Oke daar kan ik in meegaan, maar dat neemt niet weg dat het niet puur een natuurlijke drift is. Dat het voor die basiswaarden voorkwam had, denk ik, meer te maken met de ondrukking van de vrouw.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:09 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Nee hoor, dat suggereer ik helemaal niet. Dat beeld is geleidelijk ontstaan. Parallel aan de ontwikkeling van waarden als recht op een menswaardig leven, integeriteit van het lichaam, baas over eigen lichaam enzovoort.
Ik wijs ook geen vingertje hoor... ik constateer het enkel en kan daardoor wel begrip opbrengen voor de soms niet geheel rationele reacties.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:09 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat is op zich waar, maar ik heb hem niet bedacht. Ik heb enkel deel 2 geopend.
Maar stel je zelf eens voor. Je leeft als ruige kerel in een tijd waarin er geen wet bestaat. Je leeft, al dan niet met maatschapje, in de bossen. Op een dag zie je een mooie jonge meid in een veldje rondhuppelen. Je wordt opgehitst door haar strakke lichaam en je jongeheer wil meer. Denk jij nu werkelijk dat in zo'n situatie de seksuele lust geen reden zou kunnen zijn om zo'n meid gewoon te pakken? Wie gaat je tegenhouden?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:12 schreef peaceman het volgende:
[..]
Oke daar kan ik in meegaan, maar dat neemt niet weg dat het niet puur een natuurlijke drift is. Dat het voor die basiswaarden voorkwam had, denk ik, meer te maken met de ondrukking van de vrouw.
Seksuele lust ja, natuurlijke drift (lees voortplantingsdrift) is bij mensen heel wat anders. Dat er geen wetten voor waren toen staat daar mijn inziens los van. Daarom vind ik dat verkrachting niets te maken heeft met voortplantingsdrift. En zeker tegenwoordig is daar natuurlijk geen sprake mee van en daarom kan je dat in het nu niet meer als argument aandragen.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:16 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar stel je zelf eens voor. Je leeft als ruige kerel in een tijd waarin er geen wet bestaat. Je leeft, al dan niet met maatschapje, in de bossen. Op een dag zie je een mooie jonge meid in een veldje rondhuppelen. Je wordt opgehitst door haar strakke lichaam en je jongeheer wil meer. Denk jij nu werkelijk dat in zo'n situatie de seksuele lust geen reden zou kunnen zijn om zo'n meid gewoon te pakken? Wie gaat je tegenhouden?
Maar een argument waarvoor? Denk jij dat ik wil bepleiten dat verkrachting wordt toegestaan ofzo? Zo ja, hoe kom je daarbij?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:19 schreef peaceman het volgende:
[..]
Seksuele lust ja, natuurlijke drift (lees voortplantingsdrift) is bij mensen heel wat anders. Dat er geen wetten voor waren toen staat daar mijn inziens los van. Daarom vind ik dat verkrachting niets te maken heeft met voortplantingsdrift. En zeker tegenwoordig is daar natuurlijk geen sprake mee van en daarom kan je dat in het nu niet meer als argument aandragen.
nee dat wil ik niet, maar jij zei eerder dat natuurlijke drift een reden kan zijn voor een verkrachter om te verkrachten. Mijn betekenis van natuurlijke drift is wellicht anders dan die van jou (dat weet ik eerlijk gezegd niet). In elk geval is het in mijn betekenis geen argument/excuus voor een verkrachter om deze daad te plegen (hoewel dubieus). Vroeger misschien, maar zeker de laatste 100 jaar niet meer.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 23:20 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar een argument waarvoor? Denk jij dat ik wil bepleiten dat verkrachting wordt toegestaan ofzo? Zo ja, hoe kom je daarbij?
Ik denk juist dat mensen die dit niet hebben meegemaakt, zich helemaal niet kunnen voorstellen hoe dat is, ook niet enigszins. Uit jouw uitspraken blijkt dat dan ook wel weer enigszins.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 22:49 schreef Bombie het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen hier (waaronder 'fuifje') zich wel enigszins kan voorstellen hoe het voor een vrouw moet zijn. Dat is ook altijd het grote probleem wanneer je dit soort vraagstukken naar een abstracter niveau probeert te tillen. Het wordt allemaal gelijk zo persoonlijk gekleurd, inclusief de reacties van verontwaardige slachtoffers, die met geen mogelijkheid iets kunnen zeggen dat de discussie ten goede komt.
Wat het bij vrouwen veroorzaakt hebben we ondertussen wel genoeg mogen overpeinzen, aangezien iedere hysterica hier bijkans over de ander heenklimt om elkaar te kunnen overtreffen in schreeuwerige duidelijkheid wat dat betreft.
Dus laten we voor het gemak even vergeten of verkrachting goed of slecht is.
Het is dan ook geen letterlijke voortplanting, maar het is wel de voortplantingsdrift die ten grondslag ligt aan de daad. Ik snap werkelijk niet dat dat niet ingezien wordt. Er kunnen natuurlijk wel allerlei andere zaken meespelen, maar dit is toch echt de primaire drijfveer om te verkrachten.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 16:11 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Dat ben ik gewoon niet met je eens. Een ander zijn wil opleggen, ja maar zich voortplanten, nee.
Oh ja? Waarom denk je dat er in oorlogen zoveel verkracht wordt? Zou dat werkelijk komen omdat ze dan zo graag macht uit oefenen? Devianten heb je overigens altijd.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 16:19 schreef erodome het volgende:
[..]
Verhaal van een verkrachter....
Man begon op zijn 16de ermee, werd op ten duur gepakt, chemisch gecastreerd en weer losgelaten.
Het eerste wat hij deed was een meisje ontvoeren, vast zetten aan een boom, terug naar huis gaan om spullen te halen, haar aan alle kanten te verkrachten met oa gereedschap om haar daarna bij het politiebureau af te zetten en zichzelf aan te geven.
Geen voortplantingsdrift aangezien er chemisch gecastreerd was....
Hiermee hebben ze meer testen gedaan, ze dachten dat castratie een goed eoplossing zou zijn, testosteron gehalte omver schoppen, lust totaal wegnemen, bleek dus bij de meeste verkrachters niet te werken, dat hun slurfje het niet meer deed deed er niet toe voor de kick van het gebeuren.
Seks was het middel tot vernedering, tot macht hebben over, niet het doel....
Sex met familie wordt gestraft door de natuur (een kwinkslag naar een eerder argument van jou) Jouw wijze van redeneren en verwoorden vervolgend met in de gedachten dat jij stelt dat verkrachting natuurlijk is (wat zei je ook al weer: voortplantingsdrift wordt beloont door een goed gevoel):quote:Op donderdag 9 februari 2006 23:30 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Onderzoek schmonderzoek... er wordt zoveel onderzoek gedaan en er wordt zoveel onderzoek uiteindelijk weer verworpen. Ik heb altijd geleerd om niet klakkeloos aan te nemen wat zelfs de beste wetenschappers beweren.
[..]
Waarom niet? Het is wel een feit dat het gebeurt... en relatief vaak ook. Waarom gebeurt het toch relatief zo vaak, terwijl het niet natuurlijk zou zijn? Kun jij verder kijken dan de grenzen van onze huidige kennis?
Ik denk dat je daar gelijk in hebt.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:22 schreef FuifDuif het volgende:
Het punt is ook een beetje het begrip 'verkrachting'. Dat woord heeft een bepaalde negatieve betekenis en gevoelswaarde en misschien is het zelfs zo dat het woord met de bijbehorende lading het negatieve gevoel bij de daad an sich versterkt. Door het te benoemen kunnen we het een waarde toekennen. Vroeger bestond het woord nog niet, maar gebeurde het wel. En volgens mij werd het ook meer geaccepteerd in de zin van "pech gehad en weer verder leven."
"Vroeger bestond het toch niet"?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:22 schreef FuifDuif het volgende:
Het punt is ook een beetje het begrip 'verkrachting'. Dat woord heeft een bepaalde negatieve betekenis en gevoelswaarde en misschien is het zelfs zo dat het woord met de bijbehorende lading het negatieve gevoel bij de daad an sich versterkt. Door het te benoemen kunnen we het een waarde toekennen. Vroeger bestond het woord nog niet, maar gebeurde het wel. En volgens mij werd het ook meer geaccepteerd in de zin van "pech gehad en weer verder leven."
Je maakt een denkfout. Het is niet in het belang van de soort dat er zwakke nakomelingen komen, maar het is wél in het belang van het individu om zich voort te planten. In jouw redenering zouden zwakke individuen zich niet willen voortplanten omdat ze dan de soort verzwakken.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:31 schreef BrandX het volgende:
[..]
Sex met familie wordt gestraft door de natuur (een kwinkslag naar een eerder argument van jou) Jouw wijze van redeneren en verwoorden vervolgend met in de gedachten dat jij stelt dat verkrachting natuurlijk is (wat zei je ook al weer: voortplantingsdrift wordt beloont door een goed gevoel):
voortplanting binnen de familie = inteelt.
Inteelt = kwalitatief slechtere/zwakkere nakomelingen
kwalitatief slechtere/zwakkere nakomelingen = genereren van diverse ziektes en afwijkingen bij de nakomelingen
genereren van diverse ziektes en afwijkingen bij de nakomelingen = uitsterven van het soort en/of ras.
Deze trits is aantoonbaar bewezen in de fokkerij (bijv. bij paarden en honden). Ook wordt in geschiedbestuderingen aangetoond dat dit gebeurt is bij stammen in het verleden.
Verer is aangetoont dat men zich wil voortplanten met iemand die een sterkte kan toevoegen. Hierbij wordt instinctief gekeken naar lichaamsbouw en karakter (ga dit ook maar opgooglen).
En wat wil je daarmee zeggen? Blijkbaar zijn de daders dusdanig geconditioneerd dat ze de normen van de maatschappij geinternaliseerd hebben. Dat heeft hen overigens niet weerhouden van hun daad.quote:Verklaar trouwens in jouw redenatie ook eens het volgende:
Ook via onderzoek is aangetoond dat daders van sexmisdrijven handelen uit een drang om de daad uit te voeren. Hoewel het op dat moment even bevredigd, voelen plegers van sexmisdrijven zich direct na de daad ontzettend schuldig. Velen kunnen niet meer met zichzelf leven. Dit uit zich op diverse manieren die je zelf kan bedenken.
Dat is een verweer dat altijd door advocaten en daders wordt ingebracht. Schijnt voor een groot deel onzin te zijn, puur opportunisme.quote:Veelplegers zijn overigens mensen die doorgaans eenzelfde iets hebben meegemaakt als kind (ook statistisch bewezen).
Maar dit verwerpt niet de aanname dat verkrachting voornamelijk voortkomt uit de voortplantingsdrift. Neem bijvoorbeeld giraffen. Als een giraffengezinnetje (broers en zussen) geïsoleerd is van 'buitenstaanders' (bijvoorbeeld in een dierentuin) en dat voor een dusdanig lange periode dat de rijpe mannetjes seksueel gefrustreerd raken, dan wenden zij zich tot hun zusjes. (En dat zal niet alleen bij giraffen het geval zijn.)quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:31 schreef BrandX het volgende:
[..]
Sex met familie wordt gestraft door de natuur (een kwinkslag naar een eerder argument van jou) Jouw wijze van redeneren en verwoorden vervolgend met in de gedachten dat jij stelt dat verkrachting natuurlijk is (wat zei je ook al weer: voortplantingsdrift wordt beloont door een goed gevoel):
voortplanting binnen de familie = inteelt.
Inteelt = kwalitatief slechtere/zwakkere nakomelingen
kwalitatief slechtere/zwakkere nakomelingen = genereren van diverse ziektes en afwijkingen bij de nakomelingen
genereren van diverse ziektes en afwijkingen bij de nakomelingen = uitsterven van het soort en/of ras.
Deze trits is aantoonbaar bewezen in de fokkerij (bijv. bij paarden en honden). Ook wordt in geschiedbestuderingen aangetoond dat dit gebeurt is bij stammen in het verleden.
Verer is aangetoont dat men zich wil voortplanten met iemand die een sterkte kan toevoegen. Hierbij wordt instinctief gekeken naar lichaamsbouw en karakter (ga dit ook maar opgooglen).
Die schuldgevoelens kunnen, overeenkomstig het slachtoffertrauma, net zo goed het gevolg zijn van het negatieve lading die onze samenleving hangt aan de verkrachtingsdaad.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:31 schreef BrandX het volgende:
Verklaar trouwens in jouw redenatie ook eens het volgende:
Ook via onderzoek is aangetoond dat daders van sexmisdrijven handelen uit een drang om de daad uit te voeren. Hoewel het op dat moment even bevredigd, voelen plegers van sexmisdrijven zich direct na de daad ontzettend schuldig. Velen kunnen niet meer met zichzelf leven. Dit uit zich op diverse manieren die je zelf kan bedenken.
Veelplegers zijn overigens mensen die doorgaans eenzelfde iets hebben meegemaakt als kind (ook statistisch bewezen).
Zie hier... een mogelijkheid zoals ik die voor ogen zie. Het gaat erom dat mensen zich willen voortplanten. Als ze die mogelijkheid om welke reden dan ook via de reguliere weg niet hebben, dan zullen ze andere wegen inslaan om het doel te bereiken. De giraffenmannetjes dekken hun zusjes bij gebrek aan beter en een verkrachter verkracht wellicht omdat hij op een andere manier niet met een vrouw in contact kan komen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:38 schreef Diederik_Duck het volgende:
Je maakt een denkfout. Het is niet in het belang van de soort dat er zwakke nakomelingen komen, maar het is wél in het belang van het individu om zich voort te planten. In jouw redenering zouden zwakke individuen zich niet willen voortplanten omdat ze dan de soort verzwakken.
Even beter lezen, hè. Dat het begrip en de betekenis nog niet bestond, betekent niet dat de daad zelf niet voorkwam. En bovendien is pak hem beet 2000 jaar geleden nog niet eens zo heel lang geleden.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:33 schreef MrBean het volgende:
[..]
"Vroeger bestond het toch niet"?
Werd in de bijbel de zus van Jozef en zijn broers niet verkracht?
Mee eens, maar dat heeft niets met deze discussie te maken.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:33 schreef MrBean het volgende:
"pech gehad en weer verder leven", zo sprak men vroeger ook over doodstraf, slavernij, ketterverbrandingen, kruistochten, heksenjachten, martelen etc.
Gelukkig is dat nu niet meer zo.
Er zijn zelfs heteromannetjes die bij gebrek aan beter zich gaan vergrijpen aan andere mannetjes, hoe verklaren de bepleiters van de "verkrachting gaat om machtsuitoefeningtheorie" dit?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:48 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Zie hier... een mogelijkheid zoals ik die voor ogen zie. Het gaat erom dat mensen zich willen voortplanten. Als ze die mogelijkheid om welke reden dan ook via de reguliere weg niet hebben, dan zullen ze andere wegen inslaan om het doel te bereiken. De giraffenmannetjes dekken hun zusjes bij gebrek aan beter en een verkrachter verkracht wellicht omdat hij op een andere manier niet met een vrouw in contact kan komen.
Ik lees heel goed hoor. Hoe kan het nou in de bijbel gestaan hebben als het begrip nog niet bestond?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:55 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Even beter lezen, hè. Dat het begrip en de betekenis nog niet bestond, betekent niet dat de daad zelf niet voorkwam.
Jawel, toen was het schrift nog nieuw, toen konden mensen nog maar net schrijven en ook hun gevoelens optekenen.quote:En bovendien is pak hem beet 2000 jaar geleden nog niet eens zo heel lang geleden.
Jawel. Je zegt: "Oh het gebeurde vroeger ook, dus eigenlijk speelt het alleen maar af tussen de oren van die vrouwen en is het gewoon een kwestie van "groepsdruk" "quote:Mee eens, maar dat heeft niets met deze discussie te maken.
Toen wel, maar 2000 jaar geleden is heel weinig op de totale menselijke geschiedenis. Verder is het woord en de betekenis die eraan wordt gegeven niet zondermeer statisch.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:00 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ik lees heel goed hoor. Hoe kan het nou in de bijbel gestaan hebben als het begrip nog niet bestond?
quote:[..]
Jawel, toen was het schrift nog nieuw, toen konden mensen nog maar net schrijven en ook hun gevoelens optekenen.
Hoezo? Gewoon open staan voor nieuwe inzichten heet dit.quote:[..]
Jawel. Je zegt: "Oh het gebeurde vroeger ook, dus eigenlijk speelt het alleen maar af tussen de oren van die vrouwen en is het gewoon een kwestie van "groepsdruk" "
Wat een verschrikkelijke bagatellisering van verkrachtingen zeg.
quote:Sinds jij niet meer in God gelooft denk jij ook alles te kunnen zeggen volgens mij.
Jan-Wolkers-syndroom.
seksuele drift bij mensen is heel wat anders dan voortplantingsdrift. Mijn inziens verward je deze zaken. Van voortplantingsdrift is bij verkrachting geen sprake. Dat is niet het doel van de verkrachting. De dader wil zich verlossen van zijn sexuele/machtsdrift. Dat heeft toch niks met voortplanting te maken?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 11:07 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Het is dan ook geen letterlijke voortplanting, maar het is wel de voortplantingsdrift die ten grondslag ligt aan de daad. Ik snap werkelijk niet dat dat niet ingezien wordt. Er kunnen natuurlijk wel allerlei andere zaken meespelen, maar dit is toch echt de primaire drijfveer om te verkrachten.
Jawel. Er is seksuele lust omdat er voortgeplant moet worden.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:05 schreef peaceman het volgende:
[..]
seksuele drift bij mensen is heel wat anders dan voortplantingsdrift. Mijn inziens verward je deze zaken. Van voortplantingsdrift is bij verkrachting geen sprake. Dat is niet het doel van de verkrachting. De dader wil zich verlossen van zijn sexuele/machtsdrift. Dat heeft toch niks met voortplanting te maken?
Ik bagataliseer helemaal niets! Hoe kom jij erbij???? We hebben het hier over de verklaring voor het feit dat sommige mannen verkrachten! Nergens... lees NERGENS... heb ik beweerd dat het allemaal zo erg niet is voor het slachtoffer.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:00 schreef MrBean het volgende:
Wat een verschrikkelijke bagatellisering van verkrachtingen zeg.
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:05 schreef peaceman het volgende:
[..]
seksuele drift bij mensen is heel wat anders dan voortplantingsdrift. Mijn inziens verward je deze zaken.
Hoe weet jij dat? Kun jij kijken in de genetische processen van de dader die hem tot die daad hebben aangespoord?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:05 schreef peaceman het volgende:
Van voortplantingsdrift is bij verkrachting geen sprake. Dat is niet het doel van de verkrachting. De dader wil zich verlossen van zijn sexuele/machtsdrift. Dat heeft toch niks met voortplanting te maken?
Precies!quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:07 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Jawel. Er is seksuele lust omdat er voortgeplant moet worden.
Wij mensen zijn met rede geschapen en zijn inmiddels zover dat wij seksuele drift kunnen scheiden van voortplantingsdrift en dat doen wij dan ook. Enkel voor zwak begaafden zou jouw punt evt. hout kunnen snijden.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:07 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Jawel. Er is seksuele lust omdat er voortgeplant moet worden.
Dit is een misvatting die je inderdaad tegenwoordig veel hoort. Rede staat er volkomen los van! Seksuele drift is een aspect van het primitieve gevoel en dat primitieve gevoel wordt veroorzaakt door de voortplantingsdrift. Dat wij het rationeel gezien in woorden kunnen onderscheiden betekent natuurlijk niet dat ze ook daadwerkelijk fysiek gescheiden zijn.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:09 schreef peaceman het volgende:
[..]
Wij mensen zijn met rede geschapen en zijn inmiddels zover dat wij seksuele drift kunnen scheiden van voortplantingsdrift en dat doen wij dan ook. Enkel voor zwak begaafden zou jouw punt evt. hout kunnen snijden.
Nogmaals: Seksuele drift bij mensen heeft niets met voortplantingsdrift te maken.
en waarom dan wel? Als jij sex hebt, ben je elke keer begonnen met het idee dat je je wilt voortplanten? Als dat zo is, ben je redelijk uniek lijkt mij.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:09 schreef FuifDuif het volgende:
[..]Dit lijkt mij nogal een absurde tweedeling.
[..]
Nee dat kan ik niet. Maar het is bekend dat verkrachters vaak de daad plegen om macht over iets/iemand te hebben of de sexuele drift te bevredigen. Dat heeft NIETS met voortplanting te maken.quote:Hoe weet jij dat? Kun jij kijken in de genetische processen van de dader die hem tot die daad hebben aangespoord?
Overigens viel me op, en dat moest ik nog even kwijt, dat je het hebt gepresteerd om het minst interessante deel (de agressie jegens fuifduif) uit mijn reactie aan te halen en daarop verder te gaan. Wat ben je dan voor idioot?!quote:Op vrijdag 10 februari 2006 22:33 schreef erodome het volgende:
[..]
Aangezien ik tegen fuifje praat en niet tegen een verkrachter snap ik niet wat je hiermee bedoeld, ik probeer aan fuifje(die dan wel een harde mening heeft maar geen verkrachter is) uit te leggen hoe het is voor de vrouw, dat dat geen opgelegd trauma is....
Dus snap niet wat je hiermee bedoeld, we hebben een discussie over verkrachtingen met normale mensen met verschillende meningen, zit niet op het gevangenisforum met verkrachters te praten zo van zie aub in wat je veroorzaakt....
Wat heeft de rede ermee te maken? Dat je zaken kunt beredeneren wil niet zeggen dat ze opeens anders zijn gaan werken. Wat jij bedoelt is denk ik dat mensen met dank aan de pil zich tegenwoordig kunnen verpozen zonder zwanger te worden, echter dat verpozen doen ze nog steeds primair aangedreven door de basaalste aller driften, de voortplantingsdrift.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:09 schreef peaceman het volgende:
[..]
Wij mensen zijn met rede geschapen en zijn inmiddels zover dat wij seksuele drift kunnen scheiden van voortplantingsdrift en dat doen wij dan ook. Enkel voor zwak begaafden zou jouw punt evt. hout kunnen snijden.
Nogmaals: Seksuele drift bij mensen heeft niets met voortplantingsdrift te maken.
Jij vindt dat een misvatting. Ik niet. Natuurlijk veroorzaakt het primitieve gevoel de seksuele drift, maar dat betekent zeker niet dat verkrachters de daad doen om zich voort te planten. Integendeel lijkt mij zelfs.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:11 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dit is een misvatting die je inderdaad tegenwoordig veel hoort. Rede staat er volkomen los van! Seksuele drift is een aspect van het primitieve gevoel en dat primitieve gevoel wordt veroorzaakt door de voortplantingsdrift. Dat wij het rationeel gezien in woorden kunnen onderscheiden betekent natuurlijk niet dat ze ook daadwerkelijk fysiek gescheiden zijn.
Alsof je je er bewust van moet zijnquote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:14 schreef peaceman het volgende:
en waarom dan wel? Als jij sex hebt, ben je elke keer begonnen met het idee dat je je wilt voortplanten? Als dat zo is, ben je redelijk uniek lijkt mij.
Hoe weet jij dat?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:14 schreef peaceman het volgende:
Nee dat kan ik niet. Maar het is bekend dat verkrachters vaak de daad plegen om macht over iets/iemand te hebben of de sexuele drift te bevredigen. Dat heeft NIETS met voortplanting te maken.
Verkrachting van beesten door mensen is toch ook geen voortplantingsdrift?
Niet bewust natuurlijk. Maar als er geen drift zou zijn, zou je je dan bezig houden met seks?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:14 schreef peaceman het volgende:
[..]
en waarom dan wel? Als jij sex hebt, ben je elke keer begonnen met het idee dat je je wilt voortplanten? Als dat zo is, ben je redelijk uniek lijkt mij.
En waarom zou dat geen voortplantingsdrift zijn? Het is deviant gedrag en biedt geen kans op succes, maar het wordt weldegelijk getriggerd door de voortplantingsdrift.quote:[..]
Nee dat kan ik niet. Maar het is bekend dat verkrachters vaak de daad plegen om macht over iets/iemand te hebben of de sexuele drift te bevredigen. Dat heeft NIETS met voortplanting te maken.
Verkrachting van beesten door mensen is toch ook geen voortplantingsdrift?
Nee, nu stap je even over het eigenlijke onderwerp van ons zijstapje heen. Jij beweert dat er een verschil bestaat tussen seksuele drift en voortplantingsdrift. Ik beweer dat een dergelijk verschil enkel een taalkundig verschil is, maar verder weinig betekent. Aan de seksuele drift ligt wat mij betreft de voortplantingsdrift ten grondslag. Seks is lekker en dat bevordert daardoor het seksuele verkeer en dus de kans op voortplanting. Dat wij daar toevallig rationeel over na kunnen denken doet daar niets aan af, zoals Diederik_Duck hierboven ook al zegt.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:16 schreef peaceman het volgende:
[..]
Jij vindt dat een misvatting. Ik niet. Natuurlijk veroorzaakt het primitieve gevoel de seksuele drift, maar dat betekent zeker niet dat verkrachters de daad doen om zich voort te planten. Integendeel lijkt mij zelfs.
Je kijkt een niveau te laag. Je moet dit abstracter zien, niet naar de motivatie die de verkrachter geeft als hij wordt aangehouden oid, hij heeft namelijk niet noodzakelijkerwijs ook echt inzicht waarom hij bepaalde dingen doet.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:16 schreef peaceman het volgende:
[..]
Jij vindt dat een misvatting. Ik niet. Natuurlijk veroorzaakt het primitieve gevoel de seksuele drift, maar dat betekent zeker niet dat verkrachters de daad doen om zich voort te planten. Integendeel lijkt mij zelfs.
Precies!!!quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:20 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je kijkt een niveau te laag. Je moet dit abstracter zien, niet naar de motivatie die de verkrachter geeft als hij wordt aangehouden oid, hij heeft namelijk niet noodzakelijkerwijs ook echt inzicht waarom hij bepaalde dingen doet.
Hiermee overschat je de mens toch wel een tikje.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:09 schreef peaceman het volgende:
[..]
Niet noodzakelijkerwijs... maar daarmee heb je het maar over een selecte groep natuurlijk...quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:20 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je kijkt een niveau te laag. Je moet dit abstracter zien, niet naar de motivatie die de verkrachter geeft als hij wordt aangehouden oid, hij heeft namelijk niet noodzakelijkerwijs ook echt inzicht waarom hij bepaalde dingen doet.
Natuurlijk, ik ben het met je eens dat wij mensen, in tegenstelling tot dieren, onderscheid kunnen maken en rationeel na kunnen denken over gedrag en bepaald gedrag ook kunnen verklaren. Maar het feit dat wij over iets als seks en voortplanting na kunnen denken en het vervolgens ook kunnen reguleren zegt toch helemaal niets aan de relatie tussen die twee? Dat we op het bewuste niveau geen nageslacht willen, maar wel het genot van seks willen ervaren, bewijst op geen enkele wijze het idee dat die seksuele drift niet voortkomt uit de voortplantingsdrift.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:26 schreef peaceman het volgende:
Tja ik vind sexuele drift echt totaal wat anders als voortplantingdrift. Jullie blijkbaar niet. Dat het voortkomt uit de primitieve drift ala... Maar het feit dat wij hersenen heeft er mijn inziens alles mee te maken. Wij kunnen zaken beredeneren en zaken scheiden. Dieren, die over het algemeen alles vanuit instinct doen, kunnen dat niet.
Als je uitgaat van de stelling dat elke verkrachter het doet vanuit voortplantingsdrift, suggereer je dat elke verkrachter dus niet zaken kan scheiden. Dat geloof ik niet. Jullie lijken dat wel te geloven.
En hoe ik dat weet van de motieven van verkrachters? Lezen......
Enfin ik ben later weer aanwezig... tot later.
Precies. Zoals ik eerder ook al schreef, macht werkt faciliterend, het is geen doel op zich.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:27 schreef FuifDuif het volgende:
En wat dacht je van macht? Macht is namelijk ook sterk verbonden aan de voortplantingsdrift. Macht leidt tot meer mogelijkheden om voort te planten. Het geeft een mens een sterkere positie binnen de samenleving en dat is aantrekkelijk voor de andere sekse in verband met de kansen voor het nageslacht. Dat een verkrachter verkracht uit het gevoel macht te willen hebben over het slachtoffer kan dus worden herleid tot het feit dat hij de macht wil hebben om voort te kunnen planten. Het lijkt aldus om de macht zelf te gaan, maar op een lager niveau wordt het gedrag veroorzaakt door... inderdaad... de voortplantingsdrift.
Nee, dat is niet waar. Een verkrachter is ook een rationeel mens en die weet zelf ook heel goed dat verkrachting niet wordt getolereerd door de samenleving. Maar dat is een bepaalde norm die niet voortkomt uit een primitieve voorkeur. Die komt daarentegen voort uit een culturele evolutie waarbij gedrag als verkrachting op den duur op groepsniveau niet wenselijk werd bevonden. Maar toch weerhoudt het de verkrachter er niet van om te verkrachten. Niet omdat hij niet zaken kan scheiden, maar omdat zijn innerlijke drift sterker is dan zijn calculatie om voor zijn daad gepakt te worden.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:26 schreef peaceman het volgende:
Als je uitgaat van de stelling dat elke verkrachter het doet vanuit voortplantingsdrift, suggereer je dat elke verkrachter dus niet zaken kan scheiden. Dat geloof ik niet. Jullie lijken dat wel te geloven.
Inderdaadquote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:30 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Precies. Zoals ik eerder ook al schreef, macht werkt faciliterend, het is geen doel op zich.
Wat is er dan totaal anders aan? Waarom denk je dat er iets als seksuele drift bestaat?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:26 schreef peaceman het volgende:
Tja ik vind sexuele drift echt totaal wat anders als voortplantingdrift.
Je overschat de mens. Hij beredeneert zaken wel, maar hij blijft een dier, geregeerd door zijn driften. Je kunt niet buiten jezelf treden.quote:Jullie blijkbaar niet. Dat het voortkomt uit de primitieve drift ala... Maar het feit dat wij hersenen heeft er mijn inziens alles mee te maken. Wij kunnen zaken beredeneren en zaken scheiden. Dieren, die over het algemeen alles vanuit instinct doen, kunnen dat niet.
We hebben tal van argumenten aangedragen waarom wat jij stelt niet relevant is.quote:Als je uitgaat van de stelling dat elke verkrachter het doet vanuit voortplantingsdrift, suggereer je dat elke verkrachter dus niet zaken kan scheiden. Dat geloof ik niet. Jullie lijken dat wel te geloven.
quote:En hoe ik dat weet van de motieven van verkrachters? Lezen......
Enfin ik ben later weer aanwezig... tot later.
Yowsa!quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:27 schreef FuifDuif het volgende:
En wat dacht je van macht? Macht is namelijk ook sterk verbonden aan de voortplantingsdrift. Macht leidt tot meer mogelijkheden om voort te planten. Het geeft een mens een sterkere positie binnen de samenleving en dat is aantrekkelijk voor de andere sekse in verband met de kansen voor het nageslacht. Dat een verkrachter verkracht uit het gevoel macht te willen hebben over het slachtoffer kan dus worden herleid tot het feit dat hij de macht wil hebben om voort te kunnen planten. Het lijkt aldus om de macht zelf te gaan, maar op een lager niveau wordt het gedrag veroorzaakt door... inderdaad... de voortplantingsdrift.
Precies en zelf de macht grijpen kan dan weer worden verklaard uit de frustratie geen macht te hebben en vervolgens weer uit het feit seksueel gefrustreerd te zijn. Zoals Diederik_Duck het ook al zegt: macht is het middel, voortplanting is het doel. Macht zou allerminst interessant zijn wanneer het hebben van geen macht effectiever zou zijn voor de voortplanting dan het wel hebben van macht.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:40 schreef Bombie het volgende:
[..]
Yowsa!![]()
In het geval van maatschappelijk verkregen macht (macht die je dus toegewezen krijgt door anderen) gaat het allemaal goedschiks en speelt iedereen het spelletje mee. Al dit is legitiem en wordt zelfs bewonderd door de massa. Maar het eindresultaat is nagenoeg hetzelfde als je die macht gewoon [grijpt]. In beide gevallen is de vader vaak niet aanwezig om het kind op te voeden.
We hebben als mensheid ooit de essentie genomen en er één groot gezinsspel van gemaakt. Obsceen, als je het mij vraagt.
Geweldig om zo tot nieuwe, onthullende conclusies te komen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies en zelf de macht grijpen kan dan weer worden verklaard uit de frustratie geen macht te hebben en vervolgens weer uit het feit seksueel gefrustreerd te zijn. Zoals Diederik_Duck het ook al zegt: macht is het middel, voortplanting is het doel. Macht zou allerminst interessant zijn wanneer het hebben van geen macht effectiever zou zijn voor de voortplanting dan het wel hebben van macht.
Het goedkeuren/afkeuren van verkrachting is een ander vraagstuk, dat meer ligt bij de essentie van normen en waarden, en wat van een samenleving een veilige omgeving maakt. Dáárbinnen kun je stellen dat verkrachting deze omgeving niet ten goede komt, maar dát - op zijn beurt - zegt weer niks over de essentie van verkrachting.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:48 schreef FuifDuif het volgende:
En ik ben nu zeer benieuwd wanneer de gekwetste zielen weer aantreden om ons te beschuldigen van het bagataliseren van de gevolgen van verkrachting voor het slachtoffer. Of om ons te beschuldigen dat we verkrachting goedkeuren. Het zijn reacties die niet voortkomen uit goed lezen en nadenken, maar uit een bord voor de kop, schrikreactie en misplaatste (maar wel begrijpelijke) emoties.
Soms zijn het ook getrouwde huisvaders die verkrachten, hoe verklaar je dat?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:45 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Precies en zelf de macht grijpen kan dan weer worden verklaard uit de frustratie geen macht te hebben en vervolgens weer uit het feit seksueel gefrustreerd te zijn. Zoals Diederik_Duck het ook al zegt: macht is het middel, voortplanting is het doel. Macht zou allerminst interessant zijn wanneer het hebben van geen macht effectiever zou zijn voor de voortplanting dan het wel hebben van macht.
Soms zijn het ook getrouwde huisvaders die verkrachten, met een gewoon goed huwelijk, hoe verklaar je dat? Ze kunnen gewoon voortplanten met hun vrouw, maar toch willen ze graag een meisje zien spartelen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:48 schreef FuifDuif het volgende:
En ik ben nu zeer benieuwd wanneer de gekwetste zielen weer aantreden om ons te beschuldigen van het bagataliseren van de gevolgen van verkrachting voor het slachtoffer. Of om ons te beschuldigen dat we verkrachting goedkeuren. Het zijn reacties die niet voortkomen uit goed lezen en nadenken, maar uit een bord voor de kop, schrikreactie en misplaatste (maar wel begrijpelijke) emoties.
[hint]mannen zijn geen monogame wezens; één vrouw is alleen een maatschappelijk begeerde limiet[/hint]quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:13 schreef MrBean het volgende:
[..]
Soms zijn het ook getrouwde huisvaders die verkrachten, met een gewoon goed huwelijk, hoe verklaar je dat? Ze kunnen gewoon voortplanten met hun vrouw, maar toch willen ze graag een meisje zien spartelen.
Ja, maar het hele voortplantingsverhaal gaat dus niet op.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:17 schreef Bombie het volgende:
[..]
[hint]mannen zijn geen monogame wezens; één vrouw is alleen een maatschappelijk begeerde limiet[/hint]
[hint]het huwelijk is een farce, en dient een maatschappelijk doel[/hint]
Jawel, alleen hoeft de man - zoals eerder genoemd - niet daadwerkelijk aanwezig te zijn bij de opvoeding van elk van zijn kinderen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:18 schreef MrBean het volgende:
[..]
Ja, maar het hele voortplantingsverhaal gaat dus niet op.
je zou ook gewoon kunnen vragen of je erop magquote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:21 schreef Bombie het volgende:
De situatie is momenteel als volgt:
Als man kom je heel wat vrouwen tegen die je wel zou willen neuken. Wat is nu de snelste manier om die behoefte te bevredigen? Juist: de vrouw ter plekke nemen. Volgens de opgelegde regels van de maatschappij moet je haar eerst 'veroveren' om aan die behoefte te kunnen voldoen. Dat duurt ten eerste misschien 'eeuwen', en bovendien heeft dat niet altijd succes. Dan heb je heel veel tijd en moeite gespendeerd in iets dat ook veel sneller kan. Het enige wat je immers met haar wilt is haar neuken, en verder kan ze ophoepelen. Als het gaat om de weg van de minste weerstand, is verkrachting de meest voor de hand liggende methode, ook al is de weerstand tijdens de daad wél weer groter dan tijdens copulatie met welbevinden van de vrouw zelf.
Dit wetende is het enige dat ik kan zeggen: vrouwen anno 2006 zijn gelukkige, vrije wezens. Maar alleen omdat ze die vrijheid gegund is door de toezicht die de samenleving ze biedt, en de straffen die ze uitdeelt aan overtreders van de in ere gehouden wetten.
Waarom vragen als je ook kan nemen?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:23 schreef donnahvh het volgende:
[..]
je zou ook gewoon kunnen vragen of je erop mag![]()
nemen is niet netjes , vragen welquote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:32 schreef Bombie het volgende:
[..]
Waarom vragen als je ook kan nemen?
In biologisch opzicht is de man gemaakt om zijn zaad zoveel mogelijk rond te verspreiden. De man doolt met zijn geile hoofd door de wereld en poogt de genetisch geschikte vrouwtjes die hij op zijn reis tegenkomt zoveel mogelijk te bevruchten. Het huwelijk belemmert de man behoorlijk daarin. De meeste mannen kunnen verder prima mee leven omdat ze zich tegenwoordig in van alles kunnen uiten (sport, hobby's, werk enzovoort), maar sommige mannen kunnen zich er niet van weerhouden om toch seksuele activiteit elders te zoeken. Dat kan zijn in de vorm van vreemd gaan, maar in een extreem geval ook verkrachting.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:12 schreef MrBean het volgende:
[..]
Soms zijn het ook getrouwde huisvaders die verkrachten, hoe verklaar je dat?
Fatsoen is niet het beoogde effect hier. Dat is neuken al.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:32 schreef donnahvh het volgende:
[..]
nemen is niet netjes , vragen wel![]()
het bespaard je misschien een trap in je zakquote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:34 schreef Bombie het volgende:
[..]
Fatsoen is niet het beoogde effect hier. Dat is neuken al.
Zonder fatsoen kun je prima neuken. Door fatsoenlijk te zijn is neuken geen garantie.
![]()
Hoezo 'hier'?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:34 schreef Bombie het volgende:
[..]
Fatsoen is niet het beoogde effect hier. Dat is neuken al.
Zonder fatsoen kun je prima neuken. Door fatsoenlijk te zijn is neuken geen garantie.
![]()
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:21 schreef Bombie het volgende:
De situatie is momenteel als volgt:
Als man kom je heel wat vrouwen tegen die je wel zou willen neuken. Wat is nu de snelste manier om die behoefte te bevredigen? Juist: de vrouw ter plekke nemen. Volgens de opgelegde regels van de maatschappij moet je haar eerst 'veroveren' om aan die behoefte te kunnen voldoen. Dat duurt ten eerste misschien 'eeuwen', en bovendien heeft dat niet altijd succes. Dan heb je heel veel tijd en moeite gespendeerd in iets dat ook veel sneller kan. Het enige wat je immers met haar wilt is haar neuken, en verder kan ze ophoepelen. Als het gaat om de weg van de minste weerstand, is verkrachting de meest voor de hand liggende methode, ook al is de weerstand tijdens de daad wél weer groter dan tijdens copulatie met welbevinden van de vrouw zelf.
Dit wetende is het enige dat ik kan zeggen: vrouwen anno 2006 zijn gelukkige, vrije wezens. Maar alleen omdat ze die vrijheid gegund is door de toezicht die de samenleving ze biedt, en de straffen die ze uitdeelt aan overtreders van de in ere gehouden wetten.
Zou kunnen, maar dan is de kans nog altijd groter dat het niet gebeurt, dan dat je simpelweg zonder te vragen jezelf opdringt.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:23 schreef donnahvh het volgende:
[..]
je zou ook gewoon kunnen vragen of je erop mag![]()
Wat wel en niet netjes is, is een aspect van moraal. Moraal is relatief.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:32 schreef donnahvh het volgende:
[..]
nemen is niet netjes , vragen wel![]()
Ik denk eerlijk gezegd niet dat verkrachting zo extreem is. Extreem is een subjectief label dat eraan toegekend is. Een label dat meer zegt over het slachtoffer dan over de dader. Volgens mij is het gewoon de meest effectieve methode, ware het niet dat de mens gedwongen wordt om op slinkse en bedrieglijke wijze toegang te krijgen tot het kutje.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:34 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dat kan zijn in de vorm van vreemd gaan, maar in een extreem geval ook verkrachting.
Mwa, ik denk niet dat de moraal zo buigbaar is dat echt verkrachten niet als immoreel gezien kan worden.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:39 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Wat wel en niet netjes is, is een aspect van moraal. Moraal is relatief.
Ik bedoelde met extreem de mate waarin het voorkomt in de samenleving zoals die op dit moment is. In absoluut opzicht is het inderdaad niet extreem.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:40 schreef Bombie het volgende:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd niet dat verkrachting zo extreem is. Extreem is een subjectief label dat eraan toegekend is. Een label dat meer zegt over het slachtoffer dan over de dader. Volgens mij is het gewoon de meest effectieve methode, ware het niet dat de mens gedwongen wordt om op slinkse en bedrieglijke wijze toegang te krijgen tot het kutje.
Inderdaad, je kunt tijdens oorlogen goed zien wat er gebeurt wanneer de stabiele maatschappelijke normatieve structuren komen te vervallen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:40 schreef Bombie het volgende:
Dat zijn de regels van het spel zoals ze op dit moment gespeeld worden in een samenleving die redelijk in balans is. In oorlogstijd veranderen er dus bijvoorbeeld een paar zaken.
Waarom niet?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:41 schreef InsertCredit het volgende:
[..]
Mwa, ik denk niet dat de moraal zo buigbaar is dat echt verkrachten niet als immoreel gezien kan worden.
Ik denk dat een trap in de genitaliën een van de meest beperkte opties is die je op dat moment als vrouw hebt. Als het je al lukt heb je verrot veel geluk.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:35 schreef donnahvh het volgende:
[..]
het bespaard je misschien een trap in je zak![]()
Er zijn nog zoets als ingeboren waarden.quote:
Als het daadwerkelijk een ingeboren waarde is, waarom komt verkrachting dan toch zo relatief vaak voor?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:44 schreef InsertCredit het volgende:
[..]
Er zijn nog zoets als ingeboren waarden.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het puur een kwestie van opvoeding / cultuur is dat vrouwen verkrachting zo verachten.
Nee, maar sommige vrouwen blijven nogal stug volhouden dat dit een soort van natuurlijk verkregen omstandigheid is. Alsof zij dit in stand houden.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:38 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
precies Bombie! Wat grappig dat je met dat laatste komt, want daar heb ik een paar maanden geleden ook een topic over geopend
. Over dat vrouwen (seksueel) worden beschermd enkel en alleen omdat mannen dit toestaan. Het is namelijk helemaal niet zo vanzelfspreken dat vrouwen de veiligheid en de positie genieten die zij tegenwoordig genieten.
Ja, klopt. Ik ben het volledig met je eens. Het is tegenwoordig echt een enorm taboe om ook maar iets te suggereren in de richting van het idee dat vrouwen inderdaad zwakker zijn dan mannen en dat ze simpelweg het geluk hebben gehad dat de moraal van onze samenlevingsvorm zich op deze manier heeft gevormd.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:46 schreef Bombie het volgende:
[..]
Nee, maar sommige vrouwen blijven nogal stug volhouden dat dit een soort van natuurlijk verkregen omstandigheid is. Alsof zij dit in stand houden.
Als mannen collectief zouden beslissen dat het jachtseizoen geopend is, zou het misschien eindelijk eens tot die botte koppies doordringen.
Zien is immers geloven.
Blijkbaar zijn er vele situaties waarin de natuurlijke drift tot voortplanting / het uitoefenen van macht de overhand krijgt omdat deze niet afdoende geremd wordt door interne ( eigen moraal ) en externe ( toezicht ) factoren.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:46 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Als het daadwerkelijk een ingeboren waarde is, waarom komt verkrachting dan toch zo relatief vaak voor?
dat is zeker waar dus echt een uitdaging is het ook nietquote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:43 schreef Bombie het volgende:
[..]
Ik denk dat een trap in de genitaliën een van de meest beperkte opties is die je op dat moment als vrouw hebt. Als het je al lukt heb je verrot veel geluk.
Ik denk dat de dader meer bezig is met de toekomstige straf van de samenleving, dan met de directe weerstand van de vrouw. Vrouwen zijn immers fysiek zwakkere wezens. Als ze ongewapend zijn heb je niet veel van ze te vrezen.
Maar stel je zelf dan eens een samenleving voor waarin verkrachting niet strafbaar is? Een samenleving waarin geen mens zich een hol interesseert in hoe het is voor een vrouw om door een man tegen haar wil in te worden genomen? Denk je nu werkelijk dat er niet meer verkrachtingen zullen plaatsvinden in zo'n samenleving?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:52 schreef InsertCredit het volgende:
Blijkbaar zijn er vele situaties waarin de natuurlijke drift tot voortplanting / het uitoefenen van macht de overhand krijgt omdat deze niet afdoende geremd wordt door interne ( eigen moraal ) en externe ( toezicht ) factoren.
Ik denk wel dat je een punt hebt als je zegt dat er blijkbaar niet zoiets bestaat als een natuurlijke totale afkeer tegen verkrachten, tenminste niet zo sterk dat deze niet beinvloedbaar is.
Dat vrouwen verkrachting verachten is wel duidelijk. Zij zijn immers het slachtoffer.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:44 schreef InsertCredit het volgende:
[..]
Er zijn nog zoets als ingeboren waarden.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat het puur een kwestie van opvoeding / cultuur is dat vrouwen verkrachting zo verachten.
Noujah, er is natuurlijk een verschil tussen zoals het door de natuur wordt voorgeschreven en er een regeling voor treffen om incidenten te voorkomen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:55 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar stel je zelf dan eens een samenleving voor waarin verkrachting niet strafbaar is? Een samenleving waarin geen mens zich een hol interesseert in hoe het is voor een vrouw om door een man tegen haar wil in te worden genomen? Denk je nu werkelijk dat er niet meer verkrachtingen zullen plaatsvinden in zo'n samenleving?
En alleen al het feit dat er uberhaupt een wet nodig is om het te voorkomen, geeft al aan dat het 'kunstmatig' gereguleerd moet worden en dat het dus niet vanuit de natuur zelf wordt voorgeschreven.
Onzin natuurlijk. De macht die een verkrachter heeft, is alleen aanwezig tijdens zijn verkrachtersdaad. Vandaar ook dat verkrachters bijna altijd recidiveren in hun gedrag. Ze willen dat gevoel herbeleven. In de huidige samenleving zal het gedrag van de dader alleen maar leiden tot een verlies van macht. Daarbij wordt hij uitgesloten van de maatschappij.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 12:27 schreef FuifDuif het volgende:
Je hebt wat mij betreft volkomen gelijk. En ik eigenlijk ook dat dit wel eens vaker mag worden aangedragen wanneer er weer een aantal vrouwen lopen te blèren dat de emancipatie nog niet voldoende is ontwikkeld en meer van dat soort gelul. Alsof het hun universeele recht en verdienste isquote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:57 schreef Bombie het volgende:
[..]
Dat vrouwen verkrachting verachten is wel duidelijk. Zij zijn immers het slachtoffer.
Maar je hebt het dan ook niet over het moraal van de man.
Gek genoeg zijn er echter ook vrouwen die de baby van een verkrachter houden. Het loont dus wél, als het gaat om voortplanting.
Ik ben opgevoed als iemand die vrouwen adoreert en respecteert. Dat heb ik ook lange tijd uitgedragen, maar alle redenen die daaraan ten grondslag hebben gelegen zijn eigenlijk altijd grote leugens geweest.
En dus zou ik al heel wat vrouwen gedwongen 'genomen' hebben, als het mij m'n vrijheid niet zou kosten. Iets waar mensen het niet mee eens of oneens hoeven te zijn; Ik weet gewoon dat het zo is. En ik zou me daarbij overigens niet bezighouden met moraal.
En dus moet ik je gelijk geven: er ís inderdaad zoiets als ingeboren waarden. Waarden die verkracht worden door de samenleving; groepsverkrachting.
Dit houden we samen in stand. Dat is niet bij de gratie van de man. Het feit alleen al dat er mannen zijn die zich hierbij een houding aanmeten van "kijk ons eens goed, en vrouwvriendelijk zijn, jullie zijn ons wat verschuldigd" zegt een heleboel over dergelijke mannen.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:46 schreef Bombie het volgende:
[..]
Nee, maar sommige vrouwen blijven nogal stug volhouden dat dit een soort van natuurlijk verkregen omstandigheid is. Alsof zij dit in stand houden.
Als mannen collectief zouden beslissen dat het jachtseizoen geopend is, zou het misschien eindelijk eens tot die botte koppies doordringen.
Zien is immers geloven.
Welnee, het is gewoon ons recht. Klaar. En daar hebben vrouwen wel voor moeten knokken. Want geloof maar niet dat het gebeurd zou zijn als vrouwen dat niet gedaan hadden. In andere woorden: dit is een verdienste van mannen en vrouwen samen!quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:02 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Je hebt wat mij betreft volkomen gelijk. En ik eigenlijk ook dat dit wel eens vaker mag worden aangedragen wanneer er weer een aantal vrouwen lopen te blèren dat de emancipatie nog niet voldoende is ontwikkeld en meer van dat soort gelul. Alsof het hun universeele recht en verdienste is.
Absoluut niet, zoals Bombie al aanhaalt. Alle manieren die op vrijwilligheid zijn gebaseerd kosten veel tijd en dat is inefficient. Even willekeurig een vrouw pakken gaat vele malen sneller. Stel je eens voor dat je als man iedere avond een nieuwe vrouw pakt. Je zaadproductie staat dat toe en je hebt meer kans om je genen te verspreiden dan wanneer je je richt tot slechts één vrouw met het oog op de rest van je leven.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:58 schreef djenneke het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. De macht die een verkrachter heeft, is alleen aanwezig tijdens zijn verkrachtersdaad. Vandaar ook dat verkrachters bijna altijd recidiveren in hun gedrag. Ze willen dat gevoel herbeleven. In de huidige samenleving zal het gedrag van de dader alleen maar leiden tot een verlies van macht. Daarbij wordt hij uitgesloten van de maatschappij.
Als verkrachting werkelijk zoveel macht zou genereren, als dit werkelijk zou leiden tot een betere positie, en als het ook nog eens de kans tot productie van het nageslacht zou leiden, dan zouden er veel meer verkrachters zijn. Gezien het feit dat veel verkrachters gewoon thuis een vrouw hebben zitten, ook naar de hoeren zouden kunnen gaan, of een willekeurig grietje uit een bar zouden kunnen oppikken, is het behoorlijk duidelijk dat het geen hol met voortplantingsdrift te maken heeft. Die drift is immers op een veel makkelijkere, veiliger, en kansrijkere momenten ten uitvoer te brengen.
Daarbij wordt er van je verwacht dat je een condoom gebruikt. Er is geen hoer of 'breezah-slet' die zich door de eerste de beste vent zou laten bevruchten (tenzij het echt een wanhopig geval is of ze echt achterlijk is), Hiermee leg je dus ongewild bloot dat deze alternatieven juist tekortkomen in de doelstelling om je voort te planten.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:58 schreef djenneke het volgende:
[..]
Gezien het feit dat veel verkrachters gewoon thuis een vrouw hebben zitten, ook naar de hoeren zouden kunnen gaan, of een willekeurig grietje uit een bar zouden kunnen oppikken, is het behoorlijk duidelijk dat het geen hol met voortplantingsdrift te maken heeft.
Wat dan? Hij heeft toch gewoon gelijk? Waar is de vrouw wanneer mannen collectief besluiten dat het afgelopen is met die vrouwvriendelijkheid? Welk geslacht zal dominant zijn? Ik weet zeker dat het de man is die zal overheersen. En dan zul je de vrouwen zien smeken dat ze op zijn minst baas over eigen lichaam mogen zijn. Tegenwoordig willen ze daarentegen al een plaats in het hogere kader bekleden.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:03 schreef djenneke het volgende:
[..]
Dit houden we samen in stand. Dat is niet bij de gratie van de man. Het feit alleen al dat er mannen zijn die zich hierbij een houding aanmeten van "kijk ons eens goed, en vrouwvriendelijk zijn, jullie zijn ons wat verschuldigd" zegt een heleboel over dergelijke mannen.
Verdienste van de mannen? De mannen hebben het enkel toegestaan. We hebben jullie die rechten verleent omdat we er potentie in hebben gezien in ons eigen belang.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:04 schreef djenneke het volgende:
[..]
Welnee, het is gewoon ons recht. Klaar. En daar hebben vrouwen wel voor moeten knokken. Want geloof maar niet dat het gebeurd zou zijn als vrouwen dat niet gedaan hadden. In andere woorden: dit is een verdienste van mannen en vrouwen samen!
Wat een onzin. Zo zit onze samenleving momenteel gewoon niet in elkaar. Mensen werken overdag, komen moe thuis. En wie zit daar op je te wachten? Je partner! Veel makkelijker, veel veiliger, veel meer (duidelijk een understatement) maatschappelijk geaccepteerd.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:05 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Absoluut niet, zoals Bombie al aanhaalt. Alle manieren die op vrijwilligheid zijn gebaseerd kosten veel tijd en dat is inefficient. Even willekeurig een vrouw pakken gaat vele malen sneller. Stel je eens voor dat je als man iedere avond een nieuwe vrouw pakt. Je zaadproductie staat dat toe en je hebt meer kans om je genen te verspreiden dan wanneer je je richt tot slechts één vrouw met het oog op de rest van je leven.
Veel mannen hebben het decennia lang tegengehouden zou je bedoelen. En nog! Niemand heeft ons iets verleend. Er is iets bereikt!quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:08 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Verdienste van de mannen? De mannen hebben het enkel toegestaan. We hebben jullie die rechten verleent omdat we er potentie in hebben gezien in ons eigen belang.
Maar dat is toch precies wat wij steeds zeggen? ]Deze huidige samenleving is gevormd op een manier die dat inderdaad niet toelaat en niet accepteert. Maar dat betekent niet dat het per se zo moet zijn.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:08 schreef djenneke het volgende:
[..]
Wat een onzin. Zo zit onze samenleving momenteel gewoon niet in elkaar. Mensen werken overdag, komen moe thuis. En wie zit daar op je te wachten? Je partner! Veel makkelijker, veel veiliger, veel meer (duidelijk een understatement) maatschappelijk geaccepteerd.
De persoon die op een willekeurige plek gaat zitten wachten op een onwillig slachtoffer, heeft het echt niet makkelijker.
Angst voor uitstoting uit de maatschappij is wellicht wat hen weerhoudt? Het gevoel van macht is overigens overduidelijk heel prettig, en dat het prettig voelt kan er wel eens mee te maken hebben dat macht voordeel oplevert. Dat hoeft dus in het concrete geval niet zo te zijn, zo specifiek werkt het brein niet.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 14:58 schreef djenneke het volgende:
[..]
Onzin natuurlijk. De macht die een verkrachter heeft, is alleen aanwezig tijdens zijn verkrachtersdaad. Vandaar ook dat verkrachters bijna altijd recidiveren in hun gedrag. Ze willen dat gevoel herbeleven. In de huidige samenleving zal het gedrag van de dader alleen maar leiden tot een verlies van macht. Daarbij wordt hij uitgesloten van de maatschappij.
Als verkrachting werkelijk zoveel macht zou genereren, als dit werkelijk zou leiden tot een betere positie, en als het ook nog eens de kans tot productie van het nageslacht zou leiden, dan zouden er veel meer verkrachters zijn.
Maar daar valt niet a contrario uit af te leiden dat als tóch gekozen wordt voor verkrachten, dat het geen hol met voortplantingsdrift heeft te maken.quote:Gezien het feit dat veel verkrachters gewoon thuis een vrouw hebben zitten, ook naar de hoeren zouden kunnen gaan, of een willekeurig grietje uit een bar zouden kunnen oppikken, is het behoorlijk duidelijk dat het geen hol met voortplantingsdrift te maken heeft. Die drift is immers op een veel makkelijkere, veiliger, en kansrijkere momenten ten uitvoer te brengen.
Quid pro quo.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:03 schreef djenneke het volgende:
[..]
Dit houden we samen in stand. Dat is niet bij de gratie van de man. Het feit alleen al dat er mannen zijn die zich hierbij een houding aanmeten van "kijk ons eens goed, en vrouwvriendelijk zijn, jullie zijn ons wat verschuldigd" zegt een heleboel over dergelijke mannen.
Maar zo is het nu dus wel. Over de rest doorleuteren is dus behoorlijk nutteloos. EN het betekent dus ook dat een verkrachter zijn daad niet doet uit voortplantingsdrift. Het betekent dat hij een afwijking heeft.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:10 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar dat is toch precies wat wij steeds zeggen? ]Deze huidige samenleving is gevormd op een manier die dat inderdaad niet toelaat en niet accepteert. Maar dat betekent niet dat het per se zo moet zijn.
Wil je nu serieus beweren dat het alleen aan die vrouwenacties heeft gelegen? De man heeft langzaam aan plaats gemaakt voor de vrouw. Maar alleen maar omdat de man het heeft laten en laat gebeuren.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:09 schreef djenneke het volgende:
[..]
Veel mannen hebben het decennia lang tegengehouden zou je bedoelen. En nog! Niemand heeft ons iets verleend. Er is iets bereikt!
Is recht wel zo statisch als jij wil doen geloven?quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:04 schreef djenneke het volgende:
[..]
Welnee, het is gewoon ons recht. Klaar. En daar hebben vrouwen wel voor moeten knokken. Want geloof maar niet dat het gebeurd zou zijn als vrouwen dat niet gedaan hadden. In andere woorden: dit is een verdienste van mannen en vrouwen samen!
quote:Op zaterdag 11 februari 2006 15:11 schreef Bombie het volgende:
[..]
Quid pro quo.
Is het nu weer onbedoeld dat je perfect blootlegd wat 's mans ware aard is, of is het toeval?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |