Aangezien je niet actief in het onderwijs werkt, lijkt het me dus nogal vreemd dat je hier dan zo gaat reageren.quote:Op donderdag 19 januari 2006 09:55 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Met name jij en Silmarwen reageren voor een buitenstaander die niet actief is in het onderwijs (zoals ik) redelijk verongelijkt. Ik zie alleen maar alleszins redelijke reacties van thaleia en Raisingirl, en heb geen flauw idee hoe zij op jou (en Silmarwen) neerkijken. Ik zou je aanraden om die verongelijkte houding van je af te schudden en die stok uit je reet te halen.
De salarissen zijn sindsdiens met minder dan 1% gestegen. Dat zegt weer iets over de koopkracht ontwikkeling IMHO.quote:Op dinsdag 17 januari 2006 16:29 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Bruto maandsalarissen ( Loonpeil 1 juli 2002 (niet echt recent, dus tel er gerust een paar honderd euro's bij op))
Schooltype.....................................................................Schaal....Beginsalaris...Eindsalaris
Basisonderwijs............................................................LA.............2.073..............2.991
Voortgezet onderwijs tweede graad.........................LB............2.150..............3.285
Voortgezet onderwijs eerste graad...........................LD............2.171..............4.361
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.........LB/LC......2.150..............3.834
Trouwens ook wel typerend dat er op werkeninhetonderwijs.nl zulke outdated informatie staat, iets meer actief het onderwijs promoten zou toch moeten kunnen zou je zeggen.
Dat ze gebruikt worden om bv uw loon te bepalen is op zich al vreemd in sommige gevallen, maar daar kan ik nog mee leven. Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt... Sorry dat heeft daar eigenlijk niet zoveel mee te maken.quote:Op donderdag 19 januari 2006 11:04 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Goed verwoord, Neuralnet. Dat is precies hoe het zit. In de praktijk is niets zwart-wit, maar als diploma's niet meer worden gebruikt als indicatie dan kunnen we ze maar beter gewoon afschaffen. Maar dan heffen we ook meteen ons bestaansrecht als docent op.
Het is wel een beetje aanmatigend om mijn redenen voor reactie vreemd te vinden. Nog veel aanmatigender is om er wat over te zeggen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:47 schreef leonieke het volgende:
Aangezien je niet actief in het onderwijs werkt, lijkt het me dus nogal vreemd dat je hier dan zo gaat reageren.
Het interesseert me niet wie er gelijk heeft: het ging mij om de toon waarop jij hier je meningen debiteerde. Die komt nogal verongelijkt over. Ik begrijp ook niet dat je nu nog steeds probeert je gelijk te halen, alsof je er vanuit gaat dat ik je niet begrepen heb in de vorige posts.quote:En om even een voorbeeldje te geven van de omgekeerde wereld...
Op mijn vorig werk in het notariaat (ik ben afgestudeerd als leerkracht eh.. Hou dat in gedachten) werkte er ook iemand die universiteit rechten had gestudeerd (geef toe, wel een heel goede basis... toch in vergelijking met mij) én belangrijk ze kon wetenschappelijk heel goed nadenken (als ik dat hier zo lees)
Ik ben na 2 jaar vertrokken op mijn werk omdat ik toch in het onderwijs wou gaan werken. Zij heeft na twee maanden part-time te werken haar ontslag gekregen... Waarschijnlijk omdat ze gewoon goed ken denken, maar niets goed kon uitvoeren.
Ik bedoel alleen maar dat een hoger diploma niet altijd betekent dat je het wonder bent hoor. Net zoals een lager diploma niet betekent dat je gewoon sociale vaardigheden hebt en niet geleerd hebt om na te denken.
ik denk dat je je toch vergist. Universiteit is niet van buiten leren, maar toch ook vooral inzichten opdoen op een wetenschappelijk niveau en bij voorkeur ook zelf onderzoek doen. Als je zelf onderzoek kunt doen sta je toch op een bepaalde manier boven de stof. Dan ben je waarschijnlijk een betere bovenbouwleraar en zul je er op het vmbo en in de brugklas maar weinig van bakken. Al generaliseer ik hier natuurlijk wel een beetje.quote:Op donderdag 19 januari 2006 12:50 schreef leonieke het volgende:
[..]
Dat ze gebruikt worden om bv uw loon te bepalen is op zich al vreemd in sommige gevallen, maar daar kan ik nog mee leven. Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt... Sorry dat heeft daar eigenlijk niet zoveel mee te maken.
En wat doe je dan met die mensen die met geluk hun universitair diploma behaald hebben en gewoon heel veel vanbuiten hebben gestudeerd? Misschien betekenen die veel minder op hun werk dan iemand die een lager diploma heeft behaald (kijk maar naar mijn vorige post)
Maar ik ga de discussie hier afsluiten. Ik schrik er gewoon van dat sommige mensen zo'n houden aannemen en had dit echt niet verwacht.
Belachelijk. Meer heb ik er niets over te zeggen.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:18 schreef imago het volgende:
Zeg, wat vinden jullie dan van universitair opgeleiden die zonder lerarenopleiding voor de klas staan?
Nee, ook niet. Ik ben van mening dat élke docent minimaal 2 à 3 jaar een docentenopleiding dient te volgen met de daarbij behorende stages.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:21 schreef imago het volgende:
Dus betekent dat dat je erg veel waarde hecht aan de postdoctorale opleiding van 1 jaar waarmee afgestudeerden klaargestoomd worden voor het onderwijs?
Ze zijn mijns inziens, afgezien van elders verworven competenties, over het algemeen minder pedagogisch capabel.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:24 schreef imago het volgende:
Dus als die docenten met hun eerste graad met universitaire opleiding en postdoctorale lerarenopleiding van een jaar zijn niets waard?
Mee eens.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:27 schreef Roellio het volgende:
[..]
Ze zijn mijns inziens, afgezien van elders verworven competenties, over het algemeen minder pedagogisch capabel.
Ik heb al les gegeven in het hoger onderwijs, dat ligt me gewoon veel beter, het is cliché maar ik vind het vervelend om zoveel tijd kwijt te zijn aan orde houden en motiveren. Daarnaast haal ik veruit de beste resultaten van mijn leerjaar dus ik verwacht niet veel problemen met een WO opleiding.quote:Op donderdag 19 januari 2006 19:17 schreef Roellio het volgende:
De stages zijn moeilijk en je wilt je eerste graat halen?!
!
!
Succes in het onderwijs!![]()
![]()
Ik moet een advies over een casus geven, onderbouwd met samenvattingen uit relevante literatuur..quote:Op vrijdag 20 januari 2006 12:41 schreef imago het volgende:
Wij zijn bezig met mentorcursussen, hebben laatst van de school ook een stapel boeken gehad over gesprekken met leerlingen en ouders enzo, zal eens opzoeken wat dat was.
Zijn het trouwens niet gewoon vragen waar je zelf logisch over moet nadenken? Het lijkt me toch niet dat je een stapel artikelen doorgelezen moet hebben voordat je kunt inschatten dat je niet in je bikini kunt gaan staan lesgeven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |