Kozakken!
![]()
(ik heb je er even bij gezet)
LadyS, ik had er tijdens de eerste zwangerschap ookal een beetje last van. Maar niet noemenswaardig. En nu inderdaad heel snel en ook snel erger. Dokter waarschuwde mij dus idd ook voor zwangerschapsiseas (ik weet dat ik het fout schrijf
![]()
). Bij mij begint dat dus nu. Maar zolang ik geen gekke dingen doe is het te behappen. Maar ja, met een koter van anderhalf is dat moeilijk. Ben inmiddels mijn weg aan het zoeken hiermee om te gaan. De ene dag gaat het beter dan de andere, maar ik loop gelukkig nog niet krom!
Dus doe maar rustig aan en train die spieren (was doktersadvies). Dat helpt mij echt.
Als je nog niet veel buik hebt, kun je op je buik gaan liggen en met hoofd, schouders en benen proberen omhoog te komen. Dit herhaal je een aantal keer (3 setjes van 10 bijv.) met pauzes er tussen van ca. 40 seconden.
En als je het nog aandurft (je traint nl. ook stiekum best je buikspieren mee, dus echt goed luisteren naar je lichaam!); vormspanning. Je leunt op je onderarmen en steunt op je tenen en probeert je lijf tot een plank te vormen boven de grond. Dit probeer je ca. 10 seconden vast te houden of zo lang als het goed voelt. 3x herhalen. Dit is best een pittige oefening, maar een hele goede voor die onderste rugspieren. Maar met deze oefening is het dus nogmaals heel belangrijk dat je luistert naar je lijf.
Deze oefeningen heb ik van 'onze' fysio op het werk gekregen, naast oefeningen die ik met de toestellen daar kan doen. Maar ja, die staan denk ik niet bij je thuis.
![]()
Die eerste oefening doe ik bijv. op een 'schuine steun'. Daarin sta je schuin voorover en steun je met je heupen op een leuning. Dan 'buk' je een aantal keer voorover. Is makkelijker met een buik te doen.
Succes, misschien heb je hier iets aan.