Inmiddels bijna anti-theist. Als je in deze 'cartooncrisis'-tijd Dawkins docu kijkt kan je niks anders als concluderen dat het antwoord op zijn vraag 'ja' moet zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:27 schreef masterdave het volgende:
He invictus, volgens mij vind jij dit soort topics wel interessant of niet, ben je zelf nou atheïst of gewoon niet gelovig of zo?
Je zoekt zelf argumenten er tegen.. Is dat niet een beetje fundamentalistisch? Je weet dat je gelijk hebt, maar je zoekt alleen nog een leuk verhaaltje er omheen?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 09:07 schreef zolTan15 het volgende:
ik zoek een betoog of gewoon goede argumenten tegen het geloof.
het geloof is volgens mij gewoon het beginsel van haat en oorlogen?
ik zie het nut van het geloof iig niet.
Er staats niet zomaar 'geloof' er staat 'het geloof' dwz het christelijke of iig dat van abraham. Als je over dat geloof zegt dat het liefde is... tja, dan ben je verloren...quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:15 schreef hydex het volgende:
...
Btw: Geloof = liefde en geen oorlog, haat, geweld dat maken mensen er zelf van. Btw Geloven in jezelf is ook een geloof. Dus geloof bestaat gewoon
Misschien voor schoolquote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:04 schreef Alicey het volgende:
[..]
Je zoekt zelf argumenten er tegen.. Is dat niet een beetje fundamentalistisch? Je weet dat je gelijk hebt, maar je zoekt alleen nog een leuk verhaaltje er omheen?
Mischien moet je er dan "georganiseerde religie" of iets dergelijks van maken?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:17 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Er staats niet zomaar 'geloof' er staat 'het geloof' dwz het christelijke of iig dat van abraham. Als je over dat geloof zegt dat het liefde is... tja, dan ben je verloren...
Onzin. Geloof staat helemaal niet gelijk aan liefde! Liefde staat volkomen los van geloof. Die gelijkstelling is slechts een poging van gelovigen om het copyright van een van de mooiste menselijke gevoelens in te pikken en er het labeltje "God" op te plakken. Alsof iedereen die liefde ervaart daarmee ook "God" ervaart.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:15 schreef hydex het volgende:
Btw: Geloof = liefde en geen oorlog, haat, geweld dat maken mensen er zelf van.
mee eens.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:07 schreef onemangang het volgende:
[..]
Onzin. Geloof staat helemaal niet gelijk aan liefde! Liefde staat volkomen los van geloof. Die gelijkstelling is slechts een poging van gelovigen om het copyright van een van de mooiste menselijke gevoelens in te pikken en er het labeltje "God" op te plakken. Alsof iedereen die liefde ervaart daarmee ook "God" ervaart.
Net zoveel liefde als die christen met dat mes die de nek van een abortusarts doorsnijd; alleen dan voor de andere 'partij'.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:35 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
mee eens.
liefde is wel de vervulling van de wet, dus het heeft er wel mee te maken (in het Christendom). maar het is niet hetzelfde.
in gebouwvliegende moslims geloven ook, maar hebben weinig liefde (mag ik veronderstellen)
Waarom is dat geen 'mens'? Persoonlijk vind ik dat soort opmerkingen een nogal hoog 'not in my backyard'-gehalte hebben: ZIJ zijn geen mensen, WIJ (dus ik) wel. Geruststellend, en lekker makkelijk.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:37 schreef masterdave het volgende:
Zulke moslims vallen dan ook niet onder het mom "mens"
Niet mee eens. Ik geloof in liefde! Ik geloof dus niet in een geloof die moord, aanzet tot geweld etc.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:07 schreef onemangang het volgende:
[..]
Onzin. Geloof staat helemaal niet gelijk aan liefde! Liefde staat volkomen los van geloof. Die gelijkstelling is slechts een poging van gelovigen om het copyright van een van de mooiste menselijke gevoelens in te pikken en er het labeltje "God" op te plakken. Alsof iedereen die liefde ervaart daarmee ook "God" ervaart.
Geloof is simpelweg "afwezigheid van kennis". Niet meer dan dat. Als jij gelooft dat je door bidden van hoofdpijn af kan komen, dan stopt dat geloof daarin zodra je een paracetamolletje hebt geslikt. Dan heb je kennis erbij en wat geloof verloren.
Is ook vertaald in het Nederlands te lezenquote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:09 schreef Doffy het volgende:
Why I am not a Christian, door de grote filosoof/wiskundige Bertrand Russell.
In gebouwvliegende moslims kennen alleen maar haat, en willen niets anders dan "wraak"quote:Op dinsdag 14 februari 2006 14:35 schreef pmb_rug het volgende:
[..]
in gebouwvliegende moslims geloven ook, maar hebben weinig liefde (mag ik veronderstellen)
Tja maar zelf zullen ze zeggen dat ze liefde hebben voor hun familie etc etc en allah en jullie profeet. Die dualiteit hoort namelijk bij religie; goed doen met de bijbel/koran/nijntje in de hand en kwaad doen met de bijbel/koran/nijntje in de hand. (Nijntje om even aan te geven dat er meer is dan de abraham-geloven)quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:06 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In gebouwvliegende moslims kennen alleen maar haat, en willen niets anders dan "wraak"
Liefde voor roem, trots en hoogmoed. Misschien nog beetje winst voor hun ouders, Zo denken ze dat ze altruistisch bezig zijn.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:25 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Tja maar zelf zullen ze zeggen dat ze liefde hebben voor hun familie etc etc en allah en jullie profeet.
Principe van Bijbel/Koran is om goed te doen, ( of bedoelde je dat niet)quote:Die dualiteit hoort namelijk bij religie; goed doen met de bijbel/koran/nijntje in de hand en kwaad doen met de bijbel/koran/nijntje in de hand. (Nijntje om even aan te geven dat er meer is dan de abraham-geloven)
Fout. Je bent erin getuind!quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:27 schreef Triggershot het volgende:
Principe van Bijbel/Koran is om goed te doen, ( of bedoelde je dat niet)
quote:
Principe van Koran is te volgen. (Volg God! Onderwerp je! ( islam betekent onderwerping ) Gehoorzaam! Storten is een onderdeel van de 5 zuilen, alleen even handig voor je om op te zoeken waarheen?)quote:Principe van Bijbel/koran is te volgen. (Volg de Leider! Onderwerp je! Gehoorzaam! Stort geld!)
Nooit geweten dat jij je zelf van zelfde niveau acht als een dier, is dat (niet) het geval, misschien ook even tonen hoeveel 100 dieren evenveel goed kan doen als 1 mens. Overigens genoeg dieren die zich zoals de ander voeden ten koste van de anderquote:Goed doen doet ieder kuddedier vanzelf al. Kijk maar naar schapen en koeien in de wei. Die slachten elkaar ook niet af. En geloven toch echt niet in God. Rara...
Nee hoor, oprechte liefde voor o.a. allah en mohammed. Ze hebben meestal zelfs de versen e.d. paraat waaruit blijkt dat de koran hun visie ondersteund.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:27 schreef Triggershot het volgende:
Liefde voor roem, trots en hoogmoed. Misschien nog beetje winst voor hun ouders, Zo denken ze dat ze altruistisch bezig zijn.
Bedoelde ik niet helemaal. Je kan net zo goed met de Bijbel/Koran iemands hersens inslaan als ze de hemel in prijzen. Het hangt allemaal een beetje af wie wat hoe leest en hoe zijn/haar omgeving het gelezen heeft. En aan welke kant van de lijn je staat.quote:Principe van Bijbel/Koran is om goed te doen, ( of bedoelde je dat niet)
Nee hoor, manipulatie van naar macht geile (moslim) leiders , die mujahideen rekruteren om hun belang te dienen. Uit de koran haal je geen ding dat Jihad aanmoedigt zonder kalifaat.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:39 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Nee hoor, oprechte liefde voor o.a. allah en mohammed. Ze hebben meestal zelfs de versen e.d. paraat waaruit blijkt dat de koran hun visie ondersteund.
Cant argue with thatquote:Bedoelde ik niet helemaal. Je kan net zo goed met de Bijbel/Koran iemands hersens inslaan als ze de hemel in prijzen. Het hangt allemaal een beetje af wie wat hoe leest en hoe zijn/haar omgeving het gelezen heeft. En aan welke kant van de lijn je staat.
Verrassing; Homo sapiens sapiens is gewoon een *tromgeroffel* dier.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:37 schreef Triggershot het volgende:
Nooit geweten dat jij je zelf van zelfde niveau acht als een dier, is dat (niet) het geval, misschien ook even tonen hoeveel 100 dieren evenveel goed kan doen als 1 mens. Overigens genoeg dieren die zich zoals de ander voeden ten koste van de ander
Naar jouw mening is de homo sapiens een dier, zo een mening deel ik niet met jou.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:41 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Verrassing; Homo sapiens sapiens is gewoon een *tromgeroffel* dier.
(Of open een thread om de verschillen aan te geven...)
Zoals ik al typte; het is allemaal nogal afhankelijk van wie wat hoe (waar) leest en de omgeving. Nuances zijn nogal arbitrair; zie ook het hele debat rond de maagdelijkheid van mama maria in de christenwereld.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:41 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nee hoor, manipulatie van naar macht geile (moslim) leiders , die mujahideen rekruteren om hun belang te dienen. Uit de koran haal je geen ding dat Jihad aanmoedigt zonder kalifaat.
oeps, ik vrees dat je op dit gebied mijn feit voor mening aanziet.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Naar jouw mening is de homo sapiens een dier, zo een mening deel ik niet met jou.
(wat topic betreft, ik weet niet hoeveel aand8 ik er aan zou kunnen geven)
no, my friend. Sprake van overtuiging.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:45 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Zoals ik al typte; het is allemaal nogal afhankelijk van wie wat hoe (waar) leest en de omgeving. Nuances zijn nogal arbitrair; zie ook het hele debat rond de maagdelijkheid van mama maria in de christenwereld.
ik blijf bij mening dat er sprake is van misbruik/misinterpretatie.
[quote]
oeps, ik vrees dat je op dit gebied mijn feit voor mening aanziet.![]()
Dus je beweert geen Homo sapiens te zijn?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
no, my friend. Sprake van overtuiging.
ik beweer mij te onderscheiden van dieren.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:52 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dus je beweert geen Homo sapiens te zijn?![]()
Doordat je een bewustzijn hebt?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:52 schreef Triggershot het volgende:
[..]
ik beweer mij te onderscheiden van dieren.![]()
Als je één stap afstand zou kunnen nemen van jouw geloofdovertuiging zou je kunnen zien dat jouw weerspreking een bevestiging van mijn punt is.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:51 schreef Triggershot het volgende:
[..]
ik blijf bij mening dat er sprake is van misbruik/misinterpretatie.
dan zijn we het toch eensquote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:54 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Als je één stap afstand zou kunnen nemen van jouw geloofdovertuiging zou je kunnen zien dat jouw weerspreking een bevestiging van mijn punt is.
Sorry voor de vergelijking maareh... moet je honden eens zien kijken naar hun baasje...quote:
voordat ik me persoonlijk aangesproken voel.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:56 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Sorry voor de vergelijking maareh... moet je honden eens zien kijken naar hun baasje...
Gehoorzaam, volgzaam, vertrouwen, geloof etc etc en dat kan ik er nog niet uitslaan al zou ik het willen.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:57 schreef Triggershot het volgende:
[..]
voordat ik me persoonlijk aangesproken voel.
leg uit
Weetje wat islam taalkundig betekent?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:58 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Gehoorzaam, volgzaam, vertrouwen, geloof etc etc en dat kan ik er nog niet uitslaan al zou ik het willen.
Onderwerping? Overgave? oid?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Weetje wat islam taalkundig betekent?
ja, onderwerping/overgave. Moet even trainen, vanavond verder?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:01 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Onderwerping? Overgave? oid?
Waarom is het eigenlijk niet net als christendom of godsdienst iets als mohammadom of allahsdienst.
Ik denkt niet in niveaus. Waar plaats je immers insekten en bacteriën die ons kunnen doden? Wij zijn gewoon een Ander dier. Wat slimmer en handiger dan de rest. Maar voor de rest lopen er dieren op deze aardbol rond die ons in alle andere eigenschappen ruimschoots overtreffen (snelheid, kracht, waarneming, waarneming in duisternis, navigatie, instinkt, geur, gehoor, beweging, voortplanting, you name it). Bescheidenheid siert niet de gelovige mens.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:37 schreef Triggershot het volgende:
Nooit geweten dat jij je zelf van zelfde niveau acht als een dier, is dat (niet) het geval, misschien ook even tonen hoeveel 100 dieren evenveel goed kan doen als 1 mens. Overigens genoeg dieren die zich zoals de ander voeden ten koste van de ander
De term "gevoelsmatige kennis" is met zichzelf in tegenspraak. Ik ben als kind niet geïndoctrineerd om te geloven. Een gelovige is dat, bijna zonder uitzondering, wel. Die gevoelsmatige kennis is het feit dat deze verhaaltjes er vanaf jonge leeftijd ingestampt zijn. Ze worden dan een tweede natuur, hoewel er niets van waar is.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 15:56 schreef SuphaZone het volgende:
Argumenten tegen het geloof vanuit het perspectief van een gelovige:
- Onwetendheid (men heeft geen gevoelsmatige kennis van Geloof / God)
Integendeel, het verzinsel van een leven na de dood komt uit deze angst voor. Ikzelf ben niet bang voor het onvermijdelijke. Dat zou geen nut hebben. (Ik probeer het wel zo lang mogelijk uit te stellen natuurlijkquote:- Angst (voor het onbekende, het hiernamaals)
"Aardse zondes". Daar vallen meestal natuurlijke dingen onder als masturbatie en homoseksualiteit, of dingen waar de kerk zich zelf het meest aan bezondigd, "hoofdzonden" zoals hebzucht. Ben je wel eens in Rome geweest? Of in een willekeurige kerk, synogoge of moskee? Wat denk je dat die dingen kosten?quote:- Onwil (om van aardse zondes af te zweren)
Er zijn 2 redenen waardoor een mens "kwaad" kan berokkenen. De eerste is simpel, hebzucht. Men wil iets en is niet bang om iemand anders te kwetsen in zijn poging om het te krijgen (En natuurlijk een hoop varianten hierop). Maar de ergste is een nobel doel. De meest verschrikkelijke misdaden worden begaan omdat iemand een hoger doel dient. De holocaust is het ergste bekende voorbeeld, maar het geld voor alle échte verschrikkelijke misdaden. En vaak is daad hogere doel een god.quote:- Kwaad (zelfs een goed mens zonder geloof KAN door het kwaad van het geloof ver gehouden worden)
Ik weiger om mensen zomaar op hun woord te geloven. Als iemand mij vertelt dat hij spreekt in naam van god, moet hij het bewijzen, anders ga ik na of er andere redenen zijn waarom hij dat zou zeggen. Dat bleek steeds óf een verlangen nar macht te zijn, óf hij geloofde iemand met dat verlangen.quote:- Ongeloof (spreekt voor zich)
hoe bedoel je?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 16:01 schreef Invictus_ het volgende:
[..]
Waarom is het eigenlijk niet net als christendom of godsdienst iets als mohammadom of allahsdienst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |