Het is idd ergens een onwijs verdrietig topic, maar juist daarom vind ik het een van de mooiere topics, omdat er ook zo heel vaak de trots van een ouder over zijn of haar kind naar voren komt. De onvoorwaardelijke liefde. Meer nog dan in de andere topics waar het 'houden van' veel vanzelfsprekender lijkt...quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:56 schreef yvonne het volgende:
Wat een verdrietig topic eigenlijk, en dat terwijl ik juist zo blij ben met m'n kind, het met alle ups and downs ook een verrijking vind.
Maar dat mensen,, hulpverleners, wat dan ook om je heen, je leven goed kunnen vergallen.
Ik zou 'm voor geen goud willen ruilen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:56 schreef yvonne het volgende:
Wat een verdrietig topic eigenlijk, en dat terwijl ik juist zo blij ben met m'n kind, het met alle ups and downs ook een verrijking vind.
Ik ben een gelukkige moeder en schoonmoeder.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:57 schreef Brighteyes het volgende:
Hamsterhondje, ik neem aan dat jij de schoonheer bent, wat een onwijs lieve reactie!
Verdietig ja, maar het is voor mij ook een opluchting om te lezen dat deze gevoelens ook bij andere leven. Het is fijn om emoties te kunnen delen.quote:Op woensdag 18 januari 2006 22:56 schreef yvonne het volgende:
Maar dat mensen,, hulpverleners, wat dan ook om je heen, je leven goed kunnen vergallen.
Klopt, niemand weet iets en ach, dat is ook wel goed zo, helemaal eens, behalve het Riagg gedeeltequote:Op donderdag 19 januari 2006 06:59 schreef lady-wrb het volgende:
ik vind hier wel een beetje rust en een beetje een uitlaatklep, begrip ipv het onbegrip waar ik in het dagelijks leven tegenaan bots. ik heb af en toe het gevoel op eieren te lopen en de schakel te zijn tussen luca en de wereld om hem heen.
mijn familie weet niet eens wat er met luca aan de hand is. dat luca is zoals hij is, wordt geweten aan mijn opvoeding (of volgens hen aan gebreken in mijn opvoeding)
het: "bij mij doet hij zo lief, ik merk niks aan hem" klinkt me zo bekend in de oren, dat ik het maar zo gelaten heb. verdrietig maakt het me niet meer, daar ben ik voorbij.
ik hou me vast aan de bevindingen die men bij het riagg heeft gedaan: zij zagen hetzelfde dat ik zag.
normaal heb ik niet zo'n hoge pet op van het riagg, maar je kunt het blijkbaar ook wel eens treffen.
Waarom niet morgenochtend?quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:47 schreef shmoopy het volgende:
Ik heb al iets voor 'm gekocht als beloning wat ie graag wil hebben, en vanavond ga ik het 'm maar vertellen.
Die slaapt dus niet vannacht.
Dat is te laat, hij moet meteen nadat we de jongste op school hebben afgeleverd door naar het ziekenhuis, dus dat overvalt hem dan teveel.quote:
Oh ja, vreemde ogen dwingen zeggen ze wel eens, en het lijkt wel of het bij deze kindjes extra opgaat, omdat die zich best een korte periode sociaal wenselijk kunnen gedragen vaak, waarna de terugslag komt...quote:Op donderdag 19 januari 2006 06:59 schreef lady-wrb het volgende:
ik vind hier wel een beetje rust en een beetje een uitlaatklep, begrip ipv het onbegrip waar ik in het dagelijks leven tegenaan bots. ik heb af en toe het gevoel op eieren te lopen en de schakel te zijn tussen luca en de wereld om hem heen.
mijn familie weet niet eens wat er met luca aan de hand is. dat luca is zoals hij is, wordt geweten aan mijn opvoeding (of volgens hen aan gebreken in mijn opvoeding)
het: "bij mij doet hij zo lief, ik merk niks aan hem" klinkt me zo bekend in de oren, dat ik het maar zo gelaten heb. verdrietig maakt het me niet meer, daar ben ik voorbij.
ik hou me vast aan de bevindingen die men bij het riagg heeft gedaan: zij zagen hetzelfde dat ik zag.
normaal heb ik niet zo'n hoge pet op van het riagg, maar je kunt het blijkbaar ook wel eens treffen.
Oeh, dat zijn ook van die dingen idd: vervelende dingen die ook nog eens buiten het dagritme vallen...sterkte!quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:53 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Dat is te laat, hij moet meteen nadat we de jongste op school hebben afgeleverd door naar het ziekenhuis, dus dat overvalt hem dan teveel.
Ik ga het dus maar heel matter of factly tijdens het eten melden, denk ik.
luca gaat om het weekend naar zijn vader (tenminste dat is de bedoeling) hij laat wel eens verstek gaan. ik heb geen flauw idee wat er daar allemaal gebeurt, ik weet alleen dat pa ondertussen aan zijn vierde vriendin toe is, die ook een kind heeft en dat ze daar in het weekend zijn. ik vermoed dat er weinig geslapen wordt, want luca komt iedere keer weer afgemat thuis met kringen onder zijn ogen en ziet zo wit als een doek.quote:Op donderdag 19 januari 2006 10:39 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Oh ja, vreemde ogen dwingen zeggen ze wel eens, en het lijkt wel of het bij deze kindjes extra opgaat, omdat die zich best een korte periode sociaal wenselijk kunnen gedragen vaak, waarna de terugslag komt...
Laat je idd niet gek maken. Wij hebben dan geluk dat ons zoontje overal hetzelfde gedrag vertoont en we dus nooit voor gek zijn uitgemaakt door wie dan ook. Mijn familie heeft ook ervaring met autisme, maar toch krijg ik nog wel eens een steek onder water ("Bij mij luistert hij beter"... "Jullie kinderen spelen nooit, bieden jullie wel iets aan?")
Dan kan ik ook wel janken, want dan heb je net uit zitten leggen dat er een thuisbegeleider komt elke week die ons begeleidt met het leren spelen, dus dat we er wel degelijk heel veel moeite in stoppen.
Er is hier trouwens goed nieuws: Lukas gaat naar een ander kinderdagcentrum, wat meer op zijn niveau is. Gisteren waren de juffen kennis komen maken, en het waren echt schatten van meiden. zie het dus helemaal zitten.
Wat ik ook nog wil zeggen: ze zei dat Luca om het weekend even weg is, en dat je tegen die tijd bekaf bent. Heb je er wel eens over gedacht/van gehoord dat er logeeropvang is? Dat jij ook eens een weekendje Rust krijgt?
Misschien trap ik een open deur in hoor, maar ik dacht ik zeg het toch even. Hier maakt het namelijk een enorm verschil
Maw: de rust en regelmaat die zo'n jochie heel hard nodig is, die zal er wel niet zijn. Bleh.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:19 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
luca gaat om het weekend naar zijn vader (tenminste dat is de bedoeling) hij laat wel eens verstek gaan. ik heb geen flauw idee wat er daar allemaal gebeurt, ik weet alleen dat pa ondertussen aan zijn vierde vriendin toe is, die ook een kind heeft en dat ze daar in het weekend zijn. ik vermoed dat er weinig geslapen wordt, want luca komt iedere keer weer afgemat thuis met kringen onder zijn ogen en ziet zo wit als een doek.
Je hoeft niet eens altijd door erfelijkheid een autistisch kind te krijgen. Het kan ook doordat je kind door een hersenoperatie met daarop nog een dosis bestraling en chemo autistisch wordt.Maar dit terzijde.Misschien is een het een optie om dit aan een arts voor te leggen?De keuze om die gok te wagen, is dan misschien ook makkelijker?quote:Op woensdag 18 januari 2006 19:54 schreef Stiemie het volgende:
Mijn vriend en ik hebben het er gisteren naar aanleiding van deze discussie en mijn vraag in deel 5 over erfelijkheid als je zelf geen drager bent ook over gehad. Wij willen toch gewoon proberen een kindje te krijgen en als je erover na gaat denken heeft iedereen wel iets. De een heeft gehoorproblemen, de ander een kwaal aan zijn rug en de derde heeft iets psychisch. De perfecte mens bestaat gewoonweg niet.
Natuurlijk beseffen we dat het zwaar kan worden als het kindje een stoornis uit het autistisch spectrum heeft, maar juist omdat we ons erin verdiepen en er al van te voren rekening mee houden, willen we ervoor zorgen dat het niet zo gaat als bij zijn jongere broer (Daarbij is pas PDD-NOS vastgesteld toen hij 29 was en dat brengt natuurlijk extra problemen met zich mee omdat het voor de persoon zelf en de omgeving best een schok kan zijn. Vooral als de persoon zelf nooit echt heeft willen toegeven dat er wel eens iets met hem aan de hand kon zijn...) Bovendien zijn ze tegenwoordig zoveel verder op medisch gebied en op gebied van begeleiding dat het allemaal niet zo hoeft te lopen als bij zijn broer.
Ik hoop nu niet dat ik hiermee mensen beledig, maar het is voor ons dus allemaal nog vrij nieuw...![]()
Zijn er misschien nog anderen die weten hoe het zit met erfelijkheid en stoornissen uit het autistisch spectrum? De jongere broer van mijn vriend heeft PDD-NOS. Mijn vriend heeft zelf geen autistische stoornis.
Ben ik roerend met je eens, en je kunt dan ook zelf bekijken of je kind zich daar happy voelt.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:49 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Maw: de rust en regelmaat die zo'n jochie heel hard nodig is, die zal er wel niet zijn. Bleh.
Zo'n logeerhuis waar ik het over heb, dat gaat dus wél met regelmaat en met heel veel kunde wb je kind.
Waar haal je dit vandaan? Want volgens mij, als dat al zou gebeuren, heeft zo'n kind een hersenbeschadiging en geen autisme... Toch?quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:10 schreef paddy het volgende:
Je hoeft niet eens altijd door erfelijkheid een autistisch kind te krijgen. Het kan ook doordat je kind door een hersenoperatie met daarop nog een dosis bestraling en chemo autistisch wordt.Maar dit terzijde.
Precies. Ik merk aan hoe ik hem terugkrijg, dat hij het er goed heeft, want hij heeft gewoon een stuk meer rust in zijn donder. En ik ook, want ik heb kunnen bijkomen van de achtbaan doordeweeks.quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:13 schreef paddy het volgende:
[..]
Ben ik roerend met je eens, en je kunt dan ook zelf bekijken of je kind zich daar happy voelt.
Kinderen (juist aan deze kinderen) is dit te merken.
Is toch wel degelijk vastgesteld hoorquote:Op donderdag 19 januari 2006 13:17 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Waar haal je dit vandaan? Want volgens mij, als dat al zou gebeuren, heeft zo'n kind een hersenbeschadiging en geen autisme...
Ik reageerde op iemand die zei dat autisme erfelijk was. Dit hoeft dus niet alleen zo te zijnquote:Op donderdag 19 januari 2006 16:17 schreef Oxymoron het volgende:
Eerst was het een topic met vragen over kinderen met autisme en nu lijkt het heel anders geworden. Of een autist wel bestaat stond er ergens. Ja natuurlijk bestaat een autist!![]()
Dat ging erom dat het zo onvriendelijk klinkt om iemand zomaar 'een autist' te noemen omdat er zoveel verschillen in bestaan. Maar dat er autistische mensen bestaan is idd wel duidelijk.quote:Op donderdag 19 januari 2006 16:17 schreef Oxymoron het volgende:
Eerst was het een topic met vragen over kinderen met autisme en nu lijkt het heel anders geworden. Of een autist wel bestaat stond er ergens. Ja natuurlijk bestaat een autist!![]()
Ik kan weinig anders zeggen dan dat je hem duidelijkheid moet bieden.quote:
ik had op het MBO een pdd nos-er in de klas. die jongen heeft het erg naar zijn zin gehad. de hele klas heeft hem altijd geholpen en hij voelde zich er ook erg in thuis. het ging bij hem ook steeds beter en beter op school en op het laatst stotterde hij zelfs helemaal niet meerquote:Op donderdag 19 januari 2006 21:37 schreef anne_Chris het volgende:
Sjemig, ik kan gewoon niet bijlezen hier, er wordt opeens zóveel geschreven! Toch een kleine update van onze kant.
Jorrit heeft de diagnose PDD-NOS én NLD (een leerstoornis waardoor hij b.v. niet kan rekenen maar ook in het vekeer "een gevaar op de weg" is - en dat in Amsterdam). Hij is onderweg om ingedeeld te worden in Cluster 4 wat betekent dat we extra hulp kunnen krijgen voor hem.
Gelukkig is hij nu vrij regelmatig naar het logeerhuis, wat voor ons thuis wat verlichting geeft. Hopelijk komt hij snel van de wachtlijst af want het is voor hem en voor ons fijn als hij daar naartoe kan. Het logeerhuis is ook niet ver weg
Vanaf vandaag gaan we actief op zoek naar een goede middelbare school voor hem, maar door zijn lage intelligentie (volgens de laatste toetsen "zwakbegaafd", mijn god wat er door me heen ging toen ik dát hoorde) heeft hij echt veel extra hulp nodig. We gaan dus maar weer stad en land afreizen en bij zo veel mogelijk scholen langs.
Verder is hij geaccepteerd voor een PDD-groep waar hij tien keer op een ochtend naartoe zal gaan en wij zes keer een ouderavond. Ik zie er naar uit om meer contact te hebben met andere ouders die in het zelfde schuitje zitten!
PDD(-NOS) is en blijft een neurologische stoornis waarbij de prikkeloverdracht anders/nauwelijks/niet plaats vind in de hersenen... Dus ja, wanneer je een stuk van de hersenen beschadigd kan ik me best voorstellen dat de prikkeloverdracht verstoord wordt waardoor PDD-achtige gedragingen optreden.quote:Op donderdag 19 januari 2006 13:17 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Waar haal je dit vandaan? Want volgens mij, als dat al zou gebeuren, heeft zo'n kind een hersenbeschadiging en geen autisme... Toch?
Autisme is toch een 'aangeboren afwijking' zoals ze dat zeggen. Dat kan volgens mij niet 'ontstaan' op latere leeftijd.
klopt het dat jij makkelijker iets los kunt laten? Dus niet te lang ergens (gevoelskwesties) over nadenkt?Ik hoorde dat mensen met pddnos vaak niet weten hoe met gevoelens om te gaan, maar dat ze wel degelijk voelen.Ben blij dat ik dit dus eens aan iemand kan vragen, die dit heeft.quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:27 schreef heaven7 het volgende:
Hier een pdd-nosserIk heb een lichte vorm maar ondervind er genoeg hinder van, ben voor 50% arbeidsongeschikt.
Ik ben altijd wel naar een normale school geweest, zowel basis als middelbare. Hoewel dat niet altijd van een leien dakje ging ben ik erg blij dat ik geen speciaal onderwijs heb gevolgd/hoefde te volgen. Ik vind het vooral belangrijk dat ik normaal behandelt word, als ieder ander mens. Niet de hele wereld hoeft rekening te houden met mij en mijn pdd.
Als iemand vragen heeft, shoot.
Het is bij mij trouwens pas op mn 14e vastgesteld.
dit vind ik nou interessant om te lezen vanwege het zoontje van mijn man dus (Ian 8 jaar oud). Hij is zo ongelukkig op de normale basis school omdat hij helemaal geen vriendjes kan maken met zijn leeftijdgenoten. Ik had het idee dat dat op een bijzondere school misschien beter zou gaan, maar nu ik dit lees, denk ik, tja, zo gek is het niet om op een gewone school te blijven misschien.quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:27 schreef heaven7 het volgende:
Hier een pdd-nosserIk heb een lichte vorm maar ondervind er genoeg hinder van, ben voor 50% arbeidsongeschikt.
Ik ben altijd wel naar een normale school geweest, zowel basis als middelbare. Hoewel dat niet altijd van een leien dakje ging ben ik erg blij dat ik geen speciaal onderwijs heb gevolgd/hoefde te volgen. Ik vind het vooral belangrijk dat ik normaal behandelt word, als ieder ander mens. Niet de hele wereld hoeft rekening te houden met mij en mijn pdd.
Ik denk dat dat echt per kind verschilt. Mijn zoontje doet het beter op een groep speciale kinderen van lagre niveau, mijn broertje bloeit juist helemaal op sinds hij op het normaal onderwijs zit. Sterker nog, niemand weet het of merkt iets aan hemquote:Op vrijdag 20 januari 2006 07:13 schreef Belana het volgende:
[..]
dit vind ik nou interessant om te lezen vanwege het zoontje van mijn man dus (Ian 8 jaar oud). Hij is zo ongelukkig op de normale basis school omdat hij helemaal geen vriendjes kan maken met zijn leeftijdgenoten. Ik had het idee dat dat op een bijzondere school misschien beter zou gaan, maar nu ik dit lees, denk ik, tja, zo gek is het niet om op een gewone school te blijven misschien.
Wat voor problemen ondervind/ondervond jij vooral? Ian is dus slecht in sociale contacten, hij weet eigenlijk niet hoe "het hoort" en snapt dat ook niet, waardoor hij vaak er net naast zit kwa gedrag en daardoor niet geaccepteerd wordt.
Makkelijker loslaten weet ik niet. Sommige dingen blijven bij mij misschien juist wel langer hangen, omdat ik het gevoel heb dat het echt persoonlijk tegen mij bedoelt is enzo.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 01:29 schreef paddy het volgende:
[..]
klopt het dat jij makkelijker iets los kunt laten? Dus niet te lang ergens (gevoelskwesties) over nadenkt?Ik hoorde dat mensen met pddnos vaak niet weten hoe met gevoelens om te gaan, maar dat ze wel degelijk voelen.Ben blij dat ik dit dus eens aan iemand kan vragen, die dit heeft.
Ik heb ook gewoon normaal onderwijs gevolgd. Nou heeft het bij mij veel gescheeld dat ik op de basisschool in een kleine groep zat (11 kinderen) en dat je dan misschien beter opgenomen wordt in de groep. Toen ik naar de middelbare school ging, was dat tegelijkertijd met 4 van mijn klasgenootjes van de basisschool, maar in die klas van 30 kinderen voelde ik me toch wel minder op mijn gemak.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 07:13 schreef Belana het volgende:
[..]
dit vind ik nou interessant om te lezen vanwege het zoontje van mijn man dus (Ian 8 jaar oud). Hij is zo ongelukkig op de normale basis school omdat hij helemaal geen vriendjes kan maken met zijn leeftijdgenoten. Ik had het idee dat dat op een bijzondere school misschien beter zou gaan, maar nu ik dit lees, denk ik, tja, zo gek is het niet om op een gewone school te blijven misschien.
Wat voor problemen ondervind/ondervond jij vooral? Ian is dus slecht in sociale contacten, hij weet eigenlijk niet hoe "het hoort" en snapt dat ook niet, waardoor hij vaak er net naast zit kwa gedrag en daardoor niet geaccepteerd wordt.
Oh, dat is zoo herkenbaar. Volgens mij hebben veel PDD-NOSsers vaak het idee dat de hele wereld tegen ze is en dat het allemaal tegen hen persoonlijk is. En praat het er maar eens uit. Met alle goede bedoelingen van de wereld kun je dan je broertje dan niet het gevoel uit het hoofd praten "dat jullie liever hadden dat ik er niet was".quote:Op vrijdag 20 januari 2006 10:13 schreef Troel het volgende:
[..]
Makkelijker loslaten weet ik niet. Sommige dingen blijven bij mij misschien juist wel langer hangen, omdat ik het gevoel heb dat het echt persoonlijk tegen mij bedoelt is enzo.
De meer algemene dingen kan ik denk ik wel wat sneller loslaten, maar ik denk dat dat ook wel meer met karakter te maken heeft.
Dat is bij mij niet zo. Ik weet ook best hoe ik met gevoelens, ook van anderen, moet omgaan en ik voel het ook aan als mensen verdrietig of boos oid zijn..quote:Op vrijdag 20 januari 2006 01:29 schreef paddy het volgende:
[..]
klopt het dat jij makkelijker iets los kunt laten? Dus niet te lang ergens (gevoelskwesties) over nadenkt?Ik hoorde dat mensen met pddnos vaak niet weten hoe met gevoelens om te gaan, maar dat ze wel degelijk voelen.Ben blij dat ik dit dus eens aan iemand kan vragen, die dit heeft.
Ik had (en heb nog steeds soms) ook moeite met sociale contacten, ik snapte het alleen nooit, waarom ik altijd gepest werd en het nooit eens goed kon gaan. Ik denk dat ik erg in mezelf gekeerd was en me enorm snel aangevallen voelde. Ik betrok idd alles op mijzelf.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 07:13 schreef Belana het volgende:
[..]
Dus net als ieder ander mens.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 10:13 schreef Troel het volgende:
[..]
Makkelijker loslaten weet ik niet. Sommige dingen blijven bij mij misschien juist wel langer hangen, omdat ik het gevoel heb dat het echt persoonlijk tegen mij bedoelt is enzo.
De meer algemene dingen kan ik denk ik wel wat sneller loslaten, maar ik denk dat dat ook wel meer met karakter te maken heeft.
Ieder mens is verschillend, dus ook iedere PDD-nosser of autist.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 14:45 schreef paddy het volgende:
[..]
Dus net als ieder ander mens.
Soms erger ik mij dan weer aan artsen, want dit zijn de mensen die mij deze info gaven.
Of ze hadden het over mensen die wat zwaarder autistisch zijn.
Maar wat heeft het dan met concentratie te maken9 ook een voorbeeld wat ze gaven)?Kunnen mensen met PDDnos zich minder goed concentreren?
Zelfde hier. Als ik aan het studeren ben moet het helemaal stil zijn, bij gewoon voor mezelf iets lezen lukt alleen muziek wel.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 14:57 schreef heaven7 het volgende:
Ik heb veel moeite met concentratie als er meerdere geluiden aan mijn hoofd zijn.
Ik ben uiterst geconcentreert als ik aan het lezen ben en het verder muisstil is, als er een tv aanstaat is de concentratie weg en lukt het ook niet meer.
Als ik aan het praten ben en er zijn teveel (harde) geluiden om me heen, kan ik niet verder vertellen.
Ik heb overgevoelige zintuigen, zowel neus, als oren, als ogen en huid.
Zou dat echt onder de PDD vallen of zou het zo kunnen zijn dat mensen met iets PDD's vaker hoogsensitief zijn?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 15:07 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Zelfde hier. Als ik aan het studeren ben moet het helemaal stil zijn, bij gewoon voor mezelf iets lezen lukt alleen muziek wel.
Ik kan niet goed luisteren als er allemaal geluiden om me heen zijn. En wat heaven7 al zei, als er teveel geluiden zijn kan ik ook een verhaal niet afmaken, omdat ik dan veel te veel afgeleid wordt. Laatst had mijn moeder een CD aanstaan tijdens het avond eten, maar helaas kon ik niet meedoen aan de gesprekken omdat ik de andere mensen niet goed verstond door de muziek. (ik was de enige die daar last van had.)
Sommige geluiden doen gewoon pijn, zoals smakkende mensen, mensen die kauwgom kauwen. Moet mezelf dan echt inhouden om die mensen niet te slaan, want ik kan er gewoon écht niet tegen.
Ik praat altijd hardquote:Op vrijdag 20 januari 2006 15:09 schreef heaven7 het volgende:
Heel herkenbaar. De hele familie kijkt tv en mijn oren knappen zowat, zo hard staat ie altijdAls ik het zeg krijg ik scheve gezichten omdat de tv helemaal niet hard staat.
Veel onbegrip.
Het gekke is, ik heb zelf een vrij harde stem, maar als ik zelf hard praat of schreeuw doet het me geen pijn en heb ik er geen last van
herkenbaar ...mijn broertje heeft 3 dagen niet gedouched omdat het oude rekje in de douche verroest was en het 3 dagen duurde voordat we een nieuw rekje in de douche hadden.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 15:05 schreef Troel het volgende:
Nog even terugpakkend op het verhaal van ladywrb en Luca met de jas.
Als Bert zijn douchespons op "mijn" plankje legt zijn de rapen gaar. Ik kan daar niet tegen. Zijn spons hoort op zijn plankje, dat is het bovenste plankje. Pas op het moment dat het ding daar ligt word ik weer rustig. Ik kan hem wel gewoon zelf daar wegleggen, maar ik maak me er dus wel druk om.
Volgens mij bén jij stiekem mijn broertjequote:Op vrijdag 20 januari 2006 15:11 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik praat altijd hardMensen om mij heen vragen vaak of ik wat zachter kan praten. Dat heb ik zelf dus totaal niet door.
Ik ook iddquote:Op vrijdag 20 januari 2006 15:11 schreef Troel het volgende:
[..]
Ik praat altijd hardMensen om mij heen vragen vaak of ik wat zachter kan praten. Dat heb ik zelf dus totaal niet door.
Ik sla ook niemand maar ik heb wel altijd die neiging, omdat ik er dus helemaal niet tegen kan. Word helemaal kriebelig en onrustig als er een geluid is waar ik niet tegen kan.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 15:09 schreef Troel het volgende:
[..]
Zou dat echt onder de PDD vallen of zou het zo kunnen zijn dat mensen met iets PDD's vaker hoogsensitief zijn?
Ik heb overigens ook last van geluiden om mij heen, maar slaan doe ik niet, ik word dan gewoon erg stil of ga juist heel hard praten om al het geluid te overstemmen.
Ja, de tv zoemt jaquote:Op vrijdag 20 januari 2006 15:37 schreef sleepflower het volgende:
[..]
Ik sla ook niemand maar ik heb wel altijd die neiging, omdat ik er dus helemaal niet tegen kan. Word helemaal kriebelig en onrustig als er een geluid is waar ik niet tegen kan.
Volgens mij zijn mensen met een autistische stoornis gevoeliger voor harde, of juist zachte, geluiden. Je hoort ook soms dat ze de TV kunnen horen terwijl hij afstaat. Dat heb ik ook soms, dat je een 'piep' hoort.
De laatste keer dat ik onder de douche stond was ik nog een meisjequote:Op vrijdag 20 januari 2006 15:20 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Volgens mij bén jij stiekem mijn broertje
Het was ook maar een grapjequote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:02 schreef Troel het volgende:
[..]
De laatste keer dat ik onder de douche stond was ik nog een meisje
is dat toevallig in purmerend?quote:Op donderdag 19 januari 2006 21:37 schreef anne_Chris het volgende:
........
Verder is hij geaccepteerd voor een PDD-groep waar hij tien keer op een ochtend naartoe zal gaan en wij zes keer een ouderavond. Ik zie er naar uit om meer contact te hebben met andere ouders die in het zelfde schuitje zitten!
waarop ben je afgekeurd? wat kan je niet of wat lukt niet?quote:Op donderdag 19 januari 2006 23:27 schreef heaven7 het volgende:
De oude nog. Het omgaan met andere mensen en het doen van dingen kost me ontzettend veel energie, het vreet echt aan me. Iedere omgang is inspannend, ik let constant op hoe ik doe, hoe ik overkom, hoe ik ben, of ik het juiste zeg etc. Het gevoel van "onveilige" omgeving komt daar ook nog eens bij, ik voel me heel gauw bedreigd en ik heb dan echt een veilige haven nodig om weer op te laden.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:10 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
waarop ben je afgekeurd? wat kan je niet of wat lukt niet?
en is dat met de nieuwe herkeuring vastgesteld of val je nog in de oude keuring?
volgens mij is jou broertje stiekum mijn broertjequote:Op vrijdag 20 januari 2006 15:20 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Volgens mij bén jij stiekem mijn broertje
mij hoor je niet over aanstellerij hoor, heaven, maar denk je dat je in de huidige keuring weer afgekeurd zal worden?quote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:17 schreef heaven7 het volgende:
[..]
De oude nog. Het omgaan met andere mensen en het doen van dingen kost me ontzettend veel energie, het vreet echt aan me. Iedere omgang is inspannend, ik let constant op hoe ik doe, hoe ik overkom, hoe ik ben, of ik het juiste zeg etc. Het gevoel van "onveilige" omgeving komt daar ook nog eens bij, ik voel me heel gauw bedreigd en ik heb dan echt een veilige haven nodig om weer op te laden.
Doe het alsjeblieft niet af als aanstellerij, dat heb ik zovaak al te horen gekregen, niemand begrijpt hoe het is om zo geforceerd te leven.
Dan moet jij mijn zusje zijnquote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:21 schreef BarraCupraCuda het volgende:
[..]
volgens mij is jou broertje stiekum mijn broertje
broerquote:
De WAO is er niet meer, dat is nu WIA. Maar afhankelijk van wanneer jij afgekeurd bent zijn geloof ik de herkeuringen (maar dat weet ik ook allemaal niet zeker).quote:Op vrijdag 20 januari 2006 16:27 schreef heaven7 het volgende:
Ik weet het niet lady-wrb, ik heb er nog weinig over gehoord eerlijk gezegd. Wordt iedereen opnieuw gekeurd?
Mijn situatie is niet veranderd, het zal ook niet veranderen. Behalve dat ik het beter kan verwoorden nu dan vroeger.
Ik zit in de Wajongquote:Op vrijdag 20 januari 2006 17:16 schreef poemojn het volgende:
Waarom eigenlijk WAO/WIA ipv Wajong, Heaven7? Voor de Wajong hoef je toch niet steeds herkeurd te worden?
Grappig dat het bij elk kind zo anders werkt.quote:Op donderdag 19 januari 2006 20:11 schreef bastardhost het volgende:
Ik kan weinig anders zeggen dan dat je hem duidelijkheid moet bieden.
Ziekenhuisbezoeken zijn voor geen enkel kind leuk. Hier in huis vertellen wij het tenminste 1 week van te voren. Volgende week naar het ziekenhuis, naar die dokter, of "naar de ogendokter". En voorbereiden. Gaande weg de week volgen dan de vragen die dienen tot zijn eigen geruststelling. Doordat het bij aankondigen ver weg is ontbreekt de paniek. Met een week aan voorbereiding is alle ruimte voor vragen.
quote:Op vrijdag 20 januari 2006 21:40 schreef Belana het volgende:
Barracupracuda, ik denk niet dat jij zozeer bedoeld werd, niet meteen boos worden, vraag het even na bij lois
Als daar een topic is, dan is het een topic waar bepaalde overduidelijk aanwezige mensen in R&P ook telkens met hun commentaar komen.quote:Op vrijdag 20 januari 2006 22:31 schreef lady-wrb het volgende:
loopt er in r&p dan ergens een topic?
ervaringsdeskundignen![]()
ik zou het niet weten belana, mijn idee is dat het heel lang kan duren of misschien wel nooit gebeurt.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 17:48 schreef Belana het volgende:
wij vertellen Ian dat dus al heel lang, maar hij lijkt dat soort dingen niet op te pikken, maar misschien is ie er nog te jong voor idd...
Dat wel, maar als dit topic te veel in de richting gaat van de ervaringen van de oudere jongeren dan gaat dit topic toch echt richting R&P, of hij blijft hier maar dan onder een andere titel.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:16 schreef Troel het volgende:
Overigens, ik ben ook een kind met autismeDus wat dat betreft pas ik nog prima in dit topic.
Kan het dan samengevoegd worden met dat erfelijkheidstopic? Want ik weet niet hoe de anderen erover denken, maar als we hier mogen blijven graag, want R&P is dus echt niet leuk met dit soort onderwerpen.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:32 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Dat wel, maar als dit topic te veel in de richting gaat van de ervaringen van de oudere jongeren dan gaat dit topic toch echt richting R&P, of hij blijft hier maar dan onder een andere titel.
Precies, maar als ik het daar met mijn zoon over heb, zegt hij dat het toch anders is en als ik terug kijk op de situatie is dat ook zo, het is net even anders en voor hem geldt dan niet wat hij geleerd heeft.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:25 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik zou het niet weten belana, mijn idee is dat het heel lang kan duren of misschien wel nooit gebeurt.
voorbeeldje: luca stapt zo van de ene wereld in de andere. niet dat hij probleemloos aanpast, hij heeft altijd wat overgang nodig, maar iets simpels als dag zeggen krijg ik er maar niet in.
ik moet het altijd zeggen. en dan lijkt het net of ik het hem niet geleerd heb.
het doet me best wel wat als ik hem aflever om te logeren en hij rent meteen naar binnen en is mij meteen vergeten. maar ik weet dat hij het niet expres doet, want hij doet het omgekeerd ook.
hij "vergeet" het gewoon op de een of andere manier.
voorbeeldje, we waren op visite. Ian heeft gespeeld met een iets ouder kindje en dat ging allemaal wel goed geloof ik, ze waren veel boven dus niet alles gezien, maar het kwam goed over. Toen we weg gingen ging Ian dat jongetje helemaal omhelzen en dat jochie stond dus echt heel raar te kijken en probeerde uit zijn omhelzing te komen, waarop Ian alleen nog maar meer zijn best gaat doen om hem te omhelzen. Hij denkt dat dat zo hoort en voelt niet aan dat iemand dat niet wil. Ik heb het hem geprobeerd uit te leggen en dat ie misschien voortaan beter een hand kan geven als ie weg gaat. Maar hij heeft me alleen maar aangekeken of hij water zag branden.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 18:25 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
ik zou het niet weten belana, mijn idee is dat het heel lang kan duren of misschien wel nooit gebeurt.
voorbeeldje: luca stapt zo van de ene wereld in de andere. niet dat hij probleemloos aanpast, hij heeft altijd wat overgang nodig, maar iets simpels als dag zeggen krijg ik er maar niet in.
ik moet het altijd zeggen. en dan lijkt het net of ik het hem niet geleerd heb.
het doet me best wel wat als ik hem aflever om te logeren en hij rent meteen naar binnen en is mij meteen vergeten. maar ik weet dat hij het niet expres doet, want hij doet het omgekeerd ook.
hij "vergeet" het gewoon op de een of andere manier.
En de reden waarom ik juist hier sommige ervaringen post, is omdat de vaders en moeders van die kleine kinderen er hun voordeel mee kunnen behalen, EN ik dacht dat ze het op prijs stelden.quote:Op zaterdag 21 januari 2006 19:04 schreef E.T. het volgende:
Als je dus een topic wilt waar jij je ei in kwijt kunt, zal dat toch echt in R&P thuis horen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |