abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 januari 2006 @ 10:47:49 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33597856
Russia cuts gas to Ukraine

Sunday, January 1, 2006 Posted: 0727 GMT (1527 HKT)

MOSCOW, Russia (CNN) -- Russia's state-owned natural gas monopoly Gazprom has begun shutting down supplies of natural gas to Ukraine, according to the Russian news agency Interfax.

Gazprom said it would begin shutting off Ukraine after Ukrainian officials said they would not sign a new gas price agreement proposed by Russian President Vladimir Putin.

Viktor Yushchenko, left, and the head of
Ukraine's gas provider discuss supplies at a
meeting Saturday.

Gazprom, which supplies around one third of Ukraine's natural gas, has increased the price of gas from around $50 per 1000 cubic meters of natural gas to $230 per 1000 cubic meters of gas -- a four-fold increase.

Ukrainian officials balked at the price increase, and see the increase as Russia's attempt to penalize the former Soviet republic for its western-leaning foreign policy.

Putin offered a last minute compromise, offering to freeze gas prices at the old level for the first quarter of 2006 if Ukraine agreed to price increases after that.

President Putin meets with the head of
Ukraine's state gas company and Ukraine's
energy minister.

Gazprom officials said they were told by Ukraine that they would not sign the compromise agreement. That offer expired with the coming of the new year.

Ukraine Gas officials have said that they have enough gas for the immediate future. Ukraine announced last week it had signed an extension of its agreement with Turkmenistan, which supplies about half of Ukraine's natural gas supply.

While a gas supply crisis isn't expected immediately, experts project that Ukraine will run out of natural gas sometime around the summer.

Western Europe is watching the Ukraine-Russia battle anxiously because the same pipelines that take Russia's gas to Ukraine go on to Western Europe, supplying it with more than a quarter of its natural gas needs.

The fear is that there could be a disruption in European gas supplies because of the dispute.

The European Commission will meet this week to discuss contingency plans. The Russians -- and the Ukrainians -- both promise their dispute won't disrupt western Europe's supply.

CNN's Ryan Chilcote contributed to this report

Bron: CNN.com

---

Leuk he, hoe alles aan elkaar hangt?

Bestaat er nou de kans dat wij meer moeten gaan betalen voor gas omdat een paar mannetjes ergens in het oosten het niet eens kunnen worden?

O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zondag 1 januari 2006 @ 12:01:45 #2
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33598459
Mij staat bij dat Nederland gas aan Rusland verkoopt maar in dat bericht staat dat een kwart van het gas voor west Europa uit die hoek komt.

Weet iemand hoe dit precies zit?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_33598670
quote:
Ukraine Gas officials have said that they have enough gas for the immediate future. Ukraine announced last week it had signed an extension of its agreement with Turkmenistan, which supplies about half of Ukraine's natural gas supply.

While a gas supply crisis isn't expected immediately, experts project that Ukraine will run out of natural gas sometime around the summer.

Western Europe is watching the Ukraine-Russia battle anxiously because the same pipelines that take Russia's gas to Ukraine go on to Western Europe, supplying it with more than a quarter of its natural gas needs.
Als Oekraïne gaat kloten aan die pipeline, dan komt die hoeveelheid gas die is genoemd in elk geval niet deze kant op. Oekraïne heeft al een contract getekend met Turkmenistan, dus zelf zitten ze goed op dit moment.

Beiden hebben ook toegezegd dat Europa niet de dupe zal worden van deze twist. Ik zou me er niet druk over maken. Dit is een storm in een glas water.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_33598714
Voor een vriendenprijsje moet je vrienden zijn.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  zondag 1 januari 2006 @ 12:25:03 #5
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33598735
tuurlijk wordt west-europa niet de dupe. Die russen halen 75% van hun inkomsten uit gasverkoop uit europa.

In het NRC heeft over dit onderwerp de afgelopen dagen veel gestaan.

Die oekraniers mogen legaal 15% aftappen maar stiekem doen ze meer. Dan krijg je problemen ja. Eigen schuld dikke bult. Oekraine moet niet zeiken, ze zoudne eens een keer de marktprijs gaan betalen zeg.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
pi_33598750
Ze hebben nu in elk geval een contract gesloten met Turkmenistan, wellicht dat ze dan die pipeline naar West Europa verder gewoon met rust kunnen laten.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_33598930
Rusland 'straft' Oekraïne gewoon.

Gazprom vraagt aan Wit Rusland iets van 37 dollar terwijl ze van Oekraïne ineens de marktprijs vragen.

In de Oekraïne zijn ze als reactie hierop onder meer van plan om de huur die de Russen betalen voor marinebases aan de Zwarte Zee flink omhoog te gooien. Iets waar de Russen al behoorlijk fel op gereageerd hebben.
pi_33598972
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:26 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Ze hebben nu in elk geval een contract gesloten met Turkmenistan,
Rusland heeft dat gas gekocht zodat Oekraïne het niet kan kopen, zo zetten ze dus nog verder onder druk. (Oekraïne importeerde 45 procent van z'n gas uit Turkmenistan)
pi_33598980
Het positieve is natuurlijk dat Oekraïne zo meer naar de Europese kant wordt gedrukt, in plaats van deel uitmaken van het Russische rijk.
pi_33599002
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:40 schreef Murray het volgende:

[..]

Rusland heeft dat gas gekocht zodat Oekraïne het niet kan kopen, zo zetten ze dus nog verder onder druk. (Oekraïne importeerde 45 procent van z'n gas uit Turkmenistan)
Sterk staaltje Koude Oorlog.
pi_33599046
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:23 schreef longinus het volgende:
Het ligt nog iets dieper. Doordat de prijzen niet marktconform waren, schoten de Russen zichzelf in de voet. De industrie in de Oekraine kon zo makkelijker concurreren met de industrie in Rusland die de gewone prijs moest betalen. Lijkt me logisch dat aan deze situatie een eind moet komen, heeft alles met marktwerking/kapitalisme te maken en weinig met politiek.

Er is al de nodige tijd onderhandeld en de voorstellen van Gazprom waren op zich reeel, marktconforme gasprijs en tevens marktconforme reguliere betaling voor het gebruik van de pijpleidingen in de Oekraine ipv betaling in natura.
pi_33599076
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:44 schreef Circuitbreaker het volgende:

[..]

Lijkt me logisch dat aan deze situatie een eind moet komen, heeft alles met marktwerking/kapitalisme te maken en weinig met politiek.
Natuurlijk heeft dit alles met politiek te maken: het is geen toeval dat dit komt nadat een sovjet verjaagd is uit Oekraïne.
  zondag 1 januari 2006 @ 12:46:28 #13
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33599079
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:37 schreef Murray het volgende:
Rusland 'straft' Oekraïne gewoon.

Gazprom vraagt aan Wit Rusland iets van 37 dollar terwijl ze van Oekraïne ineens de marktprijs vragen.
door geen cadeautjes meer te geven
praat geen onzin, oekraine moet eindelijk eens de marktprijs betalen net als wij hier in het westen.

Bovendien moet je niet meer aftappen dan afgesproken
quote:
In de Oekraïne zijn ze als reactie hierop onder meer van plan om de huur die de Russen betalen voor marinebases aan de Zwarte Zee flink omhoog te gooien. Iets waar de Russen al behoorlijk fel op gereageerd hebben.

nooit gesnapt dat ze niet naar een russische stad aan de oostkant van de zwarte zee verkassen.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 1 januari 2006 @ 12:52:42 #14
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33599185
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:41 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Sterk staaltje Koude Oorlog.
dit is geopolitiek pur sang. Altijd erg ondoorzichtig wat er dan precies gaande is.

Ik denk dat Poetin van Rusland een energie BV wilt maken die flink kan gaan cashen in de toekomst en ook nog eens flink de baas kan gaan spelen.

Het bulkt vd olie, deed dacht ik niet onder voor de saoedies (altijd onduidelijk of het nou over bewezen vooraden, productie of export of whatever gaat) en ze zijn de nummer 1 in gas.
pi_33599190
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:46 schreef Monidique het volgende:

[..]

Natuurlijk heeft dit alles met politiek te maken: het is geen toeval dat dit komt nadat een sovjet verjaagd is uit Oekraïne.
In het artikel in de openingspost wordt dat ook aangegeven dat het daar wellicht wat mee te maken heeft. Lijkt me ook heel erg voor de hand liggend.
  zondag 1 januari 2006 @ 12:54:03 #16
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33599205
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:46 schreef Monidique het volgende:

[..]

edit: dnek dat ik het snap, je bedoelt die vorige president van oekraine die pro rusland was
pi_33599302
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:46 schreef McCarthy het volgende:

[..]

door geen cadeautjes meer te geven
praat geen onzin, oekraine moet eindelijk eens de marktprijs betalen net als wij hier in het westen.
Wat nou onzin?
Kom op dit is zo duidelijk als wat, Rusland pakt ze gewoon terug voor hun pro-westerse houding.

Bondgenoten betalen nog gewoon bedragen als 37 dollar, alleen Oekraïne moet ineens (en ook per direct) de marktprijs betalen.
  zondag 1 januari 2006 @ 13:01:42 #18
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33599347
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:59 schreef Murray het volgende:

[..]

Wat nou onzin?
Kom op dit is zo duidelijk als wat, Rusland pakt ze gewoon terug voor hun pro-westerse houding.

Bondgenoten betalen nog gewoon bedragen als 37 dollar, alleen Oekraïne moet ineens (en ook per direct) de marktprijs betalen.
dat snap ik ook wel
het gaat er mij alleen om dat jij het een straf noemt als iemand geen cadeautjes meer krijgt. Dat vind ik onzin
pi_33599383
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:46 schreef McCarthy het volgende:

[..]

nooit gesnapt dat ze niet naar een russische stad aan de oostkant van de zwarte zee verkassen.
dat is toch wel weer een stuk verder van de Bosporus af, ik denk dat de Russen dan toch liever in Sebastopol blijven
pi_33599395
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:54 schreef McCarthy het volgende:

[..]

edit: dnek dat ik het snap, je bedoelt die vorige president van oekraine die pro rusland was
Ja, nu zijn ze wat meer met de neus naar het Westen gericht en daar is Poetin niet blij mee.
  zondag 1 januari 2006 @ 13:06:32 #21
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_33599433
quote:
Op zondag 1 januari 2006 13:01 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dat snap ik ook wel
het gaat er mij alleen om dat jij het een straf noemt als iemand geen cadeautjes meer krijgt. Dat vind ik onzin
Alle kleinkinderen krijgen iedere week een euro van Oma. Ik heb Oma een domme trut genoemd. Nu krijg ik geen euro meer van Oma, en de rest nog wel. Dan is dat toch een straf?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_33599857
quote:
Op zondag 1 januari 2006 13:01 schreef McCarthy het volgende:

[..]

dat snap ik ook wel
Dat Rusland de markprijs vraagt is natuurlijk hun goed recht.

Het is de reden waarom ze het doen, en de manier waarop dit spel nu spelen wat maakt dat je het gerust een straf mag noemen.

Rusland komt met de eis dat ze die prijs ineens en per direct gaan betalen. En dat mag je toch wel onredelijk vinden, niet echt verbazingwekkend dat Oekraine zich daar tegen verzet.

Het lijkt mij dat ze daar in Moskou eigenlijk gewoon op gehoopt hadden, ze zijn er heus niet rouwig om dat ze nu even de gaskraan kunnen dichtdraaien. Bovendien kopen ze nu *al* het Turkmeense gas op.

Dat zal ze leren.
  zondag 1 januari 2006 @ 13:40:15 #23
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_33600146
Een sterk staaltje imperialisme van Poetin, met uiteraard als gunstig bij-effect dat Oekraïne meer Europees wordt dan Russisch. De enige pro-Russische (vazal)staat in Europa is nu nog de Belarus (Wit-Rusland). Als je het een en ander leest weet je dat daar binnenkort ook wat "gaat gebeuren".
  zondag 1 januari 2006 @ 13:43:05 #24
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33600206
Oekraïne:gasruzie kan EU treffen

KIEV Het Oekraïense gasbedrijf Naftogaz
waarschuwt dat de gaslevering aan de EU
gevaar loopt,nu Rusland de gastoevoer
naar Oekraïne heeft verminderd.

Het Russische Gazprom heeft de toevoer
met een kwart verlaagd.Dat deel is voor
Oekraïne,de rest loopt via Oekraïne
naar de EU.Rusland probeert Oekraïne te
dwingen meer voor het gas te betalen.

Oekraïne betaalt een vriendenprijs,maar
Gazprom wil de marktprijs,die bijna
vijf keer zo hoog is.Rusland wil drie
maanden uitstel geven,maar dat is voor
Oekraïne niet genoeg.Als Europa toch
met tekorten komt te zitten,is dat de
schuld van Oekraïne,zegt Moskou.

Bron: NOS Teletekst

---

Het lijkt me dat beide partijen daar schuld aan hebben, ZIJ komen er immers SAMEN niet uit.

Jammer voor ons dat we afhankelijk zijn.
  † In Memoriam † zondag 1 januari 2006 @ 18:24:45 #25
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33606346
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:23 schreef longinus het volgende:
Bondiger kun je het niet formuleren.

Ik geef Putin groot gelijk trouwens. Waarom een bewind sponsoren wat vijandig tegenover je staat? Als de bevolking van Oekraine stom genoeg is om voor een strooman van Washington een "oranje revolutie" te houden en hun land te grabbel te gooien verdienen ze niet beter. Laat ze maar aan de VS vragen of die voortaan hun gas willen betalen.
  zondag 1 januari 2006 @ 18:58:52 #26
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33607019
Gasconflict treft Hongarije

BOEDAPEST Het gasconflict tussen Moskou
en Kiev heeft vandaag meteen ook al
gevolgen voor Hongarije en Polen.Het
Hongaarse staatsgasbedrijf meldt dat
de toevoer van gas met een kwart is
afgenomen.Hongarije wil dat de EU zich
snel met de kwestie gaat bemoeien.

Ook Polen bemerkt een verminderde
aanvoer van gas,maar de consumenten
zullen er voorlopig niet onder lijden.

Het Russische staatsgasbedrijf Gazprom
verlaagde vandaag de gasleverantie aan
Oekraine,omdat dat land niet bereid is
de marktprijs voor het gas te betalen.
Als andere landen daar last van hebben,
is dat de schuld van Kiev,zei Gazprom.

Bron: NOS Teletekst
pi_33613059
in de EU wordt men wakker:
quote:
181 tt-EEN 181 zo 01 jan 22:54:48
buitenland ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

EUROPESE UNIE BEZORGD OVER GASTOEVOER
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­
De Europese Unie is bezorgd over de
gasbevoorrading van West-Europa, nu
Rusland en Oekraïne geen akkoord hebben
bereikt over de prijs van het gas.

De ministers van Energie van Duitsland,
Italië, Frankrijk en Oostenrijk hebben
een brief gestuurd naar Moskou en Kiev.

West-Europa haalt ongeveer 25 procent
van zijn gas uit Rusland. Het Russische
gas voor het Westen komt via dezelfde
pijpleiding als die voor Oekraïne.

De vrees bestaat dat Oekraïne gas zal
aftappen dat voor West-Europese landen
bestemd is. Volgens het Russische
staatsbedrijf Gazprom is dat nu al het
geval. Zie 180.
Rusland had trouwens Oekraine een lening aangeboden dacht ik, om de hogere prijs dragelijker wat dragelijker te maken voor hen, maar blijkbaar had Oekraine dat geweigerd
  zondag 1 januari 2006 @ 23:11:05 #28
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_33613154
Om de territoriale integriteit van Oekraïne te garanderen tegen het zinderende imperialisme van de kwaadaardige en uiterst opportunistische Russen zou het land eerder gisteren dan vandaag bij de NAVO gevoegd moeten worden.
pi_33613514
quote:
Op zondag 1 januari 2006 23:07 schreef zakjapannertje het volgende:
in de EU wordt men wakker:
[..]

Rusland had trouwens Oekraine een lening aangeboden dacht ik, om de hogere prijs dragelijker wat dragelijker te maken voor hen, maar blijkbaar had Oekraine dat geweigerd
Ja dat is ook lekker, vangen de Russen ook nog flink wat rente.
En hoezo maakt dat de prijs draaglijker?
pi_33613825
quote:
Op zondag 1 januari 2006 23:23 schreef Murray het volgende:

[..]

Ja dat is ook lekker, vangen de Russen ook nog flink wat rente.
En hoezo maakt dat de prijs draaglijker?
mja, ik weet niet wat de voorwaarden precies waren, maar het zou het ideaalst zijn geweest als Oekraine dan die lening zou gebruiken om via de overheid compensatie te geven aan de gasafnemers in Oekraine voor de hogere prijzen
pi_33614568
Is dit niet puur een politiek gebeuren? Dat idee krijg ik namelijk steeds meer
stupidity has become as common as common sense was before
pi_33614825
hmm... ben benieuwd hoe dit ontwikkelt...

Ik hoop dat Oekraïne " wint " op welke manier dan ook...

Poetin is echt een fout mannetje...
  † In Memoriam † maandag 2 januari 2006 @ 01:21:56 #33
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_33616153
quote:
Op maandag 2 januari 2006 00:04 schreef marcb1974 het volgende:
Is dit niet puur een politiek gebeuren? Dat idee krijg ik namelijk steeds meer
Om invloedssfeer. De Oekraine heeft altijd in de Russische invloedssfeer gelegen, maar sinds de putch van vorig jaar huppelt Yushchenko op en neer naar Washington voor zijn orders.

De Oekrainers hebben zichzelf in de voet geschoten met hun "oranje revolutie". De huidige regering is nog corrupter dan de vorige en de verwijdering met Moskou komen ze nu dan langzaam achter, heeft meer nadelen dan voordelen (wat je kon zien aankomen).

Putin zegt met zoveel woorden: "Ga maar naar Washington voor korting op gas" en gelijk heeft ie.
pi_33622008
tot zover de belofte van Rusland en Oekraine dat andere landen niet in de problemen komen door de gasruzie...
pi_33629231
Boeiend conflict dit ben erg benieuwd naar de verdere gevolgen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_33629317
quote:
Op maandag 2 januari 2006 12:43 schreef zakjapannertje het volgende:
tot zover de belofte van Rusland en Oekraine dat andere landen niet in de problemen komen door de gasruzie...
Toont maar weer aan hoe betrouwbaar deze landen zijn.
pi_33630855
quote:
Op zondag 1 januari 2006 12:25 schreef McCarthy het volgende:

Oekraine moet niet zeiken, ze zoudne eens een keer de marktprijs gaan betalen zeg.
Ik hoorde net op de radio dat Rusland en Oekraïne een contract hebben tot 2009. Rusland heeft dit contract nu dus eenzijdig opgezegd, terwijl andere GOS-landen wel nog de lage prijs betalen. Dit heeft niets met marktwerking te maken, maar alles met Russisch imperialisme.
  maandag 2 januari 2006 @ 17:51:00 #38
103219 OpenYourMind
Question Everything
pi_33631616
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:21 schreef Monidique het volgende:

[..]

Ik hoorde net op de radio dat Rusland en Oekraïne een contract hebben tot 2009. Rusland heeft dit contract nu dus eenzijdig opgezegd, terwijl andere GOS-landen wel nog de lage prijs betalen. Dit heeft niets met marktwerking te maken, maar alles met Russisch imperialisme.
Tja wat noem je imperialisme tegenwoordig... De VS heeft bijna de hele regio overgenomen daar, Rusland ziet haar invloed steeds kleiner worden. Afhankelijkheid is het keyword van de globalisatie. De wereld is een groot schaakbord maar dan veel ingewikkelder. Simpel zeggen dat het imperialisme is voldoet naar mijn mening niet.
"And if all others accepted the lie which the Party imposed - if all records told the same tale - then the lie passed into history and became truth. Who controls the past controls the future, who controls the present controls the past."
  maandag 2 januari 2006 @ 19:09:18 #39
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33634076
van de BBC reactie site
quote:
Originally Posted by Dmitry, St-Petersburg, Russia

Some people are arguing that 230$ is not a market price. But listen, Ukraine SELLS gas (despite it imports more than 2/3 of it) to Romania for $260. Gas "reexport" is one of most profitable operation of Ukraine's Naftogaz: it's when they take Russian gas by $50 and sell it by $260 to the West. So, $260 is a real market price, since otherwise Ukraine can reexport it and receive income, which otherwise should come to Russia.

Also, another note: the gas talks with Ukraine started not in December but as early as in March, and were initiated... by Ukrainians.
dat is waarom het lastig is om over dit soort zaken te redeneren. Er zijn zoveel dingen die je niet weet.
  maandag 2 januari 2006 @ 19:10:57 #40
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33634117
quote:
Op maandag 2 januari 2006 17:21 schreef Monidique het volgende:

[..]

wat je niet hoort is dat ukraine eerst de tarieven voor het transport heeft verhoogt. Wie breekt hier nou contracten.

Dat er nog mensne zijn die radio/tv nieuws serieus nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')