Vorig jaar schreef Janne Ahonen de cyclus voor de derde keer in zijn loopbaan op zijn naam. De ingetogen Fin leek op weg om de unieke grand slam van Sven Hannawald te evenaren, maar in de laatste wedstrijd in Bischofshofen gooide Martin Hollwarth roet in het eten.quote:Oberstdorf
28.12 - 29.12.2005
Garmisch - Partenkirchen
31.12.2005 - 01.01.2006
Innsbruck
03.01 - 04.01.2006
Bischofshofen
05.01 - 06.01.2006
Peterka en Bystoel niet bovenin, Widhoelzl iets tegenvallend.quote:De Fin Janne Ahonen is bij de eerste wedstrijd van de Vierschansentoernee in Oberstdorf verder gegaan waar hij bij de vorige editie was gebleven. Met sprongen van 130,5 en 130 meter en
een puntentotaal van 270,9 bleef hij de concurrenten voor. Roar Ljökelsoy (Noo) werd achter de titelverdediger tweede, de Tsjech Jakub Janda, de koploper in de WB-stand, werd in het kunstlicht derde.
Ahonen hoopt het record te evenaren van Jens Weissflog, de enige springer die de Vierschansentoernee vier keer wist te winnen. Zijn teller staat nu op drie.
Oberstdorf
1 Janne Ahonen (FIN) 130.5 130 270.9
2 Roar Ljoekelsoey (NOR) 128.5 132 268.4
3 Jakub Janda (CZE) 123.5 133.5 262.6
4 Takanobu Okabe (JPN) 128 130.5 260.8
5 Matti Hautamaeki (FIN) 129.5 125.5 258
6 A. Widhoelzl (AUT) 119.5 130 248.1
7 Georg Spaeth (GER) 119.5 129 245.3
8 Simon Ammann (SUI) 120.5 128 244.8
9 Michael Uhrmann (GER) 120.5 127.5 244.4
10 B. Romoeren (NOR) 117 131.5 243.8
1 januari, wachten tot dat vreselijke concert in Wenen afgelopen is en dan skischansspringen in Garmisch-Partenkirchen. Nostalgie die nog elk jaar bekeken wordt door me.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:13 schreef pfaf het volgende:
Ik moet Garmisch missen dit jaar. Zonde, er is geen betere manier om het nieuwe jaar te beginnen.
Dat is inderdaad apart. Ammann is kennelijk zo'n figuur dat enorm weet te pieken in olympische seizoenen.quote:Op vrijdag 30 december 2005 12:05 schreef zjroentje het volgende:
Olympisch jaar, en Ammann laat zich weer eens zien.
quote:Op zondag 1 januari 2006 09:31 schreef Ciurlizza het volgende:
Garmisch-Partenkirchen
Heerlijke 1 januari traditie.Ik ga zeker kijken.
Die dingen zien er inderdaad imponerend uit. Ik heb die van GP nog nooit in het echt gezien, maar wel die in Ornskoldsvik (Zweden), Rovaniemi (Finland) en Lillehammer (Noorwegen).quote:Op zondag 1 januari 2006 13:56 schreef Asskicker14 het volgende:
Garmisch-Partenkirchen, heb daar afgelopen jaar in Oktober de grote schans zelf mogen bewonderen. Dat was in de week waarin het weer prachtig was (20+ en zonnig). En ik moet zeggen dat het er indrukwekkend uitziet.
Ja, maar dit is dus de Duitse spellingquote:Op zondag 1 januari 2006 13:24 schreef Captain_Chaos het volgende:
Is schansen niet met een 's' ?
Yep, dat beloven nog mooie duels te worden in het vervolg van de tournee en op de Spelen.quote:Op zondag 1 januari 2006 15:49 schreef Relin het volgende:
Whoooo Matti!!! Eindelijk! Ben erg blij dattie z'n vorm weer terug heeft!![]()
en 't wordt nog erg spannend tussen Janne Ahonen en Jakub Janda!
Helderquote:Op zondag 1 januari 2006 14:42 schreef Leatherface het volgende:
[..]
Ja, maar dit is dus de Duitse spelling
quote:De Pool Adam Malysz heeft halverwege de Vierschanzentoernee vanwege gebrek aan vorm besloten de strijd te staken. De eerste Poolse winnaar ooit van deze toernee (2000/2001) bezet slechts de zestiende plaats na twee wedstrijden.
Malysz gaat zich nu in zijn vaderland voorbereiden op de Spelen van Turijn. Zijn deelname aan de WK, van 13 t/m 15 januari in Kulm (Oos), is twijfelachtig. NOS
Dat men Vierschanzentournee op zn Duits doet hier, oke...maar Skispringen is een supergermanisme en heet in het Nlands toch echt SCHANSspringen, mensen!quote:Op zondag 1 januari 2006 13:24 schreef Captain_Chaos het volgende:
Is schansen niet met een 's' ?
Niet live op Eurosport, heel vreemd...gelukkig zendt hier de Finse zender MTV3 de wedstrijden wel live uitquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:47 schreef Bartoli het volgende:
zend eurosport de vierschansen toernee niet live uit? RTL + zit hier niet meer op de kabel, zou wel terugkomen maar dan is het toernooi al voorbij.
ja een geluk dat je in een land woont/verblijft waar de sport uiterst populair is met al die kleppersquote:Op dinsdag 3 januari 2006 11:55 schreef Lahti het volgende:
[..]
Niet live op Eurosport, heel vreemd...gelukkig zendt hier de Finse zender MTV3 de wedstrijden wel live uit
Leuk voor Oostenrijk is dat Reinhard Schwarzenberger (6e) even aan de top komt kijken hier in Innsbruck. Opvallend waren verder Ammann en Uhrmann die tegenvallend presteerden en een Malysz-vervanger op plaats twee, Kamil Stoch.quote:Defending champion Janne Ahonen jumped 131.5 metres to top qualifying for the third Four Hills event in Innsbruck on Tuesday. The Finn will face overall leader and main rival Jakub Janda in Wednesday's first round jump-off after the Czech decided not to take his qualifying jump.
Neuh, eigenlijk geen ene link met Finland. Ben er ooit es op vakantie geweest (2004) en vond het toen een ontzettend mooi land (wil ook graag weer terug en dat gaat dus gebeuren!quote:Op dinsdag 3 januari 2006 10:32 schreef Lahti het volgende:
Rise Jussilainen is ook naar huis gegaan (uit zichzelf, niet weggestuurd...) om te trainen en de vorm weer terug te vinden.
Relin -> mijn nieuwsgierigheid wint: ben jij half Fins of heb je een of andere link met Finland? Krijg zo'n idee als ik je commentaren lees en volgens mij zeggen alleen de Finnen Kojo...
Zend MTV3 wel alles live uit dan? Hoor dacht ik wel es klachten over het feit dat ze het springen niet altijd live uitzenden. Maar dat kan ook F1 of DTM geweest zijnquote:Op dinsdag 3 januari 2006 12:14 schreef Bartoli het volgende:
[..]
ja een geluk dat je in een land woont/verblijft waar de sport uiterst populair is met al die kleppers
Duitsers vallen helemaal tegen vandaag. Spaeth 13e en hun (eigenlijk) beste springer van het moment Uhrmann slechts 24e. En dan had hij ook nog geluk dat hij door de kwalificatie kwam gisteren, alleen omdat hij een beschermde status had. Hij zat namelijk niet bij de beste 50...quote:Op woensdag 4 januari 2006 15:37 schreef Leatherface het volgende:
Ahonen en Kuettel vallen enigzins tegen. en Hautemaeki scoort helemaal teleurstellend.
quote:Die Deutschen erwischten in Österreich einen rabenschwarzen Tag! Michael Uhrmann muss nach dem dritten Springen der Vierschanzen-Tournee seine Podest-Hoffnungen endgültig begraben. Mit Ach und Krach schaffte er es ins Innsbrucker Finale, büßte aber mit Platz 24 alle Chancen in der Tournee-Wertung ein. "Ich war recht spät am Absprung, es ist schwierig für mich momentan. Es läuft nicht mehr so locker wie am Anfang der Saison. An der Spur hat es nicht gelegen, aber man kommt etwas aus dem Tritt mit so schlechten Sprüngen wie hier in der Quali. Das soll aber nicht heißen, dass ich nicht hätte besser springen können", analysierte Uhrmann sein schwaches Abschneiden.
So wurde Georg Späth auf Rang 13 bester Deutscher. In der Tournee-Wertung ist Späth als Achter auch an Uhrmann vorbeigezogen. "Wir haben ein Geschwindigkeits-Problem. Es ist noch nie so gravierend aufgetreten wie hier. Wir müssen das in den Griff kriegen, wir sind hier über ein km/h langsamer angefahren, dann sieht das halt so aus", meinte Bundestrainer Peter Rohwein, der Martin Schmitt nicht mit nach Bischofshofen nehmen wird.
Alexander Herr versaute sich mit einem miserablen Sprung im ersten Durchgang auf der Bergisel-Schanze sein gesamtes Tournee-Ergebnis. Mit einem Flug auf magere 119 Meter unterlag der Schwarzwälder dem Japaner Takanobu Okabe und verpasste den Einzug ins Finale. Damit ist seine Top-15-Platzierung in der Tournee-Wertung dahin und der DSV um eine Entäuschung reicher. Michael Neumayer, der bayrische Grantler, äußerte sich wieder einmal selbstkritisch. "Die anderen springen drei oder vier Meter weiter, da kann ich nicht mit zufrieden sein. Irgendwo verliere ich im Sprung immer etwas", ärgerte sich Neumayer, der sich mit Rang 28 begnügen musste.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | 2 Janne Ahonen (FIN) 788.5 3 Roar Ljoekelsoey (NOR) 775.1 4 Matti Hautamaeki (FIN) 765.4 5 Takanobu Okabe (JPN) 753.2 6 Andreas Kuettel (SUI) 745.2 7 Georg Kofler (AUT) 736.9 8 Georg Späth (GER) 734.5 9 Bjoern-Einar Romoeren (NOR) 732.1 10 Noriaki Kasai (JPN) 726.0 11 Michael Uhrmann (GER) 720.6 12 Simon Ammann (SUI) 718.9 13 Rok Benkovic (SLO) 717.5 14 Dimitry Vassiliev (RUS) 713.2 15 Martin Koch (AUT) 696.6 |
Inderdaad niet altijd live, maar iig de Vierschansentoernee wel. Nadeel is wel, dat het commentaar op MTV3 super tegenvalt, ook al hebben ze Toni Nieminen erbij, die weet ntrlk waar ie het over heeft. Op eurosport is het commentaar veel beter, Kalle Lepistö (inderdaad zoon van...) praat tenminste over dingen die de wedstrijd ook echt aangaan...quote:Op dinsdag 3 januari 2006 22:02 schreef Relin het volgende:
[..]
Zend MTV3 wel alles live uit dan? Hoor dacht ik wel es klachten over het feit dat ze het springen niet altijd live uitzenden. Maar dat kan ook F1 of DTM geweest zijn![]()
Eerlijk gezegd denk ik persoonlijk niet dat Ljoekelsoey in staat mag worden geacht om 15 punten op zowel Ahonen als Janda goed te maken. Ik denk dat die twee daar net iets te constant voor zijn. Maar, het kan natuurlijk altijd als de Noor een erg goede dag heeft en Ahonen en Janda het af laten weten… wordt in ieder geval sowieso een spannende ontknoping.quote:Op donderdag 5 januari 2006 12:48 schreef Lahti het volgende:
Vandaag quali en morgen de Grande Finale!!
Wordt erg spannend, in principe zijn er nog 3 kandidaten voor de toerneezege....
Betere telemark gemaakt, Ahonen zal er wel elke meter hebben uitgeperst.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:34 schreef Leatherface het volgende:
Janda iets betere stijl?
quote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:36 schreef okee6 het volgende:
[..]
Betere telemark gemaakt, Ahonen zal er wel elke meter hebben uitgeperst.
Sowieso, want hij staat 1 punt voor.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 18:24 schreef sr_firewire het volgende:
Dan wint Ahonen !
Jupquote:Op vrijdag 6 januari 2006 18:25 schreef Leatherface het volgende:
In punten staan ze nu gelijk.
Ahonen wint dan op basis van 1 overwinning meer?
Dat dat nog kan in de huidige tijdquote:18:31
Entscheidung der Jury: Der Tscheche Jakub Janda und der Finne Janne Ahonen haben gemeinsam die 54. Vierschanzentournee geworden. Zum ersten Mal in der Geschichte waren am Ende zwei Springer nach vier Springen mit 1081,5 Punkten absolut gleich. Ahonen stellte mit seinem vierten Gesamtsieg den Rekord von Jens Weißflog ein.
Ik kan er absoluut vrede mee hebben.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 18:37 schreef Bartoli het volgende:
aan ene kant is Ahonen wel de winnaar omdat die 2x won. Aan de andere kant heeft Janda aan 1 overwinning en 3 constante andere sprongen genoeg om aan hetzelfde puntenaantal te komen.
Dus wel terechte beslissing![]()
Voor degenen die nog moeten wachten op eurosport. Janda heeft dus GEEN telemark gemaakt, terwijl Ahonen dat min of meer wel deed. Een perfecte kan niet bij die afstand, maar vergeleken bij Janda's landing was dit toch zeker wel een telemark. Juryleden waren waarschijnlijk met wat anders bezigquote:Op vrijdag 6 januari 2006 17:36 schreef okee6 het volgende:
[..]
Betere telemark gemaakt, Ahonen zal er wel elke meter hebben uitgeperst.
Planicaquote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:03 schreef Relin het volgende:
Neeheej, eerst skivliegen in Kulm!!
*al is Planica beter*
Mooi.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 19:04 schreef Relin het volgende:
yups
Inderdaad. Precies dezelfde gevoelens.quote:Op vrijdag 6 januari 2006 21:39 schreef pfaf het volgende:
Gedeelde overwinning, leuk! Ahonen was natuurlijk wel de beste met 2 overwinningen
Ik ben net de laatste tijd erg de dingen op een rijtje aan het zetten en aan het nadenken of het niet weer tijd wordt om terug te gaan naar nederland en daar verder te gaan met mijn leven. Ik kwam per slot van rekening "voor een jaar" en dat is al ruim 3 jaar geledenquote:Op donderdag 5 januari 2006 18:32 schreef petervanhal het volgende:
desalniettemin hebben we 3 wedstrijden met drie verschillende winnaars , dus erug leuk. mijn voorspelling, JAMMER VOOR LAHTI , is dat janda gaat winnen en dat zou gezien het verloop van dit sezoen ook reeel zijn.
blijft LAHTI nog lang in finland , of ga je ooit jou kennis overdragen op de nederlandse kinderen ?? kan mij ook goed voorstellen dat er veel in finland is waardoor je kiest om nog een tijd te blijven.
Hij spreekt dan iook geen Duits, maar O'rijksquote:Op zaterdag 7 januari 2006 12:56 schreef Relin het volgende:
Versta hem alleen niet als ie duits spreekt![]()
Tja...when in Rome... het kan nog beter, want wat er eigenlijk gezegd werd tijdens de wedstrijd door ons: vittu, perkele, saatana!quote:Op dinsdag 10 januari 2006 16:58 schreef petervanhal het volgende:
PERKELE !!! FOEI LAHTI
Duitsquote:Op dinsdag 10 januari 2006 15:52 schreef Lahti het volgende:
Hij spreekt dan iook geen Duits, maar O'rijksIk spreek vloeiend Duits, maar het probleem is dan dat de O'rijkers denken dat ik hun dialect ook wel kan verstaan...NOT Levert wel leuke gesprekken op...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |