abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33968053
Gister was er op het journaal een rapportage over intenationalisering van het onderwijs waar een of andere gymnasium school aan bod kwam om het zo maar te zeggen. Toch wel wel een wereld van verschil, net of je Luxemburg met Irak vergelijkt. Iedereen kent de beelden van vmbo-scholen wel. Wat zijn precies de cultuurverschillen tussen de gemiddelde vwo school en vmbo school?
pi_33969136
Dat in sommige scholen VMBO'ers de laatste tien minuten van elke les plaatjes mogen tekenen.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_33969677
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 11:51 schreef RichardQuest het volgende:
Dat in sommige scholen VMBO'ers de laatste tien minuten van elke les plaatjes mogen tekenen.
En het gaat dus over de gemiddelde vmbo of vwo school.

Stom genoeg kan ik er geen bedenken. Als ik zeg interesses van leerlingen telt dat ook weer niet, omdat dat weer geheel verschillend is bij ieder persoon.
Maar misschien dat het in het algemeen/gemiddelde dus wel tot zijn recht komt.
pi_33969823
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:12 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Een vriend van mij loopt voor het eerst stage als leraar. Die school laat de VMBO-scholieren van klas 1 en 2 de laatste tien minuten van elke les tekenen....het lijkt me sterk dat dat uniek is.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
pi_33969845
Bij de ene schoolstroming draagt iedereen één wapen en VMBO'ers dragen er 2.
pi_33969884
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:18 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Een vriend van mij loopt voor het eerst stage als leraar. Die school laat de VMBO-scholieren van klas 1 en 2 de laatste tien minuten van elke les tekenen....het lijkt me sterk dat dat uniek is.
Ik heb zelf op het vmbo gezeten (jaja, scheld me maar uit ) en ik heb nooit mogen tekenen .

Behalve met het vak tekenen natuurlijk.
pi_33969945
Ik denk dat een plattelands-VMBO en een VMBO in de stad ook een wereld van verschil is, TS.
pi_33969994
't Was ter indicatie, verhalen die ik hoor lijken vaak meer op de beschrijving van een opvangcentrum dan die van een school...
pi_33970117
De gemiddelde betrokkenheid van de scholier bij zijn/haar opleiding mischien?? Dat is altijd zo geweest.
Ik ben er ook van overtuigd dat de meesten op het VMBO/MAVO toch in veel gevallen lui/gemakzuchtig waren/zijn.
Er zijn natuurlijk altijd de gevallen dat iemand echt zijn best moet doen voor VMBO/MAVO maar dat zijn er niet bijster veel (uit mijn ervaring dan).
wie het kleine niet eert is ambitieus
  donderdag 12 januari 2006 @ 13:24:02 #10
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33971711
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:23 schreef WAT het volgende:
Ik denk dat een plattelands-VMBO en een VMBO in de stad ook een wereld van verschil is, TS.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_33974817
Ik deed vorig jaar VMBO, en nu zit ik op een school met alleen maar HAVO en VWO, maar ik kan het verschil wel merken. Op het VMBO zijn de leerlingen veel minder zelfstandig en hebben meer een instelling van "het komt wel", terwijl dat op de HAVO en het VWO veel meer het geval is, anders redt je het niet. Dit komt denk ik ook wel doordat op het VMBO het groepsgedrag veel meer heerst en de leerlingen veiligheid zoeken "in de groep".
pi_33975086
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:12 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Stom genoeg kan ik er geen bedenken. Als ik zeg interesses van leerlingen telt dat ook weer niet, omdat dat weer geheel verschillend is bij ieder persoon.
Maar misschien dat het in het algemeen/gemiddelde dus wel tot zijn recht komt.
Het verschil is natuurlijk gigantisch. Vmbo = arbeiders Vwo = elite.
pi_33975231
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:07 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

mja, die vwo klantjes die gaan 3 keer per jaar op vakantie naar Brazilie, Kanarische Eilanden en dan nog even een weekje wintersport in Val Thorens. Zo doe je al veel meer ervaring en indrukken op dan waneer je eens per jaar twee weken op een camping in frankrijk staat.
pi_33975351
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 12:28 schreef Coencordia het volgende:
De gemiddelde betrokkenheid van de scholier bij zijn/haar opleiding mischien?? Dat is altijd zo geweest.
Ik ben er ook van overtuigd dat de meesten op het VMBO/MAVO toch in veel gevallen lui/gemakzuchtig waren/zijn.
Er zijn natuurlijk altijd de gevallen dat iemand echt zijn best moet doen voor VMBO/MAVO maar dat zijn er niet bijster veel (uit mijn ervaring dan).
Als je je best moet doen voor het VMBO ben je pas echt dom .
pi_33975463
quote:

[..]

Valt wel mee met eilite. Hoewel ik soms wel die indruk krijg van sommige gymnasiums.
  donderdag 12 januari 2006 @ 15:20:44 #16
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_33975615
quote:

[..]

Los van mijn beeld op de gemiddelde VMBO'er (laat ik eerlijk zijn: dat komt vooral uit de media en is dus weinig objectief en niet echt gefundeerd.) heb ik wel duidelijk een mening over de gemiddelde VWO'er.
Als die groep 'de beste' groep is van mijn generatie en er net onder, dan vind ik dat toch echt een 'behoorlijke' inflatie van het woord 'elite'.
Maw: Op het vwo ( en de universiteit) loopt heel veel ongeïnteresseerd, lui, bekrompen en oppervlakkig volk rond.
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_33975677
quote:

[..]

Sorry maar ik voel me toch echt niet tot de elite behoren... Maar misschien vind jij het heel goed van jezelf dat je beter je best hebt gedaan of slimmer bent dan de arbeider! Die jouw huis bouwt en vuil opruimt! Als ik 1 ding geleerd heb op havo is dat mensen van mavo en lager geen cent minder zijn dan een ander! Beetje respect mag wel...
If you need space... join NASA baby!
pi_33975723
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:20 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Los van mijn beeld op de gemiddelde VMBO'er (laat ik eerlijk zijn: dat komt vooral uit de media en is dus weinig objectief en niet echt gefundeerd.) heb ik wel duidelijk een mening over de gemiddelde VWO'er.
Als die groep 'de beste' groep is van mijn generatie en er net onder, dan vind ik dat toch echt een 'behoorlijke' inflatie van het woord 'elite'.
Maw: Op het vwo ( en de universiteit) loopt heel veel ongeïnteresseerd, lui, bekrompen en oppervlakkig volk rond.
Dat klopt. Maar het begrip elite is dan ook vooral een begrip dat in relatieve zin moet worden opgevat. Vergelijkend met vmboers kun je wel stellen dat op het vwo de elite zit.
pi_33975764
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:22 schreef SubTOP het volgende:

[..]

Sorry maar ik voel me toch echt niet tot de elite behoren... Maar misschien vind jij het heel goed van jezelf dat je beter je best hebt gedaan of slimmer bent dan de arbeider! Die jouw huis bouwt en vuil opruimt! Als ik 1 ding geleerd heb op havo is dat mensen van mavo en lager geen cent minder zijn dan een ander! Beetje respect mag wel...
Wie zegt dat ik geen respect heb? Ik sluit alleen mijn ogen niet voor de - objectieve - verschillen.
pi_33975892
Of zichzelf elite vind? Ik ken zat mensen die het vanaf een lagere opleiding verder schoppen dan de gemiddelde vwo er. Uiteindelijk draait het als je eenmaal in het bedrijfsleven om doorzettingsvermogen en investeren in jezelf, gecombineerd met een stuk gezond verstand...
  donderdag 12 januari 2006 @ 15:29:26 #21
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33975920
Vroegah toen had je geen VMBO, maar wel Huishoudschool en LTS.
Ik heb als vakantiewerk na m'n (VWO) eindexamen een tijdje (bijna 3 maanden) op de afvalverwerking van een fabriek gewerkt voor 3.75 gulden per uur . Daar waren ook mensen van LTS en MAVO die daar vakantiewerk deden. De verschillen waren erg interessant om te zien.

- De LTS mensen werkten behoorlijk hard. Ze vonden het geen minderwaardig werk maar gewoon werk dat moest gebeuren en staken dus de handen uit de mouwen

- De MAVO mensen deden geen reet want ze vonden het maar minderwaardig werk en ze begonnen gelijk te klieren en een bende ervan te maken als de baas er even niet was

- De VWO-ers vonden het ook kutwerk, maar stelden voor zichzelf targets hoeveel ze die dag af zouden krijgen en probeerden die dan te halen (dus hard werken) zodat het toch nog een soort van uitdaging werd. Na een paar weken kregen ze daarom ook de leiding (als de echte baas een dag vrij nam), zonder dat de baas wist dat ze een hogere opleiding hadden.

Ik weet niet of bovenstaande toeval was maar ik vind het erg illustratief voor de verschillen in mentaliteit.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_33976033
Hmm SeLang, je hebt gelijk. Ik denk dat vmbo'ers begeleiding nodig hebben en vwo'ers niet per se.
Ik geloof dat je op het vwo ook al redelijk zelfstandig werkt?

En op het vmbo is dit totaal niet zo. Er is áltijd een leraar. Is hij er even niet, dan is het gelijk ook een teringzooi. (uitzonderingen daar gelaten)
pi_33976063
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:25 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Wie zegt dat ik geen respect heb? Ik sluit alleen mijn ogen niet voor de - objectieve - verschillen.
Ik vind het nogal stom om te stellen dat vwo volk tot de elite behoort... en daarmee respectloos naar lager opgeleide mensen... Maar misschien overdrijf ik het wel en is jou opvatting van het woord elite anders dan de mijne, laten we erop houden dat respect tegenover laatstgenoemde groep wel zo netjes is omdat ze net zo waardevol zijn als jij en ik?
  donderdag 12 januari 2006 @ 15:40:50 #24
138811 GuntherJauch
HipHop ist Halbschwul.
pi_33976314
Als ik langs een VMBO-school fiets (met een grote boog uiteraard, daar niet van) dan valt het me altijd op dat je geen individuen ziet staan, maar enkel groepjes. Een groepje gothics, groepje Lonsdale-jeugd, groepje Marokkanen, groepje BrEeZaH's. Dat heb ik op het VWO nooit gezien. Derhale zou je kunnen stellen dat VWO'ers al verder ontwikkeld zijn (tot individu) en dat er op het VMBO een grote drang naar hokjesgedrag is.

Verder natuurlijk de standaardzaken zoals meer agressie op het VMBO (toen ik nog in club verband voetbalde hoorde je de meest maffe verhalen van VMBO'ers, terwijl er in mijn klas, op het VWO, werkelijk nooit iets in die richting gebeurde).
Die Hosen die die tragen
Sehen aus wie reingeschissen
Man beschimpft sich gegenseitig
Und das nennt man dissen
pi_33976360
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:28 schreef SubTOP het volgende:
Of zichzelf elite vind? Ik ken zat mensen die het vanaf een lagere opleiding verder schoppen dan de gemiddelde vwo er. Uiteindelijk draait het als je eenmaal in het bedrijfsleven om doorzettingsvermogen en investeren in jezelf, gecombineerd met een stuk gezond verstand...
Dat is toch echt de uitzondering.
pi_33976431
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:33 schreef SubTOP het volgende:

[..]

Ik vind het nogal stom om te stellen dat vwo volk tot de elite behoort... en daarmee respectloos naar lager opgeleide mensen... Maar misschien overdrijf ik het wel en is jou opvatting van het woord elite anders dan de mijne, laten we erop houden dat respect tegenover laatstgenoemde groep wel zo netjes is omdat ze net zo waardevol zijn als jij en ik?
Kijk, er is in een maatschappij altijd een elite, een groep die bovenaan de maatschappelijke ladder staat. In onze maatschappij is dat de groep die de hoge opleidingen geniet. Dat is een feitelijke constatering, verder geen oordeel.
pi_33976441
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:40 schreef GuntherJauch het volgende:
Als ik langs een VMBO-school fiets (met een grote boog uiteraard, daar niet van) dan valt het me altijd op dat je geen individuen ziet staan, maar enkel groepjes. Een groepje gothics, groepje Lonsdale-jeugd, groepje Marokkanen, groepje BrEeZaH's. Dat heb ik op het VWO nooit gezien. Derhale zou je kunnen stellen dat VWO'ers al verder ontwikkeld zijn (tot individu) en dat er op het VMBO een grote drang naar hokjesgedrag is.

Verder natuurlijk de standaardzaken zoals meer agressie op het VMBO (toen ik nog in club verband voetbalde hoorde je de meest maffe verhalen van VMBO'ers, terwijl er in mijn klas, op het VWO, werkelijk nooit iets in die richting gebeurde).
Of stop jij nu gelijk alle vmbo mensen in een hokje? Ik bedoel zouden ze allemaal zo zijn of zijn dit de dingen die jij ziet?
  donderdag 12 januari 2006 @ 15:47:24 #28
138811 GuntherJauch
HipHop ist Halbschwul.
pi_33976592
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:43 schreef SubTOP het volgende:
Of stop jij nu gelijk alle vmbo mensen in een hokje?
Naar mijn idee hebben we het hier over het algemeen, en over het algemeen vind ik dit een zeer natuurgetrouwe weergave van de realiteit (zoals ik die ervaar), uiteraard laat ik de mogelijkheid tot uitzonderingen open.
quote:
Ik bedoel zouden ze allemaal zo zijn of zijn dit de dingen die jij ziet?
Het feit dat mijn naam en avatar naast mijn post lijkt me al voldoende om te concluderen dat ik het over mijn eigen beleving heb. Ik beweer dan ook nergens anders, al durf ik te stellen dat mijn beleving redelijk overeenkomt met de beleving van anderen.
Die Hosen die die tragen
Und das nennt man dissen
pi_33976616
Andere vraag: Is er ook een cultuurverschil tussen de verschillende Tweede Fase profielen?

Onze N&G/N&T klas:
- Hecht, organiseerde veel, wel veel verlegen, gesloten mensen (waaronder ik), serieus.

De parallelle E&M/C&M klas:
- Beetje versnipperd, organiseerde niks in klasverband, losse groepjes, vaak verhalen over die klas dat ze een grote bek tegen een leraar hebben e.d., veel oppervlakkige bier-neuken-types.
pi_33976858
Ai, nu raak ik een lastig punt?
  donderdag 12 januari 2006 @ 15:55:07 #31
138811 GuntherJauch
HipHop ist Halbschwul.
pi_33976861
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:48 schreef WAT het volgende:
Andere vraag: Is er ook een cultuurverschil tussen de verschillende Tweede Fase profielen?
Ik had over het algemeen het idee dat degenen die N&G/T deden net iets intelligenter waren dan degenen die C/E&M deden. Verder niet zo veel verschil, al waren de N&G/T-ers naar mijn idee meer praktijk gericht en creatiever (wat je weer terug zag in bijvoorbeeld het profielwerstuk) en de C/E&M-ers veel minder.

Maar over het algemeen weinig verschil tussen beiden.
Die Hosen die die tragen
Und das nennt man dissen
pi_33976957
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:10 schreef mrkanarie het volgende:

[..]

mja, die vwo klantjes die gaan 3 keer per jaar op vakantie naar Brazilie, Kanarische Eilanden en dan nog even een weekje wintersport in Val Thorens. Zo doe je al veel meer ervaring en indrukken op dan waneer je eens per jaar twee weken op een camping in frankrijk staat.
Ik doe VWO en ik sta eens per jaar twee weken op een camping in frankrijk, dus praat geen onzin... Ik ben nog nooit verder geweest dan nét over de grens bij Spanje ofzo. Dus.
pi_33976959
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:55 schreef GuntherJauch het volgende:

[..]

Ik had over het algemeen het idee dat degenen die N&G/T deden net iets intelligenter waren dan degenen die C/E&M deden. Verder niet zo veel verschil, al waren de N&G/T-ers naar mijn idee meer praktijk gericht en creatiever (wat je weer terug zag in bijvoorbeeld het profielwerstuk) en de C/E&M-ers veel minder.

Maar over het algemeen weinig verschil tussen beiden.
Hmmm, ik denk dat het ook specifiek aan mijn school heeft gelegen.
pi_33977114
Mijn punt is alleen dat ik niet vind dat mensen met een lagere opleiding minder zijn dan de hoger opgeleide mensen. En dat ze ander gedrag vertonen zalin sommige gevallen wel opgaan en in andere niet, daar weten wij volgens mij niet genoeg van af om over te kunnen oordelen. Buiten dat zal het ook zo zijn dat er op vwo scholen ook groepen zijn die met elkaar omgaan omdat ze dingen met elkaar gemeen hebben zoals londsdale zielepoten etc.
pi_33977164
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:01 schreef SubTOP het volgende:
Mijn punt is alleen dat ik niet vind dat mensen met een lagere opleiding minder zijn dan de hoger opgeleide mensen. En dat ze ander gedrag vertonen zalin sommige gevallen wel opgaan en in andere niet, daar weten wij volgens mij niet genoeg van af om over te kunnen oordelen. Buiten dat zal het ook zo zijn dat er op vwo scholen ook groepen zijn die met elkaar omgaan omdat ze dingen met elkaar gemeen hebben zoals londsdale zielepoten etc.
Ik geloof er ook niets van nee. Kijk maar naar studentenverenigingen.
pi_33977243
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:03 schreef WAT het volgende:

[..]

Ik geloof er ook niets van nee. Kijk maar naar studentenverenigingen.
Ja of groepen die zich vormen in een willekeurige kroeg... Volgens mij zoekt iedereen naar mensen waar je dingen mee gemeen hebt en daar is niks mis mee...
  donderdag 12 januari 2006 @ 16:11:30 #37
69357 R-Mon
jong en dynamisch
pi_33977484
quote:

Onze N&G/N&T klas:
- Hecht, organiseerde veel, wel veel verlegen, gesloten mensen (waaronder ik), serieus.

De parallelle E&M/C&M klas:
- Beetje versnipperd, organiseerde niks in klasverband, losse groepjes, vaak verhalen over die klas dat ze een grote bek tegen een leraar hebben e.d., veel oppervlakkige bier-neuken-types.
Dit zijn juist de verschillen tussen vwo en havo op mijn school. (Ik doe N&G btw.)
<tsjsieb> maarja, jij bent ook gewoon cool R-Mon :p
  donderdag 12 januari 2006 @ 16:11:48 #38
138811 GuntherJauch
HipHop ist Halbschwul.
pi_33977493
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:04 schreef SubTOP het volgende:

[..]

Ja of groepen die zich vormen in een willekeurige kroeg... Volgens mij zoekt iedereen naar mensen waar je dingen mee gemeen hebt en daar is niks mis mee...
Ik doelde er ook meer op dat je het van 'buiten af' kon zien, dat maakte het ook zo opvallend. Je zag een groepje mensen met alleen zwarte kleren, een groepje Marokkanen met bontkraag, een groepje Lonsdalers met zwart jackje en typische opdruk, een groepje BrEeZaHs met ook een typisch uiterlijk. Dat maakt het juist zo opvallend, en zie je (ik althans) niet bij VWO-scholen.

Maar zoals gezegd sluit ik niet uit dat dit aan mijn beleving ligt, of dat het op puur toeval berust.
Die Hosen die die tragen
Und das nennt man dissen
pi_33977596
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:40 schreef GuntherJauch het volgende:

Op mijn school viel dat anders erg mee.
Okay, de rokers stonden vaak bij de rokers. Maar dan had je het ook wel gehad qua hokjesgedrag.
  donderdag 12 januari 2006 @ 16:23:33 #40
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_33977855
quote:
Op het VWO zitten geen Londsalers.
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_33978071
Iedereen probeert zich op zijn eigen manier een identiteit aan te meten op het vwo, iets wat ik minder merk op andere scholen.

Ook is de sfeer héél anders, vrijer en opener. Dit is vooral te merken bij de artistiekelingen en de gymnasten vind ik.
  donderdag 12 januari 2006 @ 16:33:46 #42
53267 TC03
pi_33978185
Overigens: als de leraar bij ons weg is komt het zelden voor dat we daarna gewoon rustig doorwerken. Altijd praten.

6 VWO.
  donderdag 12 januari 2006 @ 16:35:04 #43
138811 GuntherJauch
HipHop ist Halbschwul.
pi_33978224
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:30 schreef jpzegthallo het volgende:
Iedereen probeert zich op zijn eigen manier een identiteit aan te meten op het vwo, iets wat ik minder merk op andere scholen.
Dat probeer ik dus ook te zeggen.
Die Hosen die die tragen
Und das nennt man dissen
pi_33978229
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:33 schreef TC03 het volgende:
Overigens: als de leraar bij ons weg is komt het zelden voor dat we daarna gewoon rustig doorwerken. Altijd praten.

6 VWO.
Wij werken sowieso niet in de les. In de les moet een leraar lesgeven anders hoeft het van mij ook niet. Dan ga ik wel naar de mediatheek ofzo.
pi_33978342
Op mijn vorige school (een typische VMBO school) voelde ik mij eigenlijk nooit echt thuis (vooral in het laatste jaar), er waren maar een paar leerlingen waarmee ik goed kon op schieten. Nu zit ik op een MBO school en de sfeer is geheel anders, niet meer dat klote VMBO sfeertje.
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:29 schreef SeLang het volgende:
Vroegah toen had je geen VMBO, maar wel Huishoudschool en LTS.
Ik heb als vakantiewerk na m'n (VWO) eindexamen een tijdje (bijna 3 maanden) op de afvalverwerking van een fabriek gewerkt voor 3.75 gulden per uur . Daar waren ook mensen van LTS en MAVO die daar vakantiewerk deden. De verschillen waren erg interessant om te zien.

- De LTS mensen werkten behoorlijk hard. Ze vonden het geen minderwaardig werk maar gewoon werk dat moest gebeuren en staken dus de handen uit de mouwen

- De MAVO mensen deden geen reet want ze vonden het maar minderwaardig werk en ze begonnen gelijk te klieren en een bende ervan te maken als de baas er even niet was

- De VWO-ers vonden het ook kutwerk, maar stelden voor zichzelf targets hoeveel ze die dag af zouden krijgen en probeerden die dan te halen (dus hard werken) zodat het toch nog een soort van uitdaging werd. Na een paar weken kregen ze daarom ook de leiding (als de echte baas een dag vrij nam), zonder dat de baas wist dat ze een hogere opleiding hadden.

Ik weet niet of bovenstaande toeval was maar ik vind het erg illustratief voor de verschillen in mentaliteit.
Ik denk dan ongeveer hetzelfde als de VWO'er, want soms heb je klote klusjes en het moet toch gebeuren, als je niet wil had je het werk niet moeten aannemen.

Dus dat van dat tabelletje vind ik een beetje bullshit, dat is ook bij iedereen verschillend.
pi_33978429
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 15:29 schreef SeLang het volgende:

Op de Havo wemelt het van dit soort figuren, bij ons in de klas is het 30% denk ik.
pi_33978593
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:40 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

Op de Havo wemelt het van dit soort figuren, bij ons in de klas is het 30% denk ik.
Bij mij momenteel in de klas ook wel een paar ja.
pi_33979137
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:35 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

Wij werken sowieso niet in de les. In de les moet een leraar lesgeven anders hoeft het van mij ook niet. Dan ga ik wel naar de mediatheek ofzo.
De mediatheek was bij ons allesbehalve een plek van werken
  donderdag 12 januari 2006 @ 17:15:37 #49
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33979788
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:38 schreef Twisted_Logic het volgende:

Dus dat van dat tabelletje vind ik een beetje bullshit, dat is ook bij iedereen verschillend.
Het is ook een generalisatie dus het geldt zeker niet voor iedereen.
Maar ik zie wel een bepaalde trend
Mijn reisverslagen
  donderdag 12 januari 2006 @ 17:16:31 #50
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33979821
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:40 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

HAVO en MAVO is ook ongeveer gelijk imo
Mijn reisverslagen
pi_33980633
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:23 schreef TC03 het volgende:

[..]

Op het VWO zitten geen Londsalers.
Whaha, nou hier zaten ze wel hoor... In de tijd dat ik nog op school zat!
pi_33981488
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 17:36 schreef SubTOP het volgende:

[..]

Whaha, nou hier zaten ze wel hoor... In de tijd dat ik nog op school zat!
Een paar jaar geleden werd Lonsdale ook wel gedragen door wat 'normalere' mensen, nu heeft Lonsdale een slecht imago en dragen die mensen het niet meer.
pi_33981608
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 18:01 schreef Twisted_Logic het volgende:

[..]

Een paar jaar geleden werd Lonsdale ook wel gedragen door wat 'normalere' mensen, nu heeft Lonsdale een slecht imago en dragen die mensen het niet meer.
Klopt en het bepaalde soort mensen dat nu londsdale maakt om en zileig statement te maken had je toen ook al. Of lieten ze hun moeder een nederlandse vlag om hun mouw naaien omdat ze zo van nederland hielden? De klompjes en de molens enzo.. Nou die mensen waren er vier of vijf jaar geleden ook hoor op het vwo! Heeft volgens mij meer met leeftjid te maken en weer het verhaal ergens bij willen horen...
pi_33981645
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 18:05 schreef SubTOP het volgende:

[..]

Klopt en het bepaalde soort mensen dat nu londsdale draagt om een zielig statement te maken had je toen ook al. Of lieten ze hun moeder een nederlandse vlag om hun mouw naaien omdat ze zo van nederland hielden? De klompjes en de molens enzo.. Nou die mensen waren er vier of vijf jaar geleden ook hoor op het vwo! Heeft volgens mij meer met leeftjid te maken en weer het verhaal ergens bij willen horen...
pi_33999017
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 16:57 schreef fallrite het volgende:

[..]

De mediatheek was bij ons allesbehalve een plek van werken
Dat is bij ons wel serieus eigenlijk. De hetboeitmegeenfuck mensen gaan in de studieruimte of de aula zitten, de mensen die ook al is het maar even wat willen doen in de mediatheek.
pi_34004307
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 17:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

HAVO en MAVO is ook ongeveer gelijk imo
dat is ook weer een beetje kort door de bocht, havo daat zitten volgends mij meer alle mensen die te lui waren voor het vwo of degenen die te hard werkten voor de mavo
  vrijdag 13 januari 2006 @ 15:48:43 #57
53267 TC03
pi_34016427
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 09:18 schreef Ratt het volgende:

[..]

dat is ook weer een beetje kort door de bocht, havo daat zitten volgends mij meer alle mensen die te lui waren voor het vwo of degenen die te hard werkten voor de mavo
Net alsof je de op HAVO minder moet doen dan op het VWO. Het niveau is alleen lager.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 16:34:56 #58
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_34018230
quote:
Mijn punt is alleen dat ik niet vind dat mensen met een lagere opleiding minder zijn dan de hoger opgeleide mensen.
Waarom wordt dit punt er in dit soort discussies altijd bijgehaald? Niemand beweert immers dat mensen met een lagere opleiding minder waard zijn, maar feit is nou eenmaal dat er verschillen zijn.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  Moderator vrijdag 13 januari 2006 @ 18:16:53 #59
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34021307
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 16:34 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Waarom wordt dit punt er in dit soort discussies altijd bijgehaald? Niemand beweert immers dat mensen met een lagere opleiding minder waard zijn, maar feit is nou eenmaal dat er verschillen zijn.
En voor een lager IQ is een VMBO school gewoon net zo als voor de slimme mensen VWO, een vooropleiding voor later.
Punt, komma
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 13 januari 2006 @ 23:51:34 #60
138456 Meeg
Pattamatties!
pi_34033835
Op het VMBO wordt van alle vakken gewoon een beetje de basis gegeven enzo, op het Gymnasium is alles veel breder.. Mijn broertje doet VMBO en hij had hetzelfde biologieboek als ik, maar zij behandelden alleen de basis, wij gingen op alles veel dieper in
pi_34034037
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 23:51 schreef Meeg het volgende:
Op het VMBO wordt van alle vakken gewoon een beetje de basis gegeven enzo, op het Gymnasium is alles veel breder.. Mijn broertje doet VMBO en hij had hetzelfde biologieboek als ik, maar zij behandelden alleen de basis, wij gingen op alles veel dieper in
Veel leren wij niet hoor, het is allemaal nogal oppervlakkig.
  vrijdag 13 januari 2006 @ 23:59:29 #62
53267 TC03
pi_34034099
Oppervlakkigheid is ook relatief.
pi_34034127
VMBO'ers zijn achterlijk, VWO'ers gaan later bakken met geld verdienen.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 00:02:08 #64
53267 TC03
pi_34034194
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 00:00 schreef skiczukie het volgende:
VMBO'ers zijn achterlijk, VWO'ers gaan later bakken met geld verdienen.
Wat ben je genuanceerd ineens. Zeker iets Pools?
pi_34034242
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 00:02 schreef TC03 het volgende:

[..]

Wat ben je genuanceerd ineens. Zeker iets Pools?
Dat zou kunnen. Dat antwoord laat ik over aan een VWO'er. Die zijn veel slimmer dan ik. Als mij.
pi_34035132
quote:
veel oppervlakkige bier-neuken-types.
Het probleem is

Ik wou dat ik E&M had gedaan in plaats van die natuurrotzooi
pi_34036559
Feesten van VWO'ers zijn vaak ook beter. :y
  zaterdag 14 januari 2006 @ 01:47:24 #68
138811 GuntherJauch
HipHop ist Halbschwul.
pi_34037312
VWO'ers rule the world.
Die Hosen die die tragen
Und das nennt man dissen
  zaterdag 14 januari 2006 @ 01:49:50 #69
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_34037387
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 00:39 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ohja, ik vind alleen studeren op uni's studeren. Niet dat ik nou ineens het HBO wil bashen ofzo.
Dat zijn cursisten.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 01:52:30 #70
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_34037465
Ik heb overigens op een Stedelijk Gymnasium gezeten en het cultuurverschil met andere middelbare scholen is behoorlijk groot. Erg hechte club, veel studeren nu, veel zitten nu ook bij een vereniging.
pi_34037749
De manier van 'leraar treiteren' is ook anders.

Op het VMBO steek je een leraar neer bij wijze van grap.
Op het VWO riepen we wel eens stiekem in de klas "ik ben het niet met U eensch!". En als de leraar dan omkeek hielden we allemaal onze mond!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2006 02:03:45 ]
pi_34037811
Wordt er op het VMBO wel eens geapplaudiseerd voor een zeer goed antwoord of een zeer goede opmerking? Ik kan me nog goed herinneren dat in mijn VWO-tijd vaak geklapt werd voor degene die zojuist iets slims zei (meestal was diegene een leerling, maar ook voor de leraren gingen de handen geregeld op elkaar!), tot een staande ovatie aan toe!
pi_34041316
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 00:41 schreef TC03 het volgende:

[..]

Hendig sjieke bèta-shizzle. Weet het nog niet. Werktuigbouwkunde, elektrotechniek, civiele techniek. Zoveel opties.
En natuurkunde natuurlijk

En dan het liefst theoretische
pi_34041419
Karakter van de leerlingen is anders. VMBO is een stuk directer, terwijl VWO gereserveerder is en minder uitbundig. HAVO en VMBO zijn ook heel anders, maar minder duidelijke tegenstellingen dan met VWO. Ik geef zelf les op een scholengemeenschap met VMBO T - HAVO en VWO, en de verschillen zijn goed merkbaar, ik denk dat op een school met de lagere niveaus van het VMBO het een stuk moeilijker zal zijn.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 10:45:04 #75
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_34041502
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 00:41 schreef TC03 het volgende:

[..]

Hendig sjieke bèta-shizzle. Weet het nog niet. Werktuigbouwkunde, elektrotechniek, civiele techniek. Zoveel opties.
Werktuigbouw heb ik 1 jaar gedaan, wel interessant, maar het productiewereldje stond me niet aan.
Civiele Techniek doe ik nu, hendig sjieke en leuke studie. Je moet wel niet vies zijn van wat rekenwerk.
pi_34041672
Even een kleine conversatie verwijderd tussen skiczukie en TC03 !
  zaterdag 14 januari 2006 @ 11:06:55 #77
127956 Robbiej
Hit any user to continue.
pi_34041762
Het verschil:

1. Allochtonen

2. Opvangcentrum lijkt het wel

3. Veel te druk

4. Ongeinteresseerde strontlappen.

5. Heerst een sterke druk op "groepsverband"

6. Debiel makkelijke leerstof

helaas was ik in het VMBO beland omdat ik in de 1e en 2e geen hoer uitvoerde.
zit nu op het MBO ICT-Beheer niv 3
I have not failed. I've just found 10,000 ways that won't work.
  Moderator zaterdag 14 januari 2006 @ 11:33:45 #78
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34042225
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 02:06 schreef Whatyouneedforyou het volgende:
Wordt er op het VMBO wel eens geapplaudiseerd voor een zeer goed antwoord of een zeer goede opmerking? Ik kan me nog goed herinneren dat in mijn VWO-tijd vaak geklapt werd voor degene die zojuist iets slims zei (meestal was diegene een leerling, maar ook voor de leraren gingen de handen geregeld op elkaar!), tot een staande ovatie aan toe!
Ja.
pi_34042666
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 11:06 schreef Robbiej het volgende:
Het verschil:

1. Allochtonen

2. Opvangcentrum lijkt het wel

3. Veel te druk

4. Ongeinteresseerde strontlappen.

5. Heerst een sterke druk op "groepsverband"

6. Debiel makkelijke leerstof

helaas was ik in het VMBO beland omdat ik in de 1e en 2e geen hoer uitvoerde.
zit nu op het MBO ICT-Beheer niv 3
Iemand met een beetje hersens kan de HAVO nog halen zonder iets uit te voeren. MBO niv 3 is ook te simpel voor woorden.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 12:41:52 #80
53267 TC03
pi_34044128
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 10:45 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Werktuigbouw heb ik 1 jaar gedaan, wel interessant, maar het productiewereldje stond me niet aan.
Civiele Techniek doe ik nu, hendig sjieke en leuke studie. Je moet wel niet vies zijn van wat rekenwerk.
Ik denk dat als je vies van bent van rekenwerk je niet veel op de TU te zoeken hebt.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 12:45:52 #81
53267 TC03
pi_34044241
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 02:06 schreef Whatyouneedforyou het volgende:
Dat heb ik gelukkig nog nooit mee gemaakt. Maar er wordt in mijn klas dan ook niet zo vaak iets slims gezegd. Ik zeg weleens als hiemand hendig sjieke antwoorden geeft iets van: "Zo, toe maar [naam] ." Inclusief die ' '.
pi_34045198
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 11:33 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ja.
Dat meen je niet.

Ik ben er serieus even stil van.
pi_34045213
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 11:00 schreef ijsmeis het volgende:
Even een kleine conversatie verwijderd tussen skiczukie en TC03 !
Okee!
  Moderator zaterdag 14 januari 2006 @ 13:21:56 #84
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34045324
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 13:17 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Dat meen je niet.

Ik ben er serieus even stil van.
Ja echt.
Meer omdat de leraar dan enorm gedist was
Mooi was die tijd ...zucht...
pi_34045359
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 13:21 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ja echt.
Meer omdat de leraar dan enorm gedist was
Mooi was die tijd ...zucht...
VMBO of VWO?
  Moderator zaterdag 14 januari 2006 @ 13:25:41 #86
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34045423
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 13:23 schreef skiczukie het volgende:

[..]

VMBO of VWO?
VMBO
pi_34045470
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 13:25 schreef Renesite het volgende:

[..]

VMBO
Dus het is echt waar. Nouh, apart, ik heb nog nooit in de klas geklapt, behalve met eindpresentaties.
pi_34048099
quote:
Op donderdag 12 januari 2006 11:15 schreef pberends het volgende:
Gister was er op het journaal een rapportage over intenationalisering van het onderwijs waar een of andere gymnasium school aan bod kwam om het zo maar te zeggen. Toch wel wel een wereld van verschil, net of je Luxemburg met Irak vergelijkt. Iedereen kent de beelden van vmbo-scholen wel. Wat zijn precies de cultuurverschillen tussen de gemiddelde vwo school en vmbo school?
Ja, zo was onze VWO school ook. Er werd trouwens wel veel gepest, maar dan veelal op een hele stiekeme manier. Banden doorprikken, fiets weghalen en op de schuurdak leggen, heel gemene opmerkingen maken. Maar ik heb nog nooit gezien of gehoord dat er iemand na school was opgewacht, of ik elkaar geslagen of zo iets dergelijks.
VWO'ers pakken dingen subtieler aan.
pi_34048618
quote:
Op vrijdag 13 januari 2006 09:18 schreef Ratt het volgende:

[..]

Ach op het VWO had je ook luie mensen waaronder ik

Volgens mij had je altijd al overal meer en minder gemotiveerdere types. Ook op de mavo had je figuren die 2 uur per dag met huiswerk bezig waren.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 15:44:05 #90
53267 TC03
pi_34049424
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 15:17 schreef dazzle123 het volgende:

[..]

Ach op het VWO had je ook luie mensen waaronder ik

Volgens mij had je altijd al overal meer en minder gemotiveerdere types. Ook op de mavo had je figuren die 2 uur per dag met huiswerk bezig waren.
Inderdaad. Op het VWO zitten denk ik wel wat gemotiveerdere mensen dan op het VMBO, maar dat wil echt niet zeggen dat elke VWO'er altijd keihard werkt.
pi_34053227
* cheukert zit op een categoraal gymnasium in Den Haag...
Nu kan ik niet vertellen wat de verschillen zijn, aangezien ik nog nooit op een andere school heb gezeten. Maar aan de hand van de verhalen kan ik toch wel een conclusie trekken:
- Wij zijn veel hechter, ik heb het idee dat men op een scholengemeenschap met veelal VMBO leerlingen toch een andere sfeer heerst, met meer spanningen.
- Groot deel van de leerlingen op t gymn voert geen ene fuck uit, mede-door zelfkennis. Ze weten gewoon dat ze slim zijn en toch met gemak school kunnen afmaken.
- Zowieso minder allochtonen, vaak ook mensen uit het zelfde milieu (tandartsen, artsen, juristen veelal vrije beroepen dus, maar weinig ondernemers ofzo)
Ik steek je moeder in de fik!
  zaterdag 14 januari 2006 @ 19:05:48 #92
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_34056376
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 10:39 schreef Evil_Jur het volgende:
Karakter van de leerlingen is anders. VMBO is een stuk directer, terwijl VWO gereserveerder is en minder uitbundig. HAVO en VMBO zijn ook heel anders, maar minder duidelijke tegenstellingen dan met VWO. Ik geef zelf les op een scholengemeenschap met VMBO T - HAVO en VWO, en de verschillen zijn goed merkbaar, ik denk dat op een school met de lagere niveaus van het VMBO het een stuk moeilijker zal zijn.
Ik heb ook bewondering voor de leraren die het daar uithouden. Ik zou me kunnen voorstellen dat ik op een HAVO/VWO-school les zou geven, maar ik zou nog liever achter de lopende band werken dan op een achterstands-VMBO in Spangen les te moeten geven.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zaterdag 14 januari 2006 @ 19:34:35 #93
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_34057634
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 12:41 schreef TC03 het volgende:

[..]

Ik denk dat als je vies van bent van rekenwerk je niet veel op de TU te zoeken hebt.
Nou, met Bouwkunde kom je goed weg als je niet van rekenwerk houdt, zelfde geldt voor IO (Industrieel Ontwerpen) en TBK.
pi_34057673
ik durf te wedden dat er meer VMBO-Leerlingen met scooters zijn dan VWO-Leerlingen.
Want omdat.
pi_34061295
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 19:35 schreef Reubiereumer het volgende:
ik durf te wedden dat er meer VMBO-Leerlingen met scooters zijn dan VWO-Leerlingen.
Wij hebben op school denk ik max. 10 scooters van de 550ll. dus 2+%
Ik steek je moeder in de fik!
  zaterdag 14 januari 2006 @ 21:55:54 #96
125688 sweet-lady
as sweet as i can be
pi_34063649
ik denk dat leerlingen die op de havo of vwo zitten meer gedreven zijn in wat ze doen en later willen doen. vmbo (tegenwoordig) leerlingen laten het allemaal op z'n beloop en zien wel wat er komt. moet natuurlijk zeggen dat dat niet voor elke leerling geld op havo,vwo nog vmbo
>>>>>>>SEE YOU AT FOK<<<<<<<<
pi_34072027
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 21:55 schreef sweet-lady het volgende:
ik denk dat leerlingen die op de havo of vwo zitten meer gedreven zijn in wat ze doen en later willen doen. vmbo (tegenwoordig) leerlingen laten het allemaal op z'n beloop en zien wel wat er komt. moet natuurlijk zeggen dat dat niet voor elke leerling geld op havo,vwo nog vmbo
Dat is het niet echt denk ik, leerlingen die echt gedreven zijn komen sowieso zelden voor. Meestal zijn de mensen van een hoger niveau gewoon net iets slimmer, al hoewel er in beide gevallen ook uitzonderingen zijn.
pi_34082584
Ook op het VWO zelf zijn enorme verschillen onderling. Tot mijn irritatie.
pi_34083306
quote:
Op zaterdag 14 januari 2006 21:55 schreef sweet-lady het volgende:
Ik denk dat het eerder andersom is.
pi_34086375
quote:
Op zondag 15 januari 2006 14:32 schreef jpzegthallo het volgende:

[..]

Ik denk dat het eerder andersom is.
VMBO leerlingen die meer bezig zijn met wat ze later willen doen? No way.
pi_34086432
quote:
Op zondag 15 januari 2006 01:48 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Dat is het niet echt denk ik, leerlingen die echt gedreven zijn komen sowieso zelden voor. Meestal zijn de mensen van een hoger niveau gewoon net iets slimmer, al hoewel er in beide gevallen ook uitzonderingen zijn.
Ze komen meer voor bij het VMBO omdat daar ook mensen zijn die slim zijn maar nóg minder uitvoeren dan luie VWO'ers.
pi_34089513
VMBO'ers hebben over het algemeen wel meer steun nodig, en - van wat ik gehoord heb- hangen ze ook meer aan de docent. Ze doen iets omdat de docent het vraagt, en niet omdat ze een opleiding willen halen. Blijkbaar zijn ze dus minder gemotiveerd of hebben ze meer moeite om lange termijndoelen in het oog te houden. Ook klitten VMBO'ers meer samen, en werken ze minder zelfstandig, is mijn ervaring van stage. Als VMBO'ers huiswerk moeten maken in de klas dan praten ze onderling veel en vragen sneller iets aan de docent dan dat ze het zelf gaan uitzoeken, maar vaak durven ze dat dan weer niet omdat ze bang zijn dom gevonden te worden en gaan dan maar onzeker om zich heen zitten staren of bij de buurman of -vrouw in het boek zitten staren.

Mijn ervaring is ook dat het op het VMBO meer meppen is en op het VWO meer geniepig treiteren.

Sowieso kampt het VMBO met veel problemen die het VWO niet heeft omdat alle zwakkere leerlingen (kids met taalachterstand, kinderen met leerproblemen of gedragsproblemen) naar het VMBO worden gestuurd. Dat belemmert de vorderingen van de 'gewone' leerlingen ook.

[ Bericht 10% gewijzigd door Maeghan op 15-01-2006 17:12:10 ]
Sanity is (not) statistical
  Moderator zondag 15 januari 2006 @ 17:33:22 #103
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34090492
quote:
Op zondag 15 januari 2006 14:14 schreef gurlie het volgende:
Ook op het VWO zelf zijn enorme verschillen onderling. Tot mijn irritatie.
VMBO BL en TL is een wereld van verschil
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')