Kijk, er is in een maatschappij altijd een elite, een groep die bovenaan de maatschappelijke ladder staat. In onze maatschappij is dat de groep die de hoge opleidingen geniet. Dat is een feitelijke constatering, verder geen oordeel.quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:33 schreef SubTOP het volgende:
[..]
Ik vind het nogal stom om te stellen dat vwo volk tot de elite behoort... en daarmee respectloos naar lager opgeleide mensen... Maar misschien overdrijf ik het wel en is jou opvatting van het woord elite anders dan de mijne, laten we erop houden dat respect tegenover laatstgenoemde groep wel zo netjes is omdat ze net zo waardevol zijn als jij en ik?
Of stop jij nu gelijk alle vmbo mensen in een hokje? Ik bedoel zouden ze allemaal zo zijn of zijn dit de dingen die jij ziet?quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:40 schreef GuntherJauch het volgende:
Als ik langs een VMBO-school fiets (met een grote boog uiteraard, daar niet van) dan valt het me altijd op dat je geen individuen ziet staan, maar enkel groepjes. Een groepje gothics, groepje Lonsdale-jeugd, groepje Marokkanen, groepje BrEeZaH's. Dat heb ik op het VWO nooit gezien. Derhale zou je kunnen stellen dat VWO'ers al verder ontwikkeld zijn (tot individu) en dat er op het VMBO een grote drang naar hokjesgedrag is.
Verder natuurlijk de standaardzaken zoals meer agressie op het VMBO (toen ik nog in club verband voetbalde hoorde je de meest maffe verhalen van VMBO'ers, terwijl er in mijn klas, op het VWO, werkelijk nooit iets in die richting gebeurde).
Naar mijn idee hebben we het hier over het algemeen, en over het algemeen vind ik dit een zeer natuurgetrouwe weergave van de realiteit (zoals ik die ervaar), uiteraard laat ik de mogelijkheid tot uitzonderingen open.quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:43 schreef SubTOP het volgende:
Of stop jij nu gelijk alle vmbo mensen in een hokje?
Het feit dat mijn naam en avatar naast mijn post lijkt me al voldoende om te concluderen dat ik het over mijn eigen beleving heb. Ik beweer dan ook nergens anders, al durf ik te stellen dat mijn beleving redelijk overeenkomt met de beleving van anderen.quote:Ik bedoel zouden ze allemaal zo zijn of zijn dit de dingen die jij ziet?
Ik had over het algemeen het idee dat degenen die N&G/T deden net iets intelligenter waren dan degenen die C/E&M deden. Verder niet zo veel verschil, al waren de N&G/T-ers naar mijn idee meer praktijk gericht en creatiever (wat je weer terug zag in bijvoorbeeld het profielwerstuk) en de C/E&M-ers veel minder.quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:48 schreef WAT het volgende:
Andere vraag: Is er ook een cultuurverschil tussen de verschillende Tweede Fase profielen?
Ik doe VWO en ik sta eens per jaar twee weken op een camping in frankrijk, dus praat geen onzin... Ik ben nog nooit verder geweest dan nét over de grens bij Spanje ofzo. Dus.quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:10 schreef mrkanarie het volgende:
[..]
mja, die vwo klantjes die gaan 3 keer per jaar op vakantie naar Brazilie, Kanarische Eilanden en dan nog even een weekje wintersport in Val Thorens. Zo doe je al veel meer ervaring en indrukken op dan waneer je eens per jaar twee weken op een camping in frankrijk staat.
Hmmm, ik denk dat het ook specifiek aan mijn school heeft gelegen.quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:55 schreef GuntherJauch het volgende:
[..]
Ik had over het algemeen het idee dat degenen die N&G/T deden net iets intelligenter waren dan degenen die C/E&M deden. Verder niet zo veel verschil, al waren de N&G/T-ers naar mijn idee meer praktijk gericht en creatiever (wat je weer terug zag in bijvoorbeeld het profielwerstuk) en de C/E&M-ers veel minder.
Maar over het algemeen weinig verschil tussen beiden.
Ik geloof er ook niets van nee. Kijk maar naar studentenverenigingen.quote:Op donderdag 12 januari 2006 16:01 schreef SubTOP het volgende:
Mijn punt is alleen dat ik niet vind dat mensen met een lagere opleiding minder zijn dan de hoger opgeleide mensen. En dat ze ander gedrag vertonen zalin sommige gevallen wel opgaan en in andere niet, daar weten wij volgens mij niet genoeg van af om over te kunnen oordelen. Buiten dat zal het ook zo zijn dat er op vwo scholen ook groepen zijn die met elkaar omgaan omdat ze dingen met elkaar gemeen hebben zoals londsdale zielepoten etc.
Ja of groepen die zich vormen in een willekeurige kroeg... Volgens mij zoekt iedereen naar mensen waar je dingen mee gemeen hebt en daar is niks mis mee...quote:Op donderdag 12 januari 2006 16:03 schreef WAT het volgende:
[..]
Ik geloof er ook niets van nee. Kijk maar naar studentenverenigingen.
Dit zijn juist de verschillen tussen vwo en havo op mijn school. (Ik doe N&G btw.)quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:48 schreef WAT het volgende:
Andere vraag: Is er ook een cultuurverschil tussen de verschillende Tweede Fase profielen?
Onze N&G/N&T klas:
- Hecht, organiseerde veel, wel veel verlegen, gesloten mensen (waaronder ik), serieus.
De parallelle E&M/C&M klas:
- Beetje versnipperd, organiseerde niks in klasverband, losse groepjes, vaak verhalen over die klas dat ze een grote bek tegen een leraar hebben e.d., veel oppervlakkige bier-neuken-types.
Ik doelde er ook meer op dat je het van 'buiten af' kon zien, dat maakte het ook zo opvallend. Je zag een groepje mensen met alleen zwarte kleren, een groepje Marokkanen met bontkraag, een groepje Lonsdalers met zwart jackje en typische opdruk, een groepje BrEeZaHs met ook een typisch uiterlijk. Dat maakt het juist zo opvallend, en zie je (ik althans) niet bij VWO-scholen.quote:Op donderdag 12 januari 2006 16:04 schreef SubTOP het volgende:
[..]
Ja of groepen die zich vormen in een willekeurige kroeg... Volgens mij zoekt iedereen naar mensen waar je dingen mee gemeen hebt en daar is niks mis mee...
Op mijn school viel dat anders erg mee.quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:40 schreef GuntherJauch het volgende:
Als ik langs een VMBO-school fiets (met een grote boog uiteraard, daar niet van) dan valt het me altijd op dat je geen individuen ziet staan, maar enkel groepjes. Een groepje gothics, groepje Lonsdale-jeugd, groepje Marokkanen, groepje BrEeZaH's. Dat heb ik op het VWO nooit gezien. Derhale zou je kunnen stellen dat VWO'ers al verder ontwikkeld zijn (tot individu) en dat er op het VMBO een grote drang naar hokjesgedrag is.
Verder natuurlijk de standaardzaken zoals meer agressie op het VMBO (toen ik nog in club verband voetbalde hoorde je de meest maffe verhalen van VMBO'ers, terwijl er in mijn klas, op het VWO, werkelijk nooit iets in die richting gebeurde).
Op het VWO zitten geen Londsalers.quote:Op donderdag 12 januari 2006 16:01 schreef SubTOP het volgende:
Mijn punt is alleen dat ik niet vind dat mensen met een lagere opleiding minder zijn dan de hoger opgeleide mensen. En dat ze ander gedrag vertonen zalin sommige gevallen wel opgaan en in andere niet, daar weten wij volgens mij niet genoeg van af om over te kunnen oordelen. Buiten dat zal het ook zo zijn dat er op vwo scholen ook groepen zijn die met elkaar omgaan omdat ze dingen met elkaar gemeen hebben zoals londsdale zielepoten etc.
Dat probeer ik dus ook te zeggen.quote:Op donderdag 12 januari 2006 16:30 schreef jpzegthallo het volgende:
Iedereen probeert zich op zijn eigen manier een identiteit aan te meten op het vwo, iets wat ik minder merk op andere scholen.
Wij werken sowieso niet in de les. In de les moet een leraar lesgeven anders hoeft het van mij ook niet. Dan ga ik wel naar de mediatheek ofzo.quote:Op donderdag 12 januari 2006 16:33 schreef TC03 het volgende:
Overigens: als de leraar bij ons weg is komt het zelden voor dat we daarna gewoon rustig doorwerken. Altijd praten.
6 VWO.
Ik denk dan ongeveer hetzelfde als de VWO'er, want soms heb je klote klusjes en het moet toch gebeuren, als je niet wil had je het werk niet moeten aannemen.quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:29 schreef SeLang het volgende:
Vroegah toen had je geen VMBO, maar wel Huishoudschool en LTS.
Ik heb als vakantiewerk na m'n (VWO) eindexamen een tijdje (bijna 3 maanden) op de afvalverwerking van een fabriek gewerkt voor 3.75 gulden per uur. Daar waren ook mensen van LTS en MAVO die daar vakantiewerk deden. De verschillen waren erg interessant om te zien.
- De LTS mensen werkten behoorlijk hard. Ze vonden het geen minderwaardig werk maar gewoon werk dat moest gebeuren en staken dus de handen uit de mouwen
- De MAVO mensen deden geen reet want ze vonden het maar minderwaardig werk en ze begonnen gelijk te klieren en een bende ervan te maken als de baas er even niet was
- De VWO-ers vonden het ook kutwerk, maar stelden voor zichzelf targets hoeveel ze die dag af zouden krijgen en probeerden die dan te halen (dus hard werken) zodat het toch nog een soort van uitdaging werd. Na een paar weken kregen ze daarom ook de leiding (als de echte baas een dag vrij nam), zonder dat de baas wist dat ze een hogere opleiding hadden.
Ik weet niet of bovenstaande toeval was maar ik vind het erg illustratief voor de verschillen in mentaliteit.
Op de Havo wemelt het van dit soort figuren, bij ons in de klas is het 30% denk ik.quote:Op donderdag 12 januari 2006 15:29 schreef SeLang het volgende:
- De MAVO mensen deden geen reet want ze vonden het maar minderwaardig werk en ze begonnen gelijk te klieren en een bende ervan te maken als de baas er even niet was
Ik weet niet of bovenstaande toeval was maar ik vind het erg illustratief voor de verschillen in mentaliteit.
Bij mij momenteel in de klas ook wel een paar ja.quote:Op donderdag 12 januari 2006 16:40 schreef jpzegthallo het volgende:
[..]
Op de Havo wemelt het van dit soort figuren, bij ons in de klas is het 30% denk ik.
De mediatheek was bij ons allesbehalve een plek van werkenquote:Op donderdag 12 januari 2006 16:35 schreef jpzegthallo het volgende:
[..]
Wij werken sowieso niet in de les. In de les moet een leraar lesgeven anders hoeft het van mij ook niet. Dan ga ik wel naar de mediatheek ofzo.
Het is ook een generalisatie dus het geldt zeker niet voor iedereen.quote:Op donderdag 12 januari 2006 16:38 schreef Twisted_Logic het volgende:
Dus dat van dat tabelletje vind ik een beetje bullshit, dat is ook bij iedereen verschillend.
HAVO en MAVO is ook ongeveer gelijk imoquote:Op donderdag 12 januari 2006 16:40 schreef jpzegthallo het volgende:
[..]
Op de Havo wemelt het van dit soort figuren, bij ons in de klas is het 30% denk ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |