een kleur haar.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:36 schreef Integrity het volgende:
Je lijkt net een straat-predikant, alleen dan met een andere boodschap. Atheisme is ook gewoon een geloof.
De wetenschap is ook heiligquote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Kaal is ook gewoon een kleur haar.
onzin.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 11:36 schreef Integrity het volgende:
[..]
Je lijkt net een straat-predikant, alleen dan met een andere boodschap. Atheisme is ook gewoon een geloof.
Niets is nog heilig.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:11 schreef Integrity het volgende:
De wetenschap is ook heilig
ja, en de kans dat ik uit een potje met 999 witte steentjes net het ene zwarte steentje pak, is zeker 50%: wel of niet?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:12 schreef Integrity het volgende:
Het is maar net wat je geloofd, jij gelooft van niet en ik geloof van wel. Dat is mijn enige punt. Bewijsvoering is er niet, alleen voor je eigen geloof.
Wederom wat jij gelooft. Wat is de wetenschap nu als je weet dat wat nu bekend is, morgen achterhaald is? Wat was de wetenschap van toen, voor de wetenschap van nu? Hoe kun jij met zekerheid zeggen dat er door onze zintuigelijk te waarnemen bevindingen absolute waarheid omvatten? Absolute aanname van je eigen veronderstelling van zaken. Je gelooft dus dat het waarheid is, je neemt aan dat het zo is.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:20 schreef punchdrunk het volgende:
[..]
ja, en de kans dat ik uit een potje met 999 witte steentjes net het ene zwarte steentje pak, is zeker 50%: wel of niet?
als je wil geloven in plaats van redeneren, is dat je eigen keuze, maar het zou je sieren als je zou erkennen dat er een fundamenteel verschil tussen de twee is. ik geloof niets, ik neem datgene wat het meest waarschijnlijke is als uitgangspunt (in dit geval is dat de afwezigheid van een opperwezen, met een 9999,9% voorsprong) jij gelooft datgene wat je het meeste aanspreekt.das je eigen keuze.
Er zit wel een verschil tussen het geloven in Christus en met je leuter bengelend om een grote pot staan te dansen, hopend op een spatje regen. Dit noemen ze een drogreden van het hellend vlak.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:31 schreef speknek het volgende:
Ik geloof dat het centrum van de aarde uit ijzer bestaat, omdat alle metingen, modellen en kennis van de natuur daarop wijzen. Met een opmerking "dat is ook een geloof" willen de sprekers ervan meestal aantonen dat het volkomen arbitrair is of je dat gelooft, of met een peniskoker om rond een grote borrelende pot danst, onderwijl oerwoudgeluiden makend, in de hoop dat de goddelijke maansalamander bezit neemt van de weerloze kokende maagd. Maar nee, dat kun je dus met geen mogelijkheid aan elkaar gelijk stellen.
Waar precies zit dat verschil hem in?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:33 schreef Integrity het volgende:
Er zit wel een verschil tussen het geloven in Christus en met je leuter bengelend om een grote pot staan te dansen, hopend op een spatje regen.
Het verschil zit hem niet in de herkenning van eventuele persoonlijke religieuze ervaringen, want als ik een nieuwe leren jas koop valt de leren jas van een ander me ook eerder op. Het verschil zit m in het herkennen van een hogere vorm van waarden, waarmee Christus Himself mij uitlegt dat het niet gaat om de norm (de invulling van de waarde), maar dat je begrijpt wat de waarde is. Op die manier kun je zelf de norm wel invullen.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:34 schreef speknek het volgende:
[..]
Waar precies zit dat verschil hem in?
(overigens vind ik het al mooi genoeg dat je kennelijk erkent dat er nogal wat gradiaties in geloof zit)
Nou, nee, niet echt.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:33 schreef Integrity het volgende:
[..]
Er zit wel een verschil tussen het geloven in Christus en met je leuter bengelend om een grote pot staan te dansen, hopend op een spatje regen. Dit noemen ze een drogreden van het hellend vlak.
Zolang jij zonder argumenten zo'n stelling durft neer te zetten, neem ik je niet serieus. Je kunt hier 2 dingen mee doen, jezelf verklaren of je niet meer mengen in de discussie. Overige opties zijn mogelijk, maar voor mij niet relevant.quote:
Als het er een van verstand was, zou er toch wel een duidelijke redenatie moeten zijn die iedereen gelovig zou moeten kunnen maken! Leg me dan eens uit waarom 500 jaar moderne filosofie eerder het tegenovergestelde heeft bewerkstelligt?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:40 schreef Integrity het volgende:
Het Christendom is geen geloof op gevoel, maar 1 van verstand en gevoel.
Dat kan ik niet uitleggen, want ik weet niet wat je daarmee wilt zeggen. Zou je jezelf willen verklaren? Je kunt van mij niet verwachten dat ik overal op de hoogte van ben.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:44 schreef speknek het volgende:
[..]
Als het er een van verstand was, zou er toch wel een duidelijke redenatie moeten zijn die iedereen gelovig zou moeten kunnen maken! Leg me dan eens uit waarom 500 jaar moderne filosofie eerder het tegenovergestelde heeft bewerkstelligt?
Intelligent Design is het meest kansloze concept dat er is... Het zou een brug tussen de wetenschap en religie moeten zijn maar raak bij beide kanten kant noch wal...quote:Op vrijdag 17 februari 2006 11:39 schreef Freethinker het volgende:
Ik ben zelf niet gelovig, maar ik denk dat het nieuwste antwoord van de christenen op het probleem schepping vs. evolutieleer het Intelligent Design is.
Hoezo ?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:42 schreef Integrity het volgende:
[..]
Zolang jij zonder argumenten zo'n stelling durft neer te zetten, neem ik je niet serieus. Je kunt hier 2 dingen mee doen, jezelf verklaren of je niet meer mengen in de discussie. Overige opties zijn mogelijk, maar voor mij niet relevant.
Is jouw eigen voorbeeld niet heel mooi verstrengeld in je eigen post, waarbij je voor mij invult dat ik me superieur zou voelen?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:49 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Hoezo ?
Jij zegt dat er verschil zit tussen het geloven in Christus en met je leuter bengelend om een grote pot staan te dansen, hopend op een spatje regen.
Ik zeg van niet.
Ik zal er dan maar een argument tegenaan gooien - het is beide het blinde geloof in onverifieerbare dingen.
Het feit dat jij jezelf superieur acht tov. de leuter-pot-danser wil niet zeggen dat dat ook zo is.
Misschien vindt die pot-danser jou wel heel primitief
Lees je eigen post nog eens waarin je uitlegt wat het verschil zou zijn tussen jou en de pot-danser,quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:50 schreef Integrity het volgende:
[..]
Is jouw eigen voorbeeld niet heel mooi verstrengeld in je eigen post, waarbij je voor mij invult dat ik me superieur zou voelen?
Daarin staat niets in over superioriteitsgevoel, dat is je eigen invulling. Mijn intenties bij die uitspraak had betrekking op mijn geloof en niet in vergelijking tot het geloof van een ander. Ik heb dat in de vorige post iets toegelicht, waarna ik deze reactie had gelezen.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:52 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Lees je eigen post nog eens waarin je uitlegt wat het verschil zou zijn tussen jou en de pot-danser,
en beweer dan nog eens met een strak gezicht dat daar geen superioriteitsgevoel vanaf straalt
"Het veschil is dat mijn religie een hogere vorm van waarden herkent"
Dan zei die uitspraak dus ook niks over waarom er dan verschil zou zitten tussen jou en de potjes-danser; je kunt dat verschil niet aangeven zonder een vergelijking te maken.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:55 schreef Integrity het volgende:
[..]
Daarin staat niets in over superioriteitsgevoel, dat is je eigen invulling. Mijn intenties bij die uitspraak had betrekking op mijn geloof en niet in vergelijking tot het geloof van een ander.
In het geval van een verder ontwikkelde eindwaarde, niet. Ik haal mijn ervaringen uit het Christendom en uit mijn leven, ik zie daar ook een betekenis achter. Als iemand daar een andere mening over heeft, dan heb ik daar respect voor. Het gaat mij erom dat ik ook respect zou willen van iemand die er anders over denkt. Om het superieur zijn aan te halen: een niet-gelovige is niet superieur aan een gelovige, die indruk krijg ik helaas wel.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:59 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dan zei die uitspraak dus ook niks over waarom er dan verschil zou zitten tussen jou en de potjes-danser; je kunt dat verschil niet aangeven zonder een vergelijking te maken.
Dat er een rationele component aan metafysica zit is een wassen neus. Na vijfhonderd jaar pogingen te doen om de noodzakelijkheid van god te bewijzen is men erachter gekomen dat synthetische kennis alleen empirisch vastgesteld kan worden, en dus alleen wetenschappelijk. En er is net zoveel wetenschappelijk bewijs voor god als voor de maansalamander.quote:Op dinsdag 21 februari 2006 12:47 schreef Integrity het volgende:
Dat kan ik niet uitleggen, want ik weet niet wat je daarmee wilt zeggen. Zou je jezelf willen verklaren? Je kunt van mij niet verwachten dat ik overal op de hoogte van ben.
En geen bewijs betekent dus niet per definitie conclusie. Dat zou erg kortzichtig zijn. Quantum mechanica spreekt over andere dimensies, bijvoorbeeld. Het enige bewijs dat ze daarvoor kunnen vinden, is wellicht dat deeltjes "plotseling" uit dit universum verdwijnen en later weer terugkomen. Beetje in de gedachte van: als je op eiland 1 woont en je kent de vruchten daar, waarom zou er op eiland 2 dan niets te vinden zijn?quote:Op dinsdag 21 februari 2006 13:06 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat er een rationele component aan metafysica zit is een wassen neus. Na vijfhonderd jaar pogingen te doen om de noodzakelijkheid van god te bewijzen is men erachter gekomen dat synthetische kennis alleen empirisch vastgesteld kan worden, en dus alleen wetenschappelijk. En er is net zoveel wetenschappelijk bewijs voor god als voor de maansalamander.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |