Dan vergeet jij voor het gemak veel wat de meeste godsdiensten beweren vaak beledigend is t.o.v. niet-gelovigen. Religies mogen wel de slechtste dingen zeggen over atheisten, maar andersom mag je religies niet op de hak nemen. Kom op zeg.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 01:21 schreef ZeroVince het volgende:
[...]
Mag ik je er even op wijzen dat er in Arabische en Aziatische moslimlanden in het verleden DUIZENDEN cartoons en karikaturen zijn gepubliceerd die de spot drijven met het Christendom, het Boeddisme, en met name de holocaust, of beter gezegd, de marginalisering daarvan. Als je er zelf geen moeite mee hebt om andere geloven of volkeren te beledigen, moet je ook niet als een hangbuikzwijntje beginnen te piepen als je zelf met spotprenten geconfronteerd word. Diegenen die daar zo'n heisa over maken hier moeten gewoon lekker opzouten naar hun eigen land, dan hoeven ze in ieder geval onze kranten niet te lezen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 01:21 schreef ZeroVince het volgende:
Waar ik me in deze discussie het meest aan kan storen is hoe Jan en alleman naar het 'absolute' recht op vrijheid van meningsuiting in onze grondwet verwijst. Ik zal hem er dan maar even bijpakken, artikel 7 lid 3 van onze Grondwet:
[..]
Ten eerste is het dus een censuurverbod. Ten tweede onstaat eruit slechts een relatief recht, dat wil zeggen een recht dat ingeperkt kan worden door de formele wetgever (Staten Generaal). Dat is dan ook gebeurd zoals blijkt uit artikel 137c t/m 137g van het Strafrecht waarin het expliciet verboden wordt om het (relatieve) recht te gebruiken met als doel het beledigen van een bevolkingsgroep, aanzetten tot discriminatie van een bevolkinsgroep en tot slot openbaarmaking, deelname aan of steunen van discriminerende uitlatingen.
Het recht op vrijheid van meningsuiting is dus ook zeker niet belangrijker dan het recht op vrijheid van godsdienst (artikel 6). En als het deel uitmaakt van de godsdienst van deze mensen dat hun profeet niet afgebeeld mag worden, is het dan nodig om als atheïst desondanks deze af te beelden? Om deze af te beelden in een context waarin de profeet wordt geïdentificeerd met terrorisme?
Ik snap wel dat de gemoederen daar hoog oplopen. In onze gematerialiseerde samenleving speelt geloof nog maar een betrekkelijk kleine rol. Geloof is zo'n beetje het enige wat een groot deel van de Moslims in het MO heeft.
Moet in mijn ogen in zo'n geval strafvervolging ingesteld worden tegen de tekenaar of de uitgever? Nee. Is het moreel verwerpelijk om opzettelijk andermans geloof te bespotten? Ja. Zouden dergelijke spotprenten dus gepubliceerd moeten worden?
Neen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Deze discussie kwam ik ook al tegen bij Inteligent Design.
Is de rel eigenlijk niks anders om middels een gevoel van gekwetstheid om daarmee het geloof een spreciaal plaatsje te geven in de maatschappij.
Of we praten over wetenschap, samenleving of omgangsnormen. Altijd als er onverklaarbare (?!) gebeurtenis ten tonele kwam. Waren de godsdienst-fanaten er als de kip erbij om deze gebeurtenis aan god (of een van zijn keuzes) toe te schijven.
[ Bericht 1% gewijzigd door Drugshond op 11-02-2006 12:36:49 ]
Hirsi Ali "haar strijd" is gericht tegen de Islam die haar clit heeft afgesneden. Heel vreselijk en absoluut een gevecht waard, maar dat is een cultuur. Die mensen sneden al voorhuiden en clitorissen af ver voordat Jezus of Mohammed geboren was en als ze ooit overgaan op een ander geloof nemen ze het genitaal verminken gewoon mee.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 05:04 schreef Drugshond het volgende:
Terwijl de vrije (atheistische) mens Ayaan Hirsi Ali, juist alles wil afbreken en alles onder een "democratische" denkbare meetlat ter discussie wilt stellen. Alle vormen van belediging geloof, ras, etniciteit kun je toetsen bij een onafhankelijke rechter.
Het wordt echt tijd dat er extreem hard wordt opgetreden tegen dit soort klootzakken! Stelletje pinquins erbij!quote:Op zaterdag 11 februari 2006 01:41 schreef PLAE@ het volgende:
Sorry, maar als ik dit bekijk kan ik maar 1 ding verzinnen. Ritueel slachten die kutkinderen of ze resoluut terugschoppen naar het land van hun ouders. Dan zullen we wel eens zien hoe snel ze met hangende pootjes terug willen komen.
http://www.l1.nl/nieuwsfi(...)0in%20Maastricht.wmv
quote:Maleisiërs verbieden bezit van spotprenten
AP, Reuters
KUALA LUMPUR/PARIJS - Maleisië heeft het bezitten, importeren, produceren, publiceren, verspreiden of vervaardigen van de spotprenten van de profeet Mohammed verboden. De maatregel is genomen om de openbare orde te bewaken.
De Maleisische premier Abdullah zei vrijdag dat een enorme kloof is ontstaan tussen de islam en het Westen, vooral door het westerse beleid ten aanzien van Irak, Afghanistan en de Palestijnen. Abdullah maande moslims niet generaliserend te oordelen over christenen, joden en westerlingen en geweld en terrorisme van randgroepen af te keuren.
Maar in Pakistan, Bangladesh, India en Sri Lanka kwamen weer duizenden moslims op de been om tegen de spotprenten te protesteren. Er werden vlaggen van Denemarken, andere Europese landen en de VS verbrand en vertrapt.
In Kenia overleed een demonstrant toen de politie waarschuwingsschoten loste om honderden betogers tegen te houden. Die wilden naar de woning van de ambassadeur van Denemarken trekken in de diplomatenwijk Westlands.
In Irak riep de shi'itische geestelijke Moqtada al-Sadr moslims op zich te verenigen in de strijd tegen het Westen. Volgens Al-Sadr zouden de cartoons van Mohammed onderdeel zijn van de westerse campagne tegen de islam.
De Franse moslimraad CFCM, de belangrijkste overkoepelende islamitische organisatie in het land, neemt gerechtelijke stappen tegen vijf kranten die de spotprenten hebben hebben gepubliceerd. Het betreft France Soir, Libération, Le Figaro, Le Parisien en Charlie-Hebdo.
http://www.volkskrant.nl/buitenland/article216278.ece
Hoezo ze deden beroep op hun vrijheid van demonstratiequote:Op zaterdag 11 februari 2006 01:41 schreef PLAE@ het volgende:
Sorry, maar als ik dit bekijk kan ik maar 1 ding verzinnen. Ritueel slachten die kutkinderen of ze resoluut terugschoppen naar het land van hun ouders. Dan zullen we wel eens zien hoe snel ze met hangende pootjes terug willen komen.
http://www.l1.nl/nieuwsfi(...)0in%20Maastricht.wmv
Geen vergunning dus illegaal.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 09:49 schreef Meki het volgende:
[..]
Hoezo ze deden beroep op hun vrijheid van demonstratie
Waarom? Ze mogen toch wel laten weten wat zij van de hele zaak vinden.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 09:48 schreef ArieDeKnaller het volgende:
[..]
Het wordt echt tijd dat er extreem hard wordt opgetreden tegen dit soort klootzakken! Stelletje pinquins erbij!
Ik heb echt niet snel haatgevoelens maar dit soort gasten halen het bloed onder mijn nagels vandaan!
Tijd voor tegenactie zou ik zeggen!
de politie was erbij en deed niks dus niks illegaalquote:Op zaterdag 11 februari 2006 09:52 schreef ArieDeKnaller het volgende:
[..]
Geen vergunning dus illegaal.
Een vlag verbranden van een bevriend land is het ergste wat je kunt doen. Waarschijnlijk wordt er nu een fatwa uitgesproken over deze jongeren.
Oh en dan zijn het opeens "klootzakken"?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 09:52 schreef ArieDeKnaller het volgende:
[..]
Geen vergunning dus illegaal.
Wat is het verschil tussen een vlag van een bevriend land en een heilig persoon van een bevriend land?quote:Een vlag verbranden van een bevriend land is het ergste wat je kunt doen. Waarschijnlijk wordt er nu een fatwa uitgesproken over deze jongeren.
Kennelijk begint hij nu goed te integreren, we weten van wie hij het meten met 2 maten heeft.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:22 schreef Singa het volgende:
[..]
Jij kletst ook hard uit je nek Meki, overal beweren dat je mensen niet moet beledigen, maar deense vlaggen verbranden mag wel. Hoezo hypocriet...
En juist dat beledigen moet toch kunnen vind jij? Dus ik zie het probleem niet zo...quote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:48 schreef SocialDisorder het volgende:
Mij met 16 miljoen anderen over één kam scheren vind ik ronduit beledigend.
Als je zo tekeer gaat tegen het land wat je onderdak biedt ben je een klootzak ja! Te triest voor woorden die gasten.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 09:54 schreef MrBean het volgende:
[..]
Oh en dan zijn het opeens "klootzakken"?
Ben jij altijd zo aggressief over het missen van een vergunning voor een demonstratie?
[..]
Wat is het verschil tussen een vlag van een bevriend land en een heilig persoon van een bevriend land?
Jij meet idd ook met twee maten.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 09:53 schreef Meki het volgende:
[..]
en een vlag verbranden is hier nog toegestaan. dat kan je meenemen met vrijheid van meningsuiting
de jongens in Maastricht deden beroep op hun vrijheid waarbij verbranden van een vlag ook bijhoortquote:Op zaterdag 11 februari 2006 09:58 schreef ArieDeKnaller het volgende:
[..]
Als je zo tekeer gaat tegen het land wat je onderdak biedt ben je een klootzak ja! Te triest voor woorden die gasten.
Een heilig persoon???? Heilig verklaard door hemzelf waarschijnlijk. Hetgeen dat hij allemaal gedaan heeft kun je nou niet bepaald heilig bedoelen!
Brandstichting is ook illegaal.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 09:59 schreef Meki het volgende:
[..]
de jongens in Maastricht deden beroep op hun vrijheid waarbij verbranden van een vlag ook bijhoort
Inderdaad een goed voorbeeld van integratie. Ik denk dat jij meten met 2 maten niet als een probleem ziet.quote:
Ja dat deed Balkenende ookquote:
Ze hadden het toch tegen Denenmarken of mis ik iets?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 09:58 schreef ArieDeKnaller het volgende:
[..]
Als je zo tekeer gaat tegen het land wat je onderdak biedt ben je een klootzak ja! Te triest voor woorden die gasten.
Waar denk je dat een vlag en landsgrenzen vandaan komen? Juist, die worden ook door de inwoners zelf bedacht.quote:Een heilig persoon???? Heilig verklaard door hemzelf waarschijnlijk.
Hij heeft anders een boel vreedzame dingen gezegd in een tijd dat elkaar afmaken wegens een ander geloof de normaalste zaak van de wereld was (ook onder christenen!). Ik begrijp wel waarom die Mohammed moslims weet te inspireren.quote:Hetgeen dat hij allemaal gedaan heeft kun je nou niet bepaald heilig bedoelen!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |