Toch was het een grote beslissing die de ouders genomen hebben.quote:Op zondag 12 februari 2006 11:28 schreef nokwanda het volgende:
[..]
Hert is natuurlijk helemaal niet gezegd dat dat ook echt zo is als ik het omschrijf.
Maar als antwoord op de laatste vraag: Ja. Met een liefdevolle maar autoritaire ouder die je kost wat kost wil helpen maar die in de eerste instantie eerder uitgaat van het oordeel van een arts.... ja. Dan heb je weinig keus.
je wil die mensen die zoveel van je houden en waarvan je zelf houdt niet kwijt. Dus gewoon een afzetten tegen is geen optie. Je wilt juist van die mensen het respect. En juist in die setting jezelf zijn en volledig geaccepteerd worden. Familie is belangrijker dan velen denken.
quote:Op zondag 12 februari 2006 11:39 schreef CarDani het volgende:
[..]
Toch was het een grote beslissing die de ouders genomen hebben.
1. Stoppen met de behandeling.
2. Stoppen met medicijnen.
3. Kind op 15 jarige leeftijd van school halen.
De enige hulpverlener die mocht blijven was en is nog steeds Rens Hendriks.
Ja, maar het roep allemaal zó ontzettend veel vragen op.quote:Op zondag 12 februari 2006 11:50 schreef nokwanda het volgende:
[..]
![]()
De hulpverlener beweerd wat Robbert al tijden duidelijk probeert te maken.
De verbrandde medicijnen bevestigen en versterken dat en Hendriks onderstreept dat ook en maakt de optie voor de ouders waarschijnlijk.
School zit in het reguliere rationele systeem dat medicijnen voorschrijft en met andere opties geen rekening houdt en een stempel op hun kind drukt dat daar alleen maar een minderwaardigheidscomplex door krijgt omdat ie in dat systeem niet mee komt.
Ik kan me die stappen wel voorstellen.
Ergens is het gewoon genoeg met het gezeik in het reguliere systeem.
http://home.planet.nl/~buij0038/rvdb/quote:Op zondag 12 februari 2006 12:49 schreef Fries het volgende:
Ik weet niet of het al gemeld is, maar volgens mij nam hij maar drie foto's van die non en liet hij er vier zien...
Sterker nog, dat is ontdekt op dit forum!quote:Op zondag 12 februari 2006 12:49 schreef Fries het volgende:
Ik weet niet of het al gemeld is, maar volgens mij nam hij maar drie foto's van die non en liet hij er vier zien...
Als Robbert een schizofrenie-achtige stoornis heeft (waarbij je ook dingen kunt zien en ervaren die er niet zijn) heb je 2 opties:quote:Toch was het een grote beslissing die de ouders genomen hebben.
1. Stoppen met de behandeling.
2. Stoppen met medicijnen.
3. Kind op 15 jarige leeftijd van school halen.
De enige hulpverlener die mocht blijven was en is nog steeds Rens Hendriks.
johquote:Op zondag 12 februari 2006 12:49 schreef Fries het volgende:
Een psychose is veel irrationeler en wordt ook erger, iedereen ziet dat het goed fout is met zo'n persoon. Robbert die lijkt redelijk normaal te functioneren.quote:Op zondag 12 februari 2006 17:27 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Als Robbert een schizofrenie-achtige stoornis heeft (waarbij je ook dingen kunt zien en ervaren die er niet zijn) heb je 2 opties:
1 - Je probeert je stoornis doormiddel van medicijnen zo vorm te geven dat je in de dagelijkse omgeving kunt functioneren.
2 - Je probeert je dagelijkse omgeving zo vorm te geven dat je met je stoornis (inclusief wanen) kunt functioneren.
Robbert functioneert binnen zijn eigen wereld (ogenschijnlijk) prima. Hij heeft de ruimte om dingen die hij ervaart een plek te geven en zijn directe omgeving (familie) steunt hem daarin.quote:Een psychose is veel irrationeler en wordt ook erger, iedereen ziet dat het goed fout is met zo'n persoon. Robbert die lijkt redelijk normaal te functioneren.
quote:Psychosen worden doorgaans behandeld met antipsychotica zoals dopamine blokkers die bekend staan om hinderlijke bijwerkingen die de motoriek storen. Het grootste probleem bij behandeling van een psychose is het gebrek aan medicatietrouw. Anti-psychotica moeten doorgaans lang (jaren) geslikt worden, terwijl de patiënt geen psyschose-verschijnselen meer ervaart. Ook is de patiënt doorgaans van mening dat hem/haar niets mankeert; het is de rest van de wereld die raar doet. Zodra de medicatie gestopt wordt komt de psychose terug, en meestal heviger.
Dit past weer perfect in het plaatje.quote:Medicatietrouw is het gewillig en continu innemen van de door een arts voorgeschreven medicijnen door een patiënt.
Schizofrenie patiënten kunnen niet trouw zijn aan hun medicatie omdat men denkt dat:
a. Iemand hen probeert (langzaam) te vergiftigen
b. Dat er demonen of andere duivelse krachten in de medicijnen zitten.
c. Er ongewenste bijwerkingen optreden, waar de patiënt geen raad mee weet.
d. De bijwerkingen van de medicijnen het bewustzijn op zo'n manier verminderen dat de patiënt bewust kiest voor leven zonder medicijnen.
Ik heb ook van horen zeggen (inside information!) dat ie iets opgezocht zou hebben op internet en dat ie een woord verkeerd gespeld had overgenomenquote:
quote:Op zondag 12 februari 2006 19:00 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Ik heb ook van horen zeggen (inside information!) dat ie iets opgezocht zou hebben op internet en dat ie een woord verkeerd gespeld had overgenomen
Dank u, Spuit Elf.quote:Ik weet niet of het al gemeld is, maar volgens mij nam hij maar drie foto's van die non en liet hij er vier zien...
Is dat zo?quote:Toch niet helemaal. Mensen die psychotisch zijn, zijn vaak agressief, druk en vaak een gevaar voor de omgeving. Het is haast onmogelijk met iemand die psychotisch is samen te leven.
Ik zie niks over agressie. Ik kan me wel voorstellen dat het voor de patient gevaarlijk is om in een droomwereld te leven omdat je de werkelijkheid dan verkeerd inschat. En dat is op zijn beurt weer gevaarlijk voor de omgeving.quote:* Wanen - Het koesteren van denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en/of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren. Zoals bv het zich inbeelden Boeddha of Jezus te zijn, of dan net weer het tegenovergestelde : de duivel. Vaak, maar niet altijd, is er ook sprake van paranoia: achtervolgingswaan, zich inbeelden dat er overal camera's of microfoons verstopt zitten, dat er complotten zijn of dat de persoon in kwestie gezocht wordt door de politie of internationale veiligheidsdiensten.
* Hallucinaties - Zien en/of anderszins waarnemen van zaken die er niet zijn (zoals stemmen in het hoofd)
* Verward denken - Over en weer begrijpen psychotici en hun omgeving elkaar niet doordat het denkproces veranderd is door de psychose (chaotisch, te langzaam, te snel). Het gedrag van de patiënt is door zijn omgeving vaak niet meer te plaatsen (en vice versa).
* Verward spreken en schrijven - Zelfs als de gedachten van de patiënt nog coherent zijn, kan hij problemen hebben deze in taal te uiten. Soms uit zich dit in gehaast spreken, vreemde woordkeuzen of het gebruik van neologismen. Bij grotere verwarring kunnen ook verschijnselen als echolalie, palilalie of glossolalie optreden.
Psychosen zijn een symptoom van schizofrenie. Schizofrenie heb je natuurlijk ook in allerlei soorten en maten en mates van heftigheid. Misschien is Robbert inmiddels weer aan andere medicijnen.quote:Ik denk dat schizofrenie dichter in de buurt komt, maar toch komt Robbert niet op mij over alsof hij schizofreen- of psychotisch zou zijn.
En hou die eens naast Robbert:quote:# Wanen - Het koesteren van denkbeelden die niet overeenkomen met algemeen geaccepteerde opvattingen en/of ideeën waarvan de patiënt niet af te brengen is met logisch redeneren. Zoals bv het zich inbeelden Boeddha of Jezus te zijn, of dan net weer het tegenovergestelde : de duivel. Vaak, maar niet altijd, is er ook sprake van paranoia: achtervolgingswaan, zich inbeelden dat er overal camera's of microfoons verstopt zitten, dat er complotten zijn of dat de persoon in kwestie gezocht wordt door de politie of internationale veiligheidsdiensten.
# Hallucinaties - Zien en/of anderszins waarnemen van zaken die er niet zijn (zoals stemmen in het hoofd)
quote:Schizofrenie patiënten kunnen niet trouw zijn aan hun medicatie omdat men denkt dat:
a. Iemand hen probeert (langzaam) te vergiftigen
b. Dat er demonen of andere duivelse krachten in de medicijnen zitten.
c. Er ongewenste bijwerkingen optreden, waar de patiënt geen raad mee weet.
d. De bijwerkingen van de medicijnen het bewustzijn op zo'n manier verminderen dat de patiënt bewust kiest voor leven zonder medicijnen.
Een waarheid als een koe. Een 'geestesziekte' is pas een 'ziekte' als het de 'patient' op de een of andere manier schade berokkent, bijvoorbeeld als de manier waarop hij/zij de wereld ziet te hard botst met het beeld van de rest van de maatschappij.quote:De meest bekende instantie die zich bezig houdt met schizofrenie had het daar nog over, dat je mensen niet meteen als ziek moet zien.
Klopt, de mate waarin je gedachtes ook tot uitdrukking komen. Je kunt alles denken van deze wereld, als je het voor jezelf houdt is het goed. Je mag ook best wisselen van gedachtes. Maar zodra je gaat geloven in een foute realiteit is het niet goed. En dan nog is de realiteit die geldt voor de meeste mensen, de oppervlakte. De geldige realiteit is de oppervlakte volgens mij. Als mensen praten over de realiteit, hebben ze het over die dunne laag op de bodem. Terwijl er volgens mij gewoon 1000 kilometer meer te verkennen is onder die oppervlakte. Maar daar wordt nooit over gesproken. Dat versta ik dus ook onder oppervlakkigheid. En daarom zit ik ook voor het merendeel op dit subforum en in wetenschap en filosofie. Omdat het juist gaat om wat er onder de oppervlakte zit.quote:Op zondag 12 februari 2006 20:19 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Een waarheid als een koe. Een 'geestesziekte' is pas een 'ziekte' als het de 'patient' op de een of andere manier schade berokkent, bijvoorbeeld als de manier waarop hij/zij de wereld ziet te hard botst met het beeld van de rest van de maatschappij.
Als dat echter geen problemen oplevert is er geen werkelijke sprake van een 'stoornis'.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |