abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33817557
Er schiet me nog iets te binnen.

Op de basisschool zat ik in de klas met een tweeling, twee meisjes. Ik heb tot en met groep 3 gedacht dat ze geen familie van elkaar waren, maar gewoon twee vreemden die enorm veel op elkaar leken. En dat hun moeders elkaar elke ochtend belden om matching kleding uit te zoeken ( dat hadden die twee meisjes dan ook elke dag aan...exact dezelfde kleding, tot hun 14e)

En dat dacht ik overigens van elke tweeling, totdat ik er achter kwam dat mijn tante mijn moeders tweeeiige tweelingzus is. Toen pas is het een en ander gaan dagen
Robert Smith should really cover Coldplays 'Clocks'
And when he'd sing 'Am I part of the cure, or part of the disease?'
We'd all be like: "I know this one!"
  zondag 8 januari 2006 @ 04:57:58 #257
100073 Wicked_W
ah, is goed
pi_33823955
Dat 1337 betekend dat je stoer bent
  zondag 8 januari 2006 @ 10:21:51 #258
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_33825160
De bedoeling achter de uitspraak: "aan het kortste of langste eind trekken".
Ik begreep nooit waarom je er slecht vanaf komt als je aan "het kortste eind" trekt.

Misschien ietwat ver gezocht, maar ik dacht dat je er juist slecht vanaf komt als je aan het langste eind trekt! Wat moet je immers met zo veel touw?

Dat heb ik me tot een jaar of 12 af zitten vragen telkens als iemand dit zei.
me·lo·maan\ (de ~ (m.), -manen)
1 iem. met een overdreven liefde voor muziek
  zondag 8 januari 2006 @ 11:22:59 #259
81237 releaze
best of both worlds
pi_33826009
quote:
Op zondag 8 januari 2006 10:21 schreef Gitarist het volgende:
Ik begreep nooit waarom je er slecht vanaf komt als je aan "het kortste eind" trekt.

Misschien ietwat ver gezocht, maar ik dacht dat je er juist slecht vanaf komt als je aan het langste eind trekt! Wat moet je immers met zo veel touw?

wat dat betreft snap ik tegenwoordig nog niet veel van die spreekwoorden en gezegdes. ik weet wel globaal wat het betekent, maar het is meer een gevoel. als ik moet uitleggen waar "de appel valt niet ver van de boom" voor staat, en waarom ze het zo genoemd hebben, weet ik dat ook niet.

overigens.. ik snapte tot een jaar geleden ofzo (was ik dus 23) niet wat "de pot verwijt de ketel..." betekende, wat ik zo vaak op fok! zag. Maar goed, nu weet ik dus dat het deel is van een langer spreekwoord, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet En dat heeft dan weer iets met hypocrisie te maken tja, ik ben echt een kneus in dat soort dingen..
  zondag 8 januari 2006 @ 12:06:29 #260
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_33826941
quote:
Op zondag 8 januari 2006 11:22 schreef releaze het volgende:

[..]

wat dat betreft snap ik tegenwoordig nog niet veel van die spreekwoorden en gezegdes. ik weet wel globaal wat het betekent, maar het is meer een gevoel. als ik moet uitleggen waar "de appel valt niet ver van de boom" voor staat, en waarom ze het zo genoemd hebben, weet ik dat ook niet.

overigens.. ik snapte tot een jaar geleden ofzo (was ik dus 23) niet wat "de pot verwijt de ketel..." betekende, wat ik zo vaak op fok! zag. Maar goed, nu weet ik dus dat het deel is van een langer spreekwoord, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet En dat heeft dan weer iets met hypocrisie te maken tja, ik ben echt een kneus in dat soort dingen..
Maar het gekke met dat soort dingen is, dat ze je eigenlijk nergens aangeleerd worden (althans, mij niet!)... op zich best raar terwijl dergelijke spreekwoorden veelvuldig in onze taal gebruikt worden.
  zondag 8 januari 2006 @ 12:09:20 #261
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_33827000
Hoezo, ik vind de meeste gezegdes toch wel vrij duidelijk hoor. Je moet zegewoon heel letterlijk nemen. Als je er moeite mee hebt ben je kennelijk niet zo goed in logisch nadenken of begrijpend lezen ofzo
pi_33827441
tvp
pi_33827883
quote:
Op zondag 8 januari 2006 11:22 schreef releaze het volgende:

[..]

D'r was ooit een topic waarin een lesbo 'de man' helemaal onder zat te zeiken, maakt iemand de geniale opmerking 'De pot verwijt de kerel' .
  zondag 8 januari 2006 @ 12:54:33 #264
131729 jna
Je lul hangt uit je broek
pi_33828030
Dat het geen verstandkies is maar verstaandkies.
Jawel, je keek.
pi_33828124
Verstandskies heet dat ding gewoon in het Nederlands.
Power perceived is power achieved.
  zondag 8 januari 2006 @ 13:03:49 #266
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_33828296
Toen ik nog een piepklein meisje was had ik een keer helemaal zelf uitgerekend dat mijn oom precies 10 jaar ouder was dan mijn pa. Vol trots vertelde ik mijn oom: 'Jij bent 10 jaar ouder dan papa!' Zijn reactie 'Ach kind dat moet je toch niet zeggen!' begreep ik pas jaaaren later!
King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
  zondag 8 januari 2006 @ 15:33:21 #267
24860 Gitarist
Ondertitel?
pi_33833246
quote:
Op zondag 8 januari 2006 13:03 schreef Flibble het volgende:
Toen ik nog een piepklein meisje was had ik een keer helemaal zelf uitgerekend dat mijn oom precies 10 jaar ouder was dan mijn pa. Vol trots vertelde ik mijn oom: 'Jij bent 10 jaar ouder dan papa!' Zijn reactie 'Ach kind dat moet je toch niet zeggen!' begreep ik pas jaaaren later!
Het zal vast aan mij liggen maar ik snap hem niet...
  zondag 8 januari 2006 @ 15:45:51 #268
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_33833566
quote:
Op zondag 8 januari 2006 12:57 schreef Modwire het volgende:
Verstandskies heet dat ding gewoon in het Nederlands.
Ja, verstandskies en dus niet verstandskies.
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:33 schreef Gitarist het volgende:

[..]

Gevoelig voor zijn leeftijd?
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
  zondag 8 januari 2006 @ 15:52:18 #269
111575 lubje25
lubjes' stash do not nick
pi_33833766
quote:
Op zondag 8 januari 2006 10:21 schreef Gitarist het volgende:

Bij een loting kan iemand in zijn hand bijvoorbeeld 4 touwtjes doen van verschillende lengte, ieder pakt een touwtje, degene met het kortste touwtje is de lul. Aan het kortste eind trekken dus.

De pot verwijt de ketel.....

Vroeger ging bijna alles op open vuur, de pannen en potten werden zwartverblakerd, als de pot dus de ketel verwijt dat ie zwart ziet dan is dat hypocriet want de pot is zelf ook zwartverblakerd.
Donder op man, ik pak gewoon mijn klomp
pi_33834184
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:45 schreef Quarks het volgende:

[..]

Weet ik, maar dus niet verstaandkies.
pi_33834342
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:45 schreef Quarks het volgende:

[..]

[..]
nooit geweten
wel logisch eigenlijk.
en maar zeggen, nou heb je eindelijk verstand.
  zondag 8 januari 2006 @ 16:21:43 #272
100054 Quarks
pi_33834615
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:12 schreef Fokkedop het volgende:

[..]

nooit geweten
wel logisch eigenlijk.
Afschuwelijke cliché uitspraak inderdaad.
Mijn tandarts vind het blijkbaar na al die jaren nog steeds leuk.
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33835089
quote:

[..]

nooit geweten
wel logisch eigenlijk.
Mijn verstand gaat er 24 mei uit.
Een begrip dat iedereen anders interpreteerd, en waar ieder een eigen draai aan kan geven.
pi_33835348
quote:

[..]

nooit geweten
wel logisch eigenlijk.
In belgie heet het de wijsheidstand, ik heb mn twijfels of de naam komt van 'de kies in de verre stand' of de verstands-kies
pi_33835511
Ja, maar België!

Ik kwam er laatst ook achter waarom de pringles vorm zo is. En dat er heel veel meer smaakstoffen aan één zijde zitten. Het is schijnbaar de bedoeling dat je die dingen op een bepaalde manier op je tong legt, zodat alle smaakpappillen in je tong de smaken van de pringles opnemen.
Een begrip dat iedereen anders interpreteerd, en waar ieder een eigen draai aan kan geven.
  zondag 8 januari 2006 @ 16:50:03 #276
128564 Flibble
Mr. Flibble's very cross
pi_33835574
quote:
Op zondag 8 januari 2006 15:33 schreef Gitarist het volgende:
Ik als klein onschuldig meisje was alleen maar trots op mijn rekensommetje en had niet door dat sommige mensen liever niet met hun leeftijd geconfronteerd worden...
King illegal forest to pig wild kill in it a is!!!!
pi_33835614
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:44 schreef Modwire het volgende:

[..]

In belgie heet het de wijsheidstand, ik heb mn twijfels of de naam komt van 'de kies in de verre stand' of de verstands-kies
Het zou heel goed kunnen dat de Nederlanders hun tijd voor waren in de tandheelkunde, en Belgen dit verkeerd hebben overgenomen. In het Chinees het heet namelijk ook "wijsheidskies"
Ik steek je moeder in de fik!
  zondag 8 januari 2006 @ 16:54:15 #278
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_33835707
In het Engels is het ook wisdom teeth.
Ten percent faster with a sturdier frame
  zondag 8 januari 2006 @ 16:54:50 #279
100054 Quarks
pi_33835734
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:44 schreef Modwire het volgende:

[..]

Daar komt het ook niet vanaf nee.
quote:
In het Etymologisch woordenboek (1997) van Van Dale vinden we dan ook een andere verklaring: een verstandskies zou zo heten omdat verstandskiezen pas laat opkomen, net als volgens sommigen het verstand.
We moeten dus denken aan de uitdrukking het verstand komt met de jaren. In ouder Nederlands sprak men ook wel van wijsheidskies. I
n enkele oude drukken van het woordenboek van Van Dale staat hier de volgende definitie bij: "een der achterste kiezen onder en boven aan beide zijden in den mond, welke eerst verchijnt, wanneer het verstand tot rijpheid gekomen is". En in Belgisch-Nederlands is wijsheidstand nog steeds een gewoon woord.

Verstandskies, wijsheidskies en wijsheidstand gaan terug op het Latijnse dens sapientiae, 'tand der wijsheid'.
Dit verklaart ook waarom de woorden voor verstandskies in veel talen zo op elkaar lijken: veel medische termen zijn leenvertalingen uit het Latijn, dat lang de voornaamste wetenschapstaal was.
  zondag 8 januari 2006 @ 19:16:53 #280
43185 Tr0ublegum
How Bizarre
pi_33840292
In de botsauto's op de kermis heb je normaal van die "penningen", je kent ze wel, die muntjes die veel te duur worden verkocht voor een minuutje botspret.
Nou had je op de kermis ook altijd van die gasten die bij de botsauto's werkten, en die hadden een speciale penning, met een stokje er aan zeg maar (zodat dat ding niet werd ingeslikt door het autootje, zodat zij gratis konden rijden om lege autootjes aan de kant te zetten enz.)

Mijn vriendjes en ik noemden zo'n ding een "steekpenning", dat woord hadden we vast eens ergens opgevangen en de naam lijkt logisch. Alleen begreep ik vroeger dus nooit wat er dan werd bedoeld als ik hoorde dat een minister of wethouder ofzo steekpenningen had gekregen Zo'n oude vent ging toch niet meer in de botsautootjes op de kermis, konden ze zo'n ding beter aan mij geven!
watch like nobody's dancing
pi_33841049
Ik vervormde vroeger wel eens nederlandse woorden naar engelse woorden. Trui sprak ik dan op z'n engels uit: Trui met een engelse 'R' dus.. Zo deed ik dat bijvoorbeeld dus ook bij woorden als: Prik. Dan stak ik mijn vinger in iemand zij en dan zei ik: 'PRIK!' En dat is dus in het engels een heel ander woord dan de nederlandse prik. Dat wist ik dus niet! En ik vond 'gangbang' gewoon een leuk woord om uit te spreken.. waarom verteld iemand dan pas als je rond de 16 bent wat dat betekent!? En ik was nog wel zo'n onschuldig meisje..
pi_33841182
Er komt opeens van alles naar boven nu ik al die posts hier lees:
Ik ben in het ziekenhuis geboren. En ik heb als kind altijd gedacht dat ik dan uit de schoorsteen van het ziekenhuis werd geschoten (die schoorsteen stak overal bovenuit en dat was meestal het enige wat ik van het ziekenhuis kon zien).

En ik dacht dat al die rode lijnen op een landkaart aderen waren, dus dat zo'n kaart als het ware liet zien hoe een mens er van binnen uitzag..
pi_33842912
quote:
Op zondag 8 januari 2006 19:44 schreef _Suzanne_ het volgende:
En ik dacht dat al die rode lijnen op een landkaart aderen waren, dus dat zo'n kaart als het ware liet zien hoe een mens er van binnen uitzag..

Echt een logische gedachtengang ook.
quote:
Op zondag 8 januari 2006 16:54 schreef Quarks het volgende:

[..]

Daar komt het ook niet vanaf nee.
[..]
Ow dat wist ik niet, ik dacht ook altijd dat het van "ver naar achter staand" kwam.

Maar even over die belgen, die gebruiken dus vaak andere woorden ja. Maar nu vraag ik me af waarom jullie geen slijterij kennen. Dat vind ik echt raar. Ik werk in een supermarkt ( ) en ik moet het dan altijd over een drankwinkel of iets dergelijks hebben. Het is ook niet zo dat ze het woord wel kennen, maar alleen nooit gebruiken. Ze snappen mij dan ook echt niet, als ik het over een slijterij heb.
  zondag 8 januari 2006 @ 20:41:36 #284
100054 Quarks
pi_33843644

Ik dacht vroeger altijd dat er driesso stond, omdat de E ronde hoeken had waardoor ik dacht dat het een omgekeerde 3 was.
  zondag 8 januari 2006 @ 20:43:38 #285
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33843739
quote:
Op zondag 8 januari 2006 20:41 schreef Quarks het volgende:
[afbeelding]

Ik dacht vroeger altijd dat er driesso stond, omdat de E ronde hoeken had waardoor ik dacht dat het een omgekeerde 3 was.
Vroeger (in groep 3) noemden de kinderen mij wel eens Drie-rik of Drie-ik .
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_33843976
quote:
Op zondag 8 januari 2006 20:43 schreef Tha_Erik het volgende:

[..]

Vroeger (in groep 3) noemden de kinderen mij wel eens Drie-rik of Drie-ik .
  zondag 8 januari 2006 @ 21:10:20 #287
7152 Inbox4me
 Zo kijk ik altijd
pi_33845054
Ik kwam er pas laatst achter dat 'bold' in de naam 'The Bold & The Beautiful' niet stond voor kaal, maar voor dapper
Ik ken karate, taekwondo en nog 19 andere gevaarlijke woorden
pi_33845617
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:10 schreef Inbox4me het volgende:
Ik kwam er pas laatst achter dat 'bold' in de naam 'The Bold & The Beautiful' niet stond voor kaal, maar voor dapper
Hoe kom je erbij dat Bold Kaal is?

Bald is kaal
  zondag 8 januari 2006 @ 21:28:32 #289
85235 Tha_Erik
Erik Jezus Klaas.
pi_33845856
quote:
Op zondag 8 januari 2006 21:23 schreef Kinz het volgende:

[..]

Hoe kom je erbij dat Bold Kaal is?

Bald is kaal
Eh, de uitspraak is vrijwel hetzelfde (ongeveer dan), en die ene letter... ik bedoel, het is niet alsof er een totaal ander woord staat.

(Ja ik dacht ook heel lang dat het De kale en de mooie betekende)
Al die willen te kaap'ren varen, moeten mannen met baarden zijn.
Hoogachtend,
Erik.
pi_33846722
ik woonde dus in het kutgat hoevelaken.

en volgens mij heeft het tot de middelbare school, toen ik iedere dag op de fiets naar amersfoort moest, geduurt tot ik begreep dat "hoevelaken" geen synoniem was voor "nederland"
  zondag 8 januari 2006 @ 22:08:05 #291
131978 spree
koffie is goed
pi_33847499
ik dacht vroeger altijd als de weerman het had over: een storing die over het land trekt. dat dan mn tv het niet meer zou doen. omdat als de tv het niet meer doet dit ook een storing heet
bier is beter
pi_33850285
quote:
Op zondag 8 januari 2006 22:08 schreef spree het volgende:
ik dacht vroeger altijd als de weerman het had over: een storing die over het land trekt. dat dan mn tv het niet meer zou doen. omdat als de tv het niet meer doet dit ook een storing heet
Ik ook!
pi_33851429
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 19:08 schreef endr0me het volgende:
weetniet of hij al voorbij is gekomen..

maar dr was vroeger zon reclame die heel grappig was met de slogan: geniet, maar drink met mate

en vertelde dus tegen mn moeder dat ik die reclame zo grappig vond en citeerde ook de quote:

geniet, maar drink met maté.. (spreek uit matteej)..

ze begon enorm hard te lachen.. ik dacht al die jaren dat maté een of ander merk was.. (ook omdat ik het woord mate nog niet kende)
Uit een ouder deel. Ik ook haha hoe slecht kun je zijn!
  zondag 8 januari 2006 @ 23:47:47 #294
67670 Skv
Cynist.
pi_33851975
quote:
Op zondag 8 januari 2006 12:49 schreef dWc_RuffRyder het volgende:

[..]

D'r was ooit een topic waarin een lesbo 'de man' helemaal onder zat te zeiken, maakt iemand de geniale opmerking 'De pot verwijt de kerel' .
Piste die lesbo over een neger dan?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  maandag 9 januari 2006 @ 05:25:17 #295
39297 Tichelaar
4 8 15 16 23 42
pi_33856647
quote:
Op zondag 8 januari 2006 19:40 schreef _Suzanne_ het volgende:
Ik vervormde vroeger wel eens nederlandse woorden naar engelse woorden. Trui sprak ik dan op z'n engels uit: Trui met een engelse 'R' dus.. Zo deed ik dat bijvoorbeeld dus ook bij woorden als: Prik. Dan stak ik mijn vinger in iemand zij en dan zei ik: 'PRIK!' En dat is dus in het engels een heel ander woord dan de nederlandse prik. Dat wist ik dus niet! En ik vond 'gangbang' gewoon een leuk woord om uit te spreken.. waarom verteld iemand dan pas als je rond de 16 bent wat dat betekent!? En ik was nog wel zo'n onschuldig meisje..
"Wil je nog wat thee?"
"Nee hoor"

Met een Engelse- of kakker-R, dan denkt een Engelsman, dat je "Nee hoer" zegt.
Asjemenou
pi_33857002
Heheh.. neej die fout maak ik nooit meer! Heb gelukkig ook geen overdreven 'R'
pi_33857026
quote:
Op zondag 8 januari 2006 19:40 schreef _Suzanne_ het volgende:
Ik vervormde vroeger wel eens nederlandse woorden naar engelse woorden. Trui sprak ik dan op z'n engels uit:
Waarom zou je dat willen doen?

(antwoord binnen drie of vier reacties graag ....)
pi_33857247
Dat er verschil zit tussen "engelse" en "nederlandse" ritsen. Bij de engelse zit dat ding wat je omhoog haalt aan de linkerkant. Bij de nederlandse is dat aan de rechterkant.
En hij zei: "Ik ben de trotse bezitter van een lege ondertitel."
  maandag 9 januari 2006 @ 08:52:57 #299
16976 Fling
Fan o' man
pi_33857508
quote:
Op maandag 9 januari 2006 08:23 schreef caradoc het volgende:
Dat er verschil zit tussen "engelse" en "nederlandse" ritsen. Bij de engelse zit dat ding wat je omhoog haalt aan de linkerkant. Bij de nederlandse is dat aan de rechterkant.
Ow?

Overigens in dat kader: vorig jaar was ik in Londen en het viel me op dat op straat (op trottoirs e.d.) iedereen steeds tegen elkaar op liep te botsen. Enkele dag later viel pas het kwartje: Europeanen 'houden rechts' als ze elkaar passeren terwijl Britten 'links houden'. In een stad als Londen met bergen toeristen krijg je dan veel botsingen ja
Heads I win, tails you lose
Out of my way, I'm coming through
pi_33857547
quote:
Op maandag 9 januari 2006 08:52 schreef Fling het volgende:

[..]

Ow?

Overigens in dat kader: vorig jaar was ik in Londen en het viel me op dat op straat (op trottoirs e.d.) iedereen steeds tegen elkaar op liep te botsen. Enkele dag later viel pas het kwartje: Europeanen 'houden rechts' als ze elkaar passeren terwijl Britten 'links houden'. In een stad als Londen met bergen toeristen krijg je dan veel botsingen ja
pi_33857606
quote:
Op maandag 9 januari 2006 08:52 schreef Fling het volgende:
Ow?
Dat is mij vertelt toen ik het vreemd vond dat mijn rits ineens links zat. Ik zal wel even speuren op het net om te kijken of het inderdaad zo is. Misschien ben ik wel naief om dat te geloven terwijl het niet waar is
En hij zei: "Ik ben de trotse bezitter van een lege ondertitel."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')