abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_34640739
Ik zeg: alleen VVD'ers als Van Aartsen naar Uruzgan. Zij willen immers zo graag.
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 11:01:44 #77
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34641825
ja dat zijn altijd leuke opmerkingen maar die figuren kunnen daar gewoon nix doen dus gaan ze niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_34641897
quote:
4. Srebrenica was geen NATO missie, daar waren we dus geen willoos instrument van de NATO ... bovendien gaat de vergelijking in deze niet op omdat de F16's en Apache's onder staan van de detachements commandant, die kan dus zelf luchtsteun aan zichzelf verlenen mocht dit nodig zijn
De vergelijking gaat op als je het hebt over de druk van het buitenland, daar moet je voor uitkijken. Ik denk trouwens dat we hier nog lelijk veel dooien zullen zien vallen.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 11:19:32 #79
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34642225
dacht jij dat voor de Irak missie ook niet?
pi_34642325
Nu is het ineens wél te vergelijken met Irak? . Nee, dat dacht ik niet.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_34642420
Het blijft moeilijk. D66 is niet mijn partij, maar als politiek (2e Kamer en Kabinet) stuur je militairen op een missie, waarbij van diverse kanten is aangegeven dat er doden bij kunnen vallen. De verantwoordelijkheid voor het nemen van die beslissing is moeilijk, en ik kan me voorstellen dat dat twijfels bij jezelf of bij je partij oproept.
Honey ! Take me drunk, i am home !
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 11:29:11 #82
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34642462
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:23 schreef RichardQuest het volgende:
Nu is het ineens wél te vergelijken met Irak? . Nee, dat dacht ik niet.
ik zie weinig verschil met de Irak missie eerlijk gezegd ... mja ze zijn wat zwaarder bewapend
pi_34642542
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:29 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik zie weinig verschil met de Irak missie eerlijk gezegd ... mja ze zijn wat zwaarder bewapend
Die missie heeft hetzelfde doel, de omgeving is totaal anders.
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 11:40:05 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34642751
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:32 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Die missie heeft hetzelfde doel, de omgeving is totaal anders.
ja en de mensen spreken een andere taal.

als je naar verschillen gaat zoeken dan vind je die wel ja, maar feitelijk is het gewoon vrijwel hetzelfde imo
pi_34642824
Nee, in Irak zijn de gevaren veel lager, zijn de voorwaarden aan onze deelneming anders, en is de insteek anders. In Irak zijn we primair voor de wederopbouw, in Uruzgan wordt er ook veel veel gevochten, zijn we daar onder druk van de Amerikanen (anders komen er financiele repercussies), en hebben onze voorgangers (de Amerikanen) er een zootje van gemaakt. In Irak namen we het over van de Britten, die de boel al behoorlijk onder controle had.

Irak en Uruzgan zijn niet te vergelijken
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_34642829
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja en de mensen spreken een andere taal.

als je naar verschillen gaat zoeken dan vind je die wel ja, maar feitelijk is het gewoon vrijwel hetzelfde imo
De mensen haten Westerlingen, ze zijn conservatiever dan de Taliban en zullen de Nederlanders als schietschijven zien. Het is daar veel gevaarlijker om een missie als deze uit te voeren. Wees pro-troops en ben tegen de missie.
pi_34642867
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

Precies, de CIA heeft destijds ook wapens geleverd aan Sadam Hoessein tijdens de Iran/Iraq oorlog, en de CIA heeft destijds wapens geleverd aan de Taliban, tijdens de Russische bezetting. Zou wel zuur zijn als een Nederlandse militair door een dergelijk wapen wordt gedood.
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 11:45:56 #88
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34642887
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:43 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

De mensen haten Westerlingen, ze zijn conservatiever dan de Taliban en zullen de Nederlanders als schietschijven zien. Het is daar veel gevaarlijker om een missie als deze uit te voeren. Wees pro-troops en ben tegen de missie.
hoeveel Amerikanen zijn er het afgelopen jaar in die specifieke omgeving omgekomen?
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:45 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Precies, de CIA heeft destijds ook wapens geleverd aan Sadam Hoessein tijdens de Iran/Iraq oorlog, en de CIA heeft destijds wapens geleverd aan de Taliban, tijdens de Russische bezetting. Zou wel zuur zijn als een Nederlandse militair door een dergelijk wapen wordt gedood.
jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, interessant ...
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 11:50:19 #89
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34642992
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:43 schreef SocialDisorder het volgende:
Nee, in Irak zijn de gevaren veel lager, zijn de voorwaarden aan onze deelneming anders,
waren
quote:
en is de insteek anders. In Irak zijn we primair voor de wederopbouw, in Uruzgan wordt er ook veel veel gevochten,
in Irak is incidenteel ook nog vrij stevig gevochten ... de Japanners waren daar primair voor wederopbouw, wij waren er voor het verzorgen van stabiliteit enzo
quote:
zijn we daar onder druk van de Amerikanen (anders komen er financiele repercussies),
ik geloof er geen woord van
quote:
en hebben onze voorgangers (de Amerikanen) er een zootje van gemaakt. In Irak namen we het over van de Britten, die de boel al behoorlijk onder controle had.
Irak namen we over van de Amerikanen
quote:
Irak en Uruzgan zijn niet te vergelijken
ik vind van wel.

het gaat hier om een gebied van wetteloosheid waar Nederlandse militairen in moeten gaan zitten om vrede en stabiliteit te brengen ... tuurlijk er wordt wat meer gevochten maar de Nederlanders zijn dan ook wat zwaarder bewapend.
pi_34643109
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:50 schreef sp3c het volgende:

het gaat hier om een gebied van wetteloosheid waar Nederlandse militairen in moeten gaan zitten om vrede en stabiliteit te brengen ... tuurlijk er wordt wat meer gevochten maar de Nederlanders zijn dan ook wat zwaarder bewapend.
Hoe is deze wetteloosheid ontstaan ? En kan dit zomaar opgelost worden met bijvoorbeeld een mandaat van 2 jaar ?
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 11:58:46 #91
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34643198
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:55 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Hoe is deze wetteloosheid ontstaan ? En kan dit zomaar opgelost worden met bijvoorbeeld een mandaat van 2 jaar ?
oorlog enzo en nee ik zie dit niet in 2 jaar afgehandeld worden, Bosnie duurde immers ook 10 jaar voor het ergens op begon te lijken en daar duurde de oorlog 3 jaar ofzo (itt tot 30 in Afghanistan) en was een veelvoud aan internationale troepen aanwezig (en veel minder lokale bevolking op een kleiner gebied) ik zou hier op zijn minst 10 jaar voor uittrekken misschien zelfs het dubbele

maar we kunnen best een opzetje maken, dit is geen Nederlandse operatie maar een NATO operatie het hoeft niet klaar te zijn als we weggaan zolang er maar een vervanger is
pi_34643268
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 11:58 schreef sp3c het volgende:

[..]

oorlog enzo en nee ik zie dit niet in 2 jaar afgehandeld worden, Bosnie duurde immers ook 10 jaar voor het ergens op begon te lijken en daar duurde de oorlog 3 jaar ofzo (itt tot 30 in Afghanistan) en was een veelvoud aan internationale troepen aanwezig (en veel minder lokale bevolking op een kleiner gebied) ik zou hier op zijn minst 10 jaar voor uittrekken misschien zelfs het dubbele

maar we kunnen best een opzetje maken, dit is geen Nederlandse operatie maar een NATO operatie het hoeft niet klaar te zijn als we weggaan zolang er maar een vervanger is
Voor die vervanging is al wat geregeld eigenlijk ? Nu staan anderen ook al niet echt te trappelen. En wat als het supergevaarlijk blijkt te zijn met een hele hoop gesneuvelde Nederlanders (ik hoop van niet trouwens), in hoeverre is er dan na 2 jaar, bereidheid de Nederlanders te vervangen ?
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 12:18:52 #93
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34643727
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 12:01 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Voor die vervanging is al wat geregeld eigenlijk ? Nu staan anderen ook al niet echt te trappelen. En wat als het supergevaarlijk blijkt te zijn met een hele hoop gesneuvelde Nederlanders (ik hoop van niet trouwens), in hoeverre is er dan na 2 jaar, bereidheid de Nederlanders te vervangen ?
de huidige bezetting is nog niet eens geregeld
ik denk niet dat er uberhaupt al aan vervanging wordt gedacht het is iig nog niet geregeld, als er niemand gevonden wordt dan zullen de Amerikanen de Bulgaren of Roemenen waarschijnlijk wel een paar 100 miljoen dollar toeschijven dan worden die militairen meteen op het vliegtuig gezet

maar dat is ons probleem niet het is niet zo dat we net zoals in Srebrenica afhankelijk zijn van verschillende partijen om het gebied uit te komen, als het mandaat afloopt dan stappen de Nederlanders gewoon in de auto en rijden ze weg dan heeft het aan ons iig niet gelegen.
pi_34644090
Ons probleem niet ? Als je er naartoe gaat voor pakhembeet 2 jaar om stabiliteit etc. te creeren, dan kun je zonder adequate opvolging toch niet zomaar na 2 jaar die mensen weer aan hun lot overlaten ?
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 12:47:34 #95
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34644396
daar moet de NATO voor zorgen
pi_34644454
quote:
Op dinsdag 31 januari 2006 12:47 schreef sp3c het volgende:
daar moet de NATO voor zorgen
Dan moet je toch als Nederland voordat je er aan begint, hiervoor garanties eisen ?
  Moderator dinsdag 31 januari 2006 @ 12:54:57 #97
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_34644551
er is een garantie is dat de NATO het overneemt wie dat doet is voor ons verder niet zo van belang ... dan kun je 2 jaar van te voren eisen dat er een specifiek land genoemd wordt maar voor hetzelfde geld is daar tegen die tijd een andere regering die dit helemaal niet zo'n goed plan vind en zit je met een nog groter probleem.

dan krijg je waar wij nu ook last van hebben dat er gewoon niet gezocht wordt naar een ander land om het te doen omdat Nederland al gezegd zou hebben het te willen doen
  dinsdag 31 januari 2006 @ 13:02:10 #98
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_34644600
Het laatste nieuws:
quote:
Tweede Kamer zwaar onder druk gezet

Van onze verslaggevers Theo Koelé, Marc Peeperkorn

DEN HAAG - Drie dagen voor het beslissende Kamerdebat staat Nederland onder massieve internationale druk om troepen te sturen naar de Afghaanse provincie Uruzgan. Topmensen van de VN, NAVO en EU waarschuwden maandag voor de gevolgen van een negatief besluit.

Secretaris-generaal Annan van de VN zei na een bliksembezoek aan premier Balkenende dat Nederland ‘problemen op de grond creëert’ als het niet wil deelnemen aan de internationale stabilisatiemacht in zuidelijk Afghanistan. Nederlandse troepen moeten onder meer zorgen voor de veiligheid van VN-personeel. ‘Anders kunnen sommige taken niet worden uitgevoerd.’

De hoogste NAVO-militair, de Amerikaanse generaal Jones, zei dat de stabilisatiemacht ‘de Nederlandse bijdrage hard nodig heeft’. Jones, die maandag tijdens een hoorzitting van de Tweede Kamer als enige achter gesloten deuren werd ondervraagd, zei dat de NAVO geen alternatief heeft om op terug te vallen als Nederland onverhoopt afhaakt.

NAVO-secretaris-generaal De Hoop Scheffer ging in de International Herald Tribune een stap verder. ‘Je kunt niet zeggen: sorry, het is te gevaarlijk, we gaan niet. Dat pik ik niet. Waar heb je dan strijdkrachten voor?’ Hij wees op de noodzakelijke solidariteit in het Atlantisch bondgenootschap.

Ook de speciale afgezant van de EU in Afghanistan, Vendrell, zei dat het niet aangaat om alleen maar troepen te sturen naar relatief veilige gebieden. ‘Dat betekent schade voor de reputatie van de EU.’ De invloed van de EU op het wereldtoneel zal verminderen, stelde Vendrell tijdens de hoorzitting.

Ook de reputatie van Nederland staat op het spel, betoogde generaal b.d. Van Kappen, voormalig adviseur van VN-chef Annan. Van Kappen noemde het tijdens de meer dan twaalf uur durende hoorzitting naïef te denken dat een Nederlands nee zonder gevolgen blijft. Nederland zal minder serieus worden genomen in organisaties als de NAVO en de VN.

De Australische minister van Buitenlandse Zaken Downer beloofde minister Kamp van Defensie 400 militairen ter ondersteuning van de Nederlanders. Bij een negatief besluit zou de Australische bijdrage op de tocht kunnen komen te staan. ‘We hebben er lang over nagedacht, maar we hebben alle vertrouwen in de professionaliteit van de Nederlandse militairen.’

Ook Afghaanse politici drongen aan op de komst van Nederlanders naar Uruzgan. Een onlangs gekozen parlementariër uit deze provincie zei dankbaar te zijn als Nederland ‘onpartijdige hulp’ biedt in de strijd tegen terrorisme. Volgens een collega-parlementslid hebben Amerikaanse militairen met hun harde aanpak kwaad bloed gezet.

Het CDA-Kamerlid Ormel omschreef het verzoek van de Afghanen als ‘een schreeuw om hulp’. Van Baalen (VVD): ‘Je moet wel een hart van ijs hebben om daar niet door geroerd te worden’.

Bron: De Volkskrant
quote:
Reportage

Kamer wijdt marathonzitting aan riskante missie

Van onze verslaggevers Theo Koelé, Marc Peeperkorn

DEN HAAG - ‘99 Procent van de Afghanen wil samenwerken, 1 procent niet. Maar die ene procent is wel levensbedreigend’, viel maandag te horen tijdens een hoorzitting van de Tweede Kamer.

Het sturen van Nederlandse militairen naar de Afghaanse provincie Uruzgan is geen kwestie van charitas, maar van welbegrepen eigenbelang. ‘Terrorisme is internationaal. Als Afghanistan weer een vrijhaven voor terroristen wordt, slaat dat terug op ons allemaal’, waarschuwt de Afghaanse minister van Defensie Wardak.

Zijn voormalig collega van Financiën Ghani haalt nog een ‘nationaal belang’ aan om de Tweede Kamer te overtuigen van het nut van de missie: heroïne. Wil Europa niet overspoeld worden met deze spotgoedkope hard drug – Ghani: ‘minder dan de prijs van een cappuccino in Amsterdam’ – dan is het hoog tijd met internationaal machtsvertoon de drugsbaronnen uit Uruzgan te verjagen.

Veertien uur trok de Kamer er maandag voor uit om een 25-tal betrokkenen en deskundigen te horen over het sturen van 1200 Nederlandse manschappen naar Uruzgan. Ter voorbereiding op het debat van donderdag, als de Kamer moet beslissen over wat nu al de gevaarlijkste militaire missie sinds Korea (’50-’53) wordt genoemd.

Minister Wardak vindt dat die risico’s niet overdreven moeten worden. ‘De vijand is niet echt sterk’, weet hij. Het Nederlandse kabinet schat de harde kern van Talibanstrijders op maximaal 350 man. Wardak: ‘We kunnen alleen niet genoeg aandacht aan ze besteden.’

Als de Nederlandse manschappen met in hun kielzog een paar honderd Australiërs arriveren, is dat probleem volgens Wardak uit de wereld. ‘De internationale ISAF-troepenmacht in Uruzgan is dan tien keer zo groot als nu. Dat zal de vijand afschrikken om drastische acties te ondernemen.’

De situatie is al verbeterd, verzekert ook minister van Buitenlandse Zaken Abdullah. Afghanistan is volgens hem een succesverhaal. ‘De enige vraag is of het verhaal ook een succesvol einde krijgt.’

Juist daarom is Nederlandse deelname aan de NAVO-missie onmisbaar, benadrukken drie speciaal voor de hoorzitting ingevlogen parlementariërs uit Uruzgan. ‘Laat ons niet vallen’, luidt de indringende oproep van parlementariër Khaleeq. ‘Dan geef ik u mijn woord dat ook wij zullen strijden tegen terrorisme en de papaverteelt.’ Om zijn goede bedoelingen te onderstrepen, wenst Khaleeq koningin Beatrix een lang en gelukkig leven toe. CDA-Kamerlid De Haan – voorzitter van de hoorzitting – wordt door hem gefêteerd op een traditionele Afghaanse mantel met bijpassend hoofddeksel.

Voormalig ISAF-commandant Py twijfelt evenmin aan een goede afloop van de missie. ‘Ik zal nooit vergeten hoe Nederlandse Apaches in 2004 een einde maakten aan de raketaanvallen op Kabul’, houdt de Franse luitenant-generaal de Kamerleden voor. ‘De NAVO heeft geen andere keuze dan succes. Onze aanpak in Afghanistan werkt.’

Freelance journalist Karskens hoort het vol ongeloof aan. Begin januari verbleef hij in Uruzgan en hij snapt niet dat de Kamer in dat ‘levensgevaarlijke gebied’ Nederlandse mensenlevens op het spel wil zetten. ‘Ik heb daar een week rondgereisd met vijftig lijfwachten’, vertelt hij de Kamerleden. ‘Als u vindt dat de militairen keihard Talibanstrijders moeten aanpakken, is Uruzgan een buitenkansje. Voor wederopbouw kunt u beter een andere regio kiezen.’

Ook ontwikkelingswerker Oosterkamp tempert de verwachtingen. Het irrigatieproject in Zuid-Afghanistan waar hij aan meewerkte, werd abrupt stopgezet nadat de Taliban tien van zijn collega's vermoordden. Militairen zullen bomaanslagen ‘aan den lijve ondervinden’, voorspelt Oosterkamp. ‘99 Procent van de Afghanen wil samenwerken, 1 procent niet. Maar die ene procent is wel levensbedreigend.’

quote:
Interview

‘Nederlanders moeten Afghaanse tradities respecteren’

Van onze verslaggever Cor Speksnijder

DEN HAAG - Bij de hoorzitting die de Tweede Kamer maandag hield over de militaire missie naar Afghanistan, waren ook parlementsleden uit dat land. Suna Nilofar vertelt waarom de Nederlanders moeten komen.

Als Nederland besluit geen militairen naar Uruzgan te sturen, zou dat een grote teleurstelling zijn voor de bevolking van deze Afghaanse provincie. ‘De mensen hebben behoefte aan vrede, veiligheid en betere voorzieningen. Het zou frustrerend zijn als Nederland nee zou zeggen. In bijna alle Afghaanse provincies zijn positieve veranderingen waar te nemen, behalve in Uruzgan. Wij hopen dat de Nederlandse militairen ook daar positieve verandering brengen.’

Suna Nilofar is Afghaans parlementslid, afkomstig uit Uruzgan. Twee weken geleden ontving ze een uitnodiging van de Nederlandse ambassade in Kabul om eens te komen praten. Daar werd haar gevraagd of ze bereid was naar Den Haag te reizen om het Nederlandse parlement in te lichten over de situatie in haar provincie.

Samen met twee collega’s verscheen zij gisteren op de hoorzitting van de Kamercommissies van Buitenlandse Zaken en Defensie over het voornemen troepen te sturen naar Zuid-Afghanistan. Na dat optreden legt ze in een Haags hotel nog eens uit waarom Nederland volgens haar moet instemmen met deze missie.

Uruzgan, een van de armste provincies van een van de armste landen ter wereld, snakt naar vooruitgang. Nilofar: ‘Neem het onderwijs: er is in Uruzgan een lyceum voor meisjes, maar er zijn maar drie klassen omdat er onvoldoende vrouwelijke leerkrachten zijn. In de provincie wonen veel ongeletterde jongeren die onderwijs nodig hebben. Zij zijn ontvankelijk voor de propaganda van de Taliban. Als zij scholing krijgen, kunnen ze daar beter weerstand aan bieden.’

Het is toch niet de hele bevolking die uitziet naar de komst van de Nederlanders? De fundamentalistische Taliban heeft immers ook een zekere aanhang in Uruzgan?

‘De Taliban maken gebruik van een noodsituatie. Kinderen die in Uruzgan niet naar school kunnen, worden naar madrassa’s (religieuze scholen) in Pakistan gestuurd. Daar worden ze opgeleid tot terrorist en ze komen terug om aanslagen te plegen. Voor een paar dollar doen die jongens alles.’

Dat betekent dat de Nederlandse troepen gevaar lopen.

‘Het is nu veiliger dan een jaar geleden. Ontwikkelde mensen plegen geen aanslagen. Onlangs is nog een zelfmoordactie verhinderd; een jongen werd opgepakt nadat zijn plan was uitgelekt. De bevolking wil dat soort acties niet.’

Waar moeten de Nederlanders vooral voor uitkijken?

‘Ze moeten oppassen dat ze geen haat bij de bevolking kweken. Ze moeten respect tonen voor de religieuze waarden en tradities van het land. Bijvoorbeeld: niet onaangekondigd midden in de nacht huiszoekingen doen. De bevolking heeft genoeg van dergelijke acties, die de Amerikanen nogal eens uitvoerden op basis van verkeerde informatie. Als zij dachten een lid van Al Qa’ida op het spoor te zijn en ze konden hem niet vinden, dan volgde een bombardement. Dat soort dingen moeten de Nederlanders niet doen.’

Accepteren de bewoners van de provincie Uruzgan gezag van buitenaf?

‘Als buitenlandse troepen komen om bij te dragen aan ontwikkeling en niet om oorlog te voeren, dan wel. Ze accepteren niet dat verdachten spoorloos verdwijnen, zonder dat de familie wordt geïnformeerd.’

Minister Bot van Buitenlandse Zaken wil dat de gouverneur van Uruzgan, Jan Mohammad Khan, wordt ontslagen omdat hij zich schuldig zou maken aan machtsmisbruik en drugshandel. Heeft u daar begrip voor?

‘Ja. Maar dat neemt niet weg dat de gouverneur grote steun geniet onder de bevolking. Hij heeft zijn best gedaan voor de aanleg van wegen en van elektriciteit. Hij heeft zich ingespannen om iemand vrij te krijgen die er door de Amerikanen ten onrechte van was beschuldigd lid te zijn van Al Qa’ida.’

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_34644722
Ik denk dat Nederland goed werk kan doen in Afghanistan en ik ben daarom van mening dat we moeten gaan. Dat het gevaarlijk is vind ik geen argument. Wellicht dat er geschoten gaat worden, maar daar zijn ze voor opgeleid en als je daar geen zin in hebt had je niet het leger in moeten gaan, zo simpel is het.
Wat ik in deze hele discussie niet snap is waarom Nederland zo'n verschrikkelijk belangrijke rol krijgt toebedeeld. Waarom hangt alles van Nederland af en niet van bijvoorbeeld Denemarken, Noorwegen, Tsjechië of Canada ofzo? Nederland loopt vaak voorop mee met belangrijke internationale missies, dan is het toch niet meer dan redelijk dat andere landen die rol ook eens op zich nemen?
Waarom zou Nederland worden gestraft als de missie niet doorgaat en andere landen niet? Ik vind het een krom geheel.
A mind with a heart of it's own
pi_34644849
mooi dat de australische pm ook troepen gaat sturen om mee te helpen.

verder wordt er zo tegemoet gekomen aan 1 van de eisen van de lpf.

(nu nog de andere een geldelijke bijdrage)
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')