abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33767439
Waarom voelen mensen zich standaard eigenlijk niet gewoon kiplekker? Zelfs als mensen gezond zijn en een redelijk normaal leven hebben dan voelen ze zich vaak nog niet kiplekker. Waarom is dat zo? Waarom moeten we massaal aan de alcohol en soms drugs gaan om ons eindelijk eens goed te voelen? Of voel jij je wel meestal kiplekker?
  vrijdag 6 januari 2006 @ 15:28:06 #2
92279 N.icka
Windforce 11
pi_33767502
Ik voel me uitstekend
  vrijdag 6 januari 2006 @ 15:29:42 #3
101240 Casperrrr
Slavinken.... Vogels slaan?
pi_33767570
dit klinkt als een persoonlijk probleem
------> www.stilemedia.com<--------
Famos oneliners from former presidents and governores of the USA:
read my lips: NO MORE TAXES! We will hunt them down and smoke them out. I'm against racism!
pi_33768054
Ik denk dat dat voor een groot gedeelte komt doordat de mens leeft in een veel te complexe maatschappij.
pi_33768079
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 15:39 schreef lpg het volgende:
Ik denk dat dat voor een groot gedeelte komt doordat de mens leeft in een veel te complexe maatschappij.
pi_33768111
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 15:40 schreef tho_Omas het volgende:

[..]

kun je ook een inhoudelijke reactie geven?
pi_33768198
Omdat we geen kipppen ZIJN

Kiplekker voel ik me trouwens soms... als alles een keer meezit en dat ik het gevoel heb dat me dag al niet meer kapot kan
pi_33768293
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 15:40 schreef lpg het volgende:

[..]

kun je ook een inhoudelijke reactie geven?
Ik wilde hetzelfde zeggen als u, heer Messias.
pi_33768338
ik ben nooit ziek...ook niet een beetje ziek..dus voel me wel altijd lekker
ziek in mijn hoofd..ja dat ben ik wel wat vaker
ik ben niet altijd even blij en vrolijk nee
pi_33768458
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 15:45 schreef tho_Omas het volgende:

[..]

Ik wilde hetzelfde zeggen als u, heer Messias.
als jij hetzelfde wilde zeggen zal het wel waar zijn
pi_33768845
Omdat als je je standaard kiplekker voelt geen reden hebt voor verbetering
pi_33769219
Omdat mensen zich identificeren met hun verstand! Het verstand gaat onophoudelijk door met niet productief denken en houdt zich bezig met "overleven". NIet met overleven in de zin van eten en drinken (althans niet voor meeste mensen in onze maatschappij) maar met de overleving van het ego.

Het ego is een creatie van het verstand. Het ego is onze zogenaamde "ik", het mentale beeld wat we van onszelf gevormd hebben. Het "overleven" doelt dan vooral op status en op wat de maatschappij van ons verwacht dat we zijn. Dit beeld is alleen niet eenduidig aangezien er 6,5 miljard mensen zijn en dus veel verschillende wereldbeelden en overtuigingen. Het ego kan dus nooit aan alle verwachtingen voldoen maar dat probeert het toch omdat het ego dat nodig acht voor ons "overleven". We zijn sociale dieren en daarom willen we graag voldoen aan de verwachtingen van anderen om zo geaccepteerd te worden. Maar je kunt NOOIT aan deze verwachtingen voldoen! Het ego wil dit toch en dat creeert onzekerheid en twijfel. Dit begint aan ons te vreten en maakt van muggen, olifanten.

Laten we eerlijk zijn: problemen bestaan niet. Goed en fout bestaan niet. Je leeft en gaat dood. Dat is alles. Wat daar tussen in gebeurt is niet relevant. Of de aarde vergaat of niet, het maakt niet uit. Onze levens stellen allemaal NIETS voor, maar dat willen we niet accepteren. Waarschijnlijkj omdat iedereen probeert om IETS of IEMAND te zijn. Je bent niets meer dan een klein nietsbetekend ding en het leven is zo kort dat het voorbij is voordat je het weet.

Het enige verstandige dat we kunnen doen in dit leven is gelukkig zijn, maar wat is geluk? Dat is iets wat mensen zich als eerste moeten afvragen. Met deze vraag moeten kinderen op scholen al worden geconfronteerd.
Geluk voor het ego is:het bevredigen van behoeften. Maar zoals vrijwel iedereen weet, dit soort "geluk" is van korte duur. Bestaat er dan zoiets als eeuwig geluk?

Ja. We zien dit onder andere terug bij verliefdheid. Wanneer je verliefd bent, wordt het verstand naar de achtergrond gedrukt en komt je WARE AARD naar boven. Die van geluk. De verliefdheid is over wanneer het verstand weer de macht grijpt. Dan bestaat er alleen nog liefde, wat voor de meeste mensen niet meer is dan extreme gehechtheid en afhankelijkheid en herinneringen aan de periode van verliefd zijn.

Maar hoe kom ik er bij dat het verstand geluk in de weg staat? Daarvoor moeten we kijken naar een periode dat het verstand ons nog niet in zijn grip heeft. Dit is wanneer we nog een baby zijn. Baby's zijn ALTIJD gelukkig, zolang de gevoed worden, genoeg slaap krijgen en een schone luier hebben. Daarnaast kennen baby's geen problemen omdat ze nog geen verstand hebben.

Geluk is bevrijding van je verstand! Gelukkig zijn, is onze natuurlijke staat van zijn. Maar op een gegeven moment heeft de evolutie ons ons verstand gegeven. Een geniaal instrument om te overleven in de dierenwereld van eten en gegeten worden. Door het verstand konden we beter communiceren en ook allerlei gereedschappen en technieken ontwikkelen waar we voordeel uithaalden in onze strijd voor ons bestaan.

Het verstand was zo succesvol als instrument dat het de macht van het wezen overnam. HEt is als de timmerman die denkt dat hij zijn hamer is. De hamer lostte elk probleem op dat de timmerman tegenkwam, en zorgde er zo voor dat de timmerman zijn werk kon doen, kon overleven. De timmerman stelt niets voor zonder zijn hamer. De hamer werd erg belangrijk, het belangrijkste wat de timmerman had. De timmerman begon zoveel waarde te hechtten aan de hamer, dat hij de hamer begon te "verafgoden". De hamer werd belangrijjker dan de timmerman en de hamer nam de controle van de timmerman over.

Dat is het moment waarop het verkeerd ging. De hamer had de macht en ging zich met ALLE dingen bemoeien, zelfs met dingen waar hij niet bij nodig was en die de timmerman zelf kon oplossen. Maar de timmerman wist niet meer dat hij de timmerman was maar hij identificeerde zich met de hamer.

Wij zijn allen als deze timmerman. Wij worden gebruikt door ons meest succesvolle instrument: het verstand. Het bemoeit zich met dingen waar het niet voor ontworpen is. Wat wij moeten doen is de controle weer terug nemen!! HEt wezen hoort het instrument te gebruiken en niet andersom!!!!

Dat is de enige hoop voor de mens: Zijn ware aard terugvinden, die van het wezen, die van geluk. Het verstand moet weer instrument worden en de zogenaamde "ik" die gecreerd is door het verstand, het ego, moet worden herkend als wat het is: Een fantoom!!! Een mentaal "ik". Een niet tastbaar ik, een niet bestaand ik. Dat is de oplossing voor al onze persoonlijke problemen en daaruitvolgend voor alle problemen op deze mooie aarde!!!

VIVA LA REVOLUCION!!!!!

[ Bericht 0% gewijzigd door Probably_on_pcp op 06-01-2006 16:27:52 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_33769323
Interessant stuk tekst. En prettig dat je met een goede inhoudelijke reactie op dit topic komt!

psychology of mind?
pi_33769368
Gewoon omdat we elke dag weer om 07:00 op moeten, daarom voel je je verrot.
pi_33769850
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 15:28 schreef N.icka het volgende:
Ik voel me uitstekend
80% van de tijd? En 80% van de leven die je hebt gehad? Lijkt me erg sterk. Dan behoor je tot een kleine minderheid volgens mij.
pi_33769910
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 16:13 schreef zatoichi het volgende:
Gewoon omdat we elke dag weer om 07:00 op moeten, daarom voel je je verrot.
moeten, moeten? het enige wat we moeten is scheiten
pi_33770088
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 16:25 schreef pberends het volgende:

[..]

80% van de tijd? En 80% van de leven die je hebt gehad? Lijkt me erg sterk. Dan behoor je tot een kleine minderheid volgens mij.
Eerder voelde ik me zeer zeker niet altijd goed. Bijna nooit, en daarom ben ik me ook gaan afvragen wat er mis was. Na lang zoeken kwam ik met bepaalde boeken en wijsheden in aanraking. Die dingen toepassen heeft even geduurd maar ik kan je zeggen dat ik nu 100% van de tijd me heel goed voel!!!!!!!!!!!!!!!!
pi_33770256
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 16:31 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Eerder voelde ik me zeer zeker niet altijd goed. Bijna nooit, en daarom ben ik me ook gaan afvragen wat er mis was. Na lang zoeken kwam ik met bepaalde boeken en wijsheden in aanraking. Die dingen toepassen heeft even geduurd maar ik kan je zeggen dat ik nu 100% van de tijd me heel goed voel!!!!!!!!!!!!!!!!
Vertel eens meer over die bepaalde boeken en wijsheden ...
pi_33770418
ik verzin altijd wel iets om niet 100% blij te zijn zeg maar

of om mij druk over te maken
  vrijdag 6 januari 2006 @ 19:16:06 #20
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_33775568
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 15:26 schreef pberends het volgende:
Waarom voelen mensen zich standaard eigenlijk niet gewoon kiplekker? Zelfs als mensen gezond zijn en een redelijk normaal leven hebben dan voelen ze zich vaak nog niet kiplekker. Waarom is dat zo? Waarom moeten we massaal aan de alcohol en soms drugs gaan om ons eindelijk eens goed te voelen? Of voel jij je wel meestal kiplekker?
Met kiplekker wordt bedoeld "beter dan normaal". Dat bestaat bij gratie van de normale toestand.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 19:17:26 #21
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_33775621
quote:
Je kiplekker voelen kost energie. Veel energie. En dat is nou iets waar de natuur een beetje zuinig mee probeert te zijn.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_33780601
sja daswel een goeie vraag waar ik helaas geen antwoord op weet
  vrijdag 6 januari 2006 @ 21:51:01 #23
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33780718
Zonder downs geen ups. Vergeleken met een terminale kankerpatient voel je je elke dag kiplekker.
Vampire Romance O+
pi_33781145
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 19:16 schreef Alicey het volgende:

[..]

Met kiplekker wordt bedoeld "beter dan normaal". Dat bestaat bij gratie van de normale toestand.
Zijn ook mensen die zich bijna altijd kiplekker voelen hoor.
pi_33782266
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 16:09 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Omdat mensen zich identificeren met hun verstand! Het verstand gaat onophoudelijk door met niet productief denken en houdt zich bezig met "overleven". NIet met overleven in de zin van eten en drinken (althans niet voor meeste mensen in onze maatschappij) maar met de overleving van het ego.

Het ego is een creatie van het verstand. Het ego is onze zogenaamde "ik", het mentale beeld wat we van onszelf gevormd hebben. Het "overleven" doelt dan vooral op status en op wat de maatschappij van ons verwacht dat we zijn. Dit beeld is alleen niet eenduidig aangezien er 6,5 miljard mensen zijn en dus veel verschillende wereldbeelden en overtuigingen. Het ego kan dus nooit aan alle verwachtingen voldoen maar dat probeert het toch omdat het ego dat nodig acht voor ons "overleven". We zijn sociale dieren en daarom willen we graag voldoen aan de verwachtingen van anderen om zo geaccepteerd te worden. Maar je kunt NOOIT aan deze verwachtingen voldoen! Het ego wil dit toch en dat creeert onzekerheid en twijfel. Dit begint aan ons te vreten en maakt van muggen, olifanten.

Laten we eerlijk zijn: problemen bestaan niet. Goed en fout bestaan niet. Je leeft en gaat dood. Dat is alles. Wat daar tussen in gebeurt is niet relevant. Of de aarde vergaat of niet, het maakt niet uit. Onze levens stellen allemaal NIETS voor, maar dat willen we niet accepteren. Waarschijnlijkj omdat iedereen probeert om IETS of IEMAND te zijn. Je bent niets meer dan een klein nietsbetekend ding en het leven is zo kort dat het voorbij is voordat je het weet.

Het enige verstandige dat we kunnen doen in dit leven is gelukkig zijn, maar wat is geluk? Dat is iets wat mensen zich als eerste moeten afvragen. Met deze vraag moeten kinderen op scholen al worden geconfronteerd.
Geluk voor het ego is:het bevredigen van behoeften. Maar zoals vrijwel iedereen weet, dit soort "geluk" is van korte duur. Bestaat er dan zoiets als eeuwig geluk?

Ja. We zien dit onder andere terug bij verliefdheid. Wanneer je verliefd bent, wordt het verstand naar de achtergrond gedrukt en komt je WARE AARD naar boven. Die van geluk. De verliefdheid is over wanneer het verstand weer de macht grijpt. Dan bestaat er alleen nog liefde, wat voor de meeste mensen niet meer is dan extreme gehechtheid en afhankelijkheid en herinneringen aan de periode van verliefd zijn.

Maar hoe kom ik er bij dat het verstand geluk in de weg staat? Daarvoor moeten we kijken naar een periode dat het verstand ons nog niet in zijn grip heeft. Dit is wanneer we nog een baby zijn. Baby's zijn ALTIJD gelukkig, zolang de gevoed worden, genoeg slaap krijgen en een schone luier hebben. Daarnaast kennen baby's geen problemen omdat ze nog geen verstand hebben.

Geluk is bevrijding van je verstand! Gelukkig zijn, is onze natuurlijke staat van zijn. Maar op een gegeven moment heeft de evolutie ons ons verstand gegeven. Een geniaal instrument om te overleven in de dierenwereld van eten en gegeten worden. Door het verstand konden we beter communiceren en ook allerlei gereedschappen en technieken ontwikkelen waar we voordeel uithaalden in onze strijd voor ons bestaan.

Het verstand was zo succesvol als instrument dat het de macht van het wezen overnam. HEt is als de timmerman die denkt dat hij zijn hamer is. De hamer lostte elk probleem op dat de timmerman tegenkwam, en zorgde er zo voor dat de timmerman zijn werk kon doen, kon overleven. De timmerman stelt niets voor zonder zijn hamer. De hamer werd erg belangrijk, het belangrijkste wat de timmerman had. De timmerman begon zoveel waarde te hechtten aan de hamer, dat hij de hamer begon te "verafgoden". De hamer werd belangrijjker dan de timmerman en de hamer nam de controle van de timmerman over.

Dat is het moment waarop het verkeerd ging. De hamer had de macht en ging zich met ALLE dingen bemoeien, zelfs met dingen waar hij niet bij nodig was en die de timmerman zelf kon oplossen. Maar de timmerman wist niet meer dat hij de timmerman was maar hij identificeerde zich met de hamer.

Wij zijn allen als deze timmerman. Wij worden gebruikt door ons meest succesvolle instrument: het verstand. Het bemoeit zich met dingen waar het niet voor ontworpen is. Wat wij moeten doen is de controle weer terug nemen!! HEt wezen hoort het instrument te gebruiken en niet andersom!!!!

Dat is de enige hoop voor de mens: Zijn ware aard terugvinden, die van het wezen, die van geluk. Het verstand moet weer instrument worden en de zogenaamde "ik" die gecreerd is door het verstand, het ego, moet worden herkend als wat het is: Een fantoom!!! Een mentaal "ik". Een niet tastbaar ik, een niet bestaand ik. Dat is de oplossing voor al onze persoonlijke problemen en daaruitvolgend voor alle problemen op deze mooie aarde!!!

VIVA LA REVOLUCION!!!!!
Kijk, met jou wil ik in een café gaan babbelen.
pi_33784329
quote:

VIVA LA REVOLUCION!!!!!
Ik zal het even samenvatten:

Ignorance is bliss.

nuff said.
  vrijdag 6 januari 2006 @ 23:32:35 #27
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_33784356
Omdat je dat dan de standaard zou vinden en dat dus heel normaal zou zijn.

Slotje.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_33784628
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 23:32 schreef I.R.Baboon het volgende:

Slotje.
er zijn ookwel mensen die al zo lang als ze zich kunnen herinneren depressief zijn.. en die ervaren dat ookniet als normaal
  vrijdag 6 januari 2006 @ 23:43:43 #29
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_33784730
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 23:40 schreef FlashingMoments het volgende:

[..]

er zijn ookwel mensen die al zo lang als ze zich kunnen herinneren depressief zijn.. en die ervaren dat ookniet als normaal
Dat zouden ze wel moeten. .
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_33785805
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 23:40 schreef FlashingMoments het volgende:

[..]

Komt eerder omdat die vaak een heel peleton psychiaters hebben om hun te overtuigen dat het niet normaal is denk ik
pi_33785859
quote:
Je kiplekker voelen terwijl ons de vogelgriep bovens ons hoofd hangt als een zware onweersbui.
pi_33786584
quote:

Slotje.
Ja, die reactie had ik al verwacht. Maar dan nog kan je je kiplekker voelen. Zelfde als mensen zich bijna de hele tijd depressief voelen. Dus kan iemand zich ook bijna de hele tijd kiplekker voelen.
pi_33791011
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 23:31 schreef 0 het volgende:

[..]

Ik zal het even samenvatten:

Ignorance is bliss.

Zo zit het een beetje in elkaar ja. Het is alleen geen ignorance/onwetendheid. Als je de intelligentie van je verstand tijdelijk passeert, ben je niet ineens onwetend. Integendeel, je kunt dan gebruik maken van een nog veel grotere intelligentie.

Dit is de intelligentie die je bijvoorbeeld ervaart terwijl je sport: wanneer je in "de zone" komt. De zone is iets wat alle topsporters kennen. Het is een gebied, een staat van zijn, waar alles vanzelf lijkt te gaan. Het verstand opereert hooguit op de achtergrond en produceert vrijwel geen gedachten. Het is meer de intuitie die het overneemt van het verstand.

En de boeken waaruit ik mn wijsheden heb?

* Radical Honesty van Brad Blanton
* De kracht van het Nu van Eckhart Tolle
* Boeken over Zen-boeddhisme

Ik denk zelf dat Radical Honesty het meest toegankelijke boek is en het minst "zweverig". Dit boek is alleen in het engels te krijgen. Verder is de kracht van het nu het beste boek maar misschien iets minder toegankelijk als je wat minder intuitief bent ingesteld.
pi_33791019
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 00:40 schreef pberends het volgende:

[..]

Ja, die reactie had ik al verwacht. Maar dan nog kan je je kiplekker voelen. Zelfde als mensen zich bijna de hele tijd depressief voelen. Dus kan iemand zich ook bijna de hele tijd kiplekker voelen.
Precies.
pi_33791041
quote:
Op vrijdag 6 januari 2006 23:43 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Dat zouden ze wel moeten. .
Nee. Want elk mens heeft nog ergens diep weggestopt de herinnering van eeuwig geluk van toen het licht aanging in de baarmoeder totdat het een baby was. Dit is geen herinnering die we op kunnen roepen op de een of andere manier. Deze herinnering is zo vaag dat we hem niet herkennen. Maar dit is waar onze zoektocht naar geluk overgaat. Terugkeren naar die tijd van de baarmoeder en het baby zijn. Daar hebben we allemaal eeuwig en perfect geluk ervaren en dat willen we terug.

Dit proberen we onder andere te doen door drugs te gebruiken. Wanneer je onder invloed bent heeft het verstand minder vat op je en valt het je niet constant lastig met dagelijkse "problemen". Je bent zo een stapje dichter bij het geluk gekomen omdat het verstand naar de achtergrond is verschoven.
  zaterdag 7 januari 2006 @ 12:55:21 #36
81237 releaze
best of both worlds
pi_33795337
slaap, wanneer het ego naast het zijn ligt.
pi_33805903
interessant topic. Waarom beschadigen mensen zich ?

Durf daar maar eens iets zinnigs over te zeggen..
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_33805957
Als ik dronken ben oid ga ik juist meer nadenken over dingen, en word ik niet ineens "kiplekker"
Want omdat.
pi_33808673
Omdat kiplekker iets speciaals moet blijven, als je je altijd kiplekker voelt, voel je je op bepaalde dagen kipkiplekker. Dus nog meer lekker.

Alles is relatief.
pi_33824453
quote:
Op zaterdag 7 januari 2006 19:48 schreef PescaPallaMarcusManu het volgende:
Omdat kiplekker iets speciaals moet blijven, als je je altijd kiplekker voelt, voel je je op bepaalde dagen kipkiplekker. Dus nog meer lekker.

Alles is relatief.
Bullshit. Je hoeft je ook niet om de zoveel dagen een vrouw te voelen om te weten dat je een man bent.
  zondag 8 januari 2006 @ 14:48:45 #41
22944 Breetai
....Relax....
pi_33831779
Ik kan me kiplekker voelen maar dat vereist nogal wat discipline. Mijn visie sluit redelijk goed aanop het verhaal van Problably_on_PCP. Als basis heb ik dan meer het taoisme genomen en nog wat andere wijsheden erbij. Over het algemeen wil veel sporten, wandelen en elke dag mediteren al heel goed werken. Voor de rest moet je ook een beetje op je voeding letten (niet teveel suikers en caffeine)

Voor PCP zou ik het boek: The Tao of Health, Sex and Longevity van Daniel Reid aanraden. Andere boeken die me ook wel geholpen hebben:

• Using your brain for a change, Richard Bandler
  • Flow van Mihaly Csikszentmihalyi
  • Zen and the art of motorcycle mainenance, Robert Pirsig
  • The book of 5 rings (Go Rin no Sho) van Miyamoto musashi

Voor de eenlingen onder ons: Solipsist van Henry Rollins

[ Bericht 2% gewijzigd door Breetai op 08-01-2006 14:52:48 ('flow' erbij) ]
  • "I’ll renounce cynicism when it ceases having predictive powers" -- @devbisme
      zondag 8 januari 2006 @ 14:51:15 #42
    22944 Breetai
    ....Relax....
    pi_33831854
    quote:
    Op zaterdag 7 januari 2006 18:29 schreef Tafkahs het volgende:
    interessant topic. Waarom beschadigen mensen zich ?

Durf daar maar eens iets zinnigs over te zeggen..
    Voornamelijk stress en drukte. Je hersens vliegen alle kanten op en alle cohesie is op. Drugs kunnen op een hele makkelijke manier dan je laten focussen op een bepaald punt of je overweldigen met ervaringen.

Een wandeling van 4 uur maken of ergens echt aan gaan werken vereist meer inzet en doorzettingsvermogen.
    "I’ll renounce cynicism when it ceases having predictive powers" -- @devbisme
    pi_33833765
    quote:
    Laten we eerlijk zijn: problemen bestaan niet. Goed en fout bestaan niet. Je leeft en gaat dood.

VIVA LA REVOLUCION!!!!!
    Godverdomme.

Ik heb vanaf 2000 veel op FOK! gelezen maar dit vind ik toch de meest geniale tekst die ik ben tegengekomen.

Ben jij psycholoog ofzo?
    Lambo of Rekt
    pi_33834724
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 15:52 schreef EggsTC het volgende:

[..]

Godverdomme.

Ik heb vanaf 2000 veel op FOK! gelezen maar dit vind ik toch de meest geniale tekst die ik ben tegengekomen.

Ben jij psycholoog ofzo?
    Nee, ik ben gewoon iemand die alle bullshit in deze wereld zat is en denkt de oplossing te hebben gevonden. Met hulp van nog veel wijzere mensen dan ik uiteraard.
    pi_33837789
    quote:
    Flow van Mihaly Csikszentmihalyi
    Je zou maar zo'n achternaam hebben
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 16:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Nee, ik ben gewoon iemand die alle bullshit in deze wereld zat is en denkt de oplossing te hebben gevonden. Met hulp van nog veel wijzere mensen dan ik uiteraard.
    Briljante tekst iig.
    Lambo of Rekt
    pi_33838113
    Ik voel me super (maar ben geen optimist), en ik kan niet echt zeggen dat mijn leven geweldig geslaagd is. Ik heb een boel dingen niet die andere mensen wel hebben, dingen die andere mensen zelfs zo normaal vinden dat ze er niet eens over nadenken. Toch voel ik me super, of als jij het zo wilt noemen, kiplekker
    You're living in a fantasy... world...
    pi_33838763
    quote:

Slotje.
    Je vergeet hem te zetten
    pi_33839760
    quote:
    tekst

VIVA LA REVOLUCION!!!!!
    Mooi stuk tekst!

Wou al zeggen, zoiets zegt Osho nou ook altijd.
    En je hebt (idd oa) 'Kracht van het Nu' ook gelezen. Mooi boek idd

Ontopic:
    Sluit mezelf er dus wat bij aan, voornamelijk omdat we teveel (destructief) denken -> ego
    Maar staat zo simpel en crú, toch zit er een kern van waarheid in, helaas soms.
    pi_33839779
    quote:
    Op vrijdag 6 januari 2006 16:09 schreef Probably_on_pcp het volgende:Geluk voor het ego is:het bevredigen van behoeften. Maar zoals vrijwel iedereen weet, dit soort "geluk" is van korte duur. Bestaat er dan zoiets als eeuwig geluk?

Allereerst moet ik even zeggen dat je een mooi stukje hebt opgeschreven. Ik herken mezelf er niet in omdat ik dit zogenaamd allemaal al weet enzovoort blabla, ik voel me prima en weet donders goed dat we niets zijn
    Maar om toch even op dit stukje in te gaan.

Als wat je hier zegt klopt, dan zouden alle dieren (die geen verstand hebben) dus altijd gelukkig moeten zijn. Dat zie ik niet terug in de struggle of survival, de voedselketen, wat dan ook. Ik zie geen vrolijke of blije dieren. Ik zie dieren die vechten om te overleven - maar dan niet het overleven van het ego, maar het overleven op voedsel etc. Ik denk niet dat dieren geluk kennen, ze hebben immers geen bewustzijn.
    Ik ben vooral benieuwd waaruit je concludeert dat geluk de grondtoestand van ons bestaan is. Kan ik best mee leven, maar dan wil ik graag weten hoe je tot die conclusie bent gekomen
    pi_33839938
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 18:57 schreef in-limboy het volgende:

Als wat je hier zegt klopt, dan zouden alle dieren (die geen verstand hebben) dus altijd gelukkig moeten zijn. Dat zie ik niet terug in de struggle of survival, de voedselketen, wat dan ook. Ik zie geen vrolijke of blije dieren. Ik zie dieren die vechten om te overleven - maar dan niet het overleven van het ego, maar het overleven op voedsel etc. Ik denk niet dat dieren geluk kennen, ze hebben immers geen bewustzijn.
    Mijn kat ligt anders spinnend van geluk in haar hangmatje tegen de warme kachel aan.
    En als ik een tijdje en/of paar uurtjes weg ben weg geweest, miauwt ze bijna van 'waar was je nou * miauw miauw, niet leuk'. Om vervolgens helemaal blij mij als een hondje (is een kat dus) een uur lang mij te achtervolgen en bij mij te blijven hangen.

Dus tja
      zondag 8 januari 2006 @ 19:13:47 #51
    73255 Frezer
    Niet Henk!
    pi_33840203
    Je kunt je pas kiplekker voelen als je je ook wel eens klote voelt. Wanneer je je altijd het zelfde voelt kun je geen onderscheid maken tussen kiplekker en klote.
    "Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
    pi_33840518
    quote:

Ik ben vooral benieuwd waaruit je concludeert dat geluk de grondtoestand van ons bestaan is. Kan ik best mee leven, maar dan wil ik graag weten hoe je tot die conclusie bent gekomen
    Nou dat heb ik in eerste instantie ooit eens gelezen en dat was een paar jaar geleden. In die tijd denk je na over wat je gelezen hebt en ik kwam tot de conclusie dat het inderdaad zo moet zijn. Er zijn hele boeken overgeschreven en ik kan je hier zo niet 123 alles uitleggen wat in die boeken staat. Vooral boeken over Zen-boeddhisme vertelllen het verhaal goed!

Verder denk ik wel dat (meer ontwikkelde?) dieren geluk kennen. Denk inderdaad aan huisdieren die niet mee hoeven te doen aan survival of the fittest en in al hun primaire levensbehoeften worden voorzien. Onze honden en katten kwamen namelijjk altijd erg gelukkig op mij over! Ik heb ze in ieder geval nog nooit depressief gezien!
      zondag 8 januari 2006 @ 19:31:14 #53
    73255 Frezer
    Niet Henk!
    pi_33840734
    Ik vindt je verhaal niet echt duidelijk... Hoe weet je nu dat iets 'een gevoel van geluk' is als je nog nooit iets rottigs hebt mee gemaakt
    "Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
    pi_33840786
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 19:03 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Mijn kat ligt anders spinnend van geluk in haar hangmatje tegen de warme kachel aan.
    En als ik een tijdje en/of paar uurtjes weg ben weg geweest, miauwt ze bijna van 'waar was je nou * miauw miauw, niet leuk'. Om vervolgens helemaal blij mij als een hondje (is een kat dus) een uur lang mij te achtervolgen en bij mij te blijven hangen.

Dus tja
    Het 'vermenselijken' van dieren zorg voor het 'herkennen' van geluk in het gedrag van ze. Waar was je nou, niet leuk? Blij? Hoe weet jij dit?
    Volgens mij is het wel aangetoond dat dieren (op enkele diersoorten als dolfijnen?) na geen bewustzijn hebben. Bepaalde dieren voelen zelfs geen pijn. Hoe kleiner het dier, hoe moeilijker ik het vind een voorstelling te maken van dat dat dier gelukkig zou zijn. Een mier?

En ik kan natuurlijk ook tegenvoorbeelden gaan geven van katten die voor hun leven vechten of op vogeltjes jagen. Instinctief gedrag dat ik niet onder geluk zou willen scharen.
      zondag 8 januari 2006 @ 19:38:38 #55
    21089 VaLkyRie
    tot de schijt ons doodt!
    pi_33840988
    Volgens mij definieren we te breed.

Wat is geluk?

Is het gevoel dat je krijgt na het bevredigen van behoeftes geluk? Of is het een puurder gevoel dat niet onderhevig is aan basale behoeften?? Tevredenheid met wie je bent en hebt wellicht? Dat gevoel dat je niets meer nodig hebt dan dat wat je hebt... (als dit bestaat?)

Lastige materie...
    Uitgelaten geeft het publiek een staande ovulatie.
      zondag 8 januari 2006 @ 19:40:54 #56
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_33841071
    Stel dat je je altijd kiplekker zou voelen, in ieder geval het gros van de tijd.
    Dan was er dus geen verbetering van dat niveau meer mogelijk.
    Je kon je nooit eens extra goed voelen. Je zit altijd al op het maximum!
    Nu voel je je gemiddeld "best wel goed". Soms piek je erboven, soms daal je eronder.
    The End Times are wild
    pi_33841313
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 19:40 schreef LXIV het volgende:
    Stel dat je je altijd kiplekker zou voelen, in ieder geval het gros van de tijd.
    Nu voel je je gemiddeld "best wel goed". Soms piek je erboven, soms daal je eronder.
    Als je je bewust wordt van dat je je goed voelt, in plaats van altijd maar te zoeken naar meer / beter, kan je je ontspannen met de weet dat je je super voelt. En dat is geen optimisme als je op rationeel niveau tot die conclusie kan komen. Je moet afstappen van de standaard-manier van 'zoeken' naar meer geluk, en je beseffen dat je dat geluk misschien al hebt.

Ik wel in ieder geval... Ik leef, geniet, en maak er het beste van
      zondag 8 januari 2006 @ 19:52:07 #58
    22944 Breetai
    ....Relax....
    pi_33841436
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 19:40 schreef LXIV het volgende:
    In het boek over Flow staat dat je een goede uitdaging nodig hebt. Deze moet je kunnen volbrengen met voldoende moeite. Als je deze uitdagingen vast weet te houden dan zou je jezelf altijd kiplekker moeten voelen. Het hangt er natuurlijk van af wat voor uitdaging het is en of je er in je leven ook mee verder komt.
    "I’ll renounce cynicism when it ceases having predictive powers" -- @devbisme
    pi_33841736
    Gebrek aan zonlicht.
    pi_33841865
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 19:31 schreef Frezer het volgende:
    Ik vindt je verhaal niet echt duidelijk... Hoe weet je nu dat iets 'een gevoel van geluk' is als je nog nooit iets rottigs hebt mee gemaakt
    Misschien heb je het inderdaad wel nodig om te weten, maar daar hoef je dan denk ik niet constant aan herinnerd te worden. Als je als kind geluk en verdriet hebt meegemaakt, ken je de twee tegenpolen en kun je betekenis toekennen aan beide gevoelens. Ik denk niet dat je je om de zoveel tijd perse kut moet voelen om je weer eens lekker te kunnen voelen.

En zoals ik al eerder zei: Als je een man bent, weet je dat, voel je dat. Daarvoor hoef je niet te weten hoe het voelt om een vrouw te zijn. Ik denk dus dat het ook zeker mogelijk is om te weten wat geluk is zonder dat je zelf verdriet hebt ervaren. Je kunt verdriet misschien herkennen bij andere mensen, maar je hoeft het niet zelf te ervaren om geluk te herkennen.
    pi_33842020
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 19:32 schreef in-limboy het volgende:

Het 'vermenselijken' van dieren zorg voor het 'herkennen' van geluk in het gedrag van ze. Waar was je nou, niet leuk? Blij? Hoe weet jij dit?
    Volgens mij is het wel aangetoond dat dieren (op enkele diersoorten als dolfijnen?) na geen bewustzijn hebben. Bepaalde dieren voelen zelfs geen pijn. Hoe kleiner het dier, hoe moeilijker ik het vind een voorstelling te maken van dat dat dier gelukkig zou zijn. Een mier?

En ik kan natuurlijk ook tegenvoorbeelden gaan geven van katten die voor hun leven vechten of op vogeltjes jagen. Instinctief gedrag dat ik niet onder geluk zou willen scharen.
    Hm.

Eerste gedeelte. Aan een kat/hond whatever kun je, denk, wel degelijk zien of ze knorrig of happy zijn. Of dit te maken heeft met het 'vermenselijken', laat ik in het midden. Is het vermenselijken dan een garantie voor geluk(kig zijn), zou ik dan vragen? En kan je juist aan het denken zetten.

Laatste gedeelte. Weer een beetje de vraag, dus instinctief gedrag valt niet onder geluk, want het valt niet onder 'menselijkheid'. Wie zegt (mij ) dat een kat die op een vogeltje jaagt, een muis achterna rent, you name it, niet gelukkig is? Wie weet gelukzaligheid ten top wel. Je weet het niet..

Iig, denk ik of denk ik meer, middengedeeltje wat betreft bewustzijn bij dieren, dat dieren dus wel een bewustzijn hebben of iig soms een stuk meer dan de mens. En ja, zelfs een mier.

maar dat denk ik, en ik spoor al niet helemaal dus
    pi_33842165
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 19:38 schreef VaLkyRie het volgende:
    Volgens mij definieren we te breed.

Wat is geluk?

Is het gevoel dat je krijgt na het bevredigen van behoeftes geluk? Of is het een puurder gevoel dat niet onderhevig is aan basale behoeften?? Tevredenheid met wie je bent en hebt wellicht? Dat gevoel dat je niets meer nodig hebt dan dat wat je hebt... (als dit bestaat?)

Lastige materie...
    Het is zeker lastige materie maar ik denk dat het de belangrijkste vraag is die een mens zichzelf kan en moet stellen. Toen ik voor mezelf na veel zoeken het antwoord vond, is mn leven met grote sprongen vooruit gegaan!

Geluk is ook het loslaten van verlangens. Dit is in het begin erg moeilijk, vooral omdat je jarenlang automatisch aannam dat het vervullen van je verlangens je gelukkig maakte. Het is dus erg moeilijk om je verlangens los te laten. Maar krijg je dit voor ellkaar dan wordt het leven ineens een stuk lichter en makkelijker en lijken die dingen waar je eerder zoveel moeite voor deed, zomaar in je leven terecht te komen.

Het is net zo met de liefde. Wanneer je gaat zoeken uit een verlangen naar liefde, vind je het niet. En wanneer je de zoektocht opgeeft, komt datgene wat je altijd wilde ineens op je pad!
    pi_33842237
    Mensen die beweren zichzelf altijd lekker te voelen vertrouw ik niet
    pi_33842751
    Correctie: bij een mier zou ik trouwens spreken van een (soort van) groepsbewustzijn. Dus dé mieren ipv een mier.

nu hou ik op
    pi_33845081
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 20:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Het is zeker lastige materie maar ik denk dat het de belangrijkste vraag is die een mens zichzelf kan en moet stellen. Toen ik voor mezelf na veel zoeken het antwoord vond, is mn leven met grote sprongen vooruit gegaan!

Geluk is ook het loslaten van verlangens. Dit is in het begin erg moeilijk, vooral omdat je jarenlang automatisch aannam dat het vervullen van je verlangens je gelukkig maakte. Het is dus erg moeilijk om je verlangens los te laten. Maar krijg je dit voor ellkaar dan wordt het leven ineens een stuk lichter en makkelijker en lijken die dingen waar je eerder zoveel moeite voor deed, zomaar in je leven terecht te komen.

Het is net zo met de liefde. Wanneer je gaat zoeken uit een verlangen naar liefde, vind je het niet. En wanneer je de zoektocht opgeeft, komt datgene wat je altijd wilde ineens op je pad!
    Bij mij is het niet zozeer een ommegang geweest... Ik heb nooit vastgehouden aan de aanname dat verlangens vervullen gelukkig zou maken. Misschien om wat ik ben, heb ik aan vele 'aannames' niets gehad, en heb mijn eigen moeten 'beredeneren'. En ik kan niet zeggen dat ik daar ongelukkig over ben

edit:
    In het verlengde van dit bericht en om ontopic te blijven: een heel waarschijnlijk antwoord op de vraag "waarom voelen mensen zich standaard niet kiplekker?" is dat ze aangeleerd wordt meer te willen om gelukkig te worden, waar dit niet altijd het meest effectief zal zijn.

Maar pcp, wat je hier vergeet is dat jouw ideale denkwijze niet opgaat voor mensen met daadwerkelijke psychologische problemen. Misbruik in jeugd of iets dergelijks. Die mensen zullen wel degelijk iets moeten doen en actie moeten ondernemen om iets dat 'slecht' is in hun leven 'beter' te maken.

[ Bericht 8% gewijzigd door in-limboy op 08-01-2006 21:20:13 ]
    pi_33856781
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 21:10 schreef in-limboy het volgende:

Maar pcp, wat je hier vergeet is dat jouw ideale denkwijze niet opgaat voor mensen met daadwerkelijke psychologische problemen. Misbruik in jeugd of iets dergelijks. Die mensen zullen wel degelijk iets moeten doen en actie moeten ondernemen om iets dat 'slecht' is in hun leven 'beter' te maken.[/i]
    Ik denk dat mn denkwijze nog steeds opgaat voor die mensen, alleen zullen die er veel meer moeite mee hebben om het toe te passen. Het misbruik wordt meegedragen als een enorme psychologische last. Maar het is niet meer dan dat: een psychologische last. Het is niets tastbaars, het is niet echt. Het was echt op het moment dat het gebeurde, maar jaren later bestaat het misbruik alleen nog maar als een herinnering in je hoofd. Het is je verstand dat de herinnering vasthoudt en je ego dat er een identiteit aan ontleent. Door in te zien dat je niet je verstand en je ego bent, dat je niet je herinneringen bent en dat je alleen NU bestaat, kun je grote en kleine problemen loslaten.
      maandag 9 januari 2006 @ 09:53:47 #67
    26118 paparia
    Zit ook in een complot.....
    pi_33858401
    quote:
    Kiplekker kan je je pas voelen als je je ook wel eens minder voelt (wat al eerder is genoemd)
    Een dag in de huid van iemand anders kan je je in verhouding kiplekker laten voelen.
    Maar goed dat je het zegt ik moet nodig weer een pijnstiller nemen om de eerste paar uur door te komen. Btw, je hebt teveel alcohol nodig om pijn te stillen. En de dag erna voel je je dan ook niet meer kiplekker. Denk dat dan de kater de kippen wegjaagt
    pi_33864019
    quote:
    Op maandag 9 januari 2006 06:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik denk dat mn denkwijze nog steeds opgaat voor die mensen, alleen zullen die er veel meer moeite mee hebben om het toe te passen. Het misbruik wordt meegedragen als een enorme psychologische last. Maar het is niet meer dan dat: een psychologische last. Het is niets tastbaars, het is niet echt. Het was echt op het moment dat het gebeurde, maar jaren later bestaat het misbruik alleen nog maar als een herinnering in je hoofd. Het is je verstand dat de herinnering vasthoudt en je ego dat er een identiteit aan ontleent. Door in te zien dat je niet je verstand en je ego bent, dat je niet je herinneringen bent en dat je alleen NU bestaat, kun je grote en kleine problemen loslaten.
    Psychologische problemen kunnen zo diep geworteld zijn dat je er niet zomaar vanaf te komen door je even iets te 'beseffen'. Er zijn genoeg mensen met die problemen die donders goed weten dat het nergens op slaat, maar toch hebben ze het. Als dat (het beseffen) voldoende zou zijn om van die problemen af te komen, dan zou de wereld een stuk makkelijker worden. Maar zo zit het helaas niet in elkaar.
    pi_33866027
    quote:
    Op maandag 9 januari 2006 13:40 schreef in-limboy het volgende:

[..]

Psychologische problemen kunnen zo diep geworteld zijn dat je er niet zomaar vanaf te komen door je even iets te 'beseffen'. Er zijn genoeg mensen met die problemen die donders goed weten dat het nergens op slaat, maar toch hebben ze het. Als dat (het beseffen) voldoende zou zijn om van die problemen af te komen, dan zou de wereld een stuk makkelijker worden. Maar zo zit het helaas niet in elkaar.
    Met "het beseffen" bedoel ik beseffen dat je je verstand niet bent en dit ook daadwerkelijk toepassen. Die ik die je denkt te zijn, dat is niet meer dan een mentaal bouwsel waar wij onze identiteit aan ontlenen. Die identiteit hoort alleen niet in je verstand te liggen en dat is iets wat weinig mensen weten.
    pi_33867716
    quote:
    Op maandag 9 januari 2006 14:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Met "het beseffen" bedoel ik beseffen dat je je verstand niet bent en dit ook daadwerkelijk toepassen. Die ik die je denkt te zijn, dat is niet meer dan een mentaal bouwsel waar wij onze identiteit aan ontlenen. Die identiteit hoort alleen niet in je verstand te liggen en dat is iets wat weinig mensen weten.
    Maar vaak zijn het toch die psychologische stoornissen die dit "beseffen" moeilijker maken. In theorie klopt het denk ik allemaal wel wat je zegt, alleen is dit in de praktijk moeilijk te realiseren, vooral bij mensen met psychologische problemen. Die problemen hebben een soort 'muur' opgebouwd die eerst afgebroken moet worden alvorens ze vrij genoeg kunnen denken om te beseffen dat het verstand helemaal niet alles is. Dat is een flinke omweg, maar voor die mensen waarschijnlijk wel de enige weg...
    pi_33892974
    quote:

[..]

Allereerst moet ik even zeggen dat je een mooi stukje hebt opgeschreven. Ik herken mezelf er niet in omdat ik dit zogenaamd allemaal al weet enzovoort blabla, ik voel me prima en weet donders goed dat we niets zijn
    Maar om toch even op dit stukje in te gaan.

Wat is geluk?

Ik ben van mezelf vrij gelukkig maar in periodes van stress en veel denken/malen etc echt niet. Dan kan ik echt down worden en dat zuigt de energie uit je

Als je geen stress en kopzorgen hebt ben ik over het algemeen heel gelukkig. Dus het inperken van de behoeften van je ego in plaats van het constant proberen van het gelukkig houden van het ego is op zich een stressloze, simpelere en haalbare strategie
    pi_50528218
    schop
    pi_50529117
    niets is perfect...we zijn geneigd om te kijken wat er allemaal slecht gaat..minder gaat. We waarderen niet altijd wat we hebben. We kunnen niet meer genieten van de kleine dingen. Iedereen is gehaast..tijd is geld. Er zijn teveel verplichtingen en verwachtingen. We kunnen moeilijk prioriteiten stellen. Mensen zijn egoistisch geworden.

dat was het
    "Amo, ergo sum. I love, therefore I am"
    "Niet de dingen zelf maken je ongelukkig, maar je denkbeelden erover"
      zaterdag 16 juni 2007 @ 21:18:17 #74
    84252 Verdwaalde_99
    Definitief uitgelogged.
    pi_50529576
    Het leven is niet zo gemaakt om je altijd kiplekker te voelen is mijn mening.

Het leven heeft negatieve kanten dus vanzelf voel je je wel eens slecht. Maar dan gaan velen al na 10 dagen na de docter en krijgen ze middelen tegen het slechte gevoel terwijl het slechte gevoel mens eigen is.

Het leven is geen krentenbol dus. Hoewel vele mensen verwachten dat het altijd rozengeur en manenschijn is. Niet kunnen accepteren dat het ook wel eens klote is dus.

Slecht gevoel en slechte tijden hoort erbij, zouden mensen dat sneller kunnen accepteren dan zouden vele problemen niet aanwezig zijn en zou klaagbaak hier minder berichten bevatten.

Volgens mij verwachten vele mensen een perfect leven zonder ellende, maar vanzelf zeg ik dat het nooit de intentie is geweest van het bestaan. Het leven is gemaakt om mooie en slechte tijden te kennen dus. Hoewel velen verwachten dat het allemaal koek en ei gaat zijn.
    Sinds 2007 anti depressiva vrij,
    In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
    Gekte en waanzin voorbij.
    Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
      zondag 17 juni 2007 @ 05:23:12 #75
    34614 jogy
    Hersenflatulent
    pi_50538197
    Ik voel me kiplekker, sorrie. Bij mij persoonlijk is de oplossing geweest om gewoon vertrouwen in mezelf te hebben en als mensen het anders zien is het hun goed recht. Zie ondertitel . Je hebt alleen maar jezelf nodig en iedereen die komt buurten is welkom.
    Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
    Vrijheid
    pi_50538198
    quote:
    Zelfs als mensen gezond zijn en een redelijk normaal leven hebben dan voelen ze zich vaak nog niet kiplekker.
    Ik voel me juist uitermate kut bij het hebben van een normaal leven. Ik heb werkelijk de grootste hekel aan mensen die alles gedachteloos zoals anderen doen. Mensen die alleen denken aan een goede baan, huis, kinderen en gezelligheid, en dat is het dan. Het huisje, boompje, beestje denken maakt mensen mat en vrij van iedere creativiteit, gruwelijk.
      zondag 17 juni 2007 @ 05:47:48 #77
    84524 Morwen
    I got life
    pi_50538215
    quote:
    Op zondag 17 juni 2007 05:26 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik voel me juist uitermate kut bij het hebben van een normaal leven. Ik heb werkelijk de grootste hekel aan mensen die alles gedachteloos zoals anderen doen. Mensen die alleen denken aan een goede baan, huis, kinderen en gezelligheid, en dat is het dan. Het huisje, boompje, beestje denken maakt mensen mat en vrij van iedere creativiteit, gruwelijk.
    En als dat ze nou gelukkig maakt

Ik wil me niet kiplekker voelen, ik wil voelen dat ik leef. Beter opbranden dan uitdoven @ De nacht burgermeester
    I used to work in a morgue........I am a people person
    Only Human
    pi_50538219
    quote:
    Op zondag 17 juni 2007 05:47 schreef Morwen het volgende:
    En als dat ze nou gelukkig maakt
    Dat kan ik mij dus echt niet voorstellen, en als ze dat wel denken, dan weten ze niet wat ze missen.
    quote:
    Ik wil me niet kiplekker voelen, ik wil voelen dat ik leef. Beter opbranden dan uitdoven @ De nacht burgermeester
    Opbranden en uitdoven, dat is allemaal nonsense. Verval bestaat enkel als je er aan toegeeft. Het is bij veel mensen het gebrek aan creativiteit om dat nou zelf ook eens in te zien.
    pi_50542534
    quote:

Daarvoor moeten we kijken naar een periode dat het verstand ons nog niet in zijn grip heeft. Dit is wanneer we nog een baby zijn. Baby's zijn ALTIJD gelukkig, zolang de gevoed worden, genoeg slaap krijgen en een schone luier hebben. Daarnaast kennen baby's geen problemen omdat ze nog geen verstand hebben.
    Ik heb een grote babyfoto van mezelf, die nu wegens veranderen inrichting enzo op mijn slaapkamer staat. Paar keer dat ik ernaar keek en kijk, komt de gedachte dan binnen van 'jee, wat is er allemaal gebeurd'. Want die foto straalt (idd) geluk uit. Een grote dikke kop, had weinig haar op mijn hoofd (kaal dus zowat), wat schuine flaporen , erg grote bruine ogen in dat dikke koppie, en wat had ik inderdaad op mijn gezicht.. juist een soort glimlach. Een serene welliswaar, maar duidelijk een glimlach, met ogen erbij die stil, maar wijzelijk de lens of is het de wereld inkijken.

Nou is het zo, dat toen ik net geboren was, ik wrs dat hetzelfde had. Ik huilde niet, maar bleef alleen maar wakker en zat maar te kijken. Volgens de zusters.

Ik krijg inderdaad een soort van heimwee, een soort verdrietig gevoel als ik naar die foto kijk.
    Vermoed dus inderdaad dat het je omgeving is, de conditionering die ervoor zorgt dat je die echte, onbezorgde en uitdagende glimlach wat kwijt kan raken. De conditionering van het ego.

En wie weet is dat wel het hele grappige van het leven, we worden geconditioneerd (gemaakt), en het doel is ongeconditioneerd weer te worden.
    pi_50543761
    quote:
    Op zondag 17 juni 2007 13:07 schreef sweetgirly het volgende:

[..]

Ik heb een grote babyfoto van mezelf, die nu wegens veranderen inrichting enzo op mijn slaapkamer staat. Paar keer dat ik ernaar keek en kijk, komt de gedachte dan binnen van 'jee, wat is er allemaal gebeurd'. Want die foto straalt (idd) geluk uit. Een grote dikke kop, had weinig haar op mijn hoofd (kaal dus zowat), wat schuine flaporen , erg grote bruine ogen in dat dikke koppie, en wat had ik inderdaad op mijn gezicht.. juist een soort glimlach. Een serene welliswaar, maar duidelijk een glimlach, met ogen erbij die stil, maar wijzelijk de lens of is het de wereld inkijken.

Nou is het zo, dat toen ik net geboren was, ik wrs dat hetzelfde had. Ik huilde niet, maar bleef alleen maar wakker en zat maar te kijken. Volgens de zusters.

Ik krijg inderdaad een soort van heimwee, een soort verdrietig gevoel als ik naar die foto kijk.
    Vermoed dus inderdaad dat het je omgeving is, de conditionering die ervoor zorgt dat je die echte, onbezorgde en uitdagende glimlach wat kwijt kan raken. De conditionering van het ego.

En wie weet is dat wel het hele grappige van het leven, we worden geconditioneerd (gemaakt), en het doel is ongeconditioneerd weer te worden.
    Dat heb ik dus ook met mn eigen babyfoto's! Kleine kinderen en babies vind ik ook geweldig! Zo vrolijk, zo blij... Het is idd de conditionering die dat in de weg staat als je volwassen bent.

De conditionering verliest zijn macht over je wanneer je inziet dat het allemaal in je verstand zit en dat jij je verstand niet bent.
    pi_50544708
    Je stemming heeft een neurologische oorsprong, dus als die constant goed zit (endorfine, serotinine, etc.), dan voel je je ook kiplekker.

Maar goed, dat is slechts vanuit een psychologisch-neurologische invalshoek. Wat geluk is, filosofisch gezien dan, weet ik niet. Als je kijkt naar de Engelse taal dan zie je dat ze 'luck' en 'happiness' ervoor gebruiken. Happiness in de zin van 'to happen' (het overkomt je) en 'luck' in de zin van het winnen van een loterij (mazzel hebben).

[ Bericht 56% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2007 14:18:44 ]
    pi_50544761
    quote:
    Op zondag 17 juni 2007 14:16 schreef Friek_ het volgende:
    Je stemming heeft een neurologische oorsprong, dus als die constant goed zit (endorfine, serotinine, etc.), dan voel je je ook kiplekker.
    Das waar, maar lichaam en geest beinvloeden elkaar. Het moet dus met beide goed zitten.
    pi_50545145
    quote:
    Op zondag 17 juni 2007 14:18 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Das waar, maar lichaam en geest beinvloeden elkaar. Het moet dus met beide goed zitten.
    What the fuck is de geest? Niemand heeft me daar ooit een eenduidend antwoord op kunnen geven, dus ik vind die discussie sowieso loos. 'Geest' of 'ziel' zijn ouderwetse begrippen in de psychologie.
    pi_50545528
    quote:
    Op zondag 17 juni 2007 14:30 schreef Friek_ het volgende:

What the fuck is de geest? Niemand heeft me daar ooit een eenduidend antwoord op kunnen geven, dus ik vind die discussie sowieso loos. 'Geest' of 'ziel' zijn ouderwetse begrippen in de psychologie.
    Maar de psychologie is óók of ook ouderwets
    pi_50546884
    quote:
    Op zaterdag 16 juni 2007 21:01 schreef Emel het volgende:
    niets is perfect...we zijn geneigd om te kijken wat er allemaal slecht gaat..minder gaat. We waarderen niet altijd wat we hebben. We kunnen niet meer genieten van de kleine dingen. Iedereen is gehaast..tijd is geld. Er zijn teveel verplichtingen en verwachtingen. We kunnen moeilijk prioriteiten stellen. Mensen zijn egoistisch geworden.

dat was het
    Jij hebt vaak mooie/wijze uitspraken.

Dat was het.
    pi_50549437
    quote:
    Op zaterdag 16 juni 2007 21:01 schreef Emel het volgende:
    Mensen zijn egoistisch geworden.
    Geworden? Waren ze altijd al. Vroeger hadden we alleen wat mooie moraaltjes om dat egoisme wat op te dekken.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2007 17:16:53 ]
    pi_50559845
    quote:
    ik voel me wel meestal kiplekker, als er nix vervelend gebeurd is (ruzie ofzo) dan voel ik me gewoon helemaal tof. als t met anderen dan gewoon wel tof is terwijl er nix ergs gebeurd is meld ik ze ook altijd dat t dan helemaal yay moet zijn.
    ja ik weet t, beetje raar
    pi_50560581
    Ik voel me altijd kiplekker. Tuurlijk ben ik moe als ik een nacht heb doorgehaald/kort geslapen, maar ik voel me onder normale omstandigheden gewoon goed. Beter zou ik me niet kunnen voelen.
    pi_50572943
    quote:
    Op zondag 17 juni 2007 14:30 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Geest is in dit geval het verstand.
    pi_50573326
    quote:
    Omdat we meestal van alles aan ons hoofd hebben neem ik aan. Volgens mij zijn er maar heel weinig mensen die een optimale balans hebben tussen spanning en ontspanning. Als je de helft van de tijd niks te doen hebt zal dat na een tijdje ook niet al te bevorderlijk zijn voor je algehele welbevinden.
    "It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
      vrijdag 22 juni 2007 @ 19:29:48 #91
    19542 SilverGun
    Wort wort wort!
    pi_50738963
    [dubbel]
    You'll think I'm dead but I sail away on a wave of mutilation
      vrijdag 22 juni 2007 @ 19:32:30 #92
    19542 SilverGun
    Wort wort wort!
    pi_50739052
    quote:

2001 A Space Oddyssey al eens gezien? Gaat precies over dit onderwerp
    You'll think I'm dead but I sail away on a wave of mutilation
      vrijdag 22 juni 2007 @ 23:02:56 #93
    161685 Astoreth
    Too much heaven on their minds
    pi_50746568
    Je kunt je toch niet standaard kiplekker voelen?
    Standaard voel je je gemiddels, soms voel je je kut, en soms voel je je geweldig. Stel je voor dat je je altijd geweldig voelt, dan is er toch niets geweldigs meer aan?
    Tell me what you think about your friends at the top
    Now who d'you think besides yourself's the pick of the crop?
    Buddha was he where it's at - is he where you are?
    Could Mohammed move a mountain or was that just PR?
    pi_50747376
    quote:
    Mensen voelen zich in het begin wel degelijk kiplekker, kijk maar eens naar een gemiddelde uk die lekker rondraast, kiplekker voelt die zich!

Dan moet je in de maatschappij lopen en gaat dat over
    Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
    pi_50747566
    quote:
    Op zondag 8 januari 2006 19:32 schreef in-limboy het volgende:

[..]

Dom dom dom....

Dingen vallen ook bij dieren gewoon te meten, de hormomen die bij ons vrijkomen bij een "geluks" gevoel komen ook bij een dier vrij, je kan dus wel degelijk zeggen dat een dier "geluk" ervaart, hoe hij dat definieerd hebben we geen idee van.

En zelfs een kat die zelf moet overleven brengt nog weleens tijd door met gruwelijk lekker zonnen, overduidelijk genietend(als dat geen genieten is dan bestaat genieten gewoon niet ) of een keer gewoon voor de lol achter een blaadje aangaan.
    Het leven is niet altijd even leuk, maar genieten kunnen dieren zeker.

Zelfs mijn slangen zie je zich koesteren in de warmte alhoewel je best weet dat ze al genoeg zijn opgewarmt, nut dus voorbij zijn, om heerlijk te gapen(even kaken rekken), is dat genieten, misschien wel....

Maar waar het op neerkomt, dit soort dingen valt te meten vaak en bij dieren komen dezelfde dingen voor, zeker bij de zoogdieren die daarin erg op ons lijken.
    Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
      vrijdag 22 juni 2007 @ 23:35:19 #96
    93076 BaajGuardian
    De echte BG, die tof is.
    pi_50747611
    Ik denk dat ik hier wel antwoord op kan geven Pberends.
    Ik dacht vanmiddag toevallig tijdens het over straat lopen over het feit dat mensen zich tegenwoordig veel zorgen en stress maken en het waarom.

Ik concludeerde daarop dat hoe simplistischer het brein, hoe simplistischer het leven was.
    En ook hoe ingewikkelder het brein hoe ingewikkelder het leven.

Je hebt meer nodig, want je bent met meer bekend, en dus ontbreek je sneller dingen, het is een vorm van verslaving. En we leven nu ook in een wereld van constante info bombardementen, constante aandachts penetratie, als het niet direct door de commercie (tv bijv.) is wel door alle gadgets die het voortbracht.

Mobieltje, msn, mp3speler/ipod, hypes.. je moet alles hebben, je moet overal aan meedoen, je moet bezig zijn.

Vroeger toen alles nog simpel was kon een mens makkelijk blij zijn met een luciferdoosje met een kever erin.

Ik hoop dat ik met deze post een antwoord heb kunnen geven op je vraag.
    Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
    pi_50747676
    quote:

VIVA LA REVOLUCION!!!!!
    Zulke reacties quoten is gewoon leuk .
    En nu maar is lezen .

wat een lading Bcrap
    Mensen die zich niet kiplekker voelen, zij niet bezig met hun doelen te bereiken, punt.
    Lucidity4All
      vrijdag 22 juni 2007 @ 23:54:22 #98
    93076 BaajGuardian
    De echte BG, die tof is.
    pi_50748204
    Ik denk dat iedereen die zo avontuurlijk mogelijk leeft zich zonder problemen kiplekker kan voelen overigens. Denk daarbij aan verre reizen door oerwouden of diepzeeduiken oid.
    Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
    pi_50748318
    schaamteloze TVP
    pi_50753129
    quote:
    Op vrijdag 22 juni 2007 19:32 schreef SilverGun het volgende:

[..]

2001 A Space Oddyssey al eens gezien? Gaat precies over dit onderwerp
    1 vd beste films ooit!
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')