abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 10 maart 2006 @ 10:19:19 #51
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_35904063
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 09:54 schreef DABAMaster het volgende:
kan me idd een topic van je herinneren. iets over besturingskabels en elektriciteitskabels apart in een gootje, right?

Had ik advies over gegeven zodoende
pi_35905487
waarvoor nog steeds mijn dank

Er zijn overigens weer wat foto's te bewonderen:

de afval-hoop groeit al weer aardig door.... van het weekend weer afvoeren dus

het nieuwe trapgat met de nieuw gestucte muurtjes....

de nieuwe toegangsdeur.... 110cm breed zodat de weg naar de uitgang overal 110cm is

Het nieuwe trapgat van bovenaf gezien

de muur van afstand gezien

Komend weekend de foto's van de trap die gisteren en vandaag geplaatst is
pi_35913385
Lopen we hier potdorie toch weer tegen een probleem op

We hebben na veel wikken en wegen toch maar besloten om gipsplaten tegen het plafond aan te zetten. Dit in verband met brandwerendheid, en het mooi weg kunnen werken van de electrische bedrading e.d. Nu zullen in het plafond een aantal (15 a 20) stopcontacten moeten worden geplaatst voor de aansluiting van de diverse lampen. Deze moeten bereikbaar zijn aangezien er zo nu en dan nog wel eens lampen worden bijgehangen, afgehaald etc.
Het plafond zal van een dubbele laag gipsplaten van 10mm worden voorzien (op advies van de brandweer). Hierin willen we dus graag de stopcontacten hebben (als het kan inbouw). Hoe gaan we die stopcontacten vast zetten?? De ruimte tussen de gipsplaten en het plafond zal zo'n 20cm zijn. De inbouwdozen direct op het plafond vastschroeven zal dus niet lukken. Nu heb ik zitten denk aan een houten balkje er tussen te zetten, maar echt netjes is dat natuurlijk niet. Zijn er nog andere mogelijkheden hiervoor??
pi_35913616
In de bouw noemen ze dat achterhout

je zorgt voor een stuk multiplex of underlayment van 15 x 15 cm (of ergens rond die maat) en monteert die met wat vulhout op de juiste diepte / hoogte / positie ten opzichte van het gipsplaten plafond.
hier schroef je dan een inbouwdoos op vast, sluit je buizen op de inbouwdoos aan, en klaar
pi_35913680
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 15:55 schreef Gurb het volgende:
In de bouw noemen ze dat achterhout

je zorgt voor een stuk multiplex of underlayment van 15 x 15 cm (of ergens rond die maat) en monteert die met wat vulhout op de juiste diepte / hoogte / positie ten opzichte van het gipsplaten plafond.
hier schroef je dan een inbouwdoos op vast, sluit je buizen op de inbouwdoos aan, en klaar
daar was ik al bang voor dat gaat flink passen en meten worden met het zagen van de gaten in de gipsplaten vrees ik.....
pi_35914125
je kan het ook andersom doen

eerst achterhout monteren, gipsplaten monteren, daarop monteren waar het achterhout zit, en dan als de gipsplaten erop zitten, met een dozenboor de gaten uitboren, en de doos vastzetten (alleen wordt het dan lastig om de buizen erop te zetten ) je kan wel, als je nog een beetje vrije ruimte hebt, eerst een plaat erop zetten, de dozen erin boren, en dan vanaf de zijkant de buizen aansluiten
pi_35918018
quote:
Op vrijdag 10 maart 2006 16:11 schreef Gurb het volgende:
je kan het ook andersom doen

eerst achterhout monteren, gipsplaten monteren, daarop monteren waar het achterhout zit, en dan als de gipsplaten erop zitten, met een dozenboor de gaten uitboren, en de doos vastzetten (alleen wordt het dan lastig om de buizen erop te zetten ) je kan wel, als je nog een beetje vrije ruimte hebt, eerst een plaat erop zetten, de dozen erin boren, en dan vanaf de zijkant de buizen aansluiten
gaat denk ik niet lukken helaas (weinig ruimte alhier) dus t zal wel wat aan priegelen worden en zo nu en dan een gipsplaatje om zeep helpen

maar weet nu iig wel hoe het gebouwd moet gaan worden, dus dat komt wel goed (hoop ik )
  Moderator vrijdag 10 maart 2006 @ 20:29:27 #58
92034 crew  Vonkenboer
  zaterdag 11 maart 2006 @ 14:45:35 #59
126859 plopje
als ik plop,dan flof jij.
pi_35940285
tvp
als je klaar bent kom ik een pilsje happen

succes er mee
ploperdeplop
pi_35943880
zojuist even een klein blundertje begaan....
de helft van onze tent valt boven de praktijk van een fysio.... we moesten even t een en ander weg moesten hakken onder de vloer (boven het plafond dus) maar gingen er vanuit dat het muurtje tussen onze beneden-verdieping en de fysio een metertje verderop stond..... niet dus
gevolg: een hoop geschreeuw van beneden en binnen 10 seconden een boze kwakzalver over de vloer met de vraag waarom we in godsnaam een gat in het plafond van zn wachtkamer aan het hakken waren
geluk bij een ongeluk was dat hij binnenkort dat toch wilde veranderen en we dus konden volstaan met een plaatje over het gat heen te schroeven
pi_35944738
Over die gietvloer die jullie willen doen. De HMH wordt toch een flinke ijsbaan tijdens een dancefeest hoor..
Vroegah was alles beter, zelfs fok O-)
pi_35982487
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 17:46 schreef Realzm het volgende:
Over die gietvloer die jullie willen doen. De HMH wordt toch een flinke ijsbaan tijdens een dancefeest hoor..
mwoch, het zal wat dat betreft wel los lopen.... vergeet niet dat in de HMH iets meer mensen zijn dan bij ons en dat wij liever bier naar binnen gieten dan over de vloer heen
pi_35986018
pfff, wat we nou weer tegen zijn gekomen..... Het is een wonder dat de electrische installatie überhaubt nog gewerkt heeft. Ik heb nog nooit zo'n spagetti van leidingen gezien. Er valt werkelijk geen touw aan vast te knopen. De buren blijken al jarenlang een aantal lampen op onze groepenkast te hebben aangesloten (die zitten nu dus in t donker, en als tegenprestatie hebben we hun tv-kabel maar even afgetapt, met het oog op het komende WK ). We gaan er voor het overzicht maar alles uit trekken wat er nu nog zit... Van kleurcodes hebben ze nog nooit gehoord; vanaf de groep wordt al direct met blauw/zwart/groen-geel gewerkt soms....het is een regelrechte tranentrekker.
We gaan komende week de groepenkast verplaatsen (vanuit de kast bij de voordeur naar achter de bar) en daarbij meteen alles opnieuw aanleggen.
pi_35986955
quote:
Op maandag 13 maart 2006 11:56 schreef kroegtijger het volgende:
We gaan komende week de groepenkast verplaatsen (vanuit de kast bij de voordeur naar achter de bar) en daarbij meteen alles opnieuw aanleggen.
Mag dat wel? De meterkast moet toch binnen een straal van 1 a 2 meter van de voordeur zitten.?
pi_35988132
quote:
Op maandag 13 maart 2006 12:31 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Mag dat wel? De meterkast moet toch binnen een straal van 1 a 2 meter van de voordeur zitten.?
Volgens mij geldt dat alleen voor de meter en hoofdschakelaar...die blijven ook daar zitten...alles daarachter wordt wel verplaatst
  maandag 13 maart 2006 @ 13:32:52 #66
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_35988852
quote:
Op zaterdag 11 maart 2006 14:45 schreef plopje het volgende:
tvp
als je klaar bent kom ik een pilsje happen

succes er mee
We verwachten dan ook een groot openingsfeest waarbij heel Fok! K&W wordt uitgenodigd
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_35988886
quote:
Op maandag 13 maart 2006 13:32 schreef sanger het volgende:

[..]

We verwachten dan ook een groot openingsfeest waarbij heel Fok! K&W wordt uitgenodigd
uiteraard....
en dat voor slechts ¤25,- toegang...... t is bijna voor niets

de verbouwing moet toch ergens van betaald worden heh
  Moderator maandag 13 maart 2006 @ 17:35:28 #68
92034 crew  Vonkenboer
pi_35996446
quote:
Op maandag 13 maart 2006 13:34 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

uiteraard....

Dat gat in de begroting dat doet het hem zeker he
pi_35996588
Ach, voor een avondje all in, (Hapjes drankjes e.d.) met mede fokkers van K&W heb ik best 25 euro over!
  maandag 13 maart 2006 @ 18:03:39 #70
65960 sanger
pi_35997219
quote:
Op maandag 13 maart 2006 13:34 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

uiteraard....

Ik neem aan dat die ¤ 25,= inclusief alle hapjes en drankjes is? Dan ben ik namelijk zeker van de partij!

Misschien meteen een Fok! K&W meet van maken?
pi_36009555
erm....nee...erm....die 25 euro, dat is erm.....

kut....hier kom ik zeker niet meer onderuit??
  Moderator dinsdag 14 maart 2006 @ 17:14:57 #72
92034 crew  Vonkenboer
pi_36028111
quote:
Op maandag 13 maart 2006 23:43 schreef kroegtijger het volgende:
erm....nee...erm....die 25 euro, dat is erm.....

kut....hier kom ik zeker niet meer onderuit??
Hier kom je idd niet meer onderuit
pi_36032978
Zullen we vast een datum voorstellen?
pi_36033237
ik had t gewoon stil moeten houden...die hele verbouwing

hopelijk eind april klaar
pi_36033495
Oooo dat komt heeeeeel mooi uit. Want zoek maar eens op wat 2 mei 2005 voor belangrijke dag was (voor FoK)
pi_36046181
quote:
Op dinsdag 14 maart 2006 20:13 schreef Marsepein het volgende:
Oooo dat komt heeeeeel mooi uit. Want zoek maar eens op wat 2 mei 2005 voor belangrijke dag was (voor FoK)
Gratis borstvergroting en een 99-cent munt
je hebt gelijk...da's inderdaad best belangrijk
  woensdag 15 maart 2006 @ 11:19:48 #77
65960 sanger
pi_36049463
2 mei dus?

Ga meteen mailtje sturen naar Duderinnetje en Brighteyes zodat alles in gang gezet kan worden.
pi_36050129
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 11:19 schreef sanger het volgende:
2 mei dus?

Ga meteen mailtje sturen naar Duderinnetje en Brighteyes zodat alles in gang gezet kan worden.
ik weet nog niet zeker of dan alles wel klaar is hoor!!
t zou zomaar kunnen dat onze drank-leverancier dan nog niet de koelkasten en de biertap heeft aangesloten (best wel een essentieel punt lijkt me zo )
daarbij is 2 mei op een donderdag....en daar hebben we geen vergunning voor. Kan alleen op vrijdag dus
pi_36067291
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 08:59 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Gratis borstvergroting en een 99-cent munt
je hebt gelijk...da's inderdaad best belangrijk
Nee:
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 17:31 schreef Arcee het volgende:

[..]

K&W is op 2 mei 2005 om 20:45 uur geopend.
Bron: 't K&W-forum - de stats.

En 3 mei is ok, ole ole
  woensdag 15 maart 2006 @ 22:49:58 #80
65960 sanger
pi_36071921
Zullen we eerst afwachten of de Arc dan af is? Dan kunnen we het altijd nog plannen, maar het idee is zeker leuk!
pi_36077584
quote:
Op woensdag 15 maart 2006 22:49 schreef sanger het volgende:
Zullen we eerst afwachten of de Arc dan af is? Dan kunnen we het altijd nog plannen, maar het idee is zeker leuk!
lijkt me een goed plan
ben gisteren weer wat moedeloos geworden van wat we nu weer voor electrische ellende aantroffen. Steeds vreemder wordt het dat alles altijd heeft gewerkt.... De spagetti van leidingen, draden en kabels is volstrekt onnavolgbaar
  Moderator donderdag 16 maart 2006 @ 18:03:42 #82
92034 crew  Vonkenboer
pi_36092182
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 09:00 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

lijkt me een goed plan
ben gisteren weer wat moedeloos geworden van wat we nu weer voor electrische ellende aantroffen. Steeds vreemder wordt het dat alles altijd heeft gewerkt.... De spagetti van leidingen, draden en kabels is volstrekt onnavolgbaar
Altijd leuk electra vervangen in een pand waar geen enkele leiding, groep of apparaat aansluiting ooit bekend is geweest of wat in de loop van de tijd zo vaak "vernieuwd" is dat je met een hele troep aan kabels zit die nergens heen lopen; of waar geen spanning op staat; of wel spanning op staat maar aan het uiteinde nergens op aan gesloten is....

Been there, done that

Maar daar kun je idd serieus soms zo aan het zoeken komen
Suc6 met uitzoeken 1
pi_36109865
quote:
Op donderdag 16 maart 2006 18:03 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Altijd leuk electra vervangen in een pand waar geen enkele leiding, groep of apparaat aansluiting ooit bekend is geweest of wat in de loop van de tijd zo vaak "vernieuwd" is dat je met een hele troep aan kabels zit die nergens heen lopen; of waar geen spanning op staat; of wel spanning op staat maar aan het uiteinde nergens op aan gesloten is....

Been there, done that

Maar daar kun je idd serieus soms zo aan het zoeken komen
Suc6 met uitzoeken 1
we houden er een heel effectieve techniek op na.... alles wat we niet weten, halen we weg
Als we de buurman dan plots horen schreeuwen dat de stroom is uitgevallen bleek het de verkeerde

we slopen dus gewoon alles weg en beginnen vanaf 0 op te bouwen weer
  vrijdag 17 maart 2006 @ 10:49:37 #84
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_36110206
Zal alvast 3 mei in m'n agenda noteren..
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
  Moderator vrijdag 17 maart 2006 @ 18:20:43 #85
92034 crew  Vonkenboer
pi_36133583
Ik wil niet op de zaken vooruit lopen, maar ik hou die dag/avond toch maar even vrij in mijn agenda .... Mocht je ergens voor die dag hulp nodig hebben (Geen klushulp, dat heb ik zelf zat te doen) dan mail je maar ff.
pi_36638645
ik ben bang dat we 3 mei niet gaan halen.... de loodgieter heeft nog even geen tijd; gaat nog wel een weekje duren. Ondertussen zit er geen vloer meer in en is het dus wachten totdat we die dicht kunnen maken met underlayment en verder kunnen klussen.....
zodra er weer wat te melden is laat ik het zeker even weten
  dinsdag 4 april 2006 @ 13:56:12 #88
65960 sanger
pi_36639250
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:36 schreef kroegtijger het volgende:
ik ben bang dat we 3 mei niet gaan halen.... de loodgieter heeft nog even geen tijd; gaat nog wel een weekje duren. Ondertussen zit er geen vloer meer in en is het dus wachten totdat we die dicht kunnen maken met underlayment en verder kunnen klussen.....
zodra er weer wat te melden is laat ik het zeker even weten
We hoeven alleen maar te weten wanneer de meet is!

En andere updates zijn natuurlijk ook van harte welkom
pi_36639268
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:56 schreef sanger het volgende:

[..]

We hoeven alleen maar te weten wanneer de meet is!

En andere updates zijn natuurlijk ook van harte welkom
waarom had ik al zo'n flauw vermoeden??
  dinsdag 4 april 2006 @ 13:57:37 #90
65960 sanger
pi_36639294
quote:
Op dinsdag 4 april 2006 13:57 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

waarom had ik al zo'n flauw vermoeden??
Ehhmm.....omdat het een inkopper was
pi_36667085
WE HEBBEN EEN VLOER
nou ja, een halve dan
of liever gezegd, de eerste helft van de eerste laag
maar het begin is er Gisteren dus weer even wezen knutselen. T laatste beetje electra (van wat we zelf kunnen) gedaan, en nu is het wachten op de electricien, de loodgieter en de drank-leverancier. De loodgieter en de electricien gaan als het goed is donderdag-avond weer aan de gang. Dan leggen we meteen lege buizen erin (waarschijnlijk dikke rioolpijp) waar de bierleidingen door kunnen lopen. Daarna kan de vloer dicht en kan de drank-leverancier de bierleidingen aanleggen.
Ik zal even kijken of ik van de week foto's kan maken van de vloer zoals deze er nu bij ligt. Update volgt dus weer snel
  woensdag 5 april 2006 @ 11:18:05 #92
65960 sanger
pi_36667194
quote:
Op woensdag 5 april 2006 11:13 schreef kroegtijger het volgende:
WE HEBBEN EEN VLOER
nou ja, een halve dan
of liever gezegd, de eerste helft van de eerste laag
maar het begin is er Gisteren dus weer even wezen knutselen. T laatste beetje electra (van wat we zelf kunnen) gedaan, en nu is het wachten op de electricien, de loodgieter en de drank-leverancier. De loodgieter en de electricien gaan als het goed is donderdag-avond weer aan de gang. Dan leggen we meteen lege buizen erin (waarschijnlijk dikke rioolpijp) waar de bierleidingen door kunnen lopen. Daarna kan de vloer dicht en kan de drank-leverancier de bierleidingen aanleggen.
Ik zal even kijken of ik van de week foto's kan maken van de vloer zoals deze er nu bij ligt. Update volgt dus weer snel
De K&W Meet komt dus dichterbij

OT: goed om te horen dat er weer schot in begint te komen.

Dikke rioolpijpen voor de bierleidingen
pi_36667866
quote:
Op woensdag 5 april 2006 11:13 schreef kroegtijger het volgende:
WE HEBBEN EEN VLOER
nou ja, een halve dan
Goed man! Foto's
quote:
[knip]
Daarna kan de vloer dicht en kan de drank-leverancier de bierleidingen aanleggen.
Belangrijkste is natuurlijk: wat voor bier
't Zal veel klustijd schelen want dat heen en weer gesjouw naar de supermarkt
kost natuurlijk bakken met geld tijd
  woensdag 5 april 2006 @ 12:42:38 #94
65960 sanger
pi_36669698
quote:
Op woensdag 5 april 2006 11:44 schreef arithaterhorst het volgende:

[..]

Goed man! Foto's
[..]

Belangrijkste is natuurlijk: wat voor bier
't Zal veel klustijd schelen want dat heen en weer gesjouw naar de supermarkt
kost natuurlijk bakken met geld tijd
Als ik me goed herinner was dat Grolsch toendertijd.
pi_36674876
quote:
Op woensdag 5 april 2006 12:42 schreef sanger het volgende:

[..]

Als ik me goed herinner was dat Grolsch toendertijd.
nog steeds.
En t bier wordt niet door de rioolpijp aangevoerd natuurlijk die dient slechts ter bescherming van de leidingen (ik ken de mede-klussers een beetje..... die zijn niet te beroerd om soms nog wel eens uit te schieten met een hamer of zaag oid )Daarbij is het ook wel een handige bescherming voor de beneden-buurman. Mocht er eens een leiding stuk gaan, dan stroomt t niet uit zn gips-plafond vandaan maar gaat t netjes via de rioolpijp richting de bier-pomp waar je dan meteen ziet dat er ergens een probleem is
soms denken we nog wel eens na ook over dingen
Hoorde zojuist dat we voor de schappelijke prijs van een kratje bier ook een tegelzetter hebben weten te regelen die onze gang en onze wc's opnieuw komt tegelen (is wel nodig ook aangezien de vloer in een van de wc's open gemaakt moet worden om aansluiting op t riool mogelijk te maken....de oude riool-afvoer is een beetje onvindbaar geworden. De pijp gaat ergens de muur in, maar we kunnen nergens vinden waar die er weer uit komt )
Voor de nette prijs van een extra kratje bier en een flesje vieux regelt hij ook nog de tegels
Ben nu aan t nadenken over de groepenkast (tips / advies welkom )
Aangezien er regelmatig het een en ander aan uitbreiding plaats vind willen we het ruim op zetten. Het zullen waarschijnlijk 8 of 9 groepen worden van Holec (Alamatjes). Daar hebben we er op dit moment 5 van; er moeten dus nog 4 bij komen. Helaas is onze groepenkast die er nu in zit niet groot genoeg om nog 4 extra groepen kwijt te kunnen, dus zullen we ook aan een nieuwe kast moeten, danwel uitbreiding van de huidige kast. Er komen 2 hoofdschakelaar; 1 bij de groepenkast (op de 1e etage dus) en 1 in de meterkast (begane grond). Aangezien we niet weten wat onze hoofdzekerring op dit moment aan kan zullen we nog even met Nuon moeten bellen. Ik vermoed dat er 25A in zit; deze zou dan verhoogd moeten worden naar 35 of, als het kan, zelfs 40A. Iemand ervaring hiermee?? mocht Nuon hier nu niet aan mee willen werken, dan zullen we over moeten stappen op krachstroom aangezien we met 25A echt te weinig hebben bij een feestje met wat extra verlichting. (een strobo en 2 t-bars met 4 parren erin is al goed voor ongeveer 4500watt)
De verdeling van de groepen zal dan als volgt gaan worden:

Groep1: vaste verlichting 1e etage
Groep2: zolder
Groep3: koelkasten
Groep4: verlichting toiletten + gang + buiten
Groep5: verlichting gang + bierkoeling
Groep6: geluid
Groep7: feestverlichting
Groep8: spare feestverlichting
Groep9: noodverlichting + ontruimingsinstallatie

Nu moeten we dus de groepenkast verplaasten. Vanaf de hoofdschakelaar beneden willen we dan naar boven toe met 5x6mm2 VMVK. 5x4mm2 volstaat ook wel, maar aangezien de kabel in een 40mm PVC-pijp komt te liggen willen we het zekere voor het onzekere nemen. (en nee, hier gaan we zelf niet aan prutsen, daar hebben we onze electricien voor. Heb deze verbouwing zelf al 2x onder 230v gestaan, dat vond ik eigenlijk wel weer meer dan genoeg )
Helaas vanavond geen tijd om verder te gaan, en donderdag zal het er ook wel weer niet in zitten, dus vrijdag/zaterdag/zondag weer fijn aan t klussen in onze bierhut
  woensdag 5 april 2006 @ 15:10:16 #96
65960 sanger
pi_36675219
quote:
Op woensdag 5 april 2006 15:01 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

nog steeds.
En t bier wordt niet door de rioolpijp aangevoerd natuurlijk die dient slechts ter bescherming van de leidingen (ik ken de mede-klussers een beetje..... die zijn niet te beroerd om soms nog wel eens uit te schieten met een hamer of zaag oid )Daarbij is het ook wel een handige bescherming voor de beneden-buurman. Mocht er eens een leiding stuk gaan, dan stroomt t niet uit zn gips-plafond vandaan maar gaat t netjes via de rioolpijp richting de bier-pomp waar je dan meteen ziet dat er ergens een probleem is
soms denken we nog wel eens na ook over dingen
Hoorde zojuist dat we voor de schappelijke prijs van een kratje bier ook een tegelzetter hebben weten te regelen die onze gang en onze wc's opnieuw komt tegelen (is wel nodig ook aangezien de vloer in een van de wc's open gemaakt moet worden om aansluiting op t riool mogelijk te maken....de oude riool-afvoer is een beetje onvindbaar geworden. De pijp gaat ergens de muur in, maar we kunnen nergens vinden waar die er weer uit komt )
Voor de nette prijs van een extra kratje bier en een flesje vieux regelt hij ook nog de tegels
Ben nu aan t nadenken over de groepenkast (tips / advies welkom )
Aangezien er regelmatig het een en ander aan uitbreiding plaats vind willen we het ruim op zetten. Het zullen waarschijnlijk 8 of 9 groepen worden van Holec (Alamatjes). Daar hebben we er op dit moment 5 van; er moeten dus nog 4 bij komen. Helaas is onze groepenkast die er nu in zit niet groot genoeg om nog 4 extra groepen kwijt te kunnen, dus zullen we ook aan een nieuwe kast moeten, danwel uitbreiding van de huidige kast. Er komen 2 hoofdschakelaar; 1 bij de groepenkast (op de 1e etage dus) en 1 in de meterkast (begane grond). Aangezien we niet weten wat onze hoofdzekerring op dit moment aan kan zullen we nog even met Nuon moeten bellen. Ik vermoed dat er 25A in zit; deze zou dan verhoogd moeten worden naar 35 of, als het kan, zelfs 40A. Iemand ervaring hiermee?? mocht Nuon hier nu niet aan mee willen werken, dan zullen we over moeten stappen op krachstroom aangezien we met 25A echt te weinig hebben bij een feestje met wat extra verlichting. (een strobo en 2 t-bars met 4 parren erin is al goed voor ongeveer 4500watt)
De verdeling van de groepen zal dan als volgt gaan worden:

Groep1: vaste verlichting 1e etage
Groep2: zolder
Groep3: koelkasten
Groep4: verlichting toiletten + gang + buiten
Groep5: verlichting gang + bierkoeling
Groep6: geluid
Groep7: feestverlichting
Groep8: spare feestverlichting
Groep9: noodverlichting + ontruimingsinstallatie

Nu moeten we dus de groepenkast verplaasten. Vanaf de hoofdschakelaar beneden willen we dan naar boven toe met 5x6mm2 VMVK. 5x4mm2 volstaat ook wel, maar aangezien de kabel in een 40mm PVC-pijp komt te liggen willen we het zekere voor het onzekere nemen. (en nee, hier gaan we zelf niet aan prutsen, daar hebben we onze electricien voor. Heb deze verbouwing zelf al 2x onder 230v gestaan, dat vond ik eigenlijk wel weer meer dan genoeg )
Helaas vanavond geen tijd om verder te gaan, en donderdag zal het er ook wel weer niet in zitten, dus vrijdag/zaterdag/zondag weer fijn aan t klussen in onze bierhut
Gelukkig dat de Grolsch (en andere merken) mijn geheugen niet hebben aangetast!

Mooie prijs voor een tegelzetter! En dat inclusief tegels en lijm en voeg?

Als je iets met elektra wilt doen, of weten dan kun je andere Fok!kers vragen. Ik weet dat Tnimble in Haarlem woont, das redelijk in de buurt. Die heeft bij mij thuis de groepenkast gedaan.

Overigens denk ik dat als je twee groepen voor de feestverlichting hebt je die 4500 watt makkelijk aankan.
Ik denk dat je de koelkastenniet op een aparte groep hoeft te doen, omdat (de meeste?) koelkasten niet zoveel stroom verbruiken. Die ik thuis heb gebruikt maar 175 watt geloof ik. Op een groep kan 3480 watt in totaal.

Wat voor stroomverbruikers heb je op de zolder? En is het geen idee om de vaste verlichting 1e etage en de koelkasten op 1 groep te zetten?
pi_36675924
We hebben op dit moment 2 ervaren electromonteurs, dus wat dat betreft is het geen probleem. Ze hebben het alleen nogal druk dus willen graag van te voren een uitgewerkt plan hebben van hoe het moet worden, en t verzoek om zo veel mogelijk zelf vast te doen.

Op zolder hebben we aan stroomverbruikers op dit moment staan:
1 grote afzuig-installatie (genaamd Anja … je wilt niet weten hoe die bijnaam tot stand is gekomen )
1 koel-vries-combinatie
Klein beetje TL-verlichting (nauwelijks noemenswaardig)
Daarkomt in de toekomst nog bij: 1 pc+randapperatuur

Qua koeling achter de bar:
1 dubbele koelkast bij de bar voor
1 dubbele koelkast bij de bar achter
Daar komt binnenkort nog bij:1 dubbele koelkast bij de bar voor + (waarschijnlijk) 1 ijsblokjesmachine

De verlichting mag niet op 1 groep, aangezien een ruimte voorzien moet zijn van 2 gescheiden groepen mbt verlichting. Als er 1 groep uit valt blijft er altijd nog een andere groep aan die de uitgang verlicht. Noodverlichting zou in principe ook al volstaan, maar om de brandweer en gemeente happy te maken doen we het op deze manier.

Wat betreft de groepen voor feest-verlichting: uit ervaring kan ik wel vertellen dat dit altijd verdomde snel vol gaat. 2 barretjes en een strobo is wel vrij minimaal. Reken normaal gesproken maar op een 6000watt wat je maximaal trekt. Dit over 2 groepen verdeeld houd nog wat ruimte voor speling vrij wat altijd wel prettig is. Onze schakelaars zitten zowiezo al afgezekerd op 15A per schakel-rack en 5A per schakelaar. De groep zal er dan dus niet meer uit moeten kunnen klappen. Aangezien er een resetable fuse op zit is alles in no time weer up and running

Hiervan komen er dus 3 voor verlichting, en 1 voor geluid

In de toekomst zal de licht-sturing gaan gebeuren via DMX. Helaas is er op het moment nog even geen geld voor om dit meteen aan te leggen.
pi_36677566
quote:
Op woensdag 5 april 2006 15:26 schreef kroegtijger het volgende:
1 grote afzuig-installatie (genaamd Anja … je wilt niet weten hoe die bijnaam tot stand is gekomen )
Dat willen we dus wel weten, inclusief alle details en roddels
pi_36677962
quote:
Op woensdag 5 april 2006 16:06 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Dat willen we dus wel weten, inclusief alle details en roddels
ok, een kleine hint dan....
een jaar of 5 geleden was Anja vergeten de deur van de wc op slot te doen toen ze erm... met mannelijk gezelschap een privé-momentje daar beleefde
pi_36678067
G*dverd*mme, was ze aan het pikollen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')