Nog een interessante artikelquote:Holophonic sound recordings should be played when the listener is wearing headphones, and played at a reasonable volume. This improves the listening experience because you can hear the true effect of the recording. Sounds are typically heard in a three dimensional fashion and by wearing headphones the noises seem almost realistic.
A famous example is the Pink Floyd album, "The Final Cut"
Die vind ik ook echt goed, van links naar rechts, van boven naar onderen, hoe de neuk doen ze dat?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:33 schreef CrazyTaxi het volgende:
Wheeeeeeeeeee, die met dat lucifersdoosje (iets anders kan ik er niet van maken) die is freaky!
Zo dusquote:Hooked on Holophonics
But there’s a clever, patented variation on binaural recording that claims to go far beyond the simple microphones-in-the-dummy-head approach. It’s called holophonic recording, and the realism it produces, especially in the up/down dimension, is uncanny, eerie…even—as a friend of mine likes to say—freakadelic.
Ordinary holograms are produced by mixing reflected laser light with a second beam hitting an object from another angle; the resulting interference pattern of the two waves is what’s actually recorded on film. Expose the film to the same wavelength of light again, and a 3D image emerges from the interference pattern. Italian inventor Hugo Zuccarelli wondered whether a similar process could be used to record sounds, since after all, sound waves can form interference patterns with each other just as light waves can. His holophonic process starts with a type of binaural dummy head, but it reportedly records the interference pattern formed by mixing the sound with an inaudible, digitally superimposed reference signal. Zuccarelli believes that the human auditory apparatus, when listening to sounds, adds the same signal to the input, effectively decoding the interference patterns previously recorded. All that may sound like a bunch of mumbo-jumbo—and Zuccarelli certainly has detractors who claim “holophonic” sound is nothing more than binaural with maybe a few bells and whistles. All I can say is: hearing is believing. The holophonic recordings I’ve heard are simply remarkable—much more impressive than conventional binaural recordings—but I encourage you to listen for yourself and form your own opinion.
There is, of course, a little snag. As with all binaural recordings, holophonic sounds lose most of their spatial characteristics when played through ordinary speakers (though Zuccarelli has designed a special speaker system that enables holophonic sounds to be appreciated even outdoors by a large audience). As things stand now, you won’t be able to enjoy a holophonic soundtrack on your home theater system—no matter how many speakers it has—unless you and everyone else watching the film wear headphones. Nevertheless, a number of recording artists, including Michael Jackson, Stevie Wonder, and Pink Floyd, have employed holophonic technology in recordings or concerts, and it has also been featured in both films and commercials. Holophonic sound may be slow to catch on as a mainstream technology, but it’ll make your iPod sit up and go “Wow.”—JK
bedoel je Qsound?quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:11 schreef kooba het volgende:
IS dat niet een techniek die jaren geleden al werd toegepast in diversen games maar door de opkomst van 5.1 een beetje in de vergetelheid geraakt is?
Geen idee meer hoe het heette, maar destijds ging men er ook vanuit dat je het beste geluid uit een koptelefoon kon krijgen.
Vooral dat boven en onder (maar ook voor en achter) is indrukwekkend bij dat luciferdoosje!quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:33 schreef CrazyTaxi het volgende:
Wheeeeeeeeeee, die met dat lucifersdoosje (iets anders kan ik er niet van maken) die is freaky!
Echt super, hij gaat echt van boven naar beneden en van links naar rechts. Nog veel realistischer dan 7.1 sound...
En die kapster haha
Aureal A3D, dit is later opgekocht door creative.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:39 schreef kooba het volgende:
Godverdomme, hoe heette dat nou ook alweer wat ik bedoel?
Daar waren ze geloof ik in de tijd van de 3DFx kaarten enzo mee bezig.
Ook 3D geluid ipv dolby geluid in een plat vlak. En dit is daar volgens mij dan een betere versie van.
Iemand?
quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:42 schreef kooba het volgende:
Zuccarelli has designed a special speaker system that enables holophonic sounds to be appreciated even outdoors by a large audience
Anders lees je het topic even...quote:Op dinsdag 7 februari 2006 11:05 schreef MaxiTitan het volgende:
Binaural recording,
(...)
Holophonic sound, die term heb ik nog niet eerder gehoord maar volgens mij gaat het hier om hetzelfde...
Niet hetzelfde dus.quote:But there’s a clever, patented variation on binaural recording that claims to go far beyond the simple microphones-in-the-dummy-head approach.
His holophonic process starts with a type of binaural dummy head, but it reportedly records the interference pattern formed by mixing the sound with an inaudible, digitally superimposed reference signal.
Toevallig vond ik daar zostraks een artikel over:quote:Op dinsdag 7 februari 2006 12:35 schreef Xalopalyps het volgende:
Gewoon met een surround set klinkt het ook fantastisch op je computer![]()
A3D was DE grote tegenhanger van EAX, maar de laatste won helaas, achterafgezien... Creative kocht A3D uit en verwaarloosde zijn positionele weergave met 2 of meer speakers, iets wat heden ten dage nog steeds niet overtuigend genoeg gebracht wordt in vergelijking met de oude A3D kaartjes...quote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:39 schreef kooba het volgende:
Godverdomme, hoe heette dat nou ook alweer wat ik bedoel?
Daar waren ze geloof ik in de tijd van de 3DFx kaarten enzo mee bezig.
Ook 3D geluid ipv dolby geluid in een plat vlak. En dit is daar volgens mij dan een betere versie van.
Iemand?
Wat overigens het beste werkt als de opnamen zijn gemaakt met de microfoontjes in je eígen oren.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 11:05 schreef MaxiTitan het volgende:
Binaural recording, een methode waar omnidirectionele microfoontjes voor de gehoorgang geplaatst worden (in/voor het oor) om zo een natuurlijk realistisch geluid te krijgen. Soms wordt er hier ook een kunsthoofd voor gebruikt
Holophony als techniek is inderdaad niet nieuw, dat is een fout in de OP. Maar er zijn de laatste jaren wat commerciële bedrijven gekomen die 'er iets mee gaan doen', dat is wel 'nieuw'.quote:Op dinsdag 7 februari 2006 23:37 schreef Tarabass het volgende:
Onzin dat dit nieuw zou zijn!! Er is namelijk al patent aangevraagd in '87 door ene Mr. Zuccarelli.
Het was ook niet om het concept af te branden, maar om even aan te geven dat iedereen dit al eens gehoord heeft zonder dat je het bestaam evan wist. Ik neem aan dat we allemaal wel eens de wall van pink floid gehoord hebben. Hele cd's zijn al met deze techniek opgenomen. Het was inderdaad wachten op de eerste 'normale' pc die al dit audiogeweld aan kan, en deze tijd lijkt aangebroken..quote:Op woensdag 8 februari 2006 07:52 schreef m021 het volgende:
[..]
Holophony als techniek is inderdaad niet nieuw, dat is een fout in de OP. Maar er zijn de laatste jaren wat commerciële bedrijven gekomen die 'er iets mee gaan doen', dat is wel 'nieuw'.
Hoi! Leuk dat je zo geinspireerd reageert op mijn post. Jammer dat het hier wel degelijk gaat om holophonische effecten. Het 75procent-ding is om het effect te versterken. Maar he! Ik ben hier niet om jou te overtuigen te klikkenquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:40 schreef EvilWasp het volgende:
Ken ik al doed.
Vooral het stukje waar staat dat je je volume ongeveer op 75% moet zetten is uiterst verdacht
Sukkel. Dit is niet zo'n flauw geintje waar ineens iemand keihard gaat schreeuwen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:40 schreef EvilWasp het volgende:
Ken ik al doed.
Vooral het stukje waar staat dat je je volume ongeveer op 75% moet zetten is uiterst verdacht
Anders lees je het topic even, het is geen schrikding....quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:40 schreef EvilWasp het volgende:
Ken ik al doed.
Oké, ik vond het al zo apart dat iedereen het zo goed meespeeldequote:Op woensdag 8 februari 2006 21:44 schreef Agiath het volgende:
[..]
Anders lees je het topic even, het is geen schrikding....
quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:40 schreef EvilWasp het volgende:
Ken ik al doed.
Ja, je wilt even laten merken dat je veel van audio afweet, we zien het.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:46 schreef Jonathon het volgende:
dat is voor cheap soundcards
Die gaan namelijk dwalen bij signalen boven -6dB
Als je een soundcard heb die 100% flat response zou zijn kan je die wel tot 0dB uitsturen zonder afwijking.
Het beste kan je overgens luisteren met niet dynamische koptelefoons, electrostaten zijn veel nauwkeuriger
[..]
Ik keek ook even naar de eerste reacites of er geen "Godverdomme ik schrok me de tering in stond"quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:45 schreef EvilWasp het volgende:
[..]
Oké, ik vond het al zo apart dat iedereen het zo goed meespeelde![]()
quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:48 schreef jna het volgende:
[..]
Ja, je wilt even laten merken dat je veel van audio afweet, we zien het.
'k denk niet dat je veel van 't effect hoort op je telefoonquote:Op woensdag 8 februari 2006 21:58 schreef GrupoBalanca het volgende:
met die belletjes ik dacht dat iemand tegen mn muur zat te kloppen (buren ofzo)
* GrupoBalanca gaat die als sms toon zetten
Dat weet ik, 't gaat ook niet om 't effect.. maar vind het gewoon leuk klinkenquote:Op woensdag 8 februari 2006 22:01 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
'k denk niet dat je veel van 't effect hoort op je telefoon
je hebt een monokoptelefoon ?quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:08 schreef LostFormat het volgende:
Ik kwam deze mp3tjes laatst ook al ergens tegen. Op m'n koptelefoon afgespeeld maar ik merkte totaal geen meerwaarde ofzo.
Omdat dit niet zo goed werkt met gewone speakers.quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:00 schreef faberic het volgende:
Waarom nog 5.1 als dit er is?
mischien de volgende keer toch een Sennheiser kopenquote:Op woensdag 8 februari 2006 22:10 schreef LostFormat het volgende:
Nope, gewoon een sennheisert.
quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:08 schreef LostFormat het volgende:
Ik kwam deze mp3tjes laatst ook al ergens tegen. Op m'n koptelefoon afgespeeld maar ik merkte totaal geen meerwaarde ofzo.
Nee.quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:15 schreef Jonathon het volgende:
Zoals je mensen heb met een monotoon stem heb je ook mensen die monotoon horen, het zou zo kunnen zijn dat je totaal geen gevoel heb voor stereobeeld...
[..]
Nee. Met een bidirectional microfoon kun je nooit verschillen tussen voor, achter, boven of onder vastleggen.quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:36 schreef Jonathon het volgende:
...en volgens mij kan je dit met een beetje bidirectional condensator microfoon wel opnemen...
quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:00 schreef faberic het volgende:
Waarom nog 5.1 als dit er is?
Wat crackhead zegt dus.quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:11 schreef crackhead het volgende:
Omdat dit niet zo goed werkt met gewone speakers.
Je moet het dan ook afspelen over een koptelefoon.quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:12 schreef Quarks het volgende:
Indrukwekkend, maar ik deel niet de indruk van de meeste mensen hier.
Misschien omdat ik Dolby Digital Surround op een 7.1 set gewend ben, maar ik heb realitscher geluid uit mijn boxen gehoord.
ik vind de niewe effecten eigenlijk wel minder als de "oude"quote:Op woensdag 8 februari 2006 21:46 schreef Reverse het volgende:
Update van OP! Nieuwe effecten toegevoegd! Vooral het applaus is... intrigerend!
Inderdaad. Vooral dat boven/onder is indrukwekkend en heb ik niet echt bij een van die andere samples kunnen horen.quote:Op donderdag 9 februari 2006 00:17 schreef LoggedIn het volgende:
luciferdoosje blijft de winner
Vergelijk dan eens de volgende drie bestanden van het lucifer testje:quote:Op woensdag 8 februari 2006 22:08 schreef LostFormat het volgende:
Ah vandaar.quote:Op woensdag 8 februari 2006 23:47 schreef P-Style het volgende:
[..]
Je moet het dan ook afspelen over een koptelefoon.
Wat voor koptelefoon je gebruikt maakt eigenlijk niet uit. Hoewel het eigenlijk beter zou zijn om een in-ear oortelefoon te gebruiken aangezien er al (juìst) rekening wordt gehouden met de accoustiek van de oorschelp bij holophinic sound. Met een grote koptelefoon (die om je oorschelpen heen gaat) krijg je die oorschelp-accoustiek dus dubbel.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 15:53 schreef Reverse het volgende:
Wat voor koptelefoon gebruiken jullie om het te beluisteren?
Jaa, ik ben ook benieuwdquote:Op vrijdag 10 februari 2006 15:53 schreef Reverse het volgende:
Wat voor koptelefoon gebruiken jullie om het te beluisteren?
Ik een Logitech Premium, en het effect is briljant.
Overigens! De site is kennelijk offline atm. Iemand die tot die tijd nog de bestandjes op zijn computer heeft staan?
En over tien jaar denk je bij jezelf; 'Die ouwe had toch wel gelijk!'quote:Op woensdag 8 februari 2006 18:40 schreef Casparovvv het volgende:
Tof dit
Mijn pa: ''mwah dit is gewoon stereo, dit deed ik 10 jaar geleden al met mijn opnameapparatuur''
Tien jaar eerder liet het Monroe institute Hemi Sync het licht zien.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:21 schreef Tarabass het volgende:
En over tien jaar denk je bij jezelf; 'Die ouwe had toch wel gelijk!'
Klopt ook, komt namelijk uit 1987. Even vorige posts lezen
Ik heb alles gelezen voordat ik dat postte. Ik weet ook wel dat deze techniek niet nieuw is, maar imo is het sinds die tijd véél beter geworden, de fragmenten uit de OP lijken mij geen 10 jaar oud.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 00:21 schreef Tarabass het volgende:
[..]
En over tien jaar denk je bij jezelf; 'Die ouwe had toch wel gelijk!'
Klopt ook, komt namelijk uit 1987. Even vorige posts lezen
Zijn geen gefixte links te lezen in de vorige posts...quote:Op zaterdag 11 februari 2006 13:03 schreef jna het volgende:
[..]
Zoals al te lezen is in vorige posts![]()
beetje opletten![]()
Ja dat klopt, er waren elpees met *test uw stereogeluid*quote:Op woensdag 8 februari 2006 18:40 schreef Casparovvv het volgende:
Tof dit
Mijn pa: ''mwah dit is gewoon stereo, dit deed ik 10 jaar geleden al met mijn opnameapparatuur''
Nee maar er werd al gemeld dat de site down was.quote:Op zondag 12 februari 2006 00:12 schreef classpc het volgende:
[..]
Zijn geen gefixte links te lezen in de vorige posts...
Dus ik let niet op?
Maar goed, terug ontopic.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 15:53 schreef Reverse het volgende:
Overigens! De site is kennelijk offline atm. Iemand die tot die tijd nog de bestandjes op zijn computer heeft staan?
Ik laat ze online staan totdat de site weer online is of ik krijg te horen dat rechthebbenden er problemen mee hebben.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 22:40 schreef Reverse het volgende:
Op de een of andere manier kan ik op dit moment niet mijn OP editten. Voorlopig zullen we het iig maar met http://audioranch.hku.nl/holo/ moeten doen, inderdaad.
Dat is een bug. Er is beloofd dat het in versie 2.11 van het forum gerepareerd gaat worden, maar niemand weet wanneer die komt.quote:Op zaterdag 11 februari 2006 22:40 schreef Reverse het volgende:
Op de een of andere manier kan ik op dit moment niet mijn OP editten.
Bug, het hoort toch zo dat je na een bepaalde tijd je posts niet meer kunt editten.quote:Op zondag 12 februari 2006 12:00 schreef m021 het volgende:
[..]
Dat is een bug. Er is beloofd dat het in versie 2.11 van het forum gerepareerd gaat worden, maar niemand weet wanneer die komt.![]()
Dat hoort wel zo, maar er is een bug dat ook al is de editduur nog niet verstreken, je een foutmelding krijgt en niet kan editten. Zie BUG. Maar nu je het zegt, de reden dan TS niet meer kan editten is ws idd omdat het te lang geduurd heeft.quote:Op zondag 12 februari 2006 12:15 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Bug, het hoort toch zo dat je na een bepaalde tijd je posts niet meer kunt editten.![]()
Ik vind het wel een stoere actie.quote:Op zondag 5 maart 2006 01:53 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
anders plaats je even een tvp in een dood topic van een halve maand oud
Ik wil het later makkelijk kunnen terug vindenquote:Op zondag 5 maart 2006 01:53 schreef LoggedIn het volgende:
[..]
anders plaats je even een tvp in een dood topic van een halve maand oud
Beetje late reactie maar: Soundengine van BF1942 en BF: V zat gewoon erg goed in elkaar...quote:Op zondag 12 februari 2006 20:27 schreef Merkie het volgende:
Volgens mij zat dit trouwens ook in Battlefield Vietnam verwerkt. Het geluid van helikopters kwam heel erg realistisch over met een hoofdtelefoon.
ik eigenlijk ook wel, dat luciferdoosje... echt freaky gewoonquote:Op zondag 5 maart 2006 10:01 schreef Devrim_ het volgende:
[..]
Ik wil het later makkelijk kunnen terug vinden![]()
Zoals bij staat, je moet wel downloaden wil je het beste effect horenquote:Op dinsdag 26 juni 2007 01:05 schreef Devrim_ het volgende:
http://video.google.com/videoplay?docid=8377733788653508350
Filmpje van die lucifers
jaquote:Op dinsdag 7 februari 2006 00:11 schreef kooba het volgende:
IS dat niet een techniek die jaren geleden al werd toegepast in diversen games maar door de opkomst van 5.1 een beetje in de vergetelheid geraakt is?
Geen idee meer hoe het heette, maar destijds ging men er ook vanuit dat je het beste geluid uit een koptelefoon kon krijgen.
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |