de uitkomst van je verdiende loon op bepaald door acties die jij hebt ondernomen met je vrije wil, leg ik het verkeerd uit of wil jij het maar niet begrijpenquote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:08 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dus wij hebben helemaal geen vrije wil, want god weet al wat de uitkomst is. Vrije wil is dus hooguit een illusie, een excuus voor god om met marionetten te spelen?
lees mijn sig eens nog xquote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:09 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dank je. Weten we meteen waar we aan toe zijn. Namelijk een jaloerse god die dwang nodig heeft om zijn slaven tot geloven te dwingen.
Jouw uitleg is inconsistent. Immers, god weet al hoe het gaat eindigen. Dus is er geen vrije wil, want het ligt al van tevoren vast. Dus jouw god speelt met marionetten, zoals een kind van een jaar of 6 met mieren speelt.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:10 schreef Triggershot het volgende:
de uitkomst van je verdiende loon op bepaald door acties die jij hebt ondernomen met je vrije wil, leg ik het verkeerd uit of wil jij het maar niet begrijpen
Hij bestaat niet, óf het interesseert hem niet, anders was er geen geloof nodig, en ook geen dreigementen.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:10 schreef Triggershot het volgende:
lees mijn sig eens nog x
Als hij je dwong was je geloof beste doffy
dat ik van tevoren wist dat je zou falen/slagen beinvloed ook jouw behaalde resultaat?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:11 schreef Doffy het volgende:
[..]
Jouw uitleg is inconsistent. Immers, god weet al hoe het gaat eindigen. Dus is er geen vrije wil, want het ligt al van tevoren vast. Dus jouw god speelt met marionetten, zoals een kind van een jaar of 6 met mieren speelt.
quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:11 schreef Triggershot het volgende:
dat ik van tevoren wist dat je zou falen/slagen beinvloed ook jouw behaalde resultaat?
Dreigementen? Dont obey? dont get paidquote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:11 schreef Doffy het volgende:
[..]
Hij bestaat niet, óf het interesseert hem niet, anders was er geen geloof nodig, en ook geen dreigementen.
Dat God alwetend is, betekent niet dat hij bemiddeld in jouw lot. AL helemaal niets als je een duidelijk vrije wil hebtquote:
quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:12 schreef Triggershot het volgende:
Dreigementen? Dont obey? dont get paid
Maar blijkbaar heeft hij dus wel dreigementen nodig.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:13 schreef Triggershot het volgende:
Dat God alwetend is, betekent niet dat hij bemiddeld in jouw lot. AL helemaal niets als je een duidelijk vrije wil hebt
En dat vind jij geen treurig godsbeeld?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:13 schreef Triggershot het volgende:
het is gewoon simpel. of je houdt je aan zijn voorschriften of je krijgt geen beloning
Jij wilt maar niet begrijpen he, waar jij beland is door je eigen acties.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:13 schreef Doffy het volgende:
[..]
Maar blijkbaar heeft hij dus wel dreigementen nodig.
En er is niet zoiets als vrije wil, omdat god toch vantevoren weet waarvoor je zal kiezen.
Hoe kan je nou van iemand barmhartigheid verwachten van iemand waar je niet in gelooft.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:14 schreef Doffy het volgende:
[..]
En dat vind jij geen treurig godsbeeld?
Dat staat er helemaal niet los van, dat verzin je. Voor god ligt blijkbaar alles al vast, dus hebben wij geen vrije wil. Zo simpel is het. Hij zou immers van tevoren weten dat je niet voor hem kiest, dus wat voor zin heeft het als hij moeilijk gaat lopen doen met profeten blabla? Hij heeft ongelovigen dus alleen maar, willens en wetens, geschapen om te branden in de hel.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:14 schreef Triggershot het volgende:
Jij wilt maar niet begrijpen he, waar jij beland is door je eigen acties.
Zijn alwetendheid staat daar los van.
welk idee?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:04 schreef Triggershot het volgende:
[..]
haha, ik vroeg me af vanwaar je dat idee had?
Ik vind het wel een treurig godsbeeld; het komt op mij over als een god die de instrumenten van machteloosheid moet gebruiken om zijn zin te krijgen.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:15 schreef Triggershot het volgende:
Hoe kan je nou van iemand barmhartigheid verwachten van iemand waar je niet in gelooft.
om je vraag te beantwoorden. nee.
Ik verzin er niets van, staat in voorschriften. Zoals alles wat ik hier juist heb neergezet. Je hebt een vrije wil zo simpen is het. hij heeft niets van tevoren besloten , hij wist alles van tevoren. Daar zit een heel groot verschil in. Precies de hel is geschapen voor de ongelovigen, ontken ik niet.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:16 schreef Doffy het volgende:
[..]
Dat staat er helemaal niet los van, dat verzin je. Voor god ligt blijkbaar alles al vast, dus hebben wij geen vrije wil. Zo simpel is het. Hij zou immers van tevoren weten dat je niet voor hem kiest, dus wat voor zin heeft het als hij moeilijk gaat lopen doen met profeten blabla? Hij heeft ongelovigen dus alleen maar, willens en wetens, geschapen om te branden in de hel.
Absolute onzin, jij kiest ervoor om je protege/user/kind te straffen wanneer hij zich niet gedraagt, dat doe je uit machteloosheid?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:17 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik vind het wel een treurig godsbeeld; het komt op mij over als een god die de instrumenten van machteloosheid moet gebruiken om zijn zin te krijgen.
En wat het woord 'barmhartigheid' hier doet vraag ik me ook sterk af...
Voor een alwetende, almachtige entiteit staan besluiten en weten NOOIT los van elkaar, dat is logisch onmogelijk.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:18 schreef Triggershot het volgende:
Ik verzin er niets van, staat in voorschriften. Zoals alles wat ik hier juist heb neergezet. Je hebt een vrije wil zo simpen is het. hij heeft niets van tevoren besloten , hij wist alles van tevoren. Daar zit een heel groot verschil in. Precies de hel is geschapen voor de ongelovigen, ontken ik niet.
Het gaat niet om het 'in staat zijn tot', het gaat me om het nut en de logica ervan. En die is ver te zoeken. Wat mij betreft.quote:Maar jij verschilt op geen enkel niveau dan mij, dat een sterke rol speelt dat jij niet in staat zou zijn om te geloven
Als ik almachtig was: ja, dan waren er andere manieren. Tenzij je het alleen doet om macht uit te oefenen, ten koste van je "kind".quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:20 schreef Triggershot het volgende:
Absolute onzin, jij kiest ervoor om je protege/user/kind te straffen wanneer hij zich niet gedraagt, dat doe je uit machteloosheid?
Ik snap niet dat je het woord 'barmhartigheid' en een god die moet dreigen met eeuwige verdoemenis in één zin kunt krijgenquote:Barmhartigheid, genade, vergeving etc. Voor gelovigen is hij een fijn beeld. een ongelovige mag het voor mijn part zelf invullen
Jouw keuzes besluiten jouw beloning, niets meer niets minder.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:20 schreef Doffy het volgende:
[..]
Voor een alwetende, almachtige entiteit staan besluiten en weten NOOIT los van elkaar, dat is logisch onmogelijk.
[..]
Het gaat niet om het 'in staat zijn tot', het gaat me om het nut en de logica ervan. En die is ver te zoeken. Wat mij betreft.
Nee, want jouw god wist van tevoren hoe het zou eindigen. Dus is er geen sprake van een beloning, want hij wist al hoe het zou gaan lopen. Die beloning is dus een farce.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:21 schreef Triggershot het volgende:
Jouw keuzes besluiten jouw beloning, niets meer niets minder.
je ontwijkt mijn vraag, als bijv een user zich niet gedraagt straf je hem met een eventuele ban etc, dat is geen daad van machteloosheid maar van macht.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:21 schreef Doffy het volgende:
[..]
Als ik almachtig was: ja, dan waren er andere manieren. Tenzij je het alleen doet om macht uit te oefenen, ten koste van je "kind".
[..]
Ik snap niet dat je het woord 'barmhartigheid' en een god die moet dreigen met eeuwige verdoemenis in één zin kunt krijgen
HIj weet of jij in hem gaat geloven of niet . Hij besluit niet of jij hem gaat volgen of je rug toe keert, dat is jouw keuze. Die beloning is een beloning van een eerlijke terechtstelling,quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:22 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee, want jouw god wist van tevoren hoe het zou eindigen. Dus is er geen sprake van een beloning, want hij wist al hoe het zou gaan lopen. Die beloning is dus een farce.
Ik ben geen almachtige god.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:22 schreef Triggershot het volgende:
je ontwijkt mijn vraag, als bijv een user zich niet gedraagt straf je hem met een eventuele ban etc, dat is geen daad van machteloosheid maar van macht.
Een god die moet dreigen om zijn zin te krijgen is bij voorbaat al treurig, anders ben je geen god. Ik zie dan ook niet wat het woord 'barmhartig' betekent in deze context. Zou hij niet moeten houden van ál zijn schepsels? Hij heeft ze immers zo gemaakt als ze zijn, en hij weet alles al van tevoren, dus ze hebben geen vrije wil. Als hij schepsels maakt om ze in de hel te stoppen, dan is hij een god die slechts wraak en ongeluk wil scheppen.quote:Hier komt het er dus nu aan wat ik wou zeggen. Ik meen dat god barmhartig is, maar voor de mensen alleen die in hem geloven.
Ah, het is nog een terechtstelling ook! Gut, wat is jouw god toch liefdevol.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:23 schreef Triggershot het volgende:
HIj weet of jij in hem gaat geloven of niet . Hij besluit niet of jij hem gaat volgen of je rug toe keert, dat is jouw keuze. Die beloning is een beloning van een eerlijke terechtstelling,
Gelukkig nietquote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:24 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ik ben geen almachtige god.
[..]
Een god die moet dreigen om zijn zin te krijgen is bij voorbaat al treurig, anders ben je geen god. Ik zie dan ook niet wat het woord 'barmhartig' betekent in deze context. Zou hij niet moeten houden van ál zijn schepsels? Hij heeft ze immers zo gemaakt als ze zijn, en hij weet alles al van tevoren, dus ze hebben geen vrije wil. Als hij schepsels maakt om ze in de hel te stoppen, dan is hij een god die slechts wraak en ongeluk wil scheppen.
MIjn God is liefdevol voor zijn aanhangers niet voor hen die hem hardnekkig ontkennen.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:26 schreef Doffy het volgende:
[..]
Ah, het is nog een terechtstelling ook! Gut, wat is jouw god toch liefdevol.
Ik vind jouw god een jaloerse en vooral erg menselijke god, maar er kleeft weinig liefde en almacht aan.
Nee, jouw vergelijking is zo krom als een hoepel.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:28 schreef Triggershot het volgende:
Gelukkig nietmaar nogmaals je ontwijkt mijn vraag
Je leest niet eens wat ik schrijf. Laat dus inderdaad maarquote:Een God dreigt niet een God geef je je verdiende loon, je wilt het maar niet vatten he. Hij heeft ze gemaakt met een vrije wil, dus zodat ze kunnen worden als hoe ze willen. Voor de 1000ste keer voorkennis betekent niet dat je keuzes van je aanhanger beinvloed, als je dat niet kan/wilt begrijpen kap ik ermee.
Veel plezier met jouw god.quote:Als er een god is die hemel schept, voor goeie mensen betekent dus dat hij alleen slechte/ongelovige mensen straft
nice comebackquote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:32 schreef Doffy het volgende:
[..]
Nee, jouw vergelijking is zo krom als een hoepel.
[..]
Je leest niet eens wat ik schrijf. Laat dus inderdaad maar
[..]
Veel plezier met jouw god.
Kom dan niet aan met jouw opmerking dat er geen dwang is. Zover zijn we inmiddelsquote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:29 schreef Triggershot het volgende:
MIjn God is liefdevol voor zijn aanhangers niet voor hen die hem hardnekkig ontkennen.
Ik ben nog steeds van overtuigt dat er geen dwang is in geloof ( meaning je leeft op aarde met welke ideologie je maar wilt)quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:33 schreef Doffy het volgende:
[..]
Kom dan niet aan met jouw opmerking dat er geen dwang is. Zover zijn we inmiddels
uhm staat dat niet in de koran? En denken gelovige christenen er niet ook zo over??quote:
In de koran staat dat alle mensen hun verdiende loon krijgen, er zal niemand onrecht aan gedaan wordenquote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:34 schreef izzypizzy het volgende:
[..]
uhm staat dat niet in de koran? En denken gelovige christenen er niet ook zo over??![]()
suggereren ze daarmee niet stiekum dat ik naar de hel ga dan??quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:35 schreef Triggershot het volgende:
[..]
In de koran staat dat alle mensen hun verdiende loon krijgen, er zal niemand onrecht aan gedaan worden
jij beslist of je goed/slecht leeftquote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:48 schreef izzypizzy het volgende:
[..]
suggereren ze daarmee niet stiekum dat ik naar de hel ga dan??![]()
Kennis dat hij bezit over jouw eindbestemming komt voort van zijn alwetendheid eigenschap.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 19:47 schreef djenneke het volgende:
Ik ga het nu heel simpel voor je maken.
Stel, ik ben god. Ik heb jou geschapen. Ik weet al precies hoe jij je leven gaat leiden, de keuzes die je gaat maken, etc. Hoe kan het dan zijn, dat jij een vrije wil hebt. Alles staat immers al vast! Als dat niet het geval was, als jij toch de mogelijkheid had te doen wat je wilde, dan zou ik dat onmogelijk kunnen weten. Daarnaast, als ik wist, dat jij helemaal niet in mij zou gaan geloven, dat je er een potje van zou gaan maken. Waarom zou ik je daar dan dat hele leven laten leiden? Wat voor zin heeft het? Ik weet toch al het eindresultaat. Je gaat namelijk helemaal niet doen wat ik wil. En ik weet al. Eigenlijk ben ik dus een rotzak, die het gewoon allemaal even wil zien gebeuren...
Ik hoef de rest al niet door te nemen (heb ik wel gedaan hoor) maar hier is mijn antwoord sowie so al geen onverdeeld ja. Ik weet zo net nog niet of wij wel een werkelijk vrije wil hebben.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 20:03 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Kennis dat hij bezit over jouw eindbestemming komt voort van zijn alwetendheid eigenschap.
De keuzes die jij maakt, stromen voort uit je eigen vrije wil, daar zijn we het over eens?
Je hebt gelijk we moeten het eerst daarover eens zijn voor we verder kunnenquote:Op vrijdag 10 februari 2006 20:07 schreef djenneke het volgende:
[..]
Ik hoef de rest al niet door te nemen (heb ik wel gedaan hoor) maar hier is mijn antwoord sowie so al geen onverdeeld ja. Ik weet zo net nog niet of wij wel een werkelijk vrije wil hebben.
Stel je voor (dit is niet makkelijk voor je!!quote:Op vrijdag 10 februari 2006 20:09 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je hebt gelijk we moeten het eerst daarover eens zijn voor we verder kunnen
Oke, laat ik het met je eens zijn (voor argument sake) dat er geen schepper is, helemaal niets. Dus we vullen vraag, wat ons oorsprong is met evolutietheorie? Ik ga er vanuit dat je daarin gelooft, aangezien je van mening bent dat je acties invloed heeft op de acties/ontwikkelingen van anderen?quote:Op vrijdag 10 februari 2006 20:16 schreef djenneke het volgende:
[quote]Stel je voor (dit is niet makkelijk voor je!! )
Er is geen god, geen allah. Niets. Alleen de fysieke wereld. In dat geval heeft alles invloed op alles. Je wordt geboren. Het mens dat je wordt is direct afhankelijk van de omgeving waarin je opgroeit. Hoe jij bent, hangt daarvan af, samen met de genen van je voorouders.
In evolutietheorie is er wel degelijk sprake van toeval en het gene wat met Islams boodschap overeenkomt. Je daden hebben gevolgen dat leidt tot je geboekte resultaat. Jij als een goede vriendin van me bent op een vrijdag middag vrij en gaat de stad in en op zelfde dag ben ik vrij en tref jou daar aan, is er dan geen sprake van toeval?quote:In dat geval is er geen sprake van toeval. Noch is er sprake van vrije wil. Je kunt wel denken dat jij de televisie aanzet, omdat jij daar op dat moment voor kiest. Maar dat is niet het geval. Jij kiest ervoor de tv aan te doen, omdat jij vanuit jouw ervaringen en genetische inslag hier eigenlijk toe "geprogrammeerd" bent. En dat alles is ook geen toeval
Heel wat revoluties/coupes zijn gebeurt onder mom van : "we zijn oude manier van leven beu en we willen wat nieuws" dan spreek je toch niet over een ervaring die je hebt opgedaan van iemand anders, nee betreffende idee stroomt dan voort uit jou.quote:Die allen precies doen wat zij doen, om precies diezelfde reden. Elke ervaring die je opdoet, sla je op. Gebruik je in de rest van je leven. Daar leer je van, en eventueel wat je van anderen hoort. Maar ook dat is geen toeval. Want zelfs de 'keuzes' gemaakt worden dan anderen zijn afhankelijk, precies zoals die van jou dat zijn.
Lieve schat Ik ben het wel deels met je eens als je plat wordt gebombardeerd op TV met slogans als: "Een beter milieu begint bij jezelf" en dat het allemaal gaat om individualisme terwijl je door anderen gestimuleerd wordt dit te doen.quote:Je bent in dat geval dus een product, dat een schijn-vrije wil heeft. En had je alle kennis die er was, dan zou je alles op de honderdste van een seconde kunnen voorspellen, tot het weer aan toe.
Go girlquote:Zo, nou jij weer.
In topic gezocht naar Akkersloot posts. En niets gevonden. Geen herhaling dus in dit topic.quote:Op vrijdag 10 februari 2006 20:46 schreef Akkersloot het volgende:
edit Alicey : Je valt in herhaling.
Vreemd. Het oude en het nieuwe testament zou toch van de zelfde god zijnquote:Op maandag 6 februari 2006 21:36 schreef BrandX het volgende:
. Jezus zou ook gezegd hebben dat alle 'geweld-achtige' passages uit het oude testament vergeten moesten worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |