Wil je technische reacties op je stelling, aangezien je dit in wfl opent?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 13:52 schreef FoXje het volgende:
Liefst ICBM's, misschien een duikboot erbij. Waarom? In de toekomstige wereld met weinig olie en andere grondstoffen moeten we die misschien met geweld gaan halen. Omdat de meeste landen geen kernwapens hebben kunnen we daarmee dreigen.
Ook zouden kernwapens geschikt zijn om internationale kritiek te pareren (zoals Iran dat wil gaan doen). Het maakt ons ook minder afhankelijk van de USA, altijd goed lijkt me.
Je hoeft het niet eens te zijn met deze stelling, maar het mag wel
vergeet je misschien dat in die landen ook mensen leven zoals jij en ik?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 13:52 schreef FoXje het volgende:
Liefst ICBM's, misschien een duikboot erbij. Waarom? In de toekomstige wereld met weinig olie en andere grondstoffen moeten we die misschien met geweld gaan halen. Omdat de meeste landen geen kernwapens hebben kunnen we daarmee dreigen.
Het maakt ons minder afhankelijk van de USA, altijd goed lijkt me.
Je hoeft het niet eens te zijn met deze stelling, maar het mag wel
Dat is nog veel nuttelozer. Kerncentralesquote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:12 schreef onemangang het volgende:
Als we dat geld wat jij wilt besteden aan nutteloze kernwapens nou eens besteden aan de bouw van zaken als getijdencentrales en zonnecentrales?
Nee joh, teveel risicoquote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:18 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is nog veel nuttelozer. Kerncentrales![]()
Die zijn van andere landen, maar liggen hier opgeslagen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:21 schreef rekenwonder het volgende:
Ik heb nieuws voor je: Nederland is al lang in het bezit van kernwapens.
De kans is groter dat zo'n windmolen omvalt en op je kop terecht komt, dan dat er iets goed misgaat in een kerncentrale.quote:
Ten eerste zijn ze niet van Nederland, en ten tweede liggen ze op Amerikaans grondgebied (binnen de nederlandse grenzen).quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:21 schreef rekenwonder het volgende:
Ik heb nieuws voor je: Nederland is al lang in het bezit van kernwapens.
En toen moest ik denken aan Tjernobielquote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:25 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
De kans is groter dat zo'n windmolen omvalt en op je kop terecht komt, dan dat er iets goed misgaat in een kerncentrale.
Zoals al eerder gezegd, kernwapens zijn overbodig in Nederland.![]()
Kom op zeg, dat is zo 1986quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:18 schreef Integrity het volgende:
[..]
En toen moest ik denken aan Tjernobiel
Tsjernobyl was niet de grootste kernramp en zo schadelijk voor de gezondheid is het niet geweest.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:18 schreef Integrity het volgende:
[..]
Daar heb ik geen kaas van gegeten. Wat was de grootste kernramp dan?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:26 schreef Quarks het volgende:
[..]
Tsjernobyl was niet de grootste kernramp en zo schadelijk voor de gezondheid is het niet geweest.
Het door de hysterie van de media op gang gebrachte vernietigingsactie van voedingsmiddelen was inconsequent en overbodig.
Ook doen we nu aan kernfusie,daarbij onstaat er geen kettingreactie, zodat het proces veilig is.
En kernfusie laat, in tegenstelling tot kernsplijting, niet noodzakelijkerwijs radioactieve materialen achter als afval.
Ok! Dan breiden we de stelling uit. De EU moet kernwapens hebben (Engeland en Frankrijk hebben ze) om zo de economische toekomst veilig te stellen.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 14:32 schreef Overlast het volgende:
Kernwapens op zich een goed idee, alleen is het verstandiger de band met de Navo te versterken. Het is natuurlijk de vraag of andere landen bereid zijn terug te slaan met kernwapens indien NL wordt aangevallen met kernwapens, maar zelf een atoombom maken is onhaalbaar op dit moment.
Ja, dat is inderdaad jammer, dat mensen altijd Tsjernobyl erbij halen als het gaat om kernenergie. Ik wil niet lullig doen, maar dat zie ik vooral van die linkse natuurgoeroe rakkertjes nogal es een keer doen, terwijl ze niet eens snappen hoe een Uraniumatoom inmekaar steekt. Nou ja, verdiep je es wat in wat kernfysica en de zaken eromheen, bekijk de risicofactoren van de huidige Europese centrales, vergelijk de energieopbrengst met die van windenergie of koolcentrales, en trek dan nog es een conclusie.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:18 schreef Integrity het volgende:
[..]
zo omschreven ben ik het er mee eens!quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:53 schreef FoXje het volgende:
[..]
Ok! Dan breiden we de stelling uit. De EU moet kernwapens hebben (Engeland en Frankrijk hebben ze) om zo de economische toekomst veilig te stellen.
ik denk dat het gevaar dat het mis gaat bij de huidige centrales niet meer zo'n punt is bij actievoerders, ze zitten immers zo veilig in elkaar dat de kans dat er iets misgaat echt verwaarloosbara klein is. Ik denk dat het kernafval, en wat ermee te doen, de kosten van een kerncentrale en de oppervlaktevervuiling bij uraniumdelving wel punten zijn.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad jammer, dat mensen altijd Tsjernobyl erbij halen als het gaat om kernenergie. Ik wil niet lullig doen, maar dat zie ik vooral van die linkse natuurgoeroe rakkertjes nogal es een keer doen, terwijl ze niet eens snappen hoe een Uraniumatoom inmekaar steekt. Nou ja, verdiep je es wat in wat kernfysica en de zaken eromheen, bekijk de risicofactoren van de huidige Europese centrales, vergelijk de energieopbrengst met die van windenergie of koolcentrales, en trek dan nog es een conclusie.
Weet je trouwens eigenlijk wel waarom het mis is gegaan in Tsjernobyl?
Te weinig grondstoffen.quote:
Ongeveer 30 jaar voor de ramp in Tsjernobyl, op 20 september 1957, is in het zuiden van de Oeral een tank met 80 ton radioactief afval geëxplodeerd; daarbij kwam radioactiviteit vrij met een waarde van 20 miljoen curie, een veelvoud van de hoeveelheid in Tsjernobyl.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:48 schreef Integrity het volgende:
[..]
Daar heb ik geen kaas van gegeten. Wat was de grootste kernramp dan?
Het kernafval van de toekomstige kernreactor op kernfusie ITER zal honderden maal minder zijn als bij kernsplijting en dat is geen langdurig radioactief afval.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:00 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ik denk dat het gevaar dat het mis gaat bij de huidige centrales niet meer zo'n punt is bij actievoerders, ze zitten immers zo veilig in elkaar dat de kans dat er iets misgaat echt verwaarloosbara klein is. Ik denk dat het kernafval, en wat ermee te doen, de kosten van een kerncentrale en de oppervlaktevervuiling bij uraniumdelving wel punten zijn.
Kernfusie is een heilige graal. Maar als het niet gaat werken, zitten we met een probleem. Kernsplitsing zie ik niet als een oplossing. We mogen best wat onderzoek doen in andere richtingen dan kernfusie, ook al gaat het dat waarschijnlijk worden. De prijs van windenergie is de afgelopen 10 jaar met 50% per kWh gedaald, die van zonnecellen met 30%.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:15 schreef Quarks het volgende:
[..]
Het kernafval van de toekomstige kernreactor op kernfusie ITER zal honderden maal minder zijn als bij kernsplijting en dat is geen langdurig radioactief afval.
Windenergie biedt geen reëel alternatief voor energie uit kernfusie.
Ja?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:59 schreef remlof het volgende:
[..]
zo omschreven ben ik het er mee eens!
Er is me net iets uitgelegd over de oorzaak ervan, iets met slechte distributie. In de vorige posts voor de jouwe wordt er op jouw reactie al ingegaan.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:56 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, dat is inderdaad jammer, dat mensen altijd Tsjernobyl erbij halen als het gaat om kernenergie. Ik wil niet lullig doen, maar dat zie ik vooral van die linkse natuurgoeroe rakkertjes nogal es een keer doen, terwijl ze niet eens snappen hoe een Uraniumatoom inmekaar steekt. Nou ja, verdiep je es wat in wat kernfysica en de zaken eromheen, bekijk de risicofactoren van de huidige Europese centrales, vergelijk de energieopbrengst met die van windenergie of koolcentrales, en trek dan nog es een conclusie.
Weet je trouwens eigenlijk wel waarom het mis is gegaan in Tsjernobyl?
Wat geinig, ik heb ooit eens ergens wat over de Oeralknal gelezen. Mensen dachten dat het een UFO was. Nu lees ik dit. Komt veel realistischer over allemaal.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:15 schreef Quarks het volgende:
[..]
Ongeveer 30 jaar voor de ramp in Tsjernobyl, op 20 september 1957, is in het zuiden van de Oeral een tank met 80 ton radioactief afval geëxplodeerd; daarbij kwam radioactiviteit vrij met een waarde van 20 miljoen curie, een veelvoud van de hoeveelheid in Tsjernobyl.
Het grootste deel daalde neer op het terrein van de kerncentrale zelf, de rest werd door de toen waaiende zuidwestenwind over een 300 kilometer lang en 70 kilometer brede strook land – het zogenaamde ‘Oeralspoor’ – verstrooid; tot op de dag van vandaag wordt dit terrein door militairen bewaakt.
De rest van de wereld hoorde pas in 1990 van dit ongeluk.
Dat het zo lang geheim kon blijven, lag in de eerste plaats aan de windrichting – de vlakbij gelegen stad Osjorsk lag onder de wind, de mensen konden er blijven wonen – vervolgens aan het feit dat het gebied zo dunbevolkt was – op de 20.000 vierkante kilometer van het ‘Oeralspoor’ woonden slechts 10.000 mensen, die zonder dan het veel opzien baarde, konden worden geëvacueerd – en ten slotte aan het befaamde vermogen van dictaturen om vervelende dingen geheim te houden.
De kerncentrale en de stad Osjorsk waren op geen landkaart te vinden en zelfs in 1990 nog, toen men het ongeluk van regeringswege al had bevestigd, verzweeg men nog altijd de plek waar het had plaatsgevonden.
[..]
Het kernafval van de toekomstige kernreactor op kernfusie ITER zal honderden maal minder zijn als bij kernsplijting en dat is geen langdurig radioactief afval.
Windenergie biedt geen reëel alternatief voor energie uit kernfusie.
Natuurlijk mag iedereen een mening hebben. Maar Tsjernobyl erbij pakken zodra het over kernenergie gaat, is erg flauw; je gaat ook niet mekkeren dat Duitsland bij de EU zit, terwijl ze 70 jaar terug fascistisch waren en een tweede wereldoorlog zijn gestart. Kernenergie heeft nogal een slechte naam gekregen door Tsjernobyl. Hier in Nederland is dat nogal hypocriet; we importeren flink wat energie uit Frankrijk, waar geloof ik 80% van de energie opgewekt wordt via kerncentrales. Maar een centrale in Nederland zelf is al gauw uit den boze.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 16:53 schreef Integrity het volgende:
[..]
Er is me net iets uitgelegd over de oorzaak ervan, iets met slechte distributie. In de vorige posts voor de jouwe wordt er op jouw reactie al ingegaan.
Niet iedereen weet natuurlijk evenveel over een onderwerp, toch mogen die personen altijd een mening hebben. Ik kies dan ook voor een open houding, zodat ik vragen kan stellen en niet oordeel over mezelf, een ander en de situatie. Ik beschouw dit als constructief en bovenal als leerzaam.
Dat hele links natuurgoeroe.... met zulke informatie kun je niet veel. Dat is een oordeel en naar mijn mening een generaliserende.
We zouden helemaal geen wapens moeten hebben.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 17:59 schreef Forno het volgende:
Er valt niets te dreigen met kernwapens, ze zijn te destructief om in te zetten. De A- en H-bom hebben zichzelf dus buitenspel gezet. De hedendaagse dreiging komt voornamelijk uit de omvang van je lucht-, landmacht en marine.
We, 'de mensheid', zijn heelhuids door de koude oorlog gekomen met het nodige geluk. Het is nu aftellen tot een kernmacht destabiliseert en de bom gebruikt. Dat kan binnen nu en een paar eeuwen zijn, maar mijns inziens onvermijdelijk.
Niemand zou kernwapens moeten hebben, net zo min kernenergie. Het is geen gereedschap om mee te dreigen, maar een ruw suicidaal verwoestingsapparaat. Push the button.
quote:Op zaterdag 28 januari 2006 18:07 schreef rashudo het volgende:
We zouden helemaal geen wapens moeten hebben.
Dat is een utopie, we hebben allemaal een stel vuisten. En eerlijk gezegd een dodelijk saaie wereld.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 18:07 schreef rashudo het volgende:
[..]
We zouden helemaal geen wapens moeten hebben.
Zou, zou zou, we leven nu eenmaal in een wereld waar kernwapens bestaan, natuurlijk zou het beter zijn als iedereen in vrede leeft waar geen wapens nodig zouden zijn.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 17:59 schreef Forno het volgende:
Er valt niets te dreigen met kernwapens, ze zijn te destructief om in te zetten. De A- en H-bom hebben zichzelf dus buitenspel gezet. De hedendaagse dreiging komt voornamelijk uit de omvang van je lucht-, landmacht en marine.
We, 'de mensheid', zijn heelhuids door de koude oorlog gekomen met het nodige geluk. Het is nu aftellen tot een kernmacht destabiliseert en de bom gebruikt. Dat kan binnen nu en een paar eeuwen zijn, maar mijns inziens onvermijdelijk.
Niemand zou kernwapens moeten hebben, net zo min kernenergie. Het is geen gereedschap om mee te dreigen, maar een ruw suicidaal verwoestingsapparaat. Push the button.
Ik vind Duitsland bij de EU halen in deze discussie een drogreden, want het heeft er niets mee te maken. Ook dat Nederland nogal hypocriet is, heeft weinig te maken met mijn punt over kernenergie en als het gaat om de angst dat er iets gebeurd met zo'n centrale... ja dan toch liever in Frankrijk dan naast de deur. Als het gaat om Nederlanders die principieel tegen kerncentrales zijn vanwege milieuoverwegingen, dan komt het idd hypocriet over.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 17:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk mag iedereen een mening hebben. Maar Tsjernobyl erbij pakken zodra het over kernenergie gaat, is erg flauw; je gaat ook niet mekkeren dat Duitsland bij de EU zit, terwijl ze 70 jaar terug fascistisch waren en een tweede wereldoorlog zijn gestart. Kernenergie heeft nogal een slechte naam gekregen door Tsjernobyl. Hier in Nederland is dat nogal hypocriet; we importeren flink wat energie uit Frankrijk, waar geloof ik 80% van de energie opgewekt wordt via kerncentrales. Maar een centrale in Nederland zelf is al gauw uit den boze.
Zou je mij eens uit willen leggen waarom de VS niet wil dat Iran kernenergie opwekt met hun eigen centrales?quote:Op zaterdag 28 januari 2006 17:59 schreef Forno het volgende:
Je kan de geschiedenis altijd gebruiken zoals je het zelf wilt. Dat zou idd flauw zijn.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 17:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Natuurlijk mag iedereen een mening hebben. Maar Tsjernobyl erbij pakken zodra het over kernenergie gaat, is erg flauw; je gaat ook niet mekkeren dat Duitsland bij de EU zit, terwijl ze 70 jaar terug fascistisch waren en een tweede wereldoorlog zijn gestart. Kernenergie heeft nogal een slechte naam gekregen door Tsjernobyl. Hier in Nederland is dat nogal hypocriet; we importeren flink wat energie uit Frankrijk, waar geloof ik 80% van de energie opgewekt wordt via kerncentrales. Maar een centrale in Nederland zelf is al gauw uit den boze.
Lees eerst eens wat over de werking van kernfusie voordat je zo'n uitspraken doet.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 20:16 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Je kan de geschiedenis altijd gebruiken zoals je het zelf wilt. Dat zou idd flauw zijn.
Maar een heel praktisch probleem en heeft minder met ideologie te maken is de hoeveelheid uranium. Als het Westen de productie van kernernergie significant zou opvoeren is de grondstof redelijk snel op. We zijn dan met een 60-80 jaar er door heen.
Kernenergie zou juist het middenlange termijn probleem oplossen, maar dat gaat dus niet op.
Overigens heeft kernenergie geen CO2 uitstoot van nul, wel minder dan kolen/gas.
Je vergeet de bouw, vervoer, productie, etc. Maar praktisch gezien wordt het sterk verkleind. Maar aangezien de uitstoot van CH4 gaat toenemen door meer banen (meer banen = beter leven = meer kinderen = meer mensen = meer voedsel nodig = meer landbouw = meer methaangas)quote:Op zaterdag 28 januari 2006 20:44 schreef Quarks het volgende:
[..]
Lees eerst eens wat over de werking van kernfusie voordat je zo'n uitspraken doet.
Voor kernfusie gebruiken we deuterium- en tritiumkernen waar we minder dan een gram voor nodig hebben.
We hebben geen back-up generatoren nodig in het geval dat er te weinig energie is.
Ook genereerd het veel banen en omdat het een praktisch oneindige bron van energie is zorgt het voor een continue groei van banen.
Als kernfusie grootschalig wordt toegepast zal de CO2/SO2/NOx bijproductie nul zijn (door het instant houden van de andere apparaten zal er natuurlijk wel een hele kleine hoeveelheid CO2/SO2/NOx worden geproduceerd; maar virtueel nul).
ITER moet 2016 kunnen beginnen met energie opwekken.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 22:15 schreef Koewam het volgende:
Maar ach... we dwalen af. Kernfusie is helaas nog niet haalbaar, maar ik vind dat daar werelwijd miljarden in geïnvesteerd moet worden.
Ik weet het verschil in de intentie tussen kernenergie en kernbommen ook wel. En we hebben altijd wapens en energie nodig, maar kernsplitsing is niet de manier. Kernfusie als energiebron lijkt me prima. Klinkt een beetje paradoxaal, maar zoals je zei is het 'veiliger' en 'schoner'.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 18:29 schreef Quarks het volgende:
[..]
Zou, zou zou, we leven nu eenmaal in een wereld waar kernwapens bestaan, natuurlijk zou het beter zijn als iedereen in vrede leeft waar geen wapens nodig zouden zijn.
Gooi kernenergie en kernwapens nou niet op dezelfde hoop.
Veel mensen denken bij kernenergie meteen aan atoombommen en het ouderwetse kernsplijting (en natuurlijk de bekende ouderwetse Russische centrale).
Het is wel te begrijpen, want de technologie om kernenergie op te wekken is verwant met de technologie om kernwapens te maken.
Zonder kernenergie komen we niet ver als de fossiele brandstoffen op zijn; ook hebben we het nodig voor wetenschappelijk onderzoek (ruimtereizen e.d.).
Kernfusie is veilig beter voor het milieu dan olie en kolen en economisch rendabel (in tegenstelling tot windenergie).
Ook is er maar een tiende gram deuterium en tritium in de reactor aanwezig, genoeg om de reactie een minuut lang te onderhouden.
Bij de ouderwetse - op kernsplijting werkende - centrales is dat honderen tonnen uranium en plutonium, genoeg voor een heel jaar.
Wat valt er uit te leggen, ze zijn bang dat een potentieel instabiel land aan kernwapens komt.quote:Op zaterdag 28 januari 2006 20:14 schreef Integrity het volgende:
[..]
Zou je mij eens uit willen leggen waarom de VS niet wil dat Iran kernenergie opwekt met hun eigen centrales?
Dat is veel beter dan zo'n bomquote:
Ja, ga even zo'n gammele Russische kerncentrale vergelijken met een moderne Europesequote:Op zaterdag 28 januari 2006 15:18 schreef Integrity het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |