quote:
Wat voor mij reden is/was om het voor mezelf te overwegen zijn de vele "gestuurde" bevallingen die ik beroepsmatig heb meegemaakt.
Niet alleen in ziekenhuizen maar ook thuis, onder leiding van een verloskundige.
Vrouwen die
moesten persen terwijl het inmiddels bewezen is dat in 99% van de gevallen het lichaam zelf prima het werk kan doen waarbij het geheel over het algemeen soepeltjes (letterlijk
![]()
) verloopt. Vrouwen die
moesten liggen,
moesten zwijgen, etc.
Ik besef heel goed dat het voor heel veel vrouwen juist prettig is om een leiding in het geheel te hebben en ik wil dat zeker niet veroordelen. Daarnaast is het zo dat een verloskundige op dat moment de verantwoordelijke is, natuurlijk moet zij haar werk zo uit kunnen voeren dat zij zelf zeker is.
Voor mij zou het echter averechts werken.
Ik verhalen van en gesprekken met Amerikaanse vrouwen die zelfstandig thuis zijn bevallen, omringd door vrienden of familie maar wel met zelf de leiding over wat er met hun lichaam gebeurt hebben me wel zo ver doen komen dat ik het absolut serieus zou overwegen ALS mijn partner er achter zou staan.
Gelukkig heb ik een heel fijne verloskundigenpraktijk die ik een paar keer heb meegemaakt bij bevallingen van anderen en ik weet dat ze me voor een heel deel vrij zullen laten.