Hier kan ik het aardig me eens zijn. Zeker die laatste zin is, volgens die vriend dus, zeker waar. Hij vond het niveau zeker niet bijzonder. Maar goed, de business school zal wel weer een stuk beter zijn vergeleken bij een nederlandse mba, denk ik... Blijft natuurlijk de vraag hoe nuttig een mba is.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
Harvard is vooral zo goed omdat het zo bekend is. Dat levert lekkere citatiescores op. Verder zal het gemiddeld niveau wel hoger zijn, maar ja lapzwansen zijn snel vertrokken als je tienduizenden dollars per jaar moet betalen. Ik denk dat zeker in de technische richtingen als natuurkunde, sterrenkunde etc het niveau in Nederland niet vreselijk veel lager zal zijn.
Maar komt dat niet vooral doordat Nederlandse MBA's zo belabberd zijn?quote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:51 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Hier kan ik het aardig me eens zijn. Zeker die laatste zin is, volgens die vriend dus, zeker waar. Hij vond het niveau zeker niet bijzonder. Maar goed, de business school zal wel weer een stuk beter zijn vergeleken bij een nederlandse mba, denk ik... Blijft natuurlijk de vraag hoe nuttig een mba is.
Waarschijnlijk wel. Ik had laatst een gesprek met een voormalig directielid van BCG met een mba van Harvard. Hij heeft nu zelf een of andere adviesbureau en werkt nog voor dat soort consultants. Maar goed, volgens hem was een mba uiteindelijk niet meer dan een tijdje vrij van je werk. De meerwaarde lag volgens hem meer in die 'break' en de verandering van omgeving dan in het onderwijs.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:00 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Maar komt dat niet vooral doordat Nederlandse MBA's zo belabberd zijn?
Welke bedrijven? Denk vooral aan de grote consultants (McKinsey, BCG, Bain). Het is enerzijds een lokkeretje voor ambitieuze werknemers, anderzijds een manier om ze nog hogere gekwalificeerd te maken. Dat telt in hun wereldje, zeker als ze hun hoge tarieven moeten verantwoorden.quote:Op dinsdag 14 februari 2006 10:45 schreef Billy_Mack het volgende:
hoe lang duurt een harvard MBA? wat kost het? welke bedrijven laten je voor zon periode daar studeren? en waarom?
Dat was een grpaje... 'How High' is een intens slechte film van een paar jaar terug met Method Man en Redman. De twee blowen graag en roken op een dag een 'magisch' blowtje en halen hun SAT's met glans. Vervolgens mogen ze op beursen naar Harvard, waar alles goed gaat tot hun magische blow op raakt....quote:
Met die case method heb ik gewerkt aan de Haas School of Business. Echt erg interessant om mee te werken zeker wanneer je groepsgenoten bij zo'n case uit verschillende majors komen. Hierdoor krijg je hele diverse insteken.quote:Op maandag 13 februari 2006 23:06 schreef Knakker het volgende:
Wat ik wel leuk vind aan de HBS is dat het volledig case-driven is; heel praktisch gericht.
Misschien ga ik ooit nog een MBAtje daar doen ofzo...
als ik één of ander prestigieus bedrijf kan vinden dat mij én aan wil nemen en het ook nog eens betaalt... not
John Nash studeerde aan Princetonquote:Op dinsdag 14 februari 2006 12:28 schreef Litso het volgende:
Hee, dat herken ik uit A Beautiful Mind
Mooie foto's, het is best een mooi gebouw ook
Ik meende dat hij later les gaf op Harvard?quote:Op woensdag 15 februari 2006 13:07 schreef Fatality het volgende:
[..]
John Nash studeerde aan Princeton(of ze hebben t op de verkeerde plaats opgenomen)
Volgens mij alleen op Princeton.. en volgens wikipedia ookquote:Op woensdag 15 februari 2006 13:14 schreef Litso het volgende:
[..]
Ik meende dat hij later les gaf op Harvard?
Of ben ik nu echt helemaal in de war?
Ze hebben beide gewoon een mooie campus + gebouwen.quote:Op woensdag 15 februari 2006 14:12 schreef Litso het volgende:
Nouja whatever, vooral deze foto doet me veel aan die film denken
Maar we raken enigszins offtopic
Erasmus staat ook vrij hoog aangeschreven in Europa...quote:
Behoorlijk vreemd plan, lijkt me vrij lastig om iets dergelijks ook daadwerkelijk te bereiken...quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:34 schreef Hoolaa het volgende:
Volgens mij is mijn universiteit (leiden) van plan een soort europeese harvard te worden. dit dmv van selectie aan de deur enz.. beetje een vreemd idee als je t mij vraagt.
wel goed dat ze nog beter selecteren, maar een harvard zal het nooit gaan worden
De Leidse universiteit staat bekend als een van de slechtste van Nederland. Een lange weg te gaan denk ik.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:34 schreef Hoolaa het volgende:
Volgens mij is mijn universiteit (leiden) van plan een soort europeese harvard te worden. dit dmv van selectie aan de deur enz.. beetje een vreemd idee als je t mij vraagt.
wel goed dat ze nog beter selecteren, maar een harvard zal het nooit gaan worden
Precies... Daarbij zal het lastig zijn om de budgetten van dergelijke buitenlandse universiteiten te evenaren en dat is uiteindelijk toch vrij belangrijk... Maar goed, het zal wel bij een plan blijven.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:37 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
De Leidse universiteit staat bekend als een van de slechtste van Nederland. Een lange weg te gaan denk ik.
Die budgetten zullen ze nooit halen. Overigens zijn budgetten niet zaligmakend, je hebt immers alleen goede docenten en goede studenten nodig voor de meeste studies, niet per se dure apparatuur. Een hoogleraar verdient hier ook al 100.000 euro, dat icm het forse aanzien van die post is voor velen al voldoende.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:40 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Precies... Daarbij zal het lastig zijn om de budgetten van dergelijke buitenlandse universiteiten te evenaren en dat is uiteindelijk toch vrij belangrijk... Maar goed, het zal wel bij een plan blijven.
Ben ik niet met je eens. Meeste goede docenten op de Tu hebben naast hun aanstelling aan de Tu ook nog een baan ernaast voor de echte centen. Toen ik nog in N-Amerika studeerde zag je daar een groot verschil. Docenten krijgen daar genoeg om hun volledige aandacht aan de universiteit te geven. Ik kon daar gewoon bij profs binnenlopen met vragen, terwijl zo'n prof 300 studenten had... Daar krijg je hier pas de kans toe als je aan je master begint...quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:44 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Die budgetten zullen ze nooit halen. Overigens zijn budgetten niet zaligmakend, je hebt immers alleen goede docenten en goede studenten nodig voor de meeste studies, niet per se dure apparatuur. Een hoogleraar verdient hier ook al 100.000 euro, dat icm het forse aanzien van die post is voor velen al voldoende.
Mee eens, daarom vind ik een initiatief als dat van de universiteit Leiden ook weinig kansrijk.quote:Op donderdag 16 februari 2006 00:39 schreef Knakker het volgende:
Het Nederlandse systeem heeft zo z'n voor- en nadelen.
Het nadeel is dat docenten niet genoeg betaald kunnen krijgen; gevolg is dat alléén de mensen met een hart voor hun (theoretisch) onderzoek aan de uni blijven hangen. Helemaal voor onderwijsdoeleinden zijn dit vaak niet de geschiktste mensen.
Voordeel is dat het Nederlandse onderwijs verschrikkelijk toegankelijk is. Natuurlijk vind ik dat ze die professoren meer moeten betalen... maar wie gaat dat betalen? De student uiteindelijk, en dat heb ik er niet voor over. Het niveau is goed genoeg; voor de mensen die méér willen zijn er zat alternatieven elders in het buitenland.
Dat is het totaal geschonken vermogen, waarvan de universiteit elke jaar zo'n 5% besteedt. Dus jaarlijks iets minder dan 1,3 miljard...quote:Op donderdag 16 februari 2006 16:26 schreef Billy_Mack het volgende:
sowieso kan een nederlandse uni nooit zoveel geld bij elkaar krijgen. ik dacht dat harvard een jaarlijks budget van ongeveer 20 miljard dollar (!) heeft...
edit: 25.9 miljard dollar
http://en.wikipedia.org/wiki/Harvard_University
Nou, staat bekend, staat bekend....de naam is nog steeds wel goed toch? Wat dat betreft dus wel vergelijkbaar met Harvard: hoog in de bol en de wereld trapt er nog in ookquote:Op woensdag 15 februari 2006 23:37 schreef Diederik_Duck het volgende:
De Leidse universiteit staat bekend als een van de slechtste van Nederland. Een lange weg te gaan denk ik.
ow okay, wat doen ze met de rest danquote:Op donderdag 16 februari 2006 18:04 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Dat is het totaal geschonken vermogen, waarvan de universiteit elke jaar zo'n 5% besteedt. Dus jaarlijks iets minder dan 1,3 miljard...
Ze houden het bedrag gewoon in stand door, zodat ze elke jaar het rendement kunnen gebruiken voor hun budget. Dit rendement moet dus rond de 5% (na belasting, inflatie, etc) liggen... Dit kun je als 'Harvard-geinteresseerde' toch hopelijk ook wel bedenken?quote:Op donderdag 16 februari 2006 22:33 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
ow okay, wat doen ze met de rest dan
Volgens mij is dat juist goed te doen. In het 2e/3e jaar wordt er veel uitgewisseld tussen de universiteiten dacht ik.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 13:01 schreef M1RR1E het volgende:
Ik heb deze zomer een dagje op Stanford rondgelopen, dat lijkt me eigenlijk nog beter dan Harvard.. ook zo'n prestige universiteit, maar dan in Sunny CaliforniaEcht een mooie campus, en de sfeer en de mensen zijn er erg relaxt. Ik zou daar dan ook zeker wel heen willen.. maar met geneeskunde is het volgens mij best onmogelijk om een deel van je studie in Amerika te doen
Das volgens mij heel vaak zo bij die medical schools.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 15:01 schreef Hoolaa het volgende:
Alleen co-schappen schijnt te doen te zijn. Aangezien Nederland een heel ander systeem hebben qua medische opleiding, is het volgens mij niet mogelijk om een deel van je studie(jaar 1-4) daar te doen. Daar heb je 4 jaar pre-med en dan 4-jaar medical school ofzo.
Stanford schijnt idd ook mooi te zijn. Qua geneeskunde schijnt het daar sowieso niet relax te zijn aangezien het buiten de stad ligt en dus en medisch centrum weinig bijzondere dingen binnen krijgt.
http://www.managersonline(...)sid1127336821,14127,quote:Op dinsdag 14 februari 2006 00:51 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Hier kan ik het aardig me eens zijn. Zeker die laatste zin is, volgens die vriend dus, zeker waar. Hij vond het niveau zeker niet bijzonder. Maar goed, de business school zal wel weer een stuk beter zijn vergeleken bij een nederlandse mba, denk ik... Blijft natuurlijk de vraag hoe nuttig een mba is.
Tijdens co-schappen wordt er idd veel uitgewisseld tussen universiteiten. Maar in Amerika doen ze heel moeilijk met verzekeringen enzo, vanwege de claim cultuur daar. Als je al toegelaten wordt ergens mag je echt geen patient aanraken, ze zijn veel te bang dat ze weer een rechtzaak aangespannen krijgen omdat er ook maar een dingetje verkeerd gaat.quote:Op vrijdag 17 februari 2006 14:23 schreef ChRoNiC het volgende:
[..]
Volgens mij is dat juist goed te doen. In het 2e/3e jaar wordt er veel uitgewisseld tussen de universiteiten dacht ik.
Hoi. Hoe is dat nu... het vmbo?quote:Op zondag 19 februari 2006 14:54 schreef obl het volgende:
How high is een dooooooooooooooooooope film! Wuhahahahahha lachen die film.
't VWO bedoel je vastquote:
Stoer johquote:Op zondag 19 februari 2006 16:13 schreef obl het volgende:
[..]
't VWO bedoel je vast
ja wel relaxed toch, 2 maanden niks doen en dan weekje bikkelen voor tentamens. Chill ouwe
Gare kerel..quote:Op zondag 19 februari 2006 16:13 schreef obl het volgende:
[..]
't VWO bedoel je vast
ja wel relaxed toch, 2 maanden niks doen en dan weekje bikkelen voor tentamens. Chill ouwe
Harvard, Brown, Cornell, Penn, Yale, Princeton, Columbia en Dartmouth. Stanford hoort niet officieel bij de Ivy League, het zijn allemaal universiteiten aan de oostkust van de VS die ergens voor de oorlog deze Ivy League zijn gestart...quote:Op zondag 19 februari 2006 17:52 schreef EddyMR het volgende:
Welke uni's vallen er nou in de Ivy League? Hardvard, Standford, Brown (?) en welke nog meer?
Robbert Dijkgraaf heeft toch ook Harvard afgewezen en is nu professor aan de UvA?quote:Op zondag 18 februari 2007 15:48 schreef Billy_Mack het volgende:
interessant artikel, dat zegt dat een Ivy League Uni geen garantie is voor goed onderwijs.
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1226150,00.html
Er zit een gast in die Harvard heeft afgewezen voor Davidson College
Bij voorbaat kansloos daar Nederlandse studenten al zeiken over 1500e collegegeld. Als dat 10 keer zoveel wordt dan is iedereen alleen maar aan het janken over dat hoge collegegeld en dat ze dat niet eerlijk vinden omdat iedereen een gelijke kans zou moeten hebben.quote:Op zondag 18 februari 2007 15:47 schreef Billy_Mack het volgende:
een schopje na 1 jaar![]()
Harvard is nogal in opspraak, de president, Larry Summers is eruit gekickt...
Wat vinden jullie eigenlijk van Ruttes ambities om een Nederlandse Harvard te maken? Ik vind het een goed plan, denk alleen dat de financiering een probleem wordt...
Stelling: Nederlandse Uni's zijn niet ambitieus genoeg!!!
RSM staat op 7 van beste business schools in Europe (bron Financial Times) en het MBA programma staat op een gedeelde 30e plaats. RSM heeft links met Wharton (hoger aangeslagen op business gebied dan Harvard), Bocconi, LSE, HEC, ESADE en nog veel meer schools. Dus geen Harvard nodig in NL lijkt me zo...quote:Op zondag 18 februari 2007 15:47 schreef Billy_Mack het volgende:
een schopje na 1 jaar![]()
Harvard is nogal in opspraak, de president, Larry Summers is eruit gekickt...
Wat vinden jullie eigenlijk van Ruttes ambities om een Nederlandse Harvard te maken? Ik vind het een goed plan, denk alleen dat de financiering een probleem wordt...
Stelling: Nederlandse Uni's zijn niet ambitieus genoeg!!!
jij praat alleen over een Business School... maar Harvard heeft nog veel meer schools onder zich, waar geen enkele Nederlandse Uni/faculteit mee kan concurrerenquote:Op zondag 18 februari 2007 18:00 schreef Public_NME het volgende:
[..]
RSM staat op 7 van beste business schools in Europe (bron Financial Times) en het MBA programma staat op een gedeelde 30e plaats. RSM heeft links met Wharton (hoger aangeslagen op business gebied dan Harvard), Bocconi, LSE, HEC, ESADE en nog veel meer schools. Dus geen Harvard nodig in NL lijkt me zo...
Ik weet niet of dit wel waar is.quote:Op zondag 18 februari 2007 18:31 schreef Billy_Mack het volgende:
[..]
jij praat alleen over een Business School... maar Harvard heeft nog veel meer schools onder zich, waar geen enkele Nederlandse Uni/faculteit mee kan concurreren
Hoewel ik niet enorm onder de indruk ben van Harvard (merendeel van mij collega's komt van Ivy League, stelt een stuk minder voor dan je zou denken), vind ik het RSM nou niet bepaald een goed voorbeeld. Ten eerste zijn al die onderzoeken compleet anders en biedt het weinig meer dan een enquete onder studenten, danwel werkgevers. Vaak zie je verplaatsingen tussen de jaren die nogal aanzienlijk zijn en plaatsen deze organen gelukkig zelf de nodige caveats.quote:Op zondag 18 februari 2007 18:00 schreef Public_NME het volgende:
[..]
RSM staat op 7 van beste business schools in Europe (bron Financial Times) en het MBA programma staat op een gedeelde 30e plaats. RSM heeft links met Wharton (hoger aangeslagen op business gebied dan Harvard), Bocconi, LSE, HEC, ESADE en nog veel meer schools. Dus geen Harvard nodig in NL lijkt me zo...
Ligt er ook maar aan welk onderzoek je erbij pakt.quote:Op woensdag 15 februari 2006 23:37 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Als de meerwaarde volgens die Boston Consulting knakker meer ligt in de break en de verandering van omgeving dan in het MBA-programma dan kan ik de 45.000 dollar die je neertelt voor een Harvard-MBA wel beter bestedenquote:Op dinsdag 14 februari 2006 01:08 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Waarschijnlijk wel. Ik had laatst een gesprek met een voormalig directielid van BCG met een mba van Harvard. Hij heeft nu zelf een of andere adviesbureau en werkt nog voor dat soort consultants. Maar goed, volgens hem was een mba uiteindelijk niet meer dan een tijdje vrij van je werk. De meerwaarde lag volgens hem meer in die 'break' en de verandering van omgeving dan in het onderwijs.
Eens!quote:Op dinsdag 20 februari 2007 10:36 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Als de meerwaarde volgens die Boston Consulting knakker meer ligt in de break en de verandering van omgeving dan in het MBA-programma dan kan ik de 45.000 dollar die je neertelt voor een Harvard-MBA wel beter besteden. Van alle 1001 manieren waarop ik dan een sabbatical kan invullen is het volgen van een MBA er geen één.
[afbeelding]
Dat is dus HBO?quote:Op woensdag 2 april 2008 10:24 schreef nickybol het volgende:
Ok ontopic dan! Ik ben maandag toegelaten tot Harvard College voor een undergraduate degree!
Netjes, gefeliciteerd dan.quote:Op woensdag 2 april 2008 12:09 schreef Grumpey het volgende:
Zelf net terug van een half jaar Cambridge (UK), echt aanrader voor iedereen!
Bij mijn master ben ik echt niet uniek, er zijn mensen ook naar Berkeley, Oxford, MiT en Heidelberg gegaan. Als je maar een goed aangeschreven onderzoeksmaster hebt hier in Nederland, dan is een half jaartje aan zo'n universiteit zeer goed mogelijk hoor!
Nee, nee, ja!quote:Op woensdag 2 april 2008 10:32 schreef Knevelt het volgende:
Zijn je ouders miljonair? Hebben je ouders een geschiedenis op Harvard? Bars jij van talent, ambitie en inzet? Kun je die drie vragen met 'ja' beantwoorden dan is Harvard waarschijnlijk iets voor jou!
Nee, dit is Harvard! De beste universiteit ter wereld! Een undergraduate degree is een bacheloropleiding, graduate degrees zijn masters en PhDs.quote:Dat is dus HBO?
de beste is natuurlijk niet helemaal zeker nu diverse rankings Berkeley op nummer 1 hebben gezetquote:Op woensdag 2 april 2008 16:13 schreef nickybol het volgende:
[..]
Nee, nee, ja!
[..]
Nee, dit is Harvard! De beste universiteit ter wereld! Een undergraduate degree is een bacheloropleiding, graduate degrees zijn masters en PhDs.
London school of Economics !quote:Op woensdag 2 april 2008 18:08 schreef Public_NME het volgende:
Wat ga je doen dan? Business? Dan zou ik toch liever naar UPenn gaan...
Ja ik bedoelde ook Bachelor... wat dus HBO (4 jaar) is of WO (3 jaar) ...quote:Op woensdag 2 april 2008 16:13 schreef nickybol het volgende:
[..]
Nee, nee, ja!
[..]
Nee, dit is Harvard! De beste universiteit ter wereld! Een undergraduate degree is een bacheloropleiding, graduate degrees zijn masters en PhDs.
Wharton staat nog steeds op #1 hoor...quote:
En, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Je hebt gewoon een Nederlands paspoort en gaat er geheel op eigen houtje heen zonder uitwisselingsprojecten met je huidige uni of wat dan ook?quote:Op woensdag 2 april 2008 10:24 schreef nickybol het volgende:
Ok ontopic dan! Ik ben maandag toegelaten tot Harvard College voor een undergraduate degree!
Ik denk dat voor veel mensen het ook een probleem is dat je dat geld in Nederland nooit weer terugverdient.quote:Op zondag 18 februari 2007 16:54 schreef Repeat het volgende:
[..]
Bij voorbaat kansloos daar Nederlandse studenten al zeiken over 1500e collegegeld. Als dat 10 keer zoveel wordt dan is iedereen alleen maar aan het janken over dat hoge collegegeld en dat ze dat niet eerlijk vinden omdat iedereen een gelijke kans zou moeten hebben.
Dit zet je toch niet op je cvquote:Op woensdag 2 april 2008 15:14 schreef Grumpey het volgende:
Het staat leuk op CV, zeker omdat ik 9 heb gekregen,
UTwente heeft een aardige campus, meer een campus gevoel dan de UvT. Maar over welke particuliere universiteiten heb jij het? Nyenrode? Islamic University of Rotterdam? Kampen? Universiteit voor Humanistiek? Als je University College Utrecht of Roosevelt Academy bedoelt; die zijn niet particulier (of er een ruk aan is is subjectiefquote:Op woensdag 2 april 2008 18:15 schreef OldJeller het volgende:
Esthetisch: de Universiteiten in de US zijn bij voorbaat al mooier, groter en er wordt in b.v. Harvard heel veel geld in gepompt door particulieren, zodat ze meer mogelijkheden hebben.
Zulke campussen zijn ook altijd leuk.. hier heb je een slapaftreksel, nml. UVT en wat kleine particuliere Universiteiten waar het geen ruk aan is op de campus.
Amerikaanse Bachelors zijn bijna altijd 4 jaar, maar een Harvard BA zou ik toch niet bij de HBO'ers scharen. Niet dat alle Harvard grads per definitie ubermenschen zijn ofzo, maar je kan niet zomaar Nederlandse en Amerikaanse Bachelors op 1 hoop gooien.quote:Op woensdag 2 april 2008 19:01 schreef Xith het volgende:
[..]
Ja ik bedoelde ook Bachelor... wat dus HBO (4 jaar) is of WO (3 jaar) ...
nee natuurlijk niet, maar ik kan het nu wel als goede referentie gebruiken. 'Ervaring' is leuk, maar ook beetje lege huls, ik kan nu ook aangeven dat ik daadwerkelijk gewaardeerd ben geweest, niet onbelangrijk.quote:Op donderdag 3 april 2008 08:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dit zet je toch niet op je cv...het gaat natuurlijk om de ervaring lijkt me.
Ben ook een beetje jaloers natuurlijkquote:Op donderdag 3 april 2008 13:18 schreef Grumpey het volgende:
[..]
nee natuurlijk niet, maar ik kan het nu wel als goede referentie gebruiken. 'Ervaring' is leuk, maar ook beetje lege huls, ik kan nu ook aangeven dat ik daadwerkelijk gewaardeerd ben geweest, niet onbelangrijk.
Tuurlijk wel op je CV zetten. Daar zet je toch al je studies en stages op die relevant zijn tot de functie die je gaat doen. Het gaat erom dat je door middel van je CV aantoont wat je achtergrond aan opleidingen en werkervaring is. Daar hoort dit zeker bij.quote:Op donderdag 3 april 2008 08:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
Dit zet je toch niet op je cv...het gaat natuurlijk om de ervaring lijkt me.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |