Ze kunnen beter stoppen bij Talpa!quote:Op zaterdag 11 maart 2006 19:00 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]
Kunnen ze NSE Nieuws niet NSE Oud Nieuws gaan noemen; de herhalingen scoren immers beter.
bronquote:Het Spijkermanvirus van Talpa
Na aanleiding van de rechtzaak over het vertrek van Blik op de Weg naar Talpa, schrijft Ton van Dijk een column over het 'Spijkermanvirus'. Presentatoren van de publieke omroep worden door John de Mol met veel geld naar zijn zender gelokt. Met contracten die niet meer zijn terug te verdienen in een normale economische situatie. Voor Talpa lijkt dat niets uit te maken, aldus Van Dijk.
Van Dijk: "Woensdag dient de 'zaak De Haas' in kort geding bij de rechtbank. Dan zal de rechter zich moeten uitspreken over de vraag of de handdrukken van Leo de Haas, AVRO programmaleider Kees Tukker en ondergetekende nog iets waard zijn. Zeker omdat de afspraken daags na het gezellig samenzijn in een Bilderberg restaurant per e-mail zijn bevestigd. Afwachten dus.
Het punt dat ik hier wil maken is echter van een andere aard. Het heeft te maken met het ontbreken van een normaal marktmechanisme in Hilversum. Iets dat rechtstreeks voortvloeit uit de komst van Talpa. Graag leg ik het uit.
In een normale marktsituatie wordt de waarde van een presentator of programma bepaald door vraag en aanbod. De markt wordt daarbij begrensd door een harde economische wet. Namelijk dat je in staat moet zijn een investering terug te verdienen. Anders ga je snel failliet.
Een succesvol programma heeft voor een commerciële zender de waarde van de omliggende reclameblokken. Immers naarmate een programma meer kijkers trekt stijgen de reclameopbrengsten. Een goedscorende presentator kan dus meer geld vragen dan een die minder kijkers trekt. Simpel zou je zeggen.
Het leidde in het verleden al tot het vertrek van een aantal 'publieke' presentatoren naar zenders als RTL of SBS. En dat mag ook, het is de werking van de markt. Voor ons geldt dan 'uithuilen en opnieuw beginnen'.
Maar door de komst van Talpa gelden de normale economische wetten niet meer. En is Hilversum veranderd in het wilde westen. Een mooi voorbeeld is het vertrek van Jack Spijkerman - die nog bij de VARA onder kontrakt stond - naar de zender van De Mol. Er is veel over gezegd en geschreven.
Maar het 'Spijkermanvirus' begint zich nu als een soort vogelgriep te verspreiden. Veel succesvolle presentatoren van de publieke omroep zijn inmiddels door Talpa benaderd met contracten die niet meer zijn terug te verdienen in een normale economische situatie. En die ver afstaan van de realiteit van zenders als RTL en SBS. Voor wie wel van belang is dat ze hun investeringen terug verdienen. Anders gaan de aandeelhouders muiten.
Voor Talpa lijkt dat niets uit te maken. Groot aandeelhouder John de Mol heeft diepe zakken. De zender moet een succes worden. Een ingewijde wist mij onlangs te vertellen dat Talpa meer dan 10 miljoen euro per maand verlies maakt. Of het waar is weet ik niet, maar het klinkt niet onaannemelijk.
Vervelend is dat tal van presentatoren en programmamakers zo in permanente staat van vertwijfeling worden gebracht. 'H8N4' is in dat verband de wiskundige formule waarmee de gewenste salarissen worden vastgesteld. Hoe het precies werkt weet ik niet. Maar 8 ton euro per jaar is nu eenmaal meer dan 4 ton euro (het salaris van de gemiddelde succespresentator). En dus zie je dat sommige sterren constant op zoek lijken naar een aanleiding die hun vertrek naar Talpa zou kunnen rechtvaardigen.
Woensdag horen we in de rechtbank welk excuus Leo de Haas daarvoor heeft gevonden."
quote:Talpa krijft weer andere vooravond; NSE naar half acht
Talpa gaat vanaf 27 maart haar vooravond weer aanpassen. Om 18:00 uur wordt er gestart met het nieuwe Entertainment Live. Daarna: om 18:30 uur De Leukste Thuisvideo’s, om 19:00 uur Lotte, om 19:30 uur NSE Nieuws (inmiddels op ieder tijdstip uitgeprobeerd) en om 20:00 uur alweer De Leukste Thuisvideo’s.
Vanaf 3 april wordt de eerste editie van de homevideo's vervangen door de 7 Plagen.
quote:Op vrijdag 17 maart 2006 09:25 schreef DJMarcel.nl het volgende:
Talpa verschuift met programmering :
18.00 De Leukste Thuisvideo's
18.30 De Leukste Thuisvideo's
19.00 De Leukste Thuisvideo's
19.30 De Leukste Thuisvideo's
20.00 De Leukste Thuisvideo's
quote:Op donderdag 16 maart 2006 19:13 schreef BliksemSchigt het volgende:
En we gaan de indeling van de vooravond weer eens veranderen
[..]
Buiten het voetbal gelaten, zijn Joling en Gordon het best bekeken programma op Talpaquote:Op woensdag 22 maart 2006 11:04 schreef RaymanNL het volgende:
Joling en Gordon blijft goed bekeken worden: 958.000 kijkers gister avond
Achjah, het is ook een heel leuk programma, ik heb me gister weer rot gelachen om die tweequote:Op woensdag 22 maart 2006 11:25 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
Buiten het voetbal gelaten, zijn Joling en Gordon het best bekeken programma op Talpa![]()
Ik vond in het vorig seizoen leukerquote:Op woensdag 22 maart 2006 11:27 schreef RaymanNL het volgende:
[..]
Achjah, het is ook een heel leuk programma, ik heb me gister weer rot gelachen om die twee
Hmmm, eerste twee afleveringen van dit seizoen vond ik ook wat minder ja, maar dat kwam omdat de lokatie waar ze waren niet echt zo interessant was vond ikquote:Op woensdag 22 maart 2006 11:28 schreef Haaibaaike het volgende:
[..]
Ik vond in het vorig seizoen leuker![]()
![]()
Mwoah. Van Speijk en Gooische vrouwen scoorden ook zeer hoge kijkcijfers.quote:Op woensdag 22 maart 2006 11:25 schreef Haaibaaike het volgende:
Buiten het voetbal gelaten, zijn Joling en Gordon het best bekeken programma op Talpa![]()
Van Speijk niet hoor, ze scoren ongeveer 10% marktaandeel, wat gemiddeld is.quote:Op woensdag 22 maart 2006 11:43 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Mwoah. Van Speijk en Gooische vrouwen scoorden ook zeer hoge kijkcijfers.
Regelmatig 1 miljoen kijkers is wel veel in deze tijdenquote:Op woensdag 22 maart 2006 11:58 schreef pberends het volgende:
Van Speijk niet hoor, ze scoren ongeveer 10% marktaandeel, wat gemiddeld is.
Valt wel mee, op het moment dat Van Speijk uitgezonden wordt is het totaal aantal kijkers op een hoogtepunt van zo'n 8,5 miljoen. Als je dan maar 900.000 haalt lijkt het veel, maar dat is eigenlijk "normaal".quote:Op woensdag 22 maart 2006 12:00 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Regelmatig 1 miljoen kijkers is wel veel in deze tijden
Dat is niet normaal.quote:Op woensdag 22 maart 2006 12:13 schreef pberends het volgende:
Valt wel mee, op het moment dat Van Speijk uitgezonden wordt is het totaal aantal kijkers op een hoogtepunt van zo'n 8,5 miljoen. Als je dan maar 900.000 haalt lijkt het veel, maar dat is eigenlijk "normaal".
Er kijken op dat moment gewoon veel meer mensen, DUS is het minder moeilijk om veel kijkers te trekken. Nogmaals, 900k voor Van Speijk is op zich netjes, maar niet bijzonder. Het gaat om marktaandelen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 12:19 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Dat is niet normaal.
Tegenwoordig is het normaal om 400.000 ofzo te trekken. Alles daarboven is mooi meegenomen. Zijn een heleboel programma's die daar een moord voor zouden doen.
En ik zie trouwens dat de Postcodeloterij afgelopen zondag beter scoorde dan Van Speijk. Dus wat dat betreft is dat ook een programma wat meedoet met de top.
10 procent dus afgelopen zondag.quote:Op woensdag 22 maart 2006 12:20 schreef pberends het volgende:
Er kijken op dat moment gewoon veel meer mensen, DUS is het minder moeilijk om veel kijkers te trekken. Nogmaals, 900k voor Van Speijk is op zich netjes, maar niet bijzonder. Het gaat om marktaandelen.
Dat was ik vergeten om ze te noemen hierquote:Op woensdag 22 maart 2006 11:43 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Mwoah. Van Speijk en Gooische vrouwen scoorden ook zeer hoge kijkcijfers.
Je hebt in Nederland 10 hoofdzenders, namelijk Ned123, RTL457, SBS, NET5, Veronica en Talpa. De rest van de zenders zijn in marktaandeel verwaarloosbaar. Je scoort dus pas gemiddeld als je 10% marktaandeel hebt. Scoor je pakweg 12% of meer, heb je pas een programma dat bovengemiddeld goed scoort. Dat doet Van Speijk niet, die scoort gewoon gemiddeld.quote:Op woensdag 22 maart 2006 12:24 schreef calvobbes het volgende:
[..]
10 procent dus afgelopen zondag.
Er is maar 1 zender die op dat tijdstip hetzelfde Marktaandeel haalt. En dat is schaatsen.
Lijkt me dan ver boven normaal
Op zichzelf misschien wel. Als je ze allemaal bij elkaar optelt, dan weer niet.quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:29 schreef pberends het volgende:
Je hebt in Nederland 10 hoofdzenders, namelijk Ned123, RTL457, SBS, NET5, Veronica en Talpa. De rest van de zenders zijn in marktaandeel verwaarloosbaar.
verwaarloosbaar, er lekken vele procenten naar buitenlandse zender, regionale zenders en video/dvd/hdquote:Op woensdag 22 maart 2006 15:31 schreef pberends het volgende:
John de Mol bij de opening: "We gaan iets nieuws doen"
Right, tot nu toe hebben we alleen maar gejatte programma's (Spijkerman, 1 tegen 100, voetbal), klonen (Van Speijk de zoveelste misdaadserie, Gooische vrouwen de zoveelste dramasoap, Geer en Gor de zoveelste reallifesoap) of superslecht scorende baggerprogramma's gezien. En niet te vergeten ouwe koek uit het buitenland als speelfilms en America's Funniest Home Video's.
We gaan iets nieuws doen.................?
Verwar marktaandeel niet met kijkdichtheidquote:Op woensdag 22 maart 2006 15:34 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Op zichzelf misschien wel. Als je ze allemaal bij elkaar optelt, dan weer niet.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar de martkaandelen van gister om 20.00 kom ik maar tot 42.6 procent dat de door jou genoemde zenders aan marktaandeel hebben.
Dus als jij als 1 zender daar dan een kwart van hebt, dan ben je zeer goed bezig. Niet gemiddeld.
Nee dat was de openingszin bij Sport7. Niet bij Talpa.quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:31 schreef pberends het volgende:
John de Mol bij de opening: "We gaan iets nieuws doen"
Dat doe ik ook nietquote:Op woensdag 22 maart 2006 15:35 schreef pberends het volgende:
Verwar marktaandeel niet met kijkdichtheid.
quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:35 schreef rubbereend het volgende:
[..]
verwaarloosbaar, er lekken vele procenten naar buitenlandse zender, regionale zenders en video/dvd/hd
quote:
Ah nou, klopt toch aardig.quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:42 schreef rubbereend het volgende:
in februari hadden de grote 10 in Nederland iets van 88% marktaandeel samen 1800-2400
Mja, NSE is ook wel degelijk anders dan het NOS of RTL journaal. Dus wat dat betreft is er niks aan gelogen.quote:Op donderdag 23 maart 2006 08:07 schreef SunChaser het volgende:
Beau zou ons wel eens wat laten zien, NSE zou anders worden, hij zou dingen rvagen die niemand anders durfde te vragen. Nou, t gaat geweldig he Beau.
Onzin.quote:Op donderdag 23 maart 2006 08:19 schreef rosmalen het volgende:
bij een nieuwe zender horen nieuwe mensen en nieuwe programmas....
Achja...quote:Op donderdag 23 maart 2006 11:31 schreef rosmalen het volgende:
en van 123.000 kijkers , heeft zeker de helft nog vergeten de tv uit te zetten , dus er kijkt eigenlijk geen kip meer naar...
belachelijk idee ook om NSE tegenover GTST en het Journaal te zetten, daar verlies je altijd vanquote:Op donderdag 23 maart 2006 08:07 schreef SunChaser het volgende:
Lotte daalt, nu 263.000 kijkers
NSE is helemaal een flop, 56.000 kijkers, wederomeen dieptepunt. Mensen zitten echt om 20.00 uur te wachten op nieuws met Beau.
Beau zou ons wel eens wat laten zien, NSE zou anders worden, hij zou dingen rvagen die niemand anders durfde te vragen. Nou, t gaat geweldig he Beau.
Ja de cijfers wel. Gaan gillen dat de helft van de kijkers eigenlijk helemaal niet kijkt slaat nergens op.quote:Op donderdag 23 maart 2006 11:43 schreef rosmalen het volgende:
Zo simpel kun je natuurlijk ook denken en dan als feit presenteren
cijfers spreken voor zich
Blijkbaar kijk jij niet naar Talpa maar heb je er dus wel veel kritiek op.quote:Op donderdag 23 maart 2006 13:02 schreef pberends het volgende:
Meest hilarische is nog de naamswijziging van het programma America's Funniest Homevideo's, wat ze opeens "De leukste Thuisvideo's" gingen noemen, alsof het een Nederlandse productie is.
Maar blijkbaar heb jij zo'n obsessie om op Talpa te klagen, dat je daar geen tijd voor hebt....quote:De Leukste Thuisvideo's
Charly Luske presenteert de leukste, grappigste, liefste en meest hilarische thuisvideo's van eigen en vreemde bodem.
Nee ik zit jou erop te betrappen dat je vaak zomaar wat uit je nek lult zodat je wat te zeiken hebt op Talpa.quote:Op donderdag 23 maart 2006 16:26 schreef pberends het volgende:
Zit je nu de uiterst vernieuwende serie De leukste Thuisvideo's te verdedigen, calvobbes?
quote:Op donderdag 23 maart 2006 16:50 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nee ik zit jou erop te betrappen dat je vaak zomaar wat uit je nek lult zodat je wat te zeiken hebt op Talpa.
ze hadden op 18.00 moeten gaan zitten, 2vandaag is een concurent die te pakken is!quote:Op donderdag 23 maart 2006 22:41 schreef SunChaser het volgende:
NSE om 19.30 heeft betere kansen denk ik. RTL nieuws heeft een miljoen kijkers, SBS shownieuws 600.000, dus er is nog wel martktaandeel.
ja, Jos Staatsen.quote:Op woensdag 22 maart 2006 15:35 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nee dat was de openingszin bij Sport7. Niet bij Talpa.
quote:108.000 kijkers voor Entertainment Live
Entertainment Live (Talpa, 18:00) - Evert Santegoeds en Anouk Smulders verzorgden gisteren voor het eerst de opening van Talpa met de uitzending van Entertainment Live, dat door 108.000 kijkers (madl: 2.5%) bekeken werd. "Wij gaan de laatste nieuwtjes als eerste brengen", aldus Santegoeds bij TVgids Online. "Geen oeverloos geouwehoer zoals in Boulevard, maar gewoon 20 nieuwtjes in 24 minuten. Het belooft een flitsende show te worden." Evert is blij met zijn nieuwe programma op Talpa. "Kon ik vroeger iets wat ik allang wist pas een week later in het blad zetten; nu kan ik iets wat ik om tien voor zes te horen krijg ’s avonds direct op televisie zeggen. Dat is geweldig, want vroeger jeukten mijn handen nog wel eens als ik zag hoe anderen een primeur opeisten terwijl ik allang op de hoogte was. Er zijn nieuwtjes en er zijn nieuwtjes. Sommige dingen weet ieder ander ook binnen een uur en dus kan ik die onderwerpen makkelijk in Entertainment Live aan bod laten komen. Andere exclusieve reportages kunnen rustig even wachten en die zal ik dan ook zeker voor Privé bewaren." Vorige week maandag werd een aflevering van 'De leukste thuisvideo's' na 18.00 uur door 279.000 Talpa-kijkers bekeken.
Ik maak me zorgen om John de Mol. Maar je opmerking is niet inhoudelijk mbt. topic.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 12:54 schreef calvobbes het volgende:
Waarom maak jij je eigenlijk zo druk om Talpa pberends?
Je kijkt meer naar de kijkcijfers van Talpa dan naar Talpa zelf.
Daar zal die blij mee zijnquote:Op dinsdag 28 maart 2006 12:55 schreef pberends het volgende:
Ik maak me zorgen om John de Mol.
Ik klaag niet, ik rapporteer feitenquote:Op dinsdag 28 maart 2006 12:58 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Daar zal die blij mee zijn
Je hebt al laten zien dat je klaagt over programma's waar je niet eens naar kijkt, dus dan is de vraag waarom je dat doet wel ontopic.
Nee dat doe je niet. Je riep dat Talpa Americas Funniest Home videos een Nederlandse naam had gegeven. En dat is onzin.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 13:51 schreef pberends het volgende:
Ik klaag niet, ik rapporteer feiten.
Kritiek op Talpa is toch een zege, kan John de Mol z'n zender verbeteren.quote:Op dinsdag 28 maart 2006 13:53 schreef calvobbes het volgende:
[..]
Nee dat doe je niet. Je riep dat Talpa Americas Funniest Home videos een Nederlandse naam had gegeven. En dat is onzin.
Dus nogmaals de vraag, waar maak jij je zo druk om? Waarom post je telkens die kijkcijfers terwijl je niet eens naar Talpa kijkt?
quote:Op dinsdag 28 maart 2006 14:09 schreef pberends het volgende:
Kritiek op Talpa is toch een zege, kan John de Mol z'n zender verbeteren.
Boulevard heeft tenminste nog het voordeel dat je naar Daphne kan kijkenquote:Op dinsdag 28 maart 2006 13:56 schreef RedFever007 het volgende:
Gisteren eens naar dat nieuwe programma gekeken, entertainment live
Dat wordt dus ook niks![]()
Programma slaat nergens op, mist alle vorm van inhoud en tot overmaat van ramp Evert Santegoeds *kots - kots* Kan die vent bij Evers al niet uitstaan op de radio, laat staan op tv
en de voice over is ook![]()
En Fiona dan?quote:Op dinsdag 28 maart 2006 14:35 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[..]
Boulevard heeft tenminste nog het voordeel dat je naar Daphne kan kijken
Die is voor jou, ik hoef haar nietquote:
Omdat zn zoon bij SBS werkt?quote:Op dinsdag 28 maart 2006 21:08 schreef Haaibaaike het volgende:
Volgens Fons van Westeloo !
Hoe moet hij dat weten [afbeelding]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |