Super link! Bedankt!quote:Op maandag 20 maart 2006 07:56 schreef Verenjano het volgende:
Kijk hier eens: http://www.freelicks.net/Fade_to_black2.htm
Vetquote:Op maandag 20 maart 2006 14:35 schreef Agiath het volgende:
Victor wooten les
http://video.google.com/videoplay?docid=-4449818176212403705&q=victor+wooten
omg!
Wat een bagger site is het danquote:Op maandag 20 maart 2006 14:45 schreef Viper2k1 het volgende:
[..]
Super link! Bedankt!![]()
Iemand nog meer van dit soort links misschien, dus met video? Ik zelf had de volgende gevonden:
http://www.farhat.name/index_ingles.htm
Doet het alleen in IE, dus niet in firefox!
http://www.musicmasterworks.com/tuning_software.htmlquote:Op dinsdag 14 maart 2006 08:52 schreef Windsurfbart het volgende:
Even een vraagje over het stemmen van mijn gitaar. Zijn er ook progs te vinden die ik op mijn pc kan installeren en via de microfoon het geluid opnemen (ik speel klassiek spaans gitaar, zojuist mijn G snaar de helft korte gemaakt, kan dus weer een nieuwe kopen)
Mee eensch! Motivatie houden is al moeilijk zat, dus geen dingen doen die echt tegen je wil en richting in gaan.quote:Op maandag 20 maart 2006 17:26 schreef Tfz het volgende:
Een gitaarleraar zoeken die niet zo "volgens het boekje" werkt, maar je de basis aanleert en daarin gelijk de richting die jij op wilt verwerkt. Ik had ook geen behoefte aan spaanse gitaar leren, dus iemand gezocht die niet daar per sé mee wil beginnen. Als je er met tegenzin in de eerste paar maanden mee zit te kloten wordt het niet zo snel wat.
Het is nooit verkeerd om ook dingen te kunnen spelen waar je zelf nix aan vind.. vooral in het begin (ik weet het ,klinkt tegenstrijdig) Bijv. country en folkmuziek vinnik nix aan maar er zitten kleine techniekjes en frutseltjes in die je veel breder kan toepassen als je ze eenmaal kent.quote:Op maandag 20 maart 2006 17:32 schreef Viper2k1 het volgende:
[..]
Mee eensch! Motivatie houden is al moeilijk zat, dus geen dingen doen die echt tegen je wil en richting in gaan.
Ohh zeker, helemaal mee eens! Maar als je net begint en je komt er op een gegeven moment achter dat alles niet zo snel gaat als dat jij wilt dan is het, denk ik, beter om een nummer of oefening te hebben die leuk is om te doen. Dat houdt de motivatie, denk ik, hoger dan een nummer of oefening waarvan je het gevoel hebt dat dat wel nooit zal lukken.quote:Op maandag 20 maart 2006 23:19 schreef jehovaguerilla het volgende:
[..]
Het is nooit verkeerd om ook dingen te kunnen spelen waar je zelf nix aan vind.. vooral in het begin (ik weet het ,klinkt tegenstrijdig) Bijv. country en folkmuziek vinnik nix aan maar er zitten kleine techniekjes en frutseltjes in die je veel breder kan toepassen als je ze eenmaal kent.
Keep an open mind ,vooral in muziek is dat belangrijk want je kan er altijd je eigen sausje overheen gooien
Anders ga je al vastroesten op het moment dat je powerchords ontdekt.
En het is toch ook te gek als je iemand anders blij kan maken met een verzoeknummertje?
1 2 3 4 5 6 | --5-5-5-5-----5-5--33h5p32---------- ----------------------------2--2-4-0 ------------------------------------ ------------------------------------ ------------------------------------ |
't is een bas hequote:Op zondag 26 maart 2006 22:38 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
Kan je op zo een gitaar ook echt spelen?
[afbeelding]
Hij was er ook in gewone en ik weet het verschil niet.quote:Op zondag 26 maart 2006 22:46 schreef -_Guitarist_- het volgende:
[..]
't is een bas he![]()
Ik ken wel meer gitaren met van die rare vormen...en dat komt het speelgemak niet ten goede...ikzelf zou nooit zoiets kopen![]()
O.quote:Op zondag 26 maart 2006 22:59 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Het verschil is hier best duidelijk: 4 snaren..
Een "normale" gitaar heeft 6 snaren.. een bas 4 of 5..
Ook is het goed te zien aan de dikte van de snaren
De hals is vaak ook langer en de stemmechanieken zijn ook erg groot.quote:Op zondag 26 maart 2006 22:59 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Het is vaak ook te zien aan het gezicht van degene die het ding vasthoudt: stoicijnse blik = bassist, een blik alsof ie een brandblusser (en dan geen kleintje) in z'n aars geduwd krijgt = gitarist.quote:Op zondag 26 maart 2006 22:59 schreef -_Guitarist_- het volgende:
hahaquote:Op zondag 26 maart 2006 23:41 schreef Nickthedick het volgende:
[..]
Het is vaak ook te zien aan het gezicht van degene die het ding vasthoudt: stoicijnse blik = bassist, een blik alsof ie een brandblusser (en dan geen kleintje) in z'n aars geduwd krijgt = gitarist.![]()
quote:Op dinsdag 28 maart 2006 20:36 schreef Funkytrip het volgende:
Ik kan het natuurlijk ook in 60 minuten proberen te leren...
http://www.fret2fret.com/index1.html![]()
![]()
En daarbij...niet 1 keer aanslaan, kijken of hij goed is en dan meteen naar de volgende snaar gaan... sla die snaar eens wat vaker aan...soms wijkt hij alsnog afquote:Op woensdag 29 maart 2006 15:21 schreef savale het volgende:
even een tip als je gaat stemmen met een stemkasje. Sla je snaren dan aan met een plectrum. Je zult zien dat het wijzertje veel stabieler blijft dan dat je het met je vinger doet.
Ah vandaarquote:Op maandag 10 april 2006 00:29 schreef DuranK het volgende:
Welk element gebruik je? Om harmonics te gebruiken kun je het beste je brug element gebruiken. Dan klinken die het hardst. Ik ken dus iemand die altijd neck element gebruikt en dus een keer met hetzelfde probleem kwam![]()
Niemand?quote:Op dinsdag 28 maart 2006 23:15 schreef Agiath het volgende:
Oke, ik ben na het luisteren van wat Victor Wooten nummers op zoek gegaan naar Harmonics of op z'n Nederlands Flageoletten... Gelukkig heb ik Natuurkunde 2, want er zit behoorlijk wat natuurkunde achter die dingen whaha
Interressant leesvoer![]()
http://www.harmony-central.com/Guitar/harmonics.html
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flageolet_%28speelwijze%29
Vooral die eerste, als je even door de natuurkundige appel heen bijt leer je echt veel theorie achter je (bas)gitaar, ook hoe het komt dat als je dichter bij de kam speelt het geluid ook scherper en scheller gaat klinken.
Maar mijn vraag, heeft iemand nog goeie links hoe je echt liedjes met die dingen kan spelen met behulp van kunstmatige flageoletten (prachtig woord trouwens)?
Zoals Victor Wooten doet in z'n cover van Norwegian Wood van The Beatles? Hier kan je dit luisteren op 1:07
Alvast bedankt![]()
Zou eerst eens of Nylon of Stalen snaren kopen , dat klinkt al een stuk beter.quote:Op zaterdag 15 april 2006 00:09 schreef DaggerNL het volgende:
Ik gebruik een oude akoestische gitaar uit 1980 met 3 stalen snaren en 3 nylon. moet het trouwens ook nog goed stemmen. En ik heb die stippen niet op de gitaar, Waar dient dat eigenlijk voor?
En is het beter om gewoon een nieuwe te kopen?
Moet ik helpen? Ohnee dat kan ik niet.. NEWBIE MELDTquote:Op zondag 16 april 2006 12:05 schreef meami het volgende:
Ik zit nu een tijdje te oefenen om barréakkoorden te spelen, maar ik krijg het gewoon NIET voor elkaar om een hele fret af te klemmen
Tips?
ik kan ook nog steeds niet goed alles af klemmen, klinkt soms altijd nog 1 snaar een beetje dof, gewoon lekker elke dag paar uurtjes oefenenquote:Op zondag 16 april 2006 12:05 schreef meami het volgende:
Ik zit nu een tijdje te oefenen om barréakkoorden te spelen, maar ik krijg het gewoon NIET voor elkaar om een hele fret af te klemmen
Tips?
Als je geen lagere dan die barré gebruikt, kan je natuurlijk ook denken aan een capoquote:Op zondag 16 april 2006 12:05 schreef meami het volgende:
Tips?
Voor mn gevoel is het niet helemaal goed, maar als het goed is speel je C# D# en Fm met de b en kleine e snaar open en een capo op de eerste fret. Met die pedal notes zijn het eigenlijk andere akkoorden, maar ik heb geen zin om dat uit te zoeken.quote:Op dinsdag 18 april 2006 00:24 schreef MOD het volgende:
Kan iemand me miss vertellen hoe de intro gaat van Aquarius, die van The party animals?
3 grepen, maar ik kom er niet uit![]()
Kwestie van rekken inderdaad. De add2 accoorden in Message in a Bottle hebben wat dat betreft wonderen gedaan voor het bereik van mijn linkerhand.quote:Op donderdag 20 april 2006 20:10 schreef L.Mo het volgende:
Hoe kan ik het voor elkaar krijgen om mn wijsvingen op fret 7 (snaar 6) en mn pink op fret 12 (snaar 5) te krijgen? Als ik mn duim achter mn wijsvinger schuif gaat het al iets beter, maar echt lekker gaat het niet... Kwestie van rekken ofzo?
zullen we het 1/16 tel noemen? ;-)quote:Op woensdag 15 februari 2006 18:54 schreef Tha_Butcha het volgende:
gewoon 2 noten aanslaan, zijn 2 noten van 1/8 tel op persies te zijn, en die daarna is een zoveelste rust, voor zover mijn stoffige muziekkennis het toelaat.
2 uur per dag?? maarja jij speelt in een band he? ik doe het voor de lolquote:Op maandag 29 mei 2006 11:54 schreef guitarist.nl het volgende:
als je vanaf het begin niet het gedult hebt om minimaal 1 uur per dag te spelen, zal dat nooit komen denk ik!
ik oefen vanaf de eerste dag +- 2 uur per dag
Het eerste wat ik doe als ik thuis ben is dat ding pakken en gewoon "spelen", rustgevend! vooral als je een beetje high bentquote:Op maandag 29 mei 2006 12:15 schreef Apfel het volgende:
Bij mij verschilt het van een half uur tot 1,5 uur en ik speel niet in een band.
Ben alleen belachelijk gedreven om er wat mee te gaan doen.
Ik denk dat ik enthousiaster wordt naarmate het basisniveau stijgt. En dat gaat toch wel geleidelijk merk ik.quote:Op maandag 29 mei 2006 11:54 schreef guitarist.nl het volgende:
als je vanaf het begin niet het gedult hebt om minimaal 1 uur per dag te spelen, zal dat nooit komen denk ik!
Gewone akkoorden: Radiohead - Karma Policequote:Op dinsdag 30 mei 2006 11:50 schreef savale het volgende:
netjes... Ik speel ongeveer 0.75 jaar...Maar moet zeggen dat blackbird me nog wat te snel gaat... Beetje hetzelfde probleem wat ik heb met Racoon - love you more.
Akkoorden beginnen nu wel lekker te lopen. Iemand nog een leuk nummer met een groot assortie akkoorden erin?
Plecduimquote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:35 schreef L.Mo het volgende:
Hoe heet dat truckje dat wanneer je kort nadat je de snaar met je plectrum hebt aangeslagen, dezelfde snaar weer aanslaat met je duim?
Hou hem inderdaad zo recht mogelijk op de snaar. En het helpt ook als je de plectrum dan wat dichter bij het puntje vasthoud.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:37 schreef Funkytrip het volgende:
Ik heb juist moeite met een plectrum. Naar beneden gaat nog wel, maar hoe horizontaal ik het ding ook hou, als ik -zeker bij een snel heen-en-weer ritme- omhoog ga, blijft ie erg vaak hangen achter een snaar. Als ik hem dan wat losser vasthou, dan krijg je weer dat ratelgeluid in plaats van een mooi akkoord.
Ben nu aan het oefenen op 'Als ze er niet is' van de Dijk. Makkelijk tokkelstukje en een aantal akkoorden waaronder die vervelende F. Goeie les![]()
juist zo doe ik het ook, maar het klinkt toch echt stukken minder mooi dan met plectrum... Mjah ga toch maar eens wat uitvogelen wat nou het lekkerste speelt dan...quote:Op donderdag 1 juni 2006 21:18 schreef MOD het volgende:
Als ik zonder plectrum speel, hou ik mn vinges zoals ik mn plectrum vast houd.. Ik laat mn nagels aan mn rechterhand, waarmee ik snaren aansla meestal wat groeien zodat ik de snaren beter kan aanslaan. Voor de neergaande beweging gebruik ik mn wijsvinger, voor de omhoog gaande beweging mn duim.
je hebt ook nog zoiets als tokkelen waarmee je met je duim alleen de bas-snaren aanslaat en met je wijs, middel en ringvinger respectievelijk G B en e aansnaat.
Artificial harmonic.quote:Op vrijdag 2 juni 2006 15:35 schreef L.Mo het volgende:
Hoe heet dat truckje dat wanneer je kort nadat je de snaar met je plectrum hebt aangeslagen, dezelfde snaar weer aanslaat met je duim?
Wat ook wel een aardige tab-editor is: Powertab ( te vinden op http://www.power-tab.net/guitar.php ). Hiermee kun je eenvoudig midi bestanden omzetten naar gitaartabs.De afspeelfunctie maakt het mogelijk de tab te spelen op je gitaar en tegelijkertijd te luisteren, ik gebruik hem regelmatig, zeker als ik nieuwe nummers wil leren spelen.quote:Op maandag 13 februari 2006 22:40 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Hoi, schattige knuffelnewbie!
Welkom in het topic voor gitaarnewbies die wat hulp kunnen gebruiken. In dit topic kun je alles kwijt wat met het leren van gitaar spelen te maken heeft. Alles wat niet met leren te maken heeft, kan in het algemenere Gitaristen Topic.
Gratis online lesmateriaal
Leer hier je weg vangitaarkneus naar gitaargoeroe
Veel verschillende artikelen
Redelijk]http://www.cyberfret.com/]Redelijk wat lessen. Ook van begin tot eind uitgelegd.
Nog wat artikeltjes
Meer!
Tabs & Chords
http://www.ultimate-guitar.com/
http://www.mxtabs.net/
http://www.chordie.com/
http://www.guitaretab.com/
http://www.guitartabs.cc/
En natuurlijk hebben we altijd Google nog !
graag gedaan
O ja, dat was het!quote:Op vrijdag 9 juni 2006 00:47 schreef Radagast2005 het volgende:
[..]
Artificial harmonic.
Het klinkt dan een octaaf hoger. Je kan het het beste gebruiken in combinatie met distortion oid.
En hij noemt Kurt Cobain als een geweldig gitarist op zijn websitequote:Op dinsdag 28 maart 2006 23:14 schreef DuranK het volgende:
[..]
![]()
Ja natuurlijk, hij leert mensen in 60 minuten spelen waar anderen jaren voor nodig hebben![]()
Je wijsvinger tegen de (hoge) fret aanleggen ipv in het midden, dat scheelt al. Zorgen dat je je duim goed plaatst, en dat je geen overdaad aan kracht zet, dan heb je na twee akkoorden al spierpijn/kramp te pakken. En oefenen, heel veel oefenen.quote:Op zondag 16 april 2006 12:05 schreef meami het volgende:
Tips?
1 2 3 4 5 6 7 | -0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---------| -1-1--1---0-0--0---3-3--3---1-1--1---1-1--1---0-0--0---3-3--3---------| -2-2--2---2-2--2---2-2--2---2-2--2---2-2--2---2-2--2---2-2--2---------| -2-2--2---2-2--2---3-3--3---3-3--3---2-2--2---2-2--2---3-3--3---------| -0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0---------| ----------------------------------------------------------------5-7-5-| |
1 2 3 4 5 6 | -3-3--3---0-0--0---5-5--5---3-3--3--- -4-4--4---4-4--4---4-4--4---4-4--4--- -4-4--4---4-4--4---5-5--5---5-5--5--- -0-0--0---0-0--0---0-0--0---0-0--0-- ----------------------------------------------etc |
Volgens mij krijg je dan geen mooie accoorden. De snaren die je dan niet aanslaat zijn dan te laag.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef RemCOW het volgende:
[ code verwijderd ]
N00bie vraagje. Maar hoe speel je dat als je je gitaar 'n halve noot lager hebt gestemd? Kan dat gewoon als:
[ code verwijderd ]
ik heb bijna de sugarcult - pretty girl tab compleet zoals ze het live spelen (gitaar dus 1/2 noot lager), maar dit deel nog niet helemaal.
Enig idee wat die dingen kosten?quote:Op maandag 19 juni 2006 23:20 schreef RemCOW het volgende:
'n capo..
Klinkt inderdaad niet mooi zo.
nouja ik vogel nog weer 'n beetje verder ;-)
Nee joh, ik heb net ff het nummer geoefend.... Dat harde stukje is juist veel makkelijker...quote:Op maandag 19 juni 2006 23:28 schreef SuperBosch het volgende:
Het intro van RHCP - Tell me baby is ook best goed te doen als beginner.
Na het intro wordt het me iets te lastig.
Elliott Smith - Angelesquote:Op maandag 19 juni 2006 23:55 schreef Agiath het volgende:
Kent iemand trouwens nog echt mooie tokkel nummers? Tokkellen kan ik verreweg het beste, ik zoek wat uitdaging
Ik bestel m'n gitaarspullen tegenwoordig bij Lord of the Stringsquote:Op maandag 19 juni 2006 23:25 schreef SuperBosch het volgende:
[..]
Enig idee wat die dingen kosten?
Het lijkt me best handig om bepaalde liedjes te spelen.
1 2 3 4 | Universele capo (Boston) ¤4,95 Capo met band (Jim Dunlop) ¤6,50 Capo met trigger (Jim Dunlop) ¤16.90 |
Toffe site.quote:Op dinsdag 20 juni 2006 00:16 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Ik bestel m'n gitaarspullen tegenwoordig bij Lord of the Strings
[ code verwijderd ]
Dat gaat alleen als je er barre akkoorden van maakt. De open snaren (0) klinken natuurlijk anders op een anders gestemde gitaar itt de rest.quote:Op maandag 19 juni 2006 22:07 schreef RemCOW het volgende:
[ code verwijderd ]
N00bie vraagje. Maar hoe speel je dat als je je gitaar 'n halve noot lager hebt gestemd? Kan dat gewoon als:
[ code verwijderd ]
ik heb bijna de sugarcult - pretty girl tab compleet zoals ze het live spelen (gitaar dus 1/2 noot lager), maar dit deel nog niet helemaal.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |