Je zal mij dan ook nooit horen zeggen dat een intelligenter mens (waarmee ik dus bedoel dat hij beter wetenschappelijk kan denken) ook een beter mens is.quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:58 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Een docent zei een keer tegen mij: stel dat er iemand bewusteloos en gewond ligt op de grond. Wat zal iemand doen met een hoge IQ en wat zal iemand doen met een hoge EQ? De eerste persoon zal hoogstwaarschijnlijk 112 bellen en vervolgens geen verdere acties ondernemen. Terwijl iemand met een hoge EQ het slachtoffer probeert te helpen. De vraag is dan ook wie slimmer is? In dit geval kan je niet zeggen dat de een slimmer is dan de ander. Persoonlijk denk ik dat een IQ-test meer zegt in hoeverre je wetenschappelijk denkt. Iemand met een lage IQ zegt alleen dat je minder wetenschappelijk denkt en dus ook minder kennis, maar niet dat je minder inzicht hebt.
Ik heb het niet over een beter mens, maar dat een betere benadering van de intelligentie van de mens uit zowel een IQ-test als een EQ-test moet bestaan. En dat de IQ-test idd je wetenschappelijk denken bepaald, maar dat de EQ-test het andere deel van je intelligentie bepaald.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:25 schreef Litso het volgende:
[..]
Je zal mij dan ook nooit horen zeggen dat een intelligenter mens (waarmee ik dus bedoel dat hij beter wetenschappelijk kan denken) ook een beter mens is.
Ja okee, bij intelligentie moet ik zelf altijd denken aan het vermogen tot wetenschappelijk denken / je IQ, maar je kan inderdaad beter zeggen dat andere vaardigheden er ook onder vallen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:44 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Ik heb het niet over een beter mens, maar dat een betere benadering van de intelligentie van de mens uit zowel een IQ-test als een EQ-test moet bestaan. En dat de IQ-test idd je wetenschappelijk denken bepaald, maar dat de EQ-test het andere deel van je intelligentie bepaald.
Als je hiervoor 5000 euro per maand krijgt, dan vind ik dat niet ergquote:Op woensdag 15 februari 2006 21:06 schreef editor2 het volgende:
m.a.w je kan kopien gaan maken van dossiers of veel koffie voor alle afdelingen gaan rondbrengen
veel mensen kunnen het niet/zijn te luiquote:Op woensdag 15 februari 2006 16:32 schreef MrBean het volgende:
[..]
Maar is dat alleen voorbehouden aan de unversiteit? Dit is toch nuttig voor iedereen die "loskomt" van het schoolse? Ook voor een lasser of een bloemist, die verder wil komen in hun vak.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:13 schreef jack4ya het volgende:
[..]
![]()
Tering... Jij hebt echt issues!! Ben je bekend met de sociale buitenwereld en ken je de basisbeginselen sociaal leven?! Ow wacht ik als opponent zal me even van eenvoudiger taalgebruik bedienen: (want dat lijkt moeilijk voor je, en je houd iig van moeilijk doen)
"Heb je wel een gezellig en leuk leven, met vriendjes en vriendinnetjes en een leuke baan?"
Of ben je voornamelijk iemand die altijd en overal gelijk moet hebben en daarom zeer onaangenaam gezelschap is. Wiens woord wet is en wiens mening heilig.
Waarom is dat misplaatst? Wat heeft empathie ermee te maken? Volstrekt irrelevant m.i..quote:Als jij er zo prat op gaat van je academisch denkniveau, prima, dan getuigt dat vooral van misplaatste zelfkennis en zoals al eerder genoemd gebrek aan empathie.
Mag ik even lachenquote:Man, je kan nog zo geleerd zijn, maar het resultaat is vaak een uberfreak!
Ik ben blij dat je er bij bentquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
Mag ik even lachen. Het zijn de hoogopgeleiden die deze maatschappij leiden; het zijn de hoogopgeleiden die meer verdienen; het zijn de hoogopgeleiden die een uitgebreider netwerk hebben; het zijn de hoogopgeleiden die betere sociale vaardigheden hebben; het zijn de hoogopgeleiden die aangenaam gezelschap zijn; de hoogopgeleiden hebben knappere partners; de hoogopgeleiden hebben leukere vrienden. Je begrijpt mijn punt wel denk ik.
Bij de reactie van hierboven kan ik me aansluiten, zoals ik het WO ervaar is het vooral dat je veel theoriën worden aangereikt die je moet beheersen om vervolgens een project of case te krijgen waarbij je uit de geleerde theoriën enkele kiest (en onderbouwt waarom) en toepast om vervolgens een oplossing te vinden voor het probleem wat zich voordoet.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:00 schreef ThE_ED het volgende:
Dat is inderdaad wel redelijk in de richting, maar ik denk dat een WO variant algemener zou zijn. En dan als onderwerp "systeemontwerp" zou hebben. Dan wordt je eerst volgepomt met allemaal theorie en daarna mag je zelf met een ontwerp komen en onderbouw maar waarom jouw nieuwe schema zo goed is. Dus het zelf opzetten van de aanwijzingen en richtlijnen.
Ik ben arrogant en denigrerend tegenover anderen (lees: intellectuele paupers ... ach maak daar maar paupers iha vanquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:46 schreef Thisbe het volgende:
Topic nummer 3489 waarin wordt gesteld dat intelligentie niet voorbehouden is aan Academici, maar vooral topic 3489 waarin wordt gesteld dat EQ uiteindelijk weer veel belangrijker is![]()
En niet te vergeten: stellen dat je slim bent is arrogant en denigrerend tegenover anderen![]()
Oh, moet ik nu dood?quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:46 schreef Thisbe het volgende:
Topic nummer 3489 waarin wordt gesteld dat intelligentie niet voorbehouden is aan Academici, maar vooral topic 3489 waarin wordt gesteld dat EQ uiteindelijk weer veel belangrijker is![]()
En niet te vergeten: stellen dat je slim bent is arrogant en denigrerend tegenover anderen![]()
Ik word als een magneet aangetrokken door dit soort topics, kan ik echt geen weerstand aan biedenquote:
Hiervan moest ik bijna in mijn broek pissen van het lachenquote:Op woensdag 15 februari 2006 16:58 schreef Phoenixjuh het volgende:
[..]
Een docent zei een keer tegen mij: stel dat er iemand bewusteloos en gewond ligt op de grond. Wat zal iemand doen met een hoge IQ en wat zal iemand doen met een hoge EQ? De eerste persoon zal hoogstwaarschijnlijk 112 bellen en vervolgens geen verdere acties ondernemen. Terwijl iemand met een hoge EQ het slachtoffer probeert te helpen. De vraag is dan ook wie slimmer is? In dit geval kan je niet zeggen dat de een slimmer is dan de ander.
Het komt er dus op neer dat je graag meningen wilt horen van mensen die op dezelfde lijn zitten als jij?quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:54 schreef MrBean het volgende:
Het gaat me niet om de intelligentie, maar om de manier van denken. Maar daar heb ik het antwoord al op van ThE_ED en Litso, en daar heb ik alles wat daar na komt niet voor nodig gehad en zeker niet Diederik_Duck.
Dus dit topic kan op slot imo.
Nee, ik wil antwoorden op mijn vragen en niet ...quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:58 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Het komt er dus op neer dat je graag meningen wilt horen van mensen die op dezelfde lijn zitten als jij?![]()
... iemand die alleen maar komt blazen dat "op hoogopgeleiden de complete samenleving draait".quote:Diederik is zo nu en dan net zo grof als ik, maar hij heeft wel een punt![]()
Enigszins wel, niet volledig uiteraard. Maar het Nederlandse beleid is wel gericht op een kenniseconomie, simpelweg omdat gezien de hoge lonen Nederland geen aantrekkelijk productieland meer is.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:03 schreef MrBean het volgende:
... iemand die alleen maar komt blazen dat "op hoogopgeleiden de complete samenleving draait".
Ik wil echt niet weten waar die docent zijn diploma heeft gekochtquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:55 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Hiervan moest ik bijna in mijn broek pissen van het lachen![]()
Ik zet hem toch even door, omdat zoals McCarthy al opmerkt er voor de verandering eens gediscussieerd wordt en er zich net twee mensen hebben gemeld die duidelijk nog even mee willen doen met de discussie.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:54 schreef MrBean het volgende:
Het gaat me niet om de intelligentie, maar om de manier van denken. Maar daar heb ik het antwoord al op van ThE_ED en Litso, en daar heb ik alles wat daar na komt niet voor nodig gehad en zeker niet Diederik_Duck.
Dus dit topic kan op slot imo.
Ik denk inderdaad niet dat intelligentie is voorbehouden aan de academici. Of misschien moet ik het zo zeggen: niet iedereen die een academicus zou kunnen zijn is er ook echt een gewordenquote:Op woensdag 15 februari 2006 22:46 schreef Thisbe het volgende:
Hoogopgeleiden zijn niks zonder de laagopgeleiden en vice versa. Dan kan je wel tof zeggen dat je hoogopgeleid bent, en dat is misschien best prettig, maar het blijft een feit dat ook de laagopgeleiden een (in mijn ogen even grote) rol spelen in de maatschappij.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:43 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Mag ik even lachen. Het zijn de hoogopgeleiden die deze maatschappij leiden; het zijn de hoogopgeleiden die meer verdienen; het zijn de hoogopgeleiden die een uitgebreider netwerk hebben; het zijn de hoogopgeleiden die betere sociale vaardigheden hebben; het zijn de hoogopgeleiden die aangenaam gezelschap zijn; de hoogopgeleiden hebben knappere partners; de hoogopgeleiden hebben leukere vrienden. Je begrijpt mijn punt wel denk ik.
Dus volgens jou is het enige verschil motivatie? Of inzet? Iedereen is slim maar niet iedereen gebruikt zijn intelligentie? Daar geloof ik helemaal niks van.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:56 schreef trancethrust het volgende:
Academisch denkniveau is niets meer dan een verkooppraatje. Netzoals professionalisme. Allemaal onzin. Met een beetje goede wil en inzet kun je (in het algemeen) precies hetzelfde als degenen die waarvan geclaimd wordt dat ze het voorgaande zijn.
Je hebt gelijk, eigenlijk klopt er geen zak van wat er staat. Het is klinkklare onzin om te stellen dat 'intelligente' mensen alleen maar een telefoontje zouden plegen en 'minder intelligente' mensen wél zelf hulp zouden bieden. Ik denk ook dat het onzin is om te zeggen dat intelligente mensen altijd een lager EQ hebben dan domme mensen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 22:55 schreef Thisbe het volgende:
[..]
Hiervan moest ik bijna in mijn broek pissen van het lachen![]()
Vergis je niet, er zijn ook een hoop "onzichtbare" hoogopgeleiden die de boel draaiende houden. Ik noem bijvoorbeeld econometristen. In vrijwel alle grote organisatie's staan dit soort mensen aan de top, en weinig "selfmade" mensen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:03 schreef MrBean het volgende:
[..]
Nee, ik wil antwoorden op mijn vragen en niet ...
[..]
... iemand die alleen maar komt blazen dat "op hoogopgeleiden de complete samenleving draait".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |