quote:Kauw je het ziekenhuis uit
Na een darmoperatie komt de spijsvertering sneller op gang als de patiënt driemaal daags kauwgom kauwt.
Hoera, de eerste scheet! Normaal niet iets om blij mee te zijn, maar voor patiënten die aan hun dikke darm zijn geopereerd, is het een teken dat hun darmen weer actief zijn. Een verteringsstelsel dat met het chirurgenmes kennis heeft gemaakt, houdt zich vaak dagenlang stil. Kauwgom kauwen verkort die periode, toont een groep artsen in het Santa Barbara Cottage Hospital in Californië aan. In medisch tijdschrift Archives of Surgery rapporteren ze over hun onderzoek onder 34 patiënten bij wie de dikke darm helemaal of voor een deel was weggehaald.
De helft kauwde driemaal daags suikervrije kauwgom, de andere helft niet. En dat hielp enorm. De eerste wind diende zich gemiddeld vijftien uur eerder aan en de kauwende groep verliet het ziekenhuis al na 4,3 dagen, terwijl de anderen gemiddeld ruim zes dagen in het ziekenhuisbed bleven.
Kauwgom kauwen stimuleert waarschijnlijk dezelfde zenuwen als het eten van vast voedsel, vermoeden de onderzoekers. Echt eten verdragen veel patiënten nog niet, dus dit is volgens hen een prima alternatief. En het kost bijna niets.
hey funnie... de normale gang van zaken is dat de mensen bij ons op de ok, op de holding (waar ze je voorbereiden voor ok) als ze dit zelf kunnen op de oktafel overstappen, deze is verrijdbaar namelijk. mocht dit niet lukken dan gebeurt het met een rolmatje.quote:Op vrijdag 24 februari 2006 21:57 schreef Funnie het volgende:
mjah, maar deze vraag vraag is dus speciaal voor beessie jen, omdat.. het om het ziekenhuis in Emmen gaat in dit geval. Kreeg iets te horen en vond het vreemd..vandaar
Ik zelf ben van bed naaroperatie tafel geschoven, terug weg weet ik idd zelf ook niet meer hoor
Zelfs uitslaapkamer weet ik niet..Zat nog aan de beademing toen op IC lag. Heb er foto's van.. raaaaar gezicht jezelf zo te zien !
Ook hun weblog is heel goed om door te lezen, Bubseltje. Deze is van Rewimo, Troel en sinds kort ook Funnie: http://scopinaro.blogspot.com/quote:Op zaterdag 25 februari 2006 09:53 schreef -Bubseltje- het volgende:
Hoe zijn jullie eigenlijk ertoe gekomen om die operatie te doen? Eerst via de huisarts ofzo?
Ik heb een BMI van 49 ik heb er nu betrekkelijk weinig last van maar ben bang dat ik het wel ga krijgen
Ik heb net mijn verzekeraar gebeld en moet eerst naar de huisarts voor een verwijzig en dan naar een chiriurg. Verder word het waarschijnlijk wel 100% vergoed.
Ik zit te trillen op mijn stoelik jullie topic nog eens goed doorlezen
![]()
Ik weet niet hoe dat met de GPB is, maar chocolademelk werd ons min of meer verbodenquote:Op zondag 26 februari 2006 21:11 schreef Funnie het volgende:
maar bij een GBP minder snel dan bij Scopinaro toch?
Ik val ook absoluut niet meer af. Wissel de hele tijd tussen de 88 en 89,5.
Jullie maag is toch ook groter gelaten dan bijd e GBP? Ik hoor een klein maagje te hebben, maar goed. Het zal wel goed zijn allemaal. Kan eten als een bootwerker! En heb ook echt continu honger. Ik weet nu trouwens tot in tegenstelling vorige weken wel wanneer ik moet stoppen met eten! Waardoor ik na het eten niet meer voor pampus lig. Het was idd leren en luisteren. Soms ligt er nog maar 1 hapje, maar ik weet dat ene hapje kan dan net diegene zijn, waardoor ik een ander half uur voor pampus kom te liggen!
Er is dus verbetering
Vanavond voor het eerst weer ijs gegeten, dat ook ging goed. Zonder buikpijnen, of wat anders. Ik durfde het de hele tijd niet, net als chocolade melk (ik lust geen gewone melk) Ik hoorde dat je dumpings kan krijgen van melk producten.
Inderdaad kan 1 hap echt teveel zijn...quote:Op zondag 26 februari 2006 21:11 schreef Funnie het volgende:
maar bij een GBP minder snel dan bij Scopinaro toch?
Ik val ook absoluut niet meer af. Wissel de hele tijd tussen de 88 en 89,5.
Jullie maag is toch ook groter gelaten dan bijd e GBP? Ik hoor een klein maagje te hebben, maar goed. Het zal wel goed zijn allemaal. Kan eten als een bootwerker! En heb ook echt continu honger. Ik weet nu trouwens tot in tegenstelling vorige weken wel wanneer ik moet stoppen met eten! Waardoor ik na het eten niet meer voor pampus lig. Het was idd leren en luisteren. Soms ligt er nog maar 1 hapje, maar ik weet dat ene hapje kan dan net diegene zijn, waardoor ik een ander half uur voor pampus kom te liggen!
Er is dus verbetering
Vanavond voor het eerst weer ijs gegeten, dat ook ging goed. Zonder buikpijnen, of wat anders. Ik durfde het de hele tijd niet, net als chocolade melk (ik lust geen gewone melk) Ik hoorde dat je dumpings kan krijgen van melk producten.
Heb jij geen dieetlijst meegekregen Funnie?quote:Op zondag 26 februari 2006 22:19 schreef Funnie het volgende:
Beessie Jen heb jij MSN? Ik denk dat dat makkelijker is of ICQ. Ik weet wat haar verteld is.
En ja, 1 hap kan het hem idd doen! Chocolademelk is mij overigens niet verboden. Maar wel is er gezegt dat ik niet zomeer even lekker en glas melk meer kon weg drinken. Wat ik weg wuifde met, ach ik lust toch geen melkOverigens kan ik chocolade gewoon verdragen!
Ja, je kunt de pil blijven gebruiken.quote:Op maandag 27 februari 2006 08:11 schreef -Bubseltje- het volgende:
Tnx allemaal voor de tips ik heb idd al aardig wat gelezen op internet en een GBP lijkt voor mij het 'beste'
dat ik maar kleine beetjes kan eten lijkt mij weer prettig, en het word over het algemeen 100% vergoed en dat speelt ook wel mee ik heb er het geld wel voor over maar het geld heb ik niet dus tja...
En dat je last van diaree en dumping krijgt dan heb ik nu ook al in mindere mate misschien maar toch. Ik las ook dat veel mensen na de operatie lactose intolerant zijn dat ben ik nu ook al.
Het is niet dat ineens in me opkomt dit spookt al zo lang door mijn hoofd als Troel het eerste topic opende. Ik heb het alleen nog nooit uitgesproken. Mijn vriend staat 100% achter me want die weet hoeveel mijn overgewicht me tegenwerkt. Kijk maar gisteren we zijn bij de optocht wezen kijken hier en ik ga op de fiets want het is een aardig eindje lopen en daar uurtje staan krijg ik overal zo'n last van dat is toch niet normaal voor iemand van net 23?
Ik had nog een vraagje aan Troel kan je na de operatie de pil nog blijven gebruiken of werkt ie dan niet meer goed genoeg?
Ik ga mezelf eens aankleden en zo maar eens verder speuren.
Waarschijnlijk eet je dan net te veel, net zoals iedereen bij de eerste keer weer chinees eten, omdat het gewoon te lekker isquote:Van dieetiste moet ik alles light, en licht mogelijk eten. Streng dieetHet liefst geen bananen enzo. teveel suikers. Kaas met minder vet enzo. Maar daar hou ik mij momenteel niet echt aan.
Maar goed, ik eet idd echt alles alweer. En kan het goed verdragen. Geen buikpijnen of krampen.
Behalve chinees dan. Maar moet nog uitzoeken of het van de bami of nasi kwam
Als ik kijk wat jij nu opnoemt, dan staat een heleboel hiervan bij ons zelfs op de tweede lijst nog bij het beperken, beter niet eten.quote:wat ik eet:
Brood
Crackers
tosti (zonder ham)
beleg:
komijne kaas
light jam
Aardappels
alle groentes die ik lust
vlees (kipfile, verse worst, shoarma, kipkrokant burgers, gehakt bal. dus vooral ook gemalen vlees. Niet karbonades enzo. Dat durf ik weer niet!)
patat en wat ik erbij neem. Dat is wisselend. Wij eten elke zaterdag patat en ik eet gewoon mee. (dat kon ik met de band absoluut niet!)
Lieve bubsel, ik kan me voorstellen dat je er tegen opziet (doe ik standaard tegen elk doktersbezoekquote:Op maandag 27 februari 2006 11:38 schreef -Bubseltje- het volgende:
Ik ben geen dokter loper en misschien zegt ie wel dan had je vaker met je klachten moeten komen ofzo.
Wil je op termijn kinderen? Sommige operaties (die met malabsorptie werken) zijn namelijk van invloed op de groei van de foetus, waardoor ze lichter zijn als ze geboren worden en mogelijk de (gezondheids)problemen ondervinden die licht ondervoede babies nou eenmaal hebben. Daar is nog niet heel veel over bekend (omdat er nog niet zo veel kinderen van moeders die zwanger zijn geworden na zo'n operatie zijn).quote:Op maandag 27 februari 2006 08:11 schreef -Bubseltje- het volgende:
Ik had nog een vraagje aan Troel kan je na de operatie de pil nog blijven gebruiken of werkt ie dan niet meer goed genoeg?
Ja op termijn wel ja waarschijnlijk jou stukjes daarover heb ik al gelezen. Zonder pil word ik nu amper ongesteld dus als ik het nu niet laat doen kan ik waarschijnlijk helemaal geen kinderen krijgen. En als ik ze wel zou kunnen krijgen door het extra gewicht in een rolstoel komen omdat mijn heupen het niet aankunnen? Ben je dan een goede moeder?quote:Op dinsdag 28 februari 2006 14:39 schreef anneja het volgende:
[..]
Wil je op termijn kinderen? Sommige operaties (die met malabsorptie werken) zijn namelijk van invloed op de groei van de foetus, waardoor ze lichter zijn als ze geboren worden en mogelijk de (gezondheids)problemen ondervinden die licht ondervoede babies nou eenmaal hebben. Daar is nog niet heel veel over bekend (omdat er nog niet zo veel kinderen van moeders die zwanger zijn geworden na zo'n operatie zijn).
Ik vind dit echt weer een reactie als "je moet het niet doen als je kinderen wilt, want al je kinderen worden met ondergewicht geboren en dat is te vergelijken met kinderen uit de hongerwinter-reactie".quote:Op dinsdag 28 februari 2006 14:39 schreef anneja het volgende:
[..]
Wil je op termijn kinderen? Sommige operaties (die met malabsorptie werken) zijn namelijk van invloed op de groei van de foetus, waardoor ze lichter zijn als ze geboren worden en mogelijk de (gezondheids)problemen ondervinden die licht ondervoede babies nou eenmaal hebben. Daar is nog niet heel veel over bekend (omdat er nog niet zo veel kinderen van moeders die zwanger zijn geworden na zo'n operatie zijn).
Dat is zeker niet fijn nee, maar bedenk voor jezelf wel dat jij net zo belangrijk bent als iedere ander hoor!quote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:14 schreef -Bubseltje- het volgende:
Tuurlijk kan je dan een goede moeder zijn maar dat is niet hoe ik het wil en dat probeer ik zo te voorkomen. Sorry voor mijn kribbige antwoord, maar net mijn moeder aan de telefoon aan wie ik het zaterdag verteld heb maar ze vroeg niets over mij want mijn vaders rug was belangrijker....
Het kwam eigenlijk helemaal niet kribbig over, ik dacht dus net whaha wat een lekkere stoerequote:Op dinsdag 28 februari 2006 15:14 schreef -Bubseltje- het volgende:
.... Sorry voor mijn kribbige antwoord
En dat vind ik dus erg raar aangezien er bij over het algemeen dus wel degelijk dingen zijn die je moet laten liggen enzo. Maarja, hij is een arts en ik niet.quote:Op woensdag 1 maart 2006 18:43 schreef Funnie het volgende:
Oh ja, eten! Ik mag en moet zelfs alles weer eten en poberen te eten. En moet goed luisteren naar mijn lichaam, naar wat die prettig vindt en wat niet. Tuurlijk in mate met de slechte dingen. Maar wel gaan proberen. Er is niets wat ik niet mag hebben. Daar komt het op neer. En zo gevarieerd mogelijk eten. Niet altijd hetzelfde riedeltje.
Verder was alles goed
Hoe verdraag jij paprika eigenlijk?quote:
Bij spinazie en boerenkool heb je poep met groene sliertjesquote:Op vrijdag 3 maart 2006 10:07 schreef Leintjeuh het volgende:bij de meeste mensen is dat zo, poep met gele klontjes erin zeker?
Geen idee, ik hou niet van paprikaquote:Op vrijdag 3 maart 2006 10:06 schreef Troel het volgende:
Hoe verdraag jij paprika eigenlijk?
Ik weet dat dat bij mij nauwelijks verteerd wordt, maar ik krijg er dus echt behoorlijk pijnlijke krampen van. En niet alleen van paprika, maar ook van paprikapoeder en zelfs paprikamarinade van het vlees van de Aldi
quote:Op vrijdag 3 maart 2006 10:07 schreef Leintjeuh het volgende:bij de meeste mensen is dat zo, poep met gele klontjes erin zeker?
Heb braaf dit jaar mijn griepprik gehaald en nu heb ik dan toch een beste griep te pakken. Griepprik houdt dus niet in dat je griepvrij blijft.quote:Op zaterdag 4 maart 2006 10:26 schreef Troel het volgende:
Volgend jaar wil ik echt gewoon de griepprik, want dit is al de derde keer dat ik griep heb
True, maa rik heb nu voor de derde keer sinds oktober de griep te pakken en ik denk dat hij toch zeker tegen 1 van die griepen had moeten werken.quote:Op zondag 5 maart 2006 23:14 schreef Rottdog het volgende:
[..]
Heb braaf dit jaar mijn griepprik gehaald en nu heb ik dan toch een beste griep te pakken. Griepprik houdt dus niet in dat je griepvrij blijft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |