Ik denk dat dat rechtstreeks gerelateerd is aan de mate waarin de ouders willen accepteren of hun kind een psychische of sociale dysfunctie heeft of niet.quote:Zijn autistische kinderen ook gevoeliger voor het paranormale?
Het is natuurlijk een kwestie van levensvisie of je waarde hecht aan de huidige 'reguliere' kennis van de menselijke psyche en het (dys)functioneren daarvan. Heb je een 'alternatieve' levensbeschouwing dan leg je dat wellicht naast je neer.quote:Noem je een kind nieuwetijdskind, dan leg je je neer bij een situatie en laat je het kind maar aanhobbelen.
Yep. Maar zo zijn er zoveel invalshoeken hoe je mensen kunt rangschikken. En misschien is er geen enkele die de juiste is. Ik twijfel zelfs aan de manier waarop de psychiatrie te werk gaat vaker. Maar die labellen uit gemakszucht, omdat ze anders teveel werk krijgen en misschien hebben ze niet eens de tijd om ieder mens afzonderlijk te behandelen. Dan is het daar eerder van. " Volgende patient, volgende patient, volgende patient" Een soort van massa-productie dusquote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:31 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een kwestie van levensvisie of je waarde hecht aan de huidige 'reguliere' kennis van de menselijke psyche en het (dys)functioneren daarvan. Heb je een 'alternatieve' levensbeschouwing dan leg je dat wellicht naast je neer.
Of dat verstandig is laat ik in het midden.
Elk nadeel heb ze voordeel. Een label (een diagnose) kan ook helpen bij het grip krijgen op de 'klachten' of problemen die iemand heeft. Het beestje heeft een naam en dan kun je gestructureerd zoeken naar een oplossing of acceptatie. Maar zoals in alle aspecten in het leven bestaan er grijsgebieden, zodat je niet per definitie gebaat bent bij zo'n label.quote:Labellen. Doet meer slecht dan goed. Mensen rangschikken in groepen Tis maar waar je voorkeur voor uitgaat natuurlijk. En misschien zoeken mensen wel elkaar op zodat ze samen speciaal zijn. Herkenning zoeken ook wel.
Klopt, maar het is natuurlijk ook zo dat als iemand voor iets een naam verzint, of de naam nou passend is of niet, het makkelijk is om die naam doro te gebruiken als jij het over dat bepaalde iets wilt hebben zodat de andere partij weet waar je het over hebt.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:37 schreef Sight_key het volgende:
[..]
heel lang en interessant verhaal
Maar bij nieuwetijdskinderen is er nog altijd een persoon die gekomen is met die term. Vervolgens komt de rest vrijwillig in aanmerking ermee en labellen ze zichzelf of de ouders doen dat bij hun kinderen.
Dat denk ik ook.... het hebben van een label is niet altijd prettig, maar kan heel verlichtend werken als je ergens "last" van hebt en het opeens gedefineerd kan worden.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:41 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Elk nadeel heb ze voordeel. Een label (een diagnose) kan ook helpen bij het grip krijgen op de 'klachten' of problemen die iemand heeft. Het beestje heeft een naam en dan kun je gestructureerd zoeken naar een oplossing of acceptatie. Maar zoals in alle aspecten in het leven bestaan er grijsgebieden, zodat je niet per definitie gebaat bent bij zo'n label.
Door het probleem samen te vatten is het duidelijker inderdaad, maar dan nog is het maar een naam. Het probleem samen vatten is nodig om bepaalde structuur aan te brengen in het probleem. Maar wil je het volledige probleem oplossen, dan zul je toch echt het probleem bij de wortel moeten aanpakken.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:41 schreef Prst_ het volgende:
[..]
Elk nadeel heb ze voordeel. Een label (een diagnose) kan ook helpen bij het grip krijgen op de 'klachten' of problemen die iemand heeft. Het beestje heeft een naam en dan kun je gestructureerd zoeken naar een oplossing of acceptatie. Maar zoals in alle aspecten in het leven bestaan er grijsgebieden, zodat je niet per definitie gebaat bent bij zo'n label.
Dan is het eerder dus zo dat je mensen sneller duidelijk kunt maken waar het over gaat. Dan is het dus in geval van de psychiatrie zo dat psychiaters onderling beter kunnen praten over oplossingen en dergelijke. Dat je het probleem of de problemen meer samenvat als het ware.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 15:50 schreef Mirage het volgende:
[..]
Klopt, maar het is natuurlijk ook zo dat als iemand voor iets een naam verzint, of de naam nou passend is of niet, het makkelijk is om die naam doro te gebruiken als jij het over dat bepaalde iets wilt hebben zodat de andere partij weet waar je het over hebt.
Mja, maar de dingen die jij noemt (ADHD, autisme, etc) zijn allemaal dingen waar mensen last van kunnen hebben.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:33 schreef Quarks het volgende:
Ik krijg bij dit soort dingen altijd een beeld van ouders die kinderen, wegens het ontbreken van ADHD, autisme of een andere trendy ziekte kinderen dingen aanpraten, zodat ze nu toch hun recht verkrijgen uitzonderlijk, speciaal en gezegend te zijn.
Vertel dat de ouders maar die op moeten boksen tegen een maatschappij waarin iedereen bijzonder moet zijn. Ik sta dagelijks in een klaslokaal met ouders die hun kind vreselijk bijzonder vinden (nee, ik ben geen leerkracht, gewoon een mamma). Er zijn er maar enkele die hun kind GEWOON op komen halen, meestal is het een hoop gezever over wat hun kindje al dan niet heeft gedaan of gelaten die dag.quote:Op donderdag 2 februari 2006 04:07 schreef paladin het volgende:
Kom op zeg, iedereen is anders. Elk kind is ook anders, in gedrag, persoonlijkheid en aanleg.
En als je kind dan afwijkt van de 'normaal' zoek je als ouder al heel gauw naar de verklaring daarvoor. De een zoekt het in ADHD en autisme, de ander zoekt het in begaafdheid en 'indigo' zijn.
Kinderen zijn gewoon personen en zouden, als ze het zich konden realiseren, het vast niet fijn vinden allemaal onder een paar labeltjes geschoven te worden.
Sorrie hoor, maar wat kom ik veel ..............op zijn zachtst gezegd...................!@^&%&@^%#^@% kinderen tegen. Veeeeeeeeeeeeeellllll rottigheid, klieren en dingen die we vroeger noooooooooooooooooooooooooiiiiiiiiittttttttttt in ons hoofd zouden halen, zijn nu heel gewoon.quote:Op donderdag 2 februari 2006 04:21 schreef Morwen het volgende:
[..]
Vertel dat de ouders maar die op moeten boksen tegen een maatschappij waarin iedereen bijzonder moet zijn. Ik sta dagelijks in een klaslokaal met ouders die hun kind vreselijk bijzonder vinden (nee, ik ben geen leerkracht, gewoon een mamma). Er zijn er maar enkele die hun kind GEWOON op komen halen, meestal is het een hoop gezever over wat hun kindje al dan niet heeft gedaan of gelaten die dag.
Jezus, elk kind is bijzonder net zoals elk mens maar deze maatschappij heeft gewoon geen ruimte meer voor die aandacht en daarom laden we die verantwoordelijkhied maar op de leerkrachten, opvangmoeders, opa's/oma's.
Nee, ik beschuldig niemand, we naaien onszelf op. Tot grote hoogtes zelfs, meer.....meer.......meer en de kids zitten in de opvang zonder persoonlijke aandacht.
Het is een mallemolen van doorgedraaide mensen en dus ook kinderen. STOP!!!!! zou ik zo dikwijls willen schreeuwen, het is genoeg. Nederland is klaar, we zijn klaar...........terug naar de rust voor iedereen![]()
Zow, ik ben het kwijt![]()
De maatschappij gaat inderdaad steeds sneller lijkt het wel soms. En misschien komt daardoor wel het drukke gedrag vandaan bij ADHD, dat kinderen geen moment tot rust komen in de maatschappij. Dat ze overal impulsen zien en dat er overal wat te doen is. Dat er altijd beweging valt waar te nemen. Dat de hersens nooit tot rust komen ook.quote:Op donderdag 2 februari 2006 04:21 schreef Morwen het volgende:
[..]
Vertel dat de ouders maar die op moeten boksen tegen een maatschappij waarin iedereen bijzonder moet zijn. Ik sta dagelijks in een klaslokaal met ouders die hun kind vreselijk bijzonder vinden (nee, ik ben geen leerkracht, gewoon een mamma). Er zijn er maar enkele die hun kind GEWOON op komen halen, meestal is het een hoop gezever over wat hun kindje al dan niet heeft gedaan of gelaten die dag.
Jezus, elk kind is bijzonder net zoals elk mens maar deze maatschappij heeft gewoon geen ruimte meer voor die aandacht en daarom laden we die verantwoordelijkhied maar op de leerkrachten, opvangmoeders, opa's/oma's.
Nee, ik beschuldig niemand, we naaien onszelf op. Tot grote hoogtes zelfs, meer.....meer.......meer en de kids zitten in de opvang zonder persoonlijke aandacht.
Het is een mallemolen van doorgedraaide mensen en dus ook kinderen. STOP!!!!! zou ik zo dikwijls willen schreeuwen, het is genoeg. Nederland is klaar, we zijn klaar...........terug naar de rust voor iedereen![]()
Zow, ik ben het kwijt![]()
mensen moeten beter voor elkaar zorgenquote:Op maandag 6 februari 2006 14:58 schreef CarDani het volgende:
Tja, je hoort steeds meer van die nare verhalen.
Ik maak me best wel eens zorgen voor de toekomst.
Ben ik met je eens. Ik heb het de laatste maanden ook enorm druk, werk van 's ochtends 8u tot 's avonds 10-11u elke dag door (ook vanwege mijn huis, vriendin ed) maar echt even tijd voor jezelf heb je niet meer. En dat breekt je op een gegeven moment wel op.quote:Op donderdag 2 februari 2006 18:32 schreef Dromenvanger het volgende:
Kinderen worden ook van hop naar haar gesleept. Hebben amper tijd om te beseffen dat ze levend zijn. Ik bedoel met levend, het besef dat ze mens zijn. Omdat ze continu bezig moeten zijn, komen ze nooit eens aan zichzelf toe.
Als je al vanaf het begin continu bezig bent, en als je nooit eens de rust wordt gegund, dan gaat het vanzelf leiden tot klachten.
Ligt het aan mij of zie ik hier gewoon de eigenschappen van een eigenwijs kind wat een eigen mening ontwikkeld heeft?quote:* Ze hebben problemen met absolute autoriteit (autoriteit zonder verklaring of keuze);
* Ze weigeren bepaalde dingen te doen; bijvoorbeeld het wachten in een rij;
* Ze reageren niet op "schuld" discipline (wacht maar tot je vader thuis komt);
* Ze schamen zich er niet voor je te laten weten wat ze willen.
Hey, ben je op die graancirkelcode site geweest? (je avatarquote:Op woensdag 1 maart 2006 00:07 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
nieuwetijdskinderen - DIENAREN VAN HET GODDELIJK PLAN
yep,quote:Op woensdag 1 maart 2006 09:02 schreef Analyzing_Barb het volgende:
[..]
Hey, ben je op die graancirkelcode site geweest? (je avatar)
Heb ik nooit gedacht.quote:Op zaterdag 7 januari 2006 20:12 schreef Sneakie het volgende:
precies!
dus je denkt nu niet meer dat we aandacht zoeken?
quote:Op zaterdag 7 januari 2006 13:21 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ja klopt. Iedereen heeft gevoel. De een is wat gevoeliger dan de ander
Denk dat een grote vergissing die gemaakt wordt is dat mensen die gevoeliger zijn (wat niet meteen betekent dat andere dan meteen ongevoelig zijn, want zo wil niemand genoemd worden en ìs ook niemand) dit leuk vinden.
in dit topic lees ik geregeld dat ze 'speciaal' willen zijn. Wat in 9 van de 10 gevallen niet opgaat. De meeste mensen die wat sensitiever zijn dan wat je meestal ziet, balen hier juist van en ondervinden er hinder van.
Dat maakt ze geen mietjes, noch neurotisch of zielig en al helemaal niet speciaal. Het zijn juist vaak anderen die dit beweren.
Ieder mens is anders. Niemand is gelijk. Ook op die gebied is. En da's menselijk. Godzijdank zijn we niet allemaal hetzelfde.
Bij je eerste regel keek ik al even verbaasd op. Wat men noemt HSP op nieuwtijdskinderen, heeft niets te maken met paranomaliteit.quote:Op woensdag 15 maart 2006 23:45 schreef zhe-devilll het volgende:
Heel veel kinderen zijn gevoelig op paranormaal gebied!
Ouders die niks op hebben met spirituele dingen doen dat al snel af als zijnde onzin ed.
Ouders die spiritueler zijn hebben al snel zoiets van: Mijn kind is bijzonder.
Nu hebben ze een naam ervoor bedacht om het nog specialer te maken!
Ik vind het onzinnig, vaak verliest een kind deze vaardigheden bij het ouder worden, daarnaast leren kinderen al veel sneller hoe de wereld in elkaar zit tegenwoordig en zijn ze ook sneller wijs.
Modeverschijnsel is het denk ik.
Lees de topics over dit onderwerp eens door. De mensen die aangeven idd gevoeliger te zijn voor sommige dingen, reageren die blij? Opgelucht omdat ze een stempel hebben, of anderzijds gelukkig met de negatieve reacties?quote:Anderzijds denk ik dat men graag een stempeltje krijgt om ergens bij te horen.
Ik vind ieder uniek an sich.
Ik hou niet van stempels nml, maar goed als een ander zich hier beter bij voelt? Van mij mogen ze gerust!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |