Ik ben ook nog maar een beginner en vind SuSE goed te pruimen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:21 schreef marc1982 het volgende:
nu vraag ik me af welke distributie jullie me aanraden
ik ben geen computer noob, maar qua linux ben ik nog vrij groen
Ik gebruik ook ubuntu. Ik heb windows 2000 ook geinstalleerd, voor de games. Gewoon alle services uitgezet zodat ie maar 60 mb ram in beslag neemt. Geen internet dus, maar het werkt perfect voor single-player games (ik speel niet online).quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
ik heb voor Ubuntu gekozen en gebruik dat nog steeds. Ik gebruik zelfs geen Windows meer tegenwoordig.
ik heb geen idee van jouw (linux) kennis niveau,quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:59 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dat doe je gewoon tijdens de installatie. Dat wijst zich allemaal zelf wel, de installatie is vrij simpel. Het is mij ook al meerdere keren gelukt.
ga ik doorkijken, dank je welquote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:38 schreef whoops het volgende:
Misschien dat je hier ook nog wat aan hebt:
De zoektocht naar een nieuwe OS (van een paar dagen terug...)
heb ik naar gezocht..quote:
Debian, Suse en Ubuntu, met als goede vierde Fedora. De 4 distributies die ik al eens gebruikt heb.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:47 schreef Ernest0 het volgende:
doe de test![]()
http://www.zegeniestudios.net/ldc/
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:47 schreef Ernest0 het volgende:
doe de test![]()
Niets mis mee, die test...quote:We found the following perfect match(es):
Kubuntu
Debian
Goeie reden om de volgende editie "Het Grote Unix-Guru's helpen Linux-Newbies [deel 7]" te noemen, denk ik...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:50 schreef marc1982 het volgende:
[..]
heb ik naar gezocht..
dacht dat het linux-guru's helpen linux newbies heette..
gezocht op linux, dus niet gevonden
ubuntu, kubuntu, suse en mepis. Wtf is mepis? Nooit van gehoordquote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:47 schreef Ernest0 het volgende:
doe de test![]()
http://picserver.student.utwente.nl/i/55DL5235JWI8quote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:47 schreef Ernest0 het volgende:
doe de test![]()
Windows is niet meer bootable als je Linux verwijdert. Wel simpel te verhelpen natuurlijk, maar TS wilde dat Windows bleef werken als Linux verwijderd wordt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:21 schreef thedude0 het volgende:
Aan het eind van de installatie wordt grub automatisch geinstalleerd dus waarom zou het op een floppy gezet moeten worden ?
Mepis is volgens mij ook een van Debian afgeleide distributie. Maar veel meer kan ik je er ook niet over vertellen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 18:57 schreef nyny83 het volgende:
[..]
ubuntu, kubuntu, suse en mepis. Wtf is mepis? Nooit van gehoordDe eerste 2 kloppen wel dus
ja kllopt,quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:00 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Windows is niet meer bootable als je Linux verwijdert. Wel simpel te verhelpen natuurlijk, maar TS wilde dat Windows bleef werken als Linux verwijderd wordt.
Bij beide manieren moet je even klooien, maar zoals ik zei, als je er net mee begint is een standaardinstallatie wel zo handig en veilig.
Opstarten met windows xp cd en voor recovery kiezen en dan FIXMBR ofzo. Staat overigens ook in het Unix newbies topic beschreven.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:05 schreef marc1982 het volgende:
btw, hoe simpel op te lossen dat windows niet meer boot als linux verwijderd word?
partition magic stuff?
dat ga ik wel redden namelijk
dat ga ik redden (wel vaker nodig gehad)quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:09 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Opstarten met windows xp cd en voor recovery kiezen en dan FIXMBR ofzo. Staat overigens ook in het Unix newbies topic beschreven.
Voorheen startte ik altijd op met een bootdisk en gebruikte fdisk /mbr.
Als je je al irriteert aan de timer van de bootmanager (als je gewoon even kiest, hoef je daarop niet te wachten), ben je zeker niet blij als je van alles vanaf cd moet laden.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:12 schreef Tafkahs het volgende:
.. als 2e os installeren.
Dit is best wel een lame excuus, je start het 1 a 2x op en dan irritieer je je alleen maar aan de timer van de bootmanager. Hou het lekker simpel en gebruik knoppix, vanuit daar kun je ook mounten etc
precies! Daarom kun je beter een keuze maken, net zoals je ook maar 1 os nodig hebtquote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:15 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Als je je al irriteert aan de timer van de bootmanager (als je gewoon even kiest, hoef je daarop niet te wachten), ben je zeker niet blij als je van alles vanaf cd moet laden.
dit is op zich wel handige informatie voor ik beginquote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:08 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik zou eigenlijk niet weten hoe grub reageert als je Windows verwijdert of opnieuw installeert, daar heb ik geen ervaring mee.
En je floppy is zeker niet a:. Linux werkt niet met driveletters. Bij mij is mijn floppydrive /dev/fd0 volgens mij.
En of Windows ook Linux zal opnemen in de bootmanager, daar heb ik ook erg mijn twijfels bij. Maar deze dingen kan iemand je vast wel vertellen.
ik zal me er niet snel aan irriteren, en zit meestal toch niet te wachten tijdens booten, dus dat is geen probleem, en ik wil gewoon een keer linux installeren, kijken wat ik er mee kanquote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:16 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
precies! Daarom kun je beter een keuze maken, net zoals je ook maar 1 os nodig hebt
ik raad je aan om er een apart schijfje voor te gebruiken als je die hebt.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:19 schreef marc1982 het volgende:
[..]
ik zal me er niet snel aan irriteren, en zit meestal toch niet te wachten tijdens booten, dus dat is geen probleem, en ik wil gewoon een keer linux installeren, kijken wat ik er mee kan
stukje fun en ervaring..
en vanaf cd heb je niet echt heerlijke performance..
Ik heb het zelf ook op deze manier gedaan en het werkt natuurlijk prima, alleen is het dan wat lastiger om weer snel in windows te komen, moet je weer de harde schijf verwisselen.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:24 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
ik raad je aan om er een apart schijfje voor te gebruiken als je die hebt.
installatie wijst zich toch niet vanzelf of in ieder geval minder dan dat ik dacht?quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:59 schreef Tafkahs het volgende:
nee, eerst lezen wat je gaat doen
De meeste ouwe bakjes zijn prima voor LAMP.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:03 schreef tsjsieb het volgende:
[..]
Ik heb het zelf ook op deze manier gedaan en het werkt natuurlijk prima, alleen is het dan wat lastiger om weer snel in windows te komen, moet je weer de harde schijf verwisselen.
Verder vermijdt je op deze manier natuurlijk wel vrijwel alle risico's, wanneer je je windows schijf eruit haalt en de linux op een andere (extra) schijf zet. Nu heb ik gewoon een aparte computer voor linux, wel een oudje overigens.
Daarom kun je beter een tijdje beiden draaien, om als je ze kent een goede keuze te kunnen maken.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:16 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
precies! Daarom kun je beter een keuze maken, net zoals je ook maar 1 os nodig hebt
Ubuntu installeren.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:36 schreef Tafkahs het volgende:
[..]
De meeste ouwe bakjes zijn prima voor LAMP.
Dit is een goede howto in het nederlands om LAMP te installeren
Klaar.quote:sudo apt-get install apache2
sudo apt-get install mysql-server
sudo apt-get install php4
sudo /etc/init.d/apache2 restart
sudo apt-get install libapache2-mod-auth-mysql
sudo apt-get install php4-mysql
sudo /etc/init.d/apache2 restart
Ik doe het het liefst in 1 regel...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:49 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ubuntu installeren.
[..]
Klaar.
1 |
Jawel, maar...quote:Op dinsdag 10 januari 2006 20:55 schreef whoops het volgende:
[..]
Ik doe het het liefst in 1 regel...![]()
[ code verwijderd ]
quote:ik ben geen computer noob, maar qua linux ben ik nog vrij groen
Ik denk het niet en ik zou ook niet weten wat ik of jij er aan hebtquote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:06 schreef marc1982 het volgende:
ehm was dat LAMP voor mij bedoeld?
en waarom moet ik dat installeren?
nee precies, dat was ik in ieder geval in eerste instantie niet van plan..quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik weet niet of het voor jou bedoeld was. Ik heb jou nergens zien melden dat je van plan bent een webserver met PHP en MySQL te installeren, dus tenzij je dat wel wilt, hoef je er weinig mee te doen.
mmm ok,quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:33 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Waarom na de installatie een bootmanager installeren? Lijkt me sowieso lastig, want na de installatie zul je rebooten en hoe moet je pc dan Linux kunnen booten?
En je hebt tegen die tijd al partities geformatteerd, dat gebeurt niet pas bij het installeren van de bootmanager.
En Linux kan NTFS lezen. Schrijven zou ik niet aan beginnen, daarmee kun je de partitie redelijk verneuken.
zoals ik al vermeld had, ben niet boos overgens hoorquote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:50 schreef theiz het volgende:
Je kan het zien aan het mountpunt: HDA1 zou je master moeten zijn en HDA2 zou je slave moeten zijn. Daarnaast geven de installers van de meeste distributies wel aan wat er op de partitie/harde schijf staat. Om het nog makkelijker te maken geeft bijv SuSe ook nog eens aan hoeveel vrije schijfruimte er is en als laatste heeft een nieuwe HD waarschijnlijk nog geen partitie....
Overigens werk ik zelf met 2 harde schijven, 1 met Linux (HDA1) en 1 met Windows (HDA2). Dit bevalt me erg goed: Als ik een periode zin heb in Windows, dan zorg ik via de Bios dat met HDA2 wordt opgestart. Als ik weer zin heb in Linux dan zet ik HDA1 weer als eerste HD in de opstartprocedure.
Het is wat omslachtiger als Grub of Lilo, maar het werkt wel goed!
oh dat zou heel makkelijk worden dusquote:Op dinsdag 10 januari 2006 22:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Volgens mij is een SATA schijf sda. Zo staat 'ie er bij mij wel.
waarom wil je je bootmanager in hemelsnaam op een diskettequote:Op dinsdag 10 januari 2006 19:05 schreef marc1982 het volgende:
[..]
ja kllopt,
en als ik ubuntu installeer kan ik vanzelf een keer een locatie aangeven waar ik m'n bootmanager,
dus op diskette ( a: neem ik aan) wil ?
en als ik nu m'n windows partitie format en ik gooi diskette erin en kies voor ubuntu gaat die het evengoed doen, ondanks dat windows er niet meer staat?
of inmiddels al een nieuwe installatie ofzo?
en als ik windows her installeer, dan herkent windows linux toch ook en zal ie 'm meenemen in windows bootmanager?
of gaat dit allemaal geen problemen opleveren?
btw, hoe simpel op te lossen dat windows niet meer boot als linux verwijderd word?
partition magic stuff?
dat ga ik wel redden namelijk
zodat m'n pc altijd gewoon win xp opstart,quote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:09 schreef thedude0 het volgende:
[..]
waarom wil je je bootmanager in hemelsnaam op een diskette
ja dat kan idd ook jaquote:Op dinsdag 10 januari 2006 23:37 schreef thedude0 het volgende:
je kan toch ook gewoon kiezen om grub in je master boot record te installeren.
dan krijg je gewoon een lijstje met linux en windows als je je pc opstart
Tof hoor.quote:alex@ubuntu:~$ apt-get ftw
E: Invalid operation ftw
quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:43 schreef Aneurism het volgende:
Apt-get ftw!
quote:Couldn't find package "ftw". However, the following
packages contain "ftw" in their name:
fftw-double-dev fftw2-double sfftw-dev k6fftwgel-dev mffm-fftw1 fftw2
fftw3 fftw2-single p4fftwgel-dev webmin-cluster-software libftw-dev
k6fftwgel2 fftw-docs webmin-software sfftw2 libftw0 fftw-single-dev
libftw0-dev mffm-fftw-dev k7fftwgel2 fftw3-dev p4fftwgel2 fftw3-doc
fftw-dev k7fftwgel-dev
vergeten te vermelden,quote:Op woensdag 11 januari 2006 17:35 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik vermoed dat Grub is geinstalleerd op je IDE schijf, maar in je BIOS staat dat de computer opstart van de SATA schijf waar Windows op staat. Dat zou in ieder geval verklaren dat Windows opstart zonder Grub te tonen. Wel vreemd dat 'ie helemaal niet opstart als je beide SATA schijven eruit haalt, staat de IDE schijf helemaal niet in de boot-sequence?
Misschien kun je daar even mee spelen. Wel de huidige configuratie onthouden voor als het niet werkt.
En het is maar een gok, dus geheel op eigen risico.
quote:Op dinsdag 10 januari 2006 21:50 schreef theiz het volgende:
Je kan het zien aan het mountpunt: HDA1 zou je master moeten zijn en HDA2 zou je slave moeten zijn. Daarnaast geven de installers van de meeste distributies wel aan wat er op de partitie/harde schijf staat. Om het nog makkelijker te maken geeft bijv SuSe ook nog eens aan hoeveel vrije schijfruimte er is en als laatste heeft een nieuwe HD waarschijnlijk nog geen partitie....
Overigens werk ik zelf met 2 harde schijven, 1 met Linux (HDA1) en 1 met Windows (HDA2). Dit bevalt me erg goed: Als ik een periode zin heb in Windows, dan zorg ik via de Bios dat met HDA2 wordt opgestart. Als ik weer zin heb in Linux dan zet ik HDA1 weer als eerste HD in de opstartprocedure.
Het is wat omslachtiger als Grub of Lilo, maar het werkt wel goed!
Ik heb het laatst als volgt gedaan (soortgelijk probleem)quote:Op vrijdag 13 januari 2006 19:27 schreef marc1982 het volgende:
somebody?
1 |
1 |
1 2 3 | setup (hd0) quit |
Oeps, sorry, ik heb een typo gemaakt:quote:Op vrijdag 13 januari 2006 20:06 schreef marc1982 het volgende:
ok..
wil nog niet helemaal lukken,
m'n hd is dev/hdc1 maar na eerste commando vind ie het al niet leuk..
misschien kunnen we hier wat mee..
http://picserver.student.utwente.nl/v/7IH9H6A19V79
voelt best lullig, om al uit zulke dingetjes niet te komen..
1 |
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |