abonnement Unibet Coolblue
pi_34236970
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 09:55 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Met name jij en Silmarwen reageren voor een buitenstaander die niet actief is in het onderwijs (zoals ik) redelijk verongelijkt. Ik zie alleen maar alleszins redelijke reacties van thaleia en Raisingirl, en heb geen flauw idee hoe zij op jou (en Silmarwen) neerkijken. Ik zou je aanraden om die verongelijkte houding van je af te schudden en die stok uit je reet te halen.
Aangezien je niet actief in het onderwijs werkt, lijkt het me dus nogal vreemd dat je hier dan zo gaat reageren.
En om even een voorbeeldje te geven van de omgekeerde wereld...
Op mijn vorig werk in het notariaat (ik ben afgestudeerd als leerkracht eh.. Hou dat in gedachten) werkte er ook iemand die universiteit rechten had gestudeerd (geef toe, wel een heel goede basis... toch in vergelijking met mij) én belangrijk ze kon wetenschappelijk heel goed nadenken (als ik dat hier zo lees)

Ik ben na 2 jaar vertrokken op mijn werk omdat ik toch in het onderwijs wou gaan werken. Zij heeft na twee maanden part-time te werken haar ontslag gekregen... Waarschijnlijk omdat ze gewoon goed ken denken, maar niets goed kon uitvoeren.

Ik bedoel alleen maar dat een hoger diploma niet altijd betekent dat je het wonder bent hoor. Net zoals een lager diploma niet betekent dat je gewoon sociale vaardigheden hebt en niet geleerd hebt om na te denken.
pi_34237001
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 16:29 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Bruto maandsalarissen ( Loonpeil 1 juli 2002 (niet echt recent, dus tel er gerust een paar honderd euro's bij op))

Schooltype.....................................................................Schaal....Beginsalaris...Eindsalaris
Basisonderwijs............................................................LA.............2.073..............2.991
Voortgezet onderwijs tweede graad.........................LB............2.150..............3.285
Voortgezet onderwijs eerste graad...........................LD............2.171..............4.361
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie.........LB/LC......2.150..............3.834

Trouwens ook wel typerend dat er op werkeninhetonderwijs.nl zulke outdated informatie staat, iets meer actief het onderwijs promoten zou toch moeten kunnen zou je zeggen.
De salarissen zijn sindsdiens met minder dan 1% gestegen. Dat zegt weer iets over de koopkracht ontwikkeling IMHO.

Overigens is het overzicht ZEER misleidend. De eerstegraadsleraar in het v.o. verdient gewoon LB, de LD loonschaal is in de praktijk op de meeste scholen volledig onbereikbaar geworden voor de huidige generatie jonge docenten. LD associeren met 1e graadsbevoegdheid is onterecht.

Voor een univerisitaire opleiding + 1jaar lerarenopleiding is LB (max 3500 euro ongeveer, na 18 jaar werken) niet veel te noemen. (Maar misschien wel genoeg te noemen).

Ik heb 3 jaar ervaring en geef 0,84fte natuurkunde. (5 dagen/week maar wel een halve vrije dag per week). Het voelt als een fulltime baan, maar het salaris net onder de 2000 euro bruto. Daar kun je goed van leven natuurlijk. Vrienden met dezelfde universitaire studie, zonder leraren opleiding verdienen meer, soms veel meer. Verpleegkundigen (MBO!!) verdienen ook meer.
pi_34237059
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 11:04 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Goed verwoord, Neuralnet. Dat is precies hoe het zit. In de praktijk is niets zwart-wit, maar als diploma's niet meer worden gebruikt als indicatie dan kunnen we ze maar beter gewoon afschaffen. Maar dan heffen we ook meteen ons bestaansrecht als docent op.
Dat ze gebruikt worden om bv uw loon te bepalen is op zich al vreemd in sommige gevallen, maar daar kan ik nog mee leven. Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt... Sorry dat heeft daar eigenlijk niet zoveel mee te maken.
En wat doe je dan met die mensen die met geluk hun universitair diploma behaald hebben en gewoon heel veel vanbuiten hebben gestudeerd? Misschien betekenen die veel minder op hun werk dan iemand die een lager diploma heeft behaald (kijk maar naar mijn vorige post)

Maar ik ga de discussie hier afsluiten. Ik schrik er gewoon van dat sommige mensen zo'n houden aannemen en had dit echt niet verwacht.
  donderdag 19 januari 2006 @ 12:51:25 #129
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_34237077
JE verdient zeker niet veel in het onderwijs, maar echt veel eraan doen gebeurt ook niet. Ik ben voor een massale staking. Ik las net dat het kabinet er gemiddeld ook 30% op vooruit gaat, ik stel voor dat we de docenten ook 10% vooruit laten gaan en net zolang geen les tot we verhoging krijgen.
En dat te bedenken dat veel mensen in de tweede kamer uit het onderwijs komen
pi_34237148
Kleine correctie: LB is nu 2198 t/m 3359 (peil 1 aug 2005). Dat is een stijging van 2,2% sinds juli 2002.
pi_34238355
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:47 schreef leonieke het volgende:

Aangezien je niet actief in het onderwijs werkt, lijkt het me dus nogal vreemd dat je hier dan zo gaat reageren.
Het is wel een beetje aanmatigend om mijn redenen voor reactie vreemd te vinden. Nog veel aanmatigender is om er wat over te zeggen.
quote:
En om even een voorbeeldje te geven van de omgekeerde wereld...
Op mijn vorig werk in het notariaat (ik ben afgestudeerd als leerkracht eh.. Hou dat in gedachten) werkte er ook iemand die universiteit rechten had gestudeerd (geef toe, wel een heel goede basis... toch in vergelijking met mij) én belangrijk ze kon wetenschappelijk heel goed nadenken (als ik dat hier zo lees)

Ik ben na 2 jaar vertrokken op mijn werk omdat ik toch in het onderwijs wou gaan werken. Zij heeft na twee maanden part-time te werken haar ontslag gekregen... Waarschijnlijk omdat ze gewoon goed ken denken, maar niets goed kon uitvoeren.

Ik bedoel alleen maar dat een hoger diploma niet altijd betekent dat je het wonder bent hoor. Net zoals een lager diploma niet betekent dat je gewoon sociale vaardigheden hebt en niet geleerd hebt om na te denken.
Het interesseert me niet wie er gelijk heeft: het ging mij om de toon waarop jij hier je meningen debiteerde. Die komt nogal verongelijkt over. Ik begrijp ook niet dat je nu nog steeds probeert je gelijk te halen, alsof je er vanuit gaat dat ik je niet begrepen heb in de vorige posts.
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:34:52 #132
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34248955
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 12:50 schreef leonieke het volgende:

[..]

Dat ze gebruikt worden om bv uw loon te bepalen is op zich al vreemd in sommige gevallen, maar daar kan ik nog mee leven. Maar dat ze ook nog eens gebruikt moeten worden door collega's om door te steken dat je zoveel beter bent als je een hoger diploma hebt... Sorry dat heeft daar eigenlijk niet zoveel mee te maken.
En wat doe je dan met die mensen die met geluk hun universitair diploma behaald hebben en gewoon heel veel vanbuiten hebben gestudeerd? Misschien betekenen die veel minder op hun werk dan iemand die een lager diploma heeft behaald (kijk maar naar mijn vorige post)

Maar ik ga de discussie hier afsluiten. Ik schrik er gewoon van dat sommige mensen zo'n houden aannemen en had dit echt niet verwacht.
ik denk dat je je toch vergist. Universiteit is niet van buiten leren, maar toch ook vooral inzichten opdoen op een wetenschappelijk niveau en bij voorkeur ook zelf onderzoek doen. Als je zelf onderzoek kunt doen sta je toch op een bepaalde manier boven de stof. Dan ben je waarschijnlijk een betere bovenbouwleraar en zul je er op het vmbo en in de brugklas maar weinig van bakken. Al generaliseer ik hier natuurlijk wel een beetje.
pi_34249701
Ik zit er serieus over te denken om volgend jaar door te gaan naar de universiteit, het niveau op de HBO opleiding vind ik gewoon te laag, het enige wat me moeite kost zijn de stages. En aangezien ik in principe toch mijn eerste graat wil halen, lijkt het me beter om naar de uni te gaan.
  donderdag 19 januari 2006 @ 19:00:10 #134
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_34249838
Goed idee. Niets mis mee om jezelf te verbeteren en te verbreden.
pi_34250535
De stages zijn moeilijk en je wilt je eerste graat halen? ! ! !

Succes in het onderwijs!
pi_34250566
Zeg, wat vinden jullie dan van universitair opgeleiden die zonder lerarenopleiding voor de klas staan?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34250634
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:18 schreef imago het volgende:
Zeg, wat vinden jullie dan van universitair opgeleiden die zonder lerarenopleiding voor de klas staan?
Belachelijk. Meer heb ik er niets over te zeggen.

Dat is net als dat ik, als HBO'er, metaalbankwerker zou worden. Qua niveau stelt het geen ruk voor, maar ik zal er geen reet van bakken.
pi_34250694
Dus betekent dat dat je erg veel waarde hecht aan de postdoctorale opleiding van 1 jaar waarmee afgestudeerden klaargestoomd worden voor het onderwijs?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34250799
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:21 schreef imago het volgende:
Dus betekent dat dat je erg veel waarde hecht aan de postdoctorale opleiding van 1 jaar waarmee afgestudeerden klaargestoomd worden voor het onderwijs?
Nee, ook niet. Ik ben van mening dat élke docent minimaal 2 à 3 jaar een docentenopleiding dient te volgen met de daarbij behorende stages.
pi_34250855
Dus als die docenten met hun eerste graad met universitaire opleiding en postdoctorale lerarenopleiding van een jaar zijn niets waard?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34250960
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:24 schreef imago het volgende:
Dus als die docenten met hun eerste graad met universitaire opleiding en postdoctorale lerarenopleiding van een jaar zijn niets waard?
Ze zijn mijns inziens, afgezien van elders verworven competenties, over het algemeen minder pedagogisch capabel.
pi_34252467
Ik ben het met Roellio eens. Aan alleen kennis heb je weinig als je leraar wilt worden. Natuurlijk heb je op de basisschool meer pedagogische kwaliteiten nodig, maar je moet dit element niet onderschatten in de hogere klassen. En ik denk niet dat een jaar opleiding toereikend is. Zeker de eerste paar jaar niet, daarna zul je vanzelf wel doorgroeien door de ervaring. Echter denk ik dat je dan nog steeds belangrijke dingen mist.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  donderdag 19 januari 2006 @ 20:11:21 #143
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_34252654
Daar ben ik het ook mee eens.

Op bovenbouw havo en vwo kampen leerlingen net zo goed met problemen. Een lid van het zorgteam zei me laatst eens: "Op vmbo heb je problemen, vaak problemen die je vrij snel kunt oplossen. Maar wat ik nu allemaal tegenkom op vwo.. Het zou me niks verbazen als ik veel namen over een paar jaar terug lees in de krant".

Dus dat je geen sociale vaardigheden of pedagogische kennis nodig hebt op bovenbouw havo/vwo is dus onjuist.

[ Bericht 2% gewijzigd door Baba-O-Riley op 19-01-2006 20:18:03 ]
.
  Moderator donderdag 19 januari 2006 @ 20:13:29 #144
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_34252732
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:27 schreef Roellio het volgende:

[..]

Ze zijn mijns inziens, afgezien van elders verworven competenties, over het algemeen minder pedagogisch capabel.
Mee eens.
En hoe lullig het klinkt, als leerling merk je wel dat een persoon ervaring heeft of niet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_34253117
quote:
Op donderdag 19 januari 2006 19:17 schreef Roellio het volgende:
De stages zijn moeilijk en je wilt je eerste graat halen? ! ! !

Succes in het onderwijs!
Ik heb al les gegeven in het hoger onderwijs, dat ligt me gewoon veel beter, het is cliché maar ik vind het vervelend om zoveel tijd kwijt te zijn aan orde houden en motiveren. Daarnaast haal ik veruit de beste resultaten van mijn leerjaar dus ik verwacht niet veel problemen met een WO opleiding. Bedenk ook dat ik met een Master Engelse taal en cultuur veel meer kan dan met een tweedegraads lerarenopleiding.
pi_34270903
Nu hebben jullie het over die opleiding van een jaar na je studie, maar wat vinden jullie dan van een Educatie Master opleiding, zoals ik die nu volg. Ik geloof dat ik ongeveer driekwart jaar aan de scheikunde dingen nog besteed, en voor de rest onderwijsdingen, communicatievakken en dergelijke volg, samen met het deel wat ik dus al voor mijn bachelor heb moeten doen
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_34274292
Kan iemand mij vertellen welke literatuur ik moet gebruiken om vragen op te lossen over:
- problemen tussen mentor en leerling (leerling voelt zich niet begrepen)
- straf geven aan een hele klas
- kledingkeuze voor een docent

Of hoe zóek ik informatie over zulke specifieke onderwerpen?
Mon 'en!
pi_34274610
Wij zijn bezig met mentorcursussen, hebben laatst van de school ook een stapel boeken gehad over gesprekken met leerlingen en ouders enzo, zal eens opzoeken wat dat was.

Zijn het trouwens niet gewoon vragen waar je zelf logisch over moet nadenken? Het lijkt me toch niet dat je een stapel artikelen doorgelezen moet hebben voordat je kunt inschatten dat je niet in je bikini kunt gaan staan lesgeven.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34274751
Even gekeken, dat waren boeken van de KPC groep. Zit misschien wel meer tussen dat je kunt gebruiken. http://www.kpcgroep.nl/publicaties/index.asp
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_34275207
quote:
Op vrijdag 20 januari 2006 12:41 schreef imago het volgende:
Wij zijn bezig met mentorcursussen, hebben laatst van de school ook een stapel boeken gehad over gesprekken met leerlingen en ouders enzo, zal eens opzoeken wat dat was.

Zijn het trouwens niet gewoon vragen waar je zelf logisch over moet nadenken? Het lijkt me toch niet dat je een stapel artikelen doorgelezen moet hebben voordat je kunt inschatten dat je niet in je bikini kunt gaan staan lesgeven.
Ik moet een advies over een casus geven, onderbouwd met samenvattingen uit relevante literatuur..
Mon 'en!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')