Nee, je kan er over nadenken.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:08 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Misschien, maar als je iets vindt dat niet in overeenstemming met je levensovertuiging is, dan kun je dat niet zomaar negeren.
Nou, kom maar op met dat bewijs danquote:Op woensdag 15 februari 2006 14:11 schreef SuphaZone het volgende:
Allah is alles. Allah bevind zich overal (alle universums) en altijd (in verleden, toekomst, en heden) tegelijk.
Dit staat letterlijk in de Quran, excl. van items tussenhaakjes. Maar je interpretatie kan je zelfs overtuigen dat de wetenschap een eventueel bewijs levert van het bestaan van god (TIJD-RUIMTE).
Voor jezelf ja. Niet voor de wetenschap in het algemeen.quote:
Voor mij nogmaals is het pure feit dat alles en ik besta een bewijs, maar is dit een persoonlijke opvatting.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:14 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nou, kom maar op met dat bewijs dan
Is jouw god bewijsbaar? Is jouw god uberhaupt aannemelijk te maken? Of is jouw god een tautologie? (god bestaat want dat staat in de koran die van god is). Waar is het wetenschappelijke argument dat god niet de christelijke god is, of de hindustaanse goden? Of Jupiter?
Waarom niet? Wat belemmert je in zo een geval?quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:14 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Voor jezelf ja. Niet voor de wetenschap in het algemeen.
Primaquote:Op woensdag 15 februari 2006 14:18 schreef SuphaZone het volgende:
Voor mij nogmaals is het pure feit dat alles en ik besta een bewijs, maar is een persoonlijke opvatting.
Ga eens op mijn vragen in, alsjeblieftquote:Maar hetzelfde geldt als je het omdraait. Je hebt geen tastbaar bewijs dat God NIET de Quran, Bijbel en Thora heeft gestuurd. Je hebt GEEN bewijs voor theorieen die een andere reden dan God voor het bestaan suggereren.
Zonder god ook geen geloof, en vice versa.quote:Nogmaals, topic heet "Argumenten tegen het Geloof."
En niet "Argumenten tegen het bestaan van God"
Een wetenschapper hoort zo objectief mogelijk te zijn.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:19 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat belemmert je in zo een geval?
Dit is een utopische gedachte. NIEMAND is objectief. We zijn allemaal subjectief aan diverse facetten van het leven.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Een wetenschapper hoort zo objectief mogelijk te zijn.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:39 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Dit is een utopische gedachte. NIEMAND is objectief. We zijn allemaal subjectief aan diverse facetten van het leven.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:28 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Een wetenschapper hoort zo objectief mogelijk te zijn.
Inderdaad, als je maar gewoon even vergeet dat je religieus bent terwijl je wetenschap aan het beoefenen bent.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:41 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Ja oke, maar religie HOEFT die mate van objectiviteit niet te destabilliseren.
LOL gemenerd!quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:42 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Inderdaad, als je maar gewoon even vergeet dat je religieus bent terwijl je wetenschap aan het beoefenen bent.
quote:
Dat hóeft niet eens. Het wetenschappelijk proces zorgt er wel voor dat mensen die religie en wetenschap niet gescheiden kunnen houden, door niemand serieus genomen worden.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:42 schreef Fir3fly het volgende:
Inderdaad, als je maar gewoon even vergeet dat je religieus bent terwijl je wetenschap aan het beoefenen bent.
God heeft dit hele spektakel gecreerd, en God heeft mij de kennis en intellect gegeven om al dit fantastische te onderzoeken. Ik ben benieuwd watvoor ontdekkingen ik ga maken......quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:44 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
![]()
Maar serieus, als je wetenschap gaat beoefenen met de gedachte dat alles wat je vind dat niet in je straatje past maar even negeert, dan is het einde zoek.
Dat geeft op zich geen belemmering, totdat je iets tegenkomt wat daar niet mee overeenkomt.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:49 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
God heeft dit hele spektakel gecreerd, en God heeft mij de kennis en intellect gegeven om al dit fantastische te onderzoeken. Ik ben benieuwd watvoor ontdekkingen ik ga maken......
Welke ontdekking kan op deze gelovige wetenschapper een zodanig effect hebben, dat zijn objectiviteit m.b.t. het onderzoek, en het onderzoek zelf onder het geding komen te staan?
Die belemmering hóeft er niet te zijn, inderdaad. Maar laatst waren er een aantal moslim-biologiestudenten aan de VU die pertinent weigerden om de evolutietheorie te leren en er tentamen over te doen. Dan is die belemmering er dus wél, blijkbaar, en dat is triest.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:49 schreef SuphaZone het volgende:
Ik zie geen belemmering tussen de relatie BEWUSTE geloofsovertuiging, en wetenschapper.
Een zwaktebod, immers als je als (moslim)student oneens bent met een theorie, dan is de beste manier om die theorie als onjuist te bestempelen, eerst onderzoek naar die theorie te doen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:54 schreef Doffy het volgende:
[..]
Die belemmering hóeft er niet te zijn, inderdaad. Maar laatst waren er een aantal moslim-biologiestudenten aan de VU die pertinent weigerden om de evolutietheorie te leren en er tentamen over te doen. Dan is die belemmering er dus wél, blijkbaar, en dat is triest.
Precies, dat ben ik helemaal met je eens. Niemand dwingt je om het ééns te zijn met die theorie, maar kom dan met zinnige tégenargumenten.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:03 schreef SuphaZone het volgende:
Een zwaktebod, immers als je als (moslim)student oneens bent met een theorie, dan is de beste manier om die theorie als onjuist te bestempelen, eerst onderzoek naar die theorie te doen.
Denk ik.
Niet alle religieuze mensen zullen in staat zijn om goede wetenschappers te worden, maar er kunnen wel degelijk hele vooraanstaande wetenschappers zijn die praktiserend en bewust hun geloof belijden.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:04 schreef Doffy het volgende:
[..]
Precies, dat ben ik helemaal met je eens. Niemand dwingt je om het ééns te zijn met die theorie, maar kom dan met zinnige tégenargumenten.
Op zo'n moment zitten religie en wetenschap elkaar wel degelijk in de weg.
ooh PLease niet het "Hij riep en de rook verzamelde zich" verhaal .quote:Op woensdag 15 februari 2006 12:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
En jij wist niet dat de big bang in de koran wordt beschreven?
Argumenten tegen het geloof, niet argumenten tegen een ander geloof.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:08 schreef CANARIS het volgende:
[..]
ooh PLease niet het "Hij riep en de rook verzamelde zich" verhaal .
Dat met die wetenbschappeljke wonderen in de Koran is het beste argument tegen de Islam überhaupt. Dat is een beetje het Kinderbijbel niveau bij Christenen
Dat zou misschien best kunnen, maar ik denk wel dat zij een redelijk abstract godsbeeld nodig zullen hebben.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:08 schreef SuphaZone het volgende:
Niet alle religieuze mensen zullen in staat zijn om goede wetenschappers te worden, maar er kunnen wel degelijk hele vooraanstaande wetenschappers zijn die praktiserend en bewust hun geloof belijden.
Van mij zul je geen argumenten tegen het Christelijk geloof horen (ook al heb ik die wel).quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:11 schreef CANARIS het volgende:
Van mij zul je geen argumenten tegen het geloof horen.
Ieder gelovige (in God) heeft een eigen Godsbeeld, dat dat beeld abstract overkomt voor anderen hoeft niet te betekenen dat het beeld bewust als abstract wordt ervaren (om werkzaamheden te verrichten of een doel te bereiken).quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:11 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat zou misschien best kunnen, maar ik denk wel dat zij een redelijk abstract godsbeeld nodig zullen hebben.
Je word beinvloed door je Nefis, dus Allah bestaat.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:21 schreef masterdave het volgende:
Ik heb zin in sex, dus god bestaat niet
Vervang dit door God en je hebt de christenen, vervang dit door JHWH en je hebt alle joden. Maar hier blijft het niet bij. Allah/God/JHWH word vervolgens compleet 'vermenselijkt' in zijn normen en waarden, gedrag en gevoelens.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:21 schreef SuphaZone het volgende:
...
Elke moslim weet:
Er is 1 God en dat is Allah.
Allah is Almachtig.
Allah is het grootst (de transliteratie komt in NL vreemd over, maar je kan het beschouwen als er is geen entiteit/materie/concept hoger als God)
...
Je kan geloofsbelijdenissen neersmijten wat je wilt, maar dat maakt het nog niet waar; of op z'n best volstrekt inwisselbaar met duizenden andere religies. Ga in dat licht nog even in op mijn eerdere vragen en opmerkingen, ajb.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:21 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Ieder gelovige (in God) heeft een eigen Godsbeeld, dat dat beeld abstract overkomt voor anderen hoeft niet te betekenen dat het beeld bewust als abstract wordt ervaren (om werkzaamheden te verrichten of een doel te bereiken).
Het beeld van God zal bij elke gelovige in essentie hetzelfde zijn, maar door de kennis een andere vorm aannemen.
Elke moslim weetneemt aan:
Er is 1 God en dat is Allah.
Allah is Almachtig.
Allah is het grootst (de transliteratie komt in NL vreemd over, maar je kan het beschouwen als er is geen entiteit/materie/concept hoger als God)
Elke moslim heeft eenzelfde kern-beeld van Allah geinspireerd uit bovenstaande Islamitische waarheden. Toch kan elke moslim een eigen gevoel, relatie en existionele beeld van Allah hebben.
Hence the phrase "believe".quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:47 schreef Doffy het volgende:
[..]
Je kan geloofsbelijdenissen neersmijten wat je wilt, maar dat maakt het nog niet waar; of op z'n best volstrekt inwisselbaar met duizenden andere religies. Ga in dat licht nog even in op mijn eerdere vragen en opmerkingen, ajb.
Allah heeft de mens geschapen, niet in zijn evenbeeld, maar als een onderdeel van zijn creaties.quote:Op woensdag 15 februari 2006 15:42 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Vervang dit door God en je hebt de christenen, vervang dit door JHWH en je hebt alle joden. Maar hier blijft het niet bij. Allah/God/JHWH word vervolgens compleet 'vermenselijkt' in zijn normen en waarden, gedrag en gevoelens.
Ik zal dit nooit kunnen accepteren, daar ik geloof dat een almachtige entiteit zich boven dit soort normen, gedragingen en gevoelens dient te plaatsen.
Is dit niet het geval, dan is God/Allah/JHWH faalbaar en dus niet Almachtig en het Grootst.
FSM heeft de mens geschapen, niet in zijn evenbeeld, maar als een onderdeel van zijn creaties.quote:
1) Waarom kom je aan met het "argument" van het ontstaan van leven als je toegeeft dat je donder en bliksem kan verklaren? Immers, tot enkele eeuwen geleden was donder en bliksem nog "gewoon" een activiteit van god. Nu weten we niet hoe het leven ontstaan is - dus is dat ook een activiteit van god, tot het tegendeel is bewezen. Of wou je beweren dat donder en bliksem ook "maar een theorie" zijn? Waarom dan een god erbij halen bij alles wat we niet weten? Toch een 'gods of the gaps'? Een eeuwigdurende terugtocht door de duistere holen van de onwetendheid?quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:12 schreef SuphaZone het volgende:
Type een vraag en ik zal een poging ondernemen.
Roep een opmerking, ik zal kijken of het een wederopmerking behoeft.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:14 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nou, kom maar op met dat bewijs dan
Is jouw god bewijsbaar? Is jouw god uberhaupt aannemelijk te maken? Of is jouw god een tautologie? (god bestaat want dat staat in de koran die van god is). Waar is het wetenschappelijke argument dat god niet de christelijke god is, of de hindustaanse goden? Of Jupiter?
quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:21 schreef Doffy het volgende:
Ik heb inderdaad geen bewijs dat god dat níet gedaan heeft, maar je kan een negatief ook nooit bewijzen. Ik zie echter wel nog duizenden (!!!) andere religies, die allemaal claimen dat ze gelijk hebben, met idem 'heilige boeken'. Geen van hen kan mij vertellen waarom zij méér gelijk zouden hebben dan anderen. En aangezien ze elkaar uiteindelijk allemaal tegenspreken, kan ík niet bepalen wat "waar" is. Dus waarom zou ik dat doen?
[..]
Zonder god ook geen geloof, en vice versa.
quote:Op dinsdag 31 januari 2006 11:49 schreef speknek het volgende:
Waar begin ik?
Bezwaren tegen het bestaan van een god:Almachtigheid kan niet Alwetendheid maakt god een kasplant, is daarbij quantummechanisch onmogelijk Onveranderlijkheid verklaart het bestaan van de wereld niet Het bestaan van de wereld is wel een bewijs van onvolmaaktheid en veranderlijkheid van god Waar kwam god vandaan? Alle verminderde vormen maken god niet noodzakelijkerwijs het hoogste Gebrek aan nut voor het bestaan van god, maakt dat bestaan een onnodig geintroduceerde variabele
Bezwaren tegen monotheistische religies:Wonderen ondermijnen wetmatige kijk, dit maakt de wetenschap onmogelijk, welke wel weer lijkt te kloppen Onderwerping vereist Moraal kan niet afhankelijk zijn van god Moraal is veranderlijk God gedraagt zich als een klein kind Hel of veroordeling op basis van mening is immoreel Alle scheppingsverhalen zijn fout
Dit zijn er een paar. Er zijn er waarschijnlijk nog wel meer te bedenken, en ik heb de negatieve uitwerking van religies maar weggelaten. Alhoewel dat een haast onontkoombare uitwerking van de regels van een godsdienst zijn, is dat toch vooral mensenzaak.
"De elementen en de spelregels zijn opgesteld door Allah."quote:Op woensdag 15 februari 2006 16:37 schreef Doffy het volgende:
[..]
1) Waarom kom je aan met het "argument" van het ontstaan van leven als je toegeeft dat je donder en bliksem kan verklaren? Immers, tot enkele eeuwen geleden was donder en bliksem nog "gewoon" een activiteit van god. Nu weten we niet hoe het leven ontstaan is - dus is dat ook een activiteit van god, tot het tegendeel is bewezen. Of wou je beweren dat donder en bliksem ook "maar een theorie" zijn? Waarom dan een god erbij halen bij alles wat we niet weten? Toch een 'gods of the gaps'? Een eeuwigdurende terugtocht door de duistere holen van de onwetendheid?
[..]
[..]
Dus jij onderschrijft de evolutietheorie als de scheppende kracht der/in organismes?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:04 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
"De elementen en de spelregels zijn opgesteld door Allah."
Dit moet toch een groot deel van je vragen beantwoorden? God-of-everything. Niet God-of-Gaps.
De Quran beroept de moslim op kennis en intellect. Het bevat o.a. de boodschap dat de mens moet onderzoeken. Als alles door Allah is gecreerd hoeft het niet dogmatisch te zijn om de creaties van Allah te onderzoeken.
Als het om kennis en intellect gaat, waarom kom je dan met een off-the-shelf geloofsbelijdenis in plaats van met een rationeel antwoord op mijn vragen? Ik vroeg om argumenten, niet om een stukje Koran-citaat. Hoe weet jij dat die god Allah is? En niet Jupiter, of de christelijke god, of Mithras, of het FSM? Jíj begon deze discussie met een hele verhandeling over 'weten'! Wat je hier ter berde brengt is een tautologie: god bestaat omdat dat in gods boek staat. Dat noem jij wéten?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:04 schreef SuphaZone het volgende:
"De elementen en de spelregels zijn opgesteld door Allah."
Dit moet toch een groot deel van je vragen beantwoorden? God-of-everything. Niet God-of-Gaps.
De Quran beroept de moslim op kennis en intellect. Het bevat o.a. de boodschap dat de mens moet onderzoeken. Als alles door Allah is gecreerd hoeft het niet dogmatisch te zijn om de creaties van Allah te onderzoeken.
Nee, die onderzoek ik nog.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:08 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dus jij onderschrijft de evolutietheorie als de scheppende kracht der/in organismes?
Niet zo best daar je maar met 'toeval' blijft gooien. Ik hoop dat je je ogen ver genoeg openkrijgt zodat je volledig van de 'schepping van je creator naar keuze' kunt genieten.quote:
Allah = God = Jahwehquote:Op woensdag 15 februari 2006 17:15 schreef ee-04 het volgende:
SuphaZone, wat ik me afvraag....waarom Allah en niet een andere god? Waarom ben je moslim en niet christen of jood?
Je vroeg me of ik donder en bliksem kon uitleggen. En dat ik op een God-of-Gaps manier mijn geloof belijd. Ik geef je argumenten over hoe ik vanuit mijn geloofsoptiek de wetenschap op zich kan verklaren zonder dat het indruist tegen mijn religie.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:18 schreef Doffy het volgende:
[..]
Als het om kennis en intellect gaat, waarom kom je dan met een off-the-shelf geloofsbelijdenis in plaats van met een rationeel antwoord op mijn vragen? Ik vroeg om argumenten, niet om een stukje Koran-citaat. Hoe weet jij dat die god Allah is? En niet Jupiter, of de christelijke god, of Mithras, of het FSM? Jíj begon deze discussie met een hele verhandeling over 'weten'! Wat je hier ter berde brengt is een tautologie: god bestaat omdat dat in gods boek staat. Dat noem jij wéten?
Hou je het bij een one-liner? "Niet zo best daar je maar met 'toeval' blijft gooien."?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:24 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Niet zo best daar je maar met 'toeval' blijft gooien. Ik hoop dat je je ogen ver genoeg openkrijgt zodat je volledig van de 'schepping van je creator naar keuze' kunt genieten.
a.k.a. God of The Gaps.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:37 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Kortom de mensen die niet in God geloven, weten minder dan dat ze zelf geloven te weten.![]()
Dat gezegd, heb je nog steeds niet uitgelegd waarom ik in toeval geloof, of wat toeval nou precies inhoudt.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:37 schreef SuphaZone het volgende:
Kortom de mensen die niet in God geloven, weten minder dan dat ze zelf geloven te weten.![]()
Is hetzelfde toch:quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:40 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
a.k.a. God of The Gaps.
God is verantwoorderlijk voor iets tot we de natuurlijke uitleg kennen en dan verschuiven we god zodat zij verantwoordelijk is voor het natuurlijke verschijnsel.
Maar waarom moet dat gepaard gaan met religie?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:15 schreef hydex het volgende:
Btw: Geloof = liefde en geen oorlog, haat, geweld dat maken mensen er zelf van. Btw Geloven in jezelf is ook een geloof. Dus geloof bestaat gewoon
Dus volgens jou zijn 'God gooit met vuur', 'God duwt wolken tegen elkaar' en 'Ontlading van blablabla' hetzelfde?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:44 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Is hetzelfde toch:
God is verantwoordelijk voor een gebeuren. We weten hoe het gebeurt, we geven het verschijnsel een discription, maar het feit dat iets gebeurt, ook al weet je nu beter hoe en wat en waarom, het blijft een gebeuren dat door de invloed van God gebeurd.
Waarom zou alles wel determistisch zijn?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:41 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat gezegd, heb je nog steeds niet uitgelegd waarom ik in toeval geloof, of wat toeval nou precies inhoudt.
Ik ben niet echt onder de indruk dat je meer weet dan ik, maar toe, verras me eens. Waarom zou niet alles puur deterministisch kunnen zijn?
Volgens mij staat dit in de Bijbel?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:49 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dus volgens jou zijn 'God gooit met vuur', 'God duwt wolken tegen elkaar' en 'Ontlading van blablabla' hetzelfde?
*zucht* Leg nou eens uit waarom jij er 'heilig' van overtuigd bent dat wij geloven in 'toeval'; wat jij ziet als toeval etc. Schijnbaar weet je meer dan ons daar wij je iedere keer proberen duidelijk te maken dat je het 'toeval' mis hebt; maar das brullen tegen dovemans oren schijnbaar.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:51 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Waarom zou alles wel determistisch zijn?
Ik weet niet waarom jij in toeval gelooft, dat vraag ik me ook af. Toeval staat toevallig in de Dikke van Dale, dus ik begrijp niet waarom je me van me stoel wil laten opstaan om de DD te zoeken.
Ik suggereer niet dat ik meer weet dan jij, ik geloof alleen maar in iets anders. Je lijkt me een heel intelligente persoon eerlijk gezegd.
Wat een vreemd antwoord op mijn vraag.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:53 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Volgens mij staat dit in de Bijbel?
Wat een vreemde vraag aan een moslim?quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:55 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Wat een vreemd antwoord op mijn vraag.
Jíj kwam met het 'argument' van het begin van het leven, niet ik. Daarmee wilde je blijkbaar een punt maken, en ik illustreer dat dat een hopeloze zaak is, want een eeuwigdurende terugtocht.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:37 schreef SuphaZone het volgende:
Je vroeg me of ik donder en bliksem kon uitleggen. En dat ik op een God-of-Gaps manier mijn geloof belijd. Ik geef je argumenten over hoe ik vanuit mijn geloofsoptiek de wetenschap op zich kan verklaren zonder dat het indruist tegen mijn religie.
Oh, en iets eerder zei je nog dat je alles rationeel moest onderzoeken om die god beter te begrijpen. Maar er zijn dus blijkbaar geen aanwijzingen voor zijn bestaan, dat je je toevlucht moet zoeken in irrationele aannames?quote:Ik ben moslim dus; Allah bestaat. "Punt".
Da's geen argument, da's een willekeurig zinnetje uit een willekeurig heilig boek.quote:Vanaf hier voor jou een argument: "Omdat alles bestaat, Allah is alles."
Daar heb je dat 'toeval' weer. Ik wil je toch aanraden om je eens beter in je 'tegenstanders' en hun ideeën te verdiepen, als je serieus genomen wilt worden.quote:Ik begon de discussie niet met "weten", ik continueerde het thema 'argumenten tegen geloof', met het argument "iedereen gelooft, dus je kan niet een argument daar tegen voeren."
En omdat ik dit linkte met het feit dat degenen die niet in Allah (a.k.a. God/Jahweh) geloven, bijna altijd (meestal onbewust) in Toeval geloven. Als je de kern van het bestaan terugredeneert komen de meeste mensen die niet in een God geloven onherroepelijk uit op de toeval.
quote:Kortom de mensen die niet in God geloven, weten minder dan dat ze zelf geloven te weten.![]()
Ik vond het wel een goede vraag. Geef er eens antwoord opquote:Op woensdag 15 februari 2006 17:56 schreef SuphaZone het volgende:
Wat een vreemde vraag aan een moslim?
Niet zolang die gekke dingen zegt zoals:quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:56 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Wat een vreemde vraag aan een moslim?
Dan is het redelijk legitiem om die moslim de volgende vraag te stellen:quote:Is hetzelfde toch:
God is verantwoordelijk voor een gebeuren. We weten hoe het gebeurt, we geven het verschijnsel een discription, maar het feit dat iets gebeurt, ook al weet je nu beter hoe en wat en waarom, het blijft een gebeuren dat door de invloed van God gebeurd.
Mijn verbazing over jouw 'Dat staat toch in de bijbel?" mag duidelijk zijn.quote:Dus volgens jou zijn 'God gooit met vuur', 'God duwt wolken tegen elkaar' en 'Ontlading van blablabla' hetzelfde?
Rustig, ik begrijp best dat je denkt dat ik helemaal verkeerd denk. Maar ik denk weer dat jij verkeerd denkt. Dus we hoeven niet te brullen, ik ben namelijk niet blind.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:54 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
*zucht* Leg nou eens uit waarom jij er 'heilig' van overtuigd bent dat wij geloven in 'toeval'; wat jij ziet als toeval etc. Schijnbaar weet je meer dan ons daar wij je iedere keer proberen duidelijk te maken dat je het 'toeval' mis hebt; maar das brullen tegen dovemans oren schijnbaar.
Het probleem is dat jij denk te weten dat ik in 'toeval' 'geloof'; de vraag die dan naar boven komt is 'Waar haal jij in godensnaam dat toeval vandaan?' en daar jij die vraag maar blijft ontwijken lijkt het erop dat jij het ook niet weet.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:59 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Rustig, ik begrijp best dat je denkt dat ik helemaal verkeerd denk. Maar ik denk weer dat jij verkeerd denkt. Dus we hoeven niet te brullen, ik ben namelijk niet blind.
Overtuig jij mij eens dat hetgene wat jij beschrijft als reden van bestaan niet te herleiden valt aan de toeval. Ik hoef jou toch niet te overtuigen in iets waar jij schijnbaar in gelooft?
Ik ga er vrij goed mee om, want elke dag worden nieuwe dingen ontdekt, mischien ontdekken ze op een dag dat er een wereldwijde regenvloed is geweest.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:01 schreef onemangang het volgende:
Suphazone, koran = verlengstuk Bijbel. Noach bijvoorbeeld wordt ook in de koran genoemd hoewel het vast staat dat er nog nooit een wereldwijde zondvloed is geweest en dat dat verhaal uit de Gilgamesj afkomstig is. Hoe ga jij daarmee om? Ontkennen of durven onder de ogen te zien?
Oke hoe is alles ontstaan. Bewust (door Goddelijke interventie) of toevallig. Er is geen andere optie. Of wel?quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:01 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Het probleem is dat jij denk te weten dat ik in 'toeval' 'geloof'; de vraag die dan naar boven komt is 'Waar haal jij in godensnaam dat toeval vandaan?' en daar jij die vraag maar blijft ontwijken lijkt het erop dat jij het ook niet weet.
Leg eens uit hoe jij bij 'toeval' uitkomt; dan leg ik uit dat je fout zit.
Nogmaals:quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:06 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Oke hoe is alles ontstaan. Bewust (door Goddelijke interventie) of toevallig. Er is geen andere optie. Of wel?
quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:49 schreef Invictus_ het volgende:
Dus volgens jou zijn 'God gooit met vuur', 'God duwt wolken tegen elkaar' en 'Ontlading van blablabla' hetzelfde?
Bezwaren tegen het bestaan van een god:quote:Op dinsdag 31 januari 2006 11:49 schreef speknek het volgende:
Waar begin ik?
Aangezien God geen onderdeel is van zijn schepping is het niet vreemd dat hij alwetend is. Hij staat buiten de scheppingquote:Alwetendheid maakt god een kasplant, is daarbij quantummechanisch onmogelijk
Onveranderlijkheid van?quote:Onveranderlijkheid verklaart het bestaan van de wereld niet
Zowel in religie als in de evolutietheorie is de wereld van vandaag een product van menselijke acties.quote:Het bestaan van de wereld is wel een bewijs van onvolmaaktheid en veranderlijkheid van god
Vanuit zijn onafhankelijk/onuitputtelijke lichtquote:Waar kwam god vandaan?
God is bovenalles dat ooit samen is gegaan met de schepping dus wel het hoogste.quote:Alle verminderde vormen maken god niet noodzakelijkerwijs het hoogste
Nut van bestaan van God, is terug te vinden in religie. En religie in God.quote:Gebrek aan nut voor het bestaan van god, maakt dat bestaan een onnodig geintroduceerde variabele
Welke wonder van de Islam spreekt wetenschap tegen.quote:Bezwaren tegen monotheistische religies:Wonderen ondermijnen wetmatige kijk, dit maakt de wetenschap onmogelijk, welke wel weer lijkt te kloppen
Enkel en alleen als je gelooft.quote:Onderwerping vereist
Zij iemand van wel?quote:Moraal kan niet afhankelijk zijn van god
Islamitisch moraal niet.quote:Moraal is veranderlijk
quote:God gedraagt zich als een klein kind
Op basis van gehoorzamen/geloven.quote:Hel of veroordeling op basis van mening is immoreel
Verklaar je nader?quote:Alle scheppingsverhalen zijn fout
Zie triggershots reactie hierboven.quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:18 schreef Doffy het volgende:
En speknek's post verdient ook meer aandacht: argumenten tegen het geloof
Eerst ffe een vraag: dit stuk staat toch in de Bijbel?quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:18 schreef Doffy het volgende:
Ik wil hier ook nog wel antwoord op:
[..]
Niet dat ik weet.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:39 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Eerst ffe een vraag: dit stuk staat toch in de Bijbel?
Geen idee? Wat boeit het? Geef gewoon eens antwoord op die vraag.quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:39 schreef SuphaZone het volgende:
Bronvermelding van een gelovige:quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:39 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
wat is je vraag eigenlijk?quote:Op woensdag 15 februari 2006 19:43 schreef Doffy het volgende:
[..]
Geen idee? Wat boeit het? Geef gewoon eens antwoord op die vraag.
Omdat (bijna) alles daar op wijst. Als je een bal een duw geeft, zal hij in die beweging voort rollen. Er is niets toevalligs aan het feit dat hij vooruit beweegt. Er is niets toevalligs aan dat een steen naar beneden valt. Elke actie is een logisch vervolg op een vorige actie. Dat bedoel ik met deterministisch. Als ik geloof dat elke actie een logische reactie heeft, dan is er helemaal niets toevalligs in de wereld. Ik zou juist kunnen stellen dat het bestaan van een godheid leidt tot het geloven in toeval, omdat de enige manier waarop een god zich kan ontworstelen aan een mechanische (i.e. alles is vastgelegd) wereld, is wanneer hij in staat is toevallige dingen te doen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 17:51 schreef SuphaZone het volgende:
Waarom zou alles wel determistisch zijn?
Dit bedoel ik nou.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:06 schreef speknek het volgende:
[..]
Omdat (bijna) alles daar op wijst. Als je een bal een duw geeft, zal hij in die beweging voort rollen. Er is niets toevalligs aan het feit dat hij vooruit beweegt. Er is niets toevalligs aan dat een steen naar beneden valt. Elke actie is een logisch vervolg op een vorige actie. Dat bedoel ik met deterministisch. Als ik geloof dat elke actie een logische reactie heeft, dan is er helemaal niets toevalligs in de wereld. Ik zou juist kunnen stellen dat het bestaan van een godheid leidt tot het geloven in toeval, omdat de enige manier waarop een god zich kan ontworstelen aan een mechanische (i.e. alles is vastgelegd) wereld, is wanneer hij in staat is toevallige dingen te doen.
Jij kent eigenschappen toe aan Allah dat gelijk is aan eigenschappen van een schepping. In de islam is niets gelijk aan God. Dus ook geen eigenschepping met de schepping.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:26 schreef speknek het volgende:
Hoe ontstaat Allah? De enige "juiste" oplossing is dat Allah altijd bestaan heeft. Dat is het opschuiven van de oorspronkelijke vraag. De wereld heeft altijd al bestaan en is altijd deterministisch geweest.
Vrijheid van Godsdienstquote:Op woensdag 15 februari 2006 20:30 schreef Doffy het volgende:
Er moest een verbod komen op geloofsbelijdenissen. Ik smijt ook niet elke 2 posts met een Spaghetti-monster statement
Gods goddelijkheid maakt hem Godquote:Op woensdag 15 februari 2006 20:30 schreef speknek het volgende:
Is God gelijk aan God?
Zoals gebruikelijk weer volledig bezijden het punt.quote:
Dit jouw mening, en geen feit. In hoeverre verschilt jouw geloof, of de superioriteit van jouw geloof met het van die van iemand anders.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:26 schreef speknek het volgende:
Hoe ontstaat Allah? De enige "juiste" oplossing is dat Allah altijd bestaan heeft. Dat is het opschuiven van de oorspronkelijke vraag. De wereld heeft altijd al bestaan en is altijd deterministisch geweest.
Dit is een stierenfeces redenatie:quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Jij kent eigenschappen toe aan Allah dat gelijk is aan eigenschappen van een schepping. In de islam is niets gelijk aan God. Dus ook geen eigenschepping met de schepping.
God is zichzelf genoeg.
geloofsbelijdenissen zijn een onderdeel van je mening, wanneer je het over je geloof hebtquote:Op woensdag 15 februari 2006 20:31 schreef Doffy het volgende:
[..]
Zoals gebruikelijk weer volledig bezijden het punt.
Als je werkelijk een discussie wilt voeren, onthou je je van geloofsbelijdenissen: dat doe je maar in de moskee. Of voer geen discussie.
Je bent mij nog wat antwoorden verschuldigd...quote:
Al noem je hem Fok!, we kunnen altijd door zelfde deur wat mij betreftquote:Op woensdag 15 februari 2006 20:33 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Dit is een stierenfeces redenatie:
We weten nog niet hoe het begonnen is; dus noemen we de 'initiator' god waarbij wij stellen dat god niet begonnen hoeft te zijn...
Ja, maar dat wisten we al. Het geeft geen pas om met willekeurige citaten te gaan lopen gooien in een discussie, tenzij het aantoonbaar nut heeft. En dat heeft het niet, want jouw belijdenis is voor andere mensen volstrekt willekeurig en is dus geen argument dat in een discussie thuis hoort.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:33 schreef Triggershot het volgende:
geloofsbelijdenissen zijn een onderdeel van je mening, wanneer je het over je geloof hebt
Beetje zwakke reactie. Je komt nu heel gefrustreerd over.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:31 schreef Doffy het volgende:
[..]
Zoals gebruikelijk weer volledig bezijden het punt.
Als je werkelijk een discussie wilt voeren, onthou je je van geloofsbelijdenissen: dat doe je maar in de moskee. Of voer geen discussie.
quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:35 schreef SuphaZone het volgende:
Beetje zwakke reactie. Je komt nu heel gefrustreerd over.
Nee, ik geloof niet in wat voor vorm van god dan ook. Maar daar smijt ik ook niet elke post mee, wel? En waarom niet? Omdat het geen zier bijdraagt aan een discussie.quote:Jij gelooft toch ook in iets, wat rechtvaardigt jou om er wel over te discussieren?
ik?quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:34 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ja, maar dat wisten we al. Het geeft geen pas om met willekeurige citaten te gaan lopen gooien in een discussie,
Als ik het heb gedaan, doe ik het ook alleen om mijn argument te onderbouwenquote:tenzij het aantoonbaar nut heeft. En dat heeft het niet, want jouw belijdenis is voor andere mensen volstrekt willekeurig en is dus geen argument dat in een discussie thuis hoort.
Lieve schat, formuleer je vragen dan ook. Ik kan toch niet in je hoofd kijken?quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:34 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Je bent mij nog wat antwoorden verschuldigd...
Misschien moet je ff een stukje terug lezen; kom je ze vanzelf tegen. Ze zijn inmiddels al vaak genoeg herhaald.quote:Op woensdag 15 februari 2006 20:37 schreef SuphaZone het volgende:
[..]
Lieve schat, formuleer je vragen dan ook. Ik kan toch niet in je hoofd kijken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |