abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 29 december 2005 @ 10:32:53 #51
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_33497725
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:26 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Klets. Particulier verzekerden gaan er vaak zelfs op vooruit.
Erop voor- of achteruitgaan heeft meer te maken met gezinssituatie en medische situatie dan met inkomen. Over het algemeen gaan gezinnen met kinderen en chronische patiënten erop vooruit. Patiëntenverenigingen zijn erg blij met het nieuwe stelsel. Deze situatie zal alleen nog maar versterkt worden. Groepen consumenten zullen, via werk, vakbond of belangenvereniging, in toenemende mate polissen kunnen afdwingen die gunstig voor hun zijn.

Ik ben niet specifiek een voorstander van het nieuwe stelsel, maar doormodderen met het oude systeem was geen alternatief.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  donderdag 29 december 2005 @ 10:33:03 #52
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_33497728
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:27 schreef raptorix het volgende:

[..]

En ik moet als belastingbetaler dokken voor iemand die het ene kind naar het andere uitpoept?
Laat die vaders lekker dokken voor hun daden.
Bovendien is armoede een prima motivatie naar een beter bestaan.
mijn god, ik kijk in je fotoboek en zie al wat voor persoon je bent. Laat me eens raden, jij hebt het nooit moeilijk gehad, kent niemand die het moeilijk heeft of degene die je wel kent zijn alcholisten of drugsgebruikers. Natuurlijk ga je dit allemaal ontkennen maarhet enige wat je bent is een naief persoon die gelooft in de homo economicus. Welcome to the real world. Loop eens een weekje rond in een achterstandswijk.

Soms kun je niet uit de cirkel komen. Op de middelbareschool had ik een vriendin, enorm slim meisje deed de havo op gemak. Haar moeder had 3 kinderen, de vader was ervandoor gegaan naar Egypte en ze kreeg geen geld niets van die vent. Ze werkte in de schoonmaak, kei en keihard. In de wijk waar ze woonde (en ik ook gewoont heb) was veel criminaliteit. Als je erbij wilde horen en niet gepest of geslagen wilde worden, moest je van je af bijten, om erbij te horen moest je bij een groep zitten en die waren niet lief. Veel criminaliteit, veel drugs. De oudste dochter werd dan ook verslaafd, de jongste had problemen op school. Mijn vriendin werkte keihard, maar de moede rkon geen vrijwillige bijdrage leveren. Ze mocht niet naar de bieb of naar schoolfeesten en viel een beetje buiten de klas. Haar moeder had geen geld voor boeken dus studeerde ze samen met mij en toen leerde ze een klootzak van een vent kennen, kapte met school en zit nu in dezelfde situatie als haar moeder.

Als je amper anders kent en in een kut wijk woont, dan kom je er bijna niet uit. Klinkt allemaal leuk hoor, hard studeren en jezelf opwerken, maar ook al krijg je de kans, lukt het bijna niet. Kom toch van die roze wolk af man.
  donderdag 29 december 2005 @ 10:34:45 #53
54772 Silmarwen
pi_33497759
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:28 schreef Verbal het volgende:

[..]

Grappig. Ik ben particulier en ik ga dik meer betalen. Mijn vriendin is ziekenfonds en die gaat dik meer betalen.

V.
Ik ben particulier en het wordt voor mij 20 euro goedkoper! ik was helemaal verbaasd
Maar goed, sommige mensen zijn egoistisch en kijken enkel naar hun gewin. Ik had best hetzelfde willen blijven betalen als de ziekenfonds premies omlaag zouden gaan.
  donderdag 29 december 2005 @ 10:34:46 #54
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_33497760
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:24 schreef Lord_Vetinari het volgende:
je kunt ook niet alles gaan marktwerken. Het is van de gekke dat iemand die jarenlang 33 Euri per maand ziekenfonds betaald heeft, ineens 85 moet gaan betalen voor minder dekking.
En waardoor worden die kosten zo hoog gemaakt.
Antwoord : Vergrijzing. We moeten nu collectief zijn voor die mensen die straks het loodje gaan leggen.

Dat we nooit eerder voldoende geld opzij of fatsoenlijk hebben beheerd is een heel andere discussie. Maar nu krijgt de burger de (af)rekening. Zuur maar waar. En ik spreek bewust niet van een eindafrekening (!!), ik wil de premies volgend jaar nog wel eens zien.

Maar marktwerking is ook geen heilig instituut. Dat is zonder meer waar. Dus ergens zit er een optimum,. Het kan namelijk niet zo zijn dat een marktwerking zonder een beperkt sociaal geweten het straks voor het zeggen gaat krijgen.
pi_33497788
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:32 schreef wendytje het volgende:
Er zijn gezinnen die gewoon te weinig binnen krijgen iedere maand. Ik heb kinderen in de klas gehad die letterlijk de laatste week van de maand brood aten, met geluk nog iets erop zelfs. Die kinderen hadden nooit nieuwe kleren, nooit een cadeau voor de verjaardag, etc. En echt geen verslaafde ouders hoor....
Mensen met een dikke portemonnaie moeten eens wat minder hard schreeuwen als ze de andere kant van de medaille niet kennen.
Ik heb zelf een jaar lang van een echt minimum moeten leven (begon toen een eigen zaak), jah het is geen vetpot, maar heb je ook wel eens afgevraagt waarom ze het zo arm hadden? Veelal komt dat omdat deze mensen schulden hebben gemaakt, en die dan nog moeten afbetalen, lullig maar je kan moeilijk van de belastingbetaler verwachten dat die iemand anders zijn schulden kan overnemen.
Komt nog eens bij dat de mensen die in een armoede situatie zitten geld besteden aan niet cruciale zaken. Bovendien blijkt dat deze groep weinig gebruik maakt van de regelingen die hun geld kunnen opleveren.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  donderdag 29 december 2005 @ 10:36:24 #56
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33497794
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:34 schreef Drugshond het volgende:

Het kan namelijk niet zo zijn dat een marktwerking zonder een beperkt sociaal geweten het straks voor het zeggen gaat krijgen.
Maar die kant gaot t wel uut. De Euro wordt steeds heiliger.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 29 december 2005 @ 10:38:09 #57
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33497828
Veel mensen die zichzelf als "arm" beschouwen zitten in een situatie waarin weinig zicht op verbetering is. Dat maakt het een stuk zwaarder, want als je het idee hebt dat het over een paar jaar beter gaat kun veel beter met geldgebrek omgaan. Ik vind het daarom ook veel belangrijker dat dat uitzicht geboden wordt dan dat er allemaal lapmiddeltjes komen.
Vampire Romance O+
pi_33497834
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:33 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

mijn god, ik kijk in je fotoboek en zie al wat voor persoon je bent. Laat me eens raden, jij hebt het nooit moeilijk gehad, kent niemand die het moeilijk heeft of degene die je wel kent zijn alcholisten of drugsgebruikers. Natuurlijk ga je dit allemaal ontkennen maarhet enige wat je bent is een naief persoon die gelooft in de homo economicus. Welcome to the real world. Loop eens een weekje rond in een achterstandswijk.

Soms kun je niet uit de cirkel komen. Op de middelbareschool had ik een vriendin, enorm slim meisje deed de havo op gemak. Haar moeder had 3 kinderen, de vader was ervandoor gegaan naar Egypte en ze kreeg geen geld niets van die vent. Ze werkte in de schoonmaak, kei en keihard. In de wijk waar ze woonde (en ik ook gewoont heb) was veel criminaliteit. Als je erbij wilde horen en niet gepest of geslagen wilde worden, moest je van je af bijten, om erbij te horen moest je bij een groep zitten en die waren niet lief. Veel criminaliteit, veel drugs. De oudste dochter werd dan ook verslaafd, de jongste had problemen op school. Mijn vriendin werkte keihard, maar de moede rkon geen vrijwillige bijdrage leveren. Ze mocht niet naar de bieb of naar schoolfeesten en viel een beetje buiten de klas. Haar moeder had geen geld voor boeken dus studeerde ze samen met mij en toen leerde ze een klootzak van een vent kennen, kapte met school en zit nu in dezelfde situatie als haar moeder.

Als je amper anders kent en in een kut wijk woont, dan kom je er bijna niet uit. Klinkt allemaal leuk hoor, hard studeren en jezelf opwerken, maar ook al krijg je de kans, lukt het bijna niet. Kom toch van die roze wolk af man.
Wat weet jij van me leven af? Ik kom uit een arbeidersgezin en wij hadden het vroeger absoluut niet breed, mijn ouders hebben altijd ontzettend gehamerd dat je alleen verder kan komen met een goede studie, me ouders hebben daar ook ontzettend krom voor gelegen, maar wel met het resultaat dat alle 5 kinderen een goed bestaan hebben kunnen opbouwen.
pi_33497904
quote:
mijn god, ik kijk in je fotoboek en zie al wat voor persoon je bent.
de arrogantie
pi_33498014
Inderdaad, aan mijn uiterlijk is inderdaad te zien dat ik nooit met armoede te maken heb gehad.
  donderdag 29 december 2005 @ 10:46:07 #61
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_33498035
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:32 schreef wendytje het volgende:
Er zijn gezinnen die gewoon te weinig binnen krijgen iedere maand. Ik heb kinderen in de klas gehad die letterlijk de laatste week van de maand brood aten, met geluk nog iets erop zelfs. Die kinderen hadden nooit nieuwe kleren, nooit een cadeau voor de verjaardag, etc. En echt geen verslaafde ouders hoor....
Mensen met een dikke portemonnaie moeten eens wat minder hard schreeuwen als ze de andere kant van de medaille niet kennen.
En vooral van die types die amper droog zijn achter de oren en nog nooit van hun leven één echte tegenslag hebben gehad

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_33498106
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:16 schreef raptorix het volgende:
Tjah het is ook zo, wij zijn ook twee verdiener, je kan er redelijk mee leven, maar je houdt er ook nauwelijks iets aan over, krijg je leuke eindejaars bonus omdat je goed gewerkt hebt, hoppa 55% naar de staatskas.
jullie zijn nog 2 verdiener mijn vader werkt alleen en die kan zich dan ook altijd goed kwaad maken als het het erover ging dat iedereen op te grote voet had geleefd en nu maar eens de broekriem moesten aanhalen. (en dus zodoende zwart bijklust voor de extra`s)

verder heeft zalm wel gedeeltelijk gelijk maar dit zinnentje krijg je als het goed is al in het eerste jaar bij AK te horen. Wat is armoede?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_33498128
Ik denk dat de mensen die het hardst schreeuwen dat ze het zo moeilijk hebben de mensen zijn die er zelf schuld aan zijn. Van die mensen die je uiteindelijk in zo'n RTL-wij helpen je uit de problemen-programma terugziet en die ineens veel kunnen besparen en een hoop geld overhouden enzo.
De mensen die het echt slecht hebben doen vaak geen moeite om eruit te komen. Niet alleen uit onwil, maar vaker omdat ze denken dat het toch geen nut heeft. De overheid kan ze toch niet helpen. Dit zijn niet de mensen die zwelgen in zelfmedelijden, maar juist de mensen die de armen uit de mouwen steken om het beste te maken van de situatie.
  donderdag 29 december 2005 @ 10:51:07 #64
79262 Dwersdriever
pi_33498130
quote:

[..]
De vraag is of hogere uitkeringen en betere voorzieningen hier verandering in brengen. Ik denk het niet. Als die moeder tweehonderd gulden meer te besteden had gehad, had ze dan wel schoolboeken gekocht? Of het aan andere dingen uitgegeven?

De motivatie tot verbetering moet toch echt uit de mensen zelf komen. Ik ken voldoende mensen waarvan de kinderen de eerste generatie zijn met een universitaire opleiding. Mensen die zich letterlijk vanuit achterbuurten hebben opgewerkt tot welvaart. Het is ook zonder steun van thuis mogelijk je situatie aanzienlijk te verbeteren.

Er zullen helaas altijd mensen zijn die buiten de maatschappij vallen. Nederland beschikt over een adequaat opvangnet, maar dit zal nooit zo kunnen worden dat deze mensen net zo welvarend zijn als tweeverdieners met een goede baan.
We Came A Long Time Ago
  donderdag 29 december 2005 @ 10:52:41 #65
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_33498166
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:28 schreef Verbal het volgende:

Grappig.
Grappig, ik ben ziekenfonds en ga er iets op vooruit. (krijg geeneens zorgtoeslag )
Heb je wel meegenomen dat je in 2006 meer loon overhoudt als gevolg van het nieuwe zorgstelsel?

http://www.loonwijzer.nl/index.php?pag=raet
pi_33498180
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

jullie zijn nog 2 verdiener mijn vader werkt alleen en die kan zich dan ook altijd goed kwaad maken als het het erover ging dat iedereen op te grote voet had geleefd en nu maar eens de broekriem moesten aanhalen. (en dus zodoende zwart bijklust voor de extra`s)

verder heeft zalm wel gedeeltelijk gelijk maar dit zinnentje krijg je als het goed is al in het eerste jaar bij AK te horen. Wat is armoede?
Ja, wat is er mis met bijklussen? Heb ik 4 jaar lang gedaan om beetje leuk leven te kunnen lijden, kortom wat is het probleem?
pi_33498208
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:51 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

De vraag is of hogere uitkeringen en betere voorzieningen hier verandering in brengen. Ik denk het niet. Als die moeder tweehonderd gulden meer te besteden had gehad, had ze dan wel schoolboeken gekocht? Of het aan andere dingen uitgegeven?

De motivatie tot verbetering moet toch echt uit de mensen zelf komen. Ik ken voldoende mensen waarvan de kinderen de eerste generatie zijn met een universitaire opleiding. Mensen die zich letterlijk vanuit achterbuurten hebben opgewerkt tot welvaart. Het is ook zonder steun van thuis mogelijk je situatie aanzienlijk te verbeteren.

Er zullen helaas altijd mensen zijn die buiten de maatschappij vallen. Nederland beschikt over een adequaat opvangnet, maar dit zal nooit zo kunnen worden dat deze mensen net zo welvarend zijn als tweeverdieners met een goede baan.
Amen.
pi_33498362
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:53 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja, wat is er mis met bijklussen? Heb ik 4 jaar lang gedaan om beetje leuk leven te kunnen lijden, kortom wat is het probleem?
dat dat niet nodig hoeft te zijn al je gewoon 40 uur in de week werkt.

en met extra`s bedoel ik computer en internet voor studie en natuurlijk mijn eigen studie.

het probleem ligt hem er meer in dat de overheid er maar vanuit gaat dat elk gezin een 2 verdieners gezin is
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  donderdag 29 december 2005 @ 11:01:18 #69
54772 Silmarwen
pi_33498369
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:51 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Die zou ze eerder uitgeven aan eten. Je moet bij armoede ook niet meer geld geven, want er zijn teveel gaten om te vullen. Je zou bijvoorbeeld gratis boeken voor iedereen op scholen kunnen regelen zoals in heel veel landen.
pi_33498405
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dat dat niet nodig hoeft te zijn al je gewoon 40 uur in de week werkt.

en met extra`s bedoel ik computer en internet voor studie en natuurlijk mijn eigen studie.

het probleem ligt hem er meer in dat de overheid er maar vanuit gaat dat elk gezin een 2 verdieners gezin is
Ja en dat komt weer omdat de werkende mensen veel te veel moeten inspringen voor de niet werkende klasse.
  donderdag 29 december 2005 @ 11:02:34 #71
54772 Silmarwen
pi_33498411
Ow en raptorix er is een heel erg groot verschil tussen niet breed hebben en armoede. Een arbeidersgezin heeft het makkelijker dan iemand in de bijstand en je hebt nog gradaties in arbeidersgezinnen. Maar hey als je ouders het zo krap hadden, hadden ze niet zoveel kinderen moeten uitpoepen. Waren je eigen woorden.
  donderdag 29 december 2005 @ 11:03:09 #72
54772 Silmarwen
pi_33498429
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:02 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ja en dat komt weer omdat de werkende mensen veel te veel moeten inspringen voor de niet werkende klasse.
Werkende klasse kan ook enorm weinig verdienen.
pi_33498477
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:01 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Die zou ze eerder uitgeven aan eten. Je moet bij armoede ook niet meer geld geven, want er zijn teveel gaten om te vullen. Je zou bijvoorbeeld gratis boeken voor iedereen op scholen kunnen regelen zoals in heel veel landen.
Het probleem is dat armoede al sinds de jaren 50 aangemoedigd wordt door de overheid, veel mensen die in zogenaamde armoede geboren worden, berusten in hun lot, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. De overheid zou juist deze groep harder moeten pushen, het is te gek voor woorden dat er in dit land mensen van 50 jaar zijn die al hun hele leven in de bijstand zitten.
  donderdag 29 december 2005 @ 11:04:49 #74
42510 Baleog
semi kale wijsneus
pi_33498478
quote:
Op donderdag 29 december 2005 10:08 schreef raptorix het volgende:

[..]

Lullig voor ze, maar dan hadden ze beter moeten nadenken toen ze kinderen namen, bovendien kunnen ze gewoon alimenatie van hun vader krijgen. Daarnaast is het niet zo dat je niet kan werken als je kinderen hebt, er is bijvoorbeeld zat werk wat je thuis kan doen. Wel vind ik dat de bijverdien regeling voor welwillenden verruimt moet worden.
ben ik het ook helemaal mee eens, hoewel vaders niet altijd meewerken.. maar je kan best thuis-werk doen. Het ging mij er meer over dat er in die post die ik quote het overkwam alsof elke bijstandsmoeder een ps2 en andere dure meuk kan veroorloven
MrSASO's ille rhyme: DA SHIZNIT 33 1/3 (y)
pi_33498553
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:02 schreef Silmarwen het volgende:
Ow en raptorix er is een heel erg groot verschil tussen niet breed hebben en armoede. Een arbeidersgezin heeft het makkelijker dan iemand in de bijstand en je hebt nog gradaties in arbeidersgezinnen. Maar hey als je ouders het zo krap hadden, hadden ze niet zoveel kinderen moeten uitpoepen. Waren je eigen woorden.
Mijn ouders hebben nog nooit van hun leven een uitkering gehad, bovendien lag de situatie iets anders, mijn vader zijn eerste vrouw raakte geestelijk in de war en kon niet meer voor de 2 kinderen zorgen, mijn moeder haar eerste man is bij haar weggelopen. Bovendien heeft mijn moeder ontzettend hard avondstudie gedaan, waarbij ze in 25 jaar van huishoudschool, naar een universitaire graad is opgeklommen.
pi_33498585
---> POL
  FOK!fotograaf donderdag 29 december 2005 @ 11:10:38 #77
18921 freud
Who's John Galt?
pi_33498631
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:04 schreef raptorix het volgende:
Het probleem is dat armoede al sinds de jaren 50 aangemoedigd wordt door de overheid, veel mensen die in zogenaamde armoede geboren worden, berusten in hun lot, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. De overheid zou juist deze groep harder moeten pushen, het is te gek voor woorden dat er in dit land mensen van 50 jaar zijn die al hun hele leven in de bijstand zitten.
Dat berustende is ook iets wat mij nogal irriteerd. Ik kom steeds vaker de houding tegen dat het niet hun schuld is dat ze geen baan hebben, slechte baan, etc. Geldt voor zowel de armere als de allochtone medemensch. Ik heb genoeg voorbeelden om me heen van mensen die er gewoon keihard voor werken, en dan een goeie baan hebben. Als je iets wilt, dan moet je er je best voor doen is mij geleerd. Helaas is die les teveel inspanning soms.

Ik zie het straks alleen maar erger worden als er een links kabinet komt. Die geven graag het geld van hard werkende mensen weg, of laten de volgende generatie opdraaien voor onze wensen. Nee, armoede bestaat imo maar incidenteel.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  donderdag 29 december 2005 @ 11:11:28 #78
54772 Silmarwen
pi_33498652
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:07 schreef raptorix het volgende:

[..]

Mijn ouders hebben nog nooit van hun leven een uitkering gehad, bovendien lag de situatie iets anders, mijn vader zijn eerste vrouw raakte geestelijk in de war en kon niet meer voor de 2 kinderen zorgen, mijn moeder haar eerste man is bij haar weggelopen. Bovendien heeft mijn moeder ontzettend hard avondstudie gedaan, waarbij ze in 25 jaar van huishoudschool, naar een universitaire graad is opgeklommen.
En wat je nu zegt is dus de clue.
Er is geen standaard model, voor elk gezin is de situatie anders.
Mijn vader was chef-kok is arbeidsongeschikt geraakt kwam niet meer aan een baan en heeft welgeteld 1 maand uitkering gehad. Verder stuk voor stuk klote banen en nu eindelijk een goede ban. Mijn moeder heeft haar studie niet afgemaakt, s avonds in de schoonmaak gezeten en keihard gewerkt. Elk gezin is anders, elke situatie is anders en overal is wel een excuus voor te bedenken.

Iedereen is een uitzondering en de meeste proberen er het beste van te maken. Denk je dat die mensen voor de lol zo weinig geld hebben. Misschien een enkeling, maar het merendeel niet.
pi_33498680
Ik wil alleen maar aangeven dat armoede geen keuze is. Er liggen voor iedereen kansen, zelfs voor bijstandsmoeders met 2 kinderen.
pi_33498729
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:12 schreef raptorix het volgende:
Ik wil alleen maar aangeven dat armoede geen keuze is. Er liggen voor iedereen kansen, zelfs voor bijstandsmoeders met 2 kinderen.
Precies: armoede is geen keuze! Niemand kiest ervoor om in die omstandigheden terecht te komen.
pi_33498763
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:15 schreef SCH het volgende:

[..]

Precies: armoede is geen keuze! Niemand kiest ervoor om in die omstandigheden terecht te komen.
En iedereen heeft de keuze om uit die armoede te komen.
Armoede is geen chronische ziekte.
pi_33498809
quote:

[..]

Da's wel een hele slappe instelling. Want dan kun je er ook niet voor kiezen er uit te komen.
  donderdag 29 december 2005 @ 11:19:31 #83
79262 Dwersdriever
pi_33498852
quote:

[..]

Helaas kiezen er in Nederland echter te weinig mensen voor om zich uit die situatie los te maken. En de Nederlandse overheid nodigt mensen er te weinig toe aan om dit te doen. Een combinatie van de armoedeval, de calculerende burger en de instelling bij veel mensen dat uitkeringen, voorzieningen een 'recht' zijn en de 'zieligheidsindustrie' een van de grootse is in Nederland, dragen hieraan bij. Voor wie wil biedt Nederland meer dan de meeste landen in de wereld kansen aan zijn burgers.
We Came A Long Time Ago
pi_33498881
Er was laatst een gemeente die geen uitkeringen meer verstrekte maar gewoon een baan garandeerde, het was opmerkelijk hoe weinig animo er plots was.
pi_33498923
Nogmaals; sloeber zijn in NL is een keus.
11111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111
pi_33498974
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:20 schreef raptorix het volgende:
Er was laatst een gemeente die geen uitkeringen meer verstrekte maar gewoon een baan garandeerde, het was opmerkelijk hoe weinig animo er plots was.
Ja, en bij zo'n actie van verplicht bollen pellen of tomaten plukken kon 30% ook ineens zomaar weer werk vinden. Het is maar net hoe hard je wil.
  donderdag 29 december 2005 @ 11:24:07 #87
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_33498981
Ik geloof dat je met een goede opleiding overal uit kan komen. In Nederland kan iedereen naar school gaan. Er is studifinanciering en er zijn studie leningen. Ik geloof niet dat het mensen ongmogelijk gemaakt wordt te studeren. Ik geloof wel dat het voor sommige mensen een stuk moeilijker is als andere. Deze mensen zullen meer moeten doorzetten. Ik vind het zo oneerlijk dat als je wat meer verdient het steeds van je afgepakt wordt. Daarom heb ik een hekel aan linkse partijenen. Ik werk hard voor mn geld wil niet steeds meer inleveren voor andere mensen. Als ik kijk naar mensen uit mijn jeugd zie ik dat ik het nu beter heb als zij, waarom vele van hun gingen niet studeren en wilde vroeg werken. Dat is een keuze die ze gemaakt hadden. Zij konden eerder meer geld als mij uitgeven sneller het huis uit ect. Nu hebben ze het minder, moet ik daarvoor gestraft worden ?
mai pen rai
pi_33499009
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:16 schreef raptorix het volgende:

[..]

En iedereen heeft de keuze om uit die armoede te komen.
Armoede is geen chronische ziekte.
Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht. Het is geen knopje dat je zomaar om kan draaien, dan zouden mensen dat wel doen. De grootste groep mensen aan de onderkant zit daar niet uit laksheid of luiheid of onwil.
  donderdag 29 december 2005 @ 11:25:07 #89
92623 niet_links
Live from Bangkok
pi_33499018
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:23 schreef Toeps het volgende:

[..]

Ja, en bij zo'n actie van verplicht bollen pellen of tomaten plukken kon 30% ook ineens zomaar weer werk vinden. Het is maar net hoe hard je wil.
Inderdaad het is maar net hoe hard je wil werken. Er zijn genoeg mensen die gewoon niet willen werken en verwachten dat alles bij hun in hun schoot geworpen wordt.
mai pen rai
pi_33499051
Zodra je daar in politiek over begint ben je een egoistische asociaal, en begint men altijd gelijk bijstandsmoeders er bij te halen voor wie het geen keuze zou zijn om in die situatie terecht te komen.
pi_33499111
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:26 schreef raptorix het volgende:
Zodra je daar in politiek over begint ben je een egoistische asociaal, en begint men altijd gelijk bijstandsmoeders er bij te halen voor wie het geen keuze zou zijn om in die situatie terecht te komen.
Klopt. Die ooievaar dumpt die kinderen zomaar voor de deur. En dan willen ze ook nog een PSP en zo...
  donderdag 29 december 2005 @ 11:28:42 #92
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_33499119
Ik schop dit politieke topic naar POL.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_33499124
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:24 schreef SCH het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk veel te kort door de bocht. Het is geen knopje dat je zomaar om kan draaien, dan zouden mensen dat wel doen. De grootste groep mensen aan de onderkant zit daar niet uit laksheid of luiheid of onwil.
Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar de manier waarop nu armoede aangepakt wordt is niet de juiste manier. Ik zou graag zien dat mensen die in een slechte omstandigheden zitten bijvoorbeeld tijdelijk extra geld krijgen mits ze zich bijvoorbeeld verplicht laten begeleiden. Dit kan op vele manieren, voor sommige mensen kan dit een studiepad zijn, voor andere een cursus sociale vaardigheden, of bijvoorbeeld omscholing. Het is ook voor mensen die in een armoede situatie zitten belangrijk dat ze zelfrespect krijgen, ik ben er heilig van overtuigt dat hier een win-win situatie te halen valt.
pi_33499144
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:26 schreef raptorix het volgende:
Er wordt ook vaak veel te gemakelijk over gesproken. Het gaat ook heel vaak om bijstandsmoeders. Ik nodig jou en Zalm uit om eens bij een groep van die mensen langs te gaan. Ik heb ze hier veel aan de telefoon momenteel, vooral oudere mensen (80-jarigen) die volstrekt wanhopig zijn als het om de financien gaat. En dat zijn geen klaplopers, dat zijn mensen die ons land na de oorlog weer hebben opgebouwd.
pi_33499243
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:29 schreef SCH het volgende:

[..]

Er wordt ook vaak veel te gemakelijk over gesproken. Het gaat ook heel vaak om bijstandsmoeders. Ik nodig jou en Zalm uit om eens bij een groep van die mensen langs te gaan. Ik heb ze hier veel aan de telefoon momenteel, vooral oudere mensen (80-jarigen) die volstrekt wanhopig zijn als het om de financien gaat. En dat zijn geen klaplopers, dat zijn mensen die ons land na de oorlog weer hebben opgebouwd.
Klopt de zogenaamde stille armoede, net zoals een bepaalde groep wao'ers met een relatief lage uitkering. Veel van de problemen zijn ook ontstaan doordat juist in voor hun belangrijke zaken duurder zijn geworden (ziektekosten, energie, voedsel) in korte tijd duurder zijn geworden, mede door de euro (iets wat nog steeds ontkent wordt). Ik zou het een goed idee vinden als de 2e kamer een commisie instelt die eens goed gaat analyseren hoe deze mensen geholpen kunnen worden.
pi_33499258
Oei wat een kromme zin zeg
pi_33499269
quote:

[..]

In die omstandigheden ben je nog niet arm hoor. Je kunt je prima redden met een bijstandsuitekering. Je kunt alleen geen breedbeeld TV en mobiele telefoon kopen, maar daar heb je ook geen recht op.
11111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111111
pi_33499313
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:34 schreef frankium het volgende:

[..]

In die omstandigheden ben je nog niet arm hoor. Je kunt je prima redden met een bijstandsuitekering. Je kunt alleen geen breedbeeld TV en mobiele telefoon kopen, maar daar heb je ook geen recht op.
Juist veel van deze mensen zouden enorm kunnen besparen op telefoon door een 2e hands prepaid te nemen, dat kost nauwelijks geld en het kan zo 50 euro per maand schelen.
pi_33499331
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

Klopt de zogenaamde stille armoede, net zoals een bepaalde groep wao'ers met een relatief lage uitkering. Veel van de problemen zijn ook ontstaan doordat juist in voor hun belangrijke zaken duurder zijn geworden (ziektekosten, energie, voedsel) in korte tijd duurder zijn geworden, mede door de euro (iets wat nog steeds ontkent wordt). Ik zou het een goed idee vinden als de 2e kamer een commisie instelt die eens goed gaat analyseren hoe deze mensen geholpen kunnen worden.
Now we're talking. Hier ben ik het honderd procent mee eens en Zalm redeneert dit dus feitelijk weg.
  donderdag 29 december 2005 @ 11:37:23 #100
79262 Dwersdriever
pi_33499352
quote:
Op donderdag 29 december 2005 11:28 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar de manier waarop nu armoede aangepakt wordt is niet de juiste manier.
De tijdsgeest is op dit vlak wel aan het veranderen. Steeds meer mensen in Nederland lijken in te zien dat armoedebestrijding meer draait om het bieden van kansen dan om het verstrekken van hogere uitkeringen. Dat vertaalt zich op bescheiden schaal ook wel in beleid. Ik ben alleen bang dat bij het vertrek van dit kabinet we weer terugvallen in de nationale reflex om in moeilijke situaties de hand op te houden bij de overheid.

We zullen hoe dan ook iets moeten doen aan de enorm hoge loonkosten in Nederland. Iemand in dienst nemen in Nederland is door alle heffingen, regelingen en belastingen peperduur. Daardoor moet een werknemer wel erg productief zijn, wil de werkgever er iets aan hebben. Daar ligt een belangrijke sleutel in de armoedebestrijding. Gesubsidieerde arbeid is daarbij slechts een lapmiddel. Structurele verlaging van de arbeidskosten is de oplossing. Daartoe moet echter de overheid flink snijden in zijn uitgaven en daar is in de Nederlandse politiek niemand toe bereid.
We Came A Long Time Ago
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')