Als Oekraïne gaat kloten aan die pipeline, dan komt die hoeveelheid gas die is genoemd in elk geval niet deze kant op. Oekraïne heeft al een contract getekend met Turkmenistan, dus zelf zitten ze goed op dit moment.quote:Ukraine Gas officials have said that they have enough gas for the immediate future. Ukraine announced last week it had signed an extension of its agreement with Turkmenistan, which supplies about half of Ukraine's natural gas supply.
While a gas supply crisis isn't expected immediately, experts project that Ukraine will run out of natural gas sometime around the summer.
Western Europe is watching the Ukraine-Russia battle anxiously because the same pipelines that take Russia's gas to Ukraine go on to Western Europe, supplying it with more than a quarter of its natural gas needs.
Rusland heeft dat gas gekocht zodat Oekraïne het niet kan kopen, zo zetten ze dus nog verder onder druk. (Oekraïne importeerde 45 procent van z'n gas uit Turkmenistan)quote:Op zondag 1 januari 2006 12:26 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ze hebben nu in elk geval een contract gesloten met Turkmenistan,
Sterk staaltje Koude Oorlog.quote:Op zondag 1 januari 2006 12:40 schreef Murray het volgende:
[..]
Rusland heeft dat gas gekocht zodat Oekraïne het niet kan kopen, zo zetten ze dus nog verder onder druk. (Oekraïne importeerde 45 procent van z'n gas uit Turkmenistan)
Het ligt nog iets dieper. Doordat de prijzen niet marktconform waren, schoten de Russen zichzelf in de voet. De industrie in de Oekraine kon zo makkelijker concurreren met de industrie in Rusland die de gewone prijs moest betalen. Lijkt me logisch dat aan deze situatie een eind moet komen, heeft alles met marktwerking/kapitalisme te maken en weinig met politiek.quote:Op zondag 1 januari 2006 12:23 schreef longinus het volgende:
Voor een vriendenprijsje moet je vrienden zijn.
Natuurlijk heeft dit alles met politiek te maken: het is geen toeval dat dit komt nadat een sovjet verjaagd is uit Oekraïne.quote:Op zondag 1 januari 2006 12:44 schreef Circuitbreaker het volgende:
[..]
Lijkt me logisch dat aan deze situatie een eind moet komen, heeft alles met marktwerking/kapitalisme te maken en weinig met politiek.
door geen cadeautjes meer te gevenquote:Op zondag 1 januari 2006 12:37 schreef Murray het volgende:
Rusland 'straft' Oekraïne gewoon.
Gazprom vraagt aan Wit Rusland iets van 37 dollar terwijl ze van Oekraïne ineens de marktprijs vragen.
quote:In de Oekraïne zijn ze als reactie hierop onder meer van plan om de huur die de Russen betalen voor marinebases aan de Zwarte Zee flink omhoog te gooien. Iets waar de Russen al behoorlijk fel op gereageerd hebben.
dit is geopolitiek pur sang. Altijd erg ondoorzichtig wat er dan precies gaande is.quote:Op zondag 1 januari 2006 12:41 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
[..]
Sterk staaltje Koude Oorlog.
In het artikel in de openingspost wordt dat ook aangegeven dat het daar wellicht wat mee te maken heeft. Lijkt me ook heel erg voor de hand liggend.quote:Op zondag 1 januari 2006 12:46 schreef Monidique het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft dit alles met politiek te maken: het is geen toeval dat dit komt nadat een sovjet verjaagd is uit Oekraïne.
quote:Op zondag 1 januari 2006 12:46 schreef Monidique het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft dit alles met politiek te maken: het is geen toeval dat dit komt nadat een sovjet verjaagd is uit Oekraïne.
Wat nou onzin?quote:Op zondag 1 januari 2006 12:46 schreef McCarthy het volgende:
[..]
door geen cadeautjes meer te geven
praat geen onzin, oekraine moet eindelijk eens de marktprijs betalen net als wij hier in het westen.
dat snap ik ook welquote:Op zondag 1 januari 2006 12:59 schreef Murray het volgende:
[..]
Wat nou onzin?
Kom op dit is zo duidelijk als wat, Rusland pakt ze gewoon terug voor hun pro-westerse houding.
Bondgenoten betalen nog gewoon bedragen als 37 dollar, alleen Oekraïne moet ineens (en ook per direct) de marktprijs betalen.
dat is toch wel weer een stuk verder van de Bosporus af, ik denk dat de Russen dan toch liever in Sebastopol blijvenquote:Op zondag 1 januari 2006 12:46 schreef McCarthy het volgende:
[..]
nooit gesnapt dat ze niet naar een russische stad aan de oostkant van de zwarte zee verkassen.
Ja, nu zijn ze wat meer met de neus naar het Westen gericht en daar is Poetin niet blij mee.quote:Op zondag 1 januari 2006 12:54 schreef McCarthy het volgende:
[..]
edit: dnek dat ik het snap, je bedoelt die vorige president van oekraine die pro rusland was
Alle kleinkinderen krijgen iedere week een euro van Oma. Ik heb Oma een domme trut genoemd. Nu krijg ik geen euro meer van Oma, en de rest nog wel. Dan is dat toch een straf?quote:Op zondag 1 januari 2006 13:01 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dat snap ik ook wel
het gaat er mij alleen om dat jij het een straf noemt als iemand geen cadeautjes meer krijgt. Dat vind ik onzin
Dat Rusland de markprijs vraagt is natuurlijk hun goed recht.quote:Op zondag 1 januari 2006 13:01 schreef McCarthy het volgende:
[..]
dat snap ik ook wel
het gaat er mij alleen om dat jij het een straf noemt als iemand geen cadeautjes meer krijgt. Dat vind ik onzin
Bondiger kun je het niet formuleren.quote:Op zondag 1 januari 2006 12:23 schreef longinus het volgende:
Voor een vriendenprijsje moet je vrienden zijn.
Rusland had trouwens Oekraine een lening aangeboden dacht ik, om de hogere prijs dragelijker wat dragelijker te maken voor hen, maar blijkbaar had Oekraine dat geweigerdquote:181 tt-EEN 181 zo 01 jan 22:54:48
buitenland
EUROPESE UNIE BEZORGD OVER GASTOEVOER
De Europese Unie is bezorgd over de
gasbevoorrading van West-Europa, nu
Rusland en Oekraïne geen akkoord hebben
bereikt over de prijs van het gas.
De ministers van Energie van Duitsland,
Italië, Frankrijk en Oostenrijk hebben
een brief gestuurd naar Moskou en Kiev.
West-Europa haalt ongeveer 25 procent
van zijn gas uit Rusland. Het Russische
gas voor het Westen komt via dezelfde
pijpleiding als die voor Oekraïne.
De vrees bestaat dat Oekraïne gas zal
aftappen dat voor West-Europese landen
bestemd is. Volgens het Russische
staatsbedrijf Gazprom is dat nu al het
geval. Zie 180.
Ja dat is ook lekker, vangen de Russen ook nog flink wat rente.quote:Op zondag 1 januari 2006 23:07 schreef zakjapannertje het volgende:
in de EU wordt men wakker:
[..]
Rusland had trouwens Oekraine een lening aangeboden dacht ik, om de hogere prijs dragelijker wat dragelijker te maken voor hen, maar blijkbaar had Oekraine dat geweigerd
mja, ik weet niet wat de voorwaarden precies waren, maar het zou het ideaalst zijn geweest als Oekraine dan die lening zou gebruiken om via de overheid compensatie te geven aan de gasafnemers in Oekraine voor de hogere prijzenquote:Op zondag 1 januari 2006 23:23 schreef Murray het volgende:
[..]
Ja dat is ook lekker, vangen de Russen ook nog flink wat rente.
En hoezo maakt dat de prijs draaglijker?
Om invloedssfeer. De Oekraine heeft altijd in de Russische invloedssfeer gelegen, maar sinds de putch van vorig jaar huppelt Yushchenko op en neer naar Washington voor zijn orders.quote:Op maandag 2 januari 2006 00:04 schreef marcb1974 het volgende:
Is dit niet puur een politiek gebeuren? Dat idee krijg ik namelijk steeds meer
Toont maar weer aan hoe betrouwbaar deze landen zijn.quote:Op maandag 2 januari 2006 12:43 schreef zakjapannertje het volgende:
tot zover de belofte van Rusland en Oekraine dat andere landen niet in de problemen komen door de gasruzie...
Ik hoorde net op de radio dat Rusland en Oekraïne een contract hebben tot 2009. Rusland heeft dit contract nu dus eenzijdig opgezegd, terwijl andere GOS-landen wel nog de lage prijs betalen. Dit heeft niets met marktwerking te maken, maar alles met Russisch imperialisme.quote:Op zondag 1 januari 2006 12:25 schreef McCarthy het volgende:
Oekraine moet niet zeiken, ze zoudne eens een keer de marktprijs gaan betalen zeg.
Tja wat noem je imperialisme tegenwoordig... De VS heeft bijna de hele regio overgenomen daar, Rusland ziet haar invloed steeds kleiner worden. Afhankelijkheid is het keyword van de globalisatie. De wereld is een groot schaakbord maar dan veel ingewikkelder. Simpel zeggen dat het imperialisme is voldoet naar mijn mening niet.quote:Op maandag 2 januari 2006 17:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik hoorde net op de radio dat Rusland en Oekraïne een contract hebben tot 2009. Rusland heeft dit contract nu dus eenzijdig opgezegd, terwijl andere GOS-landen wel nog de lage prijs betalen. Dit heeft niets met marktwerking te maken, maar alles met Russisch imperialisme.
dat is waarom het lastig is om over dit soort zaken te redeneren. Er zijn zoveel dingen die je niet weet.quote:Originally Posted by Dmitry, St-Petersburg, Russia
Some people are arguing that 230$ is not a market price. But listen, Ukraine SELLS gas (despite it imports more than 2/3 of it) to Romania for $260. Gas "reexport" is one of most profitable operation of Ukraine's Naftogaz: it's when they take Russian gas by $50 and sell it by $260 to the West. So, $260 is a real market price, since otherwise Ukraine can reexport it and receive income, which otherwise should come to Russia.
Also, another note: the gas talks with Ukraine started not in December but as early as in March, and were initiated... by Ukrainians.
wat je niet hoort is dat ukraine eerst de tarieven voor het transport heeft verhoogt. Wie breekt hier nou contracten.quote:Op maandag 2 januari 2006 17:21 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ik hoorde net op de radio dat Rusland en Oekraïne een contract hebben tot 2009. Rusland heeft dit contract nu dus eenzijdig opgezegd, terwijl andere GOS-landen wel nog de lage prijs betalen. Dit heeft niets met marktwerking te maken, maar alles met Russisch imperialisme.
Een buurland meer laten betalen voor gas nadat er geen puppet regime meer zit, bijvoorbeeld.quote:Op maandag 2 januari 2006 17:51 schreef OpenYourMind het volgende:
[..]
Tja wat noem je imperialisme tegenwoordig...
Aldus Dimitri uit Sint Petersburg.quote:Op maandag 2 januari 2006 19:10 schreef McCarthy het volgende:
[..]
wat je niet hoort is dat ukraine eerst de tarieven voor het transport heeft verhoogt. Wie breekt hier nou contracten.
is quoten al te moeilijk voor jequote:Op maandag 2 januari 2006 19:12 schreef Monidique het volgende:
[..]
Aldus Dimitri uit Sint Petersburg.
[ bron ]quote:Subsequent TV reports - especially on the Gazprom-owned NTV, alleged that gas was being siphoned off in Ukraine.
Not all the Russian media, however, reflected the Kremlin line.
In contrast to state channels, privately-owned Ren TV said Ukraine may have the law on its side in the dispute.
Its correspondent explained that the small print in an annex to the current gas transit agreement stated that gas prices agreed at the time must remain in force until at least 2009.
That opinion was shared by Andrey Illarionov, who resigned as economic adviser to President Vladimir Putin last week over what he said were differences of opinion on economic policy.
Mr Illarionov told Moscow Echo radio that Russia was in the wrong, and had no right to turn off the gas taps.
Wil je niet zulke gevatte opmerkingen makenquote:Op zondag 1 januari 2006 12:41 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Sterk staaltje Koude Oorlog.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=75293quote:EP op bres voor gas Oekraïne
ANP
BRUSSEL - Nederlandse leden van het Europees Parlement springen op de bres voor de gaslevering aan Oekraïne.
Ze roepen Rusland op normaal te onderhandelen met Oekraïne en geen machtspolitiek te voeren met energie. ,,Rusland zet haar aanzien en vertrouwen op het spel'', waarschuwt CDA'er Camiel Eurlings, voorzitter van de Rusland-commissie van het Europees Parlement. ,,Rusland mag best een zakelijke prijs vragen voor het gas, maar het heeft er alle schijn van dat politiek de echte reden is''.
PvdA'er Thijs Berman schrijft een open brief aan de Russische overheid. Berman, lid van de Oekraïne-commissie van het parlement, meent dat Rusland opzettelijk een slag toebrengt aan het afvallige Oekraïne: ,,We moeten Rusland duidelijk maken dat energie een basisbehoefte is''. Berman vindt de Russische opstelling ,,absoluut schandalig, onaanvaardbaar, cynisch en getuigend van een totaal gebrek aan verantwoordelijkheid''.
ff tegengas geven hoorquote:Op maandag 2 januari 2006 21:26 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Het is goed dat de EU op de bres springt voor Oekraïne en tegen het vuige imperialistische Poetin-Rusland in verweer komt. Het avondland Rusland heeft en zal nooit grip moeten hebben op enig land, laat staan unie van landen, zodat deze niet worden meesleurd in hun afgrond.
Ja Putin beschermt het belang van Rusland (zou die neoconkliek aan de andere kant nog iets van kunnen leren).quote:Op dinsdag 3 januari 2006 01:18 schreef telamomtepoepn het volgende:
snappen jullie nou niet waar rusland mee bezig is??
Moet je je land ook maar niet uitleveren aan CIA-puppets en oligarchen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 01:18 schreef telamomtepoepn het volgende:
Op dit moment bevindt Oekraine zich in een bijna wanhopige sithuatie en veel Oekainers zien dat ook in.
heeft niks te maken met 'belangen van rusland beschermen'. Rusland is niet blij met Juschenko en dat laten ze nu op een ludieke manier zien. Over 5 jaar is Rusland niet tevreden met Europese Unie, wat gaan we dan doen??quote:Op dinsdag 3 januari 2006 01:52 schreef NorthernStar het volgende:
Ja Putin beschermt het belang van Rusland (zou die neoconkliek aan de andere kant nog iets van kunnen leren).
Waarom zou een Russisch leider een door de CIA geinstalleerd bewind steunen? Laat Bush zijn belofte dat hij de "nieuwe democratiën" (hurl) zou steunen maar nakomen.
Wij moeten ons gas voor onszelf houden en helemaal niks meer exporteren. Belachelijk dat we ons gas weggeven voor weinig terwijl zelf straks zonder zitten! Ik wil dat de gasunie onmiddelijk stopt met leveringen aan andere landen!!!!!quote:Op dinsdag 3 januari 2006 01:18 schreef telamomtepoepn het volgende:
Oekraine en Rusland hebben al lang ruzie over gas en gasleidingen. Maar nu loopt het uit de hand en op een lullige manier:
1. Ze hebben cotract tot eind 2009
2. Rusland zegt : contract my ass, we willen 230 dollar ipv 50 dollar
3. Daar is Oekraine niet mee eens, hebben ze geen geld voor
Oftewel : Rusland geeft goedkoop gas aan iedereen met wie ze vriendchap hebben gesloten. Juschenko met zn regering zijn zeker geen dikke vriendjes, dus moeten ze maar de 'marktprijs' betalen. Oekaine kan geen kant op, want pijpleidingen uit Turkmenistan komen ook via Rusland en als de Russen die platleggen vriest iedereen zich helemaal kapot in Kiev. Op dit moment bevindt Oekraine zich in een bijna wanhopige sithuatie en veel Oekainers zien dat ook in.
Ik zie het nu al gebeuren : over een jaar of 5 gaan de Russen Europese Unie op hetzelfde manier feuten. Gewoon meer betalen, omdat Poetin niet blij is met de politiek die de EU voert. En dan zit Nederland nog min of meer veilig met onze reserves, maar de andere EU landen gaan het heel zwaar krijgen.
Ik kan me haast niet anders voorstellen dan dat het op Europees niveau of zo is besloten.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 07:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Wij moeten ons gas voor onszelf houden en helemaal niks meer exporteren. Belachelijk dat we ons gas weggeven voor weinig terwijl zelf straks zonder zitten! Ik wil dat de gasunie onmiddelijk stopt met leveringen aan andere landen!!!!!
Na, in de EU-relatie is het natuurlijk ook geven en nemen.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 07:51 schreef TiepJoop het volgende:
[..]
Ik kan me haast niet anders voorstellen dan dat het op Europees niveau of zo is besloten.
Kut Europa
Ja, wíj. Maar wij zijn niet meer wij Nederland. Wij zijn wij Europa. Alles zit tegenwoordig goed gekoppeld aan allerlei andere prijzen, wat tot nadeel heeft dat als Europa te kort komt, dat Nederland ook meebetaald. Dit ter verbetering van de stabiliteit.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wij als Nederland zijn helemaal niet afhankelijk van Russisch gas, wij hebben zat gas voor onszelf. Wij moeten gewoon ons eigen gas voor onszelf gebruiken, laat die andere landen maar lekker in hun eigen sop gaar koken. Slochteren gas hoort in Nederland te blijven en nergens anders heen te gaan. Als ik het voor hetzeggen had zou de gaskraan naar het buitenland direct dichtgedraaid worden.
Zo werkt de globalisatie en kapitalisme nou eenmaal niet. En wat als we dat zouden doen... zal dan niet de EU ons vriendelijk doch dringend verzoeken de kraan eens rap weer open te zetten?quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wij als Nederland zijn helemaal niet afhankelijk van Russisch gas, wij hebben zat gas voor onszelf. Wij moeten gewoon ons eigen gas voor onszelf gebruiken, laat die andere landen maar lekker in hun eigen sop gaar koken. Slochteren gas hoort in Nederland te blijven en nergens anders heen te gaan. Als ik het voor hetzeggen had zou de gaskraan naar het buitenland direct dichtgedraaid worden. Europa steelt ons gas!!
zo voer je dus geen diplomatieke overleg op hoog niveau. Als we iets 10x zo duur maken voor het buitenland maakt het buitenland andere producten ook 10x zo duur voor ons. Daar schiet je niks mee op. En we moeten denken in de grenzen van 'Europa', niet in de grenzen van Nederland. Het feit is, zoals boven al gezegd, dat Rusland heel veel macht heeft met hun olie en Oekraine is daar als eerste onder gaan lijden. VS kant het niet boeien, ze hebben andere oliebronnen, maar de EU moet eens goed gaan nadenken over hoe het over 5 jaar zal gaan, lijkt me.quote:Op dinsdag 3 januari 2006 18:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
We moeten het gas voor de Nederlanders goedkoop maken en voor de buitenlanders 10x zo duur, het is immers ons gas, dus als ze dan perse daarvan gebruik moeten maken laten ze er maar veel meer voor dokken, dan kan het voor Nederlanders goedkoper.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=75458quote:Gasakkoord pakt Oekraïne dubbel
door onze redacteur Jan van Benthem
BARNEVELD - Grote opluchting gisteren in Oekraïne en veel Europese hoofdsteden. De gasruzie tussen Moskou en Kiev is voorbij. Het gas stroomt weer volop. Maar Oekraïne is keihard op de knieën gedwongen.
