ik weet niet of je het nu over mij hebt, maar het gaat mij niet zozeer om of deze "heilige" boeken hetzelfde zijn, maar om de discussie tussen getuige van jehova en een moslim.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:25 schreef Mr.Spock het volgende:Heeft de topicstarter uberhaubt de betreffende heilige boeken gelezen?
Ik namelijk wel, en de strekking dat ze hetzelfde zijn is geen derde topicdeel waard.
bookmarkquote:Op vrijdag 20 januari 2006 23:26 schreef Alicey het volgende:
* Alicey doet ook maar een tvp.
Maar dat hebben jullie niet gezien he?
Tegenstrijdigheden zoeken in heilige boeken is zo 2005quote:Op zaterdag 21 januari 2006 01:03 schreef STORMSEEKER het volgende:
Wow, waar heb je dat topic vandaan!? Ik ben toen begonnen met beantwoorden, maar heb het nooit gepost. Ik heb gelukkig de .doc nog bewaard! Maar ik ben nog niet klaar, het is zo enorm veel.
Dus nog ff geduld.
Wat tegenstrijdigheden koran betreft, daar heb ik denk ik ook wat meer tjd voor nodig.
Jullie zien het wel verschijnen als ik iets heb.
En op wie heb jij gewed?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:05 schreef het_fokschaap het volgende:
Triggershot vs. Stormseeker
Place your bets please
Stormseeker moet nog terugkomen op de zaken in de post op de volgende link:
God, Allah, en Jehova zijn een (2)
en Stormseeker zou nog tegenstrijdigheden melden uit de Koran
als er nog open eindjes zijn waar Triggershot aan moet voldoen dan graag in dit topic posten
Storm ?
omg een fok! boekwerkquote:Op zaterdag 21 januari 2006 01:05 schreef STORMSEEKER het volgende:
Err, zit er een tekenlimiet op een FOK!-post? Ik zit namelijk al op de 18.201 tekens (inclusief spaties)
![]()
The Mother Of All Posts.![]()
Ik heb de NWV, de KJV, Young’s Literal Translation, Webster, Basic English en de GNB bekeken en hoewel het lijkt dat het een fout is, lijkt het er erg op dat ze gewoonlijk 2000 bevatte, maar maximaal 3000 kon bevatten. Maar dit is inderdaad niet geheel zeker.quote:1 Koningen 7:26 blz. 288 �Zij had een inhoud van tweeduizend bath�
Vergelijk eens met 2 Kronieken 4:5 blz. 362 �Zij had een inhoud van drieduizend bath�
Hierdoor werd de mens geen ouderdomslimiet gesteld. Het was een goddelijke verordening dat de goddeloze mensenwereld tot aan de wereldomvattende Vloed nog slechts 120 jaar zou bestaan. Deze goddelijke verordening werd derhalve in 1536 A.M. of 2490 v.G.T. bekendgemaakt. Dit betekende dat toentertijd de „tijd van het einde” voor die goddeloze wereld uit Noachs dagen was begonnen.quote:Genesis 6:3 blz. 4�Mijn geest zal niet altoos in de mens blijven,�, zijn dagen zullen honderd twintig jaar zijn�
Vergelijk eens met Genesis 9:29 blz. 7�zo waren al de dagen van Noach negenhonderd vijftig jaar�
Hij zou volledig in zijn recht zijn geweest als hij hen meteen had terechtgesteld. God had de eerste mens immers gewaarschuwd. Op de dag dat Adam zondigde, riep God de overtreders ter verantwoording en sprak het doodvonnis uit. Juridisch stierven Adam en Eva op die dag. Toch liet onze lankmoedige Schepper Adam 930 jaar leven. God had goede redenen om lankmoedig, of langzaam tot toorn, te zijn in dit geval. Als hij die opstandelingen direct had terechtgesteld, zou dat geen antwoord hebben verschaft op de (onuitgesproken) schimpscheut van de Duivel dat het Jehovah God niet toekomt aanbeden te worden en dat hij geen menselijke dienstknechten kan hebben die ongeacht de omstandigheden hun rechtschapenheid aan hem bewaren. Er zouden bovendien nog meer vragen onbeantwoord zijn gebleven, zoals: Wiens fout was het dat Adam en Eva zondigden? Had God hen eerst geschapen met zo weinig morele kracht dat zij geen weerstand konden bieden aan verleiding om hen dan vervolgens te straffen omdat zij te kort waren geschoten? Het antwoord op dit alles blijkt duidelijk uit het verslag dat wij aantreffen in het boek Job, de hoofdstukken 1 en 2. Door toe te staan dat het mensenras toenam, bood Jehovah mensen de gelegenheid te bewijzen dat Satans beschuldigingen onwaar waren.quote:Genesis 2:17 blz. 2�maar van de boom van kennis van goed en kwaad, daarvan zult gij niet eten, want ten dage, dat gij daarvan eet, zult gij voorzeker sterven�
vergelijk eens met Genesis 5:5 blz. 4�zo waren al de dagen van Adam, die hij geleefd heeft, negenhonderd dertig jaar�
Bedenk echter dat hij niet leed wegens eventuele eigen zonden. „Christus heeft voor u geleden,” zegt Petrus, „u een model nalatend opdat gij nauwkeurig in zijn voetstappen zoudt treden. Hij heeft geen zonde begaan, noch werd er bedrog in zijn mond gevonden. Hijzelf heeft in zijn eigen lichaam onze zonden gedragen aan de paal, opdat het voor ons met de zonden afgedaan zou zijn en wij voor rechtvaardigheid zouden leven. En ’door zijn striemen zijt gij gezond gemaakt’” (1 Petrus 2:21, 22, 24). Eens doolden wij allemaal in zonde, „verdwaald als schapen” (1 Petrus 2:25). Maar door bemiddeling van Jezus voorzag Jehovah in verlossing uit onze zondige toestand. Hij liet Jezus onze dwaling „ontmoeten”, zodat die op hem zou rusten. De zondeloze Jezus onderging bereidwillig de straf voor onze zonden. Door onverdiend een schandelijke dood aan een paal te ondergaan, maakte hij het voor ons mogelijk met God verzoend te worden.quote:Ezechiel 18:20 “De gerechtigheid van de rechtvaardige zal alleen rusten op hemzelf en de goddeloosheid van de goddeloze zal alleen rusten op hemzelf”
???Hoe kan dan Jezus (vrede zij met hem) sterven voor onze zonden???
Nee en nee. Ten eerste gaat er niemand anders naar de hemel dan een selecte groep: de mederegeerders met Christus. De overgrote meerderheid van de mensheid zal op aarde wonen in het herstelde paradijs.quote:Als Jezus (vzmh) voor ons is gestorven, en daarmee onze zonden wegneemt, dan gaan we dus allemaal naar de hemel. Dit is al in tegenstrijd met de voorgaande verzen.
Ik ben trouwens benieuwd welke vertaling jij gebruikt. Ze is namelijk *erg* ‘vrij’.quote:En ook met het volgende:
Matte�s 25: 32 En al de volken zullen voor Hem verzameld worden, en Hij zal ze van elkaar scheiden, de goeden aan zijn rechterhand die kunnen naar het paradijs, de slechte aan zijn linkerhand moeten naar het eeuwige vuur�
De meeste gevallen waarin het Hebreeuwse woord na•cham´ wordt gebruikt in de zin van „spijt gevoelen”, hebben betrekking op Jehovah God. In Genesis 6:6, 7 staat: „Jehovah gevoelde spijt dat hij mensen op de aarde gemaakt had, en het krenkte hem in zijn hart”; hun goddeloosheid was zo groot dat God besloot hen door middel van de wereldomvattende vloed van de oppervlakte van de aardbodem weg te vagen.quote:Numeri 23:19 �God is geen man, dat Hij liegen zou; of een mensenkind, dat hij berouw zou hebben�
1 Samu�l 15:35 �En de Here had berouw, dat Hij Saul tot koning over Isra�l had aangesteld�
Jeremia 15:6 �Ik ben het berouwen moe� (God die moe is???)
Dus God die alles geschapen heeft en alles regelt, de almachtige die alles weet, maakt fouten waar hij spijt van heeft???
Jesaja 40quote:Jeremia 15:6 blz. 675 �Ik ben het berouwen moe�
In 1 Samuël 16:14 wordt ons medegedeeld: „Wat de geest van Jehovah betreft, die week van Saul, en een boze geest, die van Jehovah kwam, joeg hem schrik aan.” Hierin zien wij een toepassing van het beginsel waarop Jezus doelde in Matthéüs 12:43-45, namelijk dat indien de geest en het leven niet gevuld zijn met Jehovah’s geest, ze openstaan voor een invasie van demonengeesten. Niet dat Jehovah werkelijk een boze geest zond om Saul angst aan te jagen, doch doordat hij zijn heilige geest van deze ongehoorzame koning wegnam, bleef er een leegte achter, een leegte die prompt werd gevuld door een boze geest of geestestoestand. Aangezien Jehovah dit in bezit nemen door slechte neigingen mogelijk maakte door zijn heilige geest weg te nemen, wordt over Jehovah gesproken als de bron van de boze geestquote:1 Korinti�rs 14:33 �want God is geen God van wanorde, maar van vrede�
1 Samu�l 16:14 �en een boze geest, die van de Here kwam�
2 Tessalonicenzen 2:11 �daarom zendt God hun een dwaling, die bewerkt, dat zij de leugen geloven�
God heeft meermaals onheil geschapen voor hen die hem tegenstonden, echter daarbij zijn nooit onschuldigen om het leven gekomen. De vloed was zo een voorbeeld en ook Armageddon zal net zo zijn.quote:Jesaja 45:7 �die het heil bewerkt en het onheil schept�
Hij = Juda, niet God.quote:Marcus 10:27 �want alle dingen zijn mogelijk bij God�
Matte�s �bij God zijn alle dingen mogelijk�
Vergelijk eens met Richteren 1:19 �En de Here was met Juda,�, maar hij was niet in staat de bewoners van de vlakte te verdrijven, want dezen hadden ijzeren strijdwagens�
Koning Salomo uitte deze woorden nadat de priesters de heilige Ark in het Allerheiligste van de tempel hadden geplaatst en daarop de wolk het heiligdom had gevuld (1 Kon. 8:6-11).quote:1 Timoteus 6:16 blz. 189�de Koning der koningen en de Here der Heren,�, en een ontoegankelijk licht bewoont�
Vergelijk eens met 1 Koningen 8:12 blz. 289�De Here heeft gezegd in donkerheid te willen wonen�
Toen Mozes „van aangezicht tot aangezicht” met God sprak, zoals in Exodus 33:11 wordt gezegd, had hij geen visueel contact met Jehovah. Deze uitdrukking duidt op de manier waarop Mozes met God communiceerde, niet op wat hij zag. „Van aangezicht tot aangezicht” met God spreken, wijst op een gesprek in de vorm van tweerichtingsverkeer. Op soortgelijke wijze kan iemand een door tweerichtingsverkeer gekenmerkt telefoongesprek voeren zonder de ander te zien.quote:en ook Johannes 1:18 blz. 82 �Niemand heeft ooit God gezien�
Vergelijk eens met Exodus 33: 11 blz. 74�En de Here sprak tot Mozes van aangezicht tot aangezicht, zoals iemand spreekt met zijn vriend...
en ook met Genesis 12:7 blz. 8 �Toen verscheen de Here aan Abraham en zeide�
en ook met Amos 9:1 blz. 794 �Ik zag de Here staan bij het altaar, en Hij zeide�
en ook met Johannes 14:9 blz. 98 �Wie mij gezien heeft, heeft de vader gezien�
‘Uit God geboren’ geeft al aan dat het hier gaat om de 144.000. Wanneer zijn verwekt zijn tot hemels leven (ALLEEN ZIJ) , DAN zullen zijn inderdaad zonder zonde zijn. Zolang een mens leeft kan hij inderdaad niet zonder zonde zijn. (zonde wordt uitgewist bij de dood).quote:1 Johannes 3:9 blz. 213 �Een ieder, die uit God geboren is, doet geen zonden�
Vergelijk eens met 2 Kronieken 6:36 blz. 365 �er is immers geen mens die niet zondigt�
In 2 Koningen 2:11, 12 wordt beschreven hoe de profeet Elia ’in de storm ten hemel voer’. De hier genoemde hemel is de atmosferische hemel, waarin stormen optreden, niet de geestelijke hemel van Gods tegenwoordigheid. Elia stierf niet ten tijde van deze hemelvaart, maar leefde nadat hij van zijn opvolger Elisa naar de hemel was weggevoerd, nog een aantal jaren voort.quote:Johannes 3:13 blz. 84 �En niemand is opgevaren naar de hemel�
Vergelijk eens met 2 Koningen 2:11 blz. 309 �Alzo voer Elia in een storm ten hemel�
Op dat moment was de Wet het belangrijkst. God wilde dat het zo zou gebeuren. Echter de tijden veranderden en met de dood van Jezus werd de Wet tenietgedaan. (zie mijn topic daarover) Christenen hoeven die geboden dus niet te houden. Heidenen werden betrokken in de leer en zelfs vervuld met Heilige Geest (ook een teken van Gods uitdrukkelijke goedkeuring hieromtrent) en er werd ook duidelijk gemaakt middels een visioen dat wat ‘onrein was, niet langer onrein genoemd mocht worden’. Duidelijk dus. Gods beginselen veranderen nooit, maar zijn wetten soms wel. En het gaat om de beginselen, zoals Jezus ook duidelijk liet uitkomen (de geest ACHTER de wet).quote:Galaten 5:2-3 blz. 171�Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u geen nut doen�
Vergelijk eens met Genesis 17:10 + 13-14 blz. 11�dat bij u al wat mannelijk is besneden worden, gij zult het vlees van uw voorhuid laten besnijden, en dat zal tot een teken van het verbond zijn tussen Mij
en vergelijk met Leviticus 12:3 blz. 91�En op de achtste dag zal het vlees van zijn voorhuid besneden worden�
Wat is nu het belangrijkste? Dat wat God ons bevolen heeft, of wat Paulus gezegd heeft??? Of is god van gedachte veranderd???
Ook varkensvlees is in het Christendom verboden. Zie Leviticus 11:7-8 blz. 90 �Ook het zwijn,�, Van hun vlees zult gij niet eten�
wij vragen, jij draaitquote:Op zaterdag 21 januari 2006 01:29 schreef STORMSEEKER het volgende:
WHAHAHAHA jullie hebben er om gevraagd!
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 10:25 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
vooralsnog wed ik op Storm
die gelooft in een eerder verschenen boek.
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 11:23 schreef pmb_rug het volgende:
Joden onderkennen Jezus niet als messias en onderkennen dus eigenlijk God niet zoals Hij is wordt opgevat door Christenen, " vader, zoon en heilige geest"
En dan kunnen we natuurlijk de christenen [mensen van de weg/ mensen die op weg zijn] weer onderverdelen in de gnostische stroming [die in de eerste 3 eeuwen nog de overhand hadden. En de roomse christen die de winaars waren en daarom de geschiedenis geschreven hebben.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 11:23 schreef pmb_rug het volgende:
om, door tentamen drukte, een korte reactie te geven:
mensen die claimen dat die God hetzelfde is hebben zich weinig verdiept in het onderwerp. een bekend, weinig verheffend cliche voor buitenstaanders zou ik zeggen.
Jezus,en daarmee de genade, staat zo centraal in het Christendom dat het andere geloven in die zin uitsluit. Moslims geloven toch nog vooral dat je je 'redding' kunt verdienen met daden (en zien Jezus als profeet). Joden onderkennen Jezus niet als messias en onderkennen dus eigenlijk God niet zoals hij is " vader, zoon en heilige geest"
natuurlijk heeft de beleving van een godheid een common denominator. maar dat is geheel in lijn met Calvijn's 'sense of divinity' (en Rom 1).
de vraag of Joden en Moslims dan wel of niet naar de hemel gaan is een zaak voor God.
ok we nemen even aan dat god bestaat. En stel hij heeft zijn leer verkondigd in het oude testament. Vervolgens vond hij het goed en heeft hij nooit meer wijzigingen aangebracht. In dat geval hebben de joden gelijk en zijn de christenen en moslims geen echte gelovigenquote:Op zaterdag 21 januari 2006 11:23 schreef pmb_rug het volgende:
om, door tentamen drukte, een korte reactie te geven:
mensen die claimen dat die God hetzelfde is hebben zich weinig verdiept in het onderwerp. een bekend, weinig verheffend cliche voor buitenstaanders zou ik zeggen.
Jezus,en daarmee de genade, staat zo centraal in het Christendom dat het andere geloven in die zin uitsluit. Moslims geloven toch nog vooral dat je je 'redding' kunt verdienen met daden (en zien Jezus als profeet). Joden onderkennen Jezus niet als messias en onderkennen dus eigenlijk God niet zoals hij is " vader, zoon en heilige geest"
natuurlijk heeft de beleving van een godheid een common denominator. maar dat is geheel in lijn met Calvijn's 'sense of divinity' (en Rom 1).
de vraag of Joden en Moslims dan wel of niet naar de hemel gaan is een zaak voor God.
1 koningen 7:26 spreekt over 2000:quote:Op zaterdag 21 januari 2006 01:28 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Ik heb de NWV, de KJV, Young’s Literal Translation, Webster, Basic English en de GNB bekeken en hoewel het lijkt dat het een fout is, lijkt het er erg op dat ze gewoonlijk 2000 bevatte, maar maximaal 3000 kon bevatten. Maar dit is inderdaad niet geheel zeker.
Oke, laten we naar de volgende verzen kijken?quote:De volgende dingen zijn geen bijbelfouten, maar opvattingsfouten van jouw kant.![]()
Ik beweer dan ook nergens dat er sprake is dat er een ouderdomslimiet is gesteld, vooral als je er van uitgaat dat volgens de Bijbel Noach 950 jaar heeft geleefd inclusief 350 naar na de zondevloed. Trouwens met welke bronnen/argumenten onderbouw je je stelling dat het om een goddelijke veroderening gaat?quote:Hierdoor werd de mens geen ouderdomslimiet gesteld. Het was een goddelijke verordening dat de goddeloze mensenwereld tot aan de wereldomvattende Vloed nog slechts 120 jaar zou bestaan. Deze goddelijke verordening werd derhalve in 1536 A.M. of 2490 v.G.T. bekendgemaakt. Dit betekende dat toentertijd de „tijd van het einde” voor die goddeloze wereld uit Noachs dagen was begonnen.
God de alwetende die wist al vooraf dat Adam en Eva jn de zonde zouden vallen door hem niet te gehoorzamen en toch zouden eten, maar wat ik wil zeggen is in Genesis 2, wijst God gewoon letterlijk aan dat wanneer de ze van de vrucht eten zullen sterven. En in Genesis is er sprake van dat Adam nog 930 jaar heeft geleefd. Conclusie is dat Adam en Eva wel van de vrucht hebben gegeten maar niet terplekke zijn gestorven. Nu kan je natuurlijk wel zeggen dat je het in feite als een doodvonnis kunt zien, maar Adam is niet gedood.. Nee "stierf" is gebruikt om duidelijk te maken dat hij niet meer leefde na bijna een millenium van de zonde.quote:Hij zou volledig in zijn recht zijn geweest als hij hen meteen had terechtgesteld. God had de eerste mens immers gewaarschuwd. Op de dag dat Adam zondigde, riep God de overtreders ter verantwoording en sprak het doodvonnis uit. Juridisch stierven Adam en Eva op die dag. Toch liet onze lankmoedige Schepper Adam 930 jaar leven. God had goede redenen om lankmoedig, of langzaam tot toorn, te zijn in dit geval. Als hij die opstandelingen direct had terechtgesteld, zou dat geen antwoord hebben verschaft op de (onuitgesproken) schimpscheut van de Duivel dat het Jehovah God niet toekomt aanbeden te worden en dat hij geen menselijke dienstknechten kan hebben die ongeacht de omstandigheden hun rechtschapenheid aan hem bewaren. Er zouden bovendien nog meer vragen onbeantwoord zijn gebleven, zoals: Wiens fout was het dat Adam en Eva zondigden? Had God hen eerst geschapen met zo weinig morele kracht dat zij geen weerstand konden bieden aan verleiding om hen dan vervolgens te straffen omdat zij te kort waren geschoten? Het antwoord op dit alles blijkt duidelijk uit het verslag dat wij aantreffen in het boek Job, de hoofdstukken 1 en 2. Door toe te staan dat het mensenras toenam, bood Jehovah mensen de gelegenheid te bewijzen dat Satans beschuldigingen onwaar waren.
Deels ben ik het met je eens. Jezus is een van de grootste profeten van de Islam, naast Mohammed, Mozes en Abraham hoort zeer zeker ook Jezus in de lijst als een van de grootste en belangrijkste profeten in de Islam een boodschapper, een boekbrenger etc, maar laten we het over je volgende stellingen hebben?quote:Bedenk echter dat hij niet leed wegens eventuele eigen zonden. „Christus heeft voor u geleden,” zegt Petrus, „u een model nalatend opdat gij nauwkeurig in zijn voetstappen zoudt treden. Hij heeft geen zonde begaan, noch werd er bedrog in zijn mond gevonden. Hijzelf heeft in zijn eigen lichaam onze zonden gedragen aan de paal, opdat het voor ons met de zonden afgedaan zou zijn en wij voor rechtvaardigheid zouden leven. En ’door zijn striemen zijt gij gezond gemaakt’” (1 Petrus 2:21, 22, 24). Eens doolden wij allemaal in zonde, „verdwaald als schapen” (1 Petrus 2:25). Maar door bemiddeling van Jezus voorzag Jehovah in verlossing uit onze zondige toestand. Hij liet Jezus onze dwaling „ontmoeten”, zodat die op hem zou rusten. De zondeloze Jezus onderging bereidwillig de straf voor onze zonden. Door onverdiend een schandelijke dood aan een paal te ondergaan, maakte hij het voor ons mogelijk met God verzoend te worden.
Mattheüs 20:
28 Evenals de Zoon des mensen niet gekomen is om gediend te worden, maar om te dienen en zijn ziel te geven als een losprijs in ruil voor velen.”
Mattheus 24 41" Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linker hand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is."quote:Jo 3:36
36 Hij die geloof oefent in de Zoon, heeft eeuwig leven; hij die de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de gramschap Gods blijft op hem.
Statenvertaling.quote:Ik ben trouwens benieuwd welke vertaling jij gebruikt. Ze is namelijk *erg* ‘vrij’.
NWV, Young’s en GNB:
32 En alle natiën zullen vóór hem vergaderd worden, en hij zal de mensen van elkaar scheiden, zoals een herder de schapen van de bokken scheidt.
32 and gathered together before him shall be all the nations, and he shall separate them from one another, as the shepherd doth separate the sheep from the goats,
32 volken zullen vóór hem verzameld worden, en hij zal ze in twee groepen scheiden zoals een herder de schapen scheidt van de bokken.
Nee dus. Ik zie God als een almachtig/alwetende entiteit die geen gevoelens van spijt kent.quote:De meeste gevallen waarin het Hebreeuwse woord na•cham´ wordt gebruikt in de zin van „spijt gevoelen”, hebben betrekking op Jehovah God. In Genesis 6:6, 7 staat: „Jehovah gevoelde spijt dat hij mensen op de aarde gemaakt had, en het krenkte hem in zijn hart”; hun goddeloosheid was zo groot dat God besloot hen door middel van de wereldomvattende vloed van de oppervlakte van de aardbodem weg te vagen.
Dit kan niet betekenen dat God spijt gevoelde in de zin dat hij een fout begaan had bij zijn scheppingswerk, want „volmaakt is zijn activiteit” (De 32:4, 5). Spijt is het tegenovergestelde van aangename voldoening en vreugde.
Daarom moet het betekenen dat het God speet dat, nadat hij de mensheid had geschapen, het gedrag van de mensen zo slecht geworden was dat hij zich nu genoodzaakt zag (en terecht) de gehele mensheid te vernietigen, met uitzondering van Noach en zijn gezin. God heeft namelijk „geen behagen in de dood van de goddeloze”. — Ez 33:11.
Op dezelfde wijze kan God ’spijt gevoelen’ en ’zich afwenden’ wat het ten uitvoer leggen van een straf betreft, wanneer zijn waarschuwing daarvoor bij de overtreders een verandering in houding en gedrag teweegbrengt (De 13:17; Ps 90:13). Zij zijn tot hem teruggekeerd en hij ’keert terug’ tot hen (Za 8:3; Mal 3:7). In plaats van ’leed te gevoelen’, verheugt hij zich dan, want hij schept er geen behagen in de dood over zondaars te brengen (Lu 15:10; Ez 18:32)
Ook Saul misdroeg zich later terwijl hij bij zijn aanstelling zeer veelbelovend was. God was niet veranderd, maar Saul wel. En nu speet het God op de zojuist beschreven manier dat het zo ging.
Als zijn "geduld" grenzen kent is het toch geen eigenschap van God dat hij ze zat is, nee eerder een daad van ze hebben het meest verboden daad gepleegt bij God. En dat valt niet te vergeven. Want kan er nou erger zijn dan het doden van je zoon door de ongelovigen? Kan wel allemaal zo zijn dat het volgens jouw overtuiging dat de waarheid is. Prima heb ik 100% respect voor en zal dan ook nooit lacherig op reageren ofzo. Maar als jij het als Koning kunt dulden dat jouw zoon door jouw onderdanen ter dood wordt veroordeeld en gekruisigt wordt. Dan kan je echt alles dulden.quote:Jesaja 40
28 Zijt gij [het] niet te weten gekomen of hebt gij [het] niet gehoord? Jehovah, de Schepper van de uiteinden der aarde, is een God tot onbepaalde tijd. Hij wordt noch moe noch mat.
Zijn geduld kent grenzen, en wanneer die zijn bereikt, ’wordt hij het moe spijt te gevoelen’; dan valt er niet meer te tornen aan zijn beslissing om straf toe te dienen.
(Jer 15:6, 7; 23:19, 20; Le 26:14-33).
Je zegt zelf toch ook wel eens: ‘ik wordt er ZO moe van!’ . Ben je dan echt fysiek moe? Of ben je het zat? Juist.
Hij volstaat er niet langer mee rampspoed tegen zulke personen te ’denken’ of te ’formeren’
(Jer 18:11; 26:3-6), maar hij is tot een onherroepelijke beslissing gekomen.
(2Kon 23:24-27; Jes 43:13; Jer 4:28; Ze 3:8; Opb 11:17, 18.)
Een leegtie die door wie dus volgens de bijbel werd veroorzaakt? God wist toch wat de mogelijke gevolgen zouden zijn van zo een daad?quote:In 1 Samuël 16:14 wordt ons medegedeeld: „Wat de geest van Jehovah betreft, die week van Saul, en een boze geest, die van Jehovah kwam, joeg hem schrik aan.” Hierin zien wij een toepassing van het beginsel waarop Jezus doelde in Matthéüs 12:43-45, namelijk dat indien de geest en het leven niet gevuld zijn met Jehovah’s geest, ze openstaan voor een invasie van demonengeesten. Niet dat Jehovah werkelijk een boze geest zond om Saul angst aan te jagen, doch doordat hij zijn heilige geest van deze ongehoorzame koning wegnam, bleef er een leegte achter, een leegte die prompt werd gevuld door een boze geest of geestestoestand. Aangezien Jehovah dit in bezit nemen door slechte neigingen mogelijk maakte door zijn heilige geest weg te nemen, wordt over Jehovah gesproken als de bron van de boze geest
dus in principe omdat je al op verkeerde pad zit brengt God je in een positie waardoor je meer gaat afdwalen, zodat de redding nog moeilijker wordt?quote:2 Thessalonicenzen 2:10-12 :
De apostel Paulus zegt dat de „werking van Satan” gedurende de tegenwoordigheid van de klerikale „wetteloze” „met elk onrechtvaardig bedrog [geschiedt] voor degenen die vergaan, als een vergelding omdat zij de liefde voor de waarheid niet hebben aanvaard, opdat zij gered zouden worden. Daarom laat God dus een werking van dwaling tot hen gaan, zodat zij geloof gaan hechten aan de leugen, opdat zij allen geoordeeld worden omdat zij de waarheid niet hebben geloofd maar behagen hebben geschept in onrechtvaardigheid.”
OF zoals ik het nu begrijp.. mensen die in de dwaling zijn, God laat ze hun gang gaan om te kijken of ze zullen veranderen of bekeren ( ik weet nie hoe) en wanneer er duidelijk een keuze is vastgesteld en einde is bereikt komt er nog een dwaling van God bovenop?quote:God zendt deze misleide personen niet rechtstreeks een „werking van dwaling”. Hij laat deze tot hen gaan ten einde vast te stellen wat zij nu eigenlijk willen en ook omdat zij in werkelijkheid niets anders willen. De apostel Paulus zette dit uiteen in een laatste brief die hij aan zijn medezendeling Timótheüs schreef. Paulus legde uit waarom hij wilde dat Timótheüs Gods Woord te allen tijde als iets dringends in de christelijke gemeente predikte.
Als je al dwaalt voor de waarheid en kies voor de slechte is het heel normaal dat je zwak bent voor de dwaling van Satan, maar dan nog door God beproeft worden om te kijken wat je voor de waarheid voeld is niet echt steune om je op juiste pad te houden lijkt me.quote:Paulus zei: „Want er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen, en zij zullen hun oren van de waarheid afwenden en daarentegen tot onware verhalen worden gekeerd” (2 Timótheüs 4:2-4). Door middel van het geïnspireerde Woord van God kan men zich gedurende de tegenwoordigheid van de „wetteloze” tegen een „werking van dwaling” beschermen.
Maar door de satanische „werking van dwaling” toe te laten en door deze werking aldus tot de belijdende christenen te laten gaan, stelt Jehovah God hen op de proef om te zien of zij ’de liefde voor de waarheid aanvaarden’ of de leugen liefhebben.
Ik geloof dat God bestraft, maar het niet nodig heeft om onheil te creeren.. Juist omdat niet eens iemand in zijn weg kan staan.. Letterlijk of figuurlijk. De zondevloed is een duidelijke bestraffing.. Maar niet in de vorm van onheil. zondevloed was voorspeld, ervoor gewaarschuwd.. Keer op keer uitgenodigt naar juiste pad.. Dat kan je dus geen onheil noemen.quote:God heeft meermaals onheil geschapen voor hen die hem tegenstonden, echter daarbij zijn nooit onschuldigen om het leven gekomen. De vloed was zo een voorbeeld en ook Armageddon zal net zo zijn.
En God was bij Juda.quote:Hij = Juda, niet God.
Jehovah hielp hen blijkbaar niet wonderbaarlijk in die strijd. De God van het universum, de Almachtige, heeft natuurlijk geen moeite met een paar ijzeren frutseltjes. (Zie doortocht Rode Zee)
Als je het zo bekijkt.. Tsjaaah.. Jehova is de schepper van alles dus ook de bron van alles.. Van alles wat bestaat. Slecht/goed/vuur/water/ Gif en tegengif etc.quote:Dit was dus niet in de hemel. Jehovah zelf is de Bron van het licht en er is ook licht in de hemel op die manier.
quote:Toen Mozes „van aangezicht tot aangezicht” met God sprak, zoals in Exodus 33:11 wordt gezegd, had hij geen visueel contact met Jehovah. Deze uitdrukking duidt op de manier waarop Mozes met God communiceerde, niet op wat hij zag. „Van aangezicht tot aangezicht” met God spreken, wijst op een gesprek in de vorm van tweerichtingsverkeer. Op soortgelijke wijze kan iemand een door tweerichtingsverkeer gekenmerkt telefoongesprek voeren zonder de ander te zien..
Het tonen van barmhartigheid en goedheid van God tegenover zijn dienaar is een gunst van hem. Dat is een totaal ander voorbeeld dan wanneer ik de voorbeeld haal dat God tot mozes heeft gesproken zoals een vriend de zijne zou aanspreken. Of dat hij verscheen aan Abraham. ben het eens met dat God niet zo een vorm heeft als de mens of dat wij het eventueel kunnen voorstellen maar dat is dan dus ook argument voor mij om te stellen dat Jezus niet de zoon van God is want hij zou perse wel wat eigenschappen moeten hebben gekregen van God die de mens niet zou kunnen aanschouwen.quote:19 Maar hij zei: „Ikzelf zal al mijn goedheid aan uw aangezicht laten voorbijgaan, en ik wil de naam van Jehovah ten aanhoren van u uitroepen; en ik wil gunst bewijzen aan wie ik gunst zal bewijzen, en ik wil barmhartigheid betonen aan wie ik barmhartigheid zal betonen.” 20 En hij voegde eraan toe: „Gij kunt mijn aangezicht niet zien, want geen mens kan mij zien en nochtans leven.”
En Jezus bedoelde dat zijn eigenschappen dezelfde waren als die van zijn Vader. Niet dat hij er net zo uitziet en dat dus God gezien is als Jezus gezien is. Daarbij heeft God geen letterlijk aangezicht zoals wij, want hij is een geest..
quote:‘Uit God geboren’ geeft al aan dat het hier gaat om de 144.000. Wanneer zijn verwekt zijn tot hemels leven (ALLEEN ZIJ) , DAN zullen zijn inderdaad zonder zonde zijn. Zolang een mens leeft kan hij inderdaad niet zonder zonde zijn. (zonde wordt uitgewist bij de dood).
quote:In 2 Koningen 2:11, 12 wordt beschreven hoe de profeet Elia ’in de storm ten hemel voer’. De hier genoemde hemel is de atmosferische hemel, waarin stormen optreden, niet de geestelijke hemel van Gods tegenwoordigheid. Elia stierf niet ten tijde van deze hemelvaart, maar leefde nadat hij van zijn opvolger Elisa naar de hemel was weggevoerd, nog een aantal jaren voort.
Elia voer ook bij zijn dood niet naar de geestelijke hemel op, want toen Jezus op aarde was, zei hij duidelijk dat „geen mens tot in de hemel opgestegen [was]” (Jo 3:13; zie ELIA nr. 1 [Elisa volgt hem op]). Met Pinksteren zei Petrus insgelijks over David dat hij „niet naar de hemelen [was] opgestegen” (Han 2:34). In werkelijkheid blijkt uit niets in de Schrift dat er vóór de komst van Christus Jezus een hemelse hoop aan Gods dienstknechten in het vooruitzicht werd gesteld.
Een dergelijke hoop kwam pas tot uiting in de woorden die Jezus tot zijn discipelen richtte (Mt 19:21, 23-28; Lu 12:32; Jo 14:2, 3) en werd door hen pas na Pinksteren in 33 G.T. volledig begrepen. — Han 1:6-8; 2:1-4, 29-36; Ro 8:16, 17..
Jezus deed ook sommige wetten te niet denk maar aan van Zaterdag naar zondag te verhuizen. (welke topic?) Maar ja dan bepaald natuurlijk de grotere massa wat de grondbeginselen van God zijn en zijn wetten als je het hebt over de heiden. Want zelfs in de tijd van Jezus had je verradders in zijn omgeving. Dus waarom zou niet helzeflde gedaan zijn met zijn boodschap en texten? Jezus die had ook al een voorbode voorspeld die na hem zou komen. En nee dat valt niet te interpreteren zoals de heilige geest. Want jezus zegt"van uw broeders gelijken aan u"quote:Op dat moment was de Wet het belangrijkst. God wilde dat het zo zou gebeuren. Echter de tijden veranderden en met de dood van Jezus werd de Wet tenietgedaan. (zie mijn topic daarover) Christenen hoeven die geboden dus niet te houden. Heidenen werden betrokken in de leer en zelfs vervuld met Heilige Geest (ook een teken van Gods uitdrukkelijke goedkeuring hieromtrent) en er werd ook duidelijk gemaakt middels een visioen dat wat ‘onrein was, niet langer onrein genoemd mocht worden’. Duidelijk dus. Gods beginselen veranderen nooit, maar zijn wetten soms wel. En het gaat om de beginselen, zoals Jezus ook duidelijk liet uitkomen (de geest ACHTER de wet).
Hier heb ik nietom gevraagdquote:Op zaterdag 21 januari 2006 01:29 schreef STORMSEEKER het volgende:
WHAHAHAHA jullie hebben er om gevraagd!
hehe, jawel.. Maar ik stel voor om de reacties wat in te korten zodat ik niet alleen al 4 uur nodig heb om de reactie te lezenquote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:23 schreef STORMSEEKER het volgende:
Ik ook niet. Als je er geen zin in hebt hoeft het niet hoor
Altijd, een ander mening leert je altijd wel wat bij.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:23 schreef STORMSEEKER het volgende:
Maar het is wel interessant natuurlijk.
jouw post die ik in de OP linkte blonk ook niet in de eigenschap kort & bondigquote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
hehe, jawel.. Maar ik stel voor om de reacties wat in te korten zodat ik niet alleen al 4 uur nodig heb om de reactie te lezen
yep, en als je een jood was zou ik gokken op de babylonische en sumerische religiesquote:Op zaterdag 21 januari 2006 11:07 schreef Triggershot het volgende:
[..]
dus als ik een Jood was gaf je mij voordeel van de twijfel?
![]()
Jij begonquote:Op zaterdag 21 januari 2006 15:29 schreef Triggershot het volgende:
hehe, jawel.. Maar ik stel voor om de reacties wat in te korten zodat ik niet alleen al 4 uur nodig heb om de reactie te lezen
Was dan ook als reactie op een hele lange reactiequote:Op zaterdag 21 januari 2006 16:09 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
jouw post die ik in de OP linkte blonk ook niet in de eigenschap kort & bondig
mag ik ook? over de schepping van de mens, de teksten zijn van http://www.kuran.nlquote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:05 schreef het_fokschaap het volgende:
en Stormseeker zou nog tegenstrijdigheden melden uit de Koran
bedanktquote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:11 schreef egoipse het volgende:
[..]
mag ik ook? over de schepping van de mens, de teksten zijn van http://www.kuran.nl
15:26 'Waarlijk Wij schiepen de mens uit droge, klinkende klei, uit zwarte modder in vorm gewrocht.'
25:54 'En Hij is het Die de mens uit water heeft geschapen '
96:1-2: Verkondig de naam van uw Heer, de Schepper. Die de mens uit Alaq schiep. alaq wordt meestal als een bloedklomp uitgelegd
30:20 'En tot Zijn tekenen behoort, dat Hij u uit stof schiep; en ziet! u bent mensen die zich kunnen verspreiden.
best veelzijdig
tot je bij Adam terecht komt?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 16:34 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
yep, en als je een jood was zou ik gokken op de babylonische en sumerische religies
Waaruit is de mens geschapen? Een bloedklomp (95:1-2), water (21:30, 24:45, 25:54), "klinkende" (m.a.w. verbrande) klei (15:26), stof (3:59, 30:20, 35:11), niets (19:67), en dit wordt vervolgens ontkent in 52:35, aarde (11:61), een levenskiem (16:4, 75:37).quote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:11 schreef egoipse het volgende:
[..]
mag ik ook? over de schepping van de mens, de teksten zijn van http://www.kuran.nl
15:26 'Waarlijk Wij schiepen de mens uit droge, klinkende klei, uit zwarte modder in vorm gewrocht.'
25:54 'En Hij is het Die de mens uit water heeft geschapen '
96:1-2: Verkondig de naam van uw Heer, de Schepper. Die de mens uit Alaq schiep. alaq wordt meestal als een bloedklomp uitgelegd
30:20 'En tot Zijn tekenen behoort, dat Hij u uit stof schiep; en ziet! u bent mensen die zich kunnen verspreiden.
best veelzijdig
inderdaad. De Adam, de mens, geschapen door de goden Enki en Ninhursagquote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
tot je bij Adam terecht komt?![]()
wie?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:22 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
inderdaad. De Adam, de mens, geschapen door de goden Enki en Ninhursag
wat jij wilquote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
allah heeft al met hen afgerekend![]()
nee, hoogstens verkondigde een Abraham datquote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:31 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Door Abraham te sturen is er een einde gekomen aan betreffende overtuigingen
Islam, Christendom en Jodendom hebben meeste oorspronkelijke inwoners van Midden-Oosten bekeerd. En allemaal verwijzen ze naar een Abrahamquote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:33 schreef het_fokschaap het volgende:
[..]
nee, hoogstens verkondigde een Abraham dat
spreek voor je eigen geloofquote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:36 schreef STORMSEEKER het volgende:
Abraham was een bikkel.
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:38 schreef STORMSEEKER het volgende:
Err.. er is hier zeker niemand die iets weet van orde-reductie van inhomogene 2e orde differentiaalvergelijkingen?![]()
ja ? in West-Europa verwezen ze allemaal naar een Thor en een Wodanquote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Islam, Christendom en Jodendom hebben meeste oorspronkelijke inwoners van Midden-Oosten bekeerd. En allemaal verwijzen ze naar een Abraham
Echt!?quote:
die uitleg ken ik. de beschrijving van de stadiums in de koran en de daadwerkelijke vorm is soms wat vergezocht. maar goed, sommige moslims mogen graag alle wetenschap herleiden tot de koran. dat is misschien beter dan omgekeerd, want dan zou er veel nonsens in de wereld zijn. wat jouw opmerking betreft, heb ik een commentaar gevonden dat uitgebreider is dan ik hier kan neerzetten.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:19 schreef Triggershot het volgende:
De schepping kent verschillende stadia (71:14) welke de mens door is gelopen en die de mens nog steeds doorloopt in de baarmoeder. Het is algemeen bekend dat verschillende fases in de schepping van de mens elkaar opvolgen. Deze fases zijn algemeen erkend in de embryologische wetenschap en evolutieleer.
een inhomogene (meerdere fasen)2e orde reactie de differentiaalvergelijkingen ervan (afgeleidevorm van een vergelijking)?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:38 schreef STORMSEEKER het volgende:
Err.. er is hier zeker niemand die iets weet van orde-reductie van inhomogene 2e orde differentiaalvergelijkingen?![]()
I know..quote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:49 schreef egoipse het volgende:
[..]
die uitleg ken ik. de beschrijving van de stadiums in de koran en de daadwerkelijke vorm is soms wat vergezocht. maar goed, sommige moslims mogen graag alle wetenschap herleiden tot de koran. dat is misschien beter dan omgekeerd, want dan zou er veel nonsens in de wereld zijn. wat jouw opmerking betreft, heb ik een commentaar gevonden dat uitgebreider is dan ik hier kan neerzetten.
voor jou: http://answering-christianity.com bestaat ook hoor.
differentiaalvergelijkingen zijn voor mij nu bijna 2 jaar geledenquote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:48 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Echt!?![]()
![]()
Ik vind de substitutie aan het eind nogal vaag als ze net v' hebben vervangen door w en dan oplossen. Het lijkt me dat je moet integreren dan, maar hoe ze aan die 5e macht komen (!?)![]()
En ik ben al moe...
ik zou wel willen weten welke stadiums van het embryo dat zijn. en of je 't ook echt zo goed kunt relateren. dat graag in je eigen woorden. en hoe dat met de moderne wetenschap standhoudt. en waarom lees je er embryo in? waarom zijn het geen stadiums in de evolutie? (waarom zijn het uberhaupt stadiums eigenlijk)quote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:58 schreef Triggershot het volgende:
I know..
mooi nu hoef ik ook geen uitleg meer voor je neer te zettenlaat die webmasters maar met elkaar bezig zijn
Zet ff in het beta topic in SES neerquote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:48 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Echt!?![]()
![]()
Ik vind de substitutie aan het eind nogal vaag als ze net v' hebben vervangen door w en dan oplossen. Het lijkt me dat je moet integreren dan, maar hoe ze aan die 5e macht komen (!?)![]()
En ik ben al moe...
Ik zeg het eerlijk heb me er niet zo veel in verdiept dat ik echt in eigen woorden een discussie met je kan beginnen hier over. Mocht ik toch bronnen gebruiken dan zouden ze zoals:quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:16 schreef egoipse het volgende:
[..]
ik zou wel willen weten welke stadiums van het embryo dat zijn. en of je 't ook echt zo goed kunt relateren. dat graag in je eigen woorden. en hoe dat met de moderne wetenschap standhoudt. en waarom lees je er embryo in? waarom zijn het geen stadiums in de evolutie?
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:34 schreef egoipse het volgende:
een punt is dat er even dat stukje over botten en vlees genegeerd wordt. die worden helemaal niet zo sequentieel gevormd bij de embryo. ze komen beide uit het mesoderm. botten groeien zelfs nog langer door in de zin dat ze sterker worden. kortom, als je er echt zoiets in wilt lezen, dan vind ik dat dat wel verklaard mag worden. de rest is immers ook zeer precies.
logischer is om het gewoon te verklaren uit de kennis die de grieken en romeinen hadden. dat was precies hetzelfde, en ze maakten precies dezelfde fouten. misschien dat allah bij hen spiekte, je weet het niet.
Bijbel spreekt ook over de hoeken van Aardequote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:36 schreef STORMSEEKER het volgende:
De bijbel zegt gewoon: ''stof''. Best ''to the point'' eigenlijk.
wat is je punt? ik maakte een sneer, dat geef ik toe. als de koran het woord van allah is, en hij maakt dezelfde fouten als de grieken en romeinen, spiekte hij dan misschien bij hen? die 'je' moet je niet persoonlijk opvatten. hoe dan ook. tot die zin is die opmerking wel serieus te nemen, en een weerwoord waardig. mijn excuses als je die laatste zin beledigend vond.quote:
En nou ontketen je weer een discussie over wat wel en geen beeldspraak isquote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:42 schreef STORMSEEKER het volgende:
Je spreekt toch zelf ook over de ''4'' windrichtingen?
De bijbel spreekt ook over „het uiteinde der aarde” (Ps 46:9), de „einden der aarde” (Ps 22:27), „de vier uiteinden der aarde” (Jes 11:12), „de vier hoeken van de aarde” en „de vier winden van de aarde” (Opb 7:1).
Deze uitdrukkingen kunnen niet als bewijs worden opgevat dat de Hebreeën dachten dat de aarde vierkant was. Het getal vier wordt vaak gebruikt om iets aan te duiden dat als het ware volledig afgerond is, net zoals wij over vier windrichtingen spreken en soms uitdrukkingen gebruiken als „tot aan de einden der aarde” of „tot aan de vier hoeken van de aarde” en daarmee de gehele aarde bedoelen. ( Vgl. Ez 1:15-17; Lu 13:29)..
Je kunt dingen ook TE letterlijk nemen![]()
Het fenomeen beeldspraak is jou onbekend?
Verzoekt je vriendelijk om je excuses in te trekken... Is geen sprake van een beledigingquote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:40 schreef egoipse het volgende:
[..]
wat is je punt? ik maakte een sneer, dat geef ik toe. als de koran het woord van allah is, en hij maakt dezelfde fouten als de grieken en romeinen, spiekte hij dan misschien bij hen? die 'je' moet je niet persoonlijk opvatten. hoe dan ook. tot die zin is die opmerking wel serieus te nemen, en een weerwoord waardig. mijn excuses als je die laatste zin beledigend vond.
hehe ik brabbelde gewoon maar watquote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:42 schreef STORMSEEKER het volgende:
Je spreekt toch zelf ook over de ''4'' windrichtingen?
De bijbel spreekt ook over „het uiteinde der aarde” (Ps 46:9), de „einden der aarde” (Ps 22:27), „de vier uiteinden der aarde” (Jes 11:12), „de vier hoeken van de aarde” en „de vier winden van de aarde” (Opb 7:1).
Deze uitdrukkingen kunnen niet als bewijs worden opgevat dat de Hebreeën dachten dat de aarde vierkant was. Het getal vier wordt vaak gebruikt om iets aan te duiden dat als het ware volledig afgerond is, net zoals wij over vier windrichtingen spreken en soms uitdrukkingen gebruiken als „tot aan de einden der aarde” of „tot aan de vier hoeken van de aarde” en daarmee de gehele aarde bedoelen. ( Vgl. Ez 1:15-17; Lu 13:29)..
Je kunt dingen ook TE letterlijk nemen![]()
Het fenomeen beeldspraak is jou onbekend?
wou ik net zeggen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:43 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En nou ontketen je weer een discussie over wat wel en geen beeldspraak is![]()
de uitleg die jij geeft, pretendeert dat het een vrij precieze beschrijving is van de stadiums die een embryo doorloopt. op zich is daar wat voor te zeggen, als dat zo zou zijn, dan zou dat opmerkelijk zijn voor een boek uit die tijd. dat punt met die botten en dat vlees, dat slaat eigenlijk nergens op. het is logisch, de grieken en romeinen dachten het ook. eerst botten, dan vlees. maar zo gaat het niet. dat is feitelijk een grote fout. dat wordt echter stilgezwegen. voor mij maakt dat de uitleg echter niet echt overtuigend.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Verzoekt je vriendelijk om je excuses in te trekken... Is geen sprake van een belediging.
Ik bedoelde gewoon jij als niet-moslim weet het niet. En ik weet niet wat er allemaal in jou omgaat. Maar naar welke "fouten" verwijs je dan?
Het zal niet de eerste en ook niet de laatste keer zijn hoor.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:43 schreef Haushofer het volgende:
En nou ontketen je weer een discussie over wat wel en geen beeldspraak is![]()
Beste Egoipse je wilt met me een discussie aan gaan over een onderwerp waar ik me weinig tot niet in hem verdiept. En enkel met voorgeschreven argumenten zoals die van Harun Yahya zal overnemen en kopieren. Wil je een discussie aangaan, Mail Harunyahya hij is wat dat beftreft wel een geleerde en heeft zich er in verdiept. Ik zou gewoon zijn argumenten kopieren. Met betrekking tot overnemen van Grieken en Romeinen.. Moslimgeleerden hebben idd ook veel van Grieken overgenomen maar hebben het ook uitgebreid en gedetailleerder uitleg over gedaan.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:50 schreef egoipse het volgende:
[..]
de uitleg die jij geeft, pretendeert dat het een vrij precieze beschrijving is van de stadiums die een embryo doorloopt. op zich is daar wat voor te zeggen, als dat zo zou zijn, dan zou dat opmerkelijk zijn voor een boek uit die tijd. dat punt met die botten en dat vlees, dat slaat eigenlijk nergens op. het is logisch, de grieken en romeinen dachten het ook. eerst botten, dan vlees. maar zo gaat het niet. dat is feitelijk een grote fout. dat wordt echter stilgezwegen. voor mij maakt dat de uitleg echter niet echt overtuigend.
voor de bijbelvaste lezers hier is het volgende citaat uit de koran ook leuk, waar allah even vergeet hoe het ook alweer zat met maria en mirjam en al die namen die op elkaar lijken. soera 19 gaat de hele tijd over maria, de moeder van jezus - of isa - en dan opeens, vers 28: "O Zuster van Aäron, uw vader was geen verdorven man noch was uw moeder een onkuise vrouw."
ah. aäron. even leentjebuur spelen bij een ander verhaal.jammer dat er anderhalf millennium tussenzit.
"God", "Jehova" en "Allah" moet je dan ook niet alleen zien als fictieve personages maar ook gewoon de fictieve hoofdpersonen van drie verschillende religies noemen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:25 schreef Mr.Spock het volgende:
De christenen copieerden God van de Joden, voegden wat toe en lieten wat weg.
De moslims copieerden verder, ook zij voegden met name hun profeet toe, en nog wat andere regels.
Jammer genoeg voor dit topic staat het hele scheppingsverhaal, de zondvloed en nog wat ander geneuzel ook weer in nog oudere overleveringen, zoals bijvoorbeeld de Enuma Elish, van de Sumeriers, die - helaas voor de monoteisten onder ons én de strekking van dit topique - meerdere goden hadden.
Overigens is het hoogste doel in de Islam de zg. Umah. Ieder zichzelfrespecterend moslim moet ernaar streven. De Umah (eeuwigdurende, wereldomvattende vrede) zal beginnen als alles en iedereen moslim is, en de laatste Jood is uitgeroeid. Op die 'heuglijke' dag zullen volgens de Koran zelfs de stenen moslims oproepen om de achter hen schuilende Joden te doden.
Lijkt me een beetje in tegenspraak met de God van de Joden, wie het Joodse volk als zijn kinderen beschouwd, om maar één voorbeeldje te noemen.
Ik ben overigens overtuigd atheist, maar
Fascinerend Akkersloot. Goede bronnen ook, en een waterdichte argumentatie zonder ook maar 1 enkele drogreden. Je hebt weer eens indruk gemaakt.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:20 schreef Akkersloot het volgende:
"God", "Jehova" en "Allah" moet je dan ook niet alleen zien als fictieve personages maar ook gewoon de fictieve hoofdpersonen van drie verschillende religies noemen blablabla.
Hoezo bronnen noemen voor feiten ?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:22 schreef Haushofer het volgende:
Fascinerend Akkersloot. Goede bronnen ook, en een waterdichte argumentatie zonder ook maar 1 enkele drogreden. Je hebt weer eens indruk gemaakt.![]()
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Fascinerend Akkersloot. Goede bronnen ook, en een waterdichte argumentatie zonder ook maar 1 enkele drogreden. Je hebt weer eens indruk gemaakt.![]()
quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:33 schreef STORMSEEKER het volgende:
Weet iemand of er ook programma's bestaan waarmee je bij voorbaat alle posts van een bepaalde user kan weglaten uit de postlijst?
idd, misschien voor te leggen bij Feedback ?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:38 schreef STORMSEEKER het volgende:
Kweenie, het zou wel een verademing zijn.
ik dacht dat er een firefox extension voor wasquote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Volgens mij had je op tweakers zo een optie... Bij FOK! niet?
wat ik meer wil doen, is aantonen dat ook moslims zich soms wel tot, naar mijn mening, rare uitvluchten moeten wenden. bijvoorbeeld dit met die embryo. zo kunnen moslims en christenen elkaar zwart maken dat er inconsistenties, fouten, en zo voort in de bijbel c.q. koran zitten. en beide groepen weten alles wat krom is recht te praten.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:02 schreef Triggershot het volgende:
Beste Egoipse je wilt met me een discussie aan gaan over een onderwerp waar ik me weinig tot niet in hem verdiept. En enkel met voorgeschreven argumenten zoals die van Harun Yahya zal overnemen en kopieren. Wil je een discussie aangaan, Mail Harunyahya hij is wat dat beftreft wel een geleerde en heeft zich er in verdiept. Ik zou gewoon zijn argumenten kopieren. Met betrekking tot overnemen van Grieken en Romeinen.. Moslimgeleerden hebben idd ook veel van Grieken overgenomen maar hebben het ook uitgebreid en gedetailleerder uitleg over gedaan.
in de bijbel - oude testament - is mirjam (marjam) de zus van aäron (harun) en dus ook van mozes. maria (marjam) is de moeder van jezus. de ene marjam en de andere leefden echter wel in verschillende perioden. het verwarrende is dus dat ze beide marjam heten in het hebreeuws. ook voor allah, of mohammed was dat even verwarrend, wat opeens krijgen we in het verhaal van maria een verwijzing naar aäron.quote:Je 2e alinea..? Wees eens wat specifieker..?
joh?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:39 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ik dacht dat er een firefox extension voor was
Ik d8 dat het in eerste instantie over tegenstrijdigheden in de Koran ging?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:39 schreef egoipse het volgende:
[..]
wat ik meer wil doen, is aantonen dat ook moslims zich soms wel tot, naar mijn mening, rare uitvluchten moeten wenden. bijvoorbeeld dit met die embryo. zo kunnen moslims en christenen elkaar zwart maken dat er inconsistenties, fouten, en zo voort in de bijbel c.q. koran zitten. en beide groepen weten alles wat krom is recht te praten.
Specifieker in de zin van plaats een wat verzen uit de bijbel/koran om je argument wat kracht te geven.. Ik snap wel wat je bedoelt maar ik tref geen voorbeelden.quote:in de bijbel - oude testament - is mirjam (marjam) de zus van aäron (harun) en dus ook van mozes. maria (marjam) is de moeder van jezus. de ene marjam en de andere leefden echter wel in verschillende perioden. het verwarrende is dus dat ze beide marjam heten in het hebreeuws. ook voor allah, of mohammed was dat even verwarrend, wat opeens krijgen we in het verhaal van maria een verwijzing naar aäron.
althans, dat zou mijn uitleg zijn. ik hoor graag een andere verklaring natuurlijk. voor mij is 't weer typisch geval van leentjebuur spelen bij de monotheïstische godsdiensten en dat daarbij gewoon menselijke fouten worden gemaakt.
Islamitisch Fiqh/tafseer en Akida ben ik wel goed in..quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:39 schreef egoipse het volgende:
[..]
althans, dat zou mijn uitleg zijn. ik hoor graag een andere verklaring natuurlijk. voor mij is 't weer typisch geval van leentjebuur spelen bij de monotheïstische godsdiensten en dat daarbij gewoon menselijke fouten worden gemaakt.
Zo diep geraakt door de suggestie om "God", "Jehova" en "Allah" als fictieve personages te zien ?quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:33 schreef STORMSEEKER het volgende:
Weet iemand of er ook programma's bestaan waarmee je bij voorbaat alle posts van een bepaalde user kan weglaten uit de postlijst?
Het is niet het punt dat het monotheistische godsdiensten zijn. Iemand kan ook gewoon in God geloven zonder enig geloof te hechten aan "profeten" als Mozes, Paulus en Mohammed.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:39 schreef egoipse het volgende:
voor mij is 't weer typisch geval van leentjebuur spelen bij de monotheïstische godsdiensten en dat daarbij gewoon menselijke fouten worden gemaakt.
oh, okay. soera 19. getiteld: maria ofwel marjam. alles komt er in voor wat ook in de bijbel staat, zacharias en zo. dat zul je zelf wel kunnen vinden. dan gaat het dus om vers 28: ""O Zuster van Aäron, uw vader was geen verdorven man noch was uw moeder een onkuise vrouw." waarbij ze opeens wordt aangesproken als zuster van aäron. ik lees dat als het door elkaar halen van twee bijbelse personages. namelijk mirjam uit het oude testament, zus van aäron, en maria uit het nieuwe testament.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:44 schreef Triggershot het volgende:
Specifieker in de zin van plaats een wat verzen uit de bijbel/koran om je argument wat kracht te geven.. Ik snap wel wat je bedoelt maar ik tref geen voorbeelden.
je hebt gelijk. voor een niet moslim die geen uitleg zou opzoeken..quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:54 schreef egoipse het volgende:
[..]
oh, okay. soera 19. getiteld: maria ofwel marjam. alles komt er in voor wat ook in de bijbel staat, zacharias en zo. dat zul je zelf wel kunnen vinden. dan gaat het dus om vers 28: ""O Zuster van Aäron, uw vader was geen verdorven man noch was uw moeder een onkuise vrouw." waarbij ze opeens wordt aangesproken als zuster van aäron. ik lees dat als het door elkaar halen van twee bijbelse personages. namelijk mirjam uit het oude testament, zus van aäron, en maria uit het nieuwe testament.
wat dat eerste betreft, het was meer een tegenstrijdigheid tussen koran en de feiten zoals wie die kennen geworden.
het doet me denken aan van die bijbelverklaringen die net iets vergezochter zijn dan leuk. ik bedoel, het is natuurlijk niet vreemd om broeder en zuster iets minder persoonlijk te gebruiken. maar, in die context, in die setting, is dat domweg niet de voor de handstliggende interpretatie. het is wiedes dat het ook, net als 'zoon van david' veel ruimer gebruikt kan worden, maar zo'n epitheton treedt herhaaldelijk op in een verhaal. bijbel en koran dragen hier dezelfde sporen van menselijke interpretatie en overlevering. ik vind het op z'n minst apart dat in beide gevallen een alwetende god niet iets beter de aandacht erbij had kunnen houden. want de suggestie die gewekt is, is minstens vreemd. zeg nu zelf, de uitleg is toch niet bijzonder overtuigend? als je dat leest is je eerste indruk: 'dat is raar'. niet, 'daar wordt iets figuurlijk gebruikt' - waarom opeens aäron? hij komt verder nergens voor in de buurt -- als ze nou nog 10 keer zuster van aäron werd genoemd...quote:Op zaterdag 21 januari 2006 20:09 schreef Triggershot het volgende:
je hebt gelijk. voor een niet moslim die geen uitleg zou opzoeken..
Uitgebreid Tafseer![]()
zoals eerder gezegd hebben Storm en Trig beide een aantal kunstgrepen nodig om de bijbel en de koran in enigszins goddelijke staat te houdenquote:Op zondag 22 januari 2006 01:44 schreef egoipse het volgende:
[..]
het doet me denken aan van die bijbelverklaringen die net iets vergezochter zijn dan leuk.
inderdaad. als een normaal boek zoveel slordigheden zou hebben dan zou je 't niet zo interpreteren. maar onder de aanname dat het wel goed moet zijn, wordt rechtgepraat wat krom is, maar daarna wordt dat ook nog eens als bewijs gepresenteerd dat 't allemaal zo goed is. in die koran en bijbeluitleggingen zitten zulke ontzettende cirkels. ook wel een typisch kenmerk voor alledrie de abrahamitische religies. het lijken bijna drie covers van hetzelfde liedje.quote:Op zondag 22 januari 2006 13:39 schreef het_fokschaap het volgende:
de kunstgrepen zijn alleen aannemelijk als je al gelooft dat het om een goddelijk iets gaat
jij mag sowieso niets uit de koran interpreteren.quote:Op zondag 22 januari 2006 14:09 schreef egoipse het volgende:
[..]
inderdaad. als een normaal boek zoveel slordigheden zou hebben dan zou je 't niet zo interpreteren. maar onder de aanname dat het wel goed moet zijn, wordt rechtgepraat wat krom is, maar daarna wordt dat ook nog eens als bewijs gepresenteerd dat 't allemaal zo goed is. in die koran en bijbeluitleggingen zitten zulke ontzettende cirkels. ook wel een typisch kenmerk voor alledrie de abrahamitische religies. het lijken bijna drie covers van hetzelfde liedje.
het zou pas raar geweest zijn als er 10x zuster van Aaron had gestaan.quote:Op zondag 22 januari 2006 01:44 schreef egoipse het volgende:
[..]
het doet me denken aan van die bijbelverklaringen die net iets vergezochter zijn dan leuk. ik bedoel, het is natuurlijk niet vreemd om broeder en zuster iets minder persoonlijk te gebruiken. maar, in die context, in die setting, is dat domweg niet de voor de handstliggende interpretatie. het is wiedes dat het ook, net als 'zoon van david' veel ruimer gebruikt kan worden, maar zo'n epitheton treedt herhaaldelijk op in een verhaal. bijbel en koran dragen hier dezelfde sporen van menselijke interpretatie en overlevering. ik vind het op z'n minst apart dat in beide gevallen een alwetende god niet iets beter de aandacht erbij had kunnen houden. want de suggestie die gewekt is, is minstens vreemd. zeg nu zelf, de uitleg is toch niet bijzonder overtuigend? als je dat leest is je eerste indruk: 'dat is raar'. niet, 'daar wordt iets figuurlijk gebruikt' - waarom opeens aäron? hij komt verder nergens voor in de buurt -- als ze nou nog 10 keer zuster van aäron werd genoemd...
nou, dan zou je tenminste met recht kunnen zeggen dat het een benaming was die figuurlijk was, zoals 'jezus, zoon van david'. als maria altijd 'zuster van aäron' werd genoemd.quote:Op zondag 22 januari 2006 14:15 schreef Triggershot het volgende:
[..]
het zou pas raar geweest zijn als er 10x zuster van Aaron had gestaan.
deze opmerking schiet me wat in het verkeerde keelgat. naar mijn mening staat het mij vrij om de koran te interpreteren zoals ik elk boek mag interpreteren. ik weet niet of het gezaghebbend zal zijn wat ik te zeggen heb, maar ik laat me niet de wet voorschrijven door enkele rabiate geloofsfanatici die slecht met de vrijheid van meningsuiting om kunnen gaan.quote:Op zondag 22 januari 2006 14:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
jij mag sowieso niets uit de koran interpreteren.
Zou je niet eerst verdiepen in Arabische benamingen en elkaar gegeven titels voor je er vanuitgaat dat er "slordige" fouten in de Koran zijn? Titels als: "zoon van Adam", voor de Joden "zon en van Israel" etc zijn normale dagelijks gebruikte titels. Net zoals Lot meiden van zijn volk zijn dochter noemt.quote:Op zondag 22 januari 2006 14:36 schreef egoipse het volgende:
[..]
nou, dan zou je tenminste met recht kunnen zeggen dat het een benaming was die figuurlijk was, zoals 'jezus, zoon van david'. als maria altijd 'zuster van aäron' werd genoemd.
"maar onder de aanname dat het wel goed moet zijn, wordt rechtgepraat wat krom is, maar daarna wordt dat ook nog eens als bewijs gepresenteerd dat 't allemaal zo goed is."quote:deze opmerking schiet me wat in het verkeerde keelgat.
Nee wat jij te zeggen hebt heeft geen gezag in de moslim wereld. Je interpretatie al helemaal niet, je mag de Koran niet interpreteren. Nee ik mag dat ook niet. Als je in de moslimwereld een serieuze gesprek wilt starten over de koran dan kom je met gerespecteerde interpretaties van de Koran. En niet een interpretatie van een Nederlandse vertaling.quote:naar mijn mening staat het mij vrij om de koran te interpreteren zoals ik elk boek mag interpreteren. ik weet niet of het gezaghebbend zal zijn wat ik te zeggen heb,
Het gaat hier niet om vrijheid van meningsuiting.quote:maar ik laat me niet de wet voorschrijven door enkele rabiate geloofsfanatici die slecht met de vrijheid van meningsuiting om kunnen gaan.
maar is 'dochter van aäron' nou wel of niet zo'n titel volgens jou? ik zeg: als dat zo'n titel was geweest, waarvan er meer zijn, dan had ik het logisch gevonden dat deze vaker gebruikt zou zijn voor maria. jij geeft mij een link met een uitleg die ongeveer hetzelfde zegt. maar, wordt die titel verder gebruikt? is het normaal om maria 'zuster van aäron te noemen'? volgens mij niet. dat was mirjam. daarom vind ik op deze plek de uitleg vergezocht.quote:Op zondag 22 januari 2006 14:58 schreef Triggershot het volgende:
Zou je niet eerst verdiepen in Arabische benamingen en elkaar gegeven titels voor je er vanuitgaat dat er "slordige" fouten in de Koran zijn? Titels als: "zoon van Adam", voor de Joden "zon en van Israel" etc zijn normale dagelijks gebruikte titels. Net zoals Lot meiden van zijn volk zijn dochter noemt.
nee, ik vind het niet vreemd. ik ben ook niet te allen tijde bereid om m'n mening te verzwijgen. in zulke discussies vallen zulke opmerkingen. het doet ook pijn als iemand een schrijver die je mooi vindt, of een lied dat je mooi vindt broddelwerk noemt. maar, dan zal ik niet zeggen, je [b]mag[/g] het geen broddelwerk noemen. ik vind het wel naar als ik zelf mooi vind. echter, als ik zo'n mening niet had willen horen, dan had ik niet aan de discussie meegedaan. ik beself me wel dat ik hier het gemak heb dat ik de aanvallende partij kan zijn in zekere zin, en jij verdedigend moet zijn.quote:"maar onder de aanname dat het wel goed moet zijn, wordt rechtgepraat wat krom is, maar daarna wordt dat ook nog eens als bewijs gepresenteerd dat 't allemaal zo goed is."
Schoot ook door mijn verkeerde keelgat.. Vreemd?
ik heb ook nooit om sympathie gevraagd, ik ventileer alleen mijn mening. ik probeer daarbij niet persoonlijk te zijn. dat kromme dingen goed praten, omdat het wel goed moet zijn, is net zo goed van toepassing op bijbeluitleggers of bijvoorbeeld charles-joseph de grave, die hartstochtelijk betoogde dat odysseus' reizen in zeeuws vlaanderen plaatsgevonden hadden en die met die aanname alles in dat plaatje wist te plaatsen. en dat is wat ik bijbel- en koranuitleggers ook verwijt, de conclusie staat al klaar: 'het boek is onfeilbaar en zonder tegenspraak' en in die mal worden de feiten willens nillens gegoten. in de hoop dat die overtuiging toch aan het wankelen gebracht wordt, geef ik mijn mening. een van de engste dingen vind ik namelijk de rotsvatste leidraad die sommige gelovigen in hun heilig boek zien. sterker nog, het is zelfs van toepassing op wetenschappers die bijvoorbeeld 'de ether' probeerden aan te tonen. ook zij kunnen dogmatisch zijn. gelovigen hebben er echter meestal nog duidelijker een handje van.quote:Nee wat jij te zeggen hebt heeft geen gezag in de moslim wereld. Je interpretatie al helemaal niet, je mag de Koran niet interpreteren. Nee ik mag dat ook niet. Als je in de moslimwereld een serieuze gesprek wilt starten over de koran dan kom je met gerespecteerde interpretaties van de Koran. En niet een interpretatie van een Nederlandse vertaling.
Je zegt maar over de Koran of de Islam wat je wilt, ik ga je niet beoordelen, maar als jij mijn reacties betiteld als "kromme dingen goed praten omdat het wel goed moet zijn". Verwacht dan van mij ook niet veel sympathie op jouw reacties.
dat laatste snap ik dus niet. voor mij is het niet gevaarlijker of minder gevaarlijk dan de illias, edda, bijbel, ontdekking van de hemel of de donkere kamer van damokles te interpreteren. als ik nu de paus was, dan zou het misschien gevaarlijk zijn, omdat dan kuddes gelovigen achter mijn woord aan zouden lopen. maar nu? ik ben een gebruikertje op fok!quote:Het gaat hier niet om vrijheid van meningsuiting.
Koran een slecht boek noemen, dat is een mening.. Islam achterlijk vinden dat is een mening.
De koran naar eigen mening interpreteren, dat is gevaarlijk,
Voor zover we blijkbaar geen respect voor elkaars reacties/overtuigingen kunnen tonen, zal ik ook niet verder op jouw reacties in gaan.quote:Op zondag 22 januari 2006 15:50 schreef egoipse het volgende:
[..]
maar is 'dochter van aäron' nou wel of niet zo'n titel volgens jou? ik zeg: als dat zo'n titel was geweest, waarvan er meer zijn, dan had ik het logisch gevonden dat deze vaker gebruikt zou zijn voor maria. jij geeft mij een link met een uitleg die ongeveer hetzelfde zegt. maar, wordt die titel verder gebruikt? is het normaal om maria 'zuster van aäron te noemen'? volgens mij niet. dat was mirjam. daarom vind ik op deze plek de uitleg vergezocht.
[..]
nee, ik vind het niet vreemd. ik ben ook niet te allen tijde bereid om m'n mening te verzwijgen. in zulke discussies vallen zulke opmerkingen. het doet ook pijn als iemand een schrijver die je mooi vindt, of een lied dat je mooi vindt broddelwerk noemt. maar, dan zal ik niet zeggen, je [b]mag[/g] het geen broddelwerk noemen. ik vind het wel naar als ik zelf mooi vind. echter, als ik zo'n mening niet had willen horen, dan had ik niet aan de discussie meegedaan. ik beself me wel dat ik hier het gemak heb dat ik de aanvallende partij kan zijn in zekere zin, en jij verdedigend moet zijn.
[..]
ik heb ook nooit om sympathie gevraagd, ik ventileer alleen mijn mening. ik probeer daarbij niet persoonlijk te zijn. dat kromme dingen goed praten, omdat het wel goed moet zijn, is net zo goed van toepassing op bijbeluitleggers of bijvoorbeeld charles-joseph de grave, die hartstochtelijk betoogde dat odysseus' reizen in zeeuws vlaanderen plaatsgevonden hadden en die met die aanname alles in dat plaatje wist te plaatsen. en dat is wat ik bijbel- en koranuitleggers ook verwijt, de conclusie staat al klaar: 'het boek is onfeilbaar en zonder tegenspraak' en in die mal worden de feiten willens nillens gegoten. in de hoop dat die overtuiging toch aan het wankelen gebracht wordt, geef ik mijn mening. een van de engste dingen vind ik namelijk de rotsvatste leidraad die sommige gelovigen in hun heilig boek zien. sterker nog, het is zelfs van toepassing op wetenschappers die bijvoorbeeld 'de ether' probeerden aan te tonen. ook zij kunnen dogmatisch zijn. gelovigen hebben er echter meestal nog duidelijker een handje van.
verder, het alleen mogen komen met gerespecteerde interpretaties is natuurlijk een manier die dogmatisme in de hand werkt. natuurlijk kan elke gek wel een interpretatie maken, en in het geval van de koran wil ik ook wel als een gek versleten worden zonder dat het me kwetst. maar er zijn mensen met verstand van zaken die verketterd worden omdat hun interpretaties niet stroken met de gangbare opvattingen. hetzelfde geldt voor de bijbel natuurlijk.
[..]
dat laatste snap ik dus niet. voor mij is het niet gevaarlijker of minder gevaarlijk dan de illias, edda, bijbel, ontdekking van de hemel of de donkere kamer van damokles te interpreteren. als ik nu de paus was, dan zou het misschien gevaarlijk zijn, omdat dan kuddes gelovigen achter mijn woord aan zouden lopen. maar nu? ik ben een gebruikertje op fok!
overigens vind ik de islam inherent verder niet meer of minder achterlijk dan het christendom hoor, of het jodendom. betreffende dat de koran een slecht boek is qua literaire kwaliteiten, ik heb het niet in het arabisch gelezen, maar ik vond het niet heel bijzonder. de ordening van de soera's van lang -> kort maakt het sowieso verwarrend. de bijbel heeft veel meer kop en staart. ook leukere verhalen. de illias heeft een beter metrum.
dus nogmaals, ik wil best van je aannemen dat wanneer je zegt dat mijn interpretatie geen hout snijdt omdat ik geen arabisch kan, je daar een punt hebt. maar ik laat me niet zeggen dat ik uberhaupt niet interpreteren mag. ik zou daar tegenover willen stellen dat de koran feitelijk niet gelezen kan worden, daar elke lezing al een interpretatie is. om nog maar te zwijgen over de embryouitleg die je mag. als dát geen interpreteren is.
Signed by God..quote:'Seriously though, species who hold on to religion past its sell-by date tend to be most likely to self destruct. They spend so much energy arguing about my true nature, and invest so much emotion in their wildly erroneous imagery that they end up killing each other over differences in definitions of something they clearly haven’t got a clue about. Ludicrous behaviour, but it does weed out the weaklings.’
Precies! De essentie, aangezien iedereen (in) iets anders gelooft..quote:Op zondag 22 januari 2006 16:57 schreef Bog het volgende:
wie gelooft in wat eigenlijk?
?quote:Op zondag 22 januari 2006 13:39 schreef het_fokschaap het volgende:
zoals eerder gezegd hebben Storm en Trig beide een aantal kunstgrepen nodig om de bijbel en de koran in enigszins goddelijke staat te houden
heb je naaste lief, maar jezus moet je wel prioriteit geven.quote:Op zondag 22 januari 2006 19:10 schreef pmb_rug het volgende:
"Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder. En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn " (Mattheus 10:35-36)
Jezus stelt hier alleen dat ZIJN boodschap radicaal is, dan je hem 100% prioriteit moet geven, je kiest voor hem, niet voor je familie. hij is belangrijker dan wat ook op aarde. zijn boodschap zal families doen scheuren (zoals ook is gebeurd in de geschiedenis), want sommigen willen er niet aan en anderen gaan er helemaal voor.
hoe moeilijk kan het zijn?
en WAT is hier zondig aan? het is wat mensen ermee doen, Jezus wist het al.
want, denk er aan: 'Wie met Mij niet is, die is tegen Mij; en wie met Mij niet vergadert, die verstrooit.' (mat: 12:20). en vergeet ook niet marcus 9:40: 'Want wie tegen ons niet is, die is voor ons.'quote:Op zondag 22 januari 2006 19:12 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
heb je naaste lief, maar jezus moet je wel prioriteit geven.
Mwuaaah ben het niet helemaal met je eens, wat betreft onze radicale verschillen in religie ook al geloven we in de zelfde God, heb ik wel het idee dat ik meer respect krijg van een gelovige zoals Stormseeker en Pracissor dan iemand die niets met religie te maken heeft. En hier alleen maar komt disscusieren.quote:Op zondag 22 januari 2006 16:49 schreef Boswachtertje het volgende:
Het rare is dat bij elke religie over respect wordt gesproken, maar waar tegelijkertijd ook een afkeer tegen andere religies wordt ingeprent. Contradictioneel vanaf het begin dus.. Verder zou het niet moeten uitmaken wat iemand gelooft, maar dat is al eeuwen lang het probleem.. Een mooie verwoording hiervan vind ik deze quote:
[..]
Signed by God..
Uit een of ander vaag interview met God.. gaat niet om de boodschapper, maar om de boodschap
http://www.fullmoon.nu/articles/art.php?id=tal
quote:Op zondag 22 januari 2006 17:04 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Precies! De essentie, aangezien iedereen (in) iets anders gelooft..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |