abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33438380
Geven onze jongeren (gaat om 17 tot een jaar of 25 in dit geval) hun geld verkeerd uit? Dan heb ik het niet over incidentele uitgaven zoals een portie paddo's, een lijntje coke, een bakje kaviaar, of een duur concert eens in het jaar. Maar zoals veel jongeren doen; die geven dan 50% tot 75% van hun geld alleen uit aan of hun dvd-collectie, of ontzettend dure merkkleding of bijvoorbeeld uitgaan. Leven zij niet in een fictieve onverantwoordelijke wereld? Of moeten we hier ons geen zorgen over maken?

Dit topic is voor een discussie, dus het is geen stelling die neergeplempt wordt omdat ik denk dat het de waarheid is.
  dinsdag 27 december 2005 @ 14:01:27 #2
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33438505
Nee. Het gros leert het vanzelf als ze ouder worden en er verantwoordelijkheden om de hoek komen kijken. Daarnaast is een tijdelijke periode van slecht met geld omgaan best goed voor je want daardoor leer je inzien dat je van geld uitgeven ook niet automatisch gelukkig wordt.
Vampire Romance O+
  dinsdag 27 december 2005 @ 14:02:04 #3
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33438524
Ligt denk ik ook aan hun achtergrond, als je uit dit soort milieu komt ( Zorgtoeslag gebruikt voor aanschaf vuurwerk ) dan is het niet verbazingwekkend.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_33438579
ze geven teveel uit. Paar maanden geleden was het nog in het nieuws dat een behoorlijk percentage van de jeugd flink in de schulden zit.

Ik heb nooit echt veel te besteden gehad, maar ik heb dan ook nooit schulden gehad (ja, studieschuld maar dat tel ik niet mee )
pi_33438693
En waar zouden ze dat geld dan aan uit moeten geven? Bidprentjes?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_33438813
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:06 schreef wonko het volgende:
En waar zouden ze dat geld dan aan uit moeten geven? Bidprentjes?
nouja, in ieder geval geen geld uitgeven wat je eigenlijk niet hebt. Voor de rest mogen ze natuurlijk zelf weten waar ze het aan uit willen geven.
  dinsdag 27 december 2005 @ 14:14:50 #7
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_33438937
het hele uitgeven is natuurlijk in nederland op zijn climax. de volwassenen geven of gaven de kinderen geen goed voorbeeld van het mooie woord 'sparen' bijvoorbeeld.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 27 december 2005 @ 14:17:46 #8
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_33439029
Ik vind het verontrustend dat één op de vijf jongeren tussen de 13 en 18 jaar al een schuld heeft van gemiddeld 1400 euro. Bij jongeren ouder dan 21 jaar heeft zelfs al één op de drie een schuld van meer dan 4500 euro !
(Bron: http://home.szw.nl/actueel/dsp_persbericht.cfm?jaar=2002&link_id=17614)

Als ze op die jonge leeftijd al niet met geld om kunnen gaan dan ben ik benieuwd hoe dat op latere leeftijd dan gaat.
pi_33439058
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:17 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Ik vind het verontrustend dat één op de vijf jongeren tussen de 13 en 18 jaar al een schuld heeft van gemiddeld 1400 euro. Bij jongeren ouder dan 21 jaar heeft zelfs al één op de drie een schuld van meer dan 4500 euro !

Als ze op die jonge leeftijd al niet met geld om kunnen gaan dan ben ik benieuwd hoe dat op latere leeftijd dan gaat.
ze komen zichzelf wel tegen...
  dinsdag 27 december 2005 @ 14:21:10 #10
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_33439134
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:18 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

ze komen zichzelf wel tegen...
Nou, ik ben bang dat het nog verder gaat dan dat: ook de gemeenschap gaat ze tegenkomen. Die gasten komen met grote getalen in de schuldsanering en dat heeft ook economische gevolgen.
pi_33439155
quote:
Bij jongeren ouder dan 21 jaar heeft zelfs al één op de drie een schuld van meer dan 4500 euro !
Is dat inclusief de studieschuld??
pi_33439219
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:21 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:

[..]

Nou, ik ben bang dat het nog verder gaat dan dat: ook de gemeenschap gaat ze tegenkomen. Die gasten komen met grote getalen in de schuldsanering en dat heeft ook economische gevolgen.
zit wat in. Ik snap sowieso niet hoe ze dat doen. Ik kon tot voor kort niet meer pinnen als mijn banksaldo op 0 stond. Nu kan het wel, maar puur voor noodgevallen. Tja, blijkbaar is een broek van 140 euro en het nieuwste mobieltje zo belangrijk dat ze zich wel in de schulden willen werken
  dinsdag 27 december 2005 @ 14:24:21 #13
50490 wjschreuder
-------------------
pi_33439242
quote:

één op de drie een schuld van meer dan 4500 euro? Daar wordt dan studieschuld bij meegerekend waarschijnlijk, ik vindt niet dat je dat mee moet rekenen.
pi_33439264
Wat een onzin. Wat maakt het nou uit of je 200 euro per week aan uitgaan en kleren uitgeeft of dat je er een boekenkast vol boeken ofzo van koopt?

Op drank betaal je zelfs meer belasting dan op een boek of 'verantwoorde' uitgaven, dus je helpt de economie er nog beter mee
pi_33439309
quote:

Vind ik een beetje geflatteerd. Veel jongeren zijn genoodzaakt een lening bij de IBG af te sluiten omdat hun ouders hun studie niet willen/kunnen betalen.
pi_33439389
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:21 schreef FokLex het volgende:

[..]

Is dat inclusief de studieschuld??
ik heb een studieschuld van ca 10000 euro. Maar dat geld is niet aan materiele zaken besteed maar aan een opleiding die het geld wel waard is. Niet te vergelijken met een lening voor een scooter oid. Beetje vreemd als dit meegeteld zou worden.
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:24 schreef bart83 het volgende:
Wat een onzin. Wat maakt het nou uit of je 200 euro per week aan uitgaan en kleren uitgeeft of dat je er een boekenkast vol boeken ofzo van koopt?

Op drank betaal je zelfs meer belasting dan op een boek of 'verantwoorde' uitgaven, dus je helpt de economie er nog beter mee
Maakt niks uit waar je het aan besteed, zolang je het maar kan betalen Dat is het probleem juist, mensen werken zichzelf in de schulden om uit te gaan en kleren te kopen. Loop dan wat langer in de zelfde spijkerbroek, ookal is 'ie vorige week uit de mode gegaan...
  dinsdag 27 december 2005 @ 14:29:28 #17
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_33439439
Ik denk zelf dat de studiefinanciering hiervan een grote veroorzaker is. Toen ik jong was kreeg ik die niet en kreeg ik gewoon zakgeld van m'n ouders en daar moest ik het van doen. Als ik meer geld wilde dan moest ik daarvoor werken.
En omdat je veel moeite moest doen voor dat geld dacht je er langer over na voordat je iets kocht.

Die studiefinanciering wordt nu gewoon netjes gestort en volgens mij is het dan makkelijker om het uit te geven. Je ziet hetzelfde nu eigenlijk gebeuren met de zorgtoeslag: Zorgtoeslag gebruikt voor aanschaf vuurwerk

Ik denk dat de beste oplossing is er gewoon voor te zorgen dat jongeren niet over zoveel geld kunnen beschikken omdat de verleiding te groot is.
pi_33439565
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 13:57 schreef pberends het volgende:
Geven onze jongeren (gaat om 17 tot een jaar of 25 in dit geval) hun geld verkeerd uit? Dan heb ik het niet over incidentele uitgaven zoals een portie paddo's, een lijntje coke, een bakje kaviaar, of een duur concert eens in het jaar. Maar zoals veel jongeren doen; die geven dan 50% tot 75% van hun geld alleen uit aan of hun dvd-collectie, of ontzettend dure merkkleding of bijvoorbeeld uitgaan. Leven zij niet in een fictieve onverantwoordelijke wereld? Of moeten we hier ons geen zorgen over maken?

Dit topic is voor een discussie, dus het is geen stelling die neergeplempt wordt omdat ik denk dat het de waarheid is.
Even ter bevestiging: Ik ben 19, bijna al mijn geld gaat op aan mn dvd-collectie, merkkleding en uitgaan.
Serieus.

Maar ik vind het geen probleem, ik werk er toch zelf voor? Mn vaste lasten enzo moet ik toch zelf betalen. Wat is er erg aan dan dat ik mijn geld aan dit soort dingen uitgeef?
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  dinsdag 27 december 2005 @ 14:33:18 #19
50490 wjschreuder
-------------------
pi_33439576
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:29 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:
Ik denk zelf dat de studiefinanciering hiervan een grote veroorzaker is. Toen ik jong was kreeg ik die niet en kreeg ik gewoon zakgeld van m'n ouders en daar moest ik het van doen. Als ik meer geld wilde dan moest ik daarvoor werken.
En omdat je veel moeite moest doen voor dat geld dacht je er langer over na voordat je iets kocht.

Die studiefinanciering wordt nu gewoon netjes gestort en volgens mij is het dan makkelijker om het uit te geven. Je ziet hetzelfde nu eigenlijk gebeuren met de zorgtoeslag: Zorgtoeslag gebruikt voor aanschaf vuurwerk

Ik denk dat de beste oplossing is er gewoon voor te zorgen dat jongeren niet over zoveel geld kunnen beschikken omdat de verleiding te groot is.
Als je niks van je ouders krijgt, dan kan je echt niet rondkomen als student als je ook nog een zware studie hebt. Op zijn minst lijd je studie daaronder, en dat kost weer veel meer dan die extra stufi.

Daarbij, de stufi is écht niet hoog hoor. Je krijgt 230 euro standaard, kamerhuur alleen is al minimaal 300 euro.
pi_33439617
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:29 schreef Bad_Moon_Rising het volgende:

Zonder studiefinanciering had ik mijn opleiding niet kunnen betalen, aangezien mijn moeder enkel een uitkering kreeg. Misschien als ze het schoolgeld etc aftrekken van de stufi vóórdat het op de rekening wordt gestort, dat het dan wat beter is, immers er komt minder geld op de bankrekening.
pi_33439722
Blijven jongeren ook langer thuis wonen omdat ze zoveel geld uitgeven? Je moet er niet aan denken dat een 21 jarige ook nog huur, gas, licht en boodschappen moet betalen naast al die DVD's, kleding en gadgets.
One of us is ugly, One of us is cute, One of us you'd like to see in her birthday suit
pi_33439832
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:24 schreef wjschreuder het volgende:

[..]

één op de drie een schuld van meer dan 4500 euro? Daar wordt dan studieschuld bij meegerekend waarschijnlijk, ik vindt niet dat je dat mee moet rekenen.
Schuld is schuld.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_33439866
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:40 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Schuld is schuld.
Dat wel, maar een studieschuld is niet zo'n ramp.
  dinsdag 27 december 2005 @ 14:43:47 #24
50490 wjschreuder
-------------------
pi_33439922
quote:

[..]

Schuld is schuld.
Bullshit, als je een studie afrond mag je best een schuld hebben, want me je studie kan je (in ieder geval veel kans) een goede baan krijgen en het zo terugverdienen.
Als je leent om een scooter te kopen dan helpt dat je verder niks.

Daarbij is één op de drie nou niet bepaald een afschuwelijk cijfer als studieschuld meegerekend wordt. Dat zou het wel zijn als het studieschuld niet meegerekend werd.
pi_33440005
ik spaar ongeveer de helft van mijn geld als ik genoeg heb verdiend. Er gaat bij mij ongeveer 20-25 euro per week door voor het uitgaan. En daarnaast spaar ik mijn geld voor een nog onbekend doel... sparen is ongeveer 150-200 euro per maand btw.

en om even in te springen op studie schuld, die heb ik niet. no depts what so ever
pi_33440007
quote:

[..]

Schuld is schuld.
Klopt, de statistieken die hier in dit topic leest zijn ook de studieschulden.
pi_33440075
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:43 schreef wjschreuder het volgende:
Daarbij is één op de drie nou niet bepaald een afschuwelijk cijfer als studieschuld meegerekend wordt. Dat zou het wel zijn als het studieschuld niet meegerekend werd.
Dat ben ik met je eens. Maar dan blijft dat van die 1400 euro voor jongeren tussen 13 en 18 wel tamelijk zorgwekkend. Dat vind ik nl. best een hoog bedrag voor iemand van die leeftijd.
pi_33440136
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:46 schreef .elxmetalhead het volgende:
En daarnaast spaar ik mijn geld voor een nog onbekend doel... sparen is ongeveer 150-200 euro per maand btw.
Sparen huidige jongeren ook voor die dingen die je straks nodig hebt om op jezelf te wonen of om samen met je vriend of vriendin te gaan samenwonen?
One of us is ugly, One of us is cute, One of us you'd like to see in her birthday suit
pi_33440257
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:46 schreef .elxmetalhead het volgende:
ik spaar ongeveer de helft van mijn geld als ik genoeg heb verdiend. Er gaat bij mij ongeveer 20-25 euro per week door voor het uitgaan. En daarnaast spaar ik mijn geld voor een nog onbekend doel... sparen is ongeveer 150-200 euro per maand btw.

en om even in te springen op studie schuld, die heb ik niet. no depts what so ever
Debts bedoel je
pi_33440289
Sparen doe ik niet. Werk alleen de zaterdagen en daar ga ik van uit/ leuke dingen doen met vriendin/telefoonrekening / vrienden/ enz. Ik zou als ik mn best doe wel wat kunnen sparen per maand, nou stel dat ik per zaterdag een 10tje overhoud, dan haal ik dus 520 euro in het jaar, wooptiedoo. Eenmaal vast werk stelt die 520 euro niks meer voor, daar ga ik geen jaar voor kromliggen. Ben echter wel hemelsblij met mijn niet verder dan 9,99 in de min rekening. (Wazige SNS bank, als ik 1 cent op de rekening heb staan kan ik nog 1 x 10 euro pinnen )
pi_33440564
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:24 schreef bart83 het volgende:

Dat laatste is niet waar, dat heeft niets met economie te maken.
pi_33440717
ik ben zeg maar zo'n jongere
ik ben 18
En ja ik shop regelmatig en hou van kleding en lingerie etc
die ik dan ook echt wel koopt
of met uitgaan( ook al is dit nu ff minder)

Maar ik heb nu zoiets ,Nu kan het..straks heb ik meer vaste lasten en ja schulden maak ik niet.. zover ben ik wel ,dat ik dat niet wilt of zover laat komen
maar ben wel in een bevoorrechte positie dat ik verwend word thuis
we hebben het niet zo slecht en ben enigskind..
Maar probeer wel rekening te houden met later..en spaar iedere maand..
Salsa Española
pi_33440762
Ik geef me geld redelijk goed en soms verkeerd uit

Weer 490 euro telefoonrekening

Ach wat the hell Dat geld is anderzijds ook weer goed besteed.
JOHNNY HEITINGA
pi_33440778
490 euro voor wat gebel
Kijk dat zou ik dus nooit doen.
pi_33440791
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 15:17 schreef Camplo het volgende:
Ik geef me geld redelijk goed en soms verkeerd uit

Weer 490 euro telefoonrekening

Ach wat the hell Dat geld is anderzijds ook weer goed besteed.
ouch...
Zal maar niet vragen hoe die rekening zo hoog komt hé
Salsa Española
pi_33440830
Doe maar niet
Vanaf januari gaat het DRASTISCH omlaag. Veel sms'en, veel msn voice, etc etc. En veeel meer real life babbel
JOHNNY HEITINGA
  dinsdag 27 december 2005 @ 15:31:19 #37
121825 -beyond-
Mensen gaan naar de klote!!
pi_33441123
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:32 schreef Skv het volgende:

[..]

Even ter bevestiging: Ik ben 19, bijna al mijn geld gaat op aan mn dvd-collectie, merkkleding en uitgaan.
Serieus.

Maar ik vind het geen probleem, ik werk er toch zelf voor? Mn vaste lasten enzo moet ik toch zelf betalen. Wat is er erg aan dan dat ik mijn geld aan dit soort dingen uitgeef?
Als jongeren het zelf niet als een probleem ervaren is er niets aan de hand.

En diegene die zich in de schulden steken krijgen dat later allemaal op hun bordje. Want er komt een moment dat ze het geld moeten terug betalen. En dan zullen ze zelf wel merken dat ze toen stom zijn geweest.
Het begin van het begin begint.....
Waar het einde van het einde eindigt....
pi_33441788
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:43 schreef wjschreuder het volgende:

[..]

Bullshit, als je een studie afrond mag je best een schuld hebben, want me je studie kan je (in ieder geval veel kans) een goede baan krijgen en het zo terugverdienen.
Als je leent om een scooter te kopen dan helpt dat je verder niks.

Natuurlijk helpen veel studies ook wel om een hoger inkomen te bewerkstelligen, maar het blijft een schuld die afbetaald moet worden.
pi_33442497
ik loop toch met enige regelmaat tenenkrommend naar sommige figuren te kijken in mijn omgeving die lopen te klagen dat ze weer in het rood staan aan het einde van de maand,terwijl ze een full-time baan hebben en bij hun ouders wonen.
en weer andere sparen wel veel,maar kopen dan ineens een dure (wel 2e hands) auto die bijna 10.000 kost.....onder het mom dat je met een iets oudere auto problemen kan verwachten,maar blijkbaar niet doorhebben dat ze nu juist in één keer het geld kwijt zijn.

zo ook dat programma meer voor minder,ongelofelijk dat als je zoveel schuld hebt gewoon nog lekker bezig bent met geld te verbrassen,het stapeld zich maar op en word alleen maar erger.

maargoed,niet dat ik een krent ben...totaal niet maar nu ik nog bij paps en mams zit heb ik de gelegenheid om goed te sparen en daar ben ik ook mee bezig.
mijn goal is ook dat als ik over 1 of 2 jaar ofzo op mn eigen gaat wonen dat ik gewoon 15.000 hebt gespaart,leuk om wat meubeltjes en huisraad mee te kopen dacht ik zo.

maar het blijkt wel dat niet iedereen zo denkt....
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
  dinsdag 27 december 2005 @ 16:21:54 #40
64276 9christensen
Grolsch bier is gezond
pi_33442580
ik denk 't wel
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee:
[b]Enschede![/b]
pi_33442625
Deze materialistische samenleving neemt alle reden tot sparen weg bij veel jongeren. Sparen hoef je niet, want je kunt immers geld lenen.
pi_33442699
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 16:19 schreef the_contract_killer het volgende:
ik loop toch met enige regelmaat tenenkrommend naar sommige figuren te kijken in mijn omgeving die lopen te klagen dat ze weer in het rood staan aan het einde van de maand,terwijl ze een full-time baan hebben en bij hun ouders wonen.
en weer andere sparen wel veel,maar kopen dan ineens een dure (wel 2e hands) auto die bijna 10.000 kost.....onder het mom dat je met een iets oudere auto problemen kan verwachten,maar blijkbaar niet doorhebben dat ze nu juist in één keer het geld kwijt zijn.

zo ook dat programma meer voor minder,ongelofelijk dat als je zoveel schuld hebt gewoon nog lekker bezig bent met geld te verbrassen,het stapeld zich maar op en word alleen maar erger.

maargoed,niet dat ik een krent ben...totaal niet maar nu ik nog bij paps en mams zit heb ik de gelegenheid om goed te sparen en daar ben ik ook mee bezig.
mijn goal is ook dat als ik over 1 of 2 jaar ofzo op mn eigen gaat wonen dat ik gewoon 15.000 hebt gespaart,leuk om wat meubeltjes en huisraad mee te kopen dacht ik zo.

maar het blijkt wel dat niet iedereen zo denkt....
Precies, ik heb altijd goed gehad altijd veel te besteden maar heb altijd veel gespaard en alles verantwoord besteed, ik ga volgend jaar samenwonen met mijn vriendin, samen een apartement gekocht en we hebben strax ruim 35.000 te besteden aan het huis, we hebben strax geen enkele schuld, en hoewel ik altijd veel geld heb gehad heb ik het nooit verbrast.

kortom, ik denk vooral dat het bij de ouders ligt, die zouden hun kinderen beter moeten opvoeden.
<b>This world is one of sadness. Battle brings death. Death brings sorrow. The living may not hear them. Their voices may fall upon deaf ears. But make no mistake - the dead... are not silent.
</b>
pi_33443028
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 16:23 schreef ABBAfan het volgende:
Deze materialistische samenleving neemt alle reden tot sparen weg bij veel jongeren. Sparen hoef je niet, want je kunt immers geld lenen.
Tot op zekere hoogte is dat niet zo vreemd. Niemand kijkt raar op van een hypotheek, en ik zie niet ni waarom de stap zo groot zou zijn naar een lening voor je auto of een televisie op afbetaling. Het is maar net wat je belangrijk vindt. Als je altijd leent voor zulke dingen, en nooit spaart, kun je de dingen gewoon eerder kopen dan andersom. En daar betaal je wel wat extra's voor. Zolang het schulden zijn waarvan de aflossing geen probleem zal zijn, is het niet onverstandig. Dat hangt gewoon af van je financiële perspectieven.
pi_33443272
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 16:34 schreef heiden6 het volgende:

[..]
Zolang het schulden zijn waarvan de aflossing geen probleem zal zijn, is het niet onverstandig. Dat hangt gewoon af van je financiële perspectieven.
Het probleem is dat het afbetalen van een dure TV veel later begint dan het moment waarop ie gekocht is. Als je dit regelmatig doet heb je volgens mij geen overzicht meer van de bedragen die je nog moet betalen.
pi_33443417
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 16:41 schreef ABBAfan het volgende:

[..]

Het probleem is dat het afbetalen van een dure TV veel later begint dan het moment waarop ie gekocht is. Als je dit regelmatig doet heb je volgens mij geen overzicht meer van de bedragen die je nog moet betalen.
Op een gegeven moment betalen mensen afbetalingen af met afbetalingen...en dan gaat bijv. de wasmachine kapot....paniek!!
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_33443654
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:02 schreef Pietverdriet het volgende:
Ligt denk ik ook aan hun achtergrond, als je uit dit soort milieu komt ( Zorgtoeslag gebruikt voor aanschaf vuurwerk ) dan is het niet verbazingwekkend.
ik ben van mn zorgtoeslag naar het casino gegaan alles verspeeld ook nog kutblackjack
  dinsdag 27 december 2005 @ 17:53:44 #47
119235 Bad_Moon_Rising
Maak het beest in me los
pi_33445531
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:33 schreef wjschreuder het volgende:

[..]

Als je niks van je ouders krijgt, dan kan je echt niet rondkomen als student als je ook nog een zware studie hebt. Op zijn minst lijd je studie daaronder, en dat kost weer veel meer dan die extra stufi.

Daarbij, de stufi is écht niet hoog hoor. Je krijgt 230 euro standaard, kamerhuur alleen is al minimaal 300 euro.
Ik zeg ook niet dat de stufi te hoog is, ik ben alleen bang dat de stufi door veel jongeren niet voor de studie gebruikt wordt maar aan andere zaken.
Als je al een gat in je hand hebt en je ontvangt elke maand geld dan helpt dat niet. De verleiding is gewoon te groot om dat geld dan weer uit te geven.
  dinsdag 27 december 2005 @ 20:25:19 #48
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_33450756
hoeveel is die zorgtoelsag? 35 euro ofzo toch maar?
pi_33484279
[quote]Op dinsdag 27 december 2005 16:25 schreef The_Mavericks het volgende:

[..]

Precies, ik heb altijd goed gehad altijd veel te besteden maar heb altijd veel gespaard en alles verantwoord besteed, ik ga volgend jaar samenwonen met mijn vriendin, samen een apartement gekocht en we hebben strax ruim 35.000 te besteden aan het huis, we hebben strax geen enkele schuld, en hoewel ik altijd veel geld heb gehad heb ik het nooit verbrast.

kortom, ik denk vooral dat het bij de ouders ligt, die zouden hun kinderen beter moeten opvoeden.
[/quote

... en dat is een lekker gevoel als je eenmaal in je eigen huis zit met alleen maar spullen die helemaal van jezelf zijn en dan nog flink geld op de bank hebben staan voor noodgevallen / vakanties / nieuwe auto/ whatever.
Mijn vriendin en ik hebben hetzelfde gedaan. We hebben flink gespaard, maar niet alles laten staan ofzo.

Als je als student (waarvan de meesten aardig bijverdienen) niet een gedeelte spaart, omdat je nu wilt leven, dan kom je jezelf later nog wel tegen. Want ik denk als je jaren lang de gewoonte hebt gehad van "wat erin komt moet er weer uit" dan blijf je deze gewoonte voortzetten als je eenmaal "gesettled" bent.

Iemand had een tel.rekening van 490 euro in dit topic... weet je dat je daar 2 maand boodschappen van kan doen? Of 5 maand de nieuwe ziektekostenverzekering van kan betalen?

Misschien dat mensen meer zaken in perspectief moeten zien, om te realiseren hoeveel geld ze eigenlijk uit geven...
pi_33484633
Een hypotheek aflossen is ook heel veel geld. Als je samen een huis koopt is er misschien geen vuiltje aan de lucht. Maar stopt je vriendin met werken dan kan jullie relatie wel eens financieel onder druk komen te staan.
pi_33485167
quote:
Op woensdag 28 december 2005 21:50 schreef ABBAfan het volgende:
Een hypotheek aflossen is ook heel veel geld. Als je samen een huis koopt is er misschien geen vuiltje aan de lucht. Maar stopt je vriendin met werken dan kan jullie relatie wel eens financieel onder druk komen te staan.
Dat heb je ook met huren dus ik zie niet in waarom een eigen huis hierin anders is... de huur wordt ook elke maand van je rekening afgeschreven, net als de rente.
Trouwens is het natuurlijk niet verstandig om een huis aan te schaffen / huren waarbij je beide inkomens voor de volle 100% nodig hebt.
pi_33485233
quote:
Op woensdag 28 december 2005 22:02 schreef fortunate_son het volgende:

[..]

Trouwens is het natuurlijk niet verstandig om een huis aan te schaffen / huren waarbij je beide inkomens voor de volle 100% nodig hebt.
Dat bedoelde ik dus te zeggen.
pi_33485427
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 14:58 schreef StonedKinG het volgende:
Sparen doe ik niet. Werk alleen de zaterdagen en daar ga ik van uit/ leuke dingen doen met vriendin/telefoonrekening / vrienden/ enz. Ik zou als ik mn best doe wel wat kunnen sparen per maand, nou stel dat ik per zaterdag een 10tje overhoud, dan haal ik dus 520 euro in het jaar, wooptiedoo. Eenmaal vast werk stelt die 520 euro niks meer voor, daar ga ik geen jaar voor kromliggen. Ben echter wel hemelsblij met mijn niet verder dan 9,99 in de min rekening. (Wazige SNS bank, als ik 1 cent op de rekening heb staan kan ik nog 1 x 10 euro pinnen )
520 euro stelt niets voor ? Hmpf... zie daar de mentaliteit die ervoor zorgt dat menig leeftijdgenoot schulden heeft.

Denk jij dat je huidige uitgaven hetzelfde zullen zijn als jij straks een vaste baan hebt?
Wat denk jij eigenlijk te gaan verdienen met je 1e vaste baan?
  donderdag 29 december 2005 @ 00:18:53 #54
4259 JK
In for a penny, in for a pound
pi_33491230
Ik zeg maar zo 'Leef met de dag, morgen kan je dood zijn'. Misschien denkt de jeugd ook wel zo, er worden hier en daar altijd wel jongeren doodgeschopt of wat dan ook.

Zelf ben ik ook nog redelijk jong (24) en moet toegeven dat toen ik thuis woonde al het geld gewoon elke maand op ging aan mooie gadgets, dvd's, games, m'n motor en mn auto... nu woon ik op mezelf, heb ik al die troep nog, maar spaar ik netjes elke maand een bedrag wat ik niet direct nodig heb. Af en toe koop ik nog multimedia troep, maar alleen als het geld het toe laat en ik het ECHT nodig heb of echt graag wil hebben... er is zoveel overbodige troep.

Heb verder geen schulden ofzo, maar als ik het zo lees dat 1 op de 3 jongeren schulden heeft.... helemaal niet nodig. Maargoed, wie het breed heeft, laat het breed hangen. En wie het niet breed heeft, laat het tegenwoordig ook breed hangen met de gevolgen voor later.

Maar ik vind het niet erg, kan er niet mee zitten als ze luxe leven en daarna met de shit zitten, kan ik alleen maar van genieten Eigen schuld, dikke bult.
pi_33493495
quote:

[..]

Schuld is schuld.
Niet met betrekking tot de discussie die Pberends hier probeert aan te zwengelen.

Met betrekking tot de vraag of jongeren niet in een fictieve onverantwoordelijke wereld leven, is het wel degelijk van belang om onderscheid te maken in het type schulden.
Krekker is de bom!
pi_33500175
quote:
Op woensdag 28 december 2005 22:08 schreef fortunate_son het volgende:

[..]

520 euro stelt niets voor ? Hmpf... zie daar de mentaliteit die ervoor zorgt dat menig leeftijdgenoot schulden heeft.

Denk jij dat je huidige uitgaven hetzelfde zullen zijn als jij straks een vaste baan hebt?
Wat denk jij eigenlijk te gaan verdienen met je 1e vaste baan?
Dude, je wou toch niet gaan zeggen dat je voor die 520 euro een jaar lan niet ut gaat, niet naar feesten, nooit leuke dingen doen? 520 op jaarbasis is helemaal niks!
pi_33501625
Ik, 16, heb 0 Euro schuld... Sta zelfs 1000-en Euro's in de plus.

En ja, ik heb een scooter (die dingen vreten geld maar betaal verzekering zelf, benzine ook, onderhoud en 70% van de aanschafkosten ) En ja ik werk, dus krijg niet alles geschonken
pi_33502933
quote:
Op donderdag 29 december 2005 12:51 schreef Koewam het volgende:

En ja, ik heb een scooter (die dingen vreten geld maar betaal verzekering zelf, benzine ook, onderhoud en 70% van de aanschafkosten ) En ja ik werk, dus krijg niet alles geschonken
Houwe zo
pi_33504418
Volgend jaar studeren en wil dan minimaal ¤100,- p/m lenen...
  Moderator donderdag 29 december 2005 @ 14:15:58 #60
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_33504480
hmm ik geef per jaar meer geld uit aan cds/lps dan aan kleding .. ik weet niet of dit verantwoordelijk is maar aan cds/lps heb je toch veel meer

verder is het beltegoed van mn telefoon al 3 maand op

ohja ik heb nu na 8 jaar studie voor het eerst studieschuld (heb wat geleend van mn zus)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  donderdag 29 december 2005 @ 14:23:25 #61
100165 GeneralWong
Vietnamese Tijger
pi_33504767
Ach, zolang die 'jongeren' plezier hebben aan hetgeen waar ze het uitgeven en het zelf de moeite waard vinden, waarom niet? Als ze schulden maken of al hun geld aan drank uitgeven, dan moeten ze dat zelf weten, ik kan daar niet echt mee zitten. Ik weet dat ik mijn geld redelijk verstandig uit geef, alhoewel er ook geregeld dingen tussen zitten waar ik achteraf mezelf over afvraag wat ik er ookal weer mee moest. Geen probleem, want dan verkoop ik dat gewoon weer. Meeste gadgets en games koop ik 2de hands, dus als ik ze dan weer verkoop krijg ik er meestal een vergelijkbaar bedrag voor terug. Dure dingen koop ik wel liever nieuw (laptop, PC, consoles, mp3 speler), vanwege de garantie en omdat ik wil dat ze nog lang mee gaan en van mezelf weet hoe zuinig ik ben op spullen.
Wie de tranen van een vrouw wegkust, wordt eraan herinnerd dat hij haar verdriet met een korreltje zout moet opvatten.
  donderdag 29 december 2005 @ 14:58:27 #62
131761 rubenrtv2
pokeralsbijbaan.nl
pi_33505951
quote:
Op donderdag 29 december 2005 12:51 schreef Koewam het volgende:

Voor mij geldt precies hetzelfde. Totaal geen schuld, meer dan genoeg geld op de bank en ik heb een scooter waar ik alles zelf voor betaal
When we play, we must realize, before anything else, that we are out to make money - Sklansky
Instructeur bij http://www.pokeralsbijbaan.nl
pi_33514343
quote:
Op donderdag 29 december 2005 12:05 schreef StonedKinG het volgende:

[..]

Dude, je wou toch niet gaan zeggen dat je voor die 520 euro een jaar lan niet ut gaat, niet naar feesten, nooit leuke dingen doen? 520 op jaarbasis is helemaal niks!
Dus jij kan uitgaan van 10 euro per week? Netjes...

Ik blijf het vreemd vinden dat je 520 niet veel geld vindt, maar dat zal wel aan mij liggen.
pi_33537480
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 16:23 schreef ABBAfan het volgende:
Die impuls, die uitgaat van de mogelijkheid tot het makkelijk lenen van geld, is helemaal verkeerd. Veel jongeren hebben geen goed zicht op hun inkomsten en uitgaven en hebben geen geld achter de hand voor tegenslagen. Als jongeren veel verdienen en ze geven veel uit, dan is er geen probleem, maar als ze zich luxe gaan permitteren die ze ze eigenlijk niet kunnen veroorloven hebben ze op jonge leeftijd al een probleem. Een lesje leren als je financieel op je bek bent gegaan, is goed. De vraag is echter of veel jongeren dit lesje wel leren.
Er zijn zat mensen die op volwassen leeftijd nog niet snappen hoe je verstandig met geld omgaat. Van een financiele buffer hebben ze nog nooit gehoord. Op vakantie gaan met geleend geld, de tweede auto op afbetaling of een kind nemen als je bijzonder krap zit...
I don't like your jerk-off name. I don't like your jerk-off face. I don't like your jerk-off behavior, and I don't like you, jerk-off. Do I make myself clear?
pi_33540281
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 13:24 schreef Serendips het volgende:

[..]

Die impuls, die uitgaat van de mogelijkheid tot het makkelijk lenen van geld, is helemaal verkeerd. Veel jongeren hebben geen goed zicht op hun inkomsten en uitgaven en hebben geen geld achter de hand voor tegenslagen. Als jongeren veel verdienen en ze geven veel uit, dan is er geen probleem, maar als ze zich luxe gaan permitteren die ze ze eigenlijk niet kunnen veroorloven hebben ze op jonge leeftijd al een probleem. Een lesje leren als je financieel op je bek bent gegaan, is goed. De vraag is echter of veel jongeren dit lesje wel leren.
Er zijn zat mensen die op volwassen leeftijd nog niet snappen hoe je verstandig met geld omgaat. Van een financiele buffer hebben ze nog nooit gehoord. Op vakantie gaan met geleend geld, de tweede auto op afbetaling of een kind nemen als je bijzonder krap zit...
het is vooral de vraag of ze het lesje willen leren, meesten jongeren hebben toch al een lakse houding.

mijn broer precies hetzelfde, hij verdient ruim 39.000 per jaar en zijn hele huis staat vol met gadgets, en dan heeft ie weer een laptop in zijn (overegens nieuwe) auto in gebouwd of weer xeno lampen of een nachtkijker, hij zet helemaal niks weg voor later of wat dan ook
<b>This world is one of sadness. Battle brings death. Death brings sorrow. The living may not hear them. Their voices may fall upon deaf ears. But make no mistake - the dead... are not silent.
</b>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')