abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 januari 2006 @ 10:47:49 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33597856
Russia cuts gas to Ukraine

Sunday, January 1, 2006 Posted: 0727 GMT (1527 HKT)

MOSCOW, Russia (CNN) -- Russia's state-owned natural gas monopoly Gazprom has begun shutting down supplies of natural gas to Ukraine, according to the Russian news agency Interfax.

Gazprom said it would begin shutting off Ukraine after Ukrainian officials said they would not sign a new gas price agreement proposed by Russian President Vladimir Putin.

Viktor Yushchenko, left, and the head of
Ukraine's gas provider discuss supplies at a
meeting Saturday.

Gazprom, which supplies around one third of Ukraine's natural gas, has increased the price of gas from around $50 per 1000 cubic meters of natural gas to $230 per 1000 cubic meters of gas -- a four-fold increase.

Ukrainian officials balked at the price increase, and see the increase as Russia's attempt to penalize the former Soviet republic for its western-leaning foreign policy.

Putin offered a last minute compromise, offering to freeze gas prices at the old level for the first quarter of 2006 if Ukraine agreed to price increases after that.

President Putin meets with the head of
Ukraine's state gas company and Ukraine's
energy minister.

Gazprom officials said they were told by Ukraine that they would not sign the compromise agreement. That offer expired with the coming of the new year.

Ukraine Gas officials have said that they have enough gas for the immediate future. Ukraine announced last week it had signed an extension of its agreement with Turkmenistan, which supplies about half of Ukraine's natural gas supply.

While a gas supply crisis isn't expected immediately, experts project that Ukraine will run out of natural gas sometime around the summer.

Western Europe is watching the Ukraine-Russia battle anxiously because the same pipelines that take Russia's gas to Ukraine go on to Western Europe, supplying it with more than a quarter of its natural gas needs.

The fear is that there could be a disruption in European gas supplies because of the dispute.

The European Commission will meet this week to discuss contingency plans. The Russians -- and the Ukrainians -- both promise their dispute won't disrupt western Europe's supply.

CNN's Ryan Chilcote contributed to this report

Bron: CNN.com

---

Leuk he, hoe alles aan elkaar hangt?

Bestaat er nou de kans dat wij meer moeten gaan betalen voor gas omdat een paar mannetjes ergens in het oosten het niet eens kunnen worden?

O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zondag 1 januari 2006 @ 12:01:45 #2
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33598459
Mij staat bij dat Nederland gas aan Rusland verkoopt maar in dat bericht staat dat een kwart van het gas voor west Europa uit die hoek komt.

Weet iemand hoe dit precies zit?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_33598670
quote:
Ukraine Gas officials have said that they have enough gas for the immediate future. Ukraine announced last week it had signed an extension of its agreement with Turkmenistan, which supplies about half of Ukraine's natural gas supply.

While a gas supply crisis isn't expected immediately, experts project that Ukraine will run out of natural gas sometime around the summer.

Western Europe is watching the Ukraine-Russia battle anxiously because the same pipelines that take Russia's gas to Ukraine go on to Western Europe, supplying it with more than a quarter of its natural gas needs.
Als Oekraïne gaat kloten aan die pipeline, dan komt die hoeveelheid gas die is genoemd in elk geval niet deze kant op. Oekraïne heeft al een contract getekend met Turkmenistan, dus zelf zitten ze goed op dit moment.

Beiden hebben ook toegezegd dat Europa niet de dupe zal worden van deze twist. Ik zou me er niet druk over maken. Dit is een storm in een glas water.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_33598714
Voor een vriendenprijsje moet je vrienden zijn.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zondag 1 januari 2006 @ 12:25:03 #5
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33598735
tuurlijk wordt west-europa niet de dupe. Die russen halen 75% van hun inkomsten uit gasverkoop uit europa.

In het NRC heeft over dit onderwerp de afgelopen dagen veel gestaan.

Die oekraniers mogen legaal 15% aftappen maar stiekem doen ze meer. Dan krijg je problemen ja. Eigen schuld dikke bult. Oekraine moet niet zeiken, ze zoudne eens een keer de marktprijs gaan betalen zeg.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_33598750
Ze hebben nu in elk geval een contract gesloten met Turkmenistan, wellicht dat ze dan die pipeline naar West Europa verder gewoon met rust kunnen laten.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_33598930
Rusland 'straft' Oekraïne gewoon.

Gazprom vraagt aan Wit Rusland iets van 37 dollar terwijl ze van Oekraïne ineens de marktprijs vragen.

In de Oekraïne zijn ze als reactie hierop onder meer van plan om de huur die de Russen betalen voor marinebases aan de Zwarte Zee flink omhoog te gooien. Iets waar de Russen al behoorlijk fel op gereageerd hebben.
pi_33598972
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:26 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ze hebben nu in elk geval een contract gesloten met Turkmenistan,
Rusland heeft dat gas gekocht zodat Oekraïne het niet kan kopen, zo zetten ze dus nog verder onder druk. (Oekraïne importeerde 45 procent van z'n gas uit Turkmenistan)
pi_33598980
Het positieve is natuurlijk dat Oekraïne zo meer naar de Europese kant wordt gedrukt, in plaats van deel uitmaken van het Russische rijk.
pi_33599002
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:40 schreef Murray het volgende:

[..]

Rusland heeft dat gas gekocht zodat Oekraïne het niet kan kopen, zo zetten ze dus nog verder onder druk. (Oekraïne importeerde 45 procent van z'n gas uit Turkmenistan)
Sterk staaltje Koude Oorlog.
pi_33599046
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:23 schreef longinus het volgende:
Het ligt nog iets dieper. Doordat de prijzen niet marktconform waren, schoten de Russen zichzelf in de voet. De industrie in de Oekraine kon zo makkelijker concurreren met de industrie in Rusland die de gewone prijs moest betalen. Lijkt me logisch dat aan deze situatie een eind moet komen, heeft alles met marktwerking/kapitalisme te maken en weinig met politiek.

Er is al de nodige tijd onderhandeld en de voorstellen van Gazprom waren op zich reeel, marktconforme gasprijs en tevens marktconforme reguliere betaling voor het gebruik van de pijpleidingen in de Oekraine ipv betaling in natura.
pi_33599076
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:44 schreef Circuitbreaker het volgende:

[..]

Lijkt me logisch dat aan deze situatie een eind moet komen, heeft alles met marktwerking/kapitalisme te maken en weinig met politiek.
Natuurlijk heeft dit alles met politiek te maken: het is geen toeval dat dit komt nadat een sovjet verjaagd is uit Oekraïne.
  zondag 1 januari 2006 @ 12:46:28 #13
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33599079
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:37 schreef Murray het volgende:
Rusland 'straft' Oekraïne gewoon.

Gazprom vraagt aan Wit Rusland iets van 37 dollar terwijl ze van Oekraïne ineens de marktprijs vragen.
door geen cadeautjes meer te geven
praat geen onzin, oekraine moet eindelijk eens de marktprijs betalen net als wij hier in het westen.

Bovendien moet je niet meer aftappen dan afgesproken
quote:
In de Oekraïne zijn ze als reactie hierop onder meer van plan om de huur die de Russen betalen voor marinebases aan de Zwarte Zee flink omhoog te gooien. Iets waar de Russen al behoorlijk fel op gereageerd hebben.

nooit gesnapt dat ze niet naar een russische stad aan de oostkant van de zwarte zee verkassen.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 1 januari 2006 @ 12:52:42 #14
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33599185
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:41 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

dit is geopolitiek pur sang. Altijd erg ondoorzichtig wat er dan precies gaande is.

Ik denk dat Poetin van Rusland een energie BV wilt maken die flink kan gaan cashen in de toekomst en ook nog eens flink de baas kan gaan spelen.

Het bulkt vd olie, deed dacht ik niet onder voor de saoedies (altijd onduidelijk of het nou over bewezen vooraden, productie of export of whatever gaat) en ze zijn de nummer 1 in gas.
pi_33599190
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:46 schreef Monidique het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft dit alles met politiek te maken: het is geen toeval dat dit komt nadat een sovjet verjaagd is uit Oekraïne.
In het artikel in de openingspost wordt dat ook aangegeven dat het daar wellicht wat mee te maken heeft. Lijkt me ook heel erg voor de hand liggend.
  zondag 1 januari 2006 @ 12:54:03 #16
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33599205
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:46 schreef Monidique het volgende:

[..]

edit: dnek dat ik het snap, je bedoelt die vorige president van oekraine die pro rusland was
pi_33599302
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:46 schreef McCarthy het volgende:

[..]

door geen cadeautjes meer te geven
praat geen onzin, oekraine moet eindelijk eens de marktprijs betalen net als wij hier in het westen.
Wat nou onzin?
Kom op dit is zo duidelijk als wat, Rusland pakt ze gewoon terug voor hun pro-westerse houding.

Bondgenoten betalen nog gewoon bedragen als 37 dollar, alleen Oekraïne moet ineens (en ook per direct) de marktprijs betalen.
  zondag 1 januari 2006 @ 13:01:42 #18
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33599347
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:59 schreef Murray het volgende:

[..]

Wat nou onzin?
Kom op dit is zo duidelijk als wat, Rusland pakt ze gewoon terug voor hun pro-westerse houding.

Bondgenoten betalen nog gewoon bedragen als 37 dollar, alleen Oekraïne moet ineens (en ook per direct) de marktprijs betalen.
dat snap ik ook wel
het gaat er mij alleen om dat jij het een straf noemt als iemand geen cadeautjes meer krijgt. Dat vind ik onzin
pi_33599383
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:46 schreef McCarthy het volgende:

[..]

nooit gesnapt dat ze niet naar een russische stad aan de oostkant van de zwarte zee verkassen.
dat is toch wel weer een stuk verder van de Bosporus af, ik denk dat de Russen dan toch liever in Sebastopol blijven
pi_33599395
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:54 schreef McCarthy het volgende:

[..]

edit: dnek dat ik het snap, je bedoelt die vorige president van oekraine die pro rusland was
Ja, nu zijn ze wat meer met de neus naar het Westen gericht en daar is Poetin niet blij mee.
  zondag 1 januari 2006 @ 13:06:32 #21
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_33599433
quote:
Op zondag 1 januari 2006 13:01 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dat snap ik ook wel
het gaat er mij alleen om dat jij het een straf noemt als iemand geen cadeautjes meer krijgt. Dat vind ik onzin
Alle kleinkinderen krijgen iedere week een euro van Oma. Ik heb Oma een domme trut genoemd. Nu krijg ik geen euro meer van Oma, en de rest nog wel. Dan is dat toch een straf?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_33599857
quote:
Op zondag 1 januari 2006 13:01 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dat snap ik ook wel
Dat Rusland de markprijs vraagt is natuurlijk hun goed recht.

Het is de reden waarom ze het doen, en de manier waarop dit spel nu spelen wat maakt dat je het gerust een straf mag noemen.

Rusland komt met de eis dat ze die prijs ineens en per direct gaan betalen. En dat mag je toch wel onredelijk vinden, niet echt verbazingwekkend dat Oekraine zich daar tegen verzet.

Het lijkt mij dat ze daar in Moskou eigenlijk gewoon op gehoopt hadden, ze zijn er heus niet rouwig om dat ze nu even de gaskraan kunnen dichtdraaien. Bovendien kopen ze nu *al* het Turkmeense gas op.

Dat zal ze leren.
  zondag 1 januari 2006 @ 13:40:15 #23
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_33600146
Een sterk staaltje imperialisme van Poetin, met uiteraard als gunstig bij-effect dat Oekraïne meer Europees wordt dan Russisch. De enige pro-Russische (vazal)staat in Europa is nu nog de Belarus (Wit-Rusland). Als je het een en ander leest weet je dat daar binnenkort ook wat "gaat gebeuren".
  zondag 1 januari 2006 @ 13:43:05 #24
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33600206
Oekraïne:gasruzie kan EU treffen

KIEV Het Oekraïense gasbedrijf Naftogaz
waarschuwt dat de gaslevering aan de EU
gevaar loopt,nu Rusland de gastoevoer
naar Oekraïne heeft verminderd.

Het Russische Gazprom heeft de toevoer
met een kwart verlaagd.Dat deel is voor
Oekraïne,de rest loopt via Oekraïne
naar de EU.Rusland probeert Oekraïne te
dwingen meer voor het gas te betalen.

Oekraïne betaalt een vriendenprijs,maar
Gazprom wil de marktprijs,die bijna
vijf keer zo hoog is.Rusland wil drie
maanden uitstel geven,maar dat is voor
Oekraïne niet genoeg.Als Europa toch
met tekorten komt te zitten,is dat de
schuld van Oekraïne,zegt Moskou.

Bron: NOS Teletekst

---

Het lijkt me dat beide partijen daar schuld aan hebben, ZIJ komen er immers SAMEN niet uit.

Jammer voor ons dat we afhankelijk zijn.
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2006 @ 18:24:45 #25
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33606346
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:23 schreef longinus het volgende:
Bondiger kun je het niet formuleren.

Ik geef Putin groot gelijk trouwens. Waarom een bewind sponsoren wat vijandig tegenover je staat? Als de bevolking van Oekraine stom genoeg is om voor een strooman van Washington een "oranje revolutie" te houden en hun land te grabbel te gooien verdienen ze niet beter. Laat ze maar aan de VS vragen of die voortaan hun gas willen betalen.
  zondag 1 januari 2006 @ 18:58:52 #26
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33607019
Gasconflict treft Hongarije

BOEDAPEST Het gasconflict tussen Moskou
en Kiev heeft vandaag meteen ook al
gevolgen voor Hongarije en Polen.Het
Hongaarse staatsgasbedrijf meldt dat
de toevoer van gas met een kwart is
afgenomen.Hongarije wil dat de EU zich
snel met de kwestie gaat bemoeien.

Ook Polen bemerkt een verminderde
aanvoer van gas,maar de consumenten
zullen er voorlopig niet onder lijden.

Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom
verlaagde vandaag de gasleverantie aan
Oekraine,omdat dat land niet bereid is
de marktprijs voor het gas te betalen.
Als andere landen daar last van hebben,
is dat de schuld van Kiev,zei Gazprom.

pi_33613059
in de EU wordt men wakker:
quote:
181 tt-EEN 181 zo 01 jan 22:54:48
buitenland ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

EUROPESE UNIE BEZORGD OVER GASTOEVOER
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
De Europese Unie is bezorgd over de
gasbevoorrading van West-Europa, nu
Rusland en Oekraïne geen akkoord hebben
bereikt over de prijs van het gas.

De ministers van Energie van Duitsland,
Italië, Frankrijk en Oostenrijk hebben
een brief gestuurd naar Moskou en Kiev.

West-Europa haalt ongeveer 25 procent
van zijn gas uit Rusland. Het Russische
gas voor het Westen komt via dezelfde
pijpleiding als die voor Oekraïne.

De vrees bestaat dat Oekraïne gas zal
aftappen dat voor West-Europese landen
bestemd is. Volgens het Russische
staatsbedrijf Gazprom is dat nu al het
geval. Zie 180.
Rusland had trouwens Oekraine een lening aangeboden dacht ik, om de hogere prijs dragelijker wat dragelijker te maken voor hen, maar blijkbaar had Oekraine dat geweigerd
  zondag 1 januari 2006 @ 23:11:05 #28
93744 Finder_elf_towns
pi_33613154
Om de territoriale integriteit van Oekraïne te garanderen tegen het zinderende imperialisme van de kwaadaardige en uiterst opportunistische Russen zou het land eerder gisteren dan vandaag bij de NAVO gevoegd moeten worden.
pi_33613514
quote:
Op zondag 1 januari 2006 23:07 schreef zakjapannertje het volgende:
in de EU wordt men wakker:
[..]

Rusland had trouwens Oekraine een lening aangeboden dacht ik, om de hogere prijs dragelijker wat dragelijker te maken voor hen, maar blijkbaar had Oekraine dat geweigerd
Ja dat is ook lekker, vangen de Russen ook nog flink wat rente.
En hoezo maakt dat de prijs draaglijker?
pi_33613825
quote:
Op zondag 1 januari 2006 23:23 schreef Murray het volgende:

[..]

Ja dat is ook lekker, vangen de Russen ook nog flink wat rente.
En hoezo maakt dat de prijs draaglijker?
mja, ik weet niet wat de voorwaarden precies waren, maar het zou het ideaalst zijn geweest als Oekraine dan die lening zou gebruiken om via de overheid compensatie te geven aan de gasafnemers in Oekraine voor de hogere prijzen
pi_33614568
Is dit niet puur een politiek gebeuren? Dat idee krijg ik namelijk steeds meer
stupidity has become as common as common sense was before
pi_33614825
hmm... ben benieuwd hoe dit ontwikkelt...

Ik hoop dat Oekraïne " wint " op welke manier dan ook...

Poetin is echt een fout mannetje...
  † In Memoriam † maandag 2 januari 2006 @ 01:21:56 #33
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33616153
quote:
Op maandag 2 januari 2006 00:04 schreef marcb1974 het volgende:
Is dit niet puur een politiek gebeuren? Dat idee krijg ik namelijk steeds meer
Om invloedssfeer. De Oekraine heeft altijd in de Russische invloedssfeer gelegen, maar sinds de putch van vorig jaar huppelt Yushchenko op en neer naar Washington voor zijn orders.

De Oekrainers hebben zichzelf in de voet geschoten met hun "oranje revolutie". De huidige regering is nog corrupter dan de vorige en de verwijdering met Moskou komen ze nu dan langzaam achter, heeft meer nadelen dan voordelen (wat je kon zien aankomen).

Putin zegt met zoveel woorden: "Ga maar naar Washington voor korting op gas" en gelijk heeft ie.
pi_33622008
tot zover de belofte van Rusland en Oekraine dat andere landen niet in de problemen komen door de gasruzie...
pi_33629231
Boeiend conflict dit ben erg benieuwd naar de verdere gevolgen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_33629317
quote:
Op maandag 2 januari 2006 12:43 schreef zakjapannertje het volgende:
tot zover de belofte van Rusland en Oekraine dat andere landen niet in de problemen komen door de gasruzie...
Toont maar weer aan hoe betrouwbaar deze landen zijn.
pi_33630855
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:25 schreef McCarthy het volgende:

Oekraine moet niet zeiken, ze zoudne eens een keer de marktprijs gaan betalen zeg.
Ik hoorde net op de radio dat Rusland en Oekraïne een contract hebben tot 2009. Rusland heeft dit contract nu dus eenzijdig opgezegd, terwijl andere GOS-landen wel nog de lage prijs betalen. Dit heeft niets met marktwerking te maken, maar alles met Russisch imperialisme.
  maandag 2 januari 2006 @ 17:51:00 #38
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_33631616
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:21 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik hoorde net op de radio dat Rusland en Oekraïne een contract hebben tot 2009. Rusland heeft dit contract nu dus eenzijdig opgezegd, terwijl andere GOS-landen wel nog de lage prijs betalen. Dit heeft niets met marktwerking te maken, maar alles met Russisch imperialisme.
Tja wat noem je imperialisme tegenwoordig... De VS heeft bijna de hele regio overgenomen daar, Rusland ziet haar invloed steeds kleiner worden. Afhankelijkheid is het keyword van de globalisatie. De wereld is een groot schaakbord maar dan veel ingewikkelder. Simpel zeggen dat het imperialisme is voldoet naar mijn mening niet.
"And if all others accepted the lie which the Party imposed - if all records told the same tale - then the lie passed into history and became truth. Who controls the past controls the future, who controls the present controls the past."
  maandag 2 januari 2006 @ 19:09:18 #39
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33634076
van de BBC reactie site
quote:
Originally Posted by Dmitry, St-Petersburg, Russia

Some people are arguing that 230$ is not a market price. But listen, Ukraine SELLS gas (despite it imports more than 2/3 of it) to Romania for $260. Gas "reexport" is one of most profitable operation of Ukraine's Naftogaz: it's when they take Russian gas by $50 and sell it by $260 to the West. So, $260 is a real market price, since otherwise Ukraine can reexport it and receive income, which otherwise should come to Russia.

Also, another note: the gas talks with Ukraine started not in December but as early as in March, and were initiated... by Ukrainians.
dat is waarom het lastig is om over dit soort zaken te redeneren. Er zijn zoveel dingen die je niet weet.
  maandag 2 januari 2006 @ 19:10:57 #40
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33634117
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:21 schreef Monidique het volgende:

[..]

wat je niet hoort is dat ukraine eerst de tarieven voor het transport heeft verhoogt. Wie breekt hier nou contracten.

Dat er nog mensne zijn die radio/tv nieuws serieus nemen.
pi_33634143
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:51 schreef OpenYourMind het volgende:

[..]

Tja wat noem je imperialisme tegenwoordig...
Een buurland meer laten betalen voor gas nadat er geen puppet regime meer zit, bijvoorbeeld.
pi_33634175
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:10 schreef McCarthy het volgende:

[..]

wat je niet hoort is dat ukraine eerst de tarieven voor het transport heeft verhoogt. Wie breekt hier nou contracten.
Aldus Dimitri uit Sint Petersburg.
  maandag 2 januari 2006 @ 19:18:22 #43
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33634358
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:12 schreef Monidique het volgende:

[..]

Aldus Dimitri uit Sint Petersburg.
is quoten al te moeilijk voor je
pi_33634409
quote:
Op maandag 2 januari 2006 19:18 schreef McCarthy het volgende:

[..]

is quoten al te moeilijk voor je
Wat bedoel je, McCarthy?
pi_33634522
quote:
Subsequent TV reports - especially on the Gazprom-owned NTV, alleged that gas was being siphoned off in Ukraine.

Not all the Russian media, however, reflected the Kremlin line.

In contrast to state channels, privately-owned Ren TV said Ukraine may have the law on its side in the dispute.

Its correspondent explained that the small print in an annex to the current gas transit agreement stated that gas prices agreed at the time must remain in force until at least 2009.

That opinion was shared by Andrey Illarionov, who resigned as economic adviser to President Vladimir Putin last week over what he said were differences of opinion on economic policy.

Mr Illarionov told Moscow Echo radio that Russia was in the wrong, and had no right to turn off the gas taps.
[ bron ]
  † In Memoriam † maandag 2 januari 2006 @ 19:33:23 #46
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33634812

"зі задоволення, насолода, зовні працювати"

(wel de lusten, niet de lasten)
  maandag 2 januari 2006 @ 20:04:28 #47
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_33635848
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:41 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Wil je niet zulke gevatte opmerkingen maken Die arme mensen zitten straks in de kou
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_33638136
quote:
EP op bres voor gas Oekraïne

ANP
BRUSSEL - Nederlandse leden van het Europees Parlement springen op de bres voor de gaslevering aan Oekraïne.

Ze roepen Rusland op normaal te onderhandelen met Oekraïne en geen machtspolitiek te voeren met energie. ,,Rusland zet haar aanzien en vertrouwen op het spel'', waarschuwt CDA'er Camiel Eurlings, voorzitter van de Rusland-commissie van het Europees Parlement. ,,Rusland mag best een zakelijke prijs vragen voor het gas, maar het heeft er alle schijn van dat politiek de echte reden is''.

PvdA'er Thijs Berman schrijft een open brief aan de Russische overheid. Berman, lid van de Oekraïne-commissie van het parlement, meent dat Rusland opzettelijk een slag toebrengt aan het afvallige Oekraïne: ,,We moeten Rusland duidelijk maken dat energie een basisbehoefte is''. Berman vindt de Russische opstelling ,,absoluut schandalig, onaanvaardbaar, cynisch en getuigend van een totaal gebrek aan verantwoordelijkheid''.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=75293
  maandag 2 januari 2006 @ 21:26:38 #49
93744 Finder_elf_towns
pi_33638770
Het is goed dat de EU op de bres springt voor Oekraïne en tegen het vuige imperialistische Poetin-Rusland in verweer komt. Het avondland Rusland heeft en zal nooit grip moeten hebben op enig land, laat staan unie van landen, zodat deze niet worden meesleurd in hun afgrond.
  maandag 2 januari 2006 @ 21:44:09 #50
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_33639419
quote:
Op maandag 2 januari 2006 21:26 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Het is goed dat de EU op de bres springt voor Oekraïne en tegen het vuige imperialistische Poetin-Rusland in verweer komt. Het avondland Rusland heeft en zal nooit grip moeten hebben op enig land, laat staan unie van landen, zodat deze niet worden meesleurd in hun afgrond.
ff tegengas geven hoor

Nee het westerse kapitalistische imperialisme gaat goed om met landen waar we wat van moeten hebben c.q. afhankelijk van zijn.

Zorg gewoon dat we de landen economisch en intern verwoesten en daarna d.m.v. beleidsplannen, geinstalleerde corrupte regimes/democratieen torenhoge schulden bezorgen, zodat we ze verplichten hun natuurlijke grondstoffen af te moeten staan voor een scheintje en tegelijkertijd de grote kapitalisten toe moeten staan zich in het land te vestigen en elke vorm van selfsufficiency en cultuur onmogelijk maken door de markt te overspoelen met goedkope producten inclusief voedsel zodat een zelfstandige agrarische levensstijl niet meer mogelijk is.

De rijken worden rijker, de armen worden armer en verliezen zelfs hun land, maar het bnp gaat omhoog dus kapitalisme werkt...

Wie de macht heeft misbruikt die, of dit nu Rusland, China, Spanje of Amerika is, power corrupts

[ Bericht 1% gewijzigd door OpenYourMind op 02-01-2006 21:58:34 ]
"And if all others accepted the lie which the Party imposed - if all records told the same tale - then the lie passed into history and became truth. Who controls the past controls the future, who controls the present controls the past."
  maandag 2 januari 2006 @ 22:08:49 #51
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33640315
Oekraine had een contract tot 2009, en Gazprom dan wel Rusland komt gewoon de afspraak niet na, klaar uit.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 00:09:27 #52
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33645014
Nederland gaat meer gas verkopen evt ten koste van de binnenlandse markt (NL huishoudens en bedrijven zullen worden afgesloten als andere landen meer gas willen en krijgen prioriteit!)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 3 januari 2006 @ 00:10:01 #53
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33645036
Ik zou zeggen , zorg ervoor dat in Nederland genoeg gas is en verkoop alleen wat over is!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_33647277
snappen jullie nou niet waar rusland mee bezig is??

Oekraine en Rusland hebben al lang ruzie over gas en gasleidingen. Maar nu loopt het uit de hand en op een lullige manier:
1. Ze hebben cotract tot eind 2009
2. Rusland zegt : contract my ass, we willen 230 dollar ipv 50 dollar
3. Daar is Oekraine niet mee eens, hebben ze geen geld voor
Oftewel : Rusland geeft goedkoop gas aan iedereen met wie ze vriendchap hebben gesloten. Juschenko met zn regering zijn zeker geen dikke vriendjes, dus moeten ze maar de 'marktprijs' betalen. Oekaine kan geen kant op, want pijpleidingen uit Turkmenistan komen ook via Rusland en als de Russen die platleggen vriest iedereen zich helemaal kapot in Kiev. Op dit moment bevindt Oekraine zich in een bijna wanhopige sithuatie en veel Oekainers zien dat ook in.

Ik zie het nu al gebeuren : over een jaar of 5 gaan de Russen Europese Unie op hetzelfde manier feuten. Gewoon meer betalen, omdat Poetin niet blij is met de politiek die de EU voert. En dan zit Nederland nog min of meer veilig met onze reserves, maar de andere EU landen gaan het heel zwaar krijgen.
dikke nerd
  † In Memoriam † dinsdag 3 januari 2006 @ 01:52:06 #55
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33648250
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 01:18 schreef telamomtepoepn het volgende:
Ja Putin beschermt het belang van Rusland (zou die neoconkliek aan de andere kant nog iets van kunnen leren).

Waarom zou een Russisch leider een door de CIA geinstalleerd bewind steunen? Laat Bush zijn belofte dat hij de "nieuwe democratiën" (hurl) zou steunen maar nakomen.
  † In Memoriam † dinsdag 3 januari 2006 @ 02:02:16 #56
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33648450
quote:
Op dit moment bevindt Oekraine zich in een bijna wanhopige sithuatie en veel Oekainers zien dat ook in.
Moet je je land ook maar niet uitleveren aan CIA-puppets en oligarchen.

Ukraine torn by broken promises
pi_33649068
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 01:52 schreef NorthernStar het volgende:
Ja Putin beschermt het belang van Rusland (zou die neoconkliek aan de andere kant nog iets van kunnen leren).
Waarom zou een Russisch leider een door de CIA geinstalleerd bewind steunen? Laat Bush zijn belofte dat hij de "nieuwe democratiën" (hurl) zou steunen maar nakomen.
heeft niks te maken met 'belangen van rusland beschermen'. Rusland is niet blij met Juschenko en dat laten ze nu op een ludieke manier zien. Over 5 jaar is Rusland niet tevreden met Europese Unie, wat gaan we dan doen??

Russisch leger?? CIA-geinstaleerd bewind?? waar heb je hier in godsnaam over?? heeft niks met de hele sithuatie te maken
dikke nerd
  dinsdag 3 januari 2006 @ 07:36:52 #58
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33650354
quote:

Oekraine en Rusland hebben al lang ruzie over gas en gasleidingen. Maar nu loopt het uit de hand en op een lullige manier:
1. Ze hebben cotract tot eind 2009
2. Rusland zegt : contract my ass, we willen 230 dollar ipv 50 dollar
3. Daar is Oekraine niet mee eens, hebben ze geen geld voor
Oftewel : Rusland geeft goedkoop gas aan iedereen met wie ze vriendchap hebben gesloten. Juschenko met zn regering zijn zeker geen dikke vriendjes, dus moeten ze maar de 'marktprijs' betalen. Oekaine kan geen kant op, want pijpleidingen uit Turkmenistan komen ook via Rusland en als de Russen die platleggen vriest iedereen zich helemaal kapot in Kiev. Op dit moment bevindt Oekraine zich in een bijna wanhopige sithuatie en veel Oekainers zien dat ook in.

Ik zie het nu al gebeuren : over een jaar of 5 gaan de Russen Europese Unie op hetzelfde manier feuten. Gewoon meer betalen, omdat Poetin niet blij is met de politiek die de EU voert. En dan zit Nederland nog min of meer veilig met onze reserves, maar de andere EU landen gaan het heel zwaar krijgen.
Wij moeten ons gas voor onszelf houden en helemaal niks meer exporteren. Belachelijk dat we ons gas weggeven voor weinig terwijl zelf straks zonder zitten! Ik wil dat de gasunie onmiddelijk stopt met leveringen aan andere landen!!!!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 3 januari 2006 @ 07:51:56 #59
62291 TiepJoop
en blijf van mijn avatar af ja
pi_33650395
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 07:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

Wij moeten ons gas voor onszelf houden en helemaal niks meer exporteren. Belachelijk dat we ons gas weggeven voor weinig terwijl zelf straks zonder zitten! Ik wil dat de gasunie onmiddelijk stopt met leveringen aan andere landen!!!!!
Ik kan me haast niet anders voorstellen dan dat het op Europees niveau of zo is besloten.

Kut Europa
>>Nee dat doe ik niet. Je bent niet blind toch?<<
pi_33656063
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 07:51 schreef TiepJoop het volgende:

[..]

Ik kan me haast niet anders voorstellen dan dat het op Europees niveau of zo is besloten.

Kut Europa
Na, in de EU-relatie is het natuurlijk ook geven en nemen.

Het probleem is hier weer, dat men pas de put gaat dempen als het kalf verdronken is.
Nu zie je pas discussies in de trant van: "we moeten eens na gaan denken over onze energieafhankelijkeheid"
95 % van de Nederlanders denkt verbaast: "huh zijn we zo afhankelijk dan".
Tja dat krijg je met MEDIA die het liefst alleen over hypes schrijven.
Zelfde achterlijke niveau kom je tegen als men schrijft of discussieert over duurzame energie.

Kortom, Dream on.....
  dinsdag 3 januari 2006 @ 18:28:31 #61
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33667326
Wij moeten nu direct het gas afsluiten voor andere landen, laat hun maar lekker zichzelf bedruipen!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 3 januari 2006 @ 18:45:08 #62
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33667810
Ik heb net het nieuws hiervan van de voorpagina van het NRC gelezen, iemand anders ook?
Het kwam erop neer, dat Rusland gewoon heel veel macht heeft, als het neerkomt op energie.
En dat wij als Europa daar behoorlijk afhankelijk van zijn.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 18:49:53 #63
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33667961
Wij als Nederland zijn helemaal niet afhankelijk van Russisch gas, wij hebben zat gas voor onszelf. Wij moeten gewoon ons eigen gas voor onszelf gebruiken, laat die andere landen maar lekker in hun eigen sop gaar koken. Slochteren gas hoort in Nederland te blijven en nergens anders heen te gaan. Als ik het voor hetzeggen had zou de gaskraan naar het buitenland direct dichtgedraaid worden. Europa steelt ons gas!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 3 januari 2006 @ 18:52:47 #64
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33668050
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 18:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wij als Nederland zijn helemaal niet afhankelijk van Russisch gas, wij hebben zat gas voor onszelf. Wij moeten gewoon ons eigen gas voor onszelf gebruiken, laat die andere landen maar lekker in hun eigen sop gaar koken. Slochteren gas hoort in Nederland te blijven en nergens anders heen te gaan. Als ik het voor hetzeggen had zou de gaskraan naar het buitenland direct dichtgedraaid worden.
Ja, wíj. Maar wij zijn niet meer wij Nederland. Wij zijn wij Europa. Alles zit tegenwoordig goed gekoppeld aan allerlei andere prijzen, wat tot nadeel heeft dat als Europa te kort komt, dat Nederland ook meebetaald. Dit ter verbetering van de stabiliteit.
Zo is het tegenwoordig dat een aluminiumgieterij in Groningen, die aardgas nodig heeft, waar de fabriek nota bene midden op staat, failliet dreigt te gaan omdat de prijzen gekoppeld zitten aan olie, en deze prijs de laatste tijd goed aan het stijgen is.

Wat een ironie.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 3 januari 2006 @ 18:55:28 #65
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33668133
We moeten het gas voor de Nederlanders goedkoop maken en voor de buitenlanders 10x zo duur, het is immers ons gas, dus als ze dan perse daarvan gebruik moeten maken laten ze er maar veel meer voor dokken, dan kan het voor Nederlanders goedkoper.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 3 januari 2006 @ 18:56:34 #66
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_33668171
Als Nederland dan slim is, dan zorgen we samen voor Rusland kunstmatig voor schaarste, dan gaan ze het nog betalen ooK! DAT zou pas slim zijn
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 3 januari 2006 @ 18:57:53 #67
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_33668206
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 18:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wij als Nederland zijn helemaal niet afhankelijk van Russisch gas, wij hebben zat gas voor onszelf. Wij moeten gewoon ons eigen gas voor onszelf gebruiken, laat die andere landen maar lekker in hun eigen sop gaar koken. Slochteren gas hoort in Nederland te blijven en nergens anders heen te gaan. Als ik het voor hetzeggen had zou de gaskraan naar het buitenland direct dichtgedraaid worden. Europa steelt ons gas!!
Zo werkt de globalisatie en kapitalisme nou eenmaal niet. En wat als we dat zouden doen... zal dan niet de EU ons vriendelijk doch dringend verzoeken de kraan eens rap weer open te zetten?

Wat voor sancties zal de EU of individuele landen bedenken om ons te raken met betrekking tot bijv. producten waar wij afhankelijk zijn van het buitenland?

Again, dit gaat verder dan gewone binnenlandse politiek en het een heeft gevolgen voor het andere, waarvan vele niet te overzien zijn voor de normale onwetende burger.
pi_33683596
quote:
Op dinsdag 3 januari 2006 18:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
We moeten het gas voor de Nederlanders goedkoop maken en voor de buitenlanders 10x zo duur, het is immers ons gas, dus als ze dan perse daarvan gebruik moeten maken laten ze er maar veel meer voor dokken, dan kan het voor Nederlanders goedkoper.
zo voer je dus geen diplomatieke overleg op hoog niveau. Als we iets 10x zo duur maken voor het buitenland maakt het buitenland andere producten ook 10x zo duur voor ons. Daar schiet je niks mee op. En we moeten denken in de grenzen van 'Europa', niet in de grenzen van Nederland. Het feit is, zoals boven al gezegd, dat Rusland heel veel macht heeft met hun olie en Oekraine is daar als eerste onder gaan lijden. VS kant het niet boeien, ze hebben andere oliebronnen, maar de EU moet eens goed gaan nadenken over hoe het over 5 jaar zal gaan, lijkt me.
dikke nerd
  woensdag 4 januari 2006 @ 10:05:52 #69
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33686101
Oekraine en Rusland eens over gas

MOSKOU Rusland en Oekraine hebben een
akkoord bereikt over de levering van
Russisch gas aan Oekraine.Het akkoord
is in Moskou gesloten na spoedberaad
tussen de directies van de gasbedrijven
van de twee landen.

Oekraine moet wel een hogere prijs gaan
betalen voor het gas uit Rusland.Maar
door aan het gas uit Russische bodem
goedkoper gas uit Turkmenistan toe te
voegen valt de prijsstijging veel lager
uit dan eerst de bedoeling was.

Het geschil over de gasprijs leidde er
maandag toe dat Rusland de toevoer naar
Oekraine afsloot.Ook andere Europese
landen hadden daar last van.

---

Problem solved !
pi_33709978
hoe kan het dat gas uit turkmenistan ZOveel goedkoper is? dacht dat we nou net gehoord hadden dat de marktprijs op 213 dollar lag...?
pi_33739952
quote:
Gasakkoord pakt Oekraïne dubbel

door onze redacteur Jan van Benthem
BARNEVELD - Grote opluchting gisteren in Oekraïne en veel Europese hoofdsteden. De gasruzie tussen Moskou en Kiev is voorbij. Het gas stroomt weer volop. Maar Oekraïne is keihard op de knieën gedwongen.

Oekraïne gebruikt extreem veel gas, het heeft waarschijnlijk de meest brandstofverslindende economie van Europa. Zonder gas is het land dus zwaar gehandicapt. Dertig procent daarvan komt uit Rusland. Daarnaast haalde Oekraïne al sinds jaar en dag het grootste deel van z'n gas uit Turkmenistan. Haalde, want Rusland heeft daar een stokje voor gestoken. Ook het gas uit Turkmenistan komt nu via het Russische Gazprom.

Nog op 30 december maakte een opgeluchte president Joesjtsjenko op drie Oekraïnse televisiezenders tegelijk bekend, dat met Turkmenistan een akkoord was bereikt over de levering van veertig miljard kubieke meter gas, voor zestig dollar per duizend kubieke meter. Heel wat minder dan de 230 dollar die Rusland wilde. Turkmenistan zou in de helft van de Oekraïense behoefte aan gas voorzien.

En dan is er ineens een heel andere deal: Oekraïne betrekt nu al z'n gas via Rusland en betaalt wel meer, maar niet de volle mep. Dit jaar draagt het 95 dollar per duizend kubieke meter gas af aan Moskou, via een tussenbedrijf in Zwitserland.

En daar zit de angel. Want dat gas is het Russische én het Turkmeense gas samen. De Russen hebben het Turkmeense gas voor de neus van Oekraïne weggeroofd en leveren dit nu via Gazprom aan Oekraïne. Voor het Russische gas betaalt Oekraïne in één keer 230 dollar en de controle over het Turkmeense gas, verkocht via Gazprom, ligt ook in handen van de Russen. Dubbele winst dus voor Moskou en een enorme klap voor Oekraïne.

Het wordt nog even verdoezeld door het feit dat er nog meer gas uit Turkmenistan komt dan voorheen, zodat de prijs tenminste onder de honderd dollar kon blijven. Maar de gasrekening voor Oekraïne stijgt dit jaar wel van 2,8 miljard dollar naar 5,7 miljard. Bovendien mag Gazprom de prijs voor het gas diverse keren per jaar wijzigen, zo is de afspraak - en dat gebeurt vast niet in neerwaartse richting.

Het is al de tweede keer in een jaar tijd dat de Russen hun powerplay met Oekraïne spelen. In mei werd de olietoevoer teruggeschroefd om hogere prijzen af te dwingen. In dat conflict wist de Duitse bondskanselier Schröder te bemiddelen. Inderdaad, de huidige topman van het bedrijf dat een gasleiding aanlegt tussen Rusland en Duitsland.

Gazprom is een belangrijke partner in dit project. Als deze pijpleiding er over vier jaar ligt, kan Gazprom de kraan naar landen als Oekraïne langdurig dichtdraaien zonder dat er rumoer in Europese hoofdsteden ontstaat - de heren Schröder en Putin garanderen immers onze toevoer. Wel even netjes knikken en vooral vriendelijk glimlachen.
http://www.nd.nl/newsite/artikel.asp?id=75458
pi_33740398
quote:
Tuurlijk, Rusland is gewoon één groot imperialistisch land, bijeen verkregen door flinke expansiedrift, landen te veroveren, en eeuwenlang kolonialisme. Daarnaast is het een schijndemocratie en een autocratie. Zulk soort landen kunnen dus niet anders denken
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  † In Memoriam † donderdag 5 januari 2006 @ 19:54:47 #73
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33740486
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 19:52 schreef Demophon het volgende:

[..]

Tuurlijk, Rusland is gewoon één groot imperialistisch land, bijeen verkregen door flinke expansiedrift, landen te veroveren, en eeuwenlang kolonialisme. Daarnaast is het een schijndemocratie en een autocratie. Zulk soort landen kunnen dus niet anders denken
Voor je het weet roepen ze dat Oekraine WMD's heeft en rollen de tanks de grens over.
pi_33747666
niet alles is in kannen en kruiken trouwens:
quote:
Timosjenko wil gasakkoord laten toetsen

De vroegere premier van Oekraïne Julia Timosjenko dient een aanklacht in tegen het gasakkoord dat Oekraïne en Rusland eerder deze week sloten. De oud-premier betwijfelt of het akkoord rechtsgeldig is, omdat er nog een contract liep voor de gaslevering door Rusland. Bovendien is ze tegen de betalingsconstructie die is afgesproken; volgens haar is er een overeenkomst gesloten met een corrupt bedrijf.
Het gasakkoord tussen de twee landen voorziet in een prijs van 95 dollar voor duizend kuub aardgas. Dat is meer dan de 50 dollar die Oekraïne tot nog toe betaalde, maar veel minder dan de 230 dollar die Rusland vroeg. Om Oekraïne te dwingen om meer geld te betalen, verminderde Moskou de gasleveranties aan het buurland. Hierdoor werden ook tal van Midden- en West-Europese landen getroffen.
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/news/international/#4708256
  donderdag 5 januari 2006 @ 23:30:41 #75
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_33749500
Wanneer was het voormalige contract eigenlijk afgesloten en onder welke voorwaarden, misschien niet onbelangrijk...

Het is natuurlijk logisch dat als over een paar jaar de "echte" gasprijs verdrievoudigd is het natuurlijk een strop zou zijn voor Rusland om vast te zitten aan die oude contracten...
pi_33773464
en nu proberen ze het bij een toekomstig EU-lid
quote:
Nu dreigende Russische gasruzie met Bulgarije

Er dreigt een nieuwe Russische gasruzie, ditmaal met Bulgarije. De Russische staatsonderneming Gazprom wil de tarieven voor Bulgarije fors verhogen, maar Sofia wijst dat van de hand.
Bulgarije is een belangrijk doorvoerland voor Russisch gas naar Turkije, Griekenland en Macedonië. Net als Oekraïne krijgt Bulgarije voor de doorvoer een aanmerkelijke korting voor eigen gebruik.
Moskou wil nu dat Bulgarije hetzelfde tarief gaat betalen dat Moskou bij andere landen in rekening brengt. Voor de doorvoer wil Rusland dan een aparte financiële vergoeding geven. Bulgarije zegt dat het huidige contract tot 2010 loopt, en geen bepaling bevat over tussentijdse aanpassingen.
Deze week stemde Oekraïne in met een beperkte prijsverhoging nadat Rusland had gedreigd desnoods de toevoer af te sluiten.
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/news/international/#4708877
pi_33789883
Die Bulgaren zijn ware helden, ik wacht met veel spanning af hoe het afloopt
en Oekraine lijdt een verlies van 4.5 miljard dollar door het feit dat het gas vanuit rusland nu 95 dollar gaat kosten. Helemaal geen goeie deal voor de Oekrainers dus, maar ze kunnen geen andere kant op.
dikke nerd
  zondag 8 januari 2006 @ 15:34:19 #78
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_33833269
quote:
Op donderdag 5 januari 2006 19:54 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Voor je het weet roepen ze dat Oekraine WMD's heeft en rollen de tanks de grens over.
Mjah, de Russen hoeften daarvoor niet eens een excuus te gebruiken, en inderdaad, ze hebben veel praktijkervaring met het rollen van tanks de grens over
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_33833308
je zou zeggen dat ze het het met de Kaukasus al druk genoeg hebben,
pi_33861068
quote:
Noord-Afrika is betere energieleverancier
CYRIL WIDDERSHOVEN

Europa is voor zijn gas en olie te afhankelijk Rusland en het Midden-Oosten. Waarom niet de blik opnieuw gericht op Noord-Afrika?
De Europese expansie van de laatste jaren heeft geresulteerd in een vergrote afhankelijkheid van energie-import. De voor velen onverwachte crisis tussen Rusland en Oekraïne heeft weer eens bewezen dat grotere diversificatie noodzakelijk is. Op dit moment komt het merendeel van de energie importen uit het Midden-Oosten en Rusland. De 25 lidstaten van de EU doen er echter goed om zich te heroriënteren op de rol van Noord-Afrika.

Op het moment zien de meeste EU- landen hun olie en gas productie verminderen, waarbij vooral de achteruitgang van de Noordzee-productie zorgwekkend is. De incorporatie van diverse Oost-Europese landen in de EU heeft de totale energie-importafhankelijkheid van de EU van Rusland en de Kaspische regio schrikbarend verhoogd. Grote delen van de energie verbruikt door de totale ontredderde en verouderde industrieën in Oost-Europa worden aangeleverd door de VSU (Rusland, Kaspische regio). De macht van Rusland, eigenaar van bijna het totale Oost-Europese pijpleiding netwerk, is duidelijk geworden de laatste dagen.

De Europese politici zijn zich weer eens lam geschrokken toen Rusland de kraan dicht draaide. Diverse analisten hebben hier echter al jaren voor gewaarschuwd. De huidige positie van Rusland heeft de vorm aangenomen van een tweede Opec, maar deze keer echter in de gassector. Het feit dat grote delen van het gasverbruik in West-Europa is gebaseerd op Russisch gas - Duitsland, Polen, Italië, Frankrijk - heeft de afhankelijkheid tot Rusland negatief beïnvloed. Internationale politiek en energieafhankelijkheid zijn onherroepelijk met elkaar verbonden. Het lijkt wel alsof de Europese leiders, inclusief minister-president Balkenende, de voeten van de Russische beer kussen.

De laatste dagen is dit tevens duidelijk geworden toen in de media vertegenwoordigers van de Gasunie, ministerie van Economische Zaken en andere organen over elkaar heen buitelden om maar een wit voetje bij Poetin te halen. Economisch gewin gaat weer voor potentiële veiligheidsrisico's en het daadwerkelijk inleveren van je economische onafhankelijkheid.

Analisten geven aan dat voor 2020 Rusland en de Kaspische regio meer dan 60 procent van alle energie import door de EU zullen leveren. Het laatste vloeit voort uit het blinde vertrouwen van politici in de betrouwbaarheid van Rusland als leverancier. In een tijd dat Opec en het Midden-Oosten onder druk staan, wordt de Russische beer gezien als een aardig beestje. De vervanging van Opec leveranties door leveranties van de VSU heeft ons echter totaal overgeleverd aan de nukken van het Kremlin, zie de crisis met Oekraïne.

De meeste politici hebben nog nooit aandacht geschonken aan de Noord-Afrikaanse producenten, zoals Algerije, Libië, Egypte en in de toekomst Mauritanië. Deze landen hebben nog nooit hun gasleveranties op het spel gezet. De geostrategische rol van Noord-Afrika is veel belangrijker dan een totaal pro-Russisch beleid. Met minder dan 50 procent van het totale areaal van Noord-Afrika onderzocht, kan de regio al een substantieel deel van de Europese behoeften bevredigen. Het valt ook geheel binnen de Europese mediterrane politiek economische ontwikkelingen de komende jaren.

Algerije, Libië en Egypte kunnen hierbij een cruciale rol vervullen. Niet alleen zijn er diverse grootschalige pijpleiding projecten geïmplementeerd, nieuwe toevoerroutes staan al op het punt te worden geïnitialiseerd. LNG (liquified natural gas) - door velen gezien als het wondermiddel - is grootschalig aanwezig in Algerije en Egypte. Libië (Shell) zal mogelijkerwijs snel in de markt komen.

De huidige crisis in het Oosten moet worden aangegrepen om tot een effectieve en substantiële heroriëntatie van het Europese energiebeleid te komen. Het valt bijna niet uit te leggen waarom onze regeringsleiders de hand van de nieuwe Russische tsaar kussen, die daarna met de andere hand de gaskraan dicht draait.

De EU heeft in 2000 al het rapport 'Security of Energy Supply' gepubliceerd, waarin stond aangegeven dat de afhankelijkheid van energie-import zal toenemen van 50 procent tot 70 procent in 2030. Als gekeken naar de Europese gasimport dan levert Rusland nu 40 procent, Algerije 30 procent en Noorwegen 25 procent. In 2030, zal Rusland 60 procent leveren.

In een speech gegeven door voormalig EU-commissaris voor energie Loyola de Palacio op het European Policy Centre (EPC) in Brussel, waarschuwde zij al voor een te grote afhankelijk van Rusland. Dit is echter nooit tot de Europese leiders doorgedrongen. De toekomst zal aantonen dat de klauwen van een beer meer pijn kunnen doen dan is voorspeld.

Het lijkt wel of dat Europese leiders nog steeds een verwarmd ivoren torentje leven, zonder inzicht in geostrategische veranderingen. Russisch gas brandt hetzelfde als Noord-Afrikaans gas, de kostprijs van beide verschilt echter substantieel.

Drs Cyril Widdershoven is olieconsultant MEPRC, hoofdredacteur Afroil en tevens Associate Fellow IAGS Washington (www.iags.org).

Europese gasimport
Rusland levert nu 40 procent

Algerije is goed voor 30 procent

Noorwegen zorgt voor 25 procent

Rusland zal, zo is de verwachting binnen 15 jaar 60 procent leveren

Copyright (c) 2006 Het Financieele Dagblad
http://www.fd.nl/ShowKrantArtikel.asp?Context=K%7C2006%2D1%2D9&KrantArtikelId=529790
  maandag 9 januari 2006 @ 12:02:16 #81
93744 Finder_elf_towns
pi_33861169
quote:
De argumenten voor de wereldvreemdheid vd EU-top stapelen zich op, net zoals de argumenten om een lossere band met de EU voor te staan.
pi_33908241
en zie daar:
quote:
Gasoorlog doet Oekraiense regering vallen

De Rada, het Oekraiense parlement, heeft vanmiddag een resolutie goedgekeurd die de regering ontslaat. Het merendeel van de volksafgevaardigden was gekant tegen het gasakkoord dat de Oekraiense regering vorige week met Rusland sloot na de "gasoorlog" met het bedrijf Gazprom.

Oekraïne weigerde aanvankelijk de veel hogere facturen van Gazprom te betalen. De Russische leverancier had zijn prijs naar eigen zeggen aangepast aan de markt, wat voor Oekraïne een vervijfvoudiging betekende. Ondanks wederzijdse dreigementen moest Oekraïne uiteindelijk instemmen met de hogere prijs.

Door de vermenging van het Russisch gas met leveringen uit Turkmenistan blijft de prijsstijging beperkt, al gaat het nog steeds om een verdubbeling. De Rada maakte de regering vandaag duidelijk dat ze de deal bijzonder nadelig vindt voor het land.

In het parlement stemden daarom 250 van de 450 afgevaardigden voor een resolutie die premier Joeri Jechanoerov en zijn regering de laan uitstuurt. Bij de stemming hebben de regeringspartijen zich onthouden. De resolutie heeft onmiddellijk effect. Sinds begin dit jaar heeft het parlement de bevoegdheid de regering naar huis te sturen. De regering van Jechanoerov verving in september die van de populistische Joelia Timosjenko, een uithangbord van de Oranje Revolutie. Zij was uit haar functie ontheven door president Viktor Joesjtsjenko. (Belga / Eigen berichtgeving 14:56)
http://www.demorgen.be/telex/?news=own1136901454

dit is niet goed voor Oekraine, deze onzekerheid nu
  † In Memoriam † woensdag 11 januari 2006 @ 06:53:17 #83
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33929546
quote:
Op dinsdag 10 januari 2006 17:01 schreef zakjapannertje het volgende:
en zie daar:
[..]

http://www.demorgen.be/telex/?news=own1136901454

dit is niet goed voor Oekraine, deze onzekerheid nu
Het land is verdeeld tussen een westers georienteerde elite en een 'oosters' (op Rusland gericht) deel. Die strijd is niet beslist met de door de CIA gesponsorde oranjerevolutie, dat was hooguit een slag, de "oorlog" gaat gewoon door.

Elders las ik dat de Oekraine niet alleen de gewoonte had om clandestien gas af te tappen, maar ook om een soort heffing op het gas dat naar Europa ging te voeren. Niet alleen betalen ze nu twee keer zoveel voor hun gas, ook die 'kadootjes' zijn ze nu kwijt.

Dus ja, er zijn een paar pissed off op de regering voor hoe ze deze zaak aangepakt hebben.

Viktor Joesjtsjenko's vriendinnetje Yulia Tymoshenko a.k.a. "Jeanne d'Arc van de Oranje Revolutie" a.k.a. "de Gasprinses" bijvoorbeeld.
pi_33962631
quote:
Politiek conflict in Oekraïne
Door correspondent Peter d'Hamecourt, 11 januari 2006

Het gasconflict tussen Rusland en Oekraïne heeft geleid tot een politiek conflict in Oekraïne. Het parlement heeft de regering van premier Jechanoerov naar huis gestuurd. Het land beleefde ruim een jaar geleden een politieke aardverschuiving tijdens de vreedzame Oranjerevolutie.

President Joesjtsjenko heeft de stap van het parlement direct beantwoord en gedreigd het parlement te ontbinden. Dat zou vervroegde verkiezingen betekenen voor het parlement. De stembusgang stond oorspronkelijk voor eind maart op de agenda.

Kritiek
Als een spin in het web van de Oekraïense crisis zit Julia Timosjenko, de koningin van de Oranjerevolutie. Zij staat vooraan in de kritiek op de overeenkomst tussen Oekraïne en Rusland over de gasleveranties. Een compromis dat heel Europa met een zucht van verlichting begroette, nadat ook in de pijpleidingen van vele Europese landen de gasdruk was gedaald.

Met Julia Timosjenko terug aan het roer kan ook de gascrisis terugkeren. Timosjenko was premier van februari 2005 tot afgelopen september, toen zij werd ontslagen door president Joesjtsjenko. Aanleiding voor het conflict was haar opdracht aan de veiligheidsdienst om uit te zoeken wie de duistere figuren zijn achter het bedrijf Rosukrenergo. Julia Timosjenko moest haar onderzoek staken, omdat het de ergernis van de Russische president Poetin opwekte.

Tussenhandelaar
Rosukrenergo fungeert al enige tijd als tussenhandelaar bij de gasleveranties aan Oekraïne. Het bedrijf vervult bovendien een sleutelrol in het nieuwe contract tussen het Russische staatsgasbedrijf Gazprom en de Oekraïense tegenspeler Neftegaz Oekraine.
Gazprom levert 5 jaar lang gas aan Rosukrenergo tegen de wereldmarktprijs van 230 dollar per 1000 kubieke meter. De tussenhandelaar mengt dit gas met goedkope leveranties uit Kazachstan en Turkmenistan, waardoor het bedrijf gas aan Oekraïne kan leveren voor 95 dollar per 1000 kubieke meter. Deze overeenkomst is voor slechts een half jaar gegarandeerd.

Merkwaardig is dat Gazprom op papier mede-eigenaar is van Rosukrenergo. De overige eigenaren worden vertegenwoordigd door de Oostenrijkse Raiffeisenbank. Die bank weigert hun namen bekend te maken. Waarom Gazprom een tussenhandelaar heeft ingezet in de handel met Oekraïne, is evenmin duidelijk.

Politieke strijd
De gasoorlog is een belangrijk middel geworden in de verbeten politieke strijd die is losgebarsten in de aanloop naar de parlementsverkiezingen. De valsspeler tijdens de presidentsverkiezingen van vorig jaar, die leidde tot de Oranjerevolutie, Viktor Janoekovitsj, is terug in de arena met zijn partij de 'Oekraïense regio'. De partij wordt voornamelijk gesteund door de Russische minderheid in het land die uit is op revanche voor de smadelijke afgang van vorig jaar. Volgens de peilingen krijgt Janoekovitsj de steun van 34 procent van de kiezers.

Ambitieus
De partij 'Ons Oekraine' van president Joesjsjenko en die van Timosjenko, 'Blok Julia Timosjenko', volgen met ieder ruim 17 procent. Samen zouden ze in het nieuwe parlement nog net een meerderheid kunnen vormen. Timosjenko is ambitieus en probeert met politiek spektakel de slag met Janoekovitsj te winnen. Want de nieuwe grondwet schrijft voor dat de grootste coalitiepartij de premier levert. Op basis van de parlementaire meerderheid vormt de premier de nieuwe regering. Als hetTimosjenko lukt om terug te keren als premier, dan kan zij haar kruistocht tegen de ondoorzichtige energiehandel in Oekraïne voortetten. Voor een confrontatie met Moskou is zij in ieder geval niet bang, heeft zij in het verleden al bewezen.
http://www2.rnw.nl/rnw/nl/achtergronden/europa/oosteuropa/oekraine060111?view=Standard&version=1
pi_33970978
Putin laat Europa even weten dat hij veel vingers in de pap heeft en daarvoor gebruikt hij de Oekraine.

Dat trukje heeft hij ook uitgehaald toen een 'olie magnaat' teveel kritiek op het beleid had. Opgepakt voor fraude zorgde ervoor dat de aandelen van het bedrijf halveerden. Toen er niks van waar bleek te zijn lieten ze hem gaan en de 'point' was gemaakt.

Putin doet niks zomaar
Rudeonline logic: "1km +1sec=1km/s"
"I don't know what your problem is, but I bet it's hard to pronounce.''
  donderdag 12 januari 2006 @ 21:15:23 #86
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_33989773
Nog wat meer nieuws over Gazprom.

Check ook die bronnen voor meer info

http://www.fromthewildern(...)orld_stories.shtml#0
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')