Ik denk dat "academisch denkniveau" deels rust op intelligentie, of misschien zelfs wel andersom: intelligentie kan grotendeels worden gemeten aan of iemand "academisch" kan denken.quote:Wat is het verschil tussen een hbo-opleiding en een universitaire opleiding?
Er is één belangrijk verschil tussen hoger beroepsonderwijs (hbo) en wetenschappelijk onderwijs (wo): een hbo-opleiding leidt studenten op tot beoefenaars van vrij vastomlijnde beroepen en richt zich vooral op de toepassing van bestaande kennis. Een universitaire opleiding leert studenten op de eerste plaats wetenschappelijk denken en is minder gefocust op een specifiek beroep. Op de universiteit leren studenten verschillende theorieën kritisch te bekijken en zelf nieuwe kennis te vergaren. Leren gebeurt voor een belangrijk deel via zelfstudie. Zo’n ‘academisch denkniveau’ maakt afgestudeerde academici breed inzetbaar.
Ook in het onderwijs is dit verschil merkbaar. Universitair onderwijs is minder strak georganiseerd en docenten zijn tevens wetenschappelijk onderzoeker. Studenten leren hoe ze een probleem moeten analyseren en gegevens moeten interpreteren, en trekken daaruit vervolgens hun eigen conclusies. In een latere studiefase worden ze betrokken bij het lopend wetenschappelijk onderzoek, of ze zetten hun eigen (deel)onderzoek op.
Vergeleken met een hbo-opleiding, besteedt een universiteit meer aandacht aan theorieën en achtergronden. Het abstractieniveau is er hoger. Toch biedt een universitaire opleiding ook veel praktische onderdelen, die zorgen voor een goede voorbereiding op de arbeidsmarkt.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
Niets beter dan een voorbeeld. Zie dit topic: Morgen gaan zn ballen der af
Mijn posts getuigen van academisch denkniveau, die van mijn opponenten niet.
Dat is in mijn ogen een perfect voorbeeld van academisch denken, en je het het jezelf ook nog eens aangeleerd. Topquote:Op woensdag 15 februari 2006 16:20 schreef aldo71 het volgende:
Ik heb drie jaar mavo en heb me verder alles zelf aangeleerd en werk nu als systeem analyst.
Ik heb wel een moment gehad dat ik mij besefte dat ik mijn collega's alles vroeg, het truukje onthoude en dat indien nodig herhaalde. Apen kunnen dat ook. Druk op baluwe knopje en dan op de groene en dan krijg je een nootje. Ik wilde daar vanaf en heb er een sport van gemaakt om veel zelf uit te zoeken, uit te proberen en mezelf vragen te stellen om zaken/problemen te analyseren.
Is dat wat je bedoeld?
Ik kan me op zich voorstellen dat je liever het goede woord er voor gebruikt, ik schrijf ook geen opstellen meer en ik houd ook geen spreekbeurt, maar kan je je voorstellen dat sommige mensen vinden dat er af en toe overdreven elitair over wordt gedaan?quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:21 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Dat je gewoon andere woorden gebruikt voor andere zaken. Of krijg jij nog echt les zoals je dat op de middelbare school kreeg? En echt zo huiswerk? Ikniet hoor. Hoewle dat wel per studierichting verschilt volgens mij, ik heb de indruk dat taalvakken meer oudewets klassikaal braaf zitten en meeschrijven zijn, maar dat zou ik weer niet uit eigen ervaring kunnen bevestigen.
Het gaat dan ook niet om zoals veel mensen denken om het " beter" zijn, maar gewoon om het andere idee dat erbij hoort. Zo maak je ook geen opdrachten en opstellen meer, maar essays en onderzoeken waar je echt kritieken uitwerkt en leest en met eigen onderbouwde ideeen komt.
Dus eigenlijk hoeft "academisch denken" dus helemaal niet academisch denken te zijn. Het is gewoon een slechte naam. Ik denk dat bv. een banketbakkerij ook niet kan functioneren wanneer er alleen maar apen die op knopjes drukken rondlopen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:21 schreef Litso het volgende:
[..]
Dat is in mijn ogen een perfect voorbeeld van academisch denken, en je het het jezelf ook nog eens aangeleerd. Top
Maar is dat alleen voorbehouden aan de unversiteit? Dit is toch nuttig voor iedereen die "loskomt" van het schoolse? Ook voor een lasser of een bloemist, die verder wil komen in hun vak.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:25 schreef Litso het volgende:
Even uit het andere topic:
[..]
Ik kan me op zich voorstellen dat je liever het goede woord er voor gebruikt, ik schrijf ook geen opstellen meer en ik houd ook geen spreekbeurt, maar kan je je voorstellen dat sommige mensen vinden dat er af en toe overdreven elitair over wordt gedaan?
Ik denk eigenlijk dat een banketbakkerij heel goed kan lopen wanneer iedereen 'op knopjes drukt' of andere puur voorgeschreven handelingen uitvoert.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:28 schreef MrBean het volgende:
[..]
Dus eigenlijk hoeft "academisch denken" dus helemaal niet academisch denken te zijn. Het is gewoon een slechte naam. Ik denk dat bv. een banketbakkerij ook niet kan functioneren wanneer er alleen maar apen die op knopjes drukken rondlopen.
Ik snap je vraag niet helemaal.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:32 schreef MrBean het volgende:
[..]
Maar is dat alleen voorbehouden aan de unversiteit? Dit is toch nuttig voor iedereen die "loskomt" van het schoolse? Ook voor een lasser of een bloemist, die verder wil komen in hun vak.
nette oplossing Litso!, mijn complimenten!quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:25 schreef Litso het volgende:
Even uit het andere topic:
[..]
Ik kan me op zich voorstellen dat je liever het goede woord er voor gebruikt, ik schrijf ook geen opstellen meer en ik houd ook geen spreekbeurt, maar kan je je voorstellen dat sommige mensen vinden dat er af en toe overdreven elitair over wordt gedaan?
Daar heb je wel gelijk in. Hoewel je kunt zeggen dat je voor een echt "academisch" stuk werk je wellicht meer formeel houdt aan allerlei regels en bijvoorbeeld netjes literatuuronderzoek doet. Maar het geldt natuurlijk voor veel beroepen dat je net even beter of origineler kunt zijn als je je eigen gezonde verstand en inzichten gebruikt en ook "out of the box" kunt denken. Of je dat ook krijgt aangeleerd is een andere zaak, maar ik denk dat een zekere mate van zelf nadenken zeker in NL wel bij steeds meer opleidingen bij het lespakket hoort.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:32 schreef MrBean het volgende:
[..]
Maar is dat alleen voorbehouden aan de unversiteit? Dit is toch nuttig voor iedereen die "loskomt" van het schoolse? Ook voor een lasser of een bloemist, die verder wil komen in hun vak.
Thxquote:Op woensdag 15 februari 2006 16:33 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
nette oplossing Litso!, mijn complimenten!
Bah, dat laatste heb ik idd echt een hekel aan... dan heb ik nog liever een beetje elitaire patsers dan mensen die zo snel opgeven of niet zelf durven na te denken idd.quote:En ja, ik kan me er wel wat bij voorstellen. Zeker gezien het feit dat er mensen zijn die zich werkelijk als "beter" zien. Zoals er ook mensen zijn die zich als "minder" zien trouwens, genoeg MBO'ers gezien (als collega als ik weer ergens via een uitzendbureau zat) die er het bijltje maar bij neergooiden van "ik was altijd slecht hierin, jij kan dat beter". Erg jammer is dat omdat je toch merkt dat mensen iets wel snappen maar denken "dat zal wel niet goed zijn" .
Het is natuurlijk een combinatie van beiden die gelukkig maakt. Zelf kijken of je nieuwe dingen kan vinden/bedenken, maar oude werkwijzen en voorbeelden zijn er natuurlijk niet voor niks: je kan niet allemaal het wiel uitvinden.quote:
Van de andere kant hoor ik van HBO'ers die een schakeltraject hebben gevolgd op de uni voor een Master/drs titel ook vaak "Ja het is toch echt wel anders dan ik op het HBO kreeg". Waarbij je dan tevens kunt aanmerken dat soms "niet academisch denken" een stuk constructiever is.
Dat is natuurlijk ook heel moeilijk... kennis meten is een eitje maar inzicht meten wordt al moeilijker. Een goede IQ-test speelt daar op in, het kunnen herkennen van patronen en beweegredenen is daar een goede indicatie van denk ik.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:36 schreef NiteSpeed het volgende:
En hoe meet je dan of iemand een acedemisch niveau heeft. Net zoals je vaak advertenties ziet staan waarin ze om mensen vragen met een HBO-denkniveau. Ja, leuk en aardig, maar een diploma of juist het gebrek eraan bewijst nooit of je wel of niet een HBO-denkniveau bezit.
Grappig, want als je het zo bekijkt heeft mijn opleiding toch redelijk wat weg van een WO opleiding. Wat ik voornamelijk moet doen is websites (ver)bouwen, maar de aandacht wordt veel gelegd op het hoe en waarom ik een website zo maak. Hele analyse- en reflectieverslagen waarom ik denk dat ik dit stukje daar moet zetten en waarom ik kies voor wat ik kies. Natuurlijk bestaat een groot deel ook wel uit het werkelijk bouwen en ontwerpen van sites, maar toch wordt er veel aandacht geschonken aan de achterliggende gedachte van websites.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:46 schreef Phoenixjuh het volgende:
Heb zelf zowel HBO als WO gedaan. Van uitgaand dat WO meer academisch denkniveau is, denk ik dat de HBO meer EQ gericht is en WO meer IQ gericht is. Met andere woorden, een HBO'er zal eerder geneigd zijn om te reageren na een reactie van de omgeving (dus extern gericht), terwijl een WO'er meer gebruikt maakt van de theorie en op basis van de theorie (intern gericht) reageert op de omgeving.
Simpeler gezegd:
HBO: Ik doe het uit ervaring
WO: Ik doe het op basis van de theorie
In praktijk zoekt iemand die op academische niveau denkt altijd naar een theoretische verklaring.
Een kleuter kan denk ik niet denken op academische niveau, omdat een kleuter niet voldoende kennis (basis) heeft om iets theoretisch te verklaren.
Een docent zei een keer tegen mij: stel dat er iemand bewusteloos en gewond ligt op de grond. Wat zal iemand doen met een hoge IQ en wat zal iemand doen met een hoge EQ? De eerste persoon zal hoogstwaarschijnlijk 112 bellen en vervolgens geen verdere acties ondernemen. Terwijl iemand met een hoge EQ het slachtoffer probeert te helpen. De vraag is dan ook wie slimmer is? In dit geval kan je niet zeggen dat de een slimmer is dan de ander. Persoonlijk denk ik dat een IQ-test meer zegt in hoeverre je wetenschappelijk denkt. Iemand met een lage IQ zegt alleen dat je minder wetenschappelijk denkt en dus ook minder kennis, maar niet dat je minder inzicht hebt.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:42 schreef Litso het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook heel moeilijk... kennis meten is een eitje maar inzicht meten wordt al moeilijker. Een goede IQ-test speelt daar op in, het kunnen herkennen van patronen en beweegredenen is daar een goede indicatie van denk ik.
Dat is inderdaad wel redelijk in de richting, maar ik denk dat een WO variant algemener zou zijn. En dan als onderwerp "systeemontwerp" zou hebben. Dan wordt je eerst volgepomt met allemaal theorie en daarna mag je zelf met een ontwerp komen en onderbouw maar waarom jouw nieuwe schema zo goed is. Dus het zelf opzetten van de aanwijzingen en richtlijnen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:52 schreef Litso het volgende:
Grappig, want als je het zo bekijkt heeft mijn opleiding toch redelijk wat weg van een WO opleiding. Wat ik voornamelijk moet doen is websites (ver)bouwen, maar de aandacht wordt veel gelegd op het hoe en waarom ik een website zo maak. Hele analyse- en reflectieverslagen waarom ik denk dat ik dit stukje daar moet zetten en waarom ik kies voor wat ik kies. Natuurlijk bestaat een groot deel ook wel uit het werkelijk bouwen en ontwerpen van sites, maar toch wordt er veel aandacht geschonken aan de achterliggende gedachte van websites.
Dat zal best kunnen ja. Zelf denk ik ook dat er altijd een verhouding moet zitten tussen theorie en praktijk. De laatste paar jaren is er ook al veel gediscusseerd dat een HBO-opleiding meer het niveau van WO moet hebben, om het gat tussen beide niveau's kleiner te maken. Dat toevallig jou opleiding meer WO-gericht is zal best wel kunnen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:52 schreef Litso het volgende:
[..]
Grappig, want als je het zo bekijkt heeft mijn opleiding toch redelijk wat weg van een WO opleiding. Wat ik voornamelijk moet doen is websites (ver)bouwen, maar de aandacht wordt veel gelegd op het hoe en waarom ik een website zo maak. Hele analyse- en reflectieverslagen waarom ik denk dat ik dit stukje daar moet zetten en waarom ik kies voor wat ik kies. Natuurlijk bestaat een groot deel ook wel uit het werkelijk bouwen en ontwerpen van sites, maar toch wordt er veel aandacht geschonken aan de achterliggende gedachte van websites.
Hoewel aan de andere kant... alles gaat wel heel erg stapsgewijs en volgens aanwijzingen en richtlijnen. Het is toch veel nadoen wat er in de handleiding staat.
Daar geef ik je helemaal gelijk in. Enkele klasgenoten van mij die werkzaam zijn in de praktijk vragen zich bij elk vak af wat ze daar aan hebben. Het is zo algemeen dat ze bijna alles wat ze leren op de WO niet terug vinden in wat ze in praktijk uitvoeren. Terwijl de vakken van de HBO veel dichter bij de praktijk ligt.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:00 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel redelijk in de richting, maar ik denk dat een WO variant algemener zou zijn...
Je zal mij dan ook nooit horen zeggen dat een intelligenter mens (waarmee ik dus bedoel dat hij beter wetenschappelijk kan denken) ook een beter mens is.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:58 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Een docent zei een keer tegen mij: stel dat er iemand bewusteloos en gewond ligt op de grond. Wat zal iemand doen met een hoge IQ en wat zal iemand doen met een hoge EQ? De eerste persoon zal hoogstwaarschijnlijk 112 bellen en vervolgens geen verdere acties ondernemen. Terwijl iemand met een hoge EQ het slachtoffer probeert te helpen. De vraag is dan ook wie slimmer is? In dit geval kan je niet zeggen dat de een slimmer is dan de ander. Persoonlijk denk ik dat een IQ-test meer zegt in hoeverre je wetenschappelijk denkt. Iemand met een lage IQ zegt alleen dat je minder wetenschappelijk denkt en dus ook minder kennis, maar niet dat je minder inzicht hebt.
Ik heb het niet over een beter mens, maar dat een betere benadering van de intelligentie van de mens uit zowel een IQ-test als een EQ-test moet bestaan. En dat de IQ-test idd je wetenschappelijk denken bepaald, maar dat de EQ-test het andere deel van je intelligentie bepaald.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:25 schreef Litso het volgende:
[..]
Je zal mij dan ook nooit horen zeggen dat een intelligenter mens (waarmee ik dus bedoel dat hij beter wetenschappelijk kan denken) ook een beter mens is.
Ja okee, bij intelligentie moet ik zelf altijd denken aan het vermogen tot wetenschappelijk denken / je IQ, maar je kan inderdaad beter zeggen dat andere vaardigheden er ook onder vallen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:44 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Ik heb het niet over een beter mens, maar dat een betere benadering van de intelligentie van de mens uit zowel een IQ-test als een EQ-test moet bestaan. En dat de IQ-test idd je wetenschappelijk denken bepaald, maar dat de EQ-test het andere deel van je intelligentie bepaald.
Als je hiervoor 5000 euro per maand krijgt, dan vind ik dat niet ergquote:Op woensdag 15 februari 2006 21:06 schreef editor2 het volgende:
m.a.w je kan kopien gaan maken van dossiers of veel koffie voor alle afdelingen gaan rondbrengen
veel mensen kunnen het niet/zijn te luiquote:Op woensdag 15 februari 2006 16:32 schreef MrBean het volgende:
[..]
Maar is dat alleen voorbehouden aan de unversiteit? Dit is toch nuttig voor iedereen die "loskomt" van het schoolse? Ook voor een lasser of een bloemist, die verder wil komen in hun vak.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:13 schreef jack4ya het volgende:
[..]
![]()
Tering... Jij hebt echt issues!! Ben je bekend met de sociale buitenwereld en ken je de basisbeginselen sociaal leven?! Ow wacht ik als opponent zal me even van eenvoudiger taalgebruik bedienen: (want dat lijkt moeilijk voor je, en je houd iig van moeilijk doen)
"Heb je wel een gezellig en leuk leven, met vriendjes en vriendinnetjes en een leuke baan?"
Of ben je voornamelijk iemand die altijd en overal gelijk moet hebben en daarom zeer onaangenaam gezelschap is. Wiens woord wet is en wiens mening heilig.
Waarom is dat misplaatst? Wat heeft empathie ermee te maken? Volstrekt irrelevant m.i..quote:Als jij er zo prat op gaat van je academisch denkniveau, prima, dan getuigt dat vooral van misplaatste zelfkennis en zoals al eerder genoemd gebrek aan empathie.
Mag ik even lachenquote:Man, je kan nog zo geleerd zijn, maar het resultaat is vaak een uberfreak!
Ik ben blij dat je er bij bentquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
Mag ik even lachen. Het zijn de hoogopgeleiden die deze maatschappij leiden; het zijn de hoogopgeleiden die meer verdienen; het zijn de hoogopgeleiden die een uitgebreider netwerk hebben; het zijn de hoogopgeleiden die betere sociale vaardigheden hebben; het zijn de hoogopgeleiden die aangenaam gezelschap zijn; de hoogopgeleiden hebben knappere partners; de hoogopgeleiden hebben leukere vrienden. Je begrijpt mijn punt wel denk ik.
Bij de reactie van hierboven kan ik me aansluiten, zoals ik het WO ervaar is het vooral dat je veel theoriën worden aangereikt die je moet beheersen om vervolgens een project of case te krijgen waarbij je uit de geleerde theoriën enkele kiest (en onderbouwt waarom) en toepast om vervolgens een oplossing te vinden voor het probleem wat zich voordoet.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:00 schreef ThE_ED het volgende:
Dat is inderdaad wel redelijk in de richting, maar ik denk dat een WO variant algemener zou zijn. En dan als onderwerp "systeemontwerp" zou hebben. Dan wordt je eerst volgepomt met allemaal theorie en daarna mag je zelf met een ontwerp komen en onderbouw maar waarom jouw nieuwe schema zo goed is. Dus het zelf opzetten van de aanwijzingen en richtlijnen.
Ik ben arrogant en denigrerend tegenover anderen (lees: intellectuele paupers ... ach maak daar maar paupers iha vanquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:46 schreef Thisbe het volgende:
Topic nummer 3489 waarin wordt gesteld dat intelligentie niet voorbehouden is aan Academici, maar vooral topic 3489 waarin wordt gesteld dat EQ uiteindelijk weer veel belangrijker is![]()
En niet te vergeten: stellen dat je slim bent is arrogant en denigrerend tegenover anderen![]()
Oh, moet ik nu dood?quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:46 schreef Thisbe het volgende:
Topic nummer 3489 waarin wordt gesteld dat intelligentie niet voorbehouden is aan Academici, maar vooral topic 3489 waarin wordt gesteld dat EQ uiteindelijk weer veel belangrijker is![]()
En niet te vergeten: stellen dat je slim bent is arrogant en denigrerend tegenover anderen![]()
Ik word als een magneet aangetrokken door dit soort topics, kan ik echt geen weerstand aan biedenquote:
Hiervan moest ik bijna in mijn broek pissen van het lachenquote:Op woensdag 15 februari 2006 16:58 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Een docent zei een keer tegen mij: stel dat er iemand bewusteloos en gewond ligt op de grond. Wat zal iemand doen met een hoge IQ en wat zal iemand doen met een hoge EQ? De eerste persoon zal hoogstwaarschijnlijk 112 bellen en vervolgens geen verdere acties ondernemen. Terwijl iemand met een hoge EQ het slachtoffer probeert te helpen. De vraag is dan ook wie slimmer is? In dit geval kan je niet zeggen dat de een slimmer is dan de ander.
Het komt er dus op neer dat je graag meningen wilt horen van mensen die op dezelfde lijn zitten als jij?quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:54 schreef MrBean het volgende:
Het gaat me niet om de intelligentie, maar om de manier van denken. Maar daar heb ik het antwoord al op van ThE_ED en Litso, en daar heb ik alles wat daar na komt niet voor nodig gehad en zeker niet Diederik_Duck.
Dus dit topic kan op slot imo.
Nee, ik wil antwoorden op mijn vragen en niet ...quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:58 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Het komt er dus op neer dat je graag meningen wilt horen van mensen die op dezelfde lijn zitten als jij?![]()
... iemand die alleen maar komt blazen dat "op hoogopgeleiden de complete samenleving draait".quote:Diederik is zo nu en dan net zo grof als ik, maar hij heeft wel een punt![]()
Enigszins wel, niet volledig uiteraard. Maar het Nederlandse beleid is wel gericht op een kenniseconomie, simpelweg omdat gezien de hoge lonen Nederland geen aantrekkelijk productieland meer is.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:03 schreef MrBean het volgende:
... iemand die alleen maar komt blazen dat "op hoogopgeleiden de complete samenleving draait".
Ik wil echt niet weten waar die docent zijn diploma heeft gekochtquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:55 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Hiervan moest ik bijna in mijn broek pissen van het lachen![]()
Ik zet hem toch even door, omdat zoals McCarthy al opmerkt er voor de verandering eens gediscussieerd wordt en er zich net twee mensen hebben gemeld die duidelijk nog even mee willen doen met de discussie.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:54 schreef MrBean het volgende:
Het gaat me niet om de intelligentie, maar om de manier van denken. Maar daar heb ik het antwoord al op van ThE_ED en Litso, en daar heb ik alles wat daar na komt niet voor nodig gehad en zeker niet Diederik_Duck.
Dus dit topic kan op slot imo.
Ik denk inderdaad niet dat intelligentie is voorbehouden aan de academici. Of misschien moet ik het zo zeggen: niet iedereen die een academicus zou kunnen zijn is er ook echt een gewordenquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:46 schreef Thisbe het volgende:
Topic nummer 3489 waarin wordt gesteld dat intelligentie niet voorbehouden is aan Academici, maar vooral topic 3489 waarin wordt gesteld dat EQ uiteindelijk weer veel belangrijker is![]()
En niet te vergeten: stellen dat je slim bent is arrogant en denigrerend tegenover anderen![]()
Hoogopgeleiden zijn niks zonder de laagopgeleiden en vice versa. Dan kan je wel tof zeggen dat je hoogopgeleid bent, en dat is misschien best prettig, maar het blijft een feit dat ook de laagopgeleiden een (in mijn ogen even grote) rol spelen in de maatschappij.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Mag ik even lachen. Het zijn de hoogopgeleiden die deze maatschappij leiden; het zijn de hoogopgeleiden die meer verdienen; het zijn de hoogopgeleiden die een uitgebreider netwerk hebben; het zijn de hoogopgeleiden die betere sociale vaardigheden hebben; het zijn de hoogopgeleiden die aangenaam gezelschap zijn; de hoogopgeleiden hebben knappere partners; de hoogopgeleiden hebben leukere vrienden. Je begrijpt mijn punt wel denk ik.
Dus volgens jou is het enige verschil motivatie? Of inzet? Iedereen is slim maar niet iedereen gebruikt zijn intelligentie? Daar geloof ik helemaal niks van.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:56 schreef trancethrust het volgende:
Academisch denkniveau is niets meer dan een verkooppraatje. Netzoals professionalisme. Allemaal onzin. Met een beetje goede wil en inzet kun je (in het algemeen) precies hetzelfde als degenen die waarvan geclaimd wordt dat ze het voorgaande zijn.
Je hebt gelijk, eigenlijk klopt er geen zak van wat er staat. Het is klinkklare onzin om te stellen dat 'intelligente' mensen alleen maar een telefoontje zouden plegen en 'minder intelligente' mensen wél zelf hulp zouden bieden. Ik denk ook dat het onzin is om te zeggen dat intelligente mensen altijd een lager EQ hebben dan domme mensen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:55 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Hiervan moest ik bijna in mijn broek pissen van het lachen![]()
Vergis je niet, er zijn ook een hoop "onzichtbare" hoogopgeleiden die de boel draaiende houden. Ik noem bijvoorbeeld econometristen. In vrijwel alle grote organisatie's staan dit soort mensen aan de top, en weinig "selfmade" mensen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:03 schreef MrBean het volgende:
[..]
Nee, ik wil antwoorden op mijn vragen en niet ...
[..]
... iemand die alleen maar komt blazen dat "op hoogopgeleiden de complete samenleving draait".
Och, als je echt een goed draaiende maatschappij wil hebben zou het ontzettend goed zijn als de oppositie óók uit academici bestaat. Dat houdt de discussie ook wat fijner gaande.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:15 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Vergis je niet, er zijn ook een hoop "onzichtbare" hoogopgeleiden die de boel draaiende houden. Ik noem bijvoorbeeld econometristen. In vrijwel alle grote organisatie's staan dit soort mensen aan de top, en weinig "selfmade" mensen.
Zichtbaarder is weer de regering en de topambtenaren, zij zijn vrijwel allemaal academisch opgeleid. Uitzonderingen zijn er natuurlijk, maar het blijven uitzonderingen. Een land regeren is nu eenmaal niet besteed aan worstendraaiers, die kunnen maar beter in de oppositie blijven![]()
Hier ben ik het zeker mee eens, wanneer er geen laagopgeleiden zullen er geen hoogopgeleiden zijn die deze mensen zouden kunnen managen, coördineren, helpen, verzorgen. Er is zeker sprake van een wederzijdse afhankelijkheid tussen hoogopgeleiden en laagopgeleiden.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:14 schreef Litso het volgende:
Hoogopgeleiden zijn niks zonder de laagopgeleiden en vice versa. Dan kan je wel tof zeggen dat je hoogopgeleid bent, en dat is misschien best prettig, maar het blijft een feit dat ook de laagopgeleiden een (in mijn ogen even grote) rol spelen in de maatschappij.
Hier ben ik het niet mee eens. Hoogopgeleiden kunnen wel degelijk zonder laagopgeleiden.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:14 schreef Litso het volgende:
Hoogopgeleiden zijn niks zonder de laagopgeleiden en vice versa. Dan kan je wel tof zeggen dat je hoogopgeleid bent, en dat is misschien best prettig, maar het blijft een feit dat ook de laagopgeleiden een (in mijn ogen even grote) rol spelen in de maatschappij.
Precies. Het nut van laagopgeleiden is vooral dat ik zelf niet de wc hoef schoon te maken.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:19 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. Hoogopgeleiden kunnen wel degelijk zonder laagopgeleiden.
Want alle banen van laagopgeleiden kunnen ingenomen worden door hoogopgeleiden, en NIET vice versa! Natuurlijk heb je in sommige beroepen handigheid nodig, maar er zijn genoeg handige hoogopgeleiden. Of mensen daar zin in hebben is natuurlijk een tweede.
Dit is in zekere zin wel zo, maar wanneer er geen laagopgeleiden zouden zijn zouden de hoogopgeleiden automatisch verschuiven en er alsnog een verdeling ontstaan tussen 'iets minder hoogopgeleiden' en 'nog hogeropgeleiden'.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:19 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Hier ben ik het niet mee eens. Hoogopgeleiden kunnen wel degelijk zonder laagopgeleiden.
Want alle banen van laagopgeleiden kunnen ingenomen worden door hoogopgeleiden, en NIET vice versa! Natuurlijk heb je in sommige beroepen handigheid nodig, maar er zijn genoeg handige hoogopgeleiden. Of mensen daar zin in hebben is natuurlijk een tweede.
Maar geef ze dan wel dat beetje respect dat ze verdienen door die in jouw ogen 'mindere' klusjes op te knappen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:22 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Precies. Het nut van laagopgeleiden is vooral dat ik zelf niet de wc hoef schoon te maken.
Volgens mij kan me dat geen moer schelen zolang we nog goed in discussie zijn. Zal ik de TT veranderen of stop je zelf met zeuren?quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:23 schreef RtV het volgende:
Volgens mij dwalen we af van het topic, namelijk wat is academisch denkniveau...
Kiest voor het laatste en stopt met zeurenquote:Op woensdag 15 februari 2006 23:25 schreef Litso het volgende:
[..]
Volgens mij kan me dat geen moer schelen zolang we nog goed in discussie zijn. Zal ik de TT veranderen of stop je zelf met zeuren?
Waarom zou je je eigen kwaliteiten ontkennen? Om het tere zieltje van een ander te ontzien? Die ander die wel voortdurend roept dat hij zo'n hoog EQ heeft, en dat dat veel belangrijker is (wensdenken uiteraard).quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:14 schreef Litso het volgende:
[..]
Ik zet hem toch even door, omdat zoals McCarthy al opmerkt er voor de verandering eens gediscussieerd wordt en er zich net twee mensen hebben gemeld die duidelijk nog even mee willen doen met de discussie.
[..]
Ik denk inderdaad niet dat intelligentie is voorbehouden aan de academici. Of misschien moet ik het zo zeggen: niet iedereen die een academicus zou kunnen zijn is er ook echt een geworden
Academich denkniveau houdt volgens mij in dat je zelfstandig zoekt naar nieuwe oplossingen of insteek in problemen, en jezelf dus ook leert leren. Er zijn zat mensen die wél het academische denkniveau bezitten maar geen universitaire opleiding bezigt / heeft gehad.
Ik denk trouwens ook niet dat EQ belangrijker is, en zelfs niet dat er een 'ideale' mix bestaat. Het is maar goed dat er verschillende typen intelligentie zijn en dat mensen varieren in de combinatie van verschillende intelligenties. Op deze manier kan je met zijn allen (mits goede samenwerking) tot een probleem komen waar je alleen niet op zou zijn gekomen.
En ja, stellen dat je slim bent wordt vaak als arrogant bestempeld, het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het brengt. Er loopt een dunne lijn tussen zelfkennis, zelfverzekerdheid en arrogantie. Het is aan iedereen persoonlijk om te oordelen of je iemand arrogant vindt of niet. Ik vind dat intelligente mensen best van zichzelf mogen zeggen dat ze intelligent zijn.
En waarom klopt dat stereotiep? Er zijn heus contactgestoorde slimmeriken, maar die zijn dat ondanks hun intelligentie, het zijn geen communicerende vaten. Het is toch echt een feit dat intelligente mensen veel beter in staat zijn om te springen met de eisen die het leven aan je stelt, intelligentie komt nu eenmaal heel goed van pas.quote:[..]
Hoogopgeleiden zijn niks zonder de laagopgeleiden en vice versa. Dan kan je wel tof zeggen dat je hoogopgeleid bent, en dat is misschien best prettig, maar het blijft een feit dat ook de laagopgeleiden een (in mijn ogen even grote) rol spelen in de maatschappij.
[..]
Dus volgens jou is het enige verschil motivatie? Of inzet? Iedereen is slim maar niet iedereen gebruikt zijn intelligentie? Daar geloof ik helemaal niks van.
[..]
Je hebt gelijk, eigenlijk klopt er geen zak van wat er staat. Het is klinkklare onzin om te stellen dat 'intelligente' mensen alleen maar een telefoontje zouden plegen en 'minder intelligente' mensen wél zelf hulp zouden bieden. Ik denk ook dat het onzin is om te zeggen dat intelligente mensen altijd een lager EQ hebben dan domme mensen.
Het is wél zo dat het stereotiep van de contactgestoorde/verstrooide slimmerik op waarheid is gebaseerd denk ik, maar dat wil niet zeggen dat je ze meteen allemaal maar over een kam moet scheren.
In feite zijn we het dus voor een groot deel met elkaar eensquote:Op woensdag 15 februari 2006 23:30 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Waarom zou je je eigen kwaliteiten ontkennen? Om het tere zieltje van een ander te ontzien? Die ander die wel voortdurend roept dat hij zo'n hoog EQ heeft, en dat dat veel belangrijker is (wensdenken uiteraard).
[..]
En waarom klopt dat stereotiep? Er zijn heus contactgestoorde slimmeriken, maar die zijn dat ondanks hun intelligentie, het zijn geen communicerende vaten. Het is toch echt een feit dat intelligente mensen veel beter in staat zijn om te springen met de eisen die het leven aan je stelt, intelligentie komt nu eenmaal heel goed van pas.
Daar heb je wel een hele mooie te pakken eigenlijkquote:Op woensdag 15 februari 2006 23:29 schreef Thisbe het volgende:
Academisch denkniveau is analytisch denken. En analytisch denken hoeft niet direct oplossingsgericht te zijn.
Nee, bij pedagogiek zijn het academicussen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:27 schreef Thisbe het volgende:
Die specialisatie is er natuurlijk al Litso!
Sommigen gaan een kutstudie als pedagogiek doen, anderen gaan rechten studeren of promoveren op de quantumtheorie van de zwaartekracht. Toch zijn het allemaal academici.
Owja.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:27 schreef Thisbe het volgende:
Die specialisatie is er natuurlijk al Litso!
Sommigen gaan een kutstudie als pedagogiek doen, anderen gaan rechten studeren of promoveren op de quantumtheorie van de zwaartekracht. Toch zijn het allemaal academici.
Dan heb je gewoon de opleiding gekozen die bij je past, en ben je flink intelligent inderdaadquote:Op woensdag 15 februari 2006 23:35 schreef nozem het volgende:
Geen ruk uitvoeren en toch met twee vingers in je neus en de rest in je reet een universitaire opleiding voltooien.
Dat beste mensen, is academisch denkniveau.
Die "studie" van jou zou ik ook op voorgenoemde wijze kunnen voltooien sweetquote:Op woensdag 15 februari 2006 23:35 schreef nozem het volgende:
Geen ruk uitvoeren en toch met twee vingers in je neus en de rest in je reet een universitaire opleiding voltooien.
Dát beste mensen, is academisch denkniveau.
Nee. Het statistiekgedeelte ga je denk ik niet redden honnepon.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:42 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Die "studie" van jou zou ik ook op voorgenoemde wijze kunnen voltooien sweet![]()
quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Nee, bij pedagogiek zijn het academicussen.
Hoi, ik heb economie gedaanin het eerste jaar. En quantummechanica.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:45 schreef nozem het volgende:
[..]
Nee. Het statistiekgedeelte ga je denk ik niet redden honnepon.
De rest lukt je denk ik wel.
Mijn statistiekdocenten zijn allemaal homo. Daarom heb ik alles ook gehaald.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:47 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Hoi, ik heb economie gedaanin het eerste jaar. En quantummechanica.
En als ik een heel kort rokje aantrek lukt het me vast wel
Ik ben ook altijd blij met homofiele docenten. Dan zorg ik dat we een keer toevallig samen het toilet inlopen waarna ze het natuurlijk niet kunnen laten om even over de rand van het tussenschot te kijken. Daarna heb ik alleen nog maar mooie cijfers.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:55 schreef nozem het volgende:
[..]
Mijn statistiekdocenten zijn allemaal homo. Daarom heb ik alles ook gehaald.
Wat ben ik toch goed in het verneuken van topics. Sorry, ik zal mezelf distantiëren van deze discussie.
Ow. Ik moest daar altijd veel meer voor doen.quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:00 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ik ben ook altijd blij met homofiele docenten. Dan zorg ik dat we een keer toevallig samen het toilet inlopen waarna ze het natuurlijk niet kunnen laten om even over de rand van het tussenschot te kijken. Daarna heb ik alleen nog maar mooie cijfers.
Ik denk nogmaals dat de een niet meer academicus is dan de ander om welke studie hij doet, maar om welk denkvermogen hij bezit. Ik weet niet hoe een studie rechten in elkaar steekt maar ik kan me voorstellen dat dat inderdaad minder academisch denken om het lijf heeft dan bv. psychologiequote:Op donderdag 16 februari 2006 00:00 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Hey, ga jij lekker bitchen op een andere studie. Pedagogiek is tenminste nog een wetenschap die probeert het menselijk gedrag te begrijpen. Rechten, dát is pas een flutstudie.
En nu ff objectief:
Een wetenschap als psychologie oid gaat om het doorgronden van de menselijke psyche en alle vreemde gedragingen die daarbij horen. Elk mens is anders, elk mens heeft een andere benadering/behandeling nodig en vereist vele gecombineerde inzichten.
Rechten daarentegen is mijns inziens vooral wettenbundels en regels uit je kop stampen. Van inzicht lijkt amper sprake, het is vooral taaie theorie.
Dan vraag ik me af... wie is er meer de academicus?
Wacht maar tot je dat anderhalf jaar fulltime hebt gedaan, dan hunker je naar mentale uitdaging. En ja, ik heb letterlijk ervaring, het was mijn motivatie om toch maar weer eens dat papiertje te halen zodat ik later een uitdagende baan kan krijgen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:45 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Ja velen wel helaas....
Overigens gaat het bij deze discussie niet om of je wel of niet neerbuigend moet doen tegenover niet academici! Het gaat er eigenlijk om dat ze in feite niet nodig zijn om de maatschappij in stand te houden!![]()
Als morgen iedereen een IQ van 165 heeft, dan vergaat de wereld niet, maar dan zal ik met een stralende glimlach hamburgers bakken bij de Mac![]()
Ik wist dat je hierop af zou komenquote:Op donderdag 16 februari 2006 00:00 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Hey, ga jij lekker bitchen op een andere studie. Pedagogiek is tenminste nog een wetenschap die probeert het menselijk gedrag te begrijpen. Rechten, dát is pas een flutstudie.
En nu ff objectief:
Een wetenschap als psychologie oid gaat om het doorgronden van de menselijke psyche en alle vreemde gedragingen die daarbij horen. Elk mens is anders, elk mens heeft een andere benadering/behandeling nodig en vereist vele gecombineerde inzichten.
Rechten daarentegen is mijns inziens vooral wettenbundels en regels uit je kop stampen. Van inzicht lijkt amper sprake, het is vooral taaie theorie.
Dan vraag ik me af... wie is er meer de academicus?
Die 1:81 BW moest ik zelfs opzoekenquote:Op donderdag 16 februari 2006 00:13 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Ik wist dat je hierop af zou komen![]()
Overigens heb ik een blauwe maandag pedagogiek gedaan, dus ik weet enigszins wat het inhoudt.
Als rechten wetten stampen inhoudt, dan mogen ze er van mij morgen een MBO opleiding van maken. Ik ken precies twee wetsartikelen uit mijn hoofd : 6:162 en 1:81 BW. Volslagen zinloos om ze uit je hoofd te kennen.
Wat jij hierboven zegt over iedere situatie is uniek, geldt ook voor rechten. Maar dat had je zelf ook kunnen bedenken![]()
... en ...quote:Startling results! Considering that high IQ individuals are generally thought of as being social misfits! Intuitively, we can think of examples of "high-profile" high IQ individuals who are introverted, etc., but we forget about all the "low-profile" people.
IQ and personality are not correlated, contrary to what popular writers and folk
theories profess! (Goff & Ackerman, 1992 ; Rynes, Colbert, & Brown, 2002). Thus,
for each high IQ individual that is introverted there is a low IQ individual that is
introverted. Furthermore, IQ is generally more predictive of leadership criteria than
are personality variables (see e.g., Taggar et al., 1999).
quote:An recent addition, which has created much excitement is Salovey and Mayer’s (1989/1990) emotional intelligence (EI), which is the "the ability to monitor one's own and others' feelings and emotions, to discriminate among them and to use this information to guide one's thinking and actions" (p. 189).
There has been much popular attention devoted to emotional intelligence,
especially as a result of Goleman's (1995) book. Many ambitious claims have been made about the emotional intelligence construct; however, empirical evidence supporting that it is an intelligence separate from general intelligence or personality measures, that it is measurable, and that it has predictive validity is very weak (see Davies et al., 1998; see also Matthews et al., 2002).
More research is needed to show that EI can be:
1. reliably measured
2. discriminated from traditional measures of intelligence and personality, and
3. linked to leader emergence/effectiveness while controlling for competing
constructs (e.g., intelligence, personality) using multivariate (e.g., regression) methods.
To conclude….:
Thus, until we know more about EI we can only dismiss the many claims regarding EI's "magical" properties as being baseless speculation and EI should not be used as a training/selection tool, especially for leadership (Antonakis, 2003, 2004).
Neen. Nunc est bibendum.quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:18 schreef SHE het volgende:
dat je veel aan bier denkt !
't Getuigd van weinig kennis van katten. Of dat nou academisch is, tsja. Ik ken weinig academici die iets van katten weten, inderdaad.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
Niets beter dan een voorbeeld. Zie dit topic: Morgen gaan zn ballen der af
Mijn posts getuigen van academisch denkniveau, die van mijn opponenten niet.
God, ben jij een rechtenstudente, Thisbe? Aan de UvA?quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:38 schreef Thisbe het volgende:
JAM!![]()
Overigens vind ik het betoog van Diederik in dat topic hilarischEn natuurlijk heeft hij gelijk, en hij zegt in iedere post van hem precies hetzelfde
Detournement de pouvoir
![]()
@Mikkie zo vreemd is het niet dat je je er geen voorstelling van kunt maken, het valt me op dat maar heel weinig mensen weten wat het nou inhoudt dat rechten
Als je echt oprecht geinteresseerd bent dan wil ik wel onder het genot van een cappuccino in het Douwe Egberts cafe het een en ander uiteenzetten.![]()
Maar stiekem is het zo dat we de hele dag uit onze neus aan het vreten zijn op de faculteit,en in de zomer de terrassen bevolken![]()
't Zegt me allemaal niets hoor. KUN? Ik ken een voetballer die KUM heet van achteren maar dichter dan dat kom ik niet in de buurt van een verstaan.quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:51 schreef Thisbe het volgende:
God ben jij, mijn beste!
Overigens heeft de UvA geen beste rechtenfaculteit, dus daar zul je me niet snel vinden (wellicht binnenkort wel voor een artikel uit Fiscaal tijdschrift vermogen). Nee ik ben te vinden op de faculteit van de KUN. voor de betweters: het R-woord zal nimmer over mijn lippen komen. Maar ook niet al te lang meer![]()
Vooruit, ik moest om je lachenquote:Op donderdag 16 februari 2006 00:54 schreef HijoDeDios het volgende:
[..]
't Zegt me allemaal niets hoor. KUN? Ik ken een voetballer die KUM heet van achteren maar dichter dan dat kom ik niet in de buurt van een verstaan.
KUN. Even m'n hoofd breken hoor. Kunst en Natuurwetenschappen?
KIJK! ZWAARTEKRACHT, MOOI HÈ!
Nee, dat bestaat niet.
IK heb momenteel gezelschap van een meester in de rechten in college. Hij heeft echt moeite zich aan te passen aan het 'academisch denken' en 'verantwoorden' van wat hij opschrijft. Formuleren gaat hem prima af, maar analyses vallen hem zwaar. Dat sluit wel goed aan bij je punt.quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:00 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Hey, ga jij lekker bitchen op een andere studie. Pedagogiek is tenminste nog een wetenschap die probeert het menselijk gedrag te begrijpen. Rechten, dát is pas een flutstudie.
En nu ff objectief:
Een wetenschap als psychologie oid gaat om het doorgronden van de menselijke psyche en alle vreemde gedragingen die daarbij horen. Elk mens is anders, elk mens heeft een andere benadering/behandeling nodig en vereist vele gecombineerde inzichten.
Rechten daarentegen is mijns inziens vooral wettenbundels en regels uit je kop stampen. Van inzicht lijkt amper sprake, het is vooral taaie theorie.
Dan vraag ik me af... wie is er meer de academicus?
stu·de·ren1 (onov.ww.)quote:Op donderdag 16 februari 2006 09:20 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
bla bla bla --knip --
Ik vind overigens dat MBOers en HBOers ermee op moeten houden zich STUDENT te noemen. Studeren doe je aan een universiteit en niet aan een beroepsopleiding.![]()
Dat het zo in de Van Dale staat is enkel een impressie van de tijdgeest waarin alles studeren wordt genoemd. De Van Dale is geen bijbel van Nederlandse begrippen, die zijn ook aan verandering onderhevig. Ook in de Van Dale! Het zegt dus helemaal niets.quote:Op donderdag 16 februari 2006 09:52 schreef jack4ya het volgende:
[..]
stu·de·ren1 (onov.ww.)
1 zich met een tak van wetenschap of kunst bezighouden om er in door te dringen
stu·de·ren2 (ov.ww., ook abs.)
1 (een studie) volgen aan een universiteit of hbo-instelling
Ow wacht, ik geef zojuist aanleiding om het bestaansrecht van Van Dale ter discussie te stellen.![]()
Volgens mij verwar jij academisch denkniveau met moeilijke woorden gebruikenquote:Op woensdag 15 februari 2006 15:24 schreef Diederik_Duck het volgende:
Niets beter dan een voorbeeld. Zie dit topic: Morgen gaan zn ballen der af
Mijn posts getuigen van academisch denkniveau, die van mijn opponenten niet.
Ik vind het erg aandoenlijk dat je je eerste lesje statistiek inmiddels achter de rug hebt, maar verklaarde variantie heb je nog niet gehad zo te zienquote:Op donderdag 16 februari 2006 00:21 schreef Knakker het volgende:
Verder is statistisch aangetoond (steekproefgrootte ergens in de trant van de 30000) dat EQ compleet geen relatie met 'work performance' heeft, en IQ wel (correlatie coefficient van .64 voor 'high-complex jobs' en .51 voor 'low-complex jobs'). Dus zelfs voor de 'domme banen' verklaart IQ meer dan 50% van de prestatie!
Aan de hand van deze definitie (die beter is, vind ik) zou je HBOers ook niet tot de studenten scharen. Ik zie studeren als opgeleid worden tot wetenschap beoefenen, en dat is bij HBO (minder /) niet het gevalquote:Op donderdag 16 februari 2006 09:52 schreef jack4ya het volgende:
[..]
stu·de·ren1 (onov.ww.)
1 zich met een tak van wetenschap of kunst bezighouden om er in door te dringen
En de geit ziet en scoooooort!quote:Op donderdag 16 februari 2006 09:55 schreef Tranceptor het volgende:
[..]
Dat het zo in de Van Dale staat is enkel een impressie van de tijdgeest waarin alles studeren wordt genoemd. De Van Dale is geen bijbel van Nederlandse begrippen, die zijn ook aan verandering onderhevig. Ook in de Van Dale! Het zegt dus helemaal niets.
Kijk anders maar eens hoe ze vaststellen of een nieuw woord in de Van Dale mag, dat zegt wel genoeg. De Van Dale is mode-gevoelig, ook wat betreft definities
Als je nu gewoon geen punt kan maken, probeer het dan ook niet.quote:Op donderdag 16 februari 2006 10:00 schreef jack4ya het volgende:
[..]
En de geit ziet en scoooooort!
je kan he niet na laten om een open deur in te trappen... inderdaad erg academisch
Ik blijf dit topic nog wel even volgen... erg amusant allemaal.
Ik vraag me af of er eigenlijk wel zo veel mensen zijn die echt wetenschap kunnen en willen beoefenen. Volgens mij hoort die grote massa die ik altijd zie in de UB veel kleiner te zijn. Met mijzelf o.a. er ook uit.quote:Op donderdag 16 februari 2006 09:58 schreef JustJunior het volgende:
[..]
Aan de hand van deze definitie (die beter is, vind ik) zou je HBOers ook niet tot de studenten scharen. Ik zie studeren als opgeleid worden tot wetenschap beoefenen, en dat is bij HBO (minder /) niet het geval
Een dergelijke generalisatie is niets meer of minder dan een drogreden. Denken en verantwoorden was je sterkste kant zei je?quote:Op donderdag 16 februari 2006 09:20 schreef Tranceptor het volgende:
IK heb momenteel gezelschap van een meester in de rechten in college. Hij heeft echt moeite zich aan te passen aan het 'academisch denken' en 'verantwoorden' van wat hij opschrijft. Formuleren gaat hem prima af, maar analyses vallen hem zwaar. Dat sluit wel goed aan bij je punt.![]()
Het is echter minder het probleem dat ze dat niet zouden kunnnen, maar meer dat ze op een bepaalde manier niet gewend zijn te denken. Overigens hebben rechtenstudenten ongetwijfeld weer eigenschappen waar ik minder sterk in ben, al zou ik er niet zo 1-2-3 één kunnen noemen.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |