abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_36200074
Ha

Bedankt precies wat ik zocht
pi_36200174
Victor wooten les

http://video.google.com/videoplay?docid=-4449818176212403705&q=victor+wooten

omg!

(ja sorry maar het bassisten topic wil niet lopen daarom maar ff hier, goeie les iig )
Buy it, use it, break it, fix it,
Trash it, change it, mail - upgrade it,
Charge it, point it, zoom it, press it,
Snap it, work it, quick - erase it,
pi_36200445
quote:
Op maandag 20 maart 2006 07:56 schreef Verenjano het volgende:
Kijk hier eens: http://www.freelicks.net/Fade_to_black2.htm
Super link! Bedankt!

Iemand nog meer van dit soort links misschien, dus met video? Ik zelf had de volgende gevonden:

http://www.farhat.name/index_ingles.htm

Doet het alleen in IE, dus niet in firefox!
  maandag 20 maart 2006 @ 15:35:25 #105
58063 uppie83
Sousousou
pi_36201837
quote:
Op maandag 20 maart 2006 14:45 schreef Viper2k1 het volgende:

[..]

Super link! Bedankt!

Iemand nog meer van dit soort links misschien, dus met video? Ik zelf had de volgende gevonden:

http://www.farhat.name/index_ingles.htm

Doet het alleen in IE, dus niet in firefox!
Wat een bagger site is het dan
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_36201957
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 08:52 schreef Windsurfbart het volgende:
Even een vraagje over het stemmen van mijn gitaar. Zijn er ook progs te vinden die ik op mijn pc kan installeren en via de microfoon het geluid opnemen (ik speel klassiek spaans gitaar, zojuist mijn G snaar de helft korte gemaakt, kan dus weer een nieuwe kopen)
http://www.musicmasterworks.com/tuning_software.html
Werkt via de microfoon van de pc, en is volgens de website 99,9% betrouwbaar.
pi_36204950
Hallo allen, ik ben nieuw hier.

Na lange tijd van lurken toch maar een account aangemaakt. Ik speel sinds enkele maanden gitaar, niet al te geweldig kan ik wel zeggen, maar goed. Ik kan inmiddels meerdere akkoorden fatsoenlijk spelen.

Vandaag toch maar besloten dat ik les nodig heb, wat info aangevraagd bij de muziekschool. Folders thuis gekregen enz.

Nu staat er in de folder:
Akoestische gitaar - basis-
Op de zogenaamde spaanse gitaar, leer je de grondbeginselen van het gitaarspelen. Je leert belangrijke zaken als het gebruiken van een goede techniek, en het lezen van noten

Klinkt wel erg basic, vooral als je het vergelijkt met:
Akoestische gitaar - gevorderd-
Je verdiept je gitaarspel verder op de spaanse klassieke gitaar. Er wordt meer aandacht aan de verschillende technieken zoals tokkelen besteed.
Tevens leer je begeleiden met verschillende akkoorden. Hierwoor wordt een goede basis gelegd voor het spelen van diverse stijlen, van klassiek tot pop.

Noten lezen kan ik niet, maar daar heb ik eigenlijk ook totaal geen behoefte aan. Iemand enig idee wat ik moet doen? Alvast bedankt.
pi_36205153
Een gitaarleraar zoeken die niet zo "volgens het boekje" werkt, maar je de basis aanleert en daarin gelijk de richting die jij op wilt verwerkt. Ik had ook geen behoefte aan spaanse gitaar leren, dus iemand gezocht die niet daar per sé mee wil beginnen. Als je er met tegenzin in de eerste paar maanden mee zit te kloten wordt het niet zo snel wat.
pi_36205305
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:26 schreef Tfz het volgende:
Een gitaarleraar zoeken die niet zo "volgens het boekje" werkt, maar je de basis aanleert en daarin gelijk de richting die jij op wilt verwerkt. Ik had ook geen behoefte aan spaanse gitaar leren, dus iemand gezocht die niet daar per sé mee wil beginnen. Als je er met tegenzin in de eerste paar maanden mee zit te kloten wordt het niet zo snel wat.
Mee eensch! Motivatie houden is al moeilijk zat, dus geen dingen doen die echt tegen je wil en richting in gaan.
pi_36206627
Ik had ook geen zin om naar een muziekschool te gaan.
Gelukkig heeft de muziekzaak hier tegenwoordig ook een school boven het pand en daar heb ik het behoorlijk naar me zin. M'n leraar en ik steken elkaar steeds aan wat betreft motivatie en dat geeft dan ook een goed gevoel als je naar huis gaat.

Kijk er wekelijks naar uit totdat het zaterdag is
  maandag 20 maart 2006 @ 20:05:13 #111
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_36210330
Da's beter... muziekschool haalt alle fun uit het spelen. Vooral als je in een groep zit want niemand gaat verder voordat Jan met de worstenvingers het ook kan
Muziekschool is voor kids die gedwongen worden door ouders zonder enige kennis van muziek en voor dummies.
Het laatste waar ze zich mee bezighouden is gitaarspelen lijkt het wel..
En er dan ook nog voor betalen
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_36210819
Dank allen, dat gevoel had ik zelf ook al, maar nu weet ik het dus zeker. Zal binnenkort eens bij de winkel langs waar ik mijn gitaar gekocht heb, misschien heeft die man nog een adresje.
pi_36211106
jaaaaaaaaa
Kom net terug van m'n eerste les Super vet
Zo, nu ga ik snel oefenen

ow, en ik heb dus ook een leraar die me eerst de basis goed wil leren en dan gaan we een kant op die ik leuk vind
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
  maandag 20 maart 2006 @ 23:19:05 #114
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_36218173
quote:
Op maandag 20 maart 2006 17:32 schreef Viper2k1 het volgende:

[..]

Mee eensch! Motivatie houden is al moeilijk zat, dus geen dingen doen die echt tegen je wil en richting in gaan.
Het is nooit verkeerd om ook dingen te kunnen spelen waar je zelf nix aan vind.. vooral in het begin (ik weet het ,klinkt tegenstrijdig) Bijv. country en folkmuziek vinnik nix aan maar er zitten kleine techniekjes en frutseltjes in die je veel breder kan toepassen als je ze eenmaal kent.
Keep an open mind ,vooral in muziek is dat belangrijk want je kan er altijd je eigen sausje overheen gooien
Anders ga je al vastroesten op het moment dat je powerchords ontdekt.

En het is toch ook te gek als je iemand anders blij kan maken met een verzoeknummertje?
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
pi_36223490
quote:
Op maandag 20 maart 2006 23:19 schreef jehovaguerilla het volgende:

[..]

Het is nooit verkeerd om ook dingen te kunnen spelen waar je zelf nix aan vind.. vooral in het begin (ik weet het ,klinkt tegenstrijdig) Bijv. country en folkmuziek vinnik nix aan maar er zitten kleine techniekjes en frutseltjes in die je veel breder kan toepassen als je ze eenmaal kent.
Keep an open mind ,vooral in muziek is dat belangrijk want je kan er altijd je eigen sausje overheen gooien
Anders ga je al vastroesten op het moment dat je powerchords ontdekt.

En het is toch ook te gek als je iemand anders blij kan maken met een verzoeknummertje?
Ohh zeker, helemaal mee eens! Maar als je net begint en je komt er op een gegeven moment achter dat alles niet zo snel gaat als dat jij wilt dan is het, denk ik, beter om een nummer of oefening te hebben die leuk is om te doen. Dat houdt de motivatie, denk ik, hoger dan een nummer of oefening waarvan je het gevoel hebt dat dat wel nooit zal lukken.
(ookal weten de mensen die al wat langer spelen dat gewoon doorgaan wel de oplossing is, je bouwt toch vingerkracht en motoriek op en later blijkt dat je een stuk wel kan spelen)
pi_36252897
Ik heb zelf ongeveer nu de intro van "Weather with you" van de Crowded House gevonden.

Ben nog niet zo heel goed in de notatie, maar zo gaat ie naar mijn idee

1
2
3
4
5
6
-0-0-0-0-023---0-0------------------
--5-5-5-5-----5-5--33h5p32----------
----------------------------2--2-4-0
------------------------------------
ウプピエ 八十三 << u-pu-pi-e hachi-ju-san, ik denk ik zeg het er maar ff bij :P
pi_36390718
Kan je op zo een gitaar ook echt spelen ?

pi_36390976
quote:
Op zondag 26 maart 2006 22:38 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
Kan je op zo een gitaar ook echt spelen ?

[afbeelding]
't is een bas he
Ik ken wel meer gitaren met van die rare vormen...en dat komt het speelgemak niet ten goede...ikzelf zou nooit zoiets kopen
Brutal. Fucking. Metal.
pi_36391274
quote:
Op zondag 26 maart 2006 22:46 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

't is een bas he
Ik ken wel meer gitaren met van die rare vormen...en dat komt het speelgemak niet ten goede...ikzelf zou nooit zoiets kopen
Hij was er ook in gewone en ik weet het verschil niet.
pi_36391322
Het verschil is hier best duidelijk: 4 snaren..
Een "normale" gitaar heeft 6 snaren.. een bas 4 of 5..
Ook is het goed te zien aan de dikte van de snaren
Brutal. Fucking. Metal.
  zondag 26 maart 2006 @ 23:00:02 #121
32679 PsyCha
Krieltje!
pi_36391345
tvp
pi_36391358
quote:
Op zondag 26 maart 2006 23:00 schreef PsyCha het volgende:
tvp
Hoi!
Brutal. Fucking. Metal.
  zondag 26 maart 2006 @ 23:04:16 #123
32679 PsyCha
Krieltje!
pi_36391482
quote:
Op zondag 26 maart 2006 23:00 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Hoi!
'ello
pi_36392048
quote:
Op zondag 26 maart 2006 22:59 schreef -_Guitarist_- het volgende:
O.
pi_36392217
quote:
De hals is vaak ook langer en de stemmechanieken zijn ook erg groot.
  zondag 26 maart 2006 @ 23:41:40 #126
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_36392593
quote:
Het is vaak ook te zien aan het gezicht van degene die het ding vasthoudt: stoicijnse blik = bassist, een blik alsof ie een brandblusser (en dan geen kleintje) in z'n aars geduwd krijgt = gitarist.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_36392940
quote:
Op zondag 26 maart 2006 23:41 schreef Nickthedick het volgende:

[..]

Het is vaak ook te zien aan het gezicht van degene die het ding vasthoudt: stoicijnse blik = bassist, een blik alsof ie een brandblusser (en dan geen kleintje) in z'n aars geduwd krijgt = gitarist.
haha
Ik gaf dan ook maar een paar voorbeelden waaraan je het kon zien
Brutal. Fucking. Metal.
pi_36442786
Zo'n capo is toch wel lekker voor de sound
  dinsdag 28 maart 2006 @ 20:36:52 #129
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_36445192
Zo, ik heb nu echt een gitaar gekocht. Een Stagg van 65 euro. Meteen een tune apparaatje erbij en wat plectrums. Vervolgens van internet een "Complete Idiots Guide to Playing the Guitar 2nd edition" opgehaald en begonnen

Dat stemmen is ook maar een ramp. Net zo lang bezig geweest tot dat apparaatje voor alles groen licht gaf, 5 minuten getokkeld en alles was weer rood. Toen op de handmatige manier gestemd (dat die tonen gelijk moeten klinken enzo als je de 5e -en 1x de 4e- fret in drukt). Enfin, Toen klonk het naar mijn gevoel al wat beter.

Eerste C akkoord gepoogd aan te slaan. Ook leuk, dan raak je telkens met je vingers een andere snaar aan en dan klinkt het alsof je een schepnet aanslaat
Mijn vingers wat verlegd en toen ging ie goed (poeh, je moet je vingers wel aardig gekromd houden om niet de onderliggende snaren aan te raken!). Ik vond het akkoord overigens helemaal nergens naar klinken. Helemaal geen lekker geluid in.

Volgende akkoord was een G7. Die klonk al meer als een echt akkoord. Volgens mij is mijn gitaar nog niet juist afgestemd.

Maar goed, nu proberen snel van ene akkoord naar het andere te gaan, ook een leuke uitdaging...

tot zover mijn dagboek

Ik kan het natuurlijk ook in 60 minuten proberen te leren...
http://www.fret2fret.com/index1.html

[ Bericht 11% gewijzigd door Funkytrip op 28-03-2006 22:17:12 ]
Nu met gitaar!
pi_36449986
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 20:36 schreef Funkytrip het volgende:

Ik kan het natuurlijk ook in 60 minuten proberen te leren...
http://www.fret2fret.com/index1.html

Ja natuurlijk, hij leert mensen in 60 minuten spelen waar anderen jaren voor nodig hebben
pi_36450004
Oke, ik ben na het luisteren van wat Victor Wooten nummers op zoek gegaan naar Harmonics of op z'n Nederlands Flageoletten... Gelukkig heb ik Natuurkunde 2, want er zit behoorlijk wat natuurkunde achter die dingen whaha

Interressant leesvoer

http://www.harmony-central.com/Guitar/harmonics.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flageolet_%28speelwijze%29

Vooral die eerste, als je even door de natuurkundige appel heen bijt leer je echt veel theorie achter je (bas)gitaar , ook hoe het komt dat als je dichter bij de kam speelt het geluid ook scherper en scheller gaat klinken.

Maar mijn vraag, heeft iemand nog goeie links hoe je echt liedjes met die dingen kan spelen met behulp van kunstmatige flageoletten (prachtig woord trouwens )?
Zoals Victor Wooten doet in z'n cover van Norwegian Wood van The Beatles? Hier kan je dit luisteren op 1:07

Alvast bedankt

[ Bericht 14% gewijzigd door Agiath op 28-03-2006 23:22:39 ]
pi_36450018
ik speelde vandaag ff over zown roland microcube, 10 watt voor 110 euro,, maar daar komt echt een goed geluid uit zeg!!! (voor 10 watt)
edit, verkeerde gitaristen topic
PS4 online: micro_nl
  woensdag 29 maart 2006 @ 15:21:51 #133
57892 savale
lalalalaaa
pi_36463721
even een tip als je gaat stemmen met een stemkasje. Sla je snaren dan aan met een plectrum. Je zult zien dat het wijzertje veel stabieler blijft dan dat je het met je vinger doet.
<a href="http://www.savale.nl" target="_blank" rel="nofollow">savale.nl</a>
pi_36467586
quote:
Op woensdag 29 maart 2006 15:21 schreef savale het volgende:
even een tip als je gaat stemmen met een stemkasje. Sla je snaren dan aan met een plectrum. Je zult zien dat het wijzertje veel stabieler blijft dan dat je het met je vinger doet.
En daarbij...niet 1 keer aanslaan, kijken of hij goed is en dan meteen naar de volgende snaar gaan... sla die snaar eens wat vaker aan...soms wijkt hij alsnog af
Brutal. Fucking. Metal.
  maandag 10 april 2006 @ 00:12:56 #135
25878 MOD
Hee!! Bob is aan het kotsen!!
pi_36810322
Hey kan iemand me helpen miss?
Ik krijg geen harmonics meer bij mn 5e frets..
Ja een heel klein beetje, maar lang niet zo zuiver als bij de 12e fret

Ik heb net mn snaren vervangen door iets dikkere snaren, maakt dat wat uit?
Veder issie goed gestemd..
Met het zelfde gemak, woon je in de afvalbak!
pi_36810713
Welk element gebruik je? Om harmonics te gebruiken kun je het beste je brug element gebruiken. Dan klinken die het hardst. Ik ken dus iemand die altijd neck element gebruikt en dus een keer met hetzelfde probleem kwam
  maandag 10 april 2006 @ 00:35:15 #137
25878 MOD
pi_36810845
quote:
Op maandag 10 april 2006 00:29 schreef DuranK het volgende:
Welk element gebruik je? Om harmonics te gebruiken kun je het beste je brug element gebruiken. Dan klinken die het hardst. Ik ken dus iemand die altijd neck element gebruikt en dus een keer met hetzelfde probleem kwam
Ah vandaar
Want ik zit nu op mn neckelemt te spelen, maar tis een soort van blues nummer dat ik na probeer te doen en die klinkt nogal schel op de brugelement.. Ik snapte er al niks van

Thanx!
pi_36970889
Ik gebruik een oude akoestische gitaar uit 1980 met 3 stalen snaren en 3 nylon. moet het trouwens ook nog goed stemmen. En ik heb die stippen niet op de gitaar, Waar dient dat eigenlijk voor?
En is het beter om gewoon een nieuwe te kopen?
Mario Strikers Charged FC: 017280 389805
pi_36970967
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 23:15 schreef Agiath het volgende:
Oke, ik ben na het luisteren van wat Victor Wooten nummers op zoek gegaan naar Harmonics of op z'n Nederlands Flageoletten... Gelukkig heb ik Natuurkunde 2, want er zit behoorlijk wat natuurkunde achter die dingen whaha

Interressant leesvoer

http://www.harmony-central.com/Guitar/harmonics.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flageolet_%28speelwijze%29

Vooral die eerste, als je even door de natuurkundige appel heen bijt leer je echt veel theorie achter je (bas)gitaar , ook hoe het komt dat als je dichter bij de kam speelt het geluid ook scherper en scheller gaat klinken.

Maar mijn vraag, heeft iemand nog goeie links hoe je echt liedjes met die dingen kan spelen met behulp van kunstmatige flageoletten (prachtig woord trouwens )?
Zoals Victor Wooten doet in z'n cover van Norwegian Wood van The Beatles? Hier kan je dit luisteren op 1:07

Alvast bedankt
Niemand?
  zaterdag 15 april 2006 @ 02:31:59 #140
25878 MOD
pi_36973478
Er is vast wel wat te vogelen op gehoor, miss is er wel een tab van te vinden, maar hier heb je iig een kaartje waar alle harmonics liggen op je gitaar:

http://www.guitar-and-bas(...)monics-positions.jpg
pi_36973627
puik topic dit!
  zaterdag 15 april 2006 @ 09:57:07 #142
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_36975058
quote:
Op zaterdag 15 april 2006 00:09 schreef DaggerNL het volgende:
Ik gebruik een oude akoestische gitaar uit 1980 met 3 stalen snaren en 3 nylon. moet het trouwens ook nog goed stemmen. En ik heb die stippen niet op de gitaar, Waar dient dat eigenlijk voor?
En is het beter om gewoon een nieuwe te kopen?
Zou eerst eens of Nylon of Stalen snaren kopen , dat klinkt al een stuk beter.
Die stippen dient gewoon als aantoning van waar de akkoorden zich bevinden.
Als je dat zelf weet, dan boeit het niet, als beginner is het wel handig.
K heb zelf ook een oude akoestische gitaar, vind hem wel fijn
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  zaterdag 15 april 2006 @ 10:02:01 #143
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_36975109
haha moet je kijken wat ik net vond!
Toen ik net begon met gitaar spelen, zo'n 2,5 jaar geleden had ik iets opgenomen.
Eerst accoorden en toen solotje.

http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=audio&file=soloprobeer2.mp3
pi_37001355
Ik zit nu een tijdje te oefenen om barréakkoorden te spelen, maar ik krijg het gewoon NIET voor elkaar om een hele fret af te klemmen

Tips?
Ik bevestig het vooroordeel dat vrouwen geen kaart kunnen lezen.
*spiekt*
  zondag 16 april 2006 @ 12:13:03 #145
57945 Stefkuh
The Hunter
pi_37001502
quote:
Op zondag 16 april 2006 12:05 schreef meami het volgende:
Ik zit nu een tijdje te oefenen om barréakkoorden te spelen, maar ik krijg het gewoon NIET voor elkaar om een hele fret af te klemmen

Tips?
Moet ik helpen? Ohnee dat kan ik niet.. NEWBIE MELDT
Wie schopt ze allemaal in elkaarrrrr... Huntelaaarrrrr Huntelaahahaaaaarrrrr!!
pi_37003947
Beetje spelen met hoe je vinger plaatst op 1 hele rij.
De rest is ook gewoon weer een kwestie van oefenen en oefenen
pi_37004428
quote:

Tips?
ik kan ook nog steeds niet goed alles af klemmen, klinkt soms altijd nog 1 snaar een beetje dof, gewoon lekker elke dag paar uurtjes oefenen
pi_37017653
Meesttal krijg ik de D snaar niet helemaal mooi afgeklemd, omdat daar net niet een kootje van mijn vinger zit.. (precies op het buigpunt)
  dinsdag 18 april 2006 @ 00:24:44 #149
25878 MOD
pi_37050658
Kan iemand me miss vertellen hoe de intro gaat van Aquarius, die van The party animals?
3 grepen, maar ik kom er niet uit
pi_37133361
quote:

Tips?
Als je geen lagere dan die barré gebruikt, kan je natuurlijk ook denken aan een capo
Brutal. Fucking. Metal.
pi_37135427
quote:
Op dinsdag 18 april 2006 00:24 schreef MOD het volgende:
Kan iemand me miss vertellen hoe de intro gaat van Aquarius, die van The party animals?
3 grepen, maar ik kom er niet uit
Voor mn gevoel is het niet helemaal goed, maar als het goed is speel je C# D# en Fm met de b en kleine e snaar open en een capo op de eerste fret. Met die pedal notes zijn het eigenlijk andere akkoorden, maar ik heb geen zin om dat uit te zoeken.

C# [9 11 11 10 1 1]
D# [11 13 13 12 1 1]
Fm [13 15 15 113 1 1]
In fact, one thing you should look for is a scene where a nymphomaniac is getting reamed by a hunchback next to the carcass of a dead donkey in a shed. But they probabiy cut that part out for TV.
  donderdag 20 april 2006 @ 20:10:41 #152
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_37137991
Hoe kan ik het voor elkaar krijgen om mn wijsvingen op fret 7 (snaar 6) en mn pink op fret 12 (snaar 5) te krijgen? Als ik mn duim achter mn wijsvinger schuif gaat het al iets beter, maar echt lekker gaat het niet... Kwestie van rekken ofzo?
Tot zover het nieuws
  donderdag 20 april 2006 @ 20:34:18 #153
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_37138871
waarom wil je dat doen?
  donderdag 20 april 2006 @ 20:47:44 #154
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_37139401
quote:
Op donderdag 20 april 2006 20:34 schreef boem-dikkie het volgende:
waarom wil je dat doen?
Om gitaar te spelen?
Tot zover het nieuws
pi_37139454
quote:
Op donderdag 20 april 2006 20:10 schreef L.Mo het volgende:
Hoe kan ik het voor elkaar krijgen om mn wijsvingen op fret 7 (snaar 6) en mn pink op fret 12 (snaar 5) te krijgen? Als ik mn duim achter mn wijsvinger schuif gaat het al iets beter, maar echt lekker gaat het niet... Kwestie van rekken ofzo?
Kwestie van rekken inderdaad. De add2 accoorden in Message in a Bottle hebben wat dat betreft wonderen gedaan voor het bereik van mijn linkerhand.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_37417249
stiekeme tvp
pi_37437532
quote:
Op woensdag 15 februari 2006 18:54 schreef Tha_Butcha het volgende:
gewoon 2 noten aanslaan, zijn 2 noten van 1/8 tel op persies te zijn, en die daarna is een zoveelste rust, voor zover mijn stoffige muziekkennis het toelaat.
zullen we het 1/16 tel noemen? ;-)
1/8 is met één 'vlaggetje'
1/16 is met twéé 'vlaggetjes'
  donderdag 4 mei 2006 @ 10:46:39 #158
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_37537715
Ik heb mijn gitaar nu een maandje en al mijn ups en downs gehad hehe. Dan pak ik hem, sla wat akkoorden aan 5 minuten lang en keer dan weer terug naar mijn pc (damn World of Warcraft verslaving). Had hem eigenlijk al een paar weken niet meer aangeraakt tot ik een paar dagen terug mezelf vermande en wederom begon te oefenen. En nu denk ik er de hele tijd aan

Tot nu toe speelde ik een akkoord, spendeerde een paar seconden met het verleggen van mijn vingers naar een ander akkoord en speelde dat akkoord dan. Inmiddels ken ik al wat akkoorden uit mijn hoofd (tokkelen nog niet echt geprobeerd). Maar er zat geen lijn in, tenzij elke dag een akkoord uit je hoofd leren een lijn is.

Maar toen was daar ineens de spark. Zocht op internet een liedje op met wat makkelijke akkoorden en vond Wonderwall. Toen ik het eerste akkoord aansloeg dacht ik 'verrek! zo klinkt het echt ' en sindsdien zoek ik allemaal liedjes op waarvan ik de eerste tonen probeeer na te spelen. Meestal raak ik na een paar seconden de draad kwijt, maar in ieder geval is het nu ineens leuk. Zal eens kijken of ik mijn eerste Wonderwall aanslagen op mp3 kan zetten zodat je kan beoordelen of ik een beetje ritmegevoel heb of niet

Alleen dat overpakken blijft klote. Als ik dan sympathy for the devil probeer (E D A E E), dan grijp ik de D elke keer verkeerd tenzij ik me echt superconcentreer. Maar op het moment dat ik het soepel probeer gaat die wijs of middelvinger weer naar de 3e fret ipv de 2e...

Hoe oefen je trouwens tokkelen het beste? Gewoon een snaarvolgorde bedenken en proberen dit vloeiend steeds sneller te spelen?
Nu met gitaar!
pi_37538189
Het is in ieder geval wel het beste om akkoorden te oefenen door middel van liedjes, want zo blijf je meer gemotiveerd En tjah tokkelen, ik deed meestal zomaar wat Maar als je het met je vingers doet moet je gwoon voor elke vinger 1 snaar pakken. Probeer anders wat makkelijke nummertjes te vinden waarin ze tokkelen. Intro van ac/dc - hells bells bijvoorbeeld.
pi_37801147
Zo.

Ik speel al 11 jaar piano (klassiek) en ben niet van plan daarmee te stoppen en/of te beginnen aan jazz/blues/pop piano. Aangezien het me heerlijk lijkt om dit te kunnen spelen, en ik ook al heel lang gitaar wil spelen, dacht ik "waarom ook niet", en ben ik eens bij gitaarwinkel sacksioni om de hoek gaan kijken. De man vertelde mij dat hij een zeer goede beginnersgitaar had met een niet al te hoge prijs:

http://www.washburn.com/p(...)adnoughts/d10sb.aspx

Ik vond het een prachtige gitaar, en ook goed geluid.

Nou een vraag aan de experts: is dit een goede gitaar voor tweehonderd en vijf euroos?
Geen gezeik.
  zondag 14 mei 2006 @ 23:13:51 #161
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_37831255
Het 'beste' is om in het begin een gitaar met een brede hals en nylon snaren te gebruiken.
Als je veel wilt gaan spelen tenminste.
Die kosten gemiddeld 60 á 70 euro's.
Een toffe western kan je altijd nog aanschaffen, al zou ik er dan wel een met een cut-out kopen.
  woensdag 17 mei 2006 @ 11:23:44 #162
57892 savale
lalalalaaa
pi_37909777
voor sommigen zoals ik (met kleine handjes) kan ik toch geen brede hals aanraden Ik heb op een Klassieke gitaar meer moeite dan op m'n western...
  maandag 29 mei 2006 @ 11:51:47 #163
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_38328696
We zijn weer bijna een maandje verder en om de paar dagen pak ik mijn gitaar wel weer een kwartiertje. Ik moet nog steeds een keer de geest krijgen om gewoon een uur per dag te oefenen, maar daar heb ik momenteel het geduld niet voor

Heb inmiddels wel weer wat akkoorden bijgeleerd en zit nu te proberen Losing my religion 'mee' te spelen (i.e. het akkoord te spelen en op het juiste moment over te pakken op tempo zonder eerst 2 seconden met mijn vingers in de knoop te zitten). Da's op zich al een hele uitdaging

Het F akkoord met zo'n barre is echter nog een te grote opgave. De greep lukt nog net, maar mijn vingers staan dan nogal verkrampt en alle snaren klinken niet echt zuiver meer. En dan heb ik het nog niet eens over doorschuif akkoorden enzo. Welke gek bedenkt er dan ook een barre

Maar goed, ook dat zal wel komen denk ik.
Nu met gitaar!
pi_38328781
als je vanaf het begin niet het gedult hebt om minimaal 1 uur per dag te spelen, zal dat nooit komen denk ik!
ik oefen vanaf de eerste dag +- 2 uur per dag
pi_38329168
quote:
Op maandag 29 mei 2006 11:54 schreef guitarist.nl het volgende:
als je vanaf het begin niet het gedult hebt om minimaal 1 uur per dag te spelen, zal dat nooit komen denk ik!
ik oefen vanaf de eerste dag +- 2 uur per dag
2 uur per dag?? maarja jij speelt in een band he? ik doe het voor de lol

Ik ben net 2 weken bezig, een vriend van me zit in een bandje en zo kreeg ik laatst een Ibanez in m'n handen en sindsdien probeer ik allerlei deuntjes te spelen oa Nirvana en ROCP (the easy stuff)
This is what you are, this is what you get...
pi_38329484
Bij mij verschilt het van een half uur tot 1,5 uur en ik speel niet in een band.
Ben alleen belachelijk gedreven om er wat mee te gaan doen.
pi_38329611
quote:
Op maandag 29 mei 2006 12:15 schreef Apfel het volgende:
Bij mij verschilt het van een half uur tot 1,5 uur en ik speel niet in een band.
Ben alleen belachelijk gedreven om er wat mee te gaan doen.
Het eerste wat ik doe als ik thuis ben is dat ding pakken en gewoon "spelen", rustgevend! vooral als je een beetje high bent
  maandag 29 mei 2006 @ 12:53:18 #168
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_38330436
quote:
Op maandag 29 mei 2006 11:54 schreef guitarist.nl het volgende:
Ik denk dat ik enthousiaster wordt naarmate het basisniveau stijgt. En dat gaat toch wel geleidelijk merk ik.
Nu met gitaar!
  maandag 29 mei 2006 @ 14:04:16 #169
24619 Mr._T-Rex
AutoFreak
pi_38332377
Ik oefen ongeveer een half uurtje per dag, en merk dat ik best snel vooruit ga
Light thinks it travels faster than anything, but it is wrong. No matter how fast light travels it finds the darkness has always got there first and is waiting for it.
pi_38352164
tvp! speel al 1.5 jaar ofzo.. Moeilijkste wat ik kan spelen is blackbird ofzo, maar eigenlijk speel ik die best met gemak
  dinsdag 30 mei 2006 @ 11:50:39 #171
57892 savale
lalalalaaa
pi_38363892
netjes... Ik speel ongeveer 0.75 jaar... Maar moet zeggen dat blackbird me nog wat te snel gaat... Beetje hetzelfde probleem wat ik heb met Racoon - love you more.
Akkoorden beginnen nu wel lekker te lopen. Iemand nog een leuk nummer met een groot assortie akkoorden erin?
pi_38369722
quote:
Op dinsdag 30 mei 2006 11:50 schreef savale het volgende:
netjes... Ik speel ongeveer 0.75 jaar... Maar moet zeggen dat blackbird me nog wat te snel gaat... Beetje hetzelfde probleem wat ik heb met Racoon - love you more.
Akkoorden beginnen nu wel lekker te lopen. Iemand nog een leuk nummer met een groot assortie akkoorden erin?
Gewone akkoorden: Radiohead - Karma Police

Barré: Radiohead - Just
  donderdag 1 juni 2006 @ 18:50:11 #173
57892 savale
lalalalaaa
pi_38446329
bedankt! ga ze zeker eens proberen allebei! Ik heb trouwens nog echt een hele basic vraag. Ik speel zelf een western staalsnaar gitaar en dan speel ik akkoorden altijd met een plectrum. Als ik dan toch zonder speel dan speel ik dus met alleen me wijsvinger en me duim.
Nu kwam er laatst iemand anders even op mijn gitaar spelen en die speelde sloeg de snaren met alle vingers zo ongeveer aan (ze had les gehad op een spaanse klassieke gitaar)
Dit klonk echt minstens zo goed als ik met mijn plectrum kon.
Ik dus zelf ook proberen, maar zelfs na een paar dagen blijf ik nog last houden dat het geluid wat dof klinkt en dat ik heel vaak of de bovenste of de onderste veel te overdreven raak waardoor het akkoord bagger klinkt.
Wie o wie kan mij een tip geven hoe ik zonder plectrum kan spelen en hoe ik mijn vingers/hand moet houden etc,
THANX
  donderdag 1 juni 2006 @ 21:18:20 #174
25878 MOD
pi_38452667
Als ik zonder plectrum speel, hou ik mn vinges zoals ik mn plectrum vast houd.. Ik laat mn nagels aan mn rechterhand, waarmee ik snaren aansla meestal wat groeien zodat ik de snaren beter kan aanslaan. Voor de neergaande beweging gebruik ik mn wijsvinger, voor de omhoog gaande beweging mn duim.

je hebt ook nog zoiets als tokkelen waarmee je met je duim alleen de bas-snaren aanslaat en met je wijs, middel en ringvinger respectievelijk G B en e aansnaat.
  vrijdag 2 juni 2006 @ 15:35:48 #175
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_38477129
Hoe heet dat truckje dat wanneer je kort nadat je de snaar met je plectrum hebt aangeslagen, dezelfde snaar weer aanslaat met je duim?
Tot zover het nieuws
  vrijdag 2 juni 2006 @ 15:37:04 #176
131678 Funkytrip
Funky Vidi Vici!
pi_38477177
Ik heb juist moeite met een plectrum. Naar beneden gaat nog wel, maar hoe horizontaal ik het ding ook hou, als ik -zeker bij een snel heen-en-weer ritme- omhoog ga, blijft ie erg vaak hangen achter een snaar. Als ik hem dan wat losser vasthou, dan krijg je weer dat ratelgeluid in plaats van een mooi akkoord.

Ben nu aan het oefenen op 'Als ze er niet is' van de Dijk. Makkelijk tokkelstukje en een aantal akkoorden waaronder die vervelende F. Goeie les
Nu met gitaar!
pi_38477190
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 15:35 schreef L.Mo het volgende:
Hoe heet dat truckje dat wanneer je kort nadat je de snaar met je plectrum hebt aangeslagen, dezelfde snaar weer aanslaat met je duim?
Plecduim
  vrijdag 2 juni 2006 @ 15:50:23 #178
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_38477579
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 15:37 schreef Funkytrip het volgende:
Ik heb juist moeite met een plectrum. Naar beneden gaat nog wel, maar hoe horizontaal ik het ding ook hou, als ik -zeker bij een snel heen-en-weer ritme- omhoog ga, blijft ie erg vaak hangen achter een snaar. Als ik hem dan wat losser vasthou, dan krijg je weer dat ratelgeluid in plaats van een mooi akkoord.

Ben nu aan het oefenen op 'Als ze er niet is' van de Dijk. Makkelijk tokkelstukje en een aantal akkoorden waaronder die vervelende F. Goeie les
Hou hem inderdaad zo recht mogelijk op de snaar. En het helpt ook als je de plectrum dan wat dichter bij het puntje vasthoud.
Tot zover het nieuws
  vrijdag 2 juni 2006 @ 16:36:59 #179
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_38479223
Tip: je moet je plectrum in een hoek houden t.o.v. de snaar.
Niet full-contact plat met die punt op de snaar maar de weerstand juist verminderen.
Dat is een gevoel dat je moet ontwikkelen. Veel spelen.
tip: gebruik je pink als steuntje
Ik ga zo ook weer ff verder spelen
  vrijdag 2 juni 2006 @ 19:03:20 #180
57892 savale
lalalalaaa
pi_38483260
quote:
Op donderdag 1 juni 2006 21:18 schreef MOD het volgende:
Als ik zonder plectrum speel, hou ik mn vinges zoals ik mn plectrum vast houd.. Ik laat mn nagels aan mn rechterhand, waarmee ik snaren aansla meestal wat groeien zodat ik de snaren beter kan aanslaan. Voor de neergaande beweging gebruik ik mn wijsvinger, voor de omhoog gaande beweging mn duim.

je hebt ook nog zoiets als tokkelen waarmee je met je duim alleen de bas-snaren aanslaat en met je wijs, middel en ringvinger respectievelijk G B en e aansnaat.
juist zo doe ik het ook, maar het klinkt toch echt stukken minder mooi dan met plectrum... Mjah ga toch maar eens wat uitvogelen wat nou het lekkerste speelt dan...
Niemand die alle vingers gebruikt om akkoorden te spelen?
  vrijdag 9 juni 2006 @ 00:47:15 #181
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_38679488
quote:
Op vrijdag 2 juni 2006 15:35 schreef L.Mo het volgende:
Artificial harmonic.
Het klinkt dan een octaaf hoger. Je kan het het beste gebruiken in combinatie met distortion oid.
Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
Tonight this fool's halfway to heaven and just a mile outta hell
And I feel like I'm comin' home
  woensdag 14 juni 2006 @ 19:55:50 #182
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_38859586
quote:
Op maandag 13 februari 2006 22:40 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Hoi, schattige knuffelnewbie!

Welkom in het topic voor gitaarnewbies die wat hulp kunnen gebruiken. In dit topic kun je alles kwijt wat met het leren van gitaar spelen te maken heeft. Alles wat niet met leren te maken heeft, kan in het algemenere Gitaristen Topic.

Gratis online lesmateriaal

Leer hier je weg vangitaarkneus naar gitaargoeroe
Veel verschillende artikelen
Redelijk]http://www.cyberfret.com/]Redelijk wat lessen. Ook van begin tot eind uitgelegd.
Nog wat artikeltjes
Meer!

Tabs & Chords

http://www.ultimate-guitar.com/
http://www.mxtabs.net/
http://www.chordie.com/
http://www.guitaretab.com/
http://www.guitartabs.cc/

En natuurlijk hebben we altijd Google nog !

graag gedaan
Wat ook wel een aardige tab-editor is: Powertab ( te vinden op http://www.power-tab.net/guitar.php ). Hiermee kun je eenvoudig midi bestanden omzetten naar gitaartabs.De afspeelfunctie maakt het mogelijk de tab te spelen op je gitaar en tegelijkertijd te luisteren, ik gebruik hem regelmatig, zeker als ik nieuwe nummers wil leren spelen.
  woensdag 14 juni 2006 @ 20:29:58 #183
52853 L.Mo
Hey! Viespeuk!
pi_38860788
quote:
Op vrijdag 9 juni 2006 00:47 schreef Radagast2005 het volgende:

[..]

Artificial harmonic.
Het klinkt dan een octaaf hoger. Je kan het het beste gebruiken in combinatie met distortion oid.
O ja, dat was het!
Tot zover het nieuws
  donderdag 15 juni 2006 @ 12:34:49 #184
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_38879905
quote:
Op dinsdag 28 maart 2006 23:14 schreef DuranK het volgende:

[..]

Ja natuurlijk, hij leert mensen in 60 minuten spelen waar anderen jaren voor nodig hebben
En hij noemt Kurt Cobain als een geweldig gitarist op zijn website
pi_38880031
Toen ik net begon deden mijn vingers pijn (maandje geleden), nu heb ik geen direct gevoel meer in het opperde topje van mijn middelvinger. Best wel eng gevoel
  donderdag 15 juni 2006 @ 12:39:49 #186
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_38880054
quote:

Tips?
Je wijsvinger tegen de (hoge) fret aanleggen ipv in het midden, dat scheelt al. Zorgen dat je je duim goed plaatst, en dat je geen overdaad aan kracht zet, dan heb je na twee akkoorden al spierpijn/kramp te pakken. En oefenen, heel veel oefenen.
  vrijdag 16 juni 2006 @ 14:51:48 #187
148823 znarch
ondertitel
pi_38919218
TerugVindPlectrum
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
  FOK!fossiel maandag 19 juni 2006 @ 22:07:15 #188
10 RemCOW
SG Special power! :D
pi_39017287
1
2
3
4
5
6
7
(Guitar 2) - halve noot hoger, dus E# etc
-0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---------|
-1-1--1---0-0--0---3-3--3---1-1--1---1-1--1---0-0--0---3-3--3---------|
-2-2--2---2-2--2---2-2--2---2-2--2---2-2--2---2-2--2---2-2--2---------|
-2-2--2---2-2--2---3-3--3---3-3--3---2-2--2---2-2--2---3-3--3---------|
-0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---------|
----------------------------------------------------------------5-7-5-|

N00bie vraagje. Maar hoe speel je dat als je je gitaar 'n halve noot lager hebt gestemd? Kan dat gewoon als:
1
2
3
4
5
6
-0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---
-3-3--3---0-0--0---5-5--5---3-3--3---
-4-4--4---4-4--4---4-4--4---4-4--4---
-4-4--4---4-4--4---5-5--5---5-5--5---
-0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0--
----------------------------------------------etc

ik heb bijna de sugarcult - pretty girl tab compleet zoals ze het live spelen (gitaar dus 1/2 noot lager), maar dit deel nog niet helemaal.

[ Bericht 8% gewijzigd door RemCOW op 19-06-2006 23:00:38 ]
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
Let's have fun ---- Life will suck soon enough
Hattrick: 206761
pi_39020621
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef RemCOW het volgende:

[ code verwijderd ]

N00bie vraagje. Maar hoe speel je dat als je je gitaar 'n halve noot lager hebt gestemd? Kan dat gewoon als:

[ code verwijderd ]

ik heb bijna de sugarcult - pretty girl tab compleet zoals ze het live spelen (gitaar dus 1/2 noot lager), maar dit deel nog niet helemaal.
Volgens mij krijg je dan geen mooie accoorden. De snaren die je dan niet aanslaat zijn dan te laag.
Dit is te verhelpen met zo'n riempje wat je dan om de hals van de gitaar doet (de naam weet ik niet)
Als je deze op de 2de fret doet, klinkt het wel goed.
  FOK!fossiel maandag 19 juni 2006 @ 23:20:25 #190
10 RemCOW
SG Special power! :D
pi_39020746
'n capo..
Klinkt inderdaad niet mooi zo.

nouja ik vogel nog weer 'n beetje verder ;-)
Beter een gat in je hand, dan een hand in je gat
Let's have fun ---- Life will suck soon enough
Hattrick: 206761
pi_39020911
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:20 schreef RemCOW het volgende:
'n capo..
Klinkt inderdaad niet mooi zo.

nouja ik vogel nog weer 'n beetje verder ;-)
Enig idee wat die dingen kosten?
Het lijkt me best handig om bepaalde liedjes te spelen.
pi_39020951
Ik oefen gemiddeld wel half uur per dag + nog basgitaar erbij

Ben nu vooral bezig met intro nothing else matters (hoe standaard )

Voorlopig gaat bas me nog ff 20x beter af
Maar gitaar vind ik al net zo cool, het gaat steeds beter (Akkoorden pak ik sneller, sla minder snel verkeerde snaren aan etc.)
pi_39021035
Het intro van RHCP - Tell me baby is ook best goed te doen als beginner.
Na het intro wordt het me iets te lastig.
pi_39021322
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:28 schreef SuperBosch het volgende:
Het intro van RHCP - Tell me baby is ook best goed te doen als beginner.
Na het intro wordt het me iets te lastig.
Nee joh, ik heb net ff het nummer geoefend.... Dat harde stukje is juist veel makkelijker... (maar misschien komt dat omdat ik van nature basspeler ben)
pi_39021904
Kent iemand trouwens nog echt mooie tokkel nummers? Tokkellen kan ik verreweg het beste, ik zoek wat uitdaging
pi_39022062
Sons de Carillons (Joao Pernambuco)
Babe, I'm Gonna Leave You (Led Zeppelin)
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_39022306
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:55 schreef Agiath het volgende:
Kent iemand trouwens nog echt mooie tokkel nummers? Tokkellen kan ik verreweg het beste, ik zoek wat uitdaging
Elliott Smith - Angeles

Kijk ff of je em ergens kan downloaden, hier is de tab:

http://www.sweetadeline.net/tabs/angeles3.txt
pi_39022590
quote:
Op maandag 19 juni 2006 23:25 schreef SuperBosch het volgende:

[..]

Enig idee wat die dingen kosten?
Het lijkt me best handig om bepaalde liedjes te spelen.
Ik bestel m'n gitaarspullen tegenwoordig bij Lord of the Strings

1
2
3
4
Capo met band (Boston)           ¤2,75
Universele capo (Boston)         ¤4,95
Capo met band (Jim Dunlop)       ¤6,50
Capo met trigger (Jim Dunlop)    ¤16.90
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_39023238
quote:
Op dinsdag 20 juni 2006 00:16 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ik bestel m'n gitaarspullen tegenwoordig bij Lord of the Strings

[ code verwijderd ]
Toffe site.
Ik heb meteen een capo, wat plectra en nieuwe snaren besteld, want mijn huidige snaren zijn nogal aan het oxideren van mijn zweetvingers. Een kwestie van tijd dus voordat er eentje springt.
  dinsdag 20 juni 2006 @ 11:27:49 #200
137530 Radagast2005
The Brown Wizard
pi_39029623
quote:
Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef RemCOW het volgende:

[ code verwijderd ]

[ code verwijderd ]

Dat gaat alleen als je er barre akkoorden van maakt. De open snaren (0) klinken natuurlijk anders op een anders gestemde gitaar itt de rest.
Every fool's got a reason for feelin' sorry for himself, and turning his heart to stone
Tonight this fool's halfway to heaven and just a mile outta hell
And I feel like I'm comin' home
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')