Oekraïne gebruikt extreem veel gas, het heeft waarschijnlijk de meest brandstofverslindende economie van Europa. Zonder gas is het land dus zwaar gehandicapt. Dertig procent daarvan komt uit Rusland. Daarnaast haalde Oekraïne al sinds jaar en dag het grootste deel van z'n gas uit Turkmenistan. Haalde, want Rusland heeft daar een stokje voor gestoken. Ook het gas uit Turkmenistan komt nu via het Russische Gazprom.
Nog op 30 december maakte een opgeluchte president Joesjtsjenko op drie Oekraïnse televisiezenders tegelijk bekend, dat met Turkmenistan een akkoord was bereikt over de levering van veertig miljard kubieke meter gas, voor zestig dollar per duizend kubieke meter. Heel wat minder dan de 230 dollar die Rusland wilde. Turkmenistan zou in de helft van de Oekraïense behoefte aan gas voorzien.
En dan is er ineens een heel andere deal: Oekraïne betrekt nu al z'n gas via Rusland en betaalt wel meer, maar niet de volle mep. Dit jaar draagt het 95 dollar per duizend kubieke meter gas af aan Moskou, via een tussenbedrijf in Zwitserland.
En daar zit de angel. Want dat gas is het Russische én het Turkmeense gas samen. De Russen hebben het Turkmeense gas voor de neus van Oekraïne weggeroofd en leveren dit nu via Gazprom aan Oekraïne. Voor het Russische gas betaalt Oekraïne in één keer 230 dollar en de controle over het Turkmeense gas, verkocht via Gazprom, ligt ook in handen van de Russen. Dubbele winst dus voor Moskou en een enorme klap voor Oekraïne.
Het wordt nog even verdoezeld door het feit dat er nog meer gas uit Turkmenistan komt dan voorheen, zodat de prijs tenminste onder de honderd dollar kon blijven. Maar de gasrekening voor Oekraïne stijgt dit jaar wel van 2,8 miljard dollar naar 5,7 miljard. Bovendien mag Gazprom de prijs voor het gas diverse keren per jaar wijzigen, zo is de afspraak - en dat gebeurt vast niet in neerwaartse richting.
Het is al de tweede keer in een jaar tijd dat de Russen hun powerplay met Oekraïne spelen. In mei werd de olietoevoer teruggeschroefd om hogere prijzen af te dwingen. In dat conflict wist de Duitse bondskanselier Schröder te bemiddelen. Inderdaad, de huidige topman van het bedrijf dat een gasleiding aanlegt tussen Rusland en Duitsland.
Gazprom is een belangrijke partner in dit project. Als deze pijpleiding er over vier jaar ligt, kan Gazprom de kraan naar landen als Oekraïne langdurig dichtdraaien zonder dat er rumoer in Europese hoofdsteden ontstaat - de heren Schröder en Putin garanderen immers onze toevoer. Wel even netjes knikken en vooral vriendelijk glimlachen.
Tuurlijk, Rusland is gewoon één groot imperialistisch land, bijeen verkregen door flinke expansiedrift, landen te veroveren, en eeuwenlang kolonialisme. Daarnaast is het een schijndemocratie en een autocratie. Zulk soort landen kunnen dus niet anders denkenquote:Op dinsdag 3 januari 2006 01:18 schreef telamomtepoepn het volgende:
Voor je het weet roepen ze dat Oekraine WMD's heeft en rollen de tanks de grens over.quote:Op donderdag 5 januari 2006 19:52 schreef Demophon het volgende:
[..]
Tuurlijk, Rusland is gewoon één groot imperialistisch land, bijeen verkregen door flinke expansiedrift, landen te veroveren, en eeuwenlang kolonialisme. Daarnaast is het een schijndemocratie en een autocratie. Zulk soort landen kunnen dus niet anders denken![]()
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/news/international/#4708256quote:Timosjenko wil gasakkoord laten toetsen
De vroegere premier van Oekraïne Julia Timosjenko dient een aanklacht in tegen het gasakkoord dat Oekraïne en Rusland eerder deze week sloten. De oud-premier betwijfelt of het akkoord rechtsgeldig is, omdat er nog een contract liep voor de gaslevering door Rusland. Bovendien is ze tegen de betalingsconstructie die is afgesproken; volgens haar is er een overeenkomst gesloten met een corrupt bedrijf.
Het gasakkoord tussen de twee landen voorziet in een prijs van 95 dollar voor duizend kuub aardgas. Dat is meer dan de 50 dollar die Oekraïne tot nog toe betaalde, maar veel minder dan de 230 dollar die Rusland vroeg. Om Oekraïne te dwingen om meer geld te betalen, verminderde Moskou de gasleveranties aan het buurland. Hierdoor werden ook tal van Midden- en West-Europese landen getroffen.
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/news/international/#4708877quote:Nu dreigende Russische gasruzie met Bulgarije
Er dreigt een nieuwe Russische gasruzie, ditmaal met Bulgarije. De Russische staatsonderneming Gazprom wil de tarieven voor Bulgarije fors verhogen, maar Sofia wijst dat van de hand.
Bulgarije is een belangrijk doorvoerland voor Russisch gas naar Turkije, Griekenland en Macedonië. Net als Oekraïne krijgt Bulgarije voor de doorvoer een aanmerkelijke korting voor eigen gebruik.
Moskou wil nu dat Bulgarije hetzelfde tarief gaat betalen dat Moskou bij andere landen in rekening brengt. Voor de doorvoer wil Rusland dan een aparte financiële vergoeding geven. Bulgarije zegt dat het huidige contract tot 2010 loopt, en geen bepaling bevat over tussentijdse aanpassingen.
Deze week stemde Oekraïne in met een beperkte prijsverhoging nadat Rusland had gedreigd desnoods de toevoer af te sluiten.
Mjah, de Russen hoeften daarvoor niet eens een excuus te gebruiken, en inderdaad, ze hebben veel praktijkervaring met het rollen van tanks de grens overquote:Op donderdag 5 januari 2006 19:54 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Voor je het weet roepen ze dat Oekraine WMD's heeft en rollen de tanks de grens over.
http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?Context=K%7C2006%2D1%2D9&KrantArtikelId=529790quote:Noord-Afrika is betere energieleverancier
CYRIL WIDDERSHOVEN
Europa is voor zijn gas en olie te afhankelijk Rusland en het Midden-Oosten. Waarom niet de blik opnieuw gericht op Noord-Afrika?
De Europese expansie van de laatste jaren heeft geresulteerd in een vergrote afhankelijkheid van energie-import. De voor velen onverwachte crisis tussen Rusland en Oekraïne heeft weer eens bewezen dat grotere diversificatie noodzakelijk is. Op dit moment komt het merendeel van de energie importen uit het Midden-Oosten en Rusland. De 25 lidstaten van de EU doen er echter goed om zich te heroriënteren op de rol van Noord-Afrika.
Op het moment zien de meeste EU- landen hun olie en gas productie verminderen, waarbij vooral de achteruitgang van de Noordzee-productie zorgwekkend is. De incorporatie van diverse Oost-Europese landen in de EU heeft de totale energie-importafhankelijkheid van de EU van Rusland en de Kaspische regio schrikbarend verhoogd. Grote delen van de energie verbruikt door de totale ontredderde en verouderde industrieën in Oost-Europa worden aangeleverd door de VSU (Rusland, Kaspische regio). De macht van Rusland, eigenaar van bijna het totale Oost-Europese pijpleiding netwerk, is duidelijk geworden de laatste dagen.
De Europese politici zijn zich weer eens lam geschrokken toen Rusland de kraan dicht draaide. Diverse analisten hebben hier echter al jaren voor gewaarschuwd. De huidige positie van Rusland heeft de vorm aangenomen van een tweede Opec, maar deze keer echter in de gassector. Het feit dat grote delen van het gasverbruik in West-Europa is gebaseerd op Russisch gas - Duitsland, Polen, Italië, Frankrijk - heeft de afhankelijkheid tot Rusland negatief beïnvloed. Internationale politiek en energieafhankelijkheid zijn onherroepelijk met elkaar verbonden. Het lijkt wel alsof de Europese leiders, inclusief minister-president Balkenende, de voeten van de Russische beer kussen.
De laatste dagen is dit tevens duidelijk geworden toen in de media vertegenwoordigers van de Gasunie, ministerie van Economische Zaken en andere organen over elkaar heen buitelden om maar een wit voetje bij Poetin te halen. Economisch gewin gaat weer voor potentiële veiligheidsrisico's en het daadwerkelijk inleveren van je economische onafhankelijkheid.
Analisten geven aan dat voor 2020 Rusland en de Kaspische regio meer dan 60 procent van alle energie import door de EU zullen leveren. Het laatste vloeit voort uit het blinde vertrouwen van politici in de betrouwbaarheid van Rusland als leverancier. In een tijd dat Opec en het Midden-Oosten onder druk staan, wordt de Russische beer gezien als een aardig beestje. De vervanging van Opec leveranties door leveranties van de VSU heeft ons echter totaal overgeleverd aan de nukken van het Kremlin, zie de crisis met Oekraïne.
De meeste politici hebben nog nooit aandacht geschonken aan de Noord-Afrikaanse producenten, zoals Algerije, Libië, Egypte en in de toekomst Mauritanië. Deze landen hebben nog nooit hun gasleveranties op het spel gezet. De geostrategische rol van Noord-Afrika is veel belangrijker dan een totaal pro-Russisch beleid. Met minder dan 50 procent van het totale areaal van Noord-Afrika onderzocht, kan de regio al een substantieel deel van de Europese behoeften bevredigen. Het valt ook geheel binnen de Europese mediterrane politiek economische ontwikkelingen de komende jaren.
Algerije, Libië en Egypte kunnen hierbij een cruciale rol vervullen. Niet alleen zijn er diverse grootschalige pijpleiding projecten geïmplementeerd, nieuwe toevoerroutes staan al op het punt te worden geïnitialiseerd. LNG (liquified natural gas) - door velen gezien als het wondermiddel - is grootschalig aanwezig in Algerije en Egypte. Libië (Shell) zal mogelijkerwijs snel in de markt komen.
De huidige crisis in het Oosten moet worden aangegrepen om tot een effectieve en substantiële heroriëntatie van het Europese energiebeleid te komen. Het valt bijna niet uit te leggen waarom onze regeringsleiders de hand van de nieuwe Russische tsaar kussen, die daarna met de andere hand de gaskraan dicht draait.
De EU heeft in 2000 al het rapport 'Security of Energy Supply' gepubliceerd, waarin stond aangegeven dat de afhankelijkheid van energie-import zal toenemen van 50 procent tot 70 procent in 2030. Als gekeken naar de Europese gasimport dan levert Rusland nu 40 procent, Algerije 30 procent en Noorwegen 25 procent. In 2030, zal Rusland 60 procent leveren.
In een speech gegeven door voormalig EU-commissaris voor energie Loyola de Palacio op het European Policy Centre (EPC) in Brussel, waarschuwde zij al voor een te grote afhankelijk van Rusland. Dit is echter nooit tot de Europese leiders doorgedrongen. De toekomst zal aantonen dat de klauwen van een beer meer pijn kunnen doen dan is voorspeld.
Het lijkt wel of dat Europese leiders nog steeds een verwarmd ivoren torentje leven, zonder inzicht in geostrategische veranderingen. Russisch gas brandt hetzelfde als Noord-Afrikaans gas, de kostprijs van beide verschilt echter substantieel.
Drs Cyril Widdershoven is olieconsultant MEPRC, hoofdredacteur Afroil en tevens Associate Fellow IAGS Washington (www.iags.org).
Europese gasimport
Rusland levert nu 40 procent
Algerije is goed voor 30 procent
Noorwegen zorgt voor 25 procent
Rusland zal, zo is de verwachting binnen 15 jaar 60 procent leveren
Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
De argumenten voor de wereldvreemdheid vd EU-top stapelen zich op, net zoals de argumenten om een lossere band met de EU voor te staan.quote:Op maandag 9 januari 2006 11:58 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?Context=K%7C2006%2D1%2D9&KrantArtikelId=529790
http://www.demorgen.be/telex/?news=own1136901454quote:Gasoorlog doet Oekraiense regering vallen
De Rada, het Oekraiense parlement, heeft vanmiddag een resolutie goedgekeurd die de regering ontslaat. Het merendeel van de volksafgevaardigden was gekant tegen het gasakkoord dat de Oekraiense regering vorige week met Rusland sloot na de "gasoorlog" met het bedrijf Gazprom.
Oekraïne weigerde aanvankelijk de veel hogere facturen van Gazprom te betalen. De Russische leverancier had zijn prijs naar eigen zeggen aangepast aan de markt, wat voor Oekraïne een vervijfvoudiging betekende. Ondanks wederzijdse dreigementen moest Oekraïne uiteindelijk instemmen met de hogere prijs.
Door de vermenging van het Russisch gas met leveringen uit Turkmenistan blijft de prijsstijging beperkt, al gaat het nog steeds om een verdubbeling. De Rada maakte de regering vandaag duidelijk dat ze de deal bijzonder nadelig vindt voor het land.
In het parlement stemden daarom 250 van de 450 afgevaardigden voor een resolutie die premier Joeri Jechanoerov en zijn regering de laan uitstuurt. Bij de stemming hebben de regeringspartijen zich onthouden. De resolutie heeft onmiddellijk effect. Sinds begin dit jaar heeft het parlement de bevoegdheid de regering naar huis te sturen. De regering van Jechanoerov verving in september die van de populistische Joelia Timosjenko, een uithangbord van de Oranje Revolutie. Zij was uit haar functie ontheven door president Viktor Joesjtsjenko. (Belga / Eigen berichtgeving 14:56)
Het land is verdeeld tussen een westers georienteerde elite en een 'oosters' (op Rusland gericht) deel. Die strijd is niet beslist met de door de CIA gesponsorde oranjerevolutie, dat was hooguit een slag, de "oorlog" gaat gewoon door.quote:Op dinsdag 10 januari 2006 17:01 schreef zakjapannertje het volgende:
en zie daar:
[..]
http://www.demorgen.be/telex/?news=own1136901454
dit is niet goed voor Oekraine, deze onzekerheid nu
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/achtergronden/europa/oosteuropa/oekraine060111?view=Standard&version=1quote:Politiek conflict in Oekraïne
Door correspondent Peter d'Hamecourt, 11 januari 2006
Het gasconflict tussen Rusland en Oekraïne heeft geleid tot een politiek conflict in Oekraïne. Het parlement heeft de regering van premier Jechanoerov naar huis gestuurd. Het land beleefde ruim een jaar geleden een politieke aardverschuiving tijdens de vreedzame Oranjerevolutie.
President Joesjtsjenko heeft de stap van het parlement direct beantwoord en gedreigd het parlement te ontbinden. Dat zou vervroegde verkiezingen betekenen voor het parlement. De stembusgang stond oorspronkelijk voor eind maart op de agenda.
Kritiek
Als een spin in het web van de Oekraïense crisis zit Julia Timosjenko, de koningin van de Oranjerevolutie. Zij staat vooraan in de kritiek op de overeenkomst tussen Oekraïne en Rusland over de gasleveranties. Een compromis dat heel Europa met een zucht van verlichting begroette, nadat ook in de pijpleidingen van vele Europese landen de gasdruk was gedaald.
Met Julia Timosjenko terug aan het roer kan ook de gascrisis terugkeren. Timosjenko was premier van februari 2005 tot afgelopen september, toen zij werd ontslagen door president Joesjtsjenko. Aanleiding voor het conflict was haar opdracht aan de veiligheidsdienst om uit te zoeken wie de duistere figuren zijn achter het bedrijf Rosukrenergo. Julia Timosjenko moest haar onderzoek staken, omdat het de ergernis van de Russische president Poetin opwekte.
Tussenhandelaar
Rosukrenergo fungeert al enige tijd als tussenhandelaar bij de gasleveranties aan Oekraïne. Het bedrijf vervult bovendien een sleutelrol in het nieuwe contract tussen het Russische staatsgasbedrijf Gazprom en de Oekraïense tegenspeler Neftegaz Oekraine.
Gazprom levert 5 jaar lang gas aan Rosukrenergo tegen de wereldmarktprijs van 230 dollar per 1000 kubieke meter. De tussenhandelaar mengt dit gas met goedkope leveranties uit Kazachstan en Turkmenistan, waardoor het bedrijf gas aan Oekraïne kan leveren voor 95 dollar per 1000 kubieke meter. Deze overeenkomst is voor slechts een half jaar gegarandeerd.
Merkwaardig is dat Gazprom op papier mede-eigenaar is van Rosukrenergo. De overige eigenaren worden vertegenwoordigd door de Oostenrijkse Raiffeisenbank. Die bank weigert hun namen bekend te maken. Waarom Gazprom een tussenhandelaar heeft ingezet in de handel met Oekraïne, is evenmin duidelijk.
Politieke strijd
De gasoorlog is een belangrijk middel geworden in de verbeten politieke strijd die is losgebarsten in de aanloop naar de parlementsverkiezingen. De valsspeler tijdens de presidentsverkiezingen van vorig jaar, die leidde tot de Oranjerevolutie, Viktor Janoekovitsj, is terug in de arena met zijn partij de 'Oekraïense regio'. De partij wordt voornamelijk gesteund door de Russische minderheid in het land die uit is op revanche voor de smadelijke afgang van vorig jaar. Volgens de peilingen krijgt Janoekovitsj de steun van 34 procent van de kiezers.
Ambitieus
De partij 'Ons Oekraine' van president Joesjsjenko en die van Timosjenko, 'Blok Julia Timosjenko', volgen met ieder ruim 17 procent. Samen zouden ze in het nieuwe parlement nog net een meerderheid kunnen vormen. Timosjenko is ambitieus en probeert met politiek spektakel de slag met Janoekovitsj te winnen. Want de nieuwe grondwet schrijft voor dat de grootste coalitiepartij de premier levert. Op basis van de parlementaire meerderheid vormt de premier de nieuwe regering. Als hetTimosjenko lukt om terug te keren als premier, dan kan zij haar kruistocht tegen de ondoorzichtige energiehandel in Oekraïne voortetten. Voor een confrontatie met Moskou is zij in ieder geval niet bang, heeft zij in het verleden al bewezen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |