abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34898911
Zoals jullie misschien al weten wordt onze kroeg d'Arc ( http://www.d-arc.nl behoorlijk onder handen genomen. Daarbij botsen we toch op een aantal punten waarbij ik jullie hulp en inzicht wil vragen.

Geschiedenis
Juni 2002
Een brief van de gemeente wijst ons erop dat ons pand, gevestigd op de 1e etage in een monumentaal pand in een dorp dat op de monumentenlijst staat, niet meer aan de regelgeving voldoet. De regelgeving is aangepast naar aanleiding van de brand in "'t Hemeltje" in Volendam. Onze huidige brandtrap volstaat daardoor niet meer en er zal een nieuwe brandtrap moeten komen. De gemeente wil echter geen overhaaste beslissingen maken en gedoogd daarom dat we nog open blijven in afwachting van een definitief oordeel.

Begin 2003
Het is ondertussen wel duidelijk dat een aangepaste trap onvermijdelijk is. De meest voor de hand liggende optie is de huidige trap vervangen voor een aangepaste versie die wel voldoet. De huidige trap komt echter in de tuin van de buren uit. De nieuwe trap wordt dermate groot dat deze zeer hinderlijk voor de buren in hun tuin komt en daarmee geen optie meer is dus. Aangezien de buren aan de andere kant (een vrijmetselaars-beweging) ook met hetzelfde probleem zit ligt het voor de hand een en ander te combineren. Het alternatief is de trap naar de andere kant van het pand verplaatsen. Daarvoor zal het deels schuinlopende dak moeten worden doorbroken (wat gecompenseerd wordt door het dichten van het dak op de plek van de "oude" brandtrap) waarna op het naastgelegen schuurtje van de vrijmetselaars een plateau komt. Daarvandaan komt weer een trap naar de grond toe. Vanuit het pand van de vrijmetselaars kan dan eenzelfde soort trap naar het plateau worden gemaakt. Dit zou de kosten aanzienlijk drukken waarna iedereen geholpen is. Het plan wordt ingediend bij gemeente die ons echter advieseerd eerst met de betrokken partijen om de tafel te zitten

Juli 2003
Een brief van de gemeente meldt ons dat we niet langer meer open mogen blijven. De gebruiksvergunning wordt ingetrokken aangezien het pand niet langer meer aan de gestelde eisen voldoet. Dit ondanks dat er een gedoging was en er ondertussen al druk wordt gewerkt aan het uitwerken van de plannen. De bouwtekeningen worden in september ingediend bij de gemeente voor de aanvraag van de bouwvergunning.

November 2003
De bouwaanvraag wordt afgewezen op advies van de provinciale monumentencommissie. Deze vind het bestaande plan een te grote aantasting van het dorpsgezicht. De gemeente neemt het advies over en verleent op basis hiervan géén vergunning.

Januari 2004
Na veel gebel en email verkeer dan eindelijk een afspraak met mensen van de monumentencommissie, de gemeente, de brandweer, de eigenaar/verhuurder van het pand, en wij. Monumentencommissie blijkt totaal niet voor rede vatbaar en weigert iedere vorm van medewerking aan het bestaande plan. Ook weigert monumentencommissie mee te denken over opties hoe het ook anders zou kunnen. Het komt er op neer dat we het zelf maar uit moeten zoeken en een plan in moeten dienen dat vervolgens (volgens eigen zeggen van de monumentencommissie) zeer waarschijnlijk weer negatief beoordeeld zal worden.

Juli 2004 - een jaar na sluiting
Meerdere plannen en tekeningen zijn inmiddels op tafel gekomen, echter geen enkele blijkt tot nu toe haalbaar. Gemeente toont zich eindelijk bereid mee te denken en zal met de monumentencommissie en ons om de tafel gaan zitten.

November 2004
Lang aan moeten dringen maar uiteindelijk toch het ons al zo lang beloofde gesprek. Ook dit levert wederom niets op. Nog steeds blijkt monumentencommissie niet voor reden vatbaar en weigert ook nog steeds mee te denken over alternatieven. Gemeente meldt ons dat we dan maar moeten verhuizen, maar in de gehele gemeente is geen enkel pand met horeca-bestemming meer aanwezig. Bestaande panden liggen te ongunstig (in industrie-gebied, woonwijk etc) waardoor aanpassing van het bestemmingsplan ook onhaalbaar is. Gemeente stuurt ons dus weer "back to the drawing-board".

Begin 2005
Na meerdere malen bij de gemeente te hebben gemeld dat er geen fatsoenlijk alternatief gevonden kan worden komt de gemeente met een uiterst orgineel en bijna geniaal plan…. "waarom maken jullie geen trap aan de andere kant dan waar de huidige trap zit, aangezien jullie buren (de vrijmetselaars) ook een trap moeten hebben. Dan kunnen jullie dat mooi combineren" je vraagt je af en toe echt af waar we de laatste 2 jaar over hebben gesproken dan en of er überhaubt een ambtenaar wel wakker is geworden tijdens de vele gesprekken om een slok van zn koffie te nemen. Onvoorstelbaar maar waar, de gemeente meldt ons dat als wij het laatste deel van de trap (vanaf het schuurtje naar de grond) verplaatsbaar maken en alleen in het weekend daar plaatsen, ze het advies van de monumentencommissie naast zich neer zal leggen en ons tóch de vergunning zal verstrekken. Echter zijn ondertussen onze financiele middelen dusdanig ver uitgeput dat de huur niet meer opgebracht kan worden. Definitieve sluiting hangt dan ook in de lucht. De huisbaas is echter zeer begaan met ons lot (hij is immers oud-bezoeker geweest) en zegt ons toe dat we voorlopig, tot nader bericht, geen huur hoeven te betalen De champagne wordt vast koud gelegd.

April 2005
De tekeningen zijn ingeleverd en de bouwaanvraag is daar… hierop komen bijna 20 reacties binnen die tegen de aanvraag zijn. Deze zijn echter allemaal tegen de kroeg gericht en niet tegen de bouw van de trap op zich. Deze worden dus ook allemaal van tafel geveegd. Op 1 na, deze is van onze buren, de vrijmetselaars. Het blijkt dat de gemeente de vrijmetselaars ontheffing heeft verleend waardoor ze dus geen trap hoeven te bouwen aangezien het pand niet zo intensief gebruikt wordt. Aangezien ons hele plan gebaseerd is op het idee dat de buren ook een trap moeten hebben gooit dit het nodige roet in het eten. De buren weigeren namelijk om ons toestemming te geven om de trap over hun schuurtje te bouwen. Dit zou namelijk "De waarde van het pand doen verminderen aangezien het uitzicht aanzienlijk zal verslechteren". Waar de mannen-broeders dit vandaan halen is ons een raadsel. Ze kijken nu vanuit slechts 1 raam uit op een blinde muur. Het zou dus een blinde muur gaan worden met 3 traptreden naar het schuurtje toe en een railing om het dak heen. Na meerdere malen overleggen met de vrijmetselaars blijkt dat ze ons onder geen beding toestemming zullen verlenen. Hier valt voor ons dus ook niets meer voor te doen. Het lijkt in Juni er dan ook op dat het doek na 40 jaar bestaan te hebben defenitief is komen te vallen voor onze kroeg.

Juni 2005
Laatste stuiptrekkingen om toch nog iets te bedenken hebben tot nu toe nog niets opgeleverd. Een aannemer heeft via de krant de perikelen gevolgd en neemt contact met ons op. Hij heeft een plan bedacht waarmee het haalbaar zou moeten zijn. Als oudbezoeker kent hij het pand en weet ongeveer wat wel en niet mogelijk is. Het nieuwe plan is om de bestaande inpandige trap eruit te slopen, en deze te vervangen voor een bredere. Hierdoor mogen meer mensen binnen aanwezig zijn en is er geen 2e trap meer nodig. Het pand zal hiervoor wel ingrijpend moeten worden verbouwd, maar het is onze enige kans nog. Deze optie is dan ook ons nieuwe doel geworden.

Oktober 2005
Tekeningen zijn gemaakt en wederom bij gemeente ingediend. Ook nu komen weer talloze bezwaarschriften binnen, maar wederom geen steekhoudende bezwaren. Een van de buurtbewoners is echter nogal vasthoudend en blijft protesteren. Ondanks alles wordt ons begin 2006 toch de vergunning verleent, met als kanttekening dat de betreffende bezwaarmakende buur de werkzaamheden stil kan laten leggen in afwachting van het behandelen van het bezwaarschrift.

Januari 2006
De sloop en bouw-werkzaamheden gaan van start

en dan nu….slopen
Het gehele intrieur moet eraan geloven. De bar, de schrootjes tegen de wanden en zelfs de vloer gaat eruit
klik hier om de foto's te bekijken.
Verdere sloop-foto's volgen spoedig…. T was iets te stoffig en te donker om fatsoenlijk foto's te maken.

Tot zo ver de eerste stappen in dit mega-verbouwings-project (voor ons althans )
We houden jullie op de hoogte

[ Bericht 1% gewijzigd door kroegtijger op 10-02-2006 07:45:44 ]
  donderdag 9 februari 2006 @ 14:17:05 #2
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_34899688
Jammer dat de foto's het niet doen...
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
pi_34899941
mooie kroeg en goede prijslijst trouwens
  donderdag 9 februari 2006 @ 14:31:49 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_34900214
Jammer dat de foto's het niet doen. Ben wel heel benieuwd na het lezen van het verhaal!
pi_34900595
ai...even vergeten dat er een leech-block op zit zal vanavond effe naar een andere server uploaden zodat de pics het hier ook doen

nouja, het de verbouwing (zonder technische details weliswaar...) valt ook HIER te volgen (inlcusief foto's dus)
  donderdag 9 februari 2006 @ 15:20:08 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_34901886
@kroegtijger; is dat dárc die bij de jeugd in Ijmuiden bekend is? Waar ik vroeger wel eens geweest ben voor een Beaujolais Primeur feest (bier 1 gulden)????
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_34902344
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 15:20 schreef sanger het volgende:
@kroegtijger; is dat dárc die bij de jeugd in Ijmuiden bekend is? Waar ik vroeger wel eens geweest ben voor een Beaujolais Primeur feest (bier 1 gulden)????
die ja.... Beajolais feesten waren legendarisch.... elke keer weer de hele tent kansloos lam
pi_34902527
Jezus Christus wat een rompslomp. Te sneu eigenlijk dat er zo weinig wordt meegewerkt door alle instanties.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_34902854
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 15:40 schreef LostFormat het volgende:
Jezus Christus wat een rompslomp. Te sneu eigenlijk dat er zo weinig wordt meegewerkt door alle instanties.
Tsja, t is inderdaad huilen met de pet op. de buurt probeert ons al ruim 15 jaar (als het niet langer is) weg te krijgen, maar ze hadden tot nu toe nog nooit een steekhoudend argument aan kunnen dragen. Ze grijpen nu alles aan wat los en vast zit om ons weg te krijgen. Gemeente zou er ook geen traan om laten als we niet meer bestaan, dan zijn ze van het probleem af. Ik vermoed nog steeds dat ze het alleen maar hebben lopen rekken met het idee ons failliet te laten gaan. Dan kunnen ze vervolgens naar de buitenwereld de onschuld zelfe spelen en zijn ze mooi van alles af. Aan hun hele manier van werken en trage reageren kun je aflezen dat ze hadden gedacht dat we allang failliet zouden zijn geweest. Je moest eens hoeveel moeite ze wel niet moeten doen om het allemaal buiten de krant te houden. Helaas voor hun bestaan we nog steeds en ziet het er naar uit dat we in april de deuren weer openen
  donderdag 9 februari 2006 @ 15:51:41 #10
65960 sanger
pi_34902868
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 15:35 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

die ja.... Beajolais feesten waren legendarisch.... elke keer weer de hele tent kansloos lam
Dan ga ik extra met je meeleven
pi_34903031
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 15:51 schreef sanger het volgende:

[..]

Dan ga ik extra met je meeleven
thanks altijd leuk om oud-bezoekers te spreken.
donaties zijn nog steeds welkom overigens...het budget is ook nog niet volledig rond
  donderdag 9 februari 2006 @ 16:42:57 #12
65960 sanger
pi_34904964
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 15:56 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

thanks altijd leuk om oud-bezoekers te spreken.
donaties zijn nog steeds welkom overigens...het budget is ook nog niet volledig rond
Helaas kan ik op dat gebied niets voor je betekenen omdat mijn eigen huis nog niet eens klaar is.
pi_34905278
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 16:42 schreef sanger het volgende:

[..]

Helaas kan ik op dat gebied niets voor je betekenen omdat mijn eigen huis nog niet eens klaar is.
We gaan gewoon bij de gemeente en onze klagende buren aankloppen met een collecte
  donderdag 9 februari 2006 @ 17:47:54 #14
65960 sanger
pi_34907440
Ik geef je vooral bij de klagende buren een goede kans
  donderdag 9 februari 2006 @ 22:01:51 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34916834
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 17:47 schreef sanger het volgende:
Ik geef je vooral bij de klagende buren een goede kans
Ja, die kunnen vaak veel roet in het eten gooien
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34927278
quote:
Op donderdag 9 februari 2006 22:01 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, die kunnen vaak veel roet in het eten gooien
pfff, praat me dr niet over......
onze tent zit in velsen-zuid....om even een kleine indruk van de buurt te geven kwam ik laatst dit bericht op de FP tegen......

t zou me niets verbazen als het een van onze klagers is
pi_34928819
Goed bezig, jullie zijn een stichting / vereniging die dit doen, of ben jij als particulier de huurder?

En wat betreft de eerdere topics die je hebt geopend (vloeistofdichte vloer, kabelgoten) worden ook allemaal nog geshowd? (foto's!!)
pi_34931080
Wij zijn inderdaad een stichting die zichzelf volledig moet bedruipen. We krijgen dus geen subsidie of iets dergelijks en zullen het van de drankverkoop moeten hebben en van donaties. Het is wel de bedoeling dat de andere onderdelen (vloer, kabelgoot etc) meteen met deze verbouwing worden meegenomen, maar het hangt enigzins van het budget af. Er wordt momenteel nog druk gezocht naar sponsors om alles te kunnen bekostigen. Mogelijk dat sommige dingen dus in een later stadium worden uitgevoerd.
  vrijdag 10 februari 2006 @ 12:42:28 #19
17698 nappel
raar menneke..
pi_34933190
Zo!!
Jullie hebben de zooi echt op z'n kop staan...
Succes met de verbouwing!
Hopelijk gaat die buurman niet ook iedere 5 minuten bij jullie een klacht neerleggen...
Kopen ze dure kunstmest, maar als de hond in de tuin schijt doen ze moeilijk..
  vrijdag 10 februari 2006 @ 13:27:31 #20
16570 Thijz
Ignorance Is Bliss
pi_34934627
ook van mijn kant succes. ben benieuwd hoe het eindresultaat worden zal.

Na einai kalitero anthropo apo ton patera tou.
Op vrijdag 18 juni 2010 23:17 schreef Catwoman1986 het volgende:
Held :D
pi_34935130
iedereen bedankt voor de steun morgen gaan we weer verder (misschien vanavond al) met het afvoeren van het afval en het verwijderen van de laatste delen. Verder komt morgen waarschijnlijk ook de electra-boer en de loodgieter even kijken wat er gedaan moet worden (en als ze tijd hebben hopelijk ook al een eerste begin maken). Kortom, er zitten weer foto's aan te komen
pi_34935677
Oooh, dat moet lekker voelen. Eindelijk kunnen beginnen - met kanttekeningen dat wel - maar na jaren jeukende handen.... Top man!

Wij hebben ook niet al te beste ervaring met de gemeente en onze buren hadden ook geklaagd. Maar da's niets vergeleken hiermee. Wel onwijs tof om te volgen.... En het is niet zo dat jullie geen voorraad hebben als je moe bent van het verbouwen en het is biertijd Dichter bij de bron zou de brouwerij zelf zijn

Ik ga ervanuit dat de bouwvergunning door de gemeente nu is afgegeven, maar dat er nu nog een inspraaktermijn is.
In die periode kunnen buren dus bezwaar maken. Wat zijn jullie plannen mochten ze alsnog in het gelijk worden gesteld?
'k Weet, het is iets waar je natuurlijk liever niet over denkt, maar wij hebben in eenzelfde dilemma gezeten met onze verbouwing, en 'k ben zo benieuwd .
pi_34937710
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 14:09 schreef arithaterhorst het volgende:
Oooh, dat moet lekker voelen. Eindelijk kunnen beginnen - met kanttekeningen dat wel - maar na jaren jeukende handen.... Top man!

Wij hebben ook niet al te beste ervaring met de gemeente en onze buren hadden ook geklaagd. Maar da's niets vergeleken hiermee. Wel onwijs tof om te volgen.... En het is niet zo dat jullie geen voorraad hebben als je moe bent van het verbouwen en het is biertijd Dichter bij de bron zou de brouwerij zelf zijn
de fusten die er nog stonden zijn in de loop der tijd al leeg gegaan.... dr staat nu zelfs geen bar of koelkast meer in onze tent, dus de dichst bijzijnde bier-voorraad is in de supermarkt
neemt niet weg dat er altijd wel een kratje mee wordt gesleept die kant op
quote:
Ik ga ervanuit dat de bouwvergunning door de gemeente nu is afgegeven, maar dat er nu nog een inspraaktermijn is.
inderdaad
quote:
In die periode kunnen buren dus bezwaar maken. Wat zijn jullie plannen mochten ze alsnog in het gelijk worden gesteld?
'k Weet, het is iets waar je natuurlijk liever niet over denkt, maar wij hebben in eenzelfde dilemma gezeten met onze verbouwing, en 'k ben zo benieuwd .
In het slechste geval wordt de bouw van de trap (aangezien dat het enigste punt is waar een vergunning voor nodig is) stop gezet. De rest van de tent kunnen we gewoon verbouwen. Financieel zou dat echter niet heel verstandig zijn aangezien de investeringen daarna wel terug moeten worden verdiend. Geen vergunning betekend geen trap, en dus geen gebruikersvergunning, dus niet open....dan wordt het wel verdomde lastig om de investering terug te verdienen.
Gelukkig heeft de laatst overgebleven klager maar 1 argument ingebracht dat (in onze ogen iig) nergens op slaat: "het pand is niet geschikt voor het doeleinde". Er zit echter een horeca-bestemming op het pand, en daarbij zitten we al zo'n 30 jaar in het betreffende gebouw. Het lijkt mij dus dat wel redelijk is aangetoond dat het er geschikt voor is. Ook de gemeente heeft al geprobeerd de klager te overtuigen zn bezwaar in te trekken. Deze wilde hier echter niets van weten en heeft een advocaat in de arm genomen om zn zaak te verdedigen. Het ziet er dus naar uit dat de gemeente zn bezwaar ongegrond verklaard. Dan mogen wij doorbouwen. Daarna kan de klager weer naar de rechter stappen waardoor we weer niet verder mogen bouwen totdat er een gerechtelijke uitspraak komt. Ook daar lijkt het ons zeer onwaarschijnlijk dat wij in het ongelijk worden gesteld. We zijn dan wel weer een behoorlijke tijd verder en de vaste lasten lopen wel gewoon door. Het hangt dus enigzins af van de volhardendheid van onze klager
(en die mafklapper heeft toch regelmatig bij ons dronken aan de bar gehangen.... onvoorstelbaar dat je dan nog het lef hebt om er zo vel tegenin te gaan zonder een fatsoenlijk argument in te brengen tegen de bouwvergunning. Als hij zo nodig wil klagen, dan moet hij dat doen tegen de aanvraag van de gebruiksvergunning en niet tegen de bouwvergunning. Hier maakt hij imho dus geen schijn van kans.)
Geluk bij een ongeluk is dat in onze kennisenkring van oud-bestuursleden 2 advocaten aanwezig zijn die onze belangen kosteloos willen behartigen in deze. Tot nu toe hebben we daar nog geen gebruik van gemaakt, maar dat gaat wel gebeuren nu hij ook een advocaat heeft ingeschakeld. Het is volgens mij pure bluf wat hij speelt en er is hem kennelijk alles aan gelegen om ons weg te krijgen.... t zal em alleen niet lukken
  zaterdag 11 februari 2006 @ 20:38:07 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34978468
quote:
Op vrijdag 10 februari 2006 07:40 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

pfff, praat me dr niet over......
onze tent zit in velsen-zuid....om even een kleine indruk van de buurt te geven kwam ik laatst dit bericht op de FP tegen......

t zou me niets verbazen als het een van onze klagers is
Ja, daar dacht ik ook al aan.

Maar hier in de buurt heeft een tent (disco) die er al meer dan 20 jaar zat zijn deuren kunnen sluiten omdat iemand die er nieuw was komen wonen over geluidsoverlast en hinder ging klagen
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_34981416
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 20:38 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Ja, daar dacht ik ook al aan.

Maar hier in de buurt heeft een tent (disco) die er al meer dan 20 jaar zat zijn deuren kunnen sluiten omdat iemand die er nieuw was komen wonen over geluidsoverlast en hinder ging klagen
onbegrijpelijk zijn dat soort dingen....je gaat om de hoek van een kroeg wonen (die er dus al zit) en daarna ga je over die kroeg klagen.... JE GAAT ER TOCH ZELF NAAST WONEN???
  zaterdag 11 februari 2006 @ 23:32:03 #26
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_34984532
quote:
Op zaterdag 11 februari 2006 22:01 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

onbegrijpelijk zijn dat soort dingen....je gaat om de hoek van een kroeg wonen (die er dus al zit) en daarna ga je over die kroeg klagen.... JE GAAT ER TOCH ZELF NAAST WONEN???
Zo is het toen wel gegaan. Die klager kan je dus nog lang je leven zuur maken
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 12 februari 2006 @ 10:04:58 #27
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_34991042
Leuk topic om te volgen! Veel succes met alles!!
Topic van het jaar!! Sara Raats' eigen huisjes-topic :P
  Moderator zondag 12 februari 2006 @ 18:17:34 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_35044116
Met dit verhaal had ik de gok misschien ook wel gewaagd... Het blijft gewoon echt stom, dat buren gewoon klagen om het klagen. Echt nederlandsch dan weer

Het blijft wel een leuke verbouwing, ik zal hem zeker blijven volgen!

Als je ons gemeente perikelen verhaal nog wilt volgen:
http://www.lunatix.nl/AR/Verbouwing
En dan op bouwvergunning klikken
pi_35072281
quote:
Op maandag 13 februari 2006 17:45 schreef arithaterhorst het volgende:
Met dit verhaal had ik de gok misschien ook wel gewaagd... Het blijft gewoon echt stom, dat buren gewoon klagen om het klagen. Echt nederlandsch dan weer

Het blijft wel een leuke verbouwing, ik zal hem zeker blijven volgen!

Als je ons gemeente perikelen verhaal nog wilt volgen:
http://www.lunatix.nl/AR/Verbouwing
En dan op bouwvergunning klikken
zo te lezen is gemeente bij jullie net zo snel en logisch qua handelen als bij ons..... je wordt er gewoon een beetje emotioneel van als je dat soort dingen leest. hoe is het af en toe toch in godsnaam mogelijk dat er zo erg langs elkaar heen wordt gewerkt, en zo slecht gecommuniceert wordt. Bij elk commercieel bedrijf hadden de betrokkenen allang op straat gestaan, maar bij gemeentes schijnt dit de normaalste zaak te wezen helaas
pi_35073455
UPDATE

Zojuist mocht ik het mailtje ontvangen waarin mij verteld werd dat de aannemer die de trap komt plaatsen (t leek ons niet heel verstandig om dit zelf te doen….) plots tijd had om vast te beginnen. Gisteren is de oude trap al gesloopt, wat meteen al weer het volgende probleem met zich mee wist te brengen: onder de vloer loopt een gasleiding. Deze blijkt dwars door alle balken heen te gaan en uiteraard ook precies op het punt waar het nieuwe trapgat moet gaan komen. Zojuist dus in alle haast even een kennis gebeld die lood kan gieten en als het enigzins meezit komt hij van de week dit even verhelpen zodat in ieder geval de trap gebouwd kan gaan worden. (als hij ten minste nog naar de 1e etage kan komen, nu de trap weg is… )
Als de trap staat kunnen we verder met de vloer op de 1e etage. Deze zal er in zn geheel uit moeten, vervolgens moet 1 van de balken worden vervangen, al het leidingwerk voor verwarming, afvoer, water en electriciteit worden gelegd waarna onze drankleverancier de bierleidingen moet komen leggen. Zodra dit allemaal gedaan is kan de vloer worden dichtgemaakt. Er komt dan een laag van 18mm + 10mm underlayment op en uiteindelijk (als er dan nog voldoende budget is) komt daar de gietvloer van HIM-chemie overheen (eenzelfde soort vloer als in de Heineken Music Hall, Patronaat in Haarlem etc). De gietvloer alleen kost zo'n 2500 euro, wat voor ons dus een flinke klap in het budget betekend. Voordeel van deze vloer is dat het een compleet waterdichte vloer is, die niet glad wordt als er bier of water oid op valt; makkelijk schoon te houden is en enigzins flexibel is (houten vloer veert nogal dus t mag niet scheuren).
Uiteindelijk kan daarna een nieuwe bar worden gemaakt.

Een punt waar we nog niet helemaal uit zijn is wat we met de muren gaan doen. 1 van de muren laten we in ieder geval zoals deze nu is (kale bakstenen) aangezien dit wel een mooi en oud effect geeft. De andere 3 muren zijn echter zo slecht dat we er wel iets mee moeten doen. Voorheen waren deze 3 bekleed met schrootjes. Dat heeft jarenlang prima voldaan, maar om nou te zeggen dat het echt mooi was…. Daarbij was er geen enkele vorm van isolatie aanwezig, wat zeker qua geluid toch wel nodig is.
Het moet wel enigzins een hufterproof systeem zijn, dus onze eerste simpele gedachte gaat uit naar de onderkant (c.a. 1,5 meter) van MDF-lambrisering voorzien die in een donkere kleur (bijvoorbeeld bordeau-rood) wordt geschilderd. Daarboven dan rondom een rand voor glazen op te kunnen zetten, en de boven deze rand tot aan het plafond gipsplaten die worden dichtgesmeerd op de gaten en naden, en daarna in een lichte kleur (cremewit?) worden geschilderd.. Zowel achter het MDF als achter de gipsplaten kan dan gemakkelijk steenwol worden aangebracht als isolatie. Dit zou voor ons een goedkope en snel te bouwen oplossing geven. Nu ben ik alleen bang dat er misschien wat puntjes zijn die ik over het hoofd heb gezien bij dit plan… zijn er dingen waar ik nog aan moet denken hierbij?

Het laatste punt wat nog wat hoofdbrekens geeft is het plafond. Dit is volledig van hout. Gezien het verleden lijkt het ons wijs om de gemeente en brandweer een stap voor te zijn en hier wat aan te doen. Gipsplaten tegen het plafond zou de goedkoopste oplossing geven en is ook makkelijk te verwerken en te maken. Echter een duidelijk antwoord op de vraag of dit mag hebben we nog nergens kunnen krijgen. De brandweer zegt dat het waarschijnlijk wel mag, maar kan het niet met zekerheid zeggen; andere kroeg-bazen die we spreken zeggen dat het gewoon hout mag blijven (wat we het liefst hebben, aangezien dit wel het mooiste effect geeft en een authentieke uitstralking geeft aan het pand) aangezien ze dat zelf ook hebben en is goedgekeurd, en op internet lees ik alleen over speciale brandwerende platen (die ongetwijfeld een kapitaal kosten) zoals de oplossingen van Promat (www.promat.nl). Echte regelgeving met betrekking hiertoe kan ik ook niet echt vinden. Aleen richtlijnen die vrij vaag zijn wat dit betreft. Iemand enig idee wat mag/niet mag?

Uiteraard zullen de foto's zo spoedig mogelijk volgen (als het mee zit zal ik vanavond even naar die bierhut gaan om de vorderingen van de aannemer te bekijken en op de ons o zo bekende gevoelige plaat vast te leggen)
pi_35074847
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 12:49 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

zo te lezen is gemeente bij jullie net zo snel en logisch qua handelen als bij ons..... je wordt er gewoon een beetje emotioneel van als je dat soort dingen leest. hoe is het af en toe toch in godsnaam mogelijk dat er zo erg langs elkaar heen wordt gewerkt, en zo slecht gecommuniceert wordt. Bij elk commercieel bedrijf hadden de betrokkenen allang op straat gestaan, maar bij gemeentes schijnt dit de normaalste zaak te wezen helaas
Het kan gewoon bij de gemeente. Net vertelde een collega me:

Hij wilde een dakkapel, kapel was beetje aan de brede kant. Dus daarom eerst een beoordeling van de welstandscommissie gevraagd. Die waren accoord. Heeft hij de bouwtekeningen laten maken enzo, die ingediend.

Nu is het oordeel van de welstandscommissie dat het niet mag, "want het is wat breed en dat hadden ze over het hoofd gezien".

Dan vraag ik mij dus werkelijk af waarmee ze kijken als een welstandscommissie een oordeel geeft.. Volgens mij is het enige waar ze naar moeten kijken hoe iets eruit ziet...

Oh ja, en wie gaat dan voor de kosten opdraaien, heeft die collega gevraagd. Nou, het kwam erop neer dat het niet de gemeente was. Die sturen natuurlijk zelf nog een vette rekening na
pi_35075874
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 14:14 schreef arithaterhorst het volgende:

[..]

Het kan gewoon bij de gemeente. Net vertelde een collega me:

Hij wilde een dakkapel, kapel was beetje aan de brede kant. Dus daarom eerst een beoordeling van de welstandscommissie gevraagd. Die waren accoord. Heeft hij de bouwtekeningen laten maken enzo, die ingediend.

Nu is het oordeel van de welstandscommissie dat het niet mag, "want het is wat breed en dat hadden ze over het hoofd gezien".

Dan vraag ik mij dus werkelijk af waarmee ze kijken als een welstandscommissie een oordeel geeft.. Volgens mij is het enige waar ze naar moeten kijken hoe iets eruit ziet...

Oh ja, en wie gaat dan voor de kosten opdraaien, heeft die collega gevraagd. Nou, het kwam erop neer dat het niet de gemeente was. Die sturen natuurlijk zelf nog een vette rekening na
T is toch diep treurig?? De burgemeester had bij ons ook nog zo'n fraai staaltje van handelen….
We hebben al met al zo'n 2 jaar met de beste man al om de tafel gezeten (aangezien we een non-profit instelling zijn maar ook een kroeg weten ze niet waar we onder zouden moeten vallen…dus komen elke keer bij die mafklapper uit 7&8 )en echt alle opties die denkbaar waren bekeken.…elke keer de toezegging dat het zn volledige aandacht heeft en dat hij álles er aan zal doen om het zo snel mogelijk te laten verlopen…… Na 2 jaar was het toch wel bij iedereen duidelijk dat het huidige aantal bezoekers alleen gehandhaafd kon worden als er een nieuwe externe trap kwam…deze kon maar op 1 plek en op 1 manier komen….dat ging dus niet door…. Vraagt die nietsnut van een burgemeester of het niet misschien mogelijk is om die trap niet op een andere manier te bouwen waar heeft ie dan die 2 jaar naar gekeken en naar geluisterd??? Die man heeft echt totaal NIET opgelet lijkt wel…..
Monumentencommissie kan samen met de gemeente trouwens ook tot fraaie resultaten komen….. Wij dienen een plan in; dat wordt afgewezen. Na meer dan een jaar komen ze doodleuk op de proppen met ons oorspronkelijke plan en presenteren het alsof ze zelf een geniaal idee hebben
Huilen is het met die gasten…..
Helaas kan je niet om ze heen
  dinsdag 14 februari 2006 @ 15:42:21 #34
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_35077564
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 13:24 schreef kroegtijger het volgende:
UPDATE

Het moet wel enigzins een hufterproof systeem zijn, dus onze eerste simpele gedachte gaat uit naar de onderkant (c.a. 1,5 meter) van MDF-lambrisering voorzien die in een donkere kleur (bijvoorbeeld bordeau-rood) wordt geschilderd. Daarboven dan rondom een rand voor glazen op te kunnen zetten, en de boven deze rand tot aan het plafond gipsplaten die worden dichtgesmeerd op de gaten en naden, en daarna in een lichte kleur (cremewit?) worden geschilderd.. Zowel achter het MDF als achter de gipsplaten kan dan gemakkelijk steenwol worden aangebracht als isolatie. Dit zou voor ons een goedkope en snel te bouwen oplossing geven. Nu ben ik alleen bang dat er misschien wat puntjes zijn die ik over het hoofd heb gezien bij dit plan… zijn er dingen waar ik nog aan moet denken hierbij?
Ik zou in plaats van gipsplaten ook gewoon mdf doen.Dus zeg maar de hele muur van mdf, Is denk ik toch meer hufterproof. Je kan daarover heen nog een laag mdf doen zodat je een lambrisering idee krijgt. Als je tijd over hebt zou ik van mooie sierlatjes een vierkantje maken zodat het een beetje uit steekt.( weet zo gauw even niet hoe dat genoemd word..) Verder zou ik het behang niet cremewit doen want dat is nogal besmettelijk. 1 glas bier er tegen aan en het is al verpest. Ik zou daarvoor behang nemen dat geel/ oker gestreept is. Geeft namelijk een heel warm effect en een vlekje meer of minder maakt dan niet uit..
pi_35079646
Ik zou niet voor mdf gaan, als dat nat wordt, zwelt het op, en het is niet zo, dat als het droogt, het weer inkrimpt.

Als ik jullie was, zou ik vuren of grenen vloerdelen nemen, en deze verticaal op je muur bevestigen. Neem lekker brede planken, en die ook nog een beetje dik zijn (18 mm of dikker)
voor erboven zou ik gaan voor glasvliesbehang, die je daarna saust met een afwasbare latex
pi_35082492
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 16:42 schreef Gurb het volgende:
Ik zou niet voor mdf gaan, als dat nat wordt, zwelt het op, en het is niet zo, dat als het droogt, het weer inkrimpt.
Als ik jullie was, zou ik vuren of grenen vloerdelen nemen, en deze verticaal op je muur bevestigen. Neem lekker brede planken, en die ook nog een beetje dik zijn (18 mm of dikker)
hmm...valt inderdaad wat voor te zeggen....
nemen we even mee in gedachte
quote:
voor erboven zou ik gaan voor glasvliesbehang, die je daarna saust met een afwasbare latex
Helaas gaat dat niet zo makkelijk. De muur die erachter zit is dermate dramatisch dat dit niet lukt. Het is een bakstenen muur die in niet al te beste staat verkeerd. Er zal dus iets voor moeten (hout, gips, whatever...) voordat er een glasvliesbehangetje tegenaan zou kunnen. We hebben ook even gedacht aan laten spack-spuiten, maar dan zal er waarschijnlijk toch eerst een gipswand of hout-wand tegenaan moeten....dan kunnen we het natuurlijk net zo goed schilderen (t is toch een vrij donkere tent.... t hoeft niet direct t paleis op de dam te worden; als t maar netjes en acceptabel eruit ziet)
pi_35082687
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 15:42 schreef B.A.Trix het volgende:

[..]

Ik zou in plaats van gipsplaten ook gewoon mdf doen.Dus zeg maar de hele muur van mdf, Is denk ik toch meer hufterproof. Je kan daarover heen nog een laag mdf doen zodat je een lambrisering idee krijgt. Als je tijd over hebt zou ik van mooie sierlatjes een vierkantje maken zodat het een beetje uit steekt.( weet zo gauw even niet hoe dat genoemd word..) Verder zou ik het behang niet cremewit doen want dat is nogal besmettelijk. 1 glas bier er tegen aan en het is al verpest. Ik zou daarvoor behang nemen dat geel/ oker gestreept is. Geeft namelijk een heel warm effect en een vlekje meer of minder maakt dan niet uit..
De reden om de bovenkant gips te doen is omdat het makkelijk en snel verwerkbaar is (elke week langer dicht kost een hoop geld) t is vrij goedkoop en als je op anderhalve meter hoogte nog een gat in weet te krijgen dan ben je echt bewust bezig.... dat is een eenmalige actie want je gaat voorover de (gloednieuwe )trap af en je hoeft niet meer terug te komen.....dan is vervolgens het gipsplaatje vrij snel vervangen. Liever zou ik ook een wat steverige oplossing nemen, maar da's vrijwel allemaal een vrij prijzige onderneming voor een tent die op het randje van failliet heeft gebalanceerd en er eigenlijk nog steeds niet helemaal vanaf is
pi_35086185
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 18:02 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

hmm...valt inderdaad wat voor te zeggen....
nemen we even mee in gedachte
[..]

Helaas gaat dat niet zo makkelijk. De muur die erachter zit is dermate dramatisch dat dit niet lukt. Het is een bakstenen muur die in niet al te beste staat verkeerd. Er zal dus iets voor moeten (hout, gips, whatever...) voordat er een glasvliesbehangetje tegenaan zou kunnen. We hebben ook even gedacht aan laten spack-spuiten, maar dan zal er waarschijnlijk toch eerst een gipswand of hout-wand tegenaan moeten....dan kunnen we het natuurlijk net zo goed schilderen (t is toch een vrij donkere tent.... t hoeft niet direct t paleis op de dam te worden; als t maar netjes en acceptabel eruit ziet)
Mijn fout: ik bedoelde eigenlijk: glasvlies op gipsplaat (of underlayment) ipv rechtstreeks op de bestaande muur
  dinsdag 14 februari 2006 @ 23:55:42 #39
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_35096357
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 16:42 schreef Gurb het volgende:
Als het geverfd word dan heb je daar toch geen last meer van of zie ik dat verkeerd??
  dinsdag 14 februari 2006 @ 23:58:59 #40
117860 B.A.Trix
Met dank aan MaGNeT
pi_35096496
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 18:09 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

De reden om de bovenkant gips te doen is omdat het makkelijk en snel verwerkbaar is (elke week langer dicht kost een hoop geld) t is vrij goedkoop en als je op anderhalve meter hoogte nog een gat in weet te krijgen dan ben je echt bewust bezig.... dat is een eenmalige actie want je gaat voorover de (gloednieuwe )trap af en je hoeft niet meer terug te komen.....dan is vervolgens het gipsplaatje vrij snel vervangen. Liever zou ik ook een wat steverige oplossing nemen, maar da's vrijwel allemaal een vrij prijzige onderneming voor een tent die op het randje van failliet heeft gebalanceerd en er eigenlijk nog steeds niet helemaal vanaf is
Is mdf dan zoveel duurder dan gipsplaat?? Ik heb geen idee namelijk..
pi_35101415
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 23:55 schreef B.A.Trix het volgende:

[..]

Als het geverfd word dan heb je daar toch geen last meer van of zie ik dat verkeerd??
dan moet je ervoor zorgen dat je de plaat helemaal rondom volledig afsluit, dus ook de kopse kanten, en de achterkant in de aflak.

En ik kan me voorstellen dat je in een kroeg nog wel eens een plas bier / water / schoonmaakspul op de grond hebt liggen, en dat moet je verflaag wel allemaal tegenhouden (vooral de kopse kanten zijn kwetsbaar)
pi_35101899
Gisterenavond nog even naar onze geliefde toko geweest Het bouwbedrijf heeft er flink wat vaart achter gezet. De oude trap is volledig weggehaald, een groot gedeelte van de vloer op de 1e etage is weg, en de rotte balken in de vloer zijn inmiddels gerepareerd. Verder staat op de plek waar de trap eerst stond nu een grote bouwsteiger. Gisteren wel foto's genomen, maar moet ze nog van de camera af halen…. Zal dat van de week even doen zodat ook jullie weer op de hoogte zijn Vanmiddag komt de loodgieter langs om te kijken wat er gedaan moet worden met de gas-leiding die nu dwars over de vloer loopt, en wanneer hij tijd heeft deze te verplaatsen.
pi_35360204
We zijn ondertussen een week verder, maar nog weinig opgeschoten. Maandag gaat de aannemer verder met het bouwen van de trap. Daarvoor moeten we eerst het afval opruimen. Het grootste gedeelte is inmiddels al wel weg (zo'n 1000kg afgelopen weekend naar de vuilstort gebracht); er liggen alleen nog wat kleine restjes die even in puinzakken moeten worden geschept. De gasleiding die door het nieuw te maken trapgat liep is inmiddels weggehaald en de loodgieter gaat ook komende week aan de gang. Onze electro-boer is inmiddels langs geweest om een plan te maken, waarbij het stilletjes aan wel duidelijk wordt dat we naar krachtstroom moeten overstappen. Op een normale avond zitten we rond de 29Ampere in gebruik, maar als er een feest is en er worden wat extra lampen opgehangen gaan we wel richting de 35 a 40 ampere max. We hebben dan ook al meer dan eens in het donker gezeten Probleem is dat we er maar een paar uur per week gebruik van maken, maar dan ook meteen alles tegelijk.
De groepenkast zal dus óf een upgrade moeten gaan krijgen, of volledig worden vervangen.... Er zal nog flink wat gerekend moeten worden mbt het aantal groepen dat nodig is, en hoe deze worden verdeeld, maar ook dit zal wel goed komen. Alle groepen brengen we vanaf de groepenkast naar achter de bar toe, om vandaaruit de verdeling te maken (aangezien achter de bar ook de sturing voor het licht staat, de versterkers, de koelkasten etc.)

Inmiddels ook al even contact gehad met de drank-leverancier die bij ons een volledig nieuwe tap-installatie komt plaatsen. Daarvoor zullen we alleen nog 3 dikke rioolpijpen moeten leggen waar de leidingen in komen te liggen (mocht er lekkage zijn, dan wordt dit gecontroleerd afgevoerd). Er zullen 2 leidingen worden gelegd voor 2 dubbele tap-koppen (dus 4 fusten aansluiten) bij de 1e bar, en er zullen leidingen worden gelegd voor de in de toekomst nog te renoveren "achter-bar". Deze heeft op dit moment geen tap, water en afvoer, maar het is de bedoeling dat dit allemaal nog wel gaat komen zodra er weer wat geld vrij komt.

Foto's zullen komende week weer worden geplaatst (even een klein probleem met de camera )
  vrijdag 3 maart 2006 @ 11:11:15 #44
65960 sanger
pi_35671686
En wat is het laatste nieuws?? Wanneer is de grand opening?
pi_35766402
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 11:11 schreef sanger het volgende:
En wat is het laatste nieuws?? Wanneer is de grand opening?
t is inderdaad wel weer tijd voor een updateje.....
helaas blijkt de cam te zijn overleden, de uitvaart zal volgende week in besloten kring plaatsvinden

Afgelopen week zijn we in ieder geval druk bezig geweest met het afhakken van de oude stuc-laag. Deze was te slecht om ook nog maar iets mee te doen. Wat een enorm kl*#%te werk zeg maar het is vrijwel allemaal weg nu vanavond nog even het laatste beetje en dan kan het puin weer worden afgevoerd
De aannemer heeft vorige week de deuren verbreedt tot 1100mm en heeft de deur naar buiten er alweer in gehangen. Gelukkig dat onze onderburen in dezelfde week van het vele hakken en breken zelf ook flink aan het verbouwen zijn geslagen waardoor we van elkaar geen overlast hebben ondervonden
Morgen komt de stucadoor de eerste muur doen, waarna in de loop van de week de nieuwe trap zal worden geplaatst Ook gaan we in de muren waar morgen nog niet gestuct wordt de leidingen vrezen zodat ook die netjes zijn weggewerkt.
Op financieel gebied is er ook niet stil gezeten...aangezien we nog zo'n 10000 euro te kort kwamen voor de gehele verbouwing wordt er nog druk gezocht naar sponsors.... gelukkig hebben we er weer een aantal mogen verwelkomen waarmee ons begrotingstekort nu uitkomt op zo'n 5000 euro.
Inmiddels is ook de gebruiksvergunning aangevraagd. Als alles goed gaat kunnen we in April de deuren weer openen.

Ik zal vanavond weer even een kijkje gaan nemen om te zien of er nog iets is gebeurd dit weekend (kon er zelf namelijk niet bij zijn) en indien er wat te zien is, even een nieuwe digicam regelen
  maandag 6 maart 2006 @ 11:51:26 #46
65960 sanger
pi_35768777
quote:
Op maandag 6 maart 2006 10:23 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

t is inderdaad wel weer tijd voor een updateje.....
helaas blijkt de cam te zijn overleden, de uitvaart zal volgende week in besloten kring plaatsvinden

Afgelopen week zijn we in ieder geval druk bezig geweest met het afhakken van de oude stuc-laag. Deze was te slecht om ook nog maar iets mee te doen. Wat een enorm kl*#%te werk zeg maar het is vrijwel allemaal weg nu vanavond nog even het laatste beetje en dan kan het puin weer worden afgevoerd
De aannemer heeft vorige week de deuren verbreedt tot 1100mm en heeft de deur naar buiten er alweer in gehangen. Gelukkig dat onze onderburen in dezelfde week van het vele hakken en breken zelf ook flink aan het verbouwen zijn geslagen waardoor we van elkaar geen overlast hebben ondervonden
Morgen komt de stucadoor de eerste muur doen, waarna in de loop van de week de nieuwe trap zal worden geplaatst Ook gaan we in de muren waar morgen nog niet gestuct wordt de leidingen vrezen zodat ook die netjes zijn weggewerkt.
Op financieel gebied is er ook niet stil gezeten...aangezien we nog zo'n 10000 euro te kort kwamen voor de gehele verbouwing wordt er nog druk gezocht naar sponsors.... gelukkig hebben we er weer een aantal mogen verwelkomen waarmee ons begrotingstekort nu uitkomt op zo'n 5000 euro.
Inmiddels is ook de gebruiksvergunning aangevraagd. Als alles goed gaat kunnen we in April de deuren weer openen.

Ik zal vanavond weer even een kijkje gaan nemen om te zien of er nog iets is gebeurd dit weekend (kon er zelf namelijk niet bij zijn) en indien er wat te zien is, even een nieuwe digicam regelen
Dat is goed nieuws van die sponsoren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ben benieuwd naar de foto's.
pi_35882921
UPDEET

Afgelopen week is het allemaal weer verdomde snel gegaan.... Maandag stonden we nog de laatste stukken stuc-werk van de muur af te slaan, woensdag-avond was de hele muur al weer opnieuw in de stuc gezet.... Zojuist een telefoontje mogen ontvangen dat het grootste deel van de trap ook al geplaatst blijkt en dat dit morgen afgemaakt wordt....

Dat betekend dus dat we komend weekend weer flink aan de gang mogen gaan. Op de planning staat het aanleggen van de electrische installatie boven het plafond. Dit gaat nog flink wat voeten in de aarde hebben aangezien we 3 soorten stopcontacten plaatsen.
1 - Continue 230V
2 - Geschakeld 230V (aan/uit schakelaar achter de bar)
3 - Gedimd 230V (dimmer achter de bar)

Dat betekend dus dat we verdomde goed moeten gaan opletten hoe alles netjes geordend aanleggen. (en ons kennende is dat op zich al een enorme uitdaging )
Zodra dit gedaan is kunnen er raggels tegen de plafond-balken worden geschroefd waarna we gips-platen er tegenaan kunnen zetten. Op de naden van de gipsplaten komen daarna brede houten latten die een andere kleur krijgen om het een authentiek uiterlijk te geven.
Er is inmiddels een nieuwe camera geregeld en er zijn weer wat foto's genomen (vanavond nog even wat van de nieuwe trap schieten) dus die komen vanavond/morgen ook weer online
het gaat in ieder geval al redelijk de goede kant uit
  donderdag 9 maart 2006 @ 20:08:42 #48
52191 DABAMaster