Dus je sluit uit dat je allah niet zult tegenkomen.. en sluit je uit in het nirvana te komen (buddhisme)... door te kiezen voor het geloof in god..quote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:30 schreef teamlead het volgende:
Maar nu sluit je bij voorbaat uit dat je God ooit zult tegenkomen.. net als je ooit uitsloot dat echte liefde bestaat.
God houdt toch van ons allemaal (volgens 'het geloof'), dus ook van de ongelovigen,..quote:Hoe je die uitwerking ervaart is voor iedereen anders.. Geen 2 gelovigen zullen je exact hetzelfde antwoord geven. Ik kan daarom alleen vanuit mijn eigen ervaring antwoorden.
mijn vreugde delen met iemand/iets dat er niet is,.. klinkt meer als vrolijk tegen een muur pratenquote:Voor mij is God geen abstract begrip. Ik ervaar het zoals ik ook een diepe, hechte vriendschap ervaar. Ik hou mijn vrienden ook niet verantwoordelijk voor hoe ik mij voel, maar dat neemt niet weg dat het prettig is om steun te krijgen in moeilijke tijden of om je vreugde te kunnen delen in goede tijden
Nou wat is dat dan? Zeus (god van de donder)? Isis (godin van vruchtbaarheid)? Hades (god van de onderwereld)?quote:God heeft wel degelijk een naam
Haha, 'come kiss Hank's ass with us'quote:Henk.. god van de christenen
Ik geloof in de God zoals die in het Jodendom en Christdom genoemd wordt.. maar ik sluit inderdaad niet bij voorbaat uit dat ik de wijsheid in pacht heb.. Ik heb Hem ook niet niet in levenden lijve ontmoet (zou een hoop discussie schelen andersquote:Op dinsdag 31 januari 2006 19:47 schreef vamos1 het volgende:
[..]
Dus je sluit uit dat je allah niet zult tegenkomen.. en sluit je uit in het nirvana te komen (buddhisme)... door te kiezen voor het geloof in god..
je stelt een kromme vraag die op honderden manieren gesteld kan worden, over allerlij geloven..
dus waarom zou ik god niet uitsluiten, maar het bestaan van allah of een nirvana wel
[..]
Misschien merken ze die uitwerkingen wel, maar schrijven dat toe aan andere oorzaken dan God.quote:God houdt toch van ons allemaal (volgens 'het geloof'), dus ook van de ongelovigen,..
waarom merken deze geen uitwerkingen dan?
Zou je verwachten, maar zo voelt het (iig voor mij) nietquote:[..]
mijn vreugde delen met iemand/iets dat er niet is,.. klinkt meer als vrolijk tegen een muur praten
[..]
Jahwehquote:Nou wat is dat dan? Zeus (god van de donder)? Isis (godin van vruchtbaarheid)? Hades (god van de onderwereld)?
Al vind ik niks in de van dale, naar mijn weten is een god een hogere entiteit..
maar dat die naam God is lijkt me sterk. (of is het geen naam, maar een verwijzing, aangezien geen naam bekend is?)
quote:Henk.. god van de christenen
Nee die heb ik niet, aangezien hij alles heeft gemaakt én mij heeft geschapen op de manier zoals ik ben. God wist altijd al dat ik zo worden zoals ik ben, ligt het dan aan hem of aan mij dat ik niet geloof?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 18:22 schreef HRR het volgende:
[..]
In hoeverre je een keuze hebt ? nou , blijkbaar heb je een keuze anders (wanneer je gelooft dat ie bestaat) had je nu wel in Hem "moeten" geloven. En ik vind het ook soms apart zijn alomwetendheid . Wij kijken daar naar als mensen , dat is iets heel anders dan wanneer God naar iets zou kijken. Onze defenitie van alomwetendheid is waarschijnlijk anders dan die van God...
De vraag: In hoeverre is God verantwoordelijk voor zijn daden? vind ik een meer gepaste vraag. Hij heeft ons gemaakt zoals we zijn. We zijn niet perfect én daar straft hij ons voor. Als God niet wilde dat er leed was, maar alleen geluk, dan kon dat ook.quote:En in hoeverre is de mens verantwoordelijk voor zijn eigen daden ? dat komt mij over als afklopperij , ik doe iets ,maar ik geef God de schuld. lekker puh ... En als je de zo genoemde "zondenval" leest .. weet je hoe het komt dat zo iets perfects iets zo "onperfects" wordt (menselijk gezien)
quote:
ik geloofde niet in echte liefde...wel in liefde,.. maar niet in de ware of wat dan ook.. al geloof ik nu dat die er wel is, al ben ik het nog niet tegengekomenquote:Jouw "niet ervaren" is net zo min sluitend bewijs als mijn "wel ervaren"
Hij straft óns ervoor dat we niet perfect zijn, maar híj heeft ons gemaakt?quote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:06 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
De vraag: In hoeverre is God verantwoordelijk voor zijn daden? vind ik een meer gepaste vraag. Hij heeft ons gemaakt zoals we zijn. We zijn niet perfect én daar straft hij ons voor. Als God niet wilde dat er leed was, maar alleen geluk, dan kon dat ook.
En ondertussen zingen wij mensen de mooiste liedjes voor diequote:Op dinsdag 31 januari 2006 20:42 schreef Jeweet het volgende:
[..]
Hij straft óns ervoor dat we niet perfect zijn, maar híj heeft ons gemaakt?Wat een gigantisch vuile sadist!
yeah!quote:Op woensdag 1 februari 2006 00:42 schreef onemangang het volgende:
[..]
En ondertussen zingen wij mensen de mooiste liedjes voor die, bouwen de prachtigste kathedralen, tempels en moskeeën, maken de mooiste beeldhouwerken, glas in lood ramen en schrijven we de meest hartstochtelijke poëzie. En wat krijgen we daarvoor terug?
Tsunamis enzo.
Tijd voor een algehele wereldwijde bidstaking. Dat zal Hem leren.![]()
Klopt staat ook allemaal in de bijbel dat dit zou gebeuren. De hongersnood rampen, de oorlogen allemaal in openbaringen in de bijbel. Nogmaals de mens vernietigd zichzelfquote:Op dinsdag 31 januari 2006 18:14 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Als God alles weet en alles in werking heeft gezet, dan wist hij tijdens de schepping al dat ik dit zou typen en door allerlei oorzaken niet zou geloven. In hoeverre heb ik uberhaupt een keuze, want hij heeft alle processen in gang gezet die bepalen hoe ik leef.
Daarnaast wist hij van elke oorlog, elke moord en elk ander leed dat is geweest en nog zal komen. In hoeverre is de mens verantwoordelijk? Waarom zou een God genoegen scheppen uit iets imperfects wat hij zelf al heeft gecreeerd en waar hij de uitslag al van weet én zelf heeft bepaald?
De alleroudste naam voor de Universele Geest - God - is Yod He Vau He, vaak geschreven als YHVH. Maar deze oeroude naam omvat veel meer dan wat een of andere religie als haar versie of zelfs maar als naam beschouwt over het begrip God. In feite is het helemaal niet bedoeld om zomaar een 'naam' te zijn. Het is het fysieke woordequivalent van een esoterische, pulserende Realiteit. Het is een reële voorstelling van de Universele Wet die het oerpatroon van de hele Schepping beheerst.quote:YHVH : a name for the Old Testament God as transliterated from the Hebrew YHVH.
A transliteration of the four constants forming the Hebrew
tetragrammaton or ``incommunicable name'' of the Supreme
Being, which in latter Jewish tradition is not pronounced
save with the vowels of adonai or elohim, so that the true
pronunciation is lost. BRON
Ik voel me tot dusverre High, dat ik buiten het denken vertoefquote:
Users als jou die maken een ignore functie op fok erg aantrekkelijk. Zou er een ignore functie zijn dan zat je op de zwarte lijst hier.quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:27 schreef amornl87 het volgende:
hij wil "pronken" met zn "kennis" en hij spoort geloof ik niethelemaal..
ojojoj. Volgens mij was het de Matrix. maarja.quote:Op dinsdag 31 januari 2006 13:53 schreef Keileweg-ethicus het volgende:
"Omdat ik niet houd van het gevoel dat iemand alles wat ik doe in de hand heeft"
-Jim Carrey in Bruce Almighty (of was het een andere film?)
Eigenlijk wel een goeie, maar ik geloof er niet in omdat het voor mij momenteel alleen maar nadelen heeft. Als ik dood drijg te gaan zal ik er wel in gaan geloven, het geeft denk ik wel een veilig gevoel.
Wat een vervelend mannetje ben jijquote:Op woensdag 1 februari 2006 12:37 schreef amornl87 het volgende:
[..]
excuse me robocop jezus moet Batman-jezus zijn omdat zwart(batman) en wit(jezus) bij elkaar horen. Ying-Yang
Kun jij voor jezelf alles uit de logica verklaren? Ik nl niet.quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:53 schreef Dromenvanger het volgende:
I[knip] een hoop logica [/knip]
Nou, ik probeer voor mezelf een logisch beeld te vormen. Ik ga geen beeld vormen waar ik de logica niet van inzie. Daarom denk ik logisch na over zaken. Maar het is tevens een soort van fantasie gebruiken, of het inbeeldingsvermogen. Want wanneer is het logisch? Het blijft een speculatie. Het kan logisch klinken voor mezelf, dat ik soms kan zeggen van : " Dromenvanger, je zou best eens gelijk kunnen hebben". Maar dan nog is het niet zeker natuurlijk. Hoewel ik soms wel merk dat het helder kan aanvoelen als ik een bepaald idee heb erover. Dan lijkt het idee te passen in mijn persoonlijke puzzel, alsof het perfect in elkaar past in mijn hoofd.quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:56 schreef NanKing het volgende:
[..]
Kun jij voor jezelf alles uit de logica verklaren? Ik nl niet.
Ik denk er precies zo overquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:00 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Nou, ik probeer voor mezelf een logisch beeld te vormen. Ik ga geen beeld vormen waar ik de logica niet van inzie. Daarom denk ik logisch na over zaken. Maar het is tevens een soort van fantasie gebruiken, of het inbeeldingsvermogen. Want wanneer is het logisch? Het blijft een speculatie. Het kan logisch klinken voor mezelf, dat ik soms kan zeggen van : " Dromenvanger, je zou best eens gelijk kunnen hebben". Maar dan nog is het niet zeker natuurlijk. Hoewel ik soms wel merk dat het helder kan aanvoelen als ik een bepaald idee heb erover.
Maar ondertussen blijft het wel speculeren. En daarbij heeft iedereen zijn eigen visie erop.
Tis ook niet van levensbelang dat ik binnen 10 jaar mijn waarheid klaar heb liggen op A4-formaat. Toch wil ik het beeld dat ik heb, ontwikkelen. Een juist beeld scheppen. En dan niet eens om andere mensen dat beeld aan te praten. Puur en alleen omdat ik het belangrijk vind omdat ik onderdeel uitmaak van het geheel, en als ik ergens onderdeel van uitmaak, dan wil ik dus gewoon ook weten hoe het in elkaar steekt allemaal.
Mede omdat ik denk dat het van belang is om te weten hoe het in elkaar steekt, omdat ik dan een steviger onderdeel uitmaak ervan. Dan vormen zich handvaten en fundamenten, omdat ik meer weet van het mens zijn.
Kan raar klinken maar mij helpt het dus om een beeld te schetsen steeds. En dan wijk ik ook vaker af van eerder gedane veronderstellingen. Ik probeer steeds bij te stellen om zo een "perfect" beeld te krijgen.
Een persoonlijk beeld dus. En dat is al belangrijk genoeg
Tijdens je bestaan zo ver ik weet niets... behalve het comfort van de kennis dat dit leven overgaat in een andere vorm.quote:Op woensdag 1 februari 2006 12:45 schreef amornl87 het volgende:
Maar ff een serieuze vraag: wat heb je aan god als die zou bestaan, wat heb ik eraan?
Die teksten zijn zo vaag dat je er praktisch alles uit kan voorspellen. En nogmaals: God wist dat we het al gingen doen, hebben we dan uberhaupt een keuze en heeft hij ons op de aarde gezet óm elkaar te vernietigen omdat hij - als oneindige goedheid - plezier schept uit het leed van de mens?quote:Op woensdag 1 februari 2006 09:09 schreef Dominator2050 het volgende:
[..]
Klopt staat ook allemaal in de bijbel dat dit zou gebeuren. De hongersnood rampen, de oorlogen allemaal in openbaringen in de bijbel. Nogmaals de mens vernietigd zichzelf
Dat is een goede vraagquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:07 schreef WeirdMicky het volgende:
[..]
Die teksten zijn zo vaag dat je er praktisch alles uit kan voorspellen. En nogmaals: God wist dat we het al gingen doen, hebben we dan uberhaupt een keuze en heeft hij ons op de aarde gezet óm elkaar te vernietigen omdat hij - als oneindige goedheid - plezier schept uit het leed van de mens?
quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:03 schreef NanKing het volgende:
[..]
Ik denk er precies zo over. Vooral dat je zegt dat je niet over tien jaar jouw waarheid op A4 klaar wilt hebben, maar wel naar een beeld zoekt, je ontwikkeld, etc.
Waarom zou ik wel in god geloven? Wat heb ik eraan?quote:
Er stond iets bij over waarom je wel of niet in God moet geloven of mag geloven.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:16 schreef amornl87 het volgende:
[..]
Waarom zou ik wel in god geloven? Wat heb ik eraan?
aan de mensen die wel in god geloven
helemaal mee eensquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:21 schreef jogy het volgende:
Dromenvanger is mijn held.
Hoe die gozer op inzichten komt is mij niet duidelijk maar er zitten meestal wel een hoop waarheden in als je maar goed genoeg leest. Tja, en dat hij het nou niet kort en bondig wilt brengen is niet boeiend.
Thanksquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:21 schreef jogy het volgende:
Dromenvanger is mijn held.
Hoe die gozer op inzichten komt is mij niet duidelijk maar er zitten meestal wel een hoop waarheden in als je maar goed genoeg leest. Tja, en dat hij het nou niet kort en bondig wilt brengen is niet boeiend.
Vind je jezelf nu stoer met zo een post?quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:28 schreef Dromenvanger het volgende:
God bestaat ook niet, waarom zou je over iemand praten die niet bestaat
Nee, nu krijg ik straf van God
Straks krijg ik een dodelijk ongeluk of stoot ik mijn dikke teen.
De bijbel lezen ga ik ook nog eens doen, ondanks dat ik niet gelovig ben. Ik wil dus wel weten wat erin staat. Misschien dat ik zelfs ooit de koran ga lezen ook. Puur uit interesse.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:28 schreef Tobbes het volgende:
Ontopic:
Omdat ik denk ik in een tijd opgroei die vraagt alles te toetsen aan de werkelijkheid. Empirie is het sleutelwoord. Ondanks dat ik elke week in de kerk zat (en zo nu en dan zit). Heb ik eigenlijk het hele geloof nooit kunnen bevatten.
Het toppunt voor mij is dat ik me geen leven na de dood kan voorstellen. Dood is voor mij dood, that's it. Ik kan me niet voorstellen dat je ziel uit je graf opstijgt naar een 'hemel'.
Misschien komt het ooit nog, maar voorlopig vind ik het niet in me.
Ik heb er echter geen spijt van dat ik altijd naar kerk ben geweest en kennis heb genomen van de bijbel en het geloof. Het sterkt je algemene ontwikkeling en je denkt nog eens na over 'het leven'.
quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:31 schreef Tobbes het volgende:
[..]
Vind je jezelf nu stoer met zo een post?![]()
Hoe bevalt de Koran?quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:33 schreef Tobbes het volgende:
oke
Ik ben nu bezig met Koran trouwens
De stukken die gelijk aan de bijbel zijn sla ik wel over
De bijbel lezen is interessant! Heb ik een tijdje terug nog gedaan. Niet het hele ding.. das mij teveel krom nederlands, maar de boeken Genesis, Revolutions... basically het begin en einde van de wereld is érg interessant.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:31 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
De bijbel lezen ga ik ook nog eens doen, ondanks dat ik niet gelovig ben. Ik wil dus wel weten wat erin staat. Misschien dat ik zelfs ooit de koran ga lezen ook. Puur uit interesse.
Dat ik niet geloof hoeft niet te zeggen dat ik niet interesse toon erin.
Who wants to live forever... (op deze manier dan hè)quote:Waar ik mijn hoop op vestig dat is een wonder-pilletje van de wetenschap, dat ze de dood bestrijden door een pil die je eenmalig moet innemen. En om overbevolking tegen te gaan zullen ze dan rond 2040 ook wel wat hebben.
Goed. Ik vind het ' spannender' dan de bijbel. Maar ik heb pas 60 blzs gelezenquote:Op woensdag 1 februari 2006 13:36 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Hoe bevalt de Koran?
Ik ben dus nieuwsgierig, maar ik moet eerst geduld hebben voordat ik ertoe kom.
Dat er dezelfde stukken in de bijbel en koran staan vind ik al grappig an sich
Hier in de buurt ligt een opleiding die doet aan bijbelstudie. Vraag me af wat ze aan het studeren zijn daar. Gewoon wederom uit interesse.
sorry nog even een offtopic post.quote:Op woensdag 1 februari 2006 13:26 schreef Dromenvanger het volgende:
[..]
Thanks![]()
Eerste keer zo'n compliment gehadNee toch wel vaker complimenten gehad ( ook van Mirage dus, sorry Mirage dat ik het vergeten was te vermelden ) en dat zorgt ervoor dat ik terug blijf komen op fok, ondanks sommige rot reacties. Ik heb een drang om door te gaan met verklaren omdat ik helder word ervan
Ik kom op zulke inzichten door het denken dus. En ik laat de hele dag mijn hersens draaien als het ware. Het is puur hobby en interesse. En als iemand dan een compliment geeft is dat meer dan meegenomen.
Na al die opmerkingen die ik soms naar het hoofd geslingerd krijg
Maar ik ga door nog steeds. Ik stop niet met het willen verklaren. Daar draait veel om in mijn leven, het willen verklaren en bevatten en nog meer. Tuurlijk gaat het niet alleen om het verklaren, er is meer in het leven.
Kort en bondig schrijven wil ik nog gaan proberen ook. Maar ik ben soms zo gemotiveerd dat het gewoon als diarree uit mijn toetsenbord komtDan is er geen houden aan, en dan schrijf ik op denksnelheid vaak.
Thanks for the compliment
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |