Toch een van de hoogtepunten tijdens o&n.quote:Op zaterdag 31 december 2005 20:04 schreef Drugshond het volgende:
Morgen zijn er weer behoorlijk wat mensen die niet meer met hun handen tot 10 kunnen tellen.
Ik zal het uiteindelijk ook niet kunnen, maar ik heb ze nog wel alle 10.
ik ga het stationsplein blank zetten zodat het stadsvuurwerk niet meer te zien isquote:Op zaterdag 31 december 2005 20:06 schreef Disciple_of_Guinnes... het volgende:
[..]
je gaat naar een voetbalwedstrijd
???
toppiequote:Op zaterdag 31 december 2005 20:09 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ik ga het stationsplein blank zetten zodat het stadsvuurwerk niet meer te zien is
quote:Op zaterdag 31 december 2005 20:08 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Darwinisme. [14.gif]
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=G47M4ILJquote:Evolutie doorbraak van het jaar
Het DNA van de chimpansee kan nu met het onze vergeleken worden en het blijkt er erg weinig van te verschillen
Het resultaat van miljoenen jaren evolutie.
Het wetenschapsblad Science heeft de evolutie bekroond tot 'doorbraak van het jaar 2005'. Na anderhalve eeuw blijft Darwins theorie tot nieuwe ontdekkingen inspireren.
BIJNA anderhalve eeuw na de publicatie van Charles Darwins The Origin of Species wekt zijn theorie niet alleen nog steeds controverse op, ze inspireert wetenschappers ook tot steeds meer nieuwe inzichten in het leven en de geneeskunde. Om die reden heeft de redactie van het toonaangevende Amerikaanse wetenschapsblad Science 'evolutie in actie' verkozen tot 'doorbraak van het jaar' voor 2005. De juryleden waren aan het discussiëren over meerdere bijzonder veelbelovende kandidaten voor de felbegeerde onderscheiding, ,,en toen realiseerden we ons dat het telkens ging om onderzoek dat te maken had met evolutie'', zegt Colin Norman, nieuwsredacteur bij Science. ,,Het is een topjaar geweest voor evolutie-onderzoek. Het laat zien dat evolutie het fundament van de hele biologie is.''
De onderscheiding komt natuurlijk niet toevallig op een moment dat evolutie buiten de wetenschappelijke wereld weer fel onder vuur ligt. In de VS proberen conservatieve Christenen het Bijbelse scheppingsverhaal in zijn vermomming van 'intelligent design theory' (intelligent ontwerp) binnen de smokkelen in de biologielessen op de middelbare school. Die tactiek is onlangs nog de pas afgesneden door een rechter, die oordeelde dat intelligent design godsdienst is en geen wetenschap (DS 21 december), maar het blijft zo dat de evolutie, die in de wetenschappelijke wereld op vrijwel unanieme instemming kan rekenen, in de politieke sfeer in de VS best een steuntje in de rug kan gebruiken. Nochtans, zegt Norman, is het recente evolutie-onderzoek niet om die reden uitgekozen tot winnaar, maar wegens zijn wetenschappelijke merites.
Drie onderzoeksdomeinen die met evolutie te maken hebben, worden door Science in het bijzonder geprezen. Een ervan is onderzoek naar het daadwerkelijk ontstaan van nieuwe diersoorten op dit moment. Zo is er bijvoorbeeld de Zwartkop, een vogelsoort die in Duitsland en in Oostenrijk voorkomt, en waarvan twee groepen uit elkaar aan het groeien zijn. Ook van een rupsensoort is vastgesteld dat ze zich in twee afzonderlijke soorten aan het splitsen is, en bij Hawaïaanse krekels is een soortgelijke opsplitsing gaande.
Ook het aflezen van het genoom van de chimpansee wordt door Science vermeld als een evolutie-doorbraak van het afgelopen jaar. Het DNA van de chimp kan nu vergeleken worden met het al eerder nagespelde menselijke DNA, en het blijkt er slechts zo'n vier procent van te verschillen. Als wetenschappers precies uitpluizen waar de verschillen liggen, kan dat veel leren over onze recente evolutie, over hoe onze voorouders en die van de chimpansee uit elkaar gegroeid zijn, en over wat ons tot mens maakt en de chimpansee tot chimpansee. Bovendien kan een vergelijking van de twee genomen belangrijke medische toepassingen krijgen, omdat we er misschien uit zullen kunnen leren waarom chimpansees niet vatbaar zijn voor aids en een reeks andere ziekten, en wij wel.
Tenslotte roemt de jury ook het menselijk haplotype -project, dat voortbouwt op het menselijk genoomproject, door de kleine genetische verschillen tussen mensen onderling in kaart te brengen. Die kleine verschillen zouden verantwoordelijk kunnen zijn voor de erfelijk bepaalde gevoeligheid voor een hele reeks ziekten.
Frappant, ik dacht altijd dat China zich zo afzijdig mogelijk wilde houden van conflictgebieden. Gaan ze nu opeens militairen naar Afghanistan of Amsterdam Oost sturen ofzo?quote:123 Teletekst za 31 dec
Optimisme bij leiders VS en China
WASHINGTON In hun oudejaarstoespraken
hebben de Amerikaanse president Bush en
zijn Chinese ambtgenoot Hu Jintao zich
optimistisch uitgelaten over de rol van
hun land in de wereld.
Hu zei dat China opener wordt en met de
ingezette hervormingen doorgaat.Hij wil
ook dat China een grotere rol speelt in
conflictgebieden.In het binnenland komt
de nadruk te liggen op de ontwikkeling
van het arme platteland.
President Bush zei op de radio dat de
VS in Irak op de goede weg is.Volgens
hem kan Irak tot een stabiele partner
in het Midden-Oosten uitgroeien en een
voorbeeld voor andere landen worden.
Lekker, misschien dat ze dan kannonenvoer in de gerechten gaan verwerkenquote:Op zaterdag 31 december 2005 20:22 schreef pberends het volgende:
[..]
Frappant, ik dacht altijd dat China zich zo afzijdig mogelijk wilde houden van conflictgebieden. Gaan ze nu opeens militairen naar Afghanistan of Amsterdam Oost sturen ofzo?
lees: ze willen hun invloed verder uitbreiden in landen met interessante grondstoffen waar het Westen niet zo hechte banden mee heeft ivm mensenrechtenschendingen aldaarquote:Op zaterdag 31 december 2005 20:22 schreef pberends het volgende:
[..]
Frappant, ik dacht altijd dat China zich zo afzijdig mogelijk wilde houden van conflictgebieden. Gaan ze nu opeens militairen naar Afghanistan of Amsterdam Oost sturen ofzo?
Dat commentaar ook, het is toch van een Nederlands gebeuren geweest in Afghánistan?quote:Op zaterdag 31 december 2005 19:12 schreef RichardQuest het volgende:
http://media.putfile.com/way_to_armadillo
Feessie in Baghdad.
Er is ook een versie met Britten van.quote:Op zaterdag 31 december 2005 20:26 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat commentaar ook, het is toch van een Nederlands gebeuren geweest in Afghánistan?
Allemaal maar discussieren dat het Britten of Amerikanen móeten zijn daar.
Als er ergens iets te halen valt willen de Chinezen best helpen. Uiteindelijk draait alles om eigen belang.quote:Op zaterdag 31 december 2005 20:22 schreef pberends het volgende:
Ze kunnen toch al aardig wat, nu nog even uitvinden dat een heel land niet op z'n gat ligt met 10cm sneeuw en het gaat leuk worden.quote:Op zaterdag 31 december 2005 20:14 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
[..]
http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=G47M4ILJ
Dat wist ik niet.quote:Op zaterdag 31 december 2005 20:29 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Er is ook een versie met Britten van.
Britten en aussies hebben versie, ook een scandi regiment als het goed isquote:
Zelfde MrXquote:Op zaterdag 31 december 2005 20:46 schreef MrX1982 het volgende:
2005.
2006.
Ik ben weg, bier zuipen.
Prettige jaarwisseling.
Ik ben de laatste dagen niet in te halenquote:Op zaterdag 31 december 2005 20:56 schreef Sidekick het volgende:
zakjap gaat zijn postcount opkrikken.
quote:Op zaterdag 31 december 2005 20:59 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:
[..]
Ik ben de laatste dagen niet in te halen
snel, een slotjequote:Op zaterdag 31 december 2005 20:56 schreef Sidekick het volgende:
Sidekick, welk interessant topic postte je hier nu laatst? Van Ryan3 was die...quote:Op zaterdag 31 december 2005 20:56 schreef Sidekick het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |