abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33833179
Ik draai nu WindowsXP, gaat lekker maar ik ben er niet helemaal tevreden mee. Hangt veel, en veel onnodige opties die ik op de Mac niet heb. Ik zoek daarom een ander besturingssysteem voor deze pc. Ik zoek dus een makkelijk programma, dus niet een programma met allerlei rare codes en commando's, met een mooiere interface (zoals de mac) en wat dus wat stabieler is. Het moet draaien in plaats van Windows, dus niet ernaast. Ik wil dus deze hele pc formatteren, en dan een versie van het betreffende OS installeren... Wie kan mij helpen?

Het gaat om Pentium 3
996 MHZ
256mb Ram
pi_33833223
Ubuntu
  Moderator zondag 8 januari 2006 @ 15:34:31 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_33833276
Ram erbij gooien? Word je pc wel wat beter van (soepeler)
Verder kan je idd Ubuntu nemen
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_33833395
met 256Mb RAM & WinXP zou ik er al RAM bijzetten.
daarnaast, hangen? ben je niet echt kundig met je PC of is je hardware niet helemaal goed?

als ik jou hoor zou ik gewoon een Mac nemen
pi_33833486
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:39 schreef Doc__Zenith het volgende:
met 256Mb RAM & WinXP zou ik er al RAM bijzetten.
daarnaast, hangen? ben je niet echt kundig met je PC of is je hardware niet helemaal goed?

als ik jou hoor zou ik gewoon een Mac nemen
Ik heb al een mac, maar daar staan dingen op geen enkele manier contact mogen hebben met het internet Nee ik ben geen seriemoordenaar of iets dergelijks, maar er staan werken van mij. Maar wat is ubuntu precies? Is het simpel? etc?
  Moderator zondag 8 januari 2006 @ 15:46:00 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_33833573
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:42 schreef CarpeNoctem het volgende:

[..]

Ik heb al een mac, maar daar staan dingen op geen enkele manier contact mogen hebben met het internet Nee ik ben geen seriemoordenaar of iets dergelijks, maar er staan werken van mij. Maar wat is ubuntu precies? Is het simpel? etc?
http://www.ubuntulinux.org/
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_33833597
hmm simpel...
windows 98

en ubuntu is een linux distro die , hoe je het went of keert, nog steeds commando's ed gebruikt..
maar proberen kan natuurlijk altijd, tis in iedergeval een distro die erg dicht bij een windows systeem komt.
pi_33833637
Ubuntu is op zich best simpel, alleen een hele andere insteek. Blijf het ajb een weekje volhouden en als je het nog niets vind, probeer dan wat anders.

Veel mensen vinden linux namelijk moeilijk omdat ze eigenlijk windows gewend zijn.
pi_33833671
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:48 schreef woutabest het volgende:
Ubuntu is op zich best simpel, alleen een hele andere insteek. Blijf het ajb een weekje volhouden en als je het nog niets vind, probeer dan wat anders.

Veel mensen vinden linux namelijk moeilijk omdat ze eigenlijk windows gewend zijn.
Wat zijn concrete verschillen qua gebruikswijze?
Waarvoor heb ik die commando's nodig? voor welke handelingen?
pi_33833783
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:49 schreef CarpeNoctem het volgende:

[..]

Wat zijn concrete verschillen qua gebruikswijze?
Waarvoor heb ik die commando's nodig? voor welke handelingen?
Eigenlijk zit alles gewoon op een andere plek. En simpele dingen zoals "naam wijzigen" heet in Ubuntu "Hernoemen". Heb ik mij dus lazerus naar gezocht.

Commando's zijn heel vaak niet nodig omdat er toch weer een grafisch programma voor geschreven is, maar de enige commando's die ik gebruikte zijn:

sudo apt-get install
sudo apt-get remove

Dit installeert geheel automatisch programma's die op een bepaalde bron staan, zonder dat je iets extra's hoeft te doen.
pi_33834005
Ok, maar ik kan dus niet zeg maar zodadelijk Ubuntu installeren, en simpel aan de gang gaan? Aangezien ik totaal niets ervan weet gaat mij dat volgens mij echt een paar maanden kosten, kan ik er wel programma's als photoshop op draaien gewoon?
pi_33834059
ik heb hier nog wel van die cd's liggen. als je geinteresseerd bent zoek ff m'n mail adres op (profiel) en stuur me je adres, dan krijg je zo'n cd'tje van me. gratis
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_33834097
Je kan best installeren, niets mis mee. Alles gaat vanzelf.

Alleen je kunt geen Photoshop installeren, omdat windows programma's simpelweg niet met linux overweg kunnen.

Maar geen zorgen, voor alles is een kloon. Voor photoshop bijvoorbeeld Krita of Gimp.

Ook deze site kan heel handig zijn: http://www.ubuntuguide.org/

Succes!
pi_33834166
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:00 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ok, maar ik kan dus niet zeg maar zodadelijk Ubuntu installeren, en simpel aan de gang gaan? Aangezien ik totaal niets ervan weet gaat mij dat volgens mij echt een paar maanden kosten, kan ik er wel programma's als photoshop op draaien gewoon?
Nee er is nog geen linux versie van PS.
pi_33834457
hmmz tis natuurlijk wel irritant dat ik mijn programmas dan niet meer kan gebruiken,, filmpje kijken die je gedownload hebt gaat ook niet echt handig had ik gelezen.. dan denk ik niet dat linux echt handig voor mij s.
pi_33834515
Filmpje kijken neit handig? Daarvoor moet je gewoon een goed programma hebben.
  zondag 8 januari 2006 @ 16:33:49 #17
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33835005
BSD moet je dan soswieso niet nemen en als Windows geen optie is dan blijft alleen Linux over. De makkelijkste Linux distro's zijn Ubuntu, Mandriva, Fedora en Suse. Over het algemeen kan je na het installeren gelijk aan de slag (mits je geen WiFi hebt, want dat is kut om aan de praat te krijgen), maar op den duur omkom je niet aan een paar commando's intypen in Linux. Sommige dingen kun je gewoon helemaal niet of heel lastig via de grafische interface doen.

Waarom prik je er niet gewoon wat extra geheugen bij, dat kost tegenwoordig geen zak meer en Windows XP draait dan ook weer goed. Windows (XP) is zo'n beetje het enige OS wat je als consument zijnde kan gebruiken zonder ook maar 1 commando te hoeven intypen.
"Success is a matter of a few simple disciplines, practiced every day."
"Failure is a few errors in judgment, repeated every day."
pi_33835165
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:16 schreef CarpeNoctem het volgende:
hmmz tis natuurlijk wel irritant dat ik mijn programmas dan niet meer kan gebruiken,, filmpje kijken die je gedownload hebt gaat ook niet echt handig had ik gelezen.. dan denk ik niet dat linux echt handig voor mij s.
ik weet dat veel mensen het veel te snel opgeven met het gebruiken van linux maar dit is wel heel erg dramatisch
  zondag 8 januari 2006 @ 16:40:10 #19
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33835214
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:16 schreef CarpeNoctem het volgende:
De meeste films zullen idd niet standaard out-of-the-box werken, maar dat ligt niet zozeer aan Linux opzich. Dit heeft echt met allerlei wettelijke dingen te maken waarom Linux niet standaard alle films na een standaard installatie kan afspelen. Maar Windows kan dit ook niet, dan moet je ook een codec-pack installeren. Windows heeft als voordeel dat je heel makkelijk dat soort dingen even kan fixen. Als je Ubuntu neemt, die heeft Apt-Get met en met dit proggie kan je in een hele grote database kijken om allerlei gratis software te installeren met een paar muisklikken, zodoende kan je in Ubuntu nog een hele hoop installeren zonder commando's te hoeven intypen, incl. codecs.
pi_33835306
Ik ga het gewoon proberen,, deze tooltjes, zoals Apt-Get zitten bij de installatie inbegrepen? En ik internet via een router, is dat een hoop gekloot om die te laten werken? Want aangezien ik niet over een printer beschik, lijkt het me toch handig om wat op internet te lezen nadat ik het geinstalleerd heb...
  zondag 8 januari 2006 @ 16:45:41 #21
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33835408
Via emulatie programma's zoals Wine kan je in Linux een groot aantal Windows programma's laten draaien, Wine simuleert dan een soort Windowsomgeving waardoor het desbetreffende programma eigenlijks voor de gek wordt gehouden en zodoende toch onder Linux kan werken. Maar dit werkt echter lang niet voor alle programma's even soepel en soms zal het helemaal niet werken.
  zondag 8 januari 2006 @ 16:47:36 #22
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33835488
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:43 schreef CarpeNoctem het volgende:
Ik ga het gewoon proberen,, deze tooltjes, zoals Apt-Get zitten bij de installatie inbegrepen? En ik internet via een router, is dat een hoop gekloot om die te laten werken? Want aangezien ik niet over een printer beschik, lijkt het me toch handig om wat op internet te lezen nadat ik het geinstalleerd heb...
Internet via een router met een netwerkkabel werkt standaard vaak automatisch, dan hoef je meestal niks speciaals voor te doen. En Apt-get moet je gebruiken via de grafische Synaptic, dit een grafische front-end om te voorkomen dat je commando's moet intypen. Apt-get met Synaptic zit standaard in Ubuntu.
pi_33835696
grafische synaptic?
  zondag 8 januari 2006 @ 17:00:38 #24
94063 2L0w4Zer0
Vidi, Vici, Veni. ;-)
pi_33835909
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:53 schreef CarpeNoctem het volgende:
grafische synaptic?
Synaptic is een grafische programma voor APT-GET, dus ipv van APT-GET in te typen start je gewoon Synaptic op en krijg je een mooi grafisch scherm voor je, zodat je geen commando's hoeft in te typen. Onder de "motorkap" zal Synaptic dat alle apt-get commando's voor jou uitvoeren, dit bespaart een hoop tijd en typ werk.
pi_33836065
Ik ben nu een versie van ubuntu aant dowloaden via een p2p programma maar is dit dezelfde versie als de versie die op de website staat? En hoezo dan? Want dan is dit programma dus gratis?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')