abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58154112
Hey, een Harvard topic. Ik ben verbonden aan Harvard doordat ik in Boston voor het Dana-Farber Cancer Institute werk. Dus een tvp dan maar. Ik heb trouwens ook een MIT affiliatie, het instituut waar ik in de praktijk werk (het Broad Institute) staat op de MIT campus (ik heb zowel een @harvard.edu adres als een @mit.edu adres).

[ Bericht 46% gewijzigd door Shivo op 19-04-2008 08:33:19 ]
Jesus saves but death prevails.
pi_58154156
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 14:30 schreef TheChemeng het volgende:

Harvard, MIT, Yale, etc. zijn echt alleen interessant om te netwerken of als je in de top van je klas kunt komen anders doe je er echt veel beter aan om een universiteit als de Erasmus te kiezen. Deze presteert op vergelijkbaar niveau (zie de rankings) en het kost je 1500 euro per jaar.
Wat een gelul zeg . Kom hier maar eens een paar jaar werken of studeren, dan snap waarom Harvard Harvard is. Het niveau (financieel, denkniveau, doorzettingsvermogen) ligt hier zoveel hoger dan waar dan ook in Nederland.
  zaterdag 19 april 2008 @ 08:47:52 #128
179752 TheChemeng
['ćbsin&#;] Ikea boy
pi_58154220
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 08:29 schreef Shivo het volgende:
Wat een gelul zeg . Kom hier maar eens een paar jaar werken of studeren, dan snap waarom Harvard Harvard is. Het niveau (financieel, denkniveau, doorzettingsvermogen) ligt hier zoveel hoger dan waar dan ook in Nederland.
Harvard is een merk niks meer niks minder. Op sommige vlakken doen ze het goed en op sommige vlakken doen ze het minder. Harvard is interessant mits je of in Amerika wil werken of je in het onderzoek wil blijven anders zijn er genoeg universiteiten die toch wel degelijk de voorkeur verkiezen.

Het is gewoon allemaal Brand Equity (een begrip waar Nederlandse universiteiten helaas geen kaas van gegeten hebben).
The Dutch are bastards and the French ten times worse.
Quod nihil sit tam infirmum aut instabile quam fama potentiae non sua vi nixa
pi_58154427
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 08:47 schreef TheChemeng het volgende:

[..]

Harvard is een merk niks meer niks minder. Op sommige vlakken doen ze het goed en op sommige vlakken doen ze het minder. Harvard is interessant mits je of in Amerika wil werken of je in het onderzoek wil blijven anders zijn er genoeg universiteiten die toch wel degelijk de voorkeur verkiezen.

Het is gewoon allemaal Brand Equity (een begrip waar Nederlandse universiteiten helaas geen kaas van gegeten hebben).
Je opmerking over ranking is trouwens ook gelul. Ik heb al meerdere bekeken en in elke staat Harvard in de top 3 (meestal op 1), ver uit de buurt van de Nederlandse universiteiten...
pi_58154476
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 08:47 schreef TheChemeng het volgende:

[..]

Harvard is inderdaad een merk waar redelijk wat merchandise van verkocht wordt. Maar lees mijn reply nog eens, want daar staat precies in waarom Harvard zo goed is. En er zijn geen vlakken waarop Harvard minder is; in praktisch alle staatjes staat Harvard op 1.
  zaterdag 19 april 2008 @ 11:13:04 #131
179752 TheChemeng
['ćbsin&#;] Ikea boy
pi_58155472
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 09:28 schreef Evil_Jur het volgende:
Je opmerking over ranking is trouwens ook gelul. Ik heb al meerdere bekeken en in elke staat Harvard in de top 3 (meestal op 1), ver uit de buurt van de Nederlandse universiteiten...
Heb je dan ook gekeken waar universiteiten zoals de Erasmus, Nijenrode, Tu Delft en Wageningen eindigen. In bepaalde vakgebieden staat Nederland nog steeds gewoon aan de top hoor.

Ik probeer echt niet te ontkennen dat Harvard een van de top universiteiten is wereldwijd. Tuurlijk de hoeveelheid geld die er in omgaat garandeert zo'n beetje kwaliteit. Zoals ik eerder al aangaf: Law, Medicine en Business worden wereldwijd als leidinggevend zien (en terecht).

Maar, dat betekend niet dat het voor de gemiddelde Nederlander de beste (of zelfs een goede) keuze is. Zoals ik eerder al aangaf kost het vaak gewoon bakken met geld, als het je lukt om een beurs te krijgen oke, maar ze staan echt niet in de rij in Amerika om Nederlandse studenten te steunen (als het echt zo simpel is en ze betalen alles voor je waarom studeert niet heel oost europa aan Harvard en Yale).

Overigens is dat doorzettingsvermogen puur gedreven door het feit dat je niet zoals in nederland zesentwintig herkansingen kan doen voor elk examen en je je beurs vaak kwijt raakt als je niet presteert.

Ja Ivy league universiteiten zijn kwalitatief goed maar je kunt net zo goed naar een nederlandse universiteit gaan voor de meeste vakgebieden want hier heb je ook kwaliteit en je hoeft er niet veel voor te betalen.
  zaterdag 19 april 2008 @ 13:58:17 #132
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_58158105
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 11:13 schreef TheChemeng het volgende:

[..]
Maar, dat betekend niet dat het voor de gemiddelde Nederlander de beste (of zelfs een goede) keuze is. Zoals ik eerder al aangaf kost het vaak gewoon bakken met geld, als het je lukt om een beurs te krijgen oke, maar ze staan echt niet in de rij in Amerika om Nederlandse studenten te steunen (als het echt zo simpel is en ze betalen alles voor je waarom studeert niet heel oost europa aan Harvard en Yale).
Je weet niet waar je over praat en liegt hier zelfs! Iedereen die het nodig heeft krijgt van Harvard een flinke beurs. Naar nationaliteit wordt op Harvard niet gekeken. Gezinnen die minder dan $60.000 verdienen krijgen een full-ride, en zelfs tussen de $120.000 en $180.000 hoef je maar 10% van je inkomen te betalen! Waarom zit niet heel Oost-Europa op Harvard? Omdat je ook nog toegelaten moet worden, en daarvoor moet je heel goed zijn, gezien het toelatingspercentage dat dit jaar op 7,1% ligt.
  zaterdag 19 april 2008 @ 14:01:31 #133
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_58158154
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 09:36 schreef Shivo het volgende:

[..]

En er zijn geen vlakken waarop Harvard minder is; in praktisch alle staatjes staat Harvard op 1.
Behalve in business
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_58158639
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 14:01 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Behalve in business
Owja?

http://grad-schools.usnews.rankingsandreviews.com/grad/mba/search

pi_58158654
quote:
Op woensdag 2 april 2008 15:14 schreef Grumpey het volgende:
Je doet gewoon hier in Nederland een onderzoeksmaster. De meeste onderzoeksmasters hebben daarin ook een half jaar (of soms zelfs een jaar) aan onderzoeksstages. Je regelt deze gewoon bij een prof. aan een van deze buitenlandse universiteiten. Deze profs zitten heel erg te wachten op mensen met vakkennis die (soort van gratis) werk doen voor ze aangezien ze vanuit hun eigen uni alleen maar bachelorstages kennen (dus met minder kennis van zaken). Het mes snijdt aan twee kanten, want het is dan voor nederlandse studenten weer een goede leerschool qua goed onderzoek.
Het houdt in dat je daar onderzoek doet, publiceert, en ondertussen beetje cursussen aan die uni meepikt (naast studentenleven).

Het staat leuk op CV, zeker omdat ik 9 heb gekregen, maar het is vooral erg leuk om te doen
Dit is ook de manier zoals ik het heb gedaan, alleen dan voor farmacie. Ik kom net terug uit de VS waar ik onderzoek heb gedaan aan de UCSD (staat een plaats onder Yale op de ranking). Het is een hele goede ervaring, maar er zijn heel veel dingen die toch erg anders waren dan mijn verwachtingen. Zoals al die frats en sororities heb je veel meer op de state universities. Daar is echt een campus leven met al die dingen die je in films tegenkomt. Op de betere universiteiten wordt gewoon full time gestudeerd en wat mij opviel is dat ze op de uni's als UCSD, Berkeley en Stanford echt heel veel Aziaten hebben en dan bedoel ik dus dat je eigenlijk geen anderen ziet.
Maar het is gewoon een superervaring, vooral omdat San Diego waar ik zat, ontzettend lekker weer heeft. Je leert gewoon hoe het onderzoeken er daar aan toe gaat, ontmoet de beste mensen van dat vakgebied en het staat goed op je c.v. Oh ja en een publicatie is natuurlijk ook heel leuk
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  zaterdag 19 april 2008 @ 15:02:05 #136
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_58159093
quote:
Goede source, ik zou eerst FT en BW geloven...

Upenn ftw!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_58159220
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 15:02 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Goede source, ik zou eerst FT en BW geloven...

Upenn ftw!
Waarom? Niks mis met U.S. News hoor, die zijn ook niet nieuw in het maken van lijstjes...

Daarbij staat je uPenn niet eens op eerste plek (2e) in je Businessweeklijstje... Harvard 4e.
Lijkt me dus een discussie van niks. Ook hier hoort harvard dus bij de top...
pi_58160094
Deze lijst is ook interessant::

http://ed.sjtu.edu.cn/rank/2007/ranking2007.htm
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  zondag 20 april 2008 @ 06:26:38 #139
179752 TheChemeng
['ćbsin&#;] Ikea boy
pi_58172337
quote:
Op zaterdag 19 april 2008 13:58 schreef nickybol het volgende:
Je weet niet waar je over praat en liegt hier zelfs! Iedereen die het nodig heeft krijgt van Harvard een flinke beurs. Naar nationaliteit wordt op Harvard niet gekeken. Gezinnen die minder dan $60.000 verdienen krijgen een full-ride, en zelfs tussen de $120.000 en $180.000 hoef je maar 10% van je inkomen te betalen! Waarom zit niet heel Oost-Europa op Harvard? Omdat je ook nog toegelaten moet worden, en daarvoor moet je heel goed zijn, gezien het toelatingspercentage dat dit jaar op 7,1% ligt.
Ja

en dat de gemiddelde geneeskunde student een schuld van 90.000 dollar over houdt aan zijn opleiding heb ik ook uit mijn duim gezogen Bron

en een artikel met de titel Harvard's Financial Aid Failings is ook gewoon totale onzin Bron

en Harvard zelf liegt natuurlijk ook Bron

En deze informatie:
quote:
A U.S. education is an expensive goal. While the U.S. government has financial aid programs available to qualified American students, most Americans go into considerable debt to pay for their degrees. International students face the same financial challenges, but do not qualify for many of the sources of financial aid that U.S. students do.
kun je beter ook maar niet naar luisteren

Kom op zeg.... het is ondertussen wel duidelijk dat Harvard een van de beste universiteiten ter wereld is... daarom financieren ze natuurlijk alles voor de gemiddelde student uit een eerste wereld land.
  zondag 20 april 2008 @ 18:21:57 #140
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_58183954
Je moet niet vergeten dat het financiele systeem van Harvard elk jaar weer op de schop wordt genomen, de eerste twee artikelen zijn te oud om nog relevante informatie te geven. Ten tweede moet je rekening houden met waar je over praat. Ik praat hier over een undergraduate opleiding, de links die jij geeft praten over een masteropleiding. Voor een undergraduate opleiding geldt wat ik heb gezegd.
pi_58208646
Ik wil Nickybol in deze discussie bijspringen (hoewel ik niet helemaal begrijp waarom hij niet wordt geloofd terwijl hij uit direkte ervaring rapporteert).

Harvard heeft sinds (meen ik) twee jaar een 'need blind' aanname beleid voor undergraduates. Dit betekent dat de aanmeldingscommissie die studenten aanneemt die ze graag willen hebben op basis van hun essay, schoolprestaties, aanbevelingsbrieven en buitenschoolse prestaties. Pas nadat die beslissing is genomen, wordt gekeken of de student financiele hulp nodig heeft om de studie te kunnen doen (de aanmeldingscommissie heeft deze informatie niet). Alle financiele hulp die een student nodig heeft, krijgt deze inderdaad als gift.

Harvard loopt hiermee voorop, maar andere universiteiten proberen te volgen. Ik heb zelf een undergraduate bij Columbia University (New York) gedaan. Columbia zou ook graag volledig need-blind invoeren, maar heeft nog niet voldoende middelen. Niettemin heb ik ongeveer 75% aan collegegeld teruggekregen aan beurzen. Alle beurzen waren een gift, dus geen lening. Als ik er echt werk van had gemaakt (fondsen aanschrijven, lobbyen) dan was 100 % ook wel gelukt. Ik had echter spaargeld (huis verkocht) tot mijn beschikking en de alsmaar kelderende wisselkoers van de dollar was een enorme meevaller.

Het onderscheid tussen undergraduate en graduate moet inderdaad wel gemaakt worden. Maar ook bij graduate opleidingen zijn beurzen beschikbaar zowel voor amerikanen als buitenlanders. De meeste Columbia graduate studenten die ik heb gesproken, hadden wel een of andere vorm van sponsoring. Bijvoorbeeld omdat ze erg goed zijn en overheidssteun krijgen. Veel MBA studenten krijgen collegegeld vergoed door hun eerste werkgever. PhD studenten worden doorgaans volledig door de universiteit gefinancieerd; wel wordt van hen verwacht dat ze professoren assisteren bij het geven van undergraduate klassen (TA).
pi_58209081
Wat ik me dan toch afvraag is, wat wint Harvard ermee om studenten gratis te laten studeren?
  maandag 21 april 2008 @ 20:03:43 #143
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_58209614
Het lijkt me nogal duidelijk wat Harvard ermee wint. In plaats van alleen maar rijke, verwende kindjes te hoeven toelaten kan Harvard de ideale klas toelaten, zonder te hoeven te kijken naar geld. In de filosofie van Harvard is een klas (1600 leerlingen) met een grote diversiteit in zowel ras, sociaal-economische afkomst als interesses en activiteiten een verrijking in vergelijking met enkel een klas met rijke wasp-kindjes.
pi_58210085
quote:
Op maandag 21 april 2008 19:46 schreef Repeat het volgende:
Wat ik me dan toch afvraag is, wat wint Harvard ermee om studenten gratis te laten studeren?
Ze nemen de slimsten en meest potentiele studenten gratis in om zo later (mond-op-mond) reclame te krijgen, alsmede hun reputatie opkrikken. Want de meest slimme hebben ook het meeste kans om het het verst te schoppen in hun carriere, dus krijg je zinnen in de media als "AON topbestuurder mr X, die bij Harvard gestudeerd heeft, zorgt voor een nieuwe record-winst"
pi_58211868
Maargoed, dan zit het over enkele jaren vol met slimme en zeer gemotiveerde Aziaten en Indiërs die allemaal niks betalen... Die instelling moet toch ergens van draaien, het zijn geen filantropen...
  maandag 21 april 2008 @ 21:42:55 #146
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_58212165
Harvard heeft een vermogen van 34,9 miljard dollar, en kan door rente en goede beleggingen hier goed van leven. Ook krijgen ze veel giften van alumni en andere organisaties. Over geld hoeft Harvard zich niet druk te maken....
  maandag 21 april 2008 @ 21:51:18 #147
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_58212407
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:42 schreef nickybol het volgende:
Harvard heeft een vermogen van 34,9 miljard dollar,
en waar komt dat geld dan vandaan? Nazi- oorlogsschatten? De schat van Indiana Jones?
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_58212479
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:51 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

en waar komt dat geld dan vandaan? Nazi- oorlogsschatten? De schat van Indiana Jones?
Giften van Alumni en organisaties vooral dus, en dan slim investeren.
pi_58212800
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:31 schreef Repeat het volgende:
Maargoed, dan zit het over enkele jaren vol met slimme en zeer gemotiveerde Aziaten en Indiërs die allemaal niks betalen... Die instelling moet toch ergens van draaien, het zijn geen filantropen...
Ik denk dat je daar nog verbaasd van staat te kijken, hoeveel geld Harvard jaarlijks terugkrijgt van alumni. En er lopen hier inderdaad veel Aziaten rond, maar de undergrads zijn over het algemeen (in mijn medische sector) hier opgegroeid en hebben de zelfde 'voor wat hoort wat' mentaliteit.
pi_58223146
quote:
Op maandag 21 april 2008 21:31 schreef Repeat het volgende:
De universiteiten (althans de prive universiteiten zoals Harvard) besluiten zelf wie ze aannemen en eerdere schoolprestaties zijn daarbij niet het enige criterium. Er wordt daarom ook bewust een klas met diversiteit samengesteld. Ze kunnen dus zelf vermijden dat er alleen maar Aziaten worden aangenomen.

Daarnaast is het zo dat de studenten die uiteindelijk het meeste doneren, tijdens hun studietijd nog arm zijn. Tijdens hun carriere gaan ze pas goed verdienen, daarbij geholpen door het feit dat ze bij Harvard of een andere goede universiteit afgestudeerd zijn. Dit opent in de VS nu eenmaal deuren. Deze studenten -of ze nu aziatisch zijn of niet- beseffen het sterkste dat ze hun rijkdom aan hun universiteiten te danken hebben en zullen grif doneren. Hier speelt trouwens ook mee dat doneren aan universiteiten fiscaal zeer voordelig is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')