Aangenaam! Dus niet iedereenquote:Op woensdag 8 februari 2006 14:55 schreef NiekL het volgende:
[..]
Tja, de christenen die ik ken zijn gewoon zo, die zijn gewoon heel kortzichtig met oogkleppen op
Je lichaam is je tempel, waar de Heilige Geest huist.quote:Op woensdag 8 februari 2006 15:16 schreef Dromenvanger het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Karma
Ik ben de eigenaar van mijn karma,
De erfgenaam van mijn karma,
Geboren door mijn karma,
Gerelateerd aan mijn karma.
En leef ondersteund door mijn karma.
Van elke actie die ik doe,
Goed of slecht,
Daar ben ik erfgenaam van.
Zo zou een monnik steeds weer moeten reflecteren.
Ik geloof eerder in karma dus
Het lichaam zal zeker de tempel moeten zijnquote:Op woensdag 8 februari 2006 15:52 schreef Integrity het volgende:
[..]
Je lichaam is je tempel, waar de Heilige Geest huist.
Ik heb jouw tekst ff in een andere context geplaatst, vind ik leuk.
Binnen het christendom wordt de heilige geest gezien als zijnde een deel van God, niet zozeer als je eigen geest.quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:00 schreef Dromenvanger het volgende:
...
En de heilige geest zoals jij dat omschrijft, die heeft ieder mens van nature gekregen volgens mij. Heillige geest klinkt dan erg Rooms Katholiek maar het is gewoon gezondheid, een gezonde geest ook wel.
Dus in principe een stuk geest van God die ieder mens krijgt? Of is die heilige geest alleen van God? God heeft de heilige geest, maar wat doet hij daarmee?quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:06 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Binnen het christendom wordt de heilige geest gezien als zijnde een deel van God, niet zozeer als je eigen geest.
Die geest is zegmaar een een deel van God zelf, wat Hij naar de aarde gestuurt heeft om de mensen te helpen in geloof en het verder 'zijn' op aarde.quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:19 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Dus in principe een stuk geest van God die ieder mens krijgt? Of is die heilige geest alleen van God? God heeft de heilige geest, maar wat doet hij daarmee?
Ik dacht altijd dat God zijn grote geest deed verdelen over de mensen, dat iedereen de heilige geest krijgt op een gegeven moment. Dat zelfs de meest gebroken geest, gezond wordt doordat God zijn geest doet verspreiden over de wereld?
Maar dan heb ik dus altijd een foute benadering gehad. Ik voeg altijd zelf zaken toe
...
Onzekerheid wil ik het niet noemen, het is meer kracht putten uit iets waarvan ik niet weet of het wel bestaat, maar het kan wel bestaan, misschien kom ik er wel nooit achter hoe die kracht eruit ziet?. Put ik geen kracht uit die bron, dan voel ik me dus ook niet helder. Ik heb iets nodig waar ik kracht uit kan putten als het ware. Ik bedoel, kracht proberen te krijgen en te behouden, ook wanneer ikzelf ff geen kracht heb. Zoeken naar wegen die leiden tot kracht en verlichting ook wel. Kan zweverig klinken maar dat valt reuze mee. Een soort levensinstelling als het ware ook. Waar ik gewoon goed in mijn vel steek.quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:28 schreef Integrity het volgende:
Nou Dromenvanger, wat jij allemaal zegt heeft rechtstreeks betrekking op wat je graag zou willen. Dat vind ik ook de hele valkuil van veel esoterische literatuur (Celestijne belofte en brengers van de dageraad). Je krijgt een gevoel alsof er meer is, dat eigenlijk al afstamt van de fantasie van een klein kind (zoals de wens op te willen vliegen en de praktische hoop die je dan hebt als je van de duikplank springt). Je kunt door zulke gedachten een soort hoop creeeren, dat naar mijn mening een flink nadeel oplevert. Het nadeel is dan het koppelen van je eigen hoogmoed aan je ego, althans dat is mijn ervaring.
Die hoogmoed kun je zien als een vorm van: ik weet iets dat jij niet weet en daarom ben ik slimmer... kortom het opvangen van eigen onzekerheden.
Ik geloof ook niet dat de doop ervoor zorgt dat je die heilige geest krijgt of niet. Ik denk dat je gewoon open moet staan voor positiviteit ook. Dat het ook veel te maken heeft met positief in het leven staan en open staan voor alles.quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:31 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Die geest is zegmaar een een deel van God zelf, wat Hij naar de aarde gestuurt heeft om de mensen te helpen in geloof en het verder 'zijn' op aarde.
Sommige zien de doop als gebeurtenis waarbij de heilige geest 'uitgestort' wordt op de desbetreffende persoon, maar ik denk dat hij er altijd en voor iedereen die er voor open staat is.
Ehm.. even vanuit Katholiek oogpunt: Door de doop wordt je "kind van God" en ben je niet meer belast met de erfzonde. Daardoor kun je dus de Hemel betreden. De uitstorting van de Heilige Geest vindt plaats bij het sacrament van het Vormsel.quote:Op woensdag 8 februari 2006 16:31 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Die geest is zegmaar een een deel van God zelf, wat Hij naar de aarde gestuurt heeft om de mensen te helpen in geloof en het verder 'zijn' op aarde.
Sommige zien de doop als gebeurtenis waarbij de heilige geest 'uitgestort' wordt op de desbetreffende persoon, maar ik denk dat hij er altijd en voor iedereen die er voor open staat is.
Het klinkt zo mooi allemaal, ik zou me zo spontaan Katholiek willen noemenquote:Op woensdag 8 februari 2006 17:18 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ehm.. even vanuit Katholiek oogpunt: Door de doop wordt je "kind van God" en ben je niet meer belast met de erfzonde. Daardoor kun je dus de Hemel betreden. De uitstorting van de Heilige Geest vindt plaats bij het sacrament van het Vormsel.
en wat houdt dat uitstorten precies in ?quote:Op woensdag 8 februari 2006 17:18 schreef teamlead het volgende:
De uitstorting van de Heilige Geest vindt plaats bij het sacrament van het Vormsel.
O.k. weer wat geleerd, dan is het bij de Khatolieke christenen dus anders als bij de protestantse christenen. Daar is ook de 'afwassing der zonden', maar ook de 'uitstorting van de geest'.quote:Op woensdag 8 februari 2006 17:18 schreef teamlead het volgende:
[..]
Ehm.. even vanuit Katholiek oogpunt: Door de doop wordt je "kind van God" en ben je niet meer belast met de erfzonde. Daardoor kun je dus de Hemel betreden. De uitstorting van de Heilige Geest vindt plaats bij het sacrament van het Vormsel.
oke, weer wat geleerd dusquote:Op woensdag 8 februari 2006 17:24 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
O.k. weer wat geleerd, dan is het bij de Khatolieke christenen dus anders als bij de protestantse christenen. Daar is ook de 'afwassing der zonden', maar ook de 'uitstorting van de geest'.
Het vormsel vervolmaakt de doopgenade en geeft de Heilige Geest. Hierdoor kan de vormeling dieper wortelen in het goddelijk kindschap en wordt hij of zij vaster ingelijfd bij Christus. Het verstevigt de band met de Kerk en haar zending. Het helpt de vormeling door woord en daad getuigenis af te leggen van het christelijk geloof. Bovenal geeft het vormsel de genade om in tijden van vervolging en verdrukking het geloof trouw te blijven en als een dappere soldaat voor Christus' overgeleverde leer in blijven te staan, ook indien de dood zou volgen. In de Middeleeuwen werd het vormsel dan ook als een belangrijke stap gezien naar het bereiken van miles Christi-ideaal.quote:Op woensdag 8 februari 2006 17:24 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
en wat houdt dat uitstorten precies in ?
en werkt het ook ?quote:Op woensdag 8 februari 2006 17:41 schreef teamlead het volgende:
[..]
Het vormsel vervolmaakt de doopgenade en geeft de Heilige Geest. Hierdoor kan de vormeling dieper wortelen in het goddelijk kindschap en wordt hij of zij vaster ingelijfd bij Christus. Het verstevigt de band met de Kerk en haar zending. Het helpt de vormeling door woord en daad getuigenis af te leggen van het christelijk geloof. Bovenal geeft het vormsel de genade om in tijden van vervolging en verdrukking het geloof trouw te blijven en als een dappere soldaat voor Christus' overgeleverde leer in blijven te staan, ook indien de dood zou volgen. In de Middeleeuwen werd het vormsel dan ook als een belangrijke stap gezien naar het bereiken van miles Christi-ideaal.
bron
Jaquote:
ja, als het maar oprecht is hèquote:Op woensdag 8 februari 2006 17:59 schreef Dromenvanger het volgende:
En als je kiest om je af te keren van God, en daarna weer terug wilt naar God. Mag dat
Kloptquote:Op woensdag 8 februari 2006 18:03 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
ja, als het maar oprecht is hè
Natuurlijk kan datquote:Op woensdag 8 februari 2006 17:59 schreef Dromenvanger het volgende:
En als je kiest om je af te keren van God, en daarna weer terug wilt naar God. Mag dat
Nee ff zonder gein, ik heb me tijden afgekeerd ervan, van alles dat met God te maken had. Maar als ik terug wil, volgens mij moet dat toch kunnen ooit? Stel ik ben 90 en ik zie het Christelijke licht? Mag ik dan de hemel in? Of wordt ik dan tegen gehouden omdat ik gezegd heb dat Christus een verzinsel is?
Ik zie Christus nog steeds als naam dus, ik zie Christus en God als aparte zaken. Maar stel nou dat Christus de echte God is. De enige ware God.
Maar laat maar...ik vraag me af of je dan weer mee mag doen. Maar ik wil dus niet naar de kerk. Ik wil best respect tonen voor Christus. Zeker als hij in 2012 op de wolk terug keert
Dus ik heb me nergens druk om te makenquote:Op woensdag 8 februari 2006 18:05 schreef teamlead het volgende:
[..]
Natuurlijk kan datJezus vertelt zelf al in de parabel van de verloren zoon hoe Hij dat ziet
Je hebt wel gelijk, je mag altijd terugkomen, maar kun je eigenlijk nog wel oprecht terugkomen als je het zo stelt dat je het uitstelt tot je 90'ste, als je echt oprecht wilt terugkomen, dan zul je dat per direct willlen. Wanneer je bewust zo iets uitsteld tot je 90'ste, vraag ik me af of het dan wel oprecht zal zijn.quote:Op woensdag 8 februari 2006 18:05 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Klopt
Dus eigenlijk maakt het niet uit waar je in gelooft of niet? Als je tegen het einde van je leven terug wilt keren naar God, neemt hij je als kind in de armen en neemt hij je mee naar de hemel?
Dus wat maakt het dan uit, hoe je in het leven staat nu?
Waar je dus in gelooft ook? Je kunt op ieder moment wisselen dus. Een goede God neemt je altijd terug.
Zullen vast en zeker ook films over gemaakt zijn.
quote:Op woensdag 8 februari 2006 18:21 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Je hebt wel gelijk, je mag altijd terugkomen, maar kun je eigenlijk nog wel oprecht terugkomen als je het zo stelt dat je het uitstelt tot je 90'ste, als je echt oprecht wilt terugkomen, dan zul je dat per direct willlen. Wanneer je bewust zo iets uitsteld tot je 90'ste, vraag ik me af of het dan wel oprecht zal zijn.![]()
Waardoor kom je tot de conclusie dat de homo niet door God erkent wordtquote:Op woensdag 8 februari 2006 19:09 schreef Chewbacca het volgende:
Ik heb nog wel het e.e.a. op te merken dat nog niet is genoemd in dit topic.
Ten eerste is de evolutietheorie, opzich zelf al een geloof. Het is nooit bewezen dat de mens evolueert. Een recent onderzoek toonde aan dat het vaststellen de tijd van bijvoorbeeld, ijstijden, de opkomst van de homosapien en bijvoorbeeld het uitsterven van de dinosauriers uiterst discutabel is.
Onlangs is gebleken dat de instrumenten die bepaalde gebeurtenissen kunnen dateren onderhevig zijn aan grote onnauwkeurigheden. Dit betekent in letterlijke zin dat het bestaan van Adam en Eva niet volledig is ontkracht. Volgens de bijbel hebben Adam en Eva geen symbolische betekenis en hebben deze volgens de bijbel echt bestaan. Zo lang de evolutie theorie een geloof is, is daarmee het bestaan van god niet uitgesloten.
Het denken in ratio is vaak dodelijk om een bepald geloof aan te hangen. Bijvoorbeeld:
De homo geschapen door god, wordt niet door God erkend, ondanks dat hij hem zelf heeft geschapen.
Dat is geen paradox, dat is juist de genade van het geloof. Geen enkele zonde, hoe groot ook, is onvergefelijk voor God als je er oprecht berouw over hebt. Als jij in de ogen van God als een goed mens leeft, zal hij je daarvoor ook belonen.quote:Het vagevuur; Ik leef als een goed burger, geef geld aan goede doelen, maar ik geloof niet. Echter omdat ik niet geloof, is mijn toekomst in de ''hemel'' uiterst onzeker.
Stel: Je heet marc dutroux, hebt 30 kinderen vermoord , in de gevangenis kom je tot de conclusie dat wat je gedaan hebt, verwerpelijk is. Je gaat je tot god bekeren en wordt alsnog in de armen van god gesloten. Zien jullie de paradox?
Het geloof is door velen misbruikt voor allerlei zaken... triest maar waar... maar dat betekent (in iedergeval voor mij) niet dat daardoor God als bedrog gezien kan wordenquote:<knip> Mijns inziens is het geloof het grootste bedrog dat zich ooit in de geschiedenis van de mens heeft afgespeeld.
Lees nou eens, ik zei toch ook (de meeste) Ik zei toch niet 'iedereen' of 'alle'quote:
Waar heb je al die ''bewijzen'' gevonden dan. Het is namelijk in al die tijd dat de evolutietheorie bestaat nooit het tegendeel bewezen. als je bewijs hebt dat de mensen niet geevolueerd is en dus de evolutietheorie niet klopt wil ik dat wel eens zien..quote:Op woensdag 8 februari 2006 19:09 schreef Chewbacca het volgende:
Ik heb nog wel het e.e.a. op te merken dat nog niet is genoemd in dit topic.
Ten eerste is de evolutietheorie, opzich zelf al een geloof. Het is nooit bewezen dat de mens evolueert. Een recent onderzoek toonde aan dat het vaststellen de tijd van bijvoorbeeld, ijstijden, de opkomst van de homosapien en bijvoorbeeld het uitsterven van de dinosauriers uiterst discutabel is.
Onlangs is gebleken dat de instrumenten die bepaalde gebeurtenissen kunnen dateren onderhevig zijn aan grote onnauwkeurigheden. Dit betekent in letterlijke zin dat het bestaan van Adam en Eva niet volledig is ontkracht. Volgens de bijbel hebben Adam en Eva geen symbolische betekenis en hebben deze volgens de bijbel echt bestaan. Zo lang de evolutie theorie een geloof is, is daarmee het bestaan van god niet uitgesloten.
Wil je hierover met mij een discussie aangaan? Ik vind het gewoon binnen de context passen, ook na meermalig teruglezen. Als ik het verkeerd had geinterpreteerd, dan had ik je meteen gelijk gegeven. In dit geval ben jij iets te rap met je conclusies. Twee keer het woord "gewoon" gebruiken in 1 zin, daarmee insinueer je een vanzelfsprekendheid. Je hebt mijn opmerking iets te snel in een specifiek hokje gedrukt, want ik bedoelde het met enige humor. Dat je die misinterpretatie kan maken, neem ik je absoluut niet kwalijk. Je leest een tekst zoals je zelf de associaties maakt, maar begrijp wel dat die associatie meer over jou zegt dan over mij. (niet denigrerend bedoeld)quote:Op woensdag 8 februari 2006 20:12 schreef NiekL het volgende:
[..]
Lees nou eens, ik zei toch ook (de meeste) Ik zei toch niet 'iedereen' of 'alle'
Let maar op, straks ga ik nog denken dat Christenen niet kunnen lezen
Wat je hier beweert is totale nonsens. Ten eerste staat de paus niet in rechtstreeks contact met de Heer.. De stelling van het Vaticaan is "slechts" dat de Paus door de Heilige Geest wordt bijgestaan en daardoor in het geval van het verkondigen van een dogma onfeilbaar is. Voor zover ik weet is over homosexualiteit nooit een dogma uitgevaardigd.quote:Op woensdag 8 februari 2006 20:04 schreef Chewbacca het volgende:
Wat je zegt over homo's is onterecht. Het vaticaan erkend homo's niet, de paus, gekozen door de wijzen en staat daardoor rechtstreeks in contact met onze heer. Hij beweert dat homo's de straf zijn van god vanwege onze ongehoorzaamheid. Veel mensen stellen dat je met het geloof niet in ratio mag denken. God doet echter precies hetzelfde.
Wat je dus zegt is dat God zich zou moeten gedragen naar menselijke maatstavenquote:De genade van god valt weliswaar te prijzen, maar staat vaak niet in verhouding tot de misdaad die bepaalde personen hebben gedaan. Ik loop het risico als goed burger in het vage vuur te belanden omdat ik een eigen levens filosofie hanteer. Iemand die moorden pleegt en zicht tot god keert, krijgt genade.
Gemeenschappen, die bijvoorbeeld nooit het God onderwezen hebben gekregen en daardoor niet van het bestaan van God afweten, worden door God geaccepteerd. Je kan iemand zijn afkomst echter niet verloochenen. Ook hier denkt God in ratio. De tegenstrijdigheden zijn zo groot en duidelijk dat het geloof kan worden betiteld als de grootste klucht die ooit heeft bestaan. We gaan verder.....
God geeft de mens de keuze tussen het goede en het kwade... Hij dwingt niemand te kiezen, maar wel om de gevolgen van de gemaakte keuze te dragenquote:De vergelijking die ik poneer is inderdaad ontstaan vanuit een bepaalde ratio. God meet echter ook met twee maten. In feite hanteert God middelen die de mens momenteel verder van god afbrengt. Dit staat totaal haaks op de filosofie van het geloof, daar toch veel mensen door intern gerichtheid, het verhaal zo draaien dat het geloof er precies in valt.
Uit mezelf. Esoteretische boeken heb ik nog nooit van gehoord. Ik probeer zelf uit mezelf zaken helder te krijgen, lezen doe ik niet zo vaak, zou dat vaker moeten doen. Als ik lees dan is het science fiction of fantasie. Niet eens wetenschappelijk of Godsdienstig van aard. Dan lees ik wel natuurlijk hier, en neem ik hier zaken over in mijn denken, wat ik hier lees neem ik sowieso mee. De visies van mensen op internet is op dit moment hetgeen dat het meest meespeelt. ( met een kritische blik, dus niet zomaar alles aannemen)quote:Op donderdag 9 februari 2006 00:24 schreef SjonnieWaas het volgende:
@Dromenvanger: komen die ideeen van jezelf, of uit esoterische boeken? ´
Zowel positief als negatief.quote:Op zaterdag 4 februari 2006 19:40 schreef Zombine het volgende:
Ik geloof in God ( die van het christendom ), omdat ik zie hoe het christendom mensen compleet verandert.
Aaah, de essentie van geloven. Hoe belangrijk is het zelf bepalen van je instelling?quote:Op donderdag 9 februari 2006 11:08 schreef MrBean het volgende:
[..]
Zowel positief als negatief.
Als je het zo ziet is ieder geloof waar.
Bij het Christelijke heb ik het idee dat die mensen stoppen met denken op een gegeven moment, die zijn erg vroeg klaar met hun zoektocht. Maar dat kan een vooroordeel zijn. Ik zie in de kerk altijd dezelfde zaken gebeuren, maar zouden ze goed zoeken, dan zouden ze altijd wat nieuws verzinnen en doen.quote:Op donderdag 9 februari 2006 11:08 schreef MrBean het volgende:
[..]
Zowel positief als negatief.
Als je het zo ziet is ieder geloof waar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |