abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_35059942

Beste mensen,

Het is een van de meest prestigeuze universiteiten van de wereld: Harvard. Harvard is een universiteit die is opgedeeld in een aantal 'schools'. Voorbeelden zijn de Harvard Business School, en de Harvard School of Medicine.

Harvard is een particuliere uni, dus je moet of veel geld hebben, of heel erg slim zijn (en dus een beurs krijgen) om er binnen te komen. Via sommige Nederlandse uni's kan men perioden onderzoek doen, of studeren, aan Harvard.

Zelf lijkt het mij erg gaaf om er eens een halfjaar te studeren, puur om de sfeer te proeven en om mezelf te ontplooien Heeft iemand ervaring met deze universiteit? Wat zijn de verhalen die jullie er over horen? Lijkt het jullie wat? Bring it on!

pi_35060114
Wat ik wel leuk vind aan de HBS is dat het volledig case-driven is; heel praktisch gericht.

Misschien ga ik ooit nog een MBAtje daar doen ofzo...

als ik één of ander prestigieus bedrijf kan vinden dat mij én aan wil nemen en het ook nog eens betaalt... not
  maandag 13 februari 2006 @ 23:10:33 #3
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_35060319
Ik ken(de) wel een paar mensen die daar naar toe gingen (of andere Ivy League Colleges). Je moet heel goed zijn, heel ambitieus zijn en heel veel geld hebben geregeld.
pi_35060371
Harvard is erg duur... net als Columbia... dus óf je bent enorm goed (en een speciale scolarship kunnen regelen), óf je moet erg veel geld hebben
pi_35063201
Een van mijn beste vrienden komt net terug van een periode onderzoek op Harvard, maar dan meer de technische kant. Al met al vond hij het wel aardig, maar hij was er niet echt enthousiast over, gek genoeg. Een MBA op een dergelijk school zie ik op dit moment niet zitten, maar met mijn toekomstig werkgever zal de mogelijkheid er in de toekomst wel zijn. Wellicht dat ik er tegen die tijd anders over denk...
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_35063287
Harvard is vooral zo goed omdat het zo bekend is. Dat levert lekkere citatiescores op. Verder zal het gemiddeld niveau wel hoger zijn, maar ja lapzwansen zijn snel vertrokken als je tienduizenden dollars per jaar moet betalen. Ik denk dat zeker in de technische richtingen als natuurkunde, sterrenkunde etc het niveau in Nederland niet vreselijk veel lager zal zijn.
pi_35063443
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 00:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
Harvard is vooral zo goed omdat het zo bekend is. Dat levert lekkere citatiescores op. Verder zal het gemiddeld niveau wel hoger zijn, maar ja lapzwansen zijn snel vertrokken als je tienduizenden dollars per jaar moet betalen. Ik denk dat zeker in de technische richtingen als natuurkunde, sterrenkunde etc het niveau in Nederland niet vreselijk veel lager zal zijn.
Hier kan ik het aardig me eens zijn. Zeker die laatste zin is, volgens die vriend dus, zeker waar. Hij vond het niveau zeker niet bijzonder. Maar goed, de business school zal wel weer een stuk beter zijn vergeleken bij een nederlandse mba, denk ik... Blijft natuurlijk de vraag hoe nuttig een mba is.
pi_35063603
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 00:51 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Hier kan ik het aardig me eens zijn. Zeker die laatste zin is, volgens die vriend dus, zeker waar. Hij vond het niveau zeker niet bijzonder. Maar goed, de business school zal wel weer een stuk beter zijn vergeleken bij een nederlandse mba, denk ik... Blijft natuurlijk de vraag hoe nuttig een mba is.
Maar komt dat niet vooral doordat Nederlandse MBA's zo belabberd zijn?
pi_35063747
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 01:00 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Maar komt dat niet vooral doordat Nederlandse MBA's zo belabberd zijn?
Waarschijnlijk wel. Ik had laatst een gesprek met een voormalig directielid van BCG met een mba van Harvard. Hij heeft nu zelf een of andere adviesbureau en werkt nog voor dat soort consultants. Maar goed, volgens hem was een mba uiteindelijk niet meer dan een tijdje vrij van je werk. De meerwaarde lag volgens hem meer in die 'break' en de verandering van omgeving dan in het onderwijs.

Als ik zelf kijk naar het investment banking, zie je dit wel enigzins terug. Amerikaanse banken vinden MBA's heel leuk, maar hebben veel liever iemand die na de bachelor gewoon door blijft werken (dit heb ik uit eigen ervaring mee mogen maken). Dit verbaasde mij enigzins, maar bevestigde in ieder geval mijn eigen visie hierop. Maar goed, voor de een betekent het gewoon meer dan voor de ander...
pi_35066517
Mwoah, dan voel ik me eerder aangetrokken tot Cambridge en Oxford. Zoals gezegd, Harvard is vooral bekend van naam.
pi_35068617
hoe lang duurt een harvard MBA? wat kost het? welke bedrijven laten je voor zon periode daar studeren? en waarom?
pi_35069162
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 10:45 schreef Billy_Mack het volgende:
hoe lang duurt een harvard MBA? wat kost het? welke bedrijven laten je voor zon periode daar studeren? en waarom?
Welke bedrijven? Denk vooral aan de grote consultants (McKinsey, BCG, Bain). Het is enerzijds een lokkeretje voor ambitieuze werknemers, anderzijds een manier om ze nog hogere gekwalificeerd te maken. Dat telt in hun wereldje, zeker als ze hun hoge tarieven moeten verantwoorden.
pi_35071129
nog wat pic's voor de sfeer

dinsdag 14 februari 2006 @ 12:28:54 #14
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35071615
Hee, dat herken ik uit A Beautiful Mind

Mooie foto's, het is best een mooi gebouw ook
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
pi_35082238
het is sowieso een sexy campus
pi_35082819
Zo'n uni moet er ook in Olland komen.
pi_35083108
Lijkt me wel supervet om op zo'n school te zitten.

Helaas voor mij niet weggelegd.
De grootste kans maak ik nog op de 'How high' manier .
pi_35102366
wat is de howhigh manier?
pi_35102901
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 09:45 schreef Billy_Mack het volgende:
wat is de howhigh manier?
Dat was een grpaje... 'How High' is een intens slechte film van een paar jaar terug met Method Man en Redman. De twee blowen graag en roken op een dag een 'magisch' blowtje en halen hun SAT's met glans. Vervolgens mogen ze op beursen naar Harvard, waar alles goed gaat tot hun magische blow op raakt....

Het laatste gedeelte moest ik even opzoeken, ik heb de film na 30 minuten verruild voor iets beters
pi_35105471
quote:
Op maandag 13 februari 2006 23:06 schreef Knakker het volgende:
Wat ik wel leuk vind aan de HBS is dat het volledig case-driven is; heel praktisch gericht.

Misschien ga ik ooit nog een MBAtje daar doen ofzo...

als ik één of ander prestigieus bedrijf kan vinden dat mij én aan wil nemen en het ook nog eens betaalt... not
Met die case method heb ik gewerkt aan de Haas School of Business. Echt erg interessant om mee te werken zeker wanneer je groepsgenoten bij zo'n case uit verschillende majors komen. Hierdoor krijg je hele diverse insteken.
New Yorker in spe
http://www.thefootballbox.nl
pi_35108582
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 12:28 schreef Litso het volgende:
Hee, dat herken ik uit A Beautiful Mind

Mooie foto's, het is best een mooi gebouw ook
John Nash studeerde aan Princeton (of ze hebben t op de verkeerde plaats opgenomen)
  woensdag 15 februari 2006 @ 13:14:12 #22
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35108854
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 13:07 schreef Fatality het volgende:

[..]

John Nash studeerde aan Princeton (of ze hebben t op de verkeerde plaats opgenomen)
Ik meende dat hij later les gaf op Harvard?
Of ben ik nu echt helemaal in de war?
pi_35110503
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 13:14 schreef Litso het volgende:

[..]

Ik meende dat hij later les gaf op Harvard?
Of ben ik nu echt helemaal in de war?
Volgens mij alleen op Princeton.. en volgens wikipedia ook

Zei ie ook niet spottend dat z'n kleindochter aan Harvard ging studeren, toen ie aan tafel zat thee te drinken?
  woensdag 15 februari 2006 @ 14:12:47 #24
105263 Litso
Interlectueel.
pi_35111232
Nouja whatever, vooral deze foto doet me veel aan die film denken

Maar we raken enigszins offtopic
pi_35113926
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 14:12 schreef Litso het volgende:
Nouja whatever, vooral deze foto doet me veel aan die film denken

Maar we raken enigszins offtopic
Ze hebben beide gewoon een mooie campus + gebouwen.
  woensdag 15 februari 2006 @ 16:00:48 #26
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_35115452
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 18:13 schreef Koewam het volgende:
Zo'n uni moet er ook in Olland komen.
Erasmus staat ook vrij hoog aangeschreven in Europa...
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  woensdag 15 februari 2006 @ 22:54:17 #27
119078 McCarthy
communistenjager
pi_35134450
dat zegt elke universiteit van zichzelf
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_35136548
Volgens mij is mijn universiteit (leiden) van plan een soort europeese harvard te worden. dit dmv van selectie aan de deur enz.. beetje een vreemd idee als je t mij vraagt.
wel goed dat ze nog beter selecteren, maar een harvard zal het nooit gaan worden
pi_35136636
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:34 schreef Hoolaa het volgende:
Volgens mij is mijn universiteit (leiden) van plan een soort europeese harvard te worden. dit dmv van selectie aan de deur enz.. beetje een vreemd idee als je t mij vraagt.
wel goed dat ze nog beter selecteren, maar een harvard zal het nooit gaan worden
Behoorlijk vreemd plan, lijkt me vrij lastig om iets dergelijks ook daadwerkelijk te bereiken...
pi_35136705
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:34 schreef Hoolaa het volgende:
De Leidse universiteit staat bekend als een van de slechtste van Nederland. Een lange weg te gaan denk ik.
pi_35136858
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:37 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

De Leidse universiteit staat bekend als een van de slechtste van Nederland. Een lange weg te gaan denk ik.
Precies... Daarbij zal het lastig zijn om de budgetten van dergelijke buitenlandse universiteiten te evenaren en dat is uiteindelijk toch vrij belangrijk... Maar goed, het zal wel bij een plan blijven.
pi_35137056
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:40 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Precies... Daarbij zal het lastig zijn om de budgetten van dergelijke buitenlandse universiteiten te evenaren en dat is uiteindelijk toch vrij belangrijk... Maar goed, het zal wel bij een plan blijven.
Die budgetten zullen ze nooit halen. Overigens zijn budgetten niet zaligmakend, je hebt immers alleen goede docenten en goede studenten nodig voor de meeste studies, niet per se dure apparatuur. Een hoogleraar verdient hier ook al 100.000 euro, dat icm het forse aanzien van die post is voor velen al voldoende.
pi_35138074
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 23:44 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Die budgetten zullen ze nooit halen. Overigens zijn budgetten niet zaligmakend, je hebt immers alleen goede docenten en goede studenten nodig voor de meeste studies, niet per se dure apparatuur. Een hoogleraar verdient hier ook al 100.000 euro, dat icm het forse aanzien van die post is voor velen al voldoende.
Ben ik niet met je eens. Meeste goede docenten op de Tu hebben naast hun aanstelling aan de Tu ook nog een baan ernaast voor de echte centen. Toen ik nog in N-Amerika studeerde zag je daar een groot verschil. Docenten krijgen daar genoeg om hun volledige aandacht aan de universiteit te geven. Ik kon daar gewoon bij profs binnenlopen met vragen, terwijl zo'n prof 300 studenten had... Daar krijg je hier pas de kans toe als je aan je master begint...

Wat is 100.000 euro voor iemand die werkelijk succesvol is in zijn vakgebied? Mijn eigen prof verdient in de drie dagen dat hij buiten de Tu werkt daar een veelvoud van, probeer hem maar eens te overtuigen meer uren op de Tu te spenderen...
pi_35139018
Het Nederlandse systeem heeft zo z'n voor- en nadelen.

Het nadeel is dat docenten niet genoeg betaald kunnen krijgen; gevolg is dat alléén de mensen met een hart voor hun (theoretisch) onderzoek aan de uni blijven hangen. Helemaal voor onderwijsdoeleinden zijn dit vaak niet de geschiktste mensen.

Voordeel is dat het Nederlandse onderwijs verschrikkelijk toegankelijk is. Natuurlijk vind ik dat ze die professoren meer moeten betalen... maar wie gaat dat betalen? De student uiteindelijk, en dat heb ik er niet voor over. Het niveau is goed genoeg; voor de mensen die méér willen zijn er zat alternatieven elders in het buitenland.
pi_35143218
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 00:39 schreef Knakker het volgende:
Het Nederlandse systeem heeft zo z'n voor- en nadelen.

Het nadeel is dat docenten niet genoeg betaald kunnen krijgen; gevolg is dat alléén de mensen met een hart voor hun (theoretisch) onderzoek aan de uni blijven hangen. Helemaal voor onderwijsdoeleinden zijn dit vaak niet de geschiktste mensen.

Voordeel is dat het Nederlandse onderwijs verschrikkelijk toegankelijk is. Natuurlijk vind ik dat ze die professoren meer moeten betalen... maar wie gaat dat betalen? De student uiteindelijk, en dat heb ik er niet voor over. Het niveau is goed genoeg; voor de mensen die méér willen zijn er zat alternatieven elders in het buitenland.
Mee eens, daarom vind ik een initiatief als dat van de universiteit Leiden ook weinig kansrijk.
pi_35155860
sowieso kan een nederlandse uni nooit zoveel geld bij elkaar krijgen. ik dacht dat harvard een jaarlijks budget van ongeveer 20 miljard dollar (!) heeft...

edit: 25.9 miljard dollar

http://en.wikipedia.org/wiki/Harvard_University
pi_35159105
Dat is echt niet jaarlijks hoor. Dit is het bedrag dat zij aan fondsen hebben zeg maar. Volgens mij gaven ze per jaar ongeveer 1 tot 1,5 miljard uit.
Het gaat om het idee.
pi_35159617
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 16:26 schreef Billy_Mack het volgende:
sowieso kan een nederlandse uni nooit zoveel geld bij elkaar krijgen. ik dacht dat harvard een jaarlijks budget van ongeveer 20 miljard dollar (!) heeft...

edit: 25.9 miljard dollar

http://en.wikipedia.org/wiki/Harvard_University
Dat is het totaal geschonken vermogen, waarvan de universiteit elke jaar zo'n 5% besteedt. Dus jaarlijks iets minder dan 1,3 miljard...
pi_35160269
quote:
Nou, staat bekend, staat bekend....de naam is nog steeds wel goed toch? Wat dat betreft dus wel vergelijkbaar met Harvard: hoog in de bol en de wereld trapt er nog in ook
pi_35160946
Ik zou ook graag eens naar zo'n Ivy-league universiteit gaan om daar een jaartje te studeren.

En niet ivy-league: Berkeley.

Lijkt me leuk om te doen, maar ja zit er voorlopig eventjes niet in.
pi_35170433
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 18:04 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dat is het totaal geschonken vermogen, waarvan de universiteit elke jaar zo'n 5% besteedt. Dus jaarlijks iets minder dan 1,3 miljard...
ow okay, wat doen ze met de rest dan
pi_35184944
quote:
Op donderdag 16 februari 2006 22:33 schreef Billy_Mack het volgende:

[..]

ow okay, wat doen ze met de rest dan
Ze houden het bedrag gewoon in stand door, zodat ze elke jaar het rendement kunnen gebruiken voor hun budget. Dit rendement moet dus rond de 5% (na belasting, inflatie, etc) liggen... Dit kun je als 'Harvard-geinteresseerde' toch hopelijk ook wel bedenken?
pi_35185435
Ik heb deze zomer een dagje op Stanford rondgelopen, dat lijkt me eigenlijk nog beter dan Harvard.. ook zo'n prestige universiteit, maar dan in Sunny California Echt een mooie campus, en de sfeer en de mensen zijn er erg relaxt. Ik zou daar dan ook zeker wel heen willen.. maar met geneeskunde is het volgens mij best onmogelijk om een deel van je studie in Amerika te doen
pi_35188391
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 13:01 schreef M1RR1E het volgende:
Ik heb deze zomer een dagje op Stanford rondgelopen, dat lijkt me eigenlijk nog beter dan Harvard.. ook zo'n prestige universiteit, maar dan in Sunny California Echt een mooie campus, en de sfeer en de mensen zijn er erg relaxt. Ik zou daar dan ook zeker wel heen willen.. maar met geneeskunde is het volgens mij best onmogelijk om een deel van je studie in Amerika te doen
Volgens mij is dat juist goed te doen. In het 2e/3e jaar wordt er veel uitgewisseld tussen de universiteiten dacht ik.
pi_35189694
Alleen co-schappen schijnt te doen te zijn. Aangezien Nederland een heel ander systeem hebben qua medische opleiding, is het volgens mij niet mogelijk om een deel van je studie(jaar 1-4) daar te doen. Daar heb je 4 jaar pre-med en dan 4-jaar medical school ofzo.
Stanford schijnt idd ook mooi te zijn. Qua geneeskunde schijnt het daar sowieso niet relax te zijn aangezien het buiten de stad ligt en dus en medisch centrum weinig bijzondere dingen binnen krijgt.
pi_35193994
Ik zou dr wel een keer onderzoek willen doen naar het een of ander.
en dan lekker CV-neuken.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_35203388
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 15:01 schreef Hoolaa het volgende:
Alleen co-schappen schijnt te doen te zijn. Aangezien Nederland een heel ander systeem hebben qua medische opleiding, is het volgens mij niet mogelijk om een deel van je studie(jaar 1-4) daar te doen. Daar heb je 4 jaar pre-med en dan 4-jaar medical school ofzo.
Stanford schijnt idd ook mooi te zijn. Qua geneeskunde schijnt het daar sowieso niet relax te zijn aangezien het buiten de stad ligt en dus en medisch centrum weinig bijzondere dingen binnen krijgt.
Das volgens mij heel vaak zo bij die medical schools.
pi_35214129
UMC UCLA ligt toch wel echt in de stad>\?
pi_35222986
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 00:51 schreef Drive-r het volgende:

[..]

http://www.managersonline(...)sid1127336821,14127,
Erasmus boven Harvard nog volgens de WSJ
"I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
pi_35249597
quote:
Op vrijdag 17 februari 2006 14:23 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Volgens mij is dat juist goed te doen. In het 2e/3e jaar wordt er veel uitgewisseld tussen de universiteiten dacht ik.
Tijdens co-schappen wordt er idd veel uitgewisseld tussen universiteiten. Maar in Amerika doen ze heel moeilijk met verzekeringen enzo, vanwege de claim cultuur daar. Als je al toegelaten wordt ergens mag je echt geen patient aanraken, ze zijn veel te bang dat ze weer een rechtzaak aangespannen krijgen omdat er ook maar een dingetje verkeerd gaat.
pi_35254584
How high is een dooooooooooooooooooope film! Wuhahahahahha lachen die film.
  zondag 19 februari 2006 @ 15:07:22 #52
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_35254941
quote:
Op zondag 19 februari 2006 14:54 schreef obl het volgende:
How high is een dooooooooooooooooooope film! Wuhahahahahha lachen die film.
Hoi. Hoe is dat nu... het vmbo?
  Moderator zondag 19 februari 2006 @ 15:21:40 #53
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_35255283
Aha, thanks for sharing obl
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_35256793
quote:
Op zondag 19 februari 2006 15:07 schreef BrauN het volgende:

[..]

Hoi. Hoe is dat nu... het vmbo?
't VWO bedoel je vast

ja wel relaxed toch, 2 maanden niks doen en dan weekje bikkelen voor tentamens. Chill ouwe
pi_35256960
quote:
Op zondag 19 februari 2006 16:13 schreef obl het volgende:

[..]

't VWO bedoel je vast

ja wel relaxed toch, 2 maanden niks doen en dan weekje bikkelen voor tentamens. Chill ouwe
Stoer joh
  Moderator zondag 19 februari 2006 @ 16:19:12 #56
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_35257014
--houden we het een beetje OT--
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_35257025
quote:
Op zondag 19 februari 2006 16:13 schreef obl het volgende:

[..]

't VWO bedoel je vast

Gare kerel..

Laten we weer ontopic verder gaan .

UCLA lijkt me wat minder.
pi_35260246
Welke uni's vallen er nou in de Ivy League? Hardvard, Standford, Brown (?) en welke nog meer?
El duffo o muerte
pi_35260855
quote:
Op zondag 19 februari 2006 17:52 schreef EddyMR het volgende:
Welke uni's vallen er nou in de Ivy League? Hardvard, Standford, Brown (?) en welke nog meer?
Harvard, Brown, Cornell, Penn, Yale, Princeton, Columbia en Dartmouth. Stanford hoort niet officieel bij de Ivy League, het zijn allemaal universiteiten aan de oostkust van de VS die ergens voor de oorlog deze Ivy League zijn gestart...
pi_46428443
een schopje na 1 jaar

Harvard is nogal in opspraak, de president, Larry Summers is eruit gekickt...

Wat vinden jullie eigenlijk van Ruttes ambities om een Nederlandse Harvard te maken? Ik vind het een goed plan, denk alleen dat de financiering een probleem wordt...

Stelling: Nederlandse Uni's zijn niet ambitieus genoeg!!!
pi_46428493
interessant artikel, dat zegt dat een Ivy League Uni geen garantie is voor goed onderwijs.

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1226150,00.html

Er zit een gast in die Harvard heeft afgewezen voor Davidson College
pi_46429067
quote:
Op zondag 18 februari 2007 15:48 schreef Billy_Mack het volgende:
interessant artikel, dat zegt dat een Ivy League Uni geen garantie is voor goed onderwijs.

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1226150,00.html

Er zit een gast in die Harvard heeft afgewezen voor Davidson College
Robbert Dijkgraaf heeft toch ook Harvard afgewezen en is nu professor aan de UvA?

Of is dit een verhaal van de klok horen luiden, maar...
ik ben sowieso da bomb
pi_46429335
Ik kan me somehow niet voorstellen dat het niveau aan een universiteit die, behalve door een paar bollebozen die een beurs hebben gekregen, voornamelijk bevolkt wordt door gemiddelde studenten met een rijke pa, schrikbarend hoog kan zijn. Zou je datzelfde euvel niet ook bij een Nederlands Harvard hebben? Ik neem aan dat het collegegeld daar ook lekker hoog wordt?
pi_46430971
quote:
Op zondag 18 februari 2007 15:47 schreef Billy_Mack het volgende:
een schopje na 1 jaar

Wat vinden jullie eigenlijk van Ruttes ambities om een Nederlandse Harvard te maken? Ik vind het een goed plan, denk alleen dat de financiering een probleem wordt...

Bij voorbaat kansloos daar Nederlandse studenten al zeiken over 1500e collegegeld. Als dat 10 keer zoveel wordt dan is iedereen alleen maar aan het janken over dat hoge collegegeld en dat ze dat niet eerlijk vinden omdat iedereen een gelijke kans zou moeten hebben.
  zondag 18 februari 2007 @ 18:00:18 #66
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_46432935
quote:
Op zondag 18 februari 2007 15:47 schreef Billy_Mack het volgende:
een schopje na 1 jaar

RSM staat op 7 van beste business schools in Europe (bron Financial Times) en het MBA programma staat op een gedeelde 30e plaats. RSM heeft links met Wharton (hoger aangeslagen op business gebied dan Harvard), Bocconi, LSE, HEC, ESADE en nog veel meer schools. Dus geen Harvard nodig in NL lijkt me zo...
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_46433653
quote:
Op zondag 18 februari 2007 18:00 schreef Public_NME het volgende:

[..]

RSM staat op 7 van beste business schools in Europe (bron Financial Times) en het MBA programma staat op een gedeelde 30e plaats. RSM heeft links met Wharton (hoger aangeslagen op business gebied dan Harvard), Bocconi, LSE, HEC, ESADE en nog veel meer schools. Dus geen Harvard nodig in NL lijkt me zo...
jij praat alleen over een Business School... maar Harvard heeft nog veel meer schools onder zich, waar geen enkele Nederlandse Uni/faculteit mee kan concurreren
pi_46434771
quote:
Op zondag 18 februari 2007 18:31 schreef Billy_Mack het volgende:

[..]

jij praat alleen over een Business School... maar Harvard heeft nog veel meer schools onder zich, waar geen enkele Nederlandse Uni/faculteit mee kan concurreren
Ik weet niet of dit wel waar is.

Denk dat Harvard heel veel moet hebben van zijn naam. Al denk ik dat je over het algemeen wel gelijk hebt.
pi_46477222
quote:
Op zondag 18 februari 2007 18:00 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Hoewel ik niet enorm onder de indruk ben van Harvard (merendeel van mij collega's komt van Ivy League, stelt een stuk minder voor dan je zou denken), vind ik het RSM nou niet bepaald een goed voorbeeld. Ten eerste zijn al die onderzoeken compleet anders en biedt het weinig meer dan een enquete onder studenten, danwel werkgevers. Vaak zie je verplaatsingen tussen de jaren die nogal aanzienlijk zijn en plaatsen deze organen gelukkig zelf de nodige caveats.

In Nederland heb je gewoon goede universiteiten, dat wordt over het algemeen in het buitenland ook wel erkend. Het hoeft helemaal geen Harvard te worden, gewoon goed, degelijk onderwijs waar een beetje volwassen en zelfdenkende mensen afstuderen... Beetje zoetjes, maar over het algemeen worden we zo gezien...
pi_46480584
quote:

[..]

Ligt er ook maar aan welk onderzoek je erbij pakt.
"I'm trained not to see beautiful women, because they might distract me from my mission."
  dinsdag 20 februari 2007 @ 10:36:29 #71
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_46483400
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 01:08 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel. Ik had laatst een gesprek met een voormalig directielid van BCG met een mba van Harvard. Hij heeft nu zelf een of andere adviesbureau en werkt nog voor dat soort consultants. Maar goed, volgens hem was een mba uiteindelijk niet meer dan een tijdje vrij van je werk. De meerwaarde lag volgens hem meer in die 'break' en de verandering van omgeving dan in het onderwijs.
Als de meerwaarde volgens die Boston Consulting knakker meer ligt in de break en de verandering van omgeving dan in het MBA-programma dan kan ik de 45.000 dollar die je neertelt voor een Harvard-MBA wel beter besteden . Van alle 1001 manieren waarop ik dan een sabbatical kan invullen is het volgen van een MBA er geen één.

That's...Montgomery Clift, honey!
  dinsdag 20 februari 2007 @ 10:41:44 #72
135333 SpaRood
Spa Blauw met bubbeltjes!
pi_46483481
quote:
Op dinsdag 20 februari 2007 10:36 schreef Bismarck het volgende:

[..]

Als de meerwaarde volgens die Boston Consulting knakker meer ligt in de break en de verandering van omgeving dan in het MBA-programma dan kan ik de 45.000 dollar die je neertelt voor een Harvard-MBA wel beter besteden . Van alle 1001 manieren waarop ik dan een sabbatical kan invullen is het volgen van een MBA er geen één.

[afbeelding]
Eens!
Drink ik.
pi_46652178
Me ook eensch!
pi_46659186
ontopic maar weer!
  woensdag 2 april 2008 @ 10:24:34 #75
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57775029
Ok ontopic dan! Ik ben maandag toegelaten tot Harvard College voor een undergraduate degree!
  woensdag 2 april 2008 @ 10:32:23 #76
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_57775148
Zijn je ouders miljonair? Hebben je ouders een geschiedenis op Harvard? Bars jij van talent, ambitie en inzet? Kun je die drie vragen met 'ja' beantwoorden dan is Harvard waarschijnlijk iets voor jou!
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
pi_57775337
quote:
Op woensdag 2 april 2008 10:24 schreef nickybol het volgende:
Ok ontopic dan! Ik ben maandag toegelaten tot Harvard College voor een undergraduate degree!
Dat is dus HBO?
  woensdag 2 april 2008 @ 12:09:38 #78
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57776931
Zelf net terug van een half jaar Cambridge (UK), echt aanrader voor iedereen!

Bij mijn master ben ik echt niet uniek, er zijn mensen ook naar Berkeley, Oxford, MiT en Heidelberg gegaan. Als je maar een goed aangeschreven onderzoeksmaster hebt hier in Nederland, dan is een half jaartje aan zo'n universiteit zeer goed mogelijk hoor!
pi_57778369
quote:
Op woensdag 2 april 2008 12:09 schreef Grumpey het volgende:
Zelf net terug van een half jaar Cambridge (UK), echt aanrader voor iedereen!

Bij mijn master ben ik echt niet uniek, er zijn mensen ook naar Berkeley, Oxford, MiT en Heidelberg gegaan. Als je maar een goed aangeschreven onderzoeksmaster hebt hier in Nederland, dan is een half jaartje aan zo'n universiteit zeer goed mogelijk hoor!
Netjes, gefeliciteerd dan.
Wat heb je nu dan? Ik neem aan dat je een uni hebt gedaan hier in Nederland en daar dan een opleiding van een half jaar, of hoe werkt dat eigenlijk?

Staat wel zeer netjes op je CV.
  woensdag 2 april 2008 @ 15:14:42 #80
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57780844
Je doet gewoon hier in Nederland een onderzoeksmaster. De meeste onderzoeksmasters hebben daarin ook een half jaar (of soms zelfs een jaar) aan onderzoeksstages. Je regelt deze gewoon bij een prof. aan een van deze buitenlandse universiteiten. Deze profs zitten heel erg te wachten op mensen met vakkennis die (soort van gratis) werk doen voor ze aangezien ze vanuit hun eigen uni alleen maar bachelorstages kennen (dus met minder kennis van zaken). Het mes snijdt aan twee kanten, want het is dan voor nederlandse studenten weer een goede leerschool qua goed onderzoek.
Het houdt in dat je daar onderzoek doet, publiceert, en ondertussen beetje cursussen aan die uni meepikt (naast studentenleven).

Het staat leuk op CV, zeker omdat ik 9 heb gekregen, maar het is vooral erg leuk om te doen
  woensdag 2 april 2008 @ 16:13:16 #81
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57782130
quote:
Op woensdag 2 april 2008 10:32 schreef Knevelt het volgende:
Zijn je ouders miljonair? Hebben je ouders een geschiedenis op Harvard? Bars jij van talent, ambitie en inzet? Kun je die drie vragen met 'ja' beantwoorden dan is Harvard waarschijnlijk iets voor jou!
Nee, nee, ja!
quote:
Dat is dus HBO?
Nee, dit is Harvard! De beste universiteit ter wereld! Een undergraduate degree is een bacheloropleiding, graduate degrees zijn masters en PhDs.
  woensdag 2 april 2008 @ 16:16:04 #82
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57782189
quote:
Op woensdag 2 april 2008 16:13 schreef nickybol het volgende:

[..]

Nee, nee, ja!
[..]

Nee, dit is Harvard! De beste universiteit ter wereld! Een undergraduate degree is een bacheloropleiding, graduate degrees zijn masters en PhDs.
de beste is natuurlijk niet helemaal zeker nu diverse rankings Berkeley op nummer 1 hebben gezet
  woensdag 2 april 2008 @ 16:20:03 #83
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57782263
Laat ik het zo zeggen, in de meeste rankings staat Harvard nog steeds op 1! Misschien voor een paar specifieke schools niet, maar in het geheel wel. Berkeley is voor undergraduates niet een universiteit de normaal gespreken de lijstjes topt of zelfs maar in de top-5 staat. Berkeley biedt trouwens geen financiele hulp voor buitenlanders en is dus nagenoeg onbetaalbaar als je niet heel veel geld hebt.
  woensdag 2 april 2008 @ 18:08:01 #84
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_57784452
Wat ga je doen dan? Business? Dan zou ik toch liever naar UPenn gaan...
pi_57784599
Esthetisch: de Universiteiten in de US zijn bij voorbaat al mooier, groter en er wordt in b.v. Harvard heel veel geld in gepompt door particulieren, zodat ze meer mogelijkheden hebben.

Zulke campussen zijn ook altijd leuk.. hier heb je een slapaftreksel, nml. UVT en wat kleine particuliere Universiteiten waar het geen ruk aan is op de campus.
pi_57785645
quote:
Op woensdag 2 april 2008 18:08 schreef Public_NME het volgende:
Wat ga je doen dan? Business? Dan zou ik toch liever naar UPenn gaan...
London school of Economics !
pi_57785668
quote:
Op woensdag 2 april 2008 16:13 schreef nickybol het volgende:

[..]

Nee, nee, ja!
[..]

Ja ik bedoelde ook Bachelor... wat dus HBO (4 jaar) is of WO (3 jaar) ...
  woensdag 2 april 2008 @ 20:11:40 #88
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_57787458
quote:
Op woensdag 2 april 2008 19:00 schreef Xith het volgende:

[..]

London school of Economics !
Wharton staat nog steeds op #1 hoor...
pi_57792273
quote:
Op woensdag 2 april 2008 10:24 schreef nickybol het volgende:
En, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Je hebt gewoon een Nederlands paspoort en gaat er geheel op eigen houtje heen zonder uitwisselingsprojecten met je huidige uni of wat dan ook?

Please elaborate.
  donderdag 3 april 2008 @ 00:21:36 #90
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57795444
quote:
Op zondag 18 februari 2007 16:54 schreef Repeat het volgende:

[..]

Bij voorbaat kansloos daar Nederlandse studenten al zeiken over 1500e collegegeld. Als dat 10 keer zoveel wordt dan is iedereen alleen maar aan het janken over dat hoge collegegeld en dat ze dat niet eerlijk vinden omdat iedereen een gelijke kans zou moeten hebben.
Ik denk dat voor veel mensen het ook een probleem is dat je dat geld in Nederland nooit weer terugverdient.
  donderdag 3 april 2008 @ 00:23:04 #91
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_57795471

[ Bericht 100% gewijzigd door Nobu op 03-04-2008 00:23:46 (Moeite met editten) ]
  donderdag 3 april 2008 @ 08:26:34 #92
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_57797680
quote:
Op woensdag 2 april 2008 15:14 schreef Grumpey het volgende:
Het staat leuk op CV, zeker omdat ik 9 heb gekregen,
Dit zet je toch niet op je cv ...het gaat natuurlijk om de ervaring lijkt me.
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
  donderdag 3 april 2008 @ 12:42:22 #93
211385 bertjuhx
Bertje maar dan anders
pi_57802390
quote:
Op woensdag 2 april 2008 18:15 schreef OldJeller het volgende:
Esthetisch: de Universiteiten in de US zijn bij voorbaat al mooier, groter en er wordt in b.v. Harvard heel veel geld in gepompt door particulieren, zodat ze meer mogelijkheden hebben.

Zulke campussen zijn ook altijd leuk.. hier heb je een slapaftreksel, nml. UVT en wat kleine particuliere Universiteiten waar het geen ruk aan is op de campus.
UTwente heeft een aardige campus, meer een campus gevoel dan de UvT. Maar over welke particuliere universiteiten heb jij het? Nyenrode? Islamic University of Rotterdam? Kampen? Universiteit voor Humanistiek? Als je University College Utrecht of Roosevelt Academy bedoelt; die zijn niet particulier (of er een ruk aan is is subjectief ).
quote:
Op woensdag 2 april 2008 19:01 schreef Xith het volgende:

[..]

Ja ik bedoelde ook Bachelor... wat dus HBO (4 jaar) is of WO (3 jaar) ...
Amerikaanse Bachelors zijn bijna altijd 4 jaar, maar een Harvard BA zou ik toch niet bij de HBO'ers scharen. Niet dat alle Harvard grads per definitie ubermenschen zijn ofzo, maar je kan niet zomaar Nederlandse en Amerikaanse Bachelors op 1 hoop gooien.
  donderdag 3 april 2008 @ 13:16:19 #94
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57803042
- dubbel -
  donderdag 3 april 2008 @ 13:18:43 #95
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57803090
quote:
Op donderdag 3 april 2008 08:26 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

nee natuurlijk niet, maar ik kan het nu wel als goede referentie gebruiken. 'Ervaring' is leuk, maar ook beetje lege huls, ik kan nu ook aangeven dat ik daadwerkelijk gewaardeerd ben geweest, niet onbelangrijk.
  donderdag 3 april 2008 @ 13:23:09 #96
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57803166
TVP. Al is het maar omdat ik later promoveer en/of hoogleraar wordt aan Harvard.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  donderdag 3 april 2008 @ 18:30:55 #97
124676 RobertoCarlos
pi_57809607
quote:
Op donderdag 3 april 2008 13:18 schreef Grumpey het volgende:

[..]

nee natuurlijk niet, maar ik kan het nu wel als goede referentie gebruiken. 'Ervaring' is leuk, maar ook beetje lege huls, ik kan nu ook aangeven dat ik daadwerkelijk gewaardeerd ben geweest, niet onbelangrijk.
Ben ook een beetje jaloers natuurlijk
Het is namelijk toch nog wel een pittige eis om eerst een onderzoeksmaster te moeten doen voordat je op zo'n uni kunt studeren, zeker als je niet in het wetenschappelijk onderwijs zit. Zijn er echt geen andere manieren, als je geen rijke pappie heb of extreem hoge cijfers hebtt??

En wat ik ook nog wel wil weten, is wat er nou zo verschillend is aan Cambridge in vergelijking tot een NL Uniiversiteit? Actuele kennis, manier van lesgeven, of iets anders?
  donderdag 3 april 2008 @ 19:56:01 #98
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57811650
Vooral op het punt van actuele kennis en manier van lesgeven inderdaad. Ik deed dan een onderzoeksstage zoals ik al aangaf maar heb ook een 'term' meegedaan met de cursussen. Deze waren vrij intensief, 1 supervisor per 4 studenten, veel dingen persoonlijk uitzoeken en vooral ook op de hoogte zijn van alle nieuwe ontwikkelingen. Heb wel veel herhaling gehad (had soortgelijke cursussen al in Nederland gehad) maar wat in 1 cursus zat was in Nederland gelijk aan ongeveer 3 verschillende vakken. Daarnaast viel het me op hoe snel de medestudenten de stof onder de knie hadden, dat was in Nederland wel anders.

Al met al moet je vooral denken aan sneller en intensiever. Niet inhoudelijk heel verschillend (behalve dan dat ze bij zowat elk college wel een keer zeggen dat het onderzoek ' aan het eind van de gang' is uitgevoerd ). Ohja, ze geven ook wel literatuur op bij het tentamen, maar zeggen ook dat je zelf maar erbij moet lezen omdat de vragen niet over literatuur specifiek gaan maar gewoon over het onderwerp --> je moet je het hele onderwerp eigen maken, eigen verantwoordelijkheid. Oh, en er zijn ook colleges op zaterdag, daar tegenover staat dan weer dat je aan eind van periode ook daadwerkelijk 4 weken vrij hebt. Studenten gaan dan vaak alleen in die perioden terug naar de ouders, en tijdens de terms zijn ze eigenlijk non-stop met studie of campusleven bezig. Je ziet ze dan ook niet heel veel buiten het centrumpje.
  donderdag 3 april 2008 @ 20:00:19 #99
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57811761
Oh, en daarnaast krijg je dus ook gewoon soms college van een Damasio of een Frith....in mijn vakgebied zo'n beetje de grootste helden die er zijn. Zat zelf op een afdeling van een wereldberoemd prof, dus elke week ook wel aansprekende gastsprekers die maar wat graag op bezoek kwamen. Het is vooral ook het sociale netwerk wat heel groot is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Grumpey op 03-04-2008 20:08:08 ]
pi_57813062
quote:
Op donderdag 3 april 2008 08:26 schreef RobertoCarlos het volgende:

Tuurlijk wel op je CV zetten. Daar zet je toch al je studies en stages op die relevant zijn tot de functie die je gaat doen. Het gaat erom dat je door middel van je CV aantoont wat je achtergrond aan opleidingen en werkervaring is. Daar hoort dit zeker bij.

En dit zegt natuurlijk nog veel meer over iemand dan alleen de kennis en ervaring die is opgedaan. Het gaat ook om aanpassen, ambitie en de uitdaging opzoeken. Niet de gemakkelijkste weg nemen, maar daarvoor kiezen wat het beste is voor je ontwikkeling.
  donderdag 3 april 2008 @ 21:28:50 #101
124676 RobertoCarlos
pi_57814081
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:56 schreef Grumpey het volgende:
Vooral op het punt van actuele kennis en manier van lesgeven inderdaad. Ik deed dan een onderzoeksstage zoals ik al aangaf maar heb ook een 'term' meegedaan met de cursussen. Deze waren vrij intensief, 1 supervisor per 4 studenten, veel dingen persoonlijk uitzoeken en vooral ook op de hoogte zijn van alle nieuwe ontwikkelingen. Heb wel veel herhaling gehad (had soortgelijke cursussen al in Nederland gehad) maar wat in 1 cursus zat was in Nederland gelijk aan ongeveer 3 verschillende vakken. Daarnaast viel het me op hoe snel de medestudenten de stof onder de knie hadden, dat was in Nederland wel anders.

Al met al moet je vooral denken aan sneller en intensiever. Niet inhoudelijk heel verschillend (behalve dan dat ze bij zowat elk college wel een keer zeggen dat het onderzoek ' aan het eind van de gang' is uitgevoerd ). Ohja, ze geven ook wel literatuur op bij het tentamen, maar zeggen ook dat je zelf maar erbij moet lezen omdat de vragen niet over literatuur specifiek gaan maar gewoon over het onderwerp --> je moet je het hele onderwerp eigen maken, eigen verantwoordelijkheid. Oh, en er zijn ook colleges op zaterdag, daar tegenover staat dan weer dat je aan eind van periode ook daadwerkelijk 4 weken vrij hebt. Studenten gaan dan vaak alleen in die perioden terug naar de ouders, en tijdens de terms zijn ze eigenlijk non-stop met studie of campusleven bezig. Je ziet ze dan ook niet heel veel buiten het centrumpje.
Erg leuk om te lezen, bedankt Klinkt erg goed, moet ik zeggen, gewoon eens echt vol gaan voor de wetenschap zonder beperkt te worden door de omstandigheden.

Wat me ook aanspreekt is dat ze, als ik het zo lees, veel meer ruimte geven voor je eigen ideeen en voor zelfontwikkeling zonder dat je in een voorgegoten systeem zit. Dat mis ik eerlijk gezegd bij de lessen die ik nu krijg (ik begrijp het wel daar niet van). Ik ga er dan maar vanuit dat het creatief zoeken naar oplossingen ook bij beoordelingen daadwerkelijk gewaardeerd wordt, ook al zit je er qua resultaat naast.

Wat ik bij sommige lessen die ik wel eens van bekende wetenschappers heb gemerkt is dat het feit dat iemand iets wetenschappelijk of in het vakgebied bereikt heeft, niet perse betekent dat deze persoon ook echt goed lesgeeft. Maar desondanks is het vet om te zo'n man/vrouw te bestuderen en om te kijken of je een beetje mee kunt komen...
Aan de andere kant betwijfel ik, als ik het zo lees, of ik qua snelheid mee zou kunnen komen, maar mss ga ik wel eens een summercourse volgen om dat te testen, dat is nog net te betalen...

Ik heb trouwens, uit interesse, eens de bekende wetenschappers (BW-ers) die je noemde eens gegoogled en moet zeggen dat je in een erg interessant vakgebied zit! (onderzoek aan de toch?)
  donderdag 3 april 2008 @ 22:31:42 #102
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57816236
quote:
Op woensdag 2 april 2008 22:36 schreef Bananenman het volgende:

[..]

En, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Je hebt gewoon een Nederlands paspoort en gaat er geheel op eigen houtje heen zonder uitwisselingsprojecten met je huidige uni of wat dan ook?

Please elaborate.
Het valt nog wel mee, je meld je aan, dan moet je een hele hoop formulieren invullen, essays schrijven, etc., SAT-testen maken (toelatingstesten voor Amerikaanse universiteiten) en hele goede extracurriculars hebben. Over geld moet je je niet druk maken, mijn ouders verdienen boven modaal, maar door Harvard's financial aid programma voor elke toegelaten student is het goedkoper dan in Nederland studeren.
  donderdag 3 april 2008 @ 22:43:09 #103
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57816670
quote:
Op donderdag 3 april 2008 19:56 schreef Grumpey het volgende:
-verhaal-
Welke studie heb je in Nederland gedaan/doe je, en wat deed je in Engeland?
pi_57816830
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:31 schreef nickybol het volgende:

[..]

Het valt nog wel mee, je meld je aan, dan moet je een hele hoop formulieren invullen, essays schrijven, etc., SAT-testen maken (toelatingstesten voor Amerikaanse universiteiten) en hele goede extracurriculars hebben. Over geld moet je je niet druk maken, mijn ouders verdienen boven modaal, maar door Harvard's financial aid programma voor elke toegelaten student is het goedkoper dan in Nederland studeren.
Erg knap!

Wat heb je voor cijfers op het VWO gehaald dan en wat doe je allemaal voor extra dingen waardoor ze je hebben toegelaten, als ik vragen mag? PM mag ook, ben erg benieuwd
  donderdag 3 april 2008 @ 22:57:44 #105
10710 gday
propria cures
pi_57817117
Harvard klinkt altijd leuk natuurlijk, maar ik denk dat ik meer zou zien in hun buren: MIT.
A mathematician is a device for turning coffee into theorems. - Alfréd Rényi (1921-1970)
Weak coffee is only fit for lemmas. - Pál Turán (1910-1976)
  vrijdag 4 april 2008 @ 03:32:14 #106
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57821413
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:43 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Welke studie heb je in Nederland gedaan/doe je, en wat deed je in Engeland?
Bachelor Biologische Psychologie
Master Neuroscience
(en de master klinische neuropsychologie ernaast, welke ik deze maanden aan afronden ben)
inderdaad alles over de hersenen RobertoCarlos

In Engeland deed ik een onderzoeksstage, zie bovenstaande verhalen. Concreet hield het in dat ik hersenscans maakte bij autisten (kort door de bocht).
  vrijdag 4 april 2008 @ 03:33:23 #107
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57821414
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:57 schreef gday het volgende:
Harvard klinkt altijd leuk natuurlijk, maar ik denk dat ik meer zou zien in hun buren: MIT.
Dat ben ik met je eens, MIT klinkt mij ook aantrekkelijker in de oren dan Harvard persoonlijk. Maar goed, ze liggen niet heel ver van mekaar af
  vrijdag 4 april 2008 @ 03:53:40 #108
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_57821440
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:31 schreef nickybol het volgende:
Over geld moet je je niet druk maken, mijn ouders verdienen boven modaal, maar door Harvard's financial aid programma voor elke toegelaten student is het goedkoper dan in Nederland studeren.
Dat slaat dus helemaal nergens op

De fees voor internationale studenten zijn enorm (ja ze geven je wel een lening maar dat betekent niet dat je het niet betaalt).

Een MBA kost zo'n $ 77.000 per jaar MBA
Harvard Medical? zo'n $ 63.000 per jaar Medical

Of jou ouders betalen alles, of je lult gewoon enorm uit je nek
The Dutch are bastards and the French ten times worse.
Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
  vrijdag 4 april 2008 @ 10:56:23 #109
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_57824528
quote:
Op donderdag 3 april 2008 21:28 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Erg leuk om te lezen, bedankt Klinkt erg goed, moet ik zeggen, gewoon eens echt vol gaan voor de wetenschap zonder beperkt te worden door de omstandigheden.

Wat me ook aanspreekt is dat ze, als ik het zo lees, veel meer ruimte geven voor je eigen ideeen en voor zelfontwikkeling zonder dat je in een voorgegoten systeem zit. Dat mis ik eerlijk gezegd bij de lessen die ik nu krijg (ik begrijp het wel daar niet van). Ik ga er dan maar vanuit dat het creatief zoeken naar oplossingen ook bij beoordelingen daadwerkelijk gewaardeerd wordt, ook al zit je er qua resultaat naast.

Wat ik bij sommige lessen die ik wel eens van bekende wetenschappers heb gemerkt is dat het feit dat iemand iets wetenschappelijk of in het vakgebied bereikt heeft, niet perse betekent dat deze persoon ook echt goed lesgeeft. Maar desondanks is het vet om te zo'n man/vrouw te bestuderen en om te kijken of je een beetje mee kunt komen...
Aan de andere kant betwijfel ik, als ik het zo lees, of ik qua snelheid mee zou kunnen komen, maar mss ga ik wel eens een summercourse volgen om dat te testen, dat is nog net te betalen...

Ik heb trouwens, uit interesse, eens de bekende wetenschappers (BW-ers) die je noemde eens gegoogled en moet zeggen dat je in een erg interessant vakgebied zit! (onderzoek aan de [ afbeelding ] toch?)
Een summercourse is altijd goede mogelijkheid. Maar zo enorm lastig is het niet om een onderzoeksstage te regelen denk ik, het voordeel is dat je dan ook persoonlijk contact met de profs en alle aio's etc. hebt waardoor je volgens mij ook veel meer leert. Daarnaast is het vrijwel gratis natuurlijk ivg summercourse of opleiding. Welke opleiding in Nederland doe je zelf overigens?
  vrijdag 4 april 2008 @ 14:10:56 #110
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57828878
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 03:53 schreef TheChemeng het volgende:

[..]

Dat slaat dus helemaal nergens op

De fees voor internationale studenten zijn enorm (ja ze geven je wel een lening maar dat betekent niet dat je het niet betaalt).

Een MBA kost zo'n $ 77.000 per jaar MBA
Harvard Medical? zo'n $ 63.000 per jaar Medical

Of jou ouders betalen alles, of je lult gewoon enorm uit je nek
Ik doe een undergraduate (bachelor dus), daarbij is het jaarlijkse collegeld, kamerhuur, etc. ongeveer 50.000 dollar. Het overgrote deel daarvan heb ik daarvan vergoed gekregen door Harvard door middel van een gift! Harvard gebruikt geen leningen meer voor zijn undergraduates, ik loop dus geen schulden op!
  vrijdag 4 april 2008 @ 14:11:32 #111
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57828892
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 03:33 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, MIT klinkt mij ook aantrekkelijker in de oren dan Harvard persoonlijk. Maar goed, ze liggen niet heel ver van mekaar af
Het leuke is dat je aan cross-registering mag doen met MIT!
  vrijdag 4 april 2008 @ 14:30:15 #112
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_57829263
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 14:10 schreef nickybol het volgende:
Ik doe een undergraduate (bachelor dus), daarbij is het jaarlijkse collegeld, kamerhuur, etc. ongeveer 50.000 dollar. Het overgrote deel daarvan heb ik daarvan vergoed gekregen door Harvard door middel van een gift! Harvard gebruikt geen leningen meer voor zijn undergraduates, ik loop dus geen schulden op!
Hoe is dat in godsnaam goedkoper dan studeren in Nederland?

Overigens is Harvard alleen interessant als je of een MBA doet, of Harvard Law of Harvard Medical en als je dan ook nog eens in Amerika gaat werken. Harvard is niks meer als een merk (daarom hebben ze ook de beste aardrijkskunde faculteit), in Amerika is het geweldig maar hebben ze zich uit de markt geplaatst (de alumni komen alleen nog maar aan de bak bij bedrijven als Goldman Sachs of als extreem dure consultants.

Wil je naar Harvard en wil je een echte meerwaarde dan moet je honderd procent zeker weten dat je in de top tien procent kunt afstuderen en dat je in Amerika aan de bak wilt. Ja een Harvard Law graduate kan in Amerika 150.000 als start salaris verwachten maar als je terug naar Nederland komt lachen ze je uit met je ton per jaar op je 23ste.

Harvard, MIT, Yale, etc. zijn echt alleen interessant om te netwerken of als je in de top van je klas kunt komen anders doe je er echt veel beter aan om een universiteit als de Erasmus te kiezen. Deze presteert op vergelijkbaar niveau (zie de rankings) en het kost je 1500 euro per jaar.
  vrijdag 4 april 2008 @ 15:06:02 #113
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57830011
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 14:30 schreef TheChemeng het volgende:

[..]

Hoe is dat in godsnaam goedkoper dan studeren in Nederland?
Doordat je kamerhuur bij het bedrag inzit, en ik het overgrote deel via een beurs krijg van Harvard. Stel je voor in Nederland ben je voor een kamer 3600 per jaar + 1500 collegeld + 1000 voor eten, etc. dan ben je toch al bijna aan het bedrag dat ik voor Harvard zelf moet betalen.
  vrijdag 4 april 2008 @ 15:07:17 #114
57586 Bananenman
-----------
pi_57830038
quote:
Op donderdag 3 april 2008 22:47 schreef Bananenman het volgende:

[..]

Erg knap!

Wat heb je voor cijfers op het VWO gehaald dan en wat doe je allemaal voor extra dingen waardoor ze je hebben toegelaten, als ik vragen mag? PM mag ook, ben erg benieuwd
  vrijdag 4 april 2008 @ 16:52:17 #115
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57832055
quote:
Overigens is Harvard alleen interessant als je of een MBA doet, of Harvard Law of Harvard Medical en als je dan ook nog eens in Amerika gaat werken. Harvard is niks meer als een merk (daarom hebben ze ook de beste aardrijkskunde faculteit), in Amerika is het geweldig maar hebben ze zich uit de markt geplaatst (de alumni komen alleen nog maar aan de bak bij bedrijven als Goldman Sachs of als extreem dure consultants.
Op Harvard lijkt me het niveau toch een tikkie hoger dan op Nederlandse universiteiten. Harvard heeft sowieso een groter budget dan alle Nederlandse uni's bij elkaar, daardoor kunnen ze meer onderzoek doen. Prestige trekt ook talent aan, goede docenten en professoren dus. Dat lijkt me wel waardevol als je een carriere als academicus ambieert, regardless in wat voor vakgebied.
pi_57832586
Volgens mij wordt er fout gedacht als je denk in niveau - immers staat undergraduate gewoon voor undergraduate en niet undergraduate en undergraduate+.

De 'pro' van top scholen als Harvard is dat ze (door hun research enzo) betere, nieuwere, up-to-date theorie en manieren van studeren hebben. Alsmede super professoren die weten wat hun stof is.
  zaterdag 5 april 2008 @ 13:32:09 #117
124676 RobertoCarlos
pi_57848368
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 10:56 schreef Grumpey het volgende:

[..]

Een summercourse is altijd goede mogelijkheid. Maar zo enorm lastig is het niet om een onderzoeksstage te regelen denk ik, het voordeel is dat je dan ook persoonlijk contact met de profs en alle aio's etc. hebt waardoor je volgens mij ook veel meer leert. Daarnaast is het vrijwel gratis natuurlijk ivg summercourse of opleiding. Welke opleiding in Nederland doe je zelf overigens?
Ik doe de master politcologie in Leiden en ik ga waarschijnlijk in september met rechten beginnen, voor erbij
In Leiden zijn ze vrij aktief qua uitwisseling, maar meestal is dat (voor zover ik weet) bij 'gewonere' universiteiten (natuurlijk moet je ergens beginnen, maar in dit topic gaat het over de bekende uni's). En of je zo makkelijk voor een onderzoeksstage binnenkomt bij de Oxfords, Cambridges etc, vraag ik me af. Anders zou iedereen dat wel doen....
Maar idd is een onderzoeksstage veel interessanter dan een losse course, waar je alles toch meer van buiten ziet. Het is te proberen natuurlijk.

Maar ik moet er eerlijkheidshalve bij zeggen dat het op dit moment voor mj helaas sowieso toch niet mogelijk is om een langere periode in het buitenland te zitten (helaas een beetje cryptisch, maar het blijft internet natuurlijk.. .....).

Desalniettemin ga ik toch nog eens een keer zoiets proberen, want mijn voorliefde voor de wetenschap en leergierigheid blijft maar wroeten, gek word ik ervan.

[ Bericht 0% gewijzigd door RobertoCarlos op 05-04-2008 14:01:04 ]
  maandag 7 april 2008 @ 04:00:36 #118
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_57882376
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 15:06 schreef nickybol het volgende:
Doordat je kamerhuur bij het bedrag inzit, en ik het overgrote deel via een beurs krijg van Harvard. Stel je voor in Nederland ben je voor een kamer 3600 per jaar + 1500 collegeld + 1000 voor eten, etc. dan ben je toch al bijna aan het bedrag dat ik voor Harvard zelf moet betalen.
Dat is ervan uitgaan dat ze je een full scholarship geven voor je gehele studie, en zover ik het had begrepen worden die nu ook niet zo een-twee uitgedeeld aan iedere student die zich aanmeldt voor een studie, vooral niet als je uit het buitenland komt.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat het academische niveau van een Harvard, Cambridge, Yale, etc. hoger ligt dan de gemiddelde Nederlandse universiteit. Maar zoals ik ook aal aangaf betaal je er wel voor. Bij yale mag je namelijk ook de volle mep betalen om een onderzoekstage te mogen doen. En dan kun je, je inderdaad afvragen of Harvard wel een studieschuld van meer dan een ton waard is.
  maandag 7 april 2008 @ 07:32:45 #119
124676 RobertoCarlos
pi_57882636
quote:
Op maandag 7 april 2008 04:00 schreef TheChemeng het volgende:

[..]
En dan kun je, je inderdaad afvragen of Harvard wel een studieschuld van meer dan een ton waard is.
Het zou me zelfs niets verbazen als je juist door Harvard op je cv in het algemeen moeielijker aan de bak komt, omdat werkgevers denken dat je te hoog opgeleid bent. En dat je je wel snel zult vervelen in de baan.
  maandag 7 april 2008 @ 18:36:20 #120
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57893768
quote:
Op maandag 7 april 2008 04:00 schreef TheChemeng het volgende:

[..]

Dat is ervan uitgaan dat ze je een full scholarship geven voor je gehele studie, en zover ik het had begrepen worden die nu ook niet zo een-twee uitgedeeld aan iedere student die zich aanmeldt voor een studie, vooral niet als je uit het buitenland komt.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat het academische niveau van een Harvard, Cambridge, Yale, etc. hoger ligt dan de gemiddelde Nederlandse universiteit. Maar zoals ik ook aal aangaf betaal je er wel voor. Bij yale mag je namelijk ook de volle mep betalen om een onderzoekstage te mogen doen. En dan kun je, je inderdaad afvragen of Harvard wel een studieschuld van meer dan een ton waard is.
Harvard geeft alle benodigde financiele hulp aan elke toegelaten student, of je nou buitenlander bent of niet, het maakt niet. Harvard heeft geen limiet op welke financiele hulp dan ook, ze betalen alles wat je niet zelf kunnen betalen, en leningen maken geen deel uit van hun hulppakket. Na Harvard heb je 0,0 euro schuld als je het goed doet. Hierbij praat ik wel alleen over de undergraduate component van harvard, de bachelor dus, ik weet niet hoe het bij de graduate schools zit.
  maandag 7 april 2008 @ 18:40:14 #121
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57893846
Quote uit de toelatingsbrief:
quote:
We have a longstanding commitment to meet the financial needs of our admitted students. No limit has been set on the financial resources devoted to making the College fully accessible to all students of promise, and we have a firm policy of making supportive offers of need-based financial aid.
Om het even in perspectief te plaatsen: een kwart van de toegelaten student heeft ouders die minder verdienen dan $60000 en krijgt dus een beurs die niet alleen collegegeld en room and board vergoedt, maar alles tot aan vliegtickets en zorgverzekering aan toe.
pi_57893986
Tsja, wie wil daar nou niet studeren? Ik heb er wel eens een dagje rondgelopen en gastcolleges gevolgd en dat was een hele leuke ervaring. Maarja, als je al binnen komt zul je wel keihard moeten werken, dat gaat echt niet zoals het studentenleven op de gemiddelde NL universiteit.

Ik heb toen ook begrepen dat Harvard niet alleen voor de rijken is, in tegendeel. Er is echt ontzettend veel steun voor die studenten vanuit de universiteit zelf, en dan zijn er nog eens een hoop andere instanties die hulp kunnen bieden. Geaccepteerd worden is inderdaad heel moeilijk, maar dat gaat alleen om de juiste mentaliteit en academische kwaliteiten, niet om het geld.
  maandag 7 april 2008 @ 22:00:39 #123
185261 Scaurus
Memento mori
pi_57898330
quote:
Op maandag 7 april 2008 18:47 schreef Evil_Jur het volgende:
Maarja, als je al binnen komt zul je wel keihard moeten werken, dat gaat echt niet zoals het studentenleven op de gemiddelde NL universiteit.
...Misschien de voornaamste reden dat Amerika voorop loopt in de wetenschap? In Nederland wordt de student lui gehouden.

Is het trouwens in Amerika niet gebruikelijk dat alumni geld doneren aan hun alma mater?
  dinsdag 8 april 2008 @ 04:44:43 #124
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_57903075
quote:
Op maandag 7 april 2008 18:36 schreef nickybol het volgende:
Harvard geeft alle benodigde financiele hulp aan elke toegelaten student, of je nou buitenlander bent of niet, het maakt niet. Harvard heeft geen limiet op welke financiele hulp dan ook, ze betalen alles wat je niet zelf kunnen betalen, en leningen maken geen deel uit van hun hulppakket. Na Harvard heb je 0,0 euro schuld als je het goed doet. Hierbij praat ik wel alleen over de undergraduate component van harvard, de bachelor dus, ik weet niet hoe het bij de graduate schools zit.
Dat stel jij volgens mij heel wat rooskleuriger voor als dat de realiteit is. Ik weet namelijk honderd procent zeker dat sowieso bij Law en de graduate school echt het overgrote deel een enorme studieschuld heeft. Op zich niet zo'n probleem als je de gemiddelde salarissen ziet maar het is echt niet zo dat je het allemaal cadeau krijgt.

Overigens is de gemiddelde scholarship aan Harvard 26,500 wat nog een behoorlijk gat overlaat als je de fees ziet.
  dinsdag 8 april 2008 @ 08:02:09 #125
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_57903486
Zoals ik al zei, ik praatte alleen over Harvard College, dus niet over graduate schools zoals Harvard Law School en Harvard Business School, waar je naar toe gaat na 4 jaar college. De gemiddelde scolarship dit jaar op Harvard College is trouwens $40.000
pi_58154112
Hey, een Harvard topic. Ik ben verbonden aan Harvard doordat ik in Boston voor het Dana-Farber Cancer Institute werk. Dus een tvp dan maar. Ik heb trouwens ook een MIT affiliatie, het instituut waar ik in de praktijk werk (het Broad Institute) staat op de MIT campus (ik heb zowel een @harvard.edu adres als een @mit.edu adres).

[ Bericht 46% gewijzigd door Shivo op 19-04-2008 08:33:19 ]
Jesus saves but death prevails.
pi_58154156
quote:

Harvard, MIT, Yale, etc. zijn echt alleen interessant om te netwerken of als je in de top van je klas kunt komen anders doe je er echt veel beter aan om een universiteit als de Erasmus te kiezen. Deze presteert op vergelijkbaar niveau (zie de rankings) en het kost je 1500 euro per jaar.
Wat een gelul zeg . Kom hier maar eens een paar jaar werken of studeren, dan snap waarom Harvard Harvard is. Het niveau (financieel, denkniveau, doorzettingsvermogen) ligt hier zoveel hoger dan waar dan ook in Nederland.
  zaterdag 19 april 2008 @ 08:47:52 #128
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_58154220
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 08:29 schreef Shivo het volgende:
Wat een gelul zeg . Kom hier maar eens een paar jaar werken of studeren, dan snap waarom Harvard Harvard is. Het niveau (financieel, denkniveau, doorzettingsvermogen) ligt hier zoveel hoger dan waar dan ook in Nederland.
Harvard is een merk niks meer niks minder. Op sommige vlakken doen ze het goed en op sommige vlakken doen ze het minder. Harvard is interessant mits je of in Amerika wil werken of je in het onderzoek wil blijven anders zijn er genoeg universiteiten die toch wel degelijk de voorkeur verkiezen.

Het is gewoon allemaal Brand Equity (een begrip waar Nederlandse universiteiten helaas geen kaas van gegeten hebben).
pi_58154427
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 08:47 schreef TheChemeng het volgende:

[..]

Harvard is een merk niks meer niks minder. Op sommige vlakken doen ze het goed en op sommige vlakken doen ze het minder. Harvard is interessant mits je of in Amerika wil werken of je in het onderzoek wil blijven anders zijn er genoeg universiteiten die toch wel degelijk de voorkeur verkiezen.

Het is gewoon allemaal Brand Equity (een begrip waar Nederlandse universiteiten helaas geen kaas van gegeten hebben).
Je opmerking over ranking is trouwens ook gelul. Ik heb al meerdere bekeken en in elke staat Harvard in de top 3 (meestal op 1), ver uit de buurt van de Nederlandse universiteiten...
pi_58154476
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 08:47 schreef TheChemeng het volgende:

[..]

Harvard is inderdaad een merk waar redelijk wat merchandise van verkocht wordt. Maar lees mijn reply nog eens, want daar staat precies in waarom Harvard zo goed is. En er zijn geen vlakken waarop Harvard minder is; in praktisch alle staatjes staat Harvard op 1.
  zaterdag 19 april 2008 @ 11:13:04 #131
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_58155472
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 09:28 schreef Evil_Jur het volgende:
Je opmerking over ranking is trouwens ook gelul. Ik heb al meerdere bekeken en in elke staat Harvard in de top 3 (meestal op 1), ver uit de buurt van de Nederlandse universiteiten...
Heb je dan ook gekeken waar universiteiten zoals de Erasmus, Nijenrode, Tu Delft en Wageningen eindigen. In bepaalde vakgebieden staat Nederland nog steeds gewoon aan de top hoor.

Ik probeer echt niet te ontkennen dat Harvard een van de top universiteiten is wereldwijd. Tuurlijk de hoeveelheid geld die er in omgaat garandeert zo'n beetje kwaliteit. Zoals ik eerder al aangaf: Law, Medicine en Business worden wereldwijd als leidinggevend zien (en terecht).

Maar, dat betekend niet dat het voor de gemiddelde Nederlander de beste (of zelfs een goede) keuze is. Zoals ik eerder al aangaf kost het vaak gewoon bakken met geld, als het je lukt om een beurs te krijgen oke, maar ze staan echt niet in de rij in Amerika om Nederlandse studenten te steunen (als het echt zo simpel is en ze betalen alles voor je waarom studeert niet heel oost europa aan Harvard en Yale).

Overigens is dat doorzettingsvermogen puur gedreven door het feit dat je niet zoals in nederland zesentwintig herkansingen kan doen voor elk examen en je je beurs vaak kwijt raakt als je niet presteert.

Ja Ivy league universiteiten zijn kwalitatief goed maar je kunt net zo goed naar een nederlandse universiteit gaan voor de meeste vakgebieden want hier heb je ook kwaliteit en je hoeft er niet veel voor te betalen.
  zaterdag 19 april 2008 @ 13:58:17 #132
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_58158105
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 11:13 schreef TheChemeng het volgende:

[..]
Maar, dat betekend niet dat het voor de gemiddelde Nederlander de beste (of zelfs een goede) keuze is. Zoals ik eerder al aangaf kost het vaak gewoon bakken met geld, als het je lukt om een beurs te krijgen oke, maar ze staan echt niet in de rij in Amerika om Nederlandse studenten te steunen (als het echt zo simpel is en ze betalen alles voor je waarom studeert niet heel oost europa aan Harvard en Yale).
Je weet niet waar je over praat en liegt hier zelfs! Iedereen die het nodig heeft krijgt van Harvard een flinke beurs. Naar nationaliteit wordt op Harvard niet gekeken. Gezinnen die minder dan $60.000 verdienen krijgen een full-ride, en zelfs tussen de $120.000 en $180.000 hoef je maar 10% van je inkomen te betalen! Waarom zit niet heel Oost-Europa op Harvard? Omdat je ook nog toegelaten moet worden, en daarvoor moet je heel goed zijn, gezien het toelatingspercentage dat dit jaar op 7,1% ligt.
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:01:31 #133
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_58158154
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 09:36 schreef Shivo het volgende:

[..]

En er zijn geen vlakken waarop Harvard minder is; in praktisch alle staatjes staat Harvard op 1.
Behalve in business
pi_58158639
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:01 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Behalve in business
Owja?

http://grad-schools.usnews.rankingsandreviews.com/grad/mba/search

pi_58158654
quote:
Op woensdag 2 april 2008 15:14 schreef Grumpey het volgende:
Je doet gewoon hier in Nederland een onderzoeksmaster. De meeste onderzoeksmasters hebben daarin ook een half jaar (of soms zelfs een jaar) aan onderzoeksstages. Je regelt deze gewoon bij een prof. aan een van deze buitenlandse universiteiten. Deze profs zitten heel erg te wachten op mensen met vakkennis die (soort van gratis) werk doen voor ze aangezien ze vanuit hun eigen uni alleen maar bachelorstages kennen (dus met minder kennis van zaken). Het mes snijdt aan twee kanten, want het is dan voor nederlandse studenten weer een goede leerschool qua goed onderzoek.
Het houdt in dat je daar onderzoek doet, publiceert, en ondertussen beetje cursussen aan die uni meepikt (naast studentenleven).

Het staat leuk op CV, zeker omdat ik 9 heb gekregen, maar het is vooral erg leuk om te doen
Dit is ook de manier zoals ik het heb gedaan, alleen dan voor farmacie. Ik kom net terug uit de VS waar ik onderzoek heb gedaan aan de UCSD (staat een plaats onder Yale op de ranking). Het is een hele goede ervaring, maar er zijn heel veel dingen die toch erg anders waren dan mijn verwachtingen. Zoals al die frats en sororities heb je veel meer op de state universities. Daar is echt een campus leven met al die dingen die je in films tegenkomt. Op de betere universiteiten wordt gewoon full time gestudeerd en wat mij opviel is dat ze op de uni's als UCSD, Berkeley en Stanford echt heel veel Aziaten hebben en dan bedoel ik dus dat je eigenlijk geen anderen ziet.
Maar het is gewoon een superervaring, vooral omdat San Diego waar ik zat, ontzettend lekker weer heeft. Je leert gewoon hoe het onderzoeken er daar aan toe gaat, ontmoet de beste mensen van dat vakgebied en het staat goed op je c.v. Oh ja en een publicatie is natuurlijk ook heel leuk
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:02:05 #136
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_58159093
quote:
Goede source, ik zou eerst FT en BW geloven...

Upenn ftw!
pi_58159220
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:02 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Goede source, ik zou eerst FT en BW geloven...

Upenn ftw!
Waarom? Niks mis met U.S. News hoor, die zijn ook niet nieuw in het maken van lijstjes...

Daarbij staat je uPenn niet eens op eerste plek (2e) in je Businessweeklijstje... Harvard 4e.
Lijkt me dus een discussie van niks. Ook hier hoort harvard dus bij de top...
pi_58160094
Deze lijst is ook interessant::

http://ed.sjtu.edu.cn/rank/2007/ranking2007.htm
  zondag 20 april 2008 @ 06:26:38 #139
179752 TheChemeng
['æbsin&#;] Ikea boy
pi_58172337
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:58 schreef nickybol het volgende:
Je weet niet waar je over praat en liegt hier zelfs! Iedereen die het nodig heeft krijgt van Harvard een flinke beurs. Naar nationaliteit wordt op Harvard niet gekeken. Gezinnen die minder dan $60.000 verdienen krijgen een full-ride, en zelfs tussen de $120.000 en $180.000 hoef je maar 10% van je inkomen te betalen! Waarom zit niet heel Oost-Europa op Harvard? Omdat je ook nog toegelaten moet worden, en daarvoor moet je heel goed zijn, gezien het toelatingspercentage dat dit jaar op 7,1% ligt.
Ja

en dat de gemiddelde geneeskunde student een schuld van 90.000 dollar over houdt aan zijn opleiding heb ik ook uit mijn duim gezogen Bron

en een artikel met de titel Harvard's Financial Aid Failings is ook gewoon totale onzin Bron

en Harvard zelf liegt natuurlijk ook Bron

En deze informatie:
quote:
A U.S. education is an expensive goal. While the U.S. government has financial aid programs available to qualified American students, most Americans go into considerable debt to pay for their degrees. International students face the same financial challenges, but do not qualify for many of the sources of financial aid that U.S. students do.
kun je beter ook maar niet naar luisteren

Kom op zeg.... het is ondertussen wel duidelijk dat Harvard een van de beste universiteiten ter wereld is... daarom financieren ze natuurlijk alles voor de gemiddelde student uit een eerste wereld land.
  zondag 20 april 2008 @ 18:21:57 #140
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_58183954
Je moet niet vergeten dat het financiele systeem van Harvard elk jaar weer op de schop wordt genomen, de eerste twee artikelen zijn te oud om nog relevante informatie te geven. Ten tweede moet je rekening houden met waar je over praat. Ik praat hier over een undergraduate opleiding, de links die jij geeft praten over een masteropleiding. Voor een undergraduate opleiding geldt wat ik heb gezegd.
pi_58208646
Ik wil Nickybol in deze discussie bijspringen (hoewel ik niet helemaal begrijp waarom hij niet wordt geloofd terwijl hij uit direkte ervaring rapporteert).

Harvard heeft sinds (meen ik) twee jaar een 'need blind' aanname beleid voor undergraduates. Dit betekent dat de aanmeldingscommissie die studenten aanneemt die ze graag willen hebben op basis van hun essay, schoolprestaties, aanbevelingsbrieven en buitenschoolse prestaties. Pas nadat die beslissing is genomen, wordt gekeken of de student financiele hulp nodig heeft om de studie te kunnen doen (de aanmeldingscommissie heeft deze informatie niet). Alle financiele hulp die een student nodig heeft, krijgt deze inderdaad als gift.

Harvard loopt hiermee voorop, maar andere universiteiten proberen te volgen. Ik heb zelf een undergraduate bij Columbia University (New York) gedaan. Columbia zou ook graag volledig need-blind invoeren, maar heeft nog niet voldoende middelen. Niettemin heb ik ongeveer 75% aan collegegeld teruggekregen aan beurzen. Alle beurzen waren een gift, dus geen lening. Als ik er echt werk van had gemaakt (fondsen aanschrijven, lobbyen) dan was 100 % ook wel gelukt. Ik had echter spaargeld (huis verkocht) tot mijn beschikking en de alsmaar kelderende wisselkoers van de dollar was een enorme meevaller.

Het onderscheid tussen undergraduate en graduate moet inderdaad wel gemaakt worden. Maar ook bij graduate opleidingen zijn beurzen beschikbaar zowel voor amerikanen als buitenlanders. De meeste Columbia graduate studenten die ik heb gesproken, hadden wel een of andere vorm van sponsoring. Bijvoorbeeld omdat ze erg goed zijn en overheidssteun krijgen. Veel MBA studenten krijgen collegegeld vergoed door hun eerste werkgever. PhD studenten worden doorgaans volledig door de universiteit gefinancieerd; wel wordt van hen verwacht dat ze professoren assisteren bij het geven van undergraduate klassen (TA).
pi_58209081
Wat ik me dan toch afvraag is, wat wint Harvard ermee om studenten gratis te laten studeren?
  maandag 21 april 2008 @ 20:03:43 #143
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_58209614
Het lijkt me nogal duidelijk wat Harvard ermee wint. In plaats van alleen maar rijke, verwende kindjes te hoeven toelaten kan Harvard de ideale klas toelaten, zonder te hoeven te kijken naar geld. In de filosofie van Harvard is een klas (1600 leerlingen) met een grote diversiteit in zowel ras, sociaal-economische afkomst als interesses en activiteiten een verrijking in vergelijking met enkel een klas met rijke wasp-kindjes.
pi_58210085
quote:
Op maandag 21 april 2008 19:46 schreef Repeat het volgende:
Wat ik me dan toch afvraag is, wat wint Harvard ermee om studenten gratis te laten studeren?
Ze nemen de slimsten en meest potentiele studenten gratis in om zo later (mond-op-mond) reclame te krijgen, alsmede hun reputatie opkrikken. Want de meest slimme hebben ook het meeste kans om het het verst te schoppen in hun carriere, dus krijg je zinnen in de media als "AON topbestuurder mr X, die bij Harvard gestudeerd heeft, zorgt voor een nieuwe record-winst"
pi_58211868
Maargoed, dan zit het over enkele jaren vol met slimme en zeer gemotiveerde Aziaten en Indiërs die allemaal niks betalen... Die instelling moet toch ergens van draaien, het zijn geen filantropen...
  maandag 21 april 2008 @ 21:42:55 #146
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_58212165
Harvard heeft een vermogen van 34,9 miljard dollar, en kan door rente en goede beleggingen hier goed van leven. Ook krijgen ze veel giften van alumni en andere organisaties. Over geld hoeft Harvard zich niet druk te maken....
  maandag 21 april 2008 @ 21:51:18 #147
124676 RobertoCarlos
pi_58212407
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:42 schreef nickybol het volgende:
Harvard heeft een vermogen van 34,9 miljard dollar,
en waar komt dat geld dan vandaan? Nazi- oorlogsschatten? De schat van Indiana Jones?
pi_58212479
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:51 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

en waar komt dat geld dan vandaan? Nazi- oorlogsschatten? De schat van Indiana Jones?
Giften van Alumni en organisaties vooral dus, en dan slim investeren.
pi_58212800
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:31 schreef Repeat het volgende:
Maargoed, dan zit het over enkele jaren vol met slimme en zeer gemotiveerde Aziaten en Indiërs die allemaal niks betalen... Die instelling moet toch ergens van draaien, het zijn geen filantropen...
Ik denk dat je daar nog verbaasd van staat te kijken, hoeveel geld Harvard jaarlijks terugkrijgt van alumni. En er lopen hier inderdaad veel Aziaten rond, maar de undergrads zijn over het algemeen (in mijn medische sector) hier opgegroeid en hebben de zelfde 'voor wat hoort wat' mentaliteit.
pi_58223146
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:31 schreef Repeat het volgende:
De universiteiten (althans de prive universiteiten zoals Harvard) besluiten zelf wie ze aannemen en eerdere schoolprestaties zijn daarbij niet het enige criterium. Er wordt daarom ook bewust een klas met diversiteit samengesteld. Ze kunnen dus zelf vermijden dat er alleen maar Aziaten worden aangenomen.

Daarnaast is het zo dat de studenten die uiteindelijk het meeste doneren, tijdens hun studietijd nog arm zijn. Tijdens hun carriere gaan ze pas goed verdienen, daarbij geholpen door het feit dat ze bij Harvard of een andere goede universiteit afgestudeerd zijn. Dit opent in de VS nu eenmaal deuren. Deze studenten -of ze nu aziatisch zijn of niet- beseffen het sterkste dat ze hun rijkdom aan hun universiteiten te danken hebben en zullen grif doneren. Hier speelt trouwens ook mee dat doneren aan universiteiten fiscaal zeer voordelig is.
  dinsdag 22 april 2008 @ 12:22:36 #151
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_58223883
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 11:49 schreef jaco het volgende:

[..]

De universiteiten (althans de prive universiteiten zoals Harvard) besluiten zelf wie ze aannemen en eerdere schoolprestaties zijn daarbij niet het enige criterium. Er wordt daarom ook bewust een klas met diversiteit samengesteld. Ze kunnen dus zelf vermijden dat er alleen maar Aziaten worden aangenomen.
Dit klopt inderdaad, er wordt altijd gestreefd naar een grote diversiteit. Vooral voor URMs (under-recruited minorities) is dit voordelig. Er worden actief zwarten en native americans gerecruteerd.
pi_58227139
Nickybol: Hoe ben jij binnen gekomen dan? Je kwam met mooie cijfers van de middelbare school en Harvard zei: leuk, kom maar! Ik neem aan dat je toch iets extra's moet hebben. En 3 aanbevelingen van professoren? Ik neem aan dat je gymleraar niet echt indruk maakt. Ben wel benieuwd.
Heel veel succes met de studie trouwens.
  dinsdag 22 april 2008 @ 14:51:50 #153
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_58227257
Ik wil hier niet in details treden, maar het bestaat meestal uit een aantal elementen:
- goede cijfers van je middelbare school
- aantal toelatingstesten (SAT Reasoning (soort cito-toets) en SAT Subjects naar keuze (3x))
- interview met een Harvard alumni
- een paar extracurriculaire activiteiten waarover je erg gepassioneerd bent en die er echt uitspringen
- een aantal essays op je aanmelding
- twee aanbevelingen van leraren
- een aanbeveling van je decaan
pi_58230956
Gefeliciteerd met je plek in elk geval. Ik werk hier veel met mensen met een undergrad van Harvard/Duke/Cornell en die zijn allemaal irritant slim.
pi_58233438
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 14:51 schreef nickybol het volgende:
Ik wil hier niet in details treden, maar het bestaat meestal uit een aantal elementen:
- aantal toelatingstesten (SAT Reasoning (soort cito-toets) en SAT Subjects naar keuze (3x))
- een paar extracurriculaire activiteiten waarover je erg gepassioneerd bent en die er echt uitspringen
Dat is nogal wat.
Gefeliciteerd, dat je daar aangenomen bent is echt een feestje waard .
pi_58235093
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 14:51 schreef nickybol het volgende:
Ja die dingen wist ik inderdaad. Het ging me er meer om wat jou er deed uitspringen. Iedereen levert dit namelijk in en 7% wordt maar toegelaten. Vaak is een contact toch belangrijk, wat je meestal niet zo hebt als je in het begin gaat studeren. Ben zelf met iets soortgelijks bezig, vandaar mijn vraag. Gewoon goede cijfers, essays etc is vaak niet genoeg. Je moet toch iets hebben waarom ze jou kiezen.

In ieder geval gefeliciteerd!
  dinsdag 22 april 2008 @ 21:18:47 #157
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_58236517
Als je meer wilt weten mag je mailen, -knip-. Plaats even een bericht als je het gelezen hebt, dan haal ik het adres weer weg.

[ Bericht 14% gewijzigd door GlowMouse op 23-04-2008 01:06:20 (en weer weg) ]
pi_58238873
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 21:18 schreef nickybol het volgende:
Als je meer wilt weten mag je mailen, Plaats even een bericht als je het gelezen hebt, dan haal ik het adres weer weg.
Thanks, haal maar weg. Ik stuur binnenkort wel even een mailtje.
pi_58274047
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:53 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Giften van Alumni en organisaties vooral dus, en dan slim investeren.
wat bedoel je met giften van Alumni? Mensen die op Harvard zijn afgestudeerd, een topfunctie hebben en wat geld doneren omdat ze dáár hun studie hebben gedaan? hmmm, is dat ook een soort van ongeschreven regel? (gratis studeren, maar wél doneren als je een goede baan vind?, en over welke bedragen praat je dan?)
Love is in the air!
  donderdag 24 april 2008 @ 11:11:05 #160
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_58274114
Inderdaad, dat zijn alumni. Niet alleen mensen die een topfunctie hebben trouwens. Die bedragen kunnen heel verschillend zijn, van een paar honderd dollar per jaar tot complete gebouwen.
pi_58274248
Het is ook niet verplicht, maar ik denk toch dat velen het doen. Over het algemeen voelen Amerikanen zich veel meer verbonden met hun Alma Mater, zeker als het zo'n instelling als Harvard is. Veel van hun alumni worden zeer succesvol, en kunnen dus ook heel veel geven.
pi_58318384
Ik las net dit in Het Parool: Harvard krijgt 100 mln . Typisch voorbeeld voor waar we het net over hadden.
pi_64282953
Het zal momenteel ook wel nodig zijn... De grote universiteitsfondsen in de US zitten enigzins in een squeeze...

Bloomberg

[ Bericht 4% gewijzigd door Drive-r op 23-12-2008 14:07:47 ]
  dinsdag 23 december 2008 @ 14:06:21 #164
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_64283133
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 14:01 schreef Drive-r het volgende:
Het zal momenteel ook wel nodig zijn... De grote universiteitsfondsen in de US zitten enigzins in een squeeze...

Bloomberg
Ik krijg geen artikel
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_64283203
Sorry, het moet nu wel werken
pi_64284383
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 18:21 schreef northernlight81 het volgende:
Lijkt me wel supervet om op zo'n school te zitten.

Helaas voor mij niet weggelegd.
De grootste kans maak ik nog op de 'How high' manier .
leuke film trouwens.
pi_64310570
quote:
Op donderdag 24 april 2008 11:07 schreef Landgeld het volgende:

[..]

wat bedoel je met giften van Alumni? Mensen die op Harvard zijn afgestudeerd, een topfunctie hebben en wat geld doneren omdat ze dáár hun studie hebben gedaan? hmmm, is dat ook een soort van ongeschreven regel? (gratis studeren, maar wél doneren als je een goede baan vind?, en over welke bedragen praat je dan?)
Geen ongeschreven regel, maar het kan de contacten tussen het bedrijfslegen en (hoog) wetenschappelijk onderwijs goed versterken. Een bedrijf kan een kleine tegenprestatie vragen of tegelijkertijd stageplekken voor topstudenten aanbieden, welke ze vervolgens binnen trachten te houden.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_64311168
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 14:08 schreef Drive-r het volgende:
Sorry, het moet nu wel werken
Ik krijg een hoop reclame.
pi_64311289
quote:
Op woensdag 24 december 2008 01:07 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik krijg een hoop reclame.
Gek hier werkt het nu. Je moet natuurlijk wel de link in mijn post gebruiken, niet die in de quote daarna?
pi_64320977
quote:
Op woensdag 24 december 2008 00:51 schreef Skv het volgende:

[..]

Geen ongeschreven regel, maar het kan de contacten tussen het bedrijfslegen en (hoog) wetenschappelijk onderwijs goed versterken. Een bedrijf kan een kleine tegenprestatie vragen of tegelijkertijd stageplekken voor topstudenten aanbieden, welke ze vervolgens binnen trachten te houden.
Het zijn niet enkel bedrijven, voornamelijk individuen. Het is bijna een soort status-symbool, "he pik, ik ben een Harvard alumni. Kijk maar, mijn naam staat op dat gebouw"

Enfin, uiteindelijk krijg je daardoor wel een goede universiteit, dus chapeau
pi_64332229
quote:
Op dinsdag 23 december 2008 14:01 schreef Drive-r het volgende:

Bloomberg
Ons Harvard/MIT instituut heeft net 400mln gehad dus we kunnen even vooruit.
pi_64361538
Hoe moeilijk is het eigenlijk om daar binnen te komen?
당신을 사랑합니다
  vrijdag 26 december 2008 @ 08:51:15 #174
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_64371148
Heel moeilijk.
pi_64375062
Als je meer wilt weten over college toelatingen en het hele circus daarom heen, dan is dit de aangewezen website: http://www.collegeconfidential.com/

Met name in het forum is het interessant om te zien wat de kandidaten denken en doormaken.
pi_64389587
Tijdens mij master wil ik wel eens college volgen in het buitenland. Een top uni zou tof zijn.
CalTec lijkt me gaaf.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_64389671
quote:
Op woensdag 24 december 2008 11:53 schreef Haushofer het volgende:
Doet het nu
en?
Leuk? Goed onderwijs? Jij bent ook erg goed in natuurkunde.

Ik zou al blij zijn met een uni in het buitenland. De TU in Quito, Ecuador was kwa niveau niet heel indrukwekkend, maar top ervaring is het wel. Nu een uni in de westerse wereld uitzoeken.

Hoe ben je er gekomen?
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_89187966
Beste nickybol,

Ik las in dit forum dat jij op Harvard studeert, ik heb zelf ook de ambitie om mijn studie op deze uni te volgen.
Omdat jij er dus wat meer van weet: zou ik misschien je emailadres mogen, dan kan ik een paar vragen stellen over mijn situatie tegenover de toelatingseisen van Harvard?

Bvd,

Tom Smits
pi_89188512
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 november 2010 17:37 schreef tom_smits het volgende:
Beste nickybol,

Ik las in dit forum dat jij op Harvard studeert, ik heb zelf ook de ambitie om mijn studie op deze uni te volgen.
Omdat jij er dus wat meer van weet: zou ik misschien je emailadres mogen, dan kan ik een paar vragen stellen over mijn situatie tegenover de toelatingseisen van Harvard?

Bvd,

Tom Smits
Ook ik heb redelijke contacten met Harvard. Neem anders eens contact met mij op :)
  † In Memoriam † vrijdag 26 november 2010 @ 18:00:16 #180
230491 Zith
pls tip
pi_89188777
Zou je eventueel ook gewoon 1 course/vak kunnen volgen/kopen? Iets dat enkele weekjes/maanden duurt zodat je gewoon even de sfeer kan proeven? Zo kan je bij de EUR als niet-student vakken volgen voor x.xx EUR per studiepunt/credit.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_89188806
Minimum is 6 maanden (1 semester)
pi_89188958
Tenzij je meer executive programma's doet natuurlijk, maar dat lijkt me hier niet relevant. Tom, gaat je interesse uit naar een MBA of een bachelor's?
pi_89194212
Hoe zit het met je cijfers als je naar een universiteit in de VS of Engeland wilt? Gezien we op bijvoorbeeld mijn school alle examens in het 6e leerjaar (VWO) stoppen en de cijfers tussendoor dus niet direct uitmaken voor je eindexamen. Daardoor heb je dus nog eigenlijk helemaal geen geldige cijfers als je je aanmelding instuurt.. Hoe werkt dat? Stuur je dan gewoon niets op en maak je gewoon de SAT/ACT?

[ Bericht 0% gewijzigd door Jeroentk op 26-11-2010 20:15:41 ]
pi_89194913
quote:
6s.gif Op dinsdag 14 februari 2006 12:28 schreef Litso het volgende:
Hee, dat herken ik uit A Beautiful Mind 8-)
:')

Het had trouwens niet veel gescheeld of hij had er wél gewerkt.
Volstaat het niet te zien dat een tuin mooi is zonder ook te moeten geloven dat er ook nog feeën in wonen?
pi_89202769
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2010 18:00 schreef Zith het volgende:
Zou je eventueel ook gewoon 1 course/vak kunnen volgen/kopen? Iets dat enkele weekjes/maanden duurt zodat je gewoon even de sfeer kan proeven? Zo kan je bij de EUR als niet-student vakken volgen voor x.xx EUR per studiepunt/credit.
Ja die mogelijkheid is er (zoals bij de meeste top-universiteiten) in de vorm van een 'summer school'. Zie Harvard Summer School. Moet je wel even flink de portemonnee trekken trouwens (zo'n $2500 per course geloof ik) :P.
pi_89217122
@ Drive-r

ik zou graag op de Harvard Business School willen studeren, als ik me niet vergis is dat dan toch MBA?

groeten
pi_89217986
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 09:58 schreef tom_smits het volgende:
@ Drive-r

ik zou graag op de Harvard Business School willen studeren, als ik me niet vergis is dat dan toch MBA?

groeten
Ja dat klopt. Alleen een MBA doe je niet meteen nadat je VWO verlaat (en zover ik begreep zit jij nog op VWO?). Vaak werk je na het behalen van je universitaire diploma (BSc en eventueel MSc) eerst een aantal jaar voordat je een MBA gaat doen. Als je het goed doet heb je een werkgever die hem voor je betaald, want als je het zelf moet betalen dan ben je een hele klap geld kwijt. ;)
pi_89218546
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 10:49 schreef pieter_R het volgende:

[..]

Ja dat klopt. Alleen een MBA doe je niet meteen nadat je VWO verlaat (en zover ik begreep zit jij nog op VWO?). Vaak werk je na het behalen van je universitaire diploma (BSc en eventueel MSc) eerst een aantal jaar voordat je een MBA gaat doen. Als je het goed doet heb je een werkgever die hem voor je betaald, want als je het zelf moet betalen dan ben je een hele klap geld kwijt. ;)
Ik doe nu Gymnasium, maar volgens mij begrijp ik het niet helemaal, wat is dan het verschil tussen een MSc en een MBA?
pi_89219046
Een Master of Science of een Master of Business Administration is natuurlijk iets anders. Als je na het gymnasium naar een Amerikaanse universiteit wilt, begin je met je undergraduate. Later zou je naar Medical School, Law School o.i.d. kunnen. Harvard biedt geen business aan voor undergraduates, maar bijvoorbeeld Wharton (UPenn) wel.
pi_89219086
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:11 schreef tom_smits het volgende:

[..]

Ik doe nu Gymnasium, maar volgens mij begrijp ik het niet helemaal, wat is dan het verschil tussen een MSc en een MBA?
MBA is Master of Business Administration en MSc is Master of Science. De eerste is gericht op bedrijfskunde/economie en de tweede is algemeen voor beta studies en volgens mij ook een paar gamma. Dan heb je ook nog MA een Master of Arts, de alpha dus. Dan heb je ook nog andere zoals MD en PharmD.

Ik wil een PhD doen in de VS. Ik heb zelf even op de UCSD gezeten en zoek nu een promotieplaats. Ik ga denk ik ook een brief naar Harvard sturen, maar ik verwacht niet dat ik het profiel heb dat zij zoeken.
pi_89219165
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:28 schreef Jeroentk het volgende:
Een Master of Science of een Master of Business Administration is natuurlijk iets anders. Als je na het gymnasium naar een Amerikaanse universiteit wilt, begin je met je undergraduate. Later zou je naar Medical School, Law School o.i.d. kunnen. Harvard biedt geen business aan voor undergraduates, maar bijvoorbeeld Wharton (UPenn) wel.
Dus als ik het goed begrijp moet ik eerst mijn bachelor (undergraduate?) in nederland halen en daarna kan ik mijn Master(graduate?) op Harvard doen?
pi_89220210
Dat zou kunnen, ja. Maar je kan ook je undergraduate op Harvard doen. Het is anders dan in Nederland. Bij je undergraduate volg je meerdere soorten vakken, die je zelf kunt kiezen (zoals natuurkunde, psychologie en geschiedenis samen), terwijl je in Nederland meteen één richting opgaat. Ik raad je aan zelf nog wat onderzoek te doen, gezien dat toch wel belangrijk is als je wilt gaan studeren in de VS. ;)
  zaterdag 27 november 2010 @ 13:00:36 #193
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_89221665
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 11:34 schreef tom_smits het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp moet ik eerst mijn bachelor (undergraduate?) in nederland halen en daarna kan ik mijn Master(graduate?) op Harvard doen?
Ik weet niet hoe dat voor de MBA's zit, maar bij veel andere graduate studies daar moet je vaak een vrij gevarieerd vakkenpakket hebben gehad met een minimumhoeveelheid Engels, literatuur, wiskunde etc. Als je in de VS arts wilt worden moet je bij je undergraduate een jaar calculus, veel Engels en andere dingen hebben gevolgd, zonder dat je per se heel veel medisch geörienteerde vakken nodig hebt om te starten met je Medical School. De beste aansluiting op een graduate school aan Harvard die je in Nederland kunt volgen is een van de University Colleges (Utrecht, Amsterdam, Middelburg, Maastricht) die voor de bachelor precies dezelfde insteek hebben als de undergraduate-opleidingen in de VS.
Fietstas.
pi_89221809
quote:
99s.gif Op maandag 13 februari 2006 23:02 schreef Billy_Mack het volgende:
[ afbeelding ]

Beste mensen,

Het is een van de meest prestigeuze universiteiten van de wereld: Harvard. Harvard is een universiteit die is opgedeeld in een aantal 'schools'. Voorbeelden zijn de Harvard Business School, en de Harvard School of Medicine.

[ afbeelding ]

Harvard is een particuliere uni, dus je moet of veel geld hebben, of heel erg slim zijn (en dus een beurs krijgen) om er binnen te komen. Via sommige Nederlandse uni's kan men perioden onderzoek doen, of studeren, aan Harvard.

Zelf lijkt het mij erg gaaf om er eens een halfjaar te studeren, puur om de sfeer te proeven en om mezelf te ontplooien ;) Heeft iemand ervaring met deze universiteit? Wat zijn de verhalen die jullie er over horen? Lijkt het jullie wat? ;) Bring it on! >:)

[ afbeelding ]

geen enkele ervaring maar zo van onbesproken gedrag is deze universiteit niet meer,gezien deze documentaire van CNBC!.Men geeft het zelf toe dat je geen enkele zekere garantie hebt als je daar vandaan komt en het enige wat de universiteit je geeft is een brand name,niks meer en dat voor duizenden dollars per jaar.. }:|

Dan zit je volgens mij in NL nog beter.. :Y
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_89222238
Waar kan ik sat mee vergelijken? op wat voor niveau ligt het? Lijkt het een beetje op eindexamen vwo?

Is er ergens op het web oude sat examens?
Sisco Certified
pi_89222456
Meeste mensen in de VS doen eerst een bachelor, werken dan een paar jaar en doen vervolgens de MBA.
pi_89232018
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 13:31 schreef Drive-r het volgende:
Meeste mensen in de VS doen eerst een bachelor, werken dan een paar jaar en doen vervolgens de MBA.
maar wat voor een baan krijg je dan als je alleen je bachelor van Harvard hebt?
Is dat dan een redelijke baan, of verdien je dan niet zo veel?
pi_89232657
Volgens mij wordt dat werken gezien als een soort stage, oftewel gewoon werkervaring opdoen. Ze werkten bijvoorbeeld als labtechnician e.d. Dat verdient niet bijster veel, maar dat is ook niet het doel. Overigens kun je daar na je bachelor al promoveren, je doet dan master en PhD in een. Als je hier je bachelor hebt gedaan ben je daar al postgraduate. Ik was ook verbaasd om te zien dat ik toen ook al postgraduate was terwijl ik hier nog vol in mijn studie zat.
pi_89237349
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 18:51 schreef tom_smits het volgende:

[..]

maar wat voor een baan krijg je dan als je alleen je bachelor van Harvard hebt?
Is dat dan een redelijke baan, of verdien je dan niet zo veel?
In de anglosaksische wereld is het normaal, dus je krijgt dezelfde baan als met een master in Nederland. Mijn collega bij de bank in London en New York hadden meestal alleen een bachelor, net als bij bedrijven als McKinsey, etc... Je moet niet de Nederlandse situatie gaan doortrekken met de rest van de wereld....
pi_89237442
quote:
Op zaterdag 27 november 2010 19:12 schreef ssebass het volgende:
Volgens mij wordt dat werken gezien als een soort stage, oftewel gewoon werkervaring opdoen. Ze werkten bijvoorbeeld als labtechnician e.d. Dat verdient niet bijster veel, maar dat is ook niet het doel. Overigens kun je daar na je bachelor al promoveren, je doet dan master en PhD in een. Als je hier je bachelor hebt gedaan ben je daar al postgraduate. Ik was ook verbaasd om te zien dat ik toen ook al postgraduate was terwijl ik hier nog vol in mijn studie zat.
Niet bepaald. Er wordt verwacht dat je echt wat carriere op bouwt in die paar jaar. Met een "gewoon" baantje kom je weinig goeie MBAs binnen, die procedure focust enorm op wat je tot dan hebt bereikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')