Before SunriseSommige films móet je gewoon om de zoveel tijd nog een keer herkijken. Ik dacht dat na het zien van deze fil m dat Linklater niet meer beter zou kunnen totdat het vervolg uitkwam. Snel Before Sunset weer eens opzetten dus.
SPL: Saat po longWanneer je een liefhebber bent van goeie, snelle gevechten, maar bijvoorbeeld Ong-Bak en Tom Yum Goong té oppervlakkig vond, móet je SPL kijken. Het verhaal is weliswaar onorgineel en niet bijster goed geacteerd, maar kent in ieder geval een consequente lijn die dieper gaat dan eerder genoemden. Voor de rest gaat de film terug naar de traditie van de harde Hong Kong films zoals we die van Woo kennen.
ManderlayIn tegenstelling tot Dogville, waar ik dermate van onder de indruk was, deed Manderlay het gewoon niet voor mij. Willem Defoe is geen James Caan en Bryce Dallas Howard is geen Nicole Kidman. Dat is voor mij geen kwestie van beter acteren, maar puur dat ik de casting van Dogville qua overkomen beter bij de personages vind passen dan bij Manderlay het geval is.
quote:
Sommige mensen (rassen?) moeten beschermd worden tegen vrijheid, lijkt Von Triers conclusie. Wat moeten we ermee? Had de slavernij niet afgeschaft moeten worden? De maker zal vast die overtuiging niet hebben, zodat de film oogt als een loze provocatie.
En verder kan ik me goed vinden in het bovenstaande citaat van Het Parool. Ik vind dat Manderlay qua kritiek op de Amerikaanse maatschappij niet concreet genoeg is. Want na de foto's bij de aftiteling zou je zeggen dat slavernij slecht is, maar gezien het verloop van het verhaal van Manderlay zou je weer anders kunnen concluderen. Wat wil hij nou eigenlijk?
![]()
Nee, Manderlay slaat voor mij de plank mis....
Garden StateTijdje terug eindelijk op DVD angeschaft. Ik was de eerste keer niet echt onder de indruk, maar bleef stiekem aan de film denken. De teaser met het nummer Let Go van Frou Frou deed me besluiten de film tóch aan te schaffen. En de tweede keer vond ik hem dan ook vele malen beter. Gewoon een hele leuke, lieve film met een heeeeeeel mooi einde.
![]()
(muziek doet het voor mij vaak in zulke films).