abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33375347
quote:
Armoede in Nederland

Deze maand publiceerde het Sociaal Cultureel Planbureau een rapport over armoede in Nederland.Tien procent van de Nederlandse bevolking leeft volgens de laatste gegevens op of onder de armoedegrens.

In een reactie op deze gegevens herhaalde minister De Geus van Sociale Zaken nog maar eens het motto van dit kabinetsbeleid: Werk, werk en nog eens werk.

Maar er zijn ook mensen die wel werk hebben en toch in armoede leven. 'Working poor' worden ze in Amerika genoemd. In Nederland is het een nog niet ontdekte groep. In opdracht van De Volkskrant en NOVA onderzoekt de Universiteit van Amsterdam wie het zijn, die werkende armen. Ze hebben vaak net genoeg geld om eten en vaste lasten te betalen. Ze hebben geen geld voor bijvoorbeeld zwemles voor hun kinderen, steken zich vaak in de schulden, halen hun eten soms bij de voedselbank maar aan de buitenkant zien ze er uit als iedereen.

Nova interviewde een aantal leden van de onderzoeksgroep. Een moeder van twee kinderen zegt: "Ik had al acht jaar geen winterjas gekocht. Laatst kreeg ik 50 euro voor een jas. Nu heb ik het weer warm."
Nova

De nova-reportage gaat over "de werkende armen". Volgens het CPB leeft 10% van de Nederlanders op of onder de armoedegrens. Daar horen ook mensen bij die gewoon werk hebben.

Moet de overheid bijspringen voor deze mensen of moeten deze mensen maar meer werken of ander werk gaan doen?
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_33375413
Meer werken lijkt me lang niet altijd mogel8ijk dus bijspringen. Kan me nog goed herinnern dat mijn ma altijd fulltime werkte maar dat we niet eens geld hadden voor een kerstboom enzo, 10 euro per week om gezamelijk van te eten enzo.
eeeh
pi_33375460
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 17:53 schreef sizzler het volgende:
Moet de overheid bijspringen voor deze mensen of moeten deze mensen maar meer werken of ander werk gaan doen?
De overheid moet de belasting verlagen zodat die mensen wat meer overhouden. 'Bijspringen' betekent een verdere verslechtering van de economie en dus uiteindelijk nog meer 'armen'.
pi_33375500
de overheid moet de werkgevers dwingen een fatsoenlijk loon te betalen
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
pi_33375579
Om wat voorbeelden uit de reportage aan te halen: een meisje werkte 18 uur per week als fotograaf voor de politie en kreeg daar 800 euro per maand voor. De rest wil ze freelancen maar dat leverde niets op. Ik zou zeggen: neem dan een fulltime baan en doe het fotograferen ernaast zodat je daar als hobby mee kan verdienen. Een andere man was een Turkse man die 400 euro per maand naar zijn familie stuurde in Turkije. Tja, dat hakt er ook in. Moet de overheid daar ook voor inspringen?

Een ander meisje zat in een schuldsanering. Geen idee hoe ze daar in is gekomen, maar na drie jaar is ze wel schuldenvrij en kan ze al haar verdiende geld houden. Hoe de twee andere echtparen uit de reportage in die situatie waren gekomen is mij niet duidelijk geworden. Maar wmb mogen die best wat meer korting krijgen op belastingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door sizzler op 24-12-2005 18:15:54 (edt: 800 per maand dus.) ]
  zaterdag 24 december 2005 @ 18:11:42 #6
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_33375870
Wat betreft het voorbeeld van die fotografe, dat vind ik toch echt raar. 800 euro per week is meer dan 3200 euro per maand, gewoon modaal dus.
  zaterdag 24 december 2005 @ 18:13:25 #7
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33375920
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 18:11 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Wat betreft het voorbeeld van die fotografe, dat vind ik toch echt raar. 800 euro per week is meer dan 3200 euro per maand, gewoon modaal dus.
Zal dan wel per maand zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_33376047
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 18:13 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Zal dan wel per maand zijn.
Typo. 800 euro per maand idd.

Dat is niet veel, maargoed ze werkt ook maar 16 uur per week.
  zaterdag 24 december 2005 @ 18:23:27 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33376225
quote:

[..]

Nova

De nova-reportage gaat over "de werkende armen". Volgens het CPB leeft 10% van de Nederlanders op of onder de armoedegrens. Daar horen ook mensen bij die gewoon werk hebben.

Tja, wat is arm? Er zal altijd een groep bestaan die een laag inkomen hebben.
  zaterdag 24 december 2005 @ 18:25:39 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33376281
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 18:17 schreef sizzler het volgende:

[..]

Typo. 800 euro per maand idd.

Dat is niet veel, maargoed ze werkt ook maar 16 uur per week.
Ja, dus ze kan er een baantje naast zoeken. Of een andere baan zoeken die meer betaalt, of een tijdje sappelen in de hoop dat het freelancen toch gaat werken. Kortom, het klinkt me meer als 'tijdelijk krap bij kas, maar met een doel en met mogelijkheden' en niet als armoede.
The love you take is equal to the love you make.
pi_33376851
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 18:23 schreef freako het volgende:

[..]

Tja, wat is arm?
Geen buffer hebben, geen nieuwe kleren kunnen kopen, niet op vakantie kunnen etc. en dat voor de lange termijn.
  zaterdag 24 december 2005 @ 18:50:26 #12
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33376950
de zogenaamde armen zijn vaak allochtonen, als ze hier zo arm zijn waarom vertrekken ze dan niet terug naar waar ze vandaan komen?

angsvallig wordt hier de definitie van armoedegrens verborgen gehouden. Stel je voor dat we wisten wat het betekende. Tegenwoordig ben je namelijk al arm als je niet de nieuwste mobiel hebt en een xbox.

Zolang we nog niet in het land van melk en honing leven zullen mensen prioriteiten moeten stellen. Niet en-en maar of-of. Dat dat te moeilijk is en dat mensen dan vaak de verkeerde keuzes maken en zich in de schulden steken is een ander verhaal waar we de Volkskrant & Nova niet over horen.

Kwalijk is hier de rol van de overheid die middels belastingen op 1e levensbehoeften en extra hoge belastingen op overige consumptie (19%) het leven van mensen onnodig duur maakt en er voor zorgt dat werken slecht marginaal beloond wordt. Zullen we Jan Marijnissen daar ooit eens over horen. Een duur internet-abbonement kan je schrappen. De dure overheid zit je aan vast, of je nu wilt of niet.

"Ik had al acht jaar geen winterjas gekocht. Laatst kreeg ik 50 euro voor een jas. Nu heb ik het weer warm." Oh oh, huilie de huilie. Miep wilde zeker met de laatste mode meedoen. GVD ik loop ook al 8 jaar in dezelfde winsterjas en ik heb het altijd warm gehad.
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 24 december 2005 @ 18:53:28 #13
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33377042
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 17:57 schreef Fonkmeistah het volgende:
wat schieten we daarmee op? dat de producten in de winkels nog duurder worden?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zaterdag 24 december 2005 @ 18:54:44 #14
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33377077
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 18:50 schreef McCarthy het volgende:

angsvallig wordt hier de definitie van armoedegrens verborgen gehouden. Stel je voor dat we wisten wat het betekende. Tegenwoordig ben je namelijk al arm als je niet de nieuwste mobiel hebt en een xbox.
quote:
Hoe is armoede gemeten?

Armoede kan op veel manieren worden gemeten. In dit rapport zijn twee inkomensgrenzen gebruikt. De lage-inkomensgrens kwam in 2003 voor een alleenstaande overeen met netto 10.200 euro per jaar (850 euro per maand). Deze grens is geschikt voor vergelijkingen in de tijd, omdat zij elk jaar gecorrigeerd wordt voor de inflatie. De beleidsmatige grens ligt 5% boven de normbedragen in de bijstand, de AOW en de kinderbijslag. Voor een alleenstaande jonger dan 65 was dit in 2003 gelijk aan netto 9.800 euro per jaar (820 euro per maand). Deze grens is van belang voor de doelgroepen van het overheidsbeleid (minima).

Naast de twee inkomensgrenzen worden ook enkele aanvullende indicatoren voor armoede gehanteerd: de duur van de periode dat men een laag inkomen heeft, de vaste lasten, het oordeel over de eigen financiële situatie en de aanwezigheid van schulden.
Van de site van het Sociaal Cultureel Planbureau.
  zaterdag 24 december 2005 @ 18:55:20 #15
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_33377093
Het volledige rapport: Klik
  zaterdag 24 december 2005 @ 18:59:10 #16
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33377200
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 18:54 schreef freako het volgende:

[..]

[..]

Van de site van het Sociaal Cultureel Planbureau.
thanks, ik zie wel dat het netto is, dat betekent dus dat de overheid al een grote hap heeft genomen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat consumptie over het algemeen zwaar belast wordt met 19%. Sterker nog, ruilen wordt in dit sociaal democratische land uberhaupt zwaar belast (52% toptarief mensen), niet raar dat er dan armoede heerst ja.
pi_33377323
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 18:59 schreef McCarthy het volgende:

[..]

thanks, ik zie wel dat het netto is, dat betekent dus dat de overheid al een grote hap heeft genomen. Om nog maar te zwijgen over het feit dat consumptie over het algemeen zwaar belast wordt met 19%. Sterker nog, ruilen wordt in dit sociaal democratische land uberhaupt zwaar belast (52% toptarief mensen), niet raar dat er dan armoede heerst ja.
Dat zal de oorzaak zijn ja.

Wat mij betreft valt niemand buiten de boot, en dat is gewoon uit medemenselijkheid maar ik denk ook dat het op lange termijn zichzelf terugverdient.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  zaterdag 24 december 2005 @ 19:04:17 #18
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33377355
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 19:02 schreef RichardQuest het volgende:

[..]

Dat zal de oorzaak zijn ja.
heb je zelf niks constructiefs in te brengen
pi_33377373
-- Edit: Doe's niet.

[ Bericht 49% gewijzigd door ExtraWaskracht op 24-12-2005 19:28:26 ]
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  zaterdag 24 december 2005 @ 19:09:30 #20
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_33377491
Ik vindt dat mensen niet moeten klagen we hebben er minus ik voor gestemt tenslotte.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 24 december 2005 @ 19:10:21 #21
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_33377512
Een aardig plaatje uit de NRC van 29 november:

Afgelopen twee jaar is het waarschijnlijk iets verder opgelopen, maar nog onder het niveau van 2000.
  zaterdag 24 december 2005 @ 19:14:58 #22
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33377613
al 200 jaar stijgt, afgezien van een onderbreking (WW 1 + 2), onze koopkracht alleen maar. De armoede van nu is totaal niet te vergelijken met de armoede van 100 jaar terug. Je bent nu gewoon zeer welvarend ivm die periode.

De oorzaak hiervan is echt niet een overheid die zich alleen maar bezig houdt met inkomens-overdracht maar een liberale vrije markt economie waarin mensen de beste producten tegen de laagste prijs kunnen kopen.
pi_33377702
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 18:50 schreef McCarthy het volgende:
de zogenaamde armen zijn vaak allochtonen, als ze hier zo arm zijn waarom vertrekken ze dan niet terug naar waar ze vandaan komen?
Omdat ze in Nederland geboren zijn, bijvoorbeeld?
quote:
Lul niet, McCarthy. Bron?
quote:
Zolang we nog niet in het land van melk en honing leven zullen mensen prioriteiten moeten stellen. Niet en-en maar of-of. Dat dat te moeilijk is en dat mensen dan vaak de verkeerde keuzes maken en zich in de schulden steken is een ander verhaal waar we de Volkskrant & Nova niet over horen.
Daarom kwam dat van die schuldsanering ook aan de orde zeker.
quote:
Kwalijk is hier de rol van de overheid die middels belastingen op 1e levensbehoeften en extra hoge belastingen op overige consumptie (19%) het leven van mensen onnodig duur maakt en er voor zorgt dat werken slecht marginaal beloond wordt. Zullen we Jan Marijnissen daar ooit eens over horen. Een duur internet-abbonement kan je schrappen. De dure overheid zit je aan vast, of je nu wilt of niet.
Maar is het nettorendement voor betrokken armen negatief of positief?
quote:
"Ik had al acht jaar geen winterjas gekocht. Laatst kreeg ik 50 euro voor een jas. Nu heb ik het weer warm." Oh oh, huilie de huilie. Miep wilde zeker met de laatste mode meedoen. GVD ik loop ook al 8 jaar in dezelfde winsterjas en ik heb het altijd warm gehad.
Ja, en Miep dus niet, en die mode waar ze volgens jou aan mee wou doen deed ze dus niet aan mee en als bonus had ze het nog koud ook. Wat is je punt? Mode niet aan de orde, warm hebben niet aan de orde.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 24 december 2005 @ 19:20:16 #24
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33377755
ik welk land ben je liever arm: in kenia of in ierland?
pi_33377771
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 19:14 schreef McCarthy het volgende:
al 200 jaar stijgt, afgezien van een onderbreking (WW 1 + 2), onze koopkracht alleen maar. De armoede van nu is totaal niet te vergelijken met de armoede van 100 jaar terug. Je bent nu gewoon zeer welvarend ivm die periode.
Armoede is altijd relatief, en wat mij betreft aan de gemiddelde koopkracht in dezelfde periode. Wist je dat onder Paars bewind de Nederlanders véél rijker zijn geweest dan mensen onder bewind van Thorbecke?

[ Bericht 1% gewijzigd door RichardQuest op 24-12-2005 19:32:16 ]
  zaterdag 24 december 2005 @ 19:24:03 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33377849
quote:

Probleem van de werkenden armen is nu juist de overheid. Ze betalen relatief veel van hun inkomen aan lasten voor waterschap, gemeentelijk belastingen, afvalstoffenheffing etc.
Ze worden zwaar getroffen door de hoge belastingen op benzine, etc.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 24 december 2005 @ 19:34:52 #27
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33378146
zie net familie KAAL. Jezus: dat is toch niet wat je bij armoede asocieert.

Links is structureel bezig woorden te misbruiken voor haar eigen doeleinden: armoede, racisme. Ze worden keer op keer gebruikt voor situaties waar ze niet van toepasssing op zijn. Echter ze bijven hun negatieve klank houden natuurlijk en daarmee wordt een onterecht stempel gezet op de feitelijke situaties.

hele suggestieve docu verder. Je krijgt maar een deel van de uitgaven en inkomsten te zien.

[ Bericht 0% gewijzigd door McCarthy op 25-12-2005 00:24:11 ]
  zaterdag 24 december 2005 @ 19:37:47 #28
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33378243
sporten kunnen niet betaalt worden

dus ondanks de bakken met subsidies die de rijksoverheid en lokale overheden geven aan sportclubs kunnen mensen het toch niet betalen. Hier zit een duidelijke weeffout in de sociaal democratische ideologie. Laten we die ideologie eens tegen het licht houden. Maar gezien het feit dat Nova parasiteert op die ideologie zullen we het niet van hun reportages moeten hebben.
pi_33378343
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 19:34 schreef McCarthy het volgende:
zie net familie KAAL. Jezus: dat is toch niet waar je bij armoede asocieert.

Links is structureel bezig woorden te misbruiken voor haar eigen doeleinden: armoede, racisme. Ze worden keer op keer gebruikt voor situaties waar ze niet van toepasssing op zijn. Echter ze bijven hun negatieve klank houden natuurlijk en daarmee wordt ene onterceht stempel gezet op de feitelijke situaties.

hele suggestieve docu verder. Je krijgt maar een deel van de uitgaven en inkomsten te zien.
Woorden zijn symbolen voor begrippen.
En bgrippen kunnen soms algemeen hetzelfde zijn of door groepen iets anders worden ingevuld.
Armoede en racisme zijn ongewenste verschijnselen. Niet gewenst door links en rechts.
Wie deze verschijnselen wel wenst is in het algemeen zelf een ongewenst verschijnsel qua attitude..
pi_33378400
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 19:18 schreef sigme het volgende:

[..]

Omdat ze in Nederland geboren zijn, bijvoorbeeld?
Daar kunnen ze beter dankbaar voor zijn ipv te klagen.
En een groot deel beschikt over een dubbel paspoort...dus bevalt het hier niet...
  zaterdag 24 december 2005 @ 19:46:03 #31
45206 Pietverdriet
pi_33378466
Kunnen de xenofoobjes hier een keertje niet over allochtonen en autochtonen beginnen?
pi_33378505
Wat een belachelijk filmpje van NOVA en De Volkskrant. Zo iemand die met droge ogen zit te vertellen dat ze het zo zwaar heeft en nooit nieuwe kleren kan kopen, maar ondertussen maar 18 uur in de week werkt.

En dan dat andere vrouwtje, die maar een lampje in huis had, maar wel dik in de schulden zat en 95 euro per maand aan de kerk gaf. Anders ga je even in het pikdonker de bijbel zitten lezen.

Daar kan ik alleen maar om lachen.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_33378824
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 19:46 schreef Pietverdriet het volgende:
Kunnen de xenofoobjes hier een keertje niet over allochtonen en autochtonen beginnen?
Je zal o.a. mij wel bedoelen. Hoezo is dit niet relevant.

Deze discussie gaat deels over eigen verantwoordelijkheid voor armoede.
Kinderen van gastarbeiders moeten klagen bij hun ouders ipv de overheid, die zijn in Nederland gebleven terwijl ze lange tijd de mogelijkheid hadden om te remigreren met behoud van uitkering.

M.a.w. ze hadden in Marokko of Turkije relatief rijk kunnen zijn, maar die ouders kozen er liever voor om in Nederland te blijven en vaak ook nog eens bakken vol geld naar hun thuisland te sturen.
Kwestie van eigen verantwoordelijkheid van die ouders dus.

En aangezien allochtonen inderdaad een belangrijke groep binnen de armen vormen is dit behoorlijk relevant. Dus McCarthy heeft echt wel een punt.

maar ik trek me wel weer terug uit de discussie hoor...

[ Bericht 1% gewijzigd door DaveM op 24-12-2005 20:05:22 ]
pi_33379138
Zodra je in de bijstand komt leef je toch onder de armoede grens?
When there is no more room in hell, the dead will walk the earth
pi_33379761
quote:
Dat is wel het láátste wat ze moet doen, een minimumloon vernietigt werk en creëert dus juist armoede. Het minimumloon afschaffen zou een veel betere maatregel zijn. Wel in combinatie met belastingverlaging en het afschaffen van uitkeringen uiteraard.
pi_33380421
Ik zie iemand die 18 uur/week als fotografe werkt en daarnaast niets anders onderneemt niet als 'zielig arm' nee. Zo zie ik mijn vrienden die geen studiebeurs meer hebben en 20 uur/week werken en daarvan collegegeld en alles moeten betalen ook niet als 'zielig arm': die hebben ervoor gekozen om het tijdelijk effe zo te doen, en later wordt het beter. Zo ook die fotografe, die kan er ook voor kiezen om het anders te doen.

Als er al armoede zit onder werkende mensen, dan onder degenen die fulltime werken in een slechtbetaalde baan, en daarvan drie kinderen moeten onderhouden. Maar dan nog....wonen en fatsoenlijk eten lukt wel, tenminste, mijn ouders lukte het, en is het zo verschrikkelijk dat je bepaalde luxe-dingen moet laten? Ik heb nu ook geen geld voor een sportclub of om m'n rijbewijs te halen, jammer dan. Een bevriend stel kan geen rijlessen nemen omdat ze twee kinderen hebben, en als ze op vakantie gaan gaan ze op kosten van opa en oma naar Vlieland. Zolang ze die kinderen hebben zal dat nog wel even zo blijven. Wij konden vroeger nooit op vakantie of uit eten, en geen auto betalen. Nu wij volwassen en het huis uit zijn, kan mijn vader dat weer wel.

Zolang het niet een kwestie is van echt niet rond kunnen komen, maar van bepaalde keuzes moeten maken: twee kinderen, dus niet op vakantie kunnen....tja, dat soort keuzes moeten zoveel mensen maken. Ik zie het verschrikkelijke daar niet zo van. Het lijkt erop dat armoede in Nederland niet wordt gedefinieerd als "de basic levensbehoeften niet kunnen betalen", maar als "niet alle leuke dingen kunnen doen die anderen wel kunnen doen". Maar mensen die ALLE leuke dingen kunnen doen zijn mazzelaars, en de rest moet gewoon keuzes maken. OF een keer goed uit eten, OF een winterjas.

Het zal wel komen doordat ik zelf ben opgegroeid in een gezin waarin geen enkele luxe vanzelfsprekend was, en doordat ik nu tussen de studenten zit die elke maand rood staan, maar ik weet gewoon echt niet beter dan dat mensen keuzes moeten maken en niet alles kunnen doen, en die mensen zijn gewoon gelukkig, hoor.
pi_33380554
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 19:14 schreef McCarthy het volgende:
Helemaal mee eens.
quote:
De oorzaak hiervan is echt niet een overheid die zich alleen maar bezig houdt met inkomens-overdracht maar een liberale vrije markt economie waarin mensen de beste producten tegen de laagste prijs kunnen kopen.
Ik denk ook dat je hierin gelijk hebt. De welvaart is méér te danken aan de liberale vrije markt dan aan overheidsbemoeienis met inkomens-overdracht.

Niettemin heeft decennia van overheidsbemoeienis met inkomensoverdracht en vrij brede verspreiding van allerlei socialistisch gedachtegoed ook niet geleid tot armoede en ellende. Dus blijkbaar is het geen garantie voor hel en verdoemenis.

De 'werkende armen' zijn wél zorgwekkend, als ze fulltime werken en desondanks niet kunnen rondkomen. Maar mensen die 18 uur werken, die schulden afbetalen of hun geld aan de kerk geven zijn niet beklagenswaardig.

Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_33380603
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 20:48 schreef sigme het volgende:

[..]

Helemaal mee eens.
[..]

Ik denk ook dat je hierin gelijk hebt. De welvaart is méér te danken aan de liberale vrije markt dan aan overheidsbemoeienis met inkomens-overdracht.

Niettemin heeft decennia van overheidsbemoeienis met inkomensoverdracht en vrij brede verspreiding van allerlei socialistisch gedachtegoed ook niet geleid tot armoede en ellende. Dus blijkbaar is het geen garantie voor hel en verdoemenis.

De 'werkende armen' zijn wél zorgwekkend, als ze fulltime werken en desondanks niet kunnen rondkomen. Maar mensen die 18 uur werken, die schulden afbetalen of hun geld aan de kerk geven zijn niet beklagenswaardig.

Dat geldt wat mij betreft ook voor mensen met kinderen, dat is immers ook gewoon een keuze geweest.
pi_33381160
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_33381559
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 20:49 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat geldt wat mij betreft ook voor mensen met kinderen, dat is immers ook gewoon een keuze geweest.
Ik ben niet zo'n kinderliefhebber, heb er geen en zal deze vast ook niet krijgen.(En ik ben inmiddels oud genoeg om dat redelijk stellig te kunnen beweren). Toch wil ik graag dat andere mensen wel kinderen kunnen krijgen en zich daarvoor niet buitensporig krom hoeven te werken. De samenleving zal dat bekostigen. Dat is nu een keer onderdeel van samenleven.

Als je kinderbijslag en gesubsidieerde school en dergelijke afschaft zal dit gecorrigeerd worden door ouders hogere salarissen toe te kennen (werknemers zullen het vragen, werkgevers zullen het redelijk vinden).

Linksom of rechtsom, als kinderloze maak ik geen kosten voor kinderen, de meeste mensen worden vroeg of laat geconfronteerd met kinderkosten, die natuurlijke gang van zaken (kinderen -> kosten) vertaalt zich naar de redelijk geachte kosten / verdiensten verhouding.
pi_33381576
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik ben niet zo'n kinderliefhebber, heb er geen en zal deze vast ook niet krijgen.(En ik ben inmiddels oud genoeg om dat redelijk stellig te kunnen beweren). Toch wil ik graag dat andere mensen wel kinderen kunnen krijgen en zich daarvoor niet buitensporig krom hoeven te werken. De samenleving zal dat bekostigen. Dat is nu een keer onderdeel van samenleven.

Als je kinderbijslag en gesubsidieerde school en dergelijke afschaft zal dit gecorrigeerd worden door ouders hogere salarissen toe te kennen (werknemers zullen het vragen, werkgevers zullen het redelijk vinden).

Linksom of rechtsom, als kinderloze maak ik geen kosten voor kinderen, de meeste mensen worden vroeg of laat geconfronteerd met kinderkosten, die natuurlijke gang van zaken (kinderen -> kosten) vertaalt zich naar de redelijk geachte kosten / verdiensten verhouding.
Ik hoef daar echt niet aan mee te betalen.
  zaterdag 24 december 2005 @ 22:09:27 #42
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33382568
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:26 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Er is nu eenmaal nageslacht nodig. De mensen die wel kinderen krijgen die nemen de taak van het opvoeden en daarnaast een behoorlijk deel van de kosten van de kinderlozen over. Daar mag best een tegemoetkoming tegenover staan want uiteindelijk is een nieuwe generatie ook in het belang van kinderlozen.
Vampire Romance O+
pi_33382761
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 22:09 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Er is nu eenmaal nageslacht nodig. De mensen die wel kinderen krijgen die nemen de taak van het opvoeden en daarnaast een behoorlijk deel van de kosten van de kinderlozen over. Daar mag best een tegemoetkoming tegenover staan want uiteindelijk is een nieuwe generatie ook in het belang van kinderlozen.
Kinderen zijn zeker nodig, maar nemen mensen kinderen omdat er een vergoeding tegenover staat? Volgens mij is die tijd namelijk allang voorbij. Ook is de kinderbijslag dermate laag dat mensen het meer als extraatje zien dan dat het nodig is om kinderen te kunnen onderhouden.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  zaterdag 24 december 2005 @ 22:23:57 #44
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33382976
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 22:16 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Kinderen zijn zeker nodig, maar nemen mensen kinderen omdat er een vergoeding tegenover staat? Volgens mij is die tijd namelijk allang voorbij. Ook is de kinderbijslag dermate laag dat mensen het meer als extraatje zien dan dat het nodig is om kinderen te kunnen onderhouden.
Zeker, maar de kinderen kwamen ter sprake omdat er mensen zijn die door de combinatie van een laag betaalde baan en het hebben van kinderen geld tekort komen.
Vampire Romance O+
pi_33383171
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 22:23 schreef MouseOver het volgende:
Zeker, maar de kinderen kwamen ter sprake omdat er mensen zijn die door de combinatie van een laag betaalde baan en het hebben van kinderen geld tekort komen.
"geld tekort komen" is een erg rekbaar begrip, zoals ik al aangaf.
pi_33383233
Armoede in Nederland, dat is nu echt de klucht van 2005 . Moet altijd denken aan een documentaire over de voedselbank waar een vrouw geinterviewd werd met een nieuw model mobiele telefoon. Ze kon geen eten kopen maar wel een mooie telefoon

Armoede in Nederland, ik ga binnenkort even die docu kijken, ben welweer toe aan een potje ergernis over de publieke omroep.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_33384574
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:26 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Klopt Daarom gaan we speciaal voor jou nog een heleboel noord afikanen importeren .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_33385452
Die fotografe die niet meer wil werken dan 18 uur en dan gaat klagen over armoede
Die donkere madame met een huur van 430?! een ziekenfonds van 160 euro(??) en een telefoonrekening van 100 euro... EN EEN KERKBIJDRAGE VAN 90 EURO HOOR IK NU
En dan de voedselbank bezoeken
Zielig hoor

Die gezinnen heb ik zeker medelijden mee. Dat is gewoon geen vetpot, zeker. Het is zoals die gast het zegt:`` Je kan beter een uitkering hebben``. En dat is het probleem. Een bemoeizieke overheid die werken niet stimuleert, niet alleen door werknemers te bestelen en dat te geven aan de zogenaamde armen als die neger, maar ook door werkgevers zo te behandelen dat ze wel gek zijn om nieuwe personeelsleden aan te nemen of een fatsoenlijk loon te geven. Die werknemers zijn maar een bepaald bedrag waard natuurlijk, en als de overheid allemaal eisen stelt aan de werkgever gaan de kosten daarvan af van het mogelijke salaris van de werknemer.

Daarnaast vraag ik me af: Waarom werkt die vrouw uit het gezin er niet extra bij? Of de vrouw van die tennisbaangast.
De oplossing is minder bemoeienis van de overheid, en daardoor meer eigen verantwoordeljkheid.
  zondag 25 december 2005 @ 00:14:00 #49
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33385835
Er is geen armoede in Nederland. Je kan in een huis wonen dat niet tocht, waar je maar op een knopje hoeft te drukken en er springt een lampje aan. Waar een klok staat met electronica van binnen dat 40 jaar geleden onbetaalbaar zou zijn. Een telefoontoestel om je vrienden aan de andere kant vh land te bellen.

In Nederland bestaat geen armoede
  zondag 25 december 2005 @ 00:16:34 #50
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33385889
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:08 schreef WeirdMicky het volgende:
[afbeelding]
zo eentje is er dacht ik ook vd volkskrant
pi_33385898
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 19:37 schreef McCarthy het volgende:
sporten kunnen niet betaalt worden

dus ondanks de bakken met subsidies die de rijksoverheid en lokale overheden geven aan sportclubs kunnen mensen het toch niet betalen. Hier zit een duidelijke weeffout in de sociaal democratische ideologie. Laten we die ideologie eens tegen het licht houden. Maar gezien het feit dat Nova parasiteert op die ideologie zullen we het niet van hun reportages moeten hebben.
Ik ging me al af vragen wanneer de sociaal-democraten (lees:PvdA) als zondebok naar voren komen. Ga er ook niet meer op in.

Ben wel met je eens dat als je 18 uur in de week werkt je dat kan verhogen. Gezinnen die niet meer kunnen zijn een ander verhaal.
Jij vindt dat je alles moet opofferen. Die mensen zeggen niet dat ze doodgaan doordat ze te weinig geld hebben. Die mensen moeten zich wel ontwikkelen kunnen. Anders worden kinderen hetzelfde als hun ouders. Als je niet kan sporten, nooit iets leuks ziet, nooit ergens wat van af weet, kan je niet verwachten dat die mensen volledig kunnen meedraaien in de maatschappij.

[ Bericht 23% gewijzigd door One_of_the_few op 25-12-2005 00:22:13 ]
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_33385960
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 23:56 schreef Overlast het volgende:
Die fotografe die niet meer wil werken dan 18 uur en dan gaat klagen over armoede
Die donkere madame met een huur van 430?! een ziekenfonds van 160 euro(??) en een telefoonrekening van 100 euro... EN EEN KERKBIJDRAGE VAN 90 EURO HOOR IK NU
Die kerk en die telefoon, okee, maar die ziektekosten daar kun je weinig aan doen, als jij nu eenmaal niet zo gezond bent word je alleen tegen een heel hoge premie geaccepteerd als verzekerde. En zo absurd hoog vind ik die huur niet, ik zou een gat in de lucht springen als ik in deze stad een etage kon vinden voor dat bedrag. Wat ik me wel afvraag: waarom krijgt die dame, als ze kennelijk zo'n laag inkomen heeft, geen huursubsidie?
  zondag 25 december 2005 @ 00:29:35 #53
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33386196
quote:
Op zondag 25 december 2005 00:16 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Ik ging me al af vragen wanneer de sociaal-democraten (lees:PvdA) als zondebok naar voren komen. Ga er ook niet meer op in.
vooral niet doen nee, dat de nederlandse overheid een vd duurste ter wereld is en dat het veel goedkoper kan is maar een fabeltje joh.
49%

al een jaar lang zit ik jullie massaal in het ootje te nemen, eigenlijk ben ik de grootste communist die je je maar kan bedenken

quote:
Ben wel met je eens dat als je 18 uur in de week werkt je dat kan verhogen. Gezinnen die niet meer kunnen zijn een ander verhaal.
Jij vindt dat je alles moet opofferen. Die mensen zeggen niet dat ze doodgaan doordat ze te weinig geld hebben. Die mensen moeten zich wel ontwikkelen kunnen. Anders worden kinderen hetzelfde als hun ouders. Als je niet kan sporten, nooit iets leuks ziet, nooit ergens wat van af weet, kan je niet verwachten dat die mensen volledig kunnen meedraaien in de maatschappij.
- wandel eens de bieb in
- op school doen ze ook aan sport (dat is bovendien vaak nog veel leuker dan bij een club)
- ga leuk met je vriendjes buitenspelen
- huur een playstation

ik zie overal oplossingen
jij ziet alleen maar problemen en obstakels
pi_33386364
quote:
Op zondag 25 december 2005 00:19 schreef thaleia het volgende:

[..]

Die kerk en die telefoon, okee, maar die ziektekosten daar kun je weinig aan doen, als jij nu eenmaal niet zo gezond bent word je alleen tegen een heel hoge premie geaccepteerd als verzekerde. En zo absurd hoog vind ik die huur niet, ik zou een gat in de lucht springen als ik in deze stad een etage kon vinden voor dat bedrag. Wat ik me wel afvraag: waarom krijgt die dame, als ze kennelijk zo'n laag inkomen heeft, geen huursubsidie?
Nu ben ik geen expert van het oude ziekenfonds, maar daar betaal je toch gewoon iets van 40 euro nominale premie?? Misschien iets hoger als je aanvullend bent verzekerd. 160 euro per maand is volgens mij onmogelijk. En haar woonruimte, als je geen geld hebt en je ´´moet´´ naar de voedselbank, dan zoek je toch een goedkope ruimte/kamer/etage in een buitenwijk/stad in de buurt. Daar betaal je echt geen 420 euro voor zo´n hok als zij had.

Het is devraag in welke mate mensen als jij en ik verantwoordelijk voor zo´n vrouw zijn via de overheid.
pi_33386440
quote:
Op zondag 25 december 2005 00:29 schreef McCarthy het volgende:

[..]

vooral niet doen nee, dat de nederlandse overheid een vd duurste ter wereld is en dat het veel goedkoper kan is maar een fabeltje joh.
49%

al een jaar lang zit ik jullie massaal in het ootje te nemen, eigenlijk ben ik de grootste communist die je je maar kan bedenken

[..]

- wandel eens de bieb in
- op school doen ze ook aan sport (dat is bovendien vaak nog veel leuker dan bij een club)
- huur een playstation

ik zie overal oplossingen
jij ziet alleen maar problemen en obstakels
Hartstikke knap van je dat je een politike stroming verantwoordelijkhoud voor de gehele nederlandse overheid van de laatste jaren

wandel die bieb in,
huur een playstation, dat is nou net het probleem, dat gaat niet. die oplossingen kosten allemaal geld, het is een neerwaartse spiraal. Jonge kinderen kunnen buitenspelen, maar voor ouderen is het alweer een anderverhaal. en juist kinderen uit dat soort gezinnen krijgen minder makkelijk vrienden. het is niet bij iedereen even erg. Maar mensen die in die situatie zitten zijn geestelijk minder weerbaar, minder zelfvertrouwen en dan mogen ze daar best hulp bij hebben om eruit te komen. Niet iedereen kan uit die neerwaartse spiraal komen. Sommige wel en dat is mooi. Ik zeg niet dat je ze zomaar geld moet geven, maar je kan ze best helpen. Dan zie ik toch geen obstakel...
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  zondag 25 december 2005 @ 00:43:54 #56
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33386513
studeer jij voor hulpverlener of zo ?
pi_33387839
quote:
Op zondag 25 december 2005 00:14 schreef McCarthy het volgende:
Er is geen armoede in Nederland. Je kan in een huis wonen dat niet tocht, waar je maar op een knopje hoeft te drukken en er springt een lampje aan. Waar een klok staat met electronica van binnen dat 40 jaar geleden onbetaalbaar zou zijn. Een telefoontoestel om je vrienden aan de andere kant vh land te bellen.

In Nederland bestaat geen armoede
Armoede kun je niet op 1 schaal onderbrengen. Natuurlijk is een fotograaf bij de politie die maar 18 uur werkt geen goed voorbeeld, maar een alleenstaande moeder met 2 kinderen kan in sommige gevallen niet rondkomen. Niet doordat zij de nieuwste mobiel heeft, maar doordat de vaste lasten van kinderen enorm hoog zijn. Kinderen zijn speels en maken ongelukken, deze ongelukken kunnen enorm duur zijn, wat een schuld oplevert. Zo begint een neerwaartse spiraal die ervoor zorgt dat de moeder uiteindelijk noodgedwongen voedsel kan halen bij een boodschappen stichting.
Het feit dat je een dak boven je hoofd hebt en het meest simpele eten naar binnen kunt werken betekent niet dat je niet aan armoede lijdt. De piramide van Maslow laat stapsgewijs zien wat er nodig is om je een goed mens te voelen en wanneer je bij de 2e tree al problemen hebt drukt dit geestelijk gezien bijna net zo erg op een individu wanneer je vast zit bij de 1e.
De gradaties van kwelling nemen uiteraard af naar mate je hoger komt (vandaar de piramidevorm), maar er zijn mensen in Nederland die dus al problemen hebben met de eerste laag.

En nogmaals, met iemand die maar 18 uur werkt (en geen kinderen heeft) heb ik geen medelijden. De situatie ligt echter vaak compleet anders, waarbij vaste lasten verplicht zijn en de kosten enorm zijn en de toekomst onzeker. En nee, niet iedereen heeft een telefoon (vaste lasten) en het kijken naar wat er 40 jaar geleden nog niet was is wel erg simplistisch.
pi_33389026
Je kan wel in armoede terecht komen door eigen financieel wanbeheer maar armoede op zich bestaat niet in Nederland. Ik ben het SCP, het Nibud, de Consumentenbond (onderzoek naar koffiepads pffffffff!) en nog wat organisaties zat die de belachelijkste capriolen uithalen om te kunnen blijven bestaan. De meeste mensen kunnen niet eens rekenen. Zelf zijn ze nooit debet aan hun "armoede". Nee, de regering, de euro en de kabouters zijn de schuldigen.
De Postcodeloterij helpt!........mensen de vernieling in.
pi_33389104
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 22:09 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Ik vind dat helemaal niet nodig, wat kan mij de volgende generatie schelen?
pi_33389112
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 23:56 schreef Overlast het volgende:
Zielig hoor

Die gezinnen heb ik zeker medelijden mee. Dat is gewoon geen vetpot, zeker. Het is zoals die gast het zegt:`` Je kan beter een uitkering hebben``. En dat is het probleem. Een bemoeizieke overheid die werken niet stimuleert, niet alleen door werknemers te bestelen en dat te geven aan de zogenaamde armen als die neger, maar ook door werkgevers zo te behandelen dat ze wel gek zijn om nieuwe personeelsleden aan te nemen of een fatsoenlijk loon te geven. Die werknemers zijn maar een bepaald bedrag waard natuurlijk, en als de overheid allemaal eisen stelt aan de werkgever gaan de kosten daarvan af van het mogelijke salaris van de werknemer.

Daarnaast vraag ik me af: Waarom werkt die vrouw uit het gezin er niet extra bij? Of de vrouw van die tennisbaangast.
De oplossing is minder bemoeienis van de overheid, en daardoor meer eigen verantwoordeljkheid.
Als je werknemers verplicht om iedereen een bepaald minimum te betalen, laten we zeggen 800 euro per maand, of 1200, dan worden mensen die voor dat bedrijf niet meer waard zijn simpelweg niet aangenomen.
pi_33389151
Ik kon me wel in vinden in die uitzending. Ik zit op gemiddeld 900 euro per maand terwijl ik mezelf de tiefus moet werken. Goed er zijn rustige periodes dat er geen klote te doen is, maar dan van ik ook geen geld. In de drukke periodes maak ik weken van 60 - 70 uur en zie er nog niks van terug. Ok, krijg ik wel weer terug, maar heb het liever nu te besteden.

Ik heb het voordeel dat mijn mams zo lief was om me weer in huis te nemen.
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_33389154
Armoede in Nederland is in elk geval een fabeltje
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_33389169
quote:
Wat een onzin. Het enige wat de overheid moet doen, is paal en perk stellen aan de jaar in jaar uit stijgende lasten. Waar ze zelf de grootste veroorzaker van zijn! Gemeentelijke lasten - elk jaar 5-10% omhoog. Onroerend goed belasting - jaar in jaar uit duurder. Accijnzen? Idem. Loonbelasting? M.i.v. 2005 ook gestegen. Enz, enz. De gemiddelde belastingdruk in NL, alles meegerekend, ligt boven de 65%! Dan kun je nog zoveel verdienen, het maakt geen ruk uit. Precies de reden waarom het niet alleen zinloos is om te willen presteren in NL, maar ook de reden dat er "armoede" is in NL. Sterker nog, zonder allerlei kunstgrepen zoals huursubsidie, kwijtschelding van gemeentelijke lasten e.d. zou het misschien niet eens mogelijk zijn om een bestaan te leiden.

Natuurlijk is "armoede" hier flink overdreven, want ik durf te wedden dat die mensen wel allemaal geld hebben voor sigaretten, makeup, mobieltjes, enz. Als ze echt armoede willen zien, dan moeten ze eens naar het buitenland gaan.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_33389176
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 19:20 schreef McCarthy het volgende:
ik welk land ben je liever arm: in kenia of in ierland?
Hmm, in kenia flikker je om van de hitte en in Ierland verzuip je door de regen ( en door de Guinness die je opzuipt als je je uitkering ophaalt natuurlijk ).

Wat is dit voor een vergelijking???
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_33389191
quote:
Op zondag 25 december 2005 03:51 schreef StefanP het volgende:

[..]

Wat een onzin. Het enige wat de overheid moet doen, is paal en perk stellen aan de jaar in jaar uit stijgende lasten. Waar ze zelf de grootste veroorzaker van zijn! Gemeentelijke lasten - elk jaar 5-10% omhoog. Onroerend goed belasting - jaar in jaar uit duurder. Accijnzen? Idem. Loonbelasting? M.i.v. 2005 ook gestegen. Enz, enz. De gemiddelde belastingdruk in NL, alles meegerekend, ligt boven de 65%! Dan kun je nog zoveel verdienen, het maakt geen ruk uit. Precies de reden waarom het niet alleen zinloos is om te willen presteren in NL, maar ook de reden dat er "armoede" is in NL.
Ik denk dat die 65% wel heel laag ingeschat is. 30% inkomstenbelasting, dan nog alle heffingen met een andere naam (verplichte verzekeringen en dergelijke), 6 of meestal 19% BTW op alles wat je koopt, accijnzen op bijvoorbeeld benzine, sigaretten en alcohol. Volgens mij komt 75 procent meer in de buurt.
  zondag 25 december 2005 @ 03:59:13 #66
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_33389222
quote:
Op zondag 25 december 2005 03:51 schreef StefanP het volgende:

[..]

Wat een onzin. Het enige wat de overheid moet doen, is paal en perk stellen aan de jaar in jaar uit stijgende lasten. Waar ze zelf de grootste veroorzaker van zijn! Gemeentelijke lasten - elk jaar 5-10% omhoog. Onroerend goed belasting - jaar in jaar uit duurder. Accijnzen? Idem. Loonbelasting? M.i.v. 2005 ook gestegen. Enz, enz. De gemiddelde belastingdruk in NL, alles meegerekend, ligt boven de 65%! Dan kun je nog zoveel verdienen, het maakt geen ruk uit. Precies de reden waarom het niet alleen zinloos is om te willen presteren in NL, maar ook de reden dat er "armoede" is in NL.
Er is nog meer klotigheid. Door allerlei aftrekposten te hebben wordt het tarief hoger, waardoor het minder loont te kiezen jezelf productief te maken.
  zondag 25 december 2005 @ 04:01:40 #67
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_33389243
quote:
Op zondag 25 december 2005 03:55 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik denk dat die 65% wel heel laag ingeschat is. 30% inkomstenbelasting, dan nog alle heffingen met een andere naam (verplichte verzekeringen en dergelijke), 6 of meestal 19% BTW op alles wat je koopt, accijnzen op bijvoorbeeld benzine, sigaretten en alcohol. Volgens mij komt 75 procent meer in de buurt.
Nee, dit klopt niet.
pi_33389308
quote:
Op zondag 25 december 2005 04:01 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Nee, dit klopt niet.
Kun je iets specifieker zijn?

Alles wat ik opnoem klopt in ieder geval, maar als jij het nauwkeurig uitrekent ligt het vast en zeker hoger of lager te liggen.
pi_33389978
quote:

[..]

Nova

Deze mensen moeten beter met geld om leren gaan.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  zondag 25 december 2005 @ 10:20:49 #70
45206 Pietverdriet
pi_33390089
quote:
Op zondag 25 december 2005 10:06 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Deze mensen moeten beter met geld om leren gaan.
Jep, vooral mensen aan de onderkant van de samenleving hebben dure schulden voor consumptive crediten. Valt me op dat juist mensen waarvan je weet dat ze nauwelijks een cent te makken hebben gaan voor breedbeeld televisies op afbetaling om maar wat te noemen..
  zondag 25 december 2005 @ 10:29:13 #71
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_33390152
Waarom ontaardt deze discussie (weer) in een zoeken naar vermeende oorzaken van armoede?
Wat maakt het uit waardoor mensen arm zijn? Door eigen schuld(en), door de overheid of door gemene kapitalisten.

Ik zie niet in waarom ik moreel verplicht zou zijn armen te helpen!
Armoede is relatief en zal altijd blijven bestaan.

En nu ga ik weer lekker verder in mijn Charles Dickens!
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_33391016
quote:
Op zondag 25 december 2005 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jep, vooral mensen aan de onderkant van de samenleving hebben dure schulden voor consumptive crediten. Valt me op dat juist mensen waarvan je weet dat ze nauwelijks een cent te makken hebben gaan voor breedbeeld televisies op afbetaling om maar wat te noemen..
wat een onzin argument. Dat is net zoiets als beweren dat je geen kanker krijgt van roken want je opa rookt al zijn hele leven en is nu 83

Maar goed, het heeft weinig zin om inhoudelijk te discussieren over dit onderwerp met figuren die bij paps en mams wonen of die niet in een situatie zitten zoals ik hem hierboven beschreef (een alleenstaande moeder).
  Eindredactie Games zondag 25 december 2005 @ 11:46:06 #73
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_33391108
quote:
Op zondag 25 december 2005 00:29 schreef McCarthy het volgende:

- wandel eens de bieb in
leuk als je 17 bent of nog beter, 22
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_33391224
quote:
Op zondag 25 december 2005 04:01 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Nee, dit klopt niet.
Klopt wel. En dan heb je het alleen maar over directe belastingen

Ga maar eens tellen. Eerst de schijven en dan 25% over alles wat je nalaat. Dan zit je zelfs als je niet al teveel verdient ruim boven de 50% laat staan als je meer verdient

Alle andere soorten belastingen zoals accijnzen, BTW, BPM, gemeentelijke belastingen, OZB en dergelijke tel je dan nog niet eens mee
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_33392437
quote:
Op zondag 25 december 2005 03:48 schreef fernando_redondo het volgende:
Armoede in Nederland is in elk geval een fabeltje
Hopen dat je dat ook zegt als jij je eten van een voedselbank moet krijgen..
eeeh
pi_33392451
quote:
Op zondag 25 december 2005 12:55 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Hopen dat je dat ook zegt als jij je eten van een voedselbank moet krijgen..
Dan moet je eens met geld om leren gaan. Armoede in Nederland is een fabeltje, dat klopt gewoon.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_33392533
quote:
Op zondag 25 december 2005 12:56 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dan moet je eens met geld om leren gaan. Armoede in Nederland is een fabeltje, dat klopt gewoon.
Dikke onzin.
eeeh
pi_33393154
En nu de onderbouwing? Begin maar met wat het kost om:

Een huis te huren
Gas, water, licht
Ziektenkostenverzekering
Andere verzekering
Eten en drinken
pi_33393235
quote:
Op zondag 25 december 2005 13:30 schreef fernando_redondo het volgende:
En nu de onderbouwing? Begin maar met wat het kost om:

Een huis te huren
Gas, water, licht
Ziektenkostenverzekering
Andere verzekering
Eten en drinken
Jij zegt dat er geen armoede bestaat dus kom jij maar met een onderbouwing..
eeeh
pi_33393290
Dat kan iedereen in Nederland betalen.

Dus is het probleem dat er teveel geld uitgegeven wordt aan onnodige dingen. Oftewel de bewering van CMT
pi_33393345
Heel mooi dat je me al iets nadert door te erkennen dat er wel degelijk armoede is in Nederland, welliswaar als gevolg van maar het is in ieder geval een begin.. Ga zo door zou ik zeggen..
eeeh
pi_33393649
quote:
Op zondag 25 december 2005 13:00 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Dikke onzin.
Onderbouwing? Of heb je die niet?
pi_33393661
quote:
Op zondag 25 december 2005 13:38 schreef DaveHarris het volgende:
Heel mooi dat je me al iets nadert door te erkennen dat er wel degelijk armoede is in Nederland, welliswaar als gevolg van maar het is in ieder geval een begin.. Ga zo door zou ik zeggen..
Ik erken helemaal niks
pi_33393782
quote:
Op zondag 25 december 2005 13:52 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Onderbouwing? Of heb je die niet?
Een onderbouwing dat het geen fabeltje is dat er wel degeljik armoede in Nederland is? Ik hoef alleen maar naar mijn eigen situatie te kijken, dat behoeft verder geen uitleg. En nee ik ga mijn verhaal hier niet uiteen zetten ofzo..
eeeh
pi_33393789
Dat kan iedereen gewoon betalen.
pi_33393795
quote:
Op zondag 25 december 2005 13:58 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Een onderbouwing dat het geen fabeltje is dat er wel degeljik armoede in Nederland is? Ik hoef alleen maar naar mijn eigen situatie te kijken, dat behoeft verder geen uitleg. En nee ik ga mijn verhaal hier niet uiteen zetten ofzo..
Dus een onderbouwing heb je niet....
pi_33393818
quote:
Op zondag 25 december 2005 13:52 schreef fernando_redondo het volgende:

[..]

Ik erken helemaal niks
Je achter de opninie van CMT plaatsen staat toch gelijk aan het erkennen dat er wel degelijk armoede is of zie ik dat nou verkeerd? Of geef je alleen maar aan wat zij zeggen zonder het daar mee eens te zijn?
eeeh
pi_33393829
Nee er is geen armoede in Nederland alleen mensen die niet met geld om kunnen gaan
pi_33393883
quote:
Op zondag 25 december 2005 13:59 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Dus een onderbouwing heb je niet....
Ga je eigen onderbouwing waarom er geen armoede in Nederland is maar bijelkaar zoeken zou ik zeggen;
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=armoede+in+nederland&meta=
http://www.regering.nl/ac(...)mber/16/42_24237.jsp
eeeh
pi_33393891
Op basis van een (een-ouder) gezin met 2 kinderen

Huur 300 euro
Vaste lasten 150 euro
Ziekenfonds 70 euro
Kleren 150 euro
Eten 200 euro

Iedereen in Nederland krijgt meer dan 800 euro per maand.
pi_33393917
quote:
Op zondag 25 december 2005 14:00 schreef fernando_redondo het volgende:
Nee er is geen armoede in Nederland alleen mensen die niet met geld om kunnen gaan
Dude.. Dat is net zoiets als zeggen dat er geen mensen met geslachtsziektes zijn in Nederland maar dat er alleen mensen zijn die gonorroe opgelopen hebben door onveilige seks...
eeeh
pi_33393940
Uit je eigen bron:
quote:
Uit de Armoedemonitor blijkt verder dat huishoudens met een laag inkomen ruim tweemaal zo vaak moeite hebben met de aflossing van hun leningen als huishoudens met een hoger inkomen.

pi_33393954
quote:
Op zondag 25 december 2005 14:04 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Dude.. Dat is net zoiets als zeggen dat er geen mensen met geslachtsziektes zijn in Nederland maar dat er alleen mensen zijn die gonorroe opgelopen hebben door onveilige seks...
Nee hoor. Probeer het nog een keer
pi_33393956
quote:
Op zondag 25 december 2005 14:03 schreef DaveHarris het volgende:

[..]

Ga je eigen onderbouwing waarom er geen armoede in Nederland is maar bijelkaar zoeken zou ik zeggen;
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=armoede+in+nederland&meta=
http://www.regering.nl/ac(...)mber/16/42_24237.jsp
Heb je nu een onderbouwing of niet? Armoede is een relatief begrip, kerel. Hier in Nederland moet iedereen rond kunnen komen. Dat mensen het niet kunnen ligt aan die mensen zelf.

Laat de kromme SOA-vergelijkingen maar achterwege.
pi_33394271
De soa vergelijking is juist een hele treffende vergelijking. Hoe blind moet je zijn om dat niet zien? Het eigen schuld dikke bult principe wat jullie hanteren is een indirecte erkenning dat er wel degelijk armoede is. Niet alleen is het incorrect om te stellen dat iedereen die in armoede leeft daar zelf schuld aan heeft, het is ook onmenselijk om dat zomaar uit te spreken. Hoe kun jij als leek nou zicht hebben op de financiele situatie van de gehele Nederlandse bevolking? Ik hoef trouwens niet te onderbouwen dat er wel degelijk sprake is van armoede in NEderland want het is eigenlijk gewoon een vaststaand feit. Onderstaande stukje geeft een helder inzicht in de zaak;
quote:
Armoede ziet er in Nederland een stuk minder schrijnend uit dan ons traditionele beeld van graatmagere kinderen met oedeembuikjes in Afrika. Omdat armoede in Nederland ook minder zichtbaar is, wordt er relatief weinig onderzoek gedaan naar arme Nederlanders. Toch leeft volgens een ruwe schatting ruim 11 procent van de huishoudens onder de armoedegrens. Dat is een stijging van maar liefst 1 procent vergeleken met twee jaar daarvoor. De exacte cijfers worden pas in het najaar gepubliceerd in de tweejaarlijkse Armoedemonitor van het Sociaal Cultureel Planbureau. Arm ben je in Nederland als je je bijvoorbeeld alleen maar om de dag een warme maaltijd kan veroorloven. Of niet in staat bent om oude meubels te vervangen of regelmatig nieuwe kleren te kopen.

Cijfers
Steeds vaker horen we berichten over de financiële problemen waar veel Nederlanders in verzeild raken. Zomaar een greep uit de cijfers die de afgelopen weken werden gepubliceerd: het aantal faillissementen rees de pan uit en nam het afgelopen half jaar toe met 10 procent, alleen al hierdoor verloren zestigduizend mensen hun baan. De uitkeringsinstanties, de sociale diensten, kregen 300 procent meer aanvragen voor een bijstandsuitkering. Ook steeg het aantal daklozen met 25 procent.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over de stijgende werkloosheid, de dalende koopkracht en de torenhoge schuldenlasten waaronder steeds meer Nederlanders gebukt gaan.

Hulpverlenende instanties hebben al aan de bel getrokken, zoals onlangs de kerken. Die kunnen de vragen om financiële hulp nauwelijks meer aan. Het staat vast dat de economische malaise de grootste boosdoener is. Nergens anders in de Europese Unie draait de economie zo slecht als in Nederland. Die kromp het afgelopen jaar met een half procent.
De kerken en andere instanties wijzen ook met een beschuldigende vinger naar de overheid. Ralf Embrechts, vooraanstaand armoededeskundige, vindt tevens dat landelijke en de gemeentelijke overheden meer moeten doen. Hij werkt voor de gemeente Tilburg die iets boven het landelijk gemiddelde ligt qua armoede, rond de 11 of 12 procent:

"De Nederlandse regering schiet tekort. Kijk bijvoorbeeld naar de lonen. Die zijn sinds 1977 bijna verdrievoudigd. Maar de uitkeringen zijn al die jaren vrijwel op het oude niveau gebleven".

Compensatiegedrag
Bij veel mensen begint de armoede als ze hun baan verliezen. Ze vragen een uitkering aan, maar moeten daar zo'n zes weken op wachten en in sommige gevallen zelfs maanden. Die mensen moeten vaak interen op hun spaargeld, als ze dat al hebben, of zijn overgeleverd aan de gulheid van hun familie, vrienden, kerken of particulier initiatieven als de Voedselbank die voedselpakketten uitdeelt aan armen.

Als je eenmaal een uitkering hebt, kun je redelijk rondkomen, is de gangbare gedachte. Maar in de praktijk valt dat tegen, weet ook Embrechts:
"Als je drie jaar in de bijstand zit, is het vet er echt wel van af. Dan is de spaarpot leeg, je kinderen kunnen dan echt niet meer op schoolreis. Je moet elk dubbeltje omdraaien en overal de koopjes vandaan proberen te halen."

Bij veel mensen in de bijstand, treedt er een curieus mechanisme in werking. De sociale diensten weten dat al: mensen met een uitkering kunnen compensatiegedrag gaan vertonen. Ze slaan aan het gokken, of ze kopen zich nog armer om maar niet aan de buren te laten merken dat ze financieel aan de grond zitten. Embrechts signaleert dit soms ook als hij bij bijstandsgezinnen thuis komt:

"Ze leven op beton, er zijn geen bedjes voor de kinderen, maar er hangt wel een peperdure flatscreen tv aan de muur."

Leningen
Typisch geval van 'eigen schuld dikke bult', zou je zeggen. Maar er komt steeds meer kritiek op commerciële instellingen als banken en postorderbedrijven die de mensen verleiden om op krediet te kopen of om tegen exorbitant hoge rentes geld te lenen. Sinds kort kun je zelfs bij een drogisterij een lening afsluiten. Donderdag luidden de gemeentelijke kredietbanken -die schuldenregelingen treffen - de noodklok. Steeds meer Nederlanders dreigen te bezwijken onder hun schuldenlast.

De gemeentelijke kredietbanken hebben aan het kabinet gevraagd om mensen met een laag inkomen niet meer te laten lenen van de commerciële instellingen. Het is niet waarschijnlijk dat het kabinet ingrijpt, dat geven de gemeentelijke banken al toe. Een slechte zaak voor de armoede in Nederland. En de bodem is nog niet in zicht: Nederlandse economen hebben vrijdag gewaarschuwd voor een diepe recessie.
eeeh
pi_33394320
Grappig dat hetgeen wat ik heb beweerd wordt bevestigd in jouw artikel, lees het laatste stukje vanaf deze passage maar eens:
quote:
Bij veel mensen in de bijstand, treedt er een curieus mechanisme in werking. De sociale diensten weten dat al: mensen met een uitkering kunnen compensatiegedrag gaan vertonen. Ze slaan aan het gokken, of ze kopen zich nog armer om maar niet aan de buren te laten merken dat ze financieel aan de grond zitten.
quote:
Leningen
Typisch geval van 'eigen schuld dikke bult', zou je zeggen. Maar er komt steeds meer kritiek op commerciële instellingen als banken en postorderbedrijven die de mensen verleiden om op krediet te kopen of om tegen exorbitant hoge rentes geld te lenen. Sinds kort kun je zelfs bij een drogisterij een lening afsluiten. Donderdag luidden de gemeentelijke kredietbanken -die schuldenregelingen treffen - de noodklok. Steeds meer Nederlanders dreigen te bezwijken onder hun schuldenlast.
Als je normaal doet en geen gekke dingen doet kun je rondkomen met een uitkering.
pi_33394530
Als dat al zo zijn, wat zeker niet altijd het geval is, dan erken je toch dat er sprake is van armoede in Nederland? Ben je nu echt zo blind of doe je je zo alleen maar voor?
quote:
Armoede in Nederland is een fabeltje, dat klopt gewoon.
eeeh
pi_33394567
Had je het tegen mij?

Ik reageer puur op jouw artikel, daar wordt het één en ander haarfijn bevestigd.
pi_33394650
En daar wordt dus ook bevestigd dat er wel degelijk sprake is van armoede in Nederland. Iets wat volgens jou een fabeltje is. Overgens worden er ook nog andere redenen aangedragen dan degene die jij zojuist geqoute hebt..
eeeh
pi_33394682
Er wordt bevestigd dat mensen niet met geld om kunnen gaan, dat is heel wat anders dan armoede. Lees het artikel nog eens goed, werkloos zijn betekent geen armoede, want je krijgt dan immers een uitkering. Het wordt echter lastig als je niet met geld om kunt gaan....

Dan zou ik echter niet willen spreken van armoede, want dat is het niet en het komt ook niet door de werkloosheid. Het komt doordat het geld op de verkeerde manier wordt uitgegeven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')