Je kan er vanalles van of over vinden, over de leer, de politiek, de mensen, zonder dat het gehinderd wordt door een definitie of anderzins omlijnd begrip dat 'islam' heet. Terwijl het ondanks die ongrijpbaarheid wel lekker benoembaar is en iets aanduidt.quote:Op woensdag 25 januari 2006 10:56 schreef Iblardi het volgende:
Waarom wordt zoveel hier direct teruggebracht tot een discussie over de Islam?
In NWS was het dan ook een periode een stuk heviger.quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:23 schreef du_ke het volgende:
Tja als het over moslims gaat zijn de grenzen hier op Fok helaas al behoorlijk opgerekt. Vooral in POL helaas in NWS let men er meer op...
Sigme, jij bent toch ook joods? Niet naar de Klaagbaak gaan.quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:25 schreef sigme het volgende:
[..]
Je kan er vanalles van of over vinden, over de leer, de politiek, de mensen, zonder dat het gehinderd wordt door een definitie of anderzins omlijnd begrip dat 'islam' heet. Terwijl het ondanks die ongrijpbaarheid wel lekker benoembaar is en iets aanduidt.
Omdat 'de' islam niet bestaat is het vrij voor iedere beschuldiging en interpretatie. Net als 'de' joden, die dan ook met regelmaat ter sprake komen.
Ik heb een doctrine, Iblardi, en die is fok!=POL. Tegenwoordig heb ik mijn horizon verruimd met NWS, maar daar laat ik het bij. Uit verveling kijk ik wel eens rond, van de klaagbaak weet ik wel ongeveer wat het is. Als ik mijn blikveld weer verder ga verruimen zal het niet die kant op zijn.quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:28 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Sigme, jij bent toch ook joods? Niet naar de Klaagbaak gaan.
Ps. Heb jij ook op zo'n joodse school gezeten?
Hm, dat is prettig. Ze zijn vaak niet zo leuk: erg sober, erg streng, jongens en meisjes strikt gescheiden, bedenkte kleding verplicht, parfum en make-up verboden, veel spelletjes verboden, hardop lachen verboden.quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:34 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb een doctrine, Iblardi, en die is fok!=POL. Tegenwoordig heb ik mijn horizon verruimd met NWS, maar daar laat ik het bij. Uit verveling kijk ik wel eens rond, van de klaagbaak weet ik wel ongeveer wat het is. Als ik mijn blikveld weer verder ga verruimen zal het niet die kant op zijn.
Ik heb op vele scholen gezeten, maar geen joodse.
WFL gaat over filosofie en levensbeschouwing, POL over ideeën, NWS over gebeurtenissen en KLB over mensen. Volgens mij is het spectrum overal wel gelijk.quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:38 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Hm, dat is prettig. Ze zijn vaak niet zo leuk: erg sober, erg streng, jongens en meisjes strikt gescheiden, bedenkte kleding verplicht, parfum en make-up verboden, veel spelletjes verboden, hardop lachen verboden.
Is er zo'n verschil in meningenspectrum tussen de verschillende .... eh, hoe heten die dingen? Tussenkopjes? Als in Politiek en Nieuws en Klaagbaak.
Ik meen dat het subfora genoemd worden. Ja, er is nogal verschil. Niet eens zozeer in de meningen maar in de groep 'vaste users', waarbij volgens mij de leeftijd en de serieusheid van de users per subforum erg verschilt.quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:38 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Is er zo'n verschil in meningenspectrum tussen de verschillende .... eh, hoe heten die dingen? Tussenkopjes? Als in Politiek en Nieuws en Klaagbaak.
Vertel?quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:28 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
In NWS was het dan ook een periode een stuk heviger.![]()
Dan moet je vooral niet naar een boeddhistisch land gaanquote:Op woensdag 25 januari 2006 11:20 schreef Iblardi het volgende:
Jezus, wat is dat?
Dit gaat mij echt vijf stappen te ver: Acceptatie buitenlanders
Ik kan daar niet naar kijken zonder misselijk te worden, zo'n hakenkruis.
Dat heeft iets te maken met dat 'andere' forum, gene zijde, wat een deel van de fokbannelingen heeft opgericht / naar is uitgeweken, na de Grote Zuivering.quote:
Daar is het doel achter het gebruik van de swastika iets andersquote:Op woensdag 25 januari 2006 11:46 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dan moet je vooral niet naar een boeddhistisch land gaan.
Tsjah, wat valt er te zeggen? Ik heb de indruk dat het in NWS wat dat betreft een in ieder geval tijdje geleden een stuk meer losging dan hier. Maar goed, ik bekijk het dan ook minder door een groen-linksige bril, wat mogelijk tot een andere werkelijkheidsbeleving leidt.quote:
Nee, dat weet ik. Wellicht zou er dan gewenning optreden.quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:46 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dan moet je vooral niet naar een boeddhistisch land gaan.
Ik weet niet wat voor plaatje er stond maar een swasika is een swastika.quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:48 schreef du_ke het volgende:
Daar is het doel achter het gebruik van de swastika iets anders. En ik dacht dat het meer om hindoeistische landen ging.
Zien! Zien!quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Dat heeft iets te maken met dat 'andere' forum, gene zijde, wat een deel van de fokbannelingen heeft opgericht / naar is uitgeweken, na de Grote Zuivering.
Floripas is er wel eens geweest, aan gene zijde, dat was heftig.
Ik kwam er ook wel, maar ben afgehaakt inmiddels.
draait ie daar ook niet de andere kant op?quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Daar is het doel achter het gebruik van de swastika iets anders. En ik dacht dat het meer om hindoeistische landen ging.
Ik snap niet waarom je zo misselijk wordt van een swastika. In het Westen is dat logo inderdaad gekoppeld aan het nazisme en kleeft er daardoor een wrange smaak aan maar het symbool heeft in feite helemaal niets met het nazisme te maken.quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:49 schreef Iblardi het volgende:
Nee, dat weet ik. Wellicht zou er dan gewenning optreden.
Maar voor hakenkruizen heb ik nog net niet een Clockwork Orange-achtige reflex van Pavlov aangeleerd gekregen.
De A in Islam was vervangen door een hakenkruis aan de onderkant van een weinig symphatiek en opruiend pamflet.quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:50 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor plaatje er stond maar een swasika is een swastika.
In het Boeddhisme komt het ook voor.
Ik kan het je van harte afraden. Het is een stel verzuuurde figuren die fok op een bepaald moment afzweerden maar nog wel dagelijks zwaar mee leesden totaan de onzin in deze slowchat reeks aan toe. Begin er echt niet aan. Grote lappen onleesbare tekst die er steeds weer op neer komen dat ze zelf geen vlieg kwaad doen en dat fok de duivel is.quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:50 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Zien! Zien!
Was het er zo erg dat jij wegging? Waren het jodenhaters?
Herken ik trouwens correct een snufje Floripas onder jouw naam?
Dit is Floripas' naamtopic.quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:50 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Zien! Zien!
Was het er zo erg dat jij wegging? Waren het jodenhaters?
Herken ik trouwens correct een snufje Floripas onder jouw naam?
Er zijn dan ook vergelijkingen te maken tussen sommige moslims en het nazisme.quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:57 schreef du_ke het volgende:
De A in Islam was vervangen door een hakenkruis aan de onderkant van een weinig symphatiek en opruiend pamflet.
Tja je kan er in meegaan maar ik ga er vanuit dat het plaatje niet voor niets is verwijderdquote:Op woensdag 25 januari 2006 12:00 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Er zijn dan ook vergelijkingen te maken tussen sommige moslims en het nazisme.
http://www.planet.nl/plan(...)tid=676186/sc=6e173c
http://frontpage.fok.nl/nieuws/61582
Welke opmerking? En waarom denk je dat ik iets ironisch opgevat heb?quote:Op woensdag 25 januari 2006 11:54 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Hmm, sigme, vatte jij mijn opmerking op als zijnde ironisch?
Ik zeg ook niet dat het plaatje er had moeten blijven staan eerder was ik verbaasd over de reactie van Iblardi over het misselijk worden na het zien van een swastika.quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:01 schreef du_ke het volgende:
Tja je kan er in meegaan maar ik ga er vanuit dat het plaatje niet voor niets is verwijderd.
In een enkel geval zijn die vergelijkingen steekhoudend; maar door de zeer brede term 'moslims' en nazisme maar makkelijk op één hoop te gooien, veroordeel je ten onrechte heel veel mensen tegelijk. Anti-semitisme onder moslims is zeker zorgelijk, maar dat zal je nooit oplossen door parallellen te trekken met het nazisme. Daarmee plak je eerder moslims een etiket op,en dat is bepaaldelijk geen oplossingquote:Op woensdag 25 januari 2006 12:00 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Er zijn dan ook vergelijkingen te maken tussen sommige moslims en het nazisme.
http://www.planet.nl/plan(...)tid=676186/sc=6e173c
http://frontpage.fok.nl/nieuws/61582
Maar ja het is zo makkelijk he?quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:10 schreef Reya het volgende:
[..]
In een enkel geval zijn die vergelijkingen steekhoudend; maar door de zeer brede term 'moslims' en nazisme maar makkelijk op één hoop te gooien, veroordeel je ten onrechte heel veel mensen tegelijk. Anti-semitisme onder moslims is zeker zorgelijk, maar dat zal je nooit oplossen door parallellen te trekken met het nazisme. Daarmee plak je eerder moslims een etiket op,en dat is bepaaldelijk geen oplossing![]()
http://www.nos.nl/nos/artikelen/2006/01/art0000100605FF.htmlquote:25 Januari 2006 11:25
Actie tegen ruimtegebrek op school
UTRECHT Op de Daltonschool in Utrecht hebben ouders vanochtend actie gevoerd tegen ruimtegebrek. Ze eisen dat de gemeente zorgt voor noodlokalen, omdat de lokalen overvol zitten. Sommige kinderen krijgen les op de gang en de docenten hebben geen eigen ruimte.
Het ruimtegebrek op scholen is volgens de Algemene Onderwijsbond een landelijk probleem. Tien jaar geleden is er een geboortegolf geweest en de gemeenten hebben daar niet goed op gereageerd.
De gemeenten krijgen geld van het Rijk voor het onderwijs, maar gebruiken dat volgens de AOb te weinig voor de bouw van nieuwe lokalen en scholen.
Ik heb veel familie verloren in de holocaust. Die kende ik zelf (natuurlijk) niet, maar er is eindeloos over gepraat en gepraat en gepraat in mijn familie. Het heeft wellicht een ander lading voor mij dan voor jou, maar buiten geschiedenisboeken ("Dat is de Tuivel, kind, kijk er goed naar") had ik nog nooit een hakenkruis "in het wild" gezien.quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:05 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het plaatje er had moeten blijven staan eerder was ik verbaasd over de reactie van Iblardi over het misselijk worden na het zien van een swastika.
Ik heb ook nergens gezegd dat alle moslims overeenkomsten vertonen met het nazisme. Dat zou ook wel belachelijk zijn.quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:10 schreef Reya het volgende:
In een enkel geval zijn die vergelijkingen steekhoudend; maar door de zeer brede term 'moslims' en nazisme maar makkelijk op één hoop te gooien, veroordeel je ten onrechte heel veel mensen tegelijk. Anti-semitisme onder moslims is zeker zorgelijk, maar dat zal je nooit oplossen door parallellen te trekken met het nazisme. Daarmee plak je eerder moslims een etiket op,en dat is bepaaldelijk geen oplossing![]()
Oh ja, het was ook geenszins bedoeld als opruiend. Ik merk nu eigenlijk pas hoe gevoelig deze kwesties hier liggen.quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:05 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het plaatje er had moeten blijven staan eerder was ik verbaasd over de reactie van Iblardi over het misselijk worden na het zien van een swastika.
Hoe opent zo'n (potentieel) opruiende thread dan kan je deze dingen verwachten.
Het is enorm makkelijk, maar het is tegelijkertijd ook enorm onrechtvaardig en zal waarschijnlijk snel voor sociale spanningen zorgen. Een cultuur die zichzelf 'beschaafd' noemt zou dat niet moeten willenquote:
Oei, oei, oei, wat een onprettige mensen, al zie ik daar een Floripas die ik ook niet ken uit het echtquote:Op woensdag 25 januari 2006 11:59 schreef sigme het volgende:
[..]
Dit is Floripas' naamtopic.
Dit het mijne
Dit het lokale politieke subforum
Ze is nu bezig met een editie en een vertaling. Heeft ze daarover verteld? Er gebeuren de gekste dingen in die tekst.quote:Ja, dat is Floripas' werk, niet eens een vertaalopdracht, gewoon door haar voorgesteld & door mij aangenomen. Ben er blij mee.
Ik denk dat die beschaving helaas maar een heeeeeel dun laagje is bij velen.quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:18 schreef Reya het volgende:
[..]
Het is enorm makkelijk, maar het is tegelijkertijd ook enorm onrechtvaardig en zal waarschijnlijk snel voor sociale spanningen zorgen. Een cultuur die zichzelf 'beschaafd' noemt zou dat niet moeten willen![]()
Ik heb altijd al wel gepost in POL; een combinatie van interesse en studiegebied. Als je vrijwel dagelijks bezig bent met zaken als staatsinrichting en internationale betrekkingen krijg je vanzelf de neiging er ook over te willen discussieren. Althans, dat is bij mij zoquote:Op woensdag 25 januari 2006 12:13 schreef sigme het volgende:
Wat heeft jou naar POL gelokt, Reya?
Dat de holocaust voor jou een andere lading heeft dan voor mij begrijp ik.quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:15 schreef Iblardi het volgende:
Ik heb veel familie verloren in de holocaust. Die kende ik zelf (natuurlijk) niet, maar er is eindeloos over gepraat en gepraat en gepraat in mijn familie. Het heeft wellicht een ander lading voor mij dan voor jou, maar buiten geschiedenisboeken ("Dat is de Tuivel, kind, kijk er goed naar") had ik nog nooit een hakenkruis "in het wild" gezien.
Dat komt een mooi eind in de richtingquote:Op woensdag 25 januari 2006 12:22 schreef Iblardi het volgende:
Maar leg mij nog eens uit, o leerschool Fok!
Je hebt dus vrijheid van meningsuiting in alles.
Behalve nazi zijn en holocaustontkenning en doodsbedreigingen?
Nou, ik vind het wel gebruik/misbruik maken van een zo krachtig symbool dat het een shockreactie oplevert.quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:23 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat de holocaust voor jou een andere lading heeft dan voor mij begrijp ik.
Maar zo'n plaatje wat gepost werd is toch ook geen hakenkruis "in het wild"?
Daarom moet je gewoon een harde huid hebben hier op Fok daarnaast zijn het "slechts" posts en zijn uitspraken van die idioot uit Iran een stuk zorgelijker.quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:17 schreef Iblardi het volgende:
Oh ja, het was ook geenszins bedoeld als opruiend. Ik merk nu eigenlijk pas hoe gevoelig deze kwesties hier liggen.![]()
Alsof ik naar de sjoel ga met een McBacon....
Ja, maar in Iran ga ik niet wonen, en met die gek wel...quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:27 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Daarom moet je gewoon een harde huid hebben hier op Fok daarnaast zijn het "slechts" posts en zijn uitspraken van die idioot uit Iran een stuk zorgelijker.
Vrijheid van meningsuiting is zoals je weet niet absoluut, en fok is niet openbaar, dus stelt fok er eigen grenzen aan. Doodsbedreigen worden bestraft met ban, racisme, anti-semitisme, holocaustontkenning etc net hoe de pet van de MOD / FA staat. Ook afhankelijk van de bijgeleverde argumentatie, het subforum, het topic, de bekendheid met de user.quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:22 schreef Iblardi het volgende:
Maar leg mij nog eens uit, o leerschool Fok!
Je hebt dus vrijheid van meningsuiting in alles.
Behalve nazi zijn en holocaustontkenning en doodsbedreigingen?
Maar die user is geen president van een land. Daarnaast is het plaatje verwijderd dus je hoeft niet meer te schrikkenquote:Op woensdag 25 januari 2006 12:29 schreef Iblardi het volgende:
Ja, maar in Iran ga ik niet wonen, en met die gek wel...
Mwah van posts of fok schrik ik eigenlijk niet zo snel. Verwerpelijk zijn sommige posts wel maar dat is iets anders.quote:Ik weet het wel, maar ik schrok gewoon. Heb jij dat nog nooit gehad?
Ik heb gisteren een nieuw woord geleerd uit de krant: Orwelliaans.quote:Op woensdag 25 januari 2006 12:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Vrijheid van meningsuiting is zoals je weet niet absoluut, en fok is niet openbaar, dus stelt fok er eigen grenzen aan. Doodsbedreigen worden bestraft met ban, racisme, anti-semitisme, holocaustontkenning etc net hoe de pet van de MOD / FA staat. Ook afhankelijk van de bijgeleverde argumentatie, het subforum, het topic, de bekendheid met de user.
Sommigen noemen dat 'onvrijheid van meningsuiting' , of 'meergelijkheid', waarin de ene user 'meergelijk' is dan de andere. En dat is ook zo, en zo hoort het ook.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |