FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Aanschaf subaru impreza, tips gevraagd.
Dash-Xdonderdag 22 december 2005 @ 21:25
Ik ben dus van plan een subaru impreza aan te gaan schaffen. Heb er 1 op het oog uit 99 met 75k kilometers.
Zijn er hier mensen met een impreza die me kunnen vertellen hoe hij is met onderhoud en tips waar op te letten bij de aanschaf?
daNpydonderdag 22 december 2005 @ 21:26
Welke uitvoering?

Een 1.6 of een GT Turbo?
Dash-Xdonderdag 22 december 2005 @ 21:27
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:26 schreef daNpy het volgende:
Welke uitvoering?

Een 1.6 of een GT Turbo?
GT Turbo ofcourse
master_Xdonderdag 22 december 2005 @ 21:27
Intersant ik wil ook zoiets aanschafen en ben ook aan het rond vragen. Maar ik hoorde dat er veel geld in gaat zitten en als er iets kapot was nog meer koste. Ook adviseerde ze mij dat als je er een koopt dat je dan een iemand die er echt verstand van heeft mee laat kijken, zodat hij kan zien of het wel of niet iets is. Dan ben je toch zeker van je zaak. Succes er mee en laat maar horen als je er een gekocht hebt.
Dark_Killahdonderdag 22 december 2005 @ 21:31
Cool, plaatjes.
tvp
Dash-Xdonderdag 22 december 2005 @ 21:31
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:27 schreef master_X het volgende:
Intersant ik wil ook zoiets aanschafen en ben ook aan het rond vragen. Maar ik hoorde dat er veel geld in gaat zitten en als er iets kapot was nog meer koste. Ook adviseerde ze mij dat als je er een koopt dat je dan een iemand die er echt verstand van heeft mee laat kijken, zodat hij kan zien of het wel of niet iets is. Dan ben je toch zeker van je zaak. Succes er mee en laat maar horen als je er een gekocht hebt.
Ik ga er morgen 1 bekijken. Als hij me bevalt neem ik de man van m'n nicht mee. Die is monteur dus ik neem aan dat die er wel wat vanaf weet. Mocht hij het ok vinden dan moet ik eerst nog even m'n mr2 zien kwijt te raken en dan impreza
Hyperdudedonderdag 22 december 2005 @ 21:33
Lijken mij otoos waar het loont schade-otoos op te lappen en km. standen (ver) terug te draaien.
Daar zou ik dus eerst maar eens goed op letten. 75K kms voor een 6 jaar oude otoo lijkt mij nogal weinig, maar kan natuurlijk wel.
Dash-Xdonderdag 22 december 2005 @ 21:33
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:31 schreef Dark_Killah het volgende:
Cool, plaatjes.
tvp
Dash-Xdonderdag 22 december 2005 @ 21:34
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:33 schreef Hyperdude het volgende:
Lijken mij otoos waar het loont schade-otoos op te lappen en km. standen (ver) terug te draaien.
Daar zou ik dus eerst maar eens goed op letten. 75K kms voor een 6 jaar oude otoo lijkt mij nogal weinig, maar kan natuurlijk wel.
Daar ben ik idd ook nogal huiverig voor. Dus ik ga eerst kijken en mocht mij nou niets bijzonders opvallen laat ik misschien ook nog wel een keuring doen.
Hyperdudedonderdag 22 december 2005 @ 21:37
Goede garantie is ook wel wat waard. iha. zijn het natuurlijk redelijk ravotbestendige otoos, maar als ie kapot gaat wordt het duur. Ik heb zelf net een BMW 330i gekocht, all-risk verzekering bij 82,5% korting 1050 EUR . Heb je al geïnformeerd wat dat kost bij een Scooby?
daNpydonderdag 22 december 2005 @ 21:38
GT Turbo kost aardig wat.
Euro98 tanken en altijd netjes warm rijden (ca 20 min).

De remmerij vervangen kost een eurootje of 2000,-, dus je kunt wel raden hoe het met verder onderhoud zit.
Het zijn prachtige wagens, maar je moet er niet op besparen.
Dash-Xdonderdag 22 december 2005 @ 21:41
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:38 schreef daNpy het volgende:
GT Turbo kost aardig wat.
Euro98 tanken en altijd netjes warm rijden (ca 20 min).

De remmerij vervangen kost een eurootje of 2000,-, dus je kunt wel raden hoe het met verder onderhoud zit.
Het zijn prachtige wagens, maar je moet er niet op besparen.
Ik rij nu een mr2 en die is ook vrij prijzig in onderhoud en benzine dus erop achteruit ga ik niet. Alleen de aanschafprijs dan. Maar daar heb ik het verder ook niet over.
Dash-Xdonderdag 22 december 2005 @ 21:42
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:37 schreef Hyperdude het volgende:
Goede garantie is ook wel wat waard. iha. zijn het natuurlijk redelijk ravotbestendige otoos, maar als ie kapot gaat wordt het duur. Ik heb zelf net een BMW 330i gekocht, all-risk verzekering bij 82,5% korting 1050 EUR . Heb je al geïnformeerd wat dat kost bij een Scooby?
Allrisk verzeker ik hem zoiezo niet. WA+ met vanalles en nogwat is genoeg. En die verzekering gaat maar een paar pleuro's duurder uitvallen dan dat ie nu is. Dus daar zit geen probleem. Het probleem voor mij is dat ik bij deze auto niet weet waar ik goed op moet letten wanneer ik hem koop. Behalve de standaard dingen dan.
Hyperdudedonderdag 22 december 2005 @ 21:50
Lijkt trouwens wel een redelijk betrouwbaar adres. Dealer enzo; krijg je een beetje goede garantie daaro? Minimaal 1 jaar lijkt mij wel de moeite waard bij dit soort otootjes
(Mijn otoo kon alleen maar all-risk of WA, geen WA+, had iets te maken met dagwaarde ofzo.)
Dash-Xdonderdag 22 december 2005 @ 21:54
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:50 schreef Hyperdude het volgende:
Lijkt trouwens wel een redelijk betrouwbaar adres. Dealer enzo; krijg je een beetje goede garantie daaro? Minimaal 1 jaar lijkt mij wel de moeite waard bij dit soort otootjes
(Mijn otoo kon alleen maar all-risk of WA, geen WA+, had iets te maken met dagwaarde ofzo.)
Ga morgen meteen naar garantie vragen. Meestal is dat 3 maanden. Tis btw een erkende bovag garage en de auto heeft NAP. Hoe betrouwbaar dat allemaal is weet ik niet maar het is al beter dan een vage particulier of een achteraf handelaartje.
LaZZdonderdag 22 december 2005 @ 22:30
NAP is iig betrouwbaar, BOVAG is alleen een naam natuurlijk, en soms zitten daar ook klotegarage's tussen.
Maar over 't algemeen kan je er wel vanuit gaan dat het dan wel snor zit.
Dash-Xdonderdag 22 december 2005 @ 22:32
quote:
Op donderdag 22 december 2005 22:30 schreef LaZZ het volgende:
NAP is iig betrouwbaar, BOVAG is alleen een naam natuurlijk, en soms zitten daar ook klotegarage's tussen.
Maar over 't algemeen kan je er wel vanuit gaan dat het dan wel snor zit.
Is NAP ook niet makkelijk t omzeilen dan?
StefanPdonderdag 22 december 2005 @ 23:34
Kijk of er aan de auto geprutst is... tekenen van in- en uitbouw van boost controller, downpipe zonder katalysators e.d.

Hogere boost = veel meer kans op stukgaan en sowieso hogere slijtage
Dash-Xdonderdag 22 december 2005 @ 23:45
quote:
Op donderdag 22 december 2005 23:34 schreef StefanP het volgende:
Kijk of er aan de auto geprutst is... tekenen van in- en uitbouw van boost controller, downpipe zonder katalysators e.d.

Hogere boost = veel meer kans op stukgaan en sowieso hogere slijtage
Dit zou er allemaal aan gedaan zijn:

Leda B suspension systeem, Clifford 600 concept alarm, Carbon WRC spiegels, Cibie oscar verstralers, supersprint downpipe, Alu pookknop, Ecutec chiptuning, Meterset.

Dusja.. wel wat aan geknutseld geweest.
yupvrijdag 23 december 2005 @ 00:16
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:41 schreef Dash-X het volgende:

[..]

Ik rij nu een mr2 en die is ook vrij prijzig in onderhoud en benzine dus erop achteruit ga ik niet. Alleen de aanschafprijs dan. Maar daar heb ik het verder ook niet over.
Hangt vanaf hoe je rijd natuurlijk maar als je gaat gassen is 1:5 makkelijk gehaald. Echt knallen is 1:3 ook geen probleem... Ken iemand die zo een ding had (en heef de nieuwe Pimppreza ook) en ik kan je zeggen dat benzine een van de hoogste kosten van zo een bak is.

Oh ja, het zijn wel betrouwbare auto's als je normaal doet. Als je gaat gassen kan er iets stukgaan...

Zou gewoon naar standaard dingen kijken, witte rook of zwarte,blauwe rook is gewoon no-go, deze dingen kunnen makkelijker stuk door misbruik dan de gemiddelde GTi-achtige wagen... (niet gek ook met turbo + hoog vermogen + koppel)

Oh ja hou ook in je achterhoofd dat die dingen worden gekocht om te knallen en omdat ze zeer goedkoop te tunen zijn naar hoge vermogens... Iemand koopt geen Impreza voor woon-werk verkeer (uitzonderingen daargelaten) alhoewel dat zal je vast wel weten
thaduckvrijdag 23 december 2005 @ 00:26
Leuke auto (niet echt betrouwbaar verder volgens een vriend van mij) maar ik kan je 1 goede tip geven: zorg ervoor dat er niet zo'n foeilelijke taartschep achterop staat! Zo een waar een meter ruimte tussenzit. Je wordt gegarandeerd uitgelachen!
StefanPvrijdag 23 december 2005 @ 00:38
quote:
Op donderdag 22 december 2005 23:45 schreef Dash-X het volgende:

[..]

Dit zou er allemaal aan gedaan zijn:

Leda B suspension systeem, Clifford 600 concept alarm, Carbon WRC spiegels, Cibie oscar verstralers, supersprint downpipe, Alu pookknop, Ecutec chiptuning, Meterset.

Dusja.. wel wat aan geknutseld geweest.
Alu pookknop

Dat soort dingen maakt dus niet uit, heb gaat om dingen die de boost e.d. aangepast hebben. Een boostcontroller, verwijdering van de kats, andere cams, enz. Die downpipe bv, zitten daar nog cats in of high-flow cats? Als je auto 30psi boost gezien heeft omdat een of ander jodocus de boostcontroller niet begreep, dan zou ik die auto niet meer willen!

Misschien dat die imprezas anders werken dan supras, bv net zoals turbodiesels waar ze de boost gewoon via de ECU regelen. Dat ecutec gedoe, wat heeft dat precies gewijzigd? Zit er nog garantie op? Dat soort dingen zou ik willen weten.

Ik zou hem persoonlijk niet kopen, en zoeken naar eentje zonder chip"tuning" e.d...
Drifter__vrijdag 23 december 2005 @ 01:02
Rijd er een stukje mee, chek of de motor niet happert/inhoudt ofzo. Meest bekende kwaaltje bij de impreza = MAF sensor (duur geintje)

Zoek maar eens op google "impreza maf sensor"
yupvrijdag 23 december 2005 @ 01:25
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 00:38 schreef StefanP het volgende:

[..]

Alu pookknop

Dat soort dingen maakt dus niet uit, heb gaat om dingen die de boost e.d. aangepast hebben. Een boostcontroller, verwijdering van de kats, andere cams, enz. Die downpipe bv, zitten daar nog cats in of high-flow cats? Als je auto 30psi boost gezien heeft omdat een of ander jodocus de boostcontroller niet begreep, dan zou ik die auto niet meer willen!

Misschien dat die imprezas anders werken dan supras, bv net zoals turbodiesels waar ze de boost gewoon via de ECU regelen. Dat ecutec gedoe, wat heeft dat precies gewijzigd? Zit er nog garantie op? Dat soort dingen zou ik willen weten.

Ik zou hem persoonlijk niet kopen, en zoeken naar eentje zonder chip"tuning" e.d...
Denk dat het nog een zeer grote uitdaging word een ongetunde pimppreza te vinden

Je hebt 2 moteren zeg maar: de 218 pk versie en de 211 pk versie, 218 pk is pas na 1997 als het goed is, het klinkt vreemd maar de 211 pk versie is makkelijker + betrouwbaarder te tunen: die heeft een grotere turbo maar ook een groter turbo gat... De oude motor is ook hoogtoeriger dan de nieuwe motor... Voor het fijne moet je bij de impreza kenners zijn of effe een paar forums afstruinen...
Dash-Xvrijdag 23 december 2005 @ 09:22
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 00:38 schreef StefanP het volgende:

[..]

Alu pookknop

Dat soort dingen maakt dus niet uit, heb gaat om dingen die de boost e.d. aangepast hebben. Een boostcontroller, verwijdering van de kats, andere cams, enz. Die downpipe bv, zitten daar nog cats in of high-flow cats? Als je auto 30psi boost gezien heeft omdat een of ander jodocus de boostcontroller niet begreep, dan zou ik die auto niet meer willen!

Misschien dat die imprezas anders werken dan supras, bv net zoals turbodiesels waar ze de boost gewoon via de ECU regelen. Dat ecutec gedoe, wat heeft dat precies gewijzigd? Zit er nog garantie op? Dat soort dingen zou ik willen weten.

Ik zou hem persoonlijk niet kopen, en zoeken naar eentje zonder chip"tuning" e.d...
Dat van die chip zal ik idd eens gaan navragen. En van die boostcontroller is ook misschien wel iets om naar te kijken. Ga zo rond 12 uur een kijkje nemen Als ik terug ben zal ik wel wat laten horen.
Herr.Flickvrijdag 23 december 2005 @ 09:27
Ik zou hem lekker laten staan, goed onderhoud is gewoon niet te betalen voor zo'n auto...
MikeyManvrijdag 23 december 2005 @ 09:59
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 00:26 schreef thaduck het volgende:
Leuke auto (niet echt betrouwbaar verder volgens een vriend van mij) maar ik kan je 1 goede tip geven: zorg ervoor dat er niet zo'n foeilelijke taartschep achterop staat! Zo een waar een meter ruimte tussenzit. Je wordt gegarandeerd uitgelachen!
Niet echt betrouwbaar? Daar spreken de statistieken tegen... Het heeft onderhoud nodig en tender-loving-care, maar dan gaan ze ook echt heel erg lang mee...
Dash-Xvrijdag 23 december 2005 @ 10:06
Hij staat trouwens bij een 6 sterren subaru dealer. Dus volgens mij kan ik er wel een beetje vanuit gaan dat het dan wel redelijk snor zit. Er kunnen natuurlijk alijd dingen zijn met d auto, maar die mensen horen er wel verstand van te hebben.
daNpyvrijdag 23 december 2005 @ 10:56
Welke dealer dan, als ik vragen mag?
knillisvrijdag 23 december 2005 @ 10:59
kijk anders eens op extreme machines, die kunnen je waarschijnlijk ook wel een stuk verder helpen
Dash-Xvrijdag 23 december 2005 @ 11:01
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 10:56 schreef daNpy het volgende:
Welke dealer dan, als ik vragen mag?
Scherpenisse auto's

http://www.subaru.nl/dealers/DealerDetail.cfm?Id=020321&sterrendealer=1
LaZZvrijdag 23 december 2005 @ 11:02
Scherpenisse Auto's denk ik.
Dash-Xvrijdag 23 december 2005 @ 11:03
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:02 schreef LaZZ het volgende:
Scherpenisse Auto's denk ik.
yupvrijdag 23 december 2005 @ 11:04
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 10:59 schreef knillis het volgende:
kijk anders eens op extreme machines, die kunnen je waarschijnlijk ook wel een stuk verder helpen


http://www.extreme-machines.nl

Er zitten daar mensen die echt gespecialiseerd zijn in Subaru, kunnen alles vertellen...
daNpyvrijdag 23 december 2005 @ 11:05
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 10:06 schreef Dash-X het volgende:
Hij staat trouwens bij een 6 sterren subaru dealer. Dus volgens mij kan ik er wel een beetje vanuit gaan dat het dan wel redelijk snor zit. Er kunnen natuurlijk alijd dingen zijn met d auto, maar die mensen horen er wel verstand van te hebben.
Alle Subaru dealers zijn 6 sterren (volgens Subaru)

Of ik kijk te snel
Annevrijdag 23 december 2005 @ 11:06
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:50 schreef Hyperdude het volgende:
Lijkt trouwens wel een redelijk betrouwbaar adres. Dealer enzo; krijg je een beetje goede garantie daaro? Minimaal 1 jaar lijkt mij wel de moeite waard bij dit soort otootjes
(Mijn otoo kon alleen maar all-risk of WA, geen WA+, had iets te maken met dagwaarde ofzo.)
Sorry, maar garantie zegt helemaal niks, want het stelt helemaal niks voor.
MikeyManvrijdag 23 december 2005 @ 11:08
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:06 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Sorry, maar garantie zegt helemaal niks, want het stelt helemaal niks voor.
Wat is dat nou voor onzin?
Annevrijdag 23 december 2005 @ 11:09
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:08 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor onzin?
Als er iets kapot gaat moet je dat gewoon uit je eigen zak gaan betalen hoor .
MikeyManvrijdag 23 december 2005 @ 11:11
Gebaseerd op? Garantie is namelijk een vergoeding voor dingen die kapot gaan...
Annevrijdag 23 december 2005 @ 11:12
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:11 schreef MikeyMan het volgende:
Gebaseerd op? Garantie is namelijk een vergoeding voor dingen die kapot gaan...
Gebaseerd op een boel ervaringen van mensen.
Hyperdudevrijdag 23 december 2005 @ 11:12
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:09 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Als er iets kapot gaat moet je dat gewoon uit je eigen zak gaan betalen hoor .
Natuurlijk is garantie een soort verzekering en betaal je indirect je eigen reparaties. Als je echter een gecompliceerd ding als een Impreze koopt loont een garantie mi. echt wel. Ik betaal liever 1000 EUR voor een goede garantie dan dat ik een kans van 1 op 3 heb op een reparatie van 3000 EUR. Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf weten.
MikeyManvrijdag 23 december 2005 @ 11:13
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:12 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Gebaseerd op een boel ervaringen van mensen.
Mensen die dus blijkbaar hun zaakjes niet voor elkaar hebben... Als ik een auto koop met garantie, en er gaat wat kapot, gaan ze dat -zeker bij de dealer- echt wel vervangen hoor... Goedschiks of kwaadschiks...
Annevrijdag 23 december 2005 @ 11:14
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:13 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Mensen die dus blijkbaar hun zaakjes niet voor elkaar hebben... Als ik een auto koop met garantie, en er gaat wat kapot, gaan ze dat -zeker bij de dealer- echt wel vervangen hoor... Goedschiks of kwaadschiks...
Maar ik weet 100% zeker dat ze moeilijk doen .
devlinmrvrijdag 23 december 2005 @ 11:18
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:13 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Mensen die dus blijkbaar hun zaakjes niet voor elkaar hebben... Als ik een auto koop met garantie, en er gaat wat kapot, gaan ze dat -zeker bij de dealer- echt wel vervangen hoor... Goedschiks of kwaadschiks...
Bovag garantie stelt dat als een onderdeel kapot gaat voor de verwachte levensduur, je een procentuele vergoeding krijgt. Oftewel, je uitlaat gaat stuk, deze zit er 3 jaar onder, gemiddeld gaat zo'n ding 4 jr mee, je krijgt dus 1/4 vergoed en de rest mag je zelf dokken.

Oftewel, je moet altijd volledige garantie vragen.
12knarfvrijdag 23 december 2005 @ 11:37
Als je bij een fatsoenlijke garage garantie hebt, dan is dit ook gewoon garantie. Helemaal als het een Bovag garage is. En subaru dealers staan ook bekend vanweg hun goede service. Garantie is garantie...behalve bij een of andere achteraf sjon-garage.
Hyperdudevrijdag 23 december 2005 @ 11:39
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:06 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Sorry, maar garantie zegt helemaal niks, want het stelt helemaal niks voor.
Wel een aardig voorbeeld van topic verklooien door modje mi.
MikeyManvrijdag 23 december 2005 @ 11:41
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:39 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Wel een aardig voorbeeld van topic verklooien door modje mi.
Nogal ja...
Annevrijdag 23 december 2005 @ 11:43
Bij mij zit er btw ook een 'subaru-dealer', volgens mij is ie nu dealer-af, maar hij heeft nog steeds de nieuwste impreza's en elke maand krijgt ie volgens mij wel weer iets anders binnen.

Op extreme-machines hoor ik alleen maar goede verhalen en ze kennen hem daar ook.

Naam: Subaru Vreede
Website: http://www.autobedrijfvreede.com/

En daar kan ik je in ieder geval van vertellen dat ze er verstand van hebben .
Ze hebben zelf ook een impreza (die gele op de voorpagina is van hunzelf, een project) en de zoon van de oude Vreede ( ) heeft zelf ook nog een impreza.

Maar goed, genoeg gelul. Kijk zelf maar .

Oh ps. volgens mij staan niet alle auto's erop.
Annevrijdag 23 december 2005 @ 11:44
Wat een onzin, ik waarschuw iemand alleen maar .
junkiexpvrijdag 23 december 2005 @ 11:44
quote:
Die zit bij mijn oude woning op de hoek,erg betrouwbaare dealer,ze doen teven ook Saab.

Als je de kans krijgt moet je vragen of je even mag kijken naar de impreza van Gert-Jan Scherpenisse dat is de zoon van de eigenaar en heeft een bestickerde en getunde impreza staan,erg mooi bolide als je het mij vraagt.
MikeyManvrijdag 23 december 2005 @ 11:45
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:44 schreef ijsmeis het volgende:
Wat een onzin, ik waarschuw iemand alleen maar .
Met onzin ja...
ClickClickvrijdag 23 december 2005 @ 11:46
het achter diff is een relatief zwak punt van deze auto, enne zeker een ANWB keuring laten doen, kost wel iets van 250 ari, maar dan weet je wel waar je aan toe bent. Als de dealer instaat voor de auto is het vaak te regelen dat de koper de ANWB keuring betaald en de garage de geconstateerde klachten onder garantie verhelpt.......
Hyperdudevrijdag 23 december 2005 @ 11:51
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 11:46 schreef ClickClick het volgende:
...zeker een ANWB keuring laten doen, kost wel iets van 250 ari, maar dan weet je wel waar je aan toe bent. Als de dealer instaat voor de auto is het vaak te regelen dat de koper de ANWB keuring betaald en de garage de geconstateerde klachten onder garantie verhelpt.......
`

Nu ga ik ook off-topic.

Bij dit soort otoos heb je niet veel aan een een ANWB keuring. Die ANWB-jongens zien te weinig van dit soort "speciale" otoos. Het gaat juist om de speciale dingen van zulke otoos, turbo's, diff's ed. Je kan dan veel beter naar een Subaru specialist gaan voor een keuring, zo doen de jongens met 911jes het ook (ook een otoo ie anders in elkaar zit dan normaal; net zoals een Impreza) en dan heb je echt wat aan zo'n keuring.

edit: Natuurlijk is een ANWB keuring ook wel nuttig, alleen lijkt mij een keuring door iemand die die dingen regelmatig ziet in dit geval nuttiger.

[ Bericht 3% gewijzigd door Hyperdude op 23-12-2005 11:56:21 ]
Kolkievrijdag 23 december 2005 @ 12:22
Zo, ik zal eens van wal steken .

Allereerst: meldt je aan op extreme-machines.nl, lees je in (forum, FAQ is erg goed!) en vraag bij twijfel altijd of er mensen zijn die de auto kennen. Zeker als de auto al enigssinds gemodificeerd is is de kans groot dat de auto wel bekend is. Ik las dat er onder de auto hierboven bv. een Leda B onderstel zit en dat is zo'n beetje het duurste onderstel dat je kunt vinden voor de auto (en kwalitatief ook ZEER goed!). Remmen vervangen kost NIET zoals hierboven genoemd werd 2000 euro. Voor dat geldt koop je namelijk een complete Big Brake Kit inclusief schijven en blokken. Als je de juiste aftermarket replacements hebt ben je voor een paar honderd euro ook klaar. En dan remt het meestal nog beter. Goed en volledig onderhoud is in mijn ogen een musthave. Boekje erbij duidt m.i. gewoon op een slordige eigenaar en dan kan het best zijn dattie ook slordig is geweest met onderhoud. Beurten kosten in principe wel veel geld maar dat komt ook door de werkplaatstarieven en als je je een beetje vriendelijk opsteld binnen EM/subaruclub NL dan zijn er vaak wel mensen te vinden die de tijdrovende klusjes voor je uit willen voeren (voor weinâg) zodat de beurtprijs lager uitvalt. Verder is het blok an sich redelijk sterk maar gaat er af en toe 'gewoon' 1 stuk. Dat heeft 2 oorzaken te weten de maf-sensor (kost een paar tientjes, niet meer zoals hierboven gesteld werd) bij het 99-00 model (geleverd vanaf september/oktober 1998!, herkenbaar aan de voorbumper met de oranje driehoekjes) (motor verbrand zichzelf dan) en de krukaslagers lopen er zo'n beetje met de willekeur van de klok uit. Zowel standaard als getunede motoren hebben hier last van! Het is dus bijna een must om geld te reserveren voor een nieuw of gebruikt onderblok. Onderblokken zijn te koop vanaf 700 euro maar dan liggen ze er natuurlijk nog niet in. Standaard onderstellen beginnen in de regel na 150.000 toch wat moe te worden. Wiellagers achter willen ook nog wel eens kapot gaan hetgeen resulteert in schurende geluiden. Turbo is schier onverwoestbaar als het dingetje tenminste een beetje mag uitrusten na gedane arbeid. Versnellingsbak kan in principe goed 300 pk aan maar kan wel stuk afhankelijk van je schakelgedrag. Modeljaren 95-96 zijn motorisch sterker (kunnen tot 250.000 km mee), 97-98 is motorisch eigenlijk ook vrij sterk maar de 98ers hebben wel eens last van kantelende zuigers. Kan geen kwaad maar is alleen weg te krijgen met een ander blok. 95-98ers kunnen eigenlijk niet zonder een remmenupgrade naar het model 99 (te krijgen vanaf 350 euro gebruikt). Dit moet eigenlijk modificatie nummer 1 zijn want het is bijna onverantwoord zo slecht die dingen zijn. Als een auto ge-ecutekked is (je zult dit zeer waarschijnlijk tegenkomen) dan is het in 95% van de gevallen zo dat de auto geherprogrammeerd is door EMS/Mark Verhoeven. Deze tuner uit Limburg weet erg goed waar ie mee bezig is en heeft naar eigen zeggen al over de 600 subaru's getuned. Voor zover bekend is er nog nooit een auto stukgelopen door een foutieve afstelling van zijn zeide. Wel kan het zijn dat eerdergenoemde problemen optreden maar dat was dan naar alle waarschijnlijkheid ook gebeurt zonder de tuning. Overigens wordt bij ecutek de auto specifiek afgesteld op de aanwezige aanpassingen (open uitlaat) en dit zal zo'n 270 pk opleveren. De auto loopt iig na de tijd bijzonder soepel. Overigens alleen verkrijgbaar op het 99/00 model (dus met de oranje driehoekjes in de bumper). Voor modeljaren 97/98 en 99/00 zijn overigens ook 'gewone' chips beschikbaar die dan zo'n 270 pk leveren icm open uitlaat. Zelfde resultaat kan trouwens ook verkregen worden met een A'pexi AVC-R (boostcontroller) in combinatie met een fuel cut defender. Maar dan moet je ZEKER bij Extreme machines op de koffie want je moet goed weten hoe je zo'n ding insteld (er zijn er legio die er een prutswerkje van maken en er zijn er ook legio die met liefde zo'n ding voor je instellen ).

Voor MY95/96 zijn overigens weer andere chips beschikbaar en deze kan redelijk eenvoudig 280-285 pk leveren. Is een iets andere auto om te rijden vanwege de andere motorkarakteristiek.

p.s. de 100.000 km-beurt kost een vermogen! Dit omdat de distributieriem vervangen moet worden met wat andere dingetjes. Heeft een auto deze beurt gehad dan is dat zeker een plus!

p.s. 2 km-standen van onder de ton zijn niet ongebruikelijk. Er zijn nou eenmaal mensen die niet elk jaar 20.000 km rijden. Overigens is de auto daar wel ZEER geschikt voor. Ik durf te stellen dat veruit de meeste eigenaren er gewoon me naar hun werk rijden!

copyright Gerdinand Kolkman
Kolkievrijdag 23 december 2005 @ 12:23
p.s. 3 Ik lees dat iemand het achterdiff zwak noemt.... ik zeg HUH!

Heb nog nooit gehoord dat er 1 stuk gegaan is en volgens de ECHTE kenners is het ding schier onverwoestbaar. Tis alleen geen lsd.

Frank Vreede is overigens een zeer gewaardeerd adres. Veel verstand van zaken, altijd tijd en serieuze aandacht. Heeft zelf ook een Circuitimpreza en weet dus waar ie op moet letten . Er zijn een boel mensen die het halve land doorrijden om de auto daar te laten servicen. Zegt een boel mijns inziens. Overigens zit er op EM ook een subforum waarin elke dealer/cosisspecialist/tunerervaring besproken wordt. Zeer handig om te zien of een adres een beetje betrouwbaar/bekend is of niet.
Tommy_Kuklinskivrijdag 23 december 2005 @ 12:26

geweldig antwoord, iemand die er ook daadwerkelijk wat van af weet
topic kan meteen dicht lijkt me
Kolkievrijdag 23 december 2005 @ 12:30
Overigens zou ik het zelf een uitdaging vinden om een 'moe' exemplaar te kopen (waar je overigens wel van weet wat er allemaal aan mankeerd zodat je de prijsj omlaag lult) en de versleten onderdelen allemaal te vervangen door upgrade parts. Er is bijna geen onderdeel te vinden waar GEEN upgrade voor beschikbaar is !
Dash-Xvrijdag 23 december 2005 @ 12:39
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 12:30 schreef Kolkie het volgende:
Overigens zou ik het zelf een uitdaging vinden om een 'moe' exemplaar te kopen (waar je overigens wel van weet wat er allemaal aan mankeerd zodat je de prijsj omlaag lult) en de versleten onderdelen allemaal te vervangen door upgrade parts. Er is bijna geen onderdeel te vinden waar GEEN upgrade voor beschikbaar is !
Als ik daar eens de tijd voor had Hij moet me iedere dag van A naar B brengen en dat moet ie ook trouw iedere dag kunnen voor zeker 2 jaar Dan ben ik tevree
rameijervrijdag 23 december 2005 @ 13:34
Ik heb die van mij (MY98) 2e-hands gekocht met 96k op de teller. Inmiddels bijna 5 jaar en 80k verder, en hij rijdt nog steeds fantastisch!

Weinig aan hoeven doen buiten de standaard services (wel altijd op tijd uitgevoerd), behalve dan een kapotte radiateur, een lekje in het reservoir van de stuurbekrachtiging, een door sneeuw verroeste uitlaat en een fluitende turbo dump valve (geen idee hoe dat in het Nederlands heet ).

Buiten wat gerammel is er niets mis mee. Vrijwel alles is standaard.

Op naar de 200k!

-edit-

Oh ja, ik gebruik hem al die tijd al voor woon/werkverkeer, af en toe een lange vakantierit en zo nu en dan even racen door de bergen of over de snelweg
daNpyvrijdag 23 december 2005 @ 13:52
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 12:23 schreef Kolkie het volgende:
Frank Vreede is overigens een zeer gewaardeerd adres. Veel verstand van zaken, altijd tijd en serieuze aandacht. Heeft zelf ook een Circuitimpreza en weet dus waar ie op moet letten . Er zijn een boel mensen die het halve land doorrijden om de auto daar te laten servicen. Zegt een boel mijns inziens. Overigens zit er op EM ook een subforum waarin elke dealer/cosisspecialist/tunerervaring besproken wordt. Zeer handig om te zien of een adres een beetje betrouwbaar/bekend is of niet.
Frank, goede vent
yupvrijdag 23 december 2005 @ 14:02
Vrijwel de meeste "moderne" auto's zijn geschikt voor woon-werk verkeer. Of het slim is, dat is een ander verhaal want die Pimppreza's ZUIPEN ALS BEZETENEN...
Annevrijdag 23 december 2005 @ 14:04
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 12:23 schreef Kolkie het volgende:
p.s. 3 Ik lees dat iemand het achterdiff zwak noemt.... ik zeg HUH!

Heb nog nooit gehoord dat er 1 stuk gegaan is en volgens de ECHTE kenners is het ding schier onverwoestbaar. Tis alleen geen lsd.

Frank Vreede is overigens een zeer gewaardeerd adres. Veel verstand van zaken, altijd tijd en serieuze aandacht. Heeft zelf ook een Circuitimpreza en weet dus waar ie op moet letten . Er zijn een boel mensen die het halve land doorrijden om de auto daar te laten servicen. Zegt een boel mijns inziens. Overigens zit er op EM ook een subforum waarin elke dealer/cosisspecialist/tunerervaring besproken wordt. Zeer handig om te zien of een adres een beetje betrouwbaar/bekend is of niet.
Ha! Ik zei het toch !
Herr.Flickvrijdag 23 december 2005 @ 14:44
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 12:26 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

geweldig antwoord, iemand die er ook daadwerkelijk wat van af weet
topic kan meteen dicht lijkt me
Oja....
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 12:22 schreef Kolkie het volgende:
Zo, ik zal eens van wal steken .

Allereerst: meldt je aan op extreme-machines.nl...

Mooi Verhaal...

de 98ers hebben wel eens last van kantelende zuigers. Kan geen kwaad ...

copyright Gerdinand Kolkman
En dat maak je mij niet/nooit/nimmer wijs!

yupvrijdag 23 december 2005 @ 14:53
Leg dat uit dan
Herr.Flickvrijdag 23 december 2005 @ 14:56
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 14:53 schreef yup het volgende:
Leg dat uit dan
Een kantelende zuiger beschadigd zichzelf en de cilinderwand, verder kun je het wel raden wat er gebeurd als je lekker door blijft rijden.....
Kolkievrijdag 23 december 2005 @ 15:01
http://www.extreme-machines.nl/forums/viewtopic.php?t=2536&highlight=piston

Topic waarin elk individu die er ECHT wat vanaf weten (EMS -> mark verhoeven, Marnix -> zit ook in de subarumotoren engineering/rebuilding), een monteur (vinnie) en het verhaal van een monteur van een lid allen aangeven dat piston slap heel lang goed kan gaan/gaat.

Eerlijkheidshalve dien ik er wel bij te vertellen ( ) dat 'vinnie67' sinds een half jaar (dus 2 jaar na dato van dat topic!) wel zijn onderblok heeft vervangen (voor een 2.5 ).

Wat ik er verder van begrepen heb / me er van kan herinneren is het een bepaalde serie blokken geweest die niet helemaal volgens de juiste toleranties gemaakt zijn. Het is ook niet zo dat alle 97ers en 98ers het hebben maar het KAN voorkomen.
vosssvrijdag 23 december 2005 @ 15:06
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 14:02 schreef yup het volgende:
Vrijwel de meeste "moderne" auto's zijn geschikt voor woon-werk verkeer. Of het slim is, dat is een ander verhaal want die Pimppreza's ZUIPEN ALS BEZETENEN...
Wat zuipt zo een apparaat als je hem flink stampt? Zal denk ik wel vergelijkbaar zijn met mijn Delta ongeveer denk ik.

Vrolijk word je er iig niet van als je (weer) bij de pomp staat
Ellendig dure kutbenzien
#ANONIEMvrijdag 23 december 2005 @ 15:07
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 14:04 schreef ijsmeis het volgende:

[..]

Ha! Ik zei het toch !
Flikker op muts.
Herr.Flickvrijdag 23 december 2005 @ 15:09
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:01 schreef Kolkie het volgende:
http://www.extreme-machines.nl/forums/viewtopic.php?t=2536&highlight=piston

Topic waarin elk individu die er ECHT wat vanaf weten (EMS -> mark verhoeven, Marnix -> zit ook in de subarumotoren engineering/rebuilding), een monteur (vinnie) en het verhaal van een monteur van een lid allen aangeven dat piston slap heel lang goed kan gaan/gaat.

Eerlijkheidshalve dien ik er wel bij te vertellen ( ) dat 'vinnie67' sinds een half jaar (dus 2 jaar na dato van dat topic!) wel zijn onderblok heeft vervangen (voor een 2.5 ).

Wat ik er verder van begrepen heb / me er van kan herinneren is het een bepaalde serie blokken geweest die niet helemaal volgens de juiste toleranties gemaakt zijn. Het is ook niet zo dat alle 97ers en 98ers het hebben maar het KAN voorkomen.
Een kantelende zuiger is nooit goed, het kan wel zijn dat je nog tijden met je motor kan doen, maar de zuiger raakt hierdoor beschadigd en ook de cilinderwand.Het levert dus altijd schade op, hierdoor klopt de stelling niet dat het geen kwaad zou kunnen.

Dat het financieeltechnisch beter is om door te rijden tot het blok het begeeft is een ander verhaal.

Kolkievrijdag 23 december 2005 @ 15:15
Verbruik kan bij een constante snelheid op snelheid 1:12 worden maar dat is uitzonderlijk. 1:8-1:10 bij normaal gebruik is haalbaar. Bij stampen gaat het alleen al snel richting 1:4-5.

En dat van niet kwaad kunnen... sja, tis maar hoe je het bekijkt. In vergelijking met uitlopende lagers op een defecte mafsensor kun je in 1x het hele onderblok in de aluminiumbak gooien. Reviseren doen eigenlijk maar weinig mensen omdat je dus voor relatief weinig geld een ander blok hebt en de slijtage echt laag is (als alles heel blijft kan het slijtagetechnisch makkelijk 2 ton of meer mee).
rameijervrijdag 23 december 2005 @ 15:19
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:06 schreef vosss het volgende:

[..]

Wat zuipt zo een apparaat als je hem flink stampt? Zal denk ik wel vergelijkbaar zijn met mijn Delta ongeveer denk ik.

Vrolijk word je er iig niet van als je (weer) bij de pomp staat
Ellendig dure kutbenzien
Gemiddeld rijd ik 1:8.

Als het grotendeels snelweg is 1:10-1:11.

Als ik hard rijd in de bergen 1:5 ofzo?

Files zorgen voor 1:6-1:7...

Gelukkig kost V-Power hier maar EUR 0,98/l
rameijervrijdag 23 december 2005 @ 15:21
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:15 schreef Kolkie het volgende:
Verbruik kan bij een constante snelheid op snelheid 1:12 worden maar dat is uitzonderlijk. 1:8-1:10 bij normaal gebruik is haalbaar. Bij stampen gaat het alleen al snel richting 1:4-5.


Hoewel ik heeeel blij zou zijn als ik ooit eens 1:12 zou halen...
quote:
En dat van niet kwaad kunnen... sja, tis maar hoe je het bekijkt. In vergelijking met uitlopende lagers op een defecte mafsensor kun je in 1x het hele onderblok in de aluminiumbak gooien. Reviseren doen eigenlijk maar weinig mensen omdat je dus voor relatief weinig geld een ander blok hebt en de slijtage echt laag is (als alles heel blijft kan het slijtagetechnisch makkelijk 2 ton of meer mee).


Nu al ruim 174k achter de rug...
Kolkievrijdag 23 december 2005 @ 15:38
Dat idee .

Wanneer ga jij je 'ns aanmelden bij EM trouwens .
yupvrijdag 23 december 2005 @ 15:38
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:06 schreef vosss het volgende:

[..]

Wat zuipt zo een apparaat als je hem flink stampt? Zal denk ik wel vergelijkbaar zijn met mijn Delta ongeveer denk ik.

Vrolijk word je er iig niet van als je (weer) bij de pomp staat
Ellendig dure kutbenzien
VEEL, ik kan je vertellen dat gewoon sportief rijden 1:6-1:5 oplevert (volgens eigenaar).

Serieus, een E36 M3 3.2 liter met 321 pk is al zuiniger bij normaal gebruik, bij knallen zuipen ze ongeveer even. En dan zou ik het wel weten 321 pk + RWD + 6 inlijn 8000 rpm...
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:09 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Een kantelende zuiger is nooit goed, het kan wel zijn dat je nog tijden met je motor kan doen, maar de zuiger raakt hierdoor beschadigd en ook de cilinderwand.Het levert dus altijd schade op, hierdoor klopt de stelling niet dat het geen kwaad zou kunnen.

Dat het financieeltechnisch beter is om door te rijden tot het blok het begeeft is een ander verhaal.

Thx voor uitleg
vosssvrijdag 23 december 2005 @ 15:39
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:19 schreef rameijer het volgende:

[..]

Gemiddeld rijd ik 1:8.

Als het grotendeels snelweg is 1:10-1:11.

Als ik hard rijd in de bergen 1:5 ofzo?

Files zorgen voor 1:6-1:7...

Gelukkig kost V-Power hier maar EUR 0,98/l
Hmzz. dat red ik bij lange na niet. Als ik heel erg mn best doe en de turbo niet mee laat werken zegmaar red ik net 1 op 8. Als i hem vol op zn zak geef 1 op 2 a 1 op 3
Hyperdudevrijdag 23 december 2005 @ 15:56
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 15:39 schreef vosss het volgende:

[..]

Hmzz. dat red ik bij lange na niet. Als ik heel erg mn best doe en de turbo niet mee laat werken zegmaar red ik net 1 op 8. Als i hem vol op zn zak geef 1 op 2 a 1 op 3
Dan is ie kapot, of bijna kapot!
O, het gaat over een Lancia

maar ff serieus, dat ding is toch niet benzine gekoeld?
rameijervrijdag 23 december 2005 @ 16:11
Wow vosss...dat is wel ernstig; zeker met jullie benzineprijzen...
Dash-Xvrijdag 23 december 2005 @ 16:36
Nou ik ben weer thuis. Zag er allemaal zeer goed uit.
Het minpunt
  • nogal wat steenslag aan voor voorkant.

    De pluspunten

  • aantoonbaar onderhoud. Alle rekeningen zijn aanwezig. Helemap met alle mods + uitleg + rekeningen.
  • Van alle mods waren ook de originale delen nog aan wezig (voor zover mogelijk)
  • Interieur was erg goed, originele stuur was nog gloedje nieuw omdat hij er een ander in had die hij in z'n nieuwe wrx heeft gezet
  • 3 maanden bovaggarantie
  • Hij gaat een bod doen met inruil van mijn auto en als dat rond mij budget ligt ga ik een proefritje maken
  • Hij is dus gechipt door die ene bekende subaru guru hierboven ergens genoemd
  • Rollerbank uitdraai aanwezig: 260 pk
  • Kolkievrijdag 23 december 2005 @ 16:52
    steenslag is niet zo raar met de drama-lak die gebruikt wordt. Butsen rondom is trouwens ook een bekend probleem... komt door andere auto's... deur tegen deur verliest de impreza geheid.

    Rest klinkt perfect. Als een eigenaar een nieuwe WRX weergekocht heeft geeft dat m.i. aan dat hij in elk geval wel vertrouwen heeft en tevreden is over het product . Klinkt in elk geval alsof er nergens op bespaard is which is a good thing .
    zoalshetisvrijdag 23 december 2005 @ 16:53
    niks gelezen alleen de tt. ken iemand met een impreza. heeft hem het eerste jaar meer boetes gekost dan de helft van de aanschafwaarde.
    Dash-Xvrijdag 23 december 2005 @ 16:58
    nog ff fotootje van hoe ik hem aantrof vanmiddag

    yupvrijdag 23 december 2005 @ 17:05
    Mooie kleur, dat zeker.

    Is ook wat origineler, die blauwe dingen zie je te vaak, vandaag nog 1tje gespot

    Maar heb je daadwerkelijk ermee gereden? Zou ook checken op blauwe/witte/zwarte walmen, geen trillend stuur etc, gewoon standaard dingen. Als dat ook goed is zou ik hem wel kopen denk ik...
    Dash-Xvrijdag 23 december 2005 @ 17:07
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 17:05 schreef yup het volgende:
    Mooie kleur, dat zeker.

    Is ook wat origineler, die blauwe dingen zie je te vaak, vandaag nog 1tje gespot

    Maar heb je daadwerkelijk ermee gereden? Zou ook checken op blauwe/witte/zwarte walmen, geen trillend stuur etc, gewoon standaard dingen. Als dat ook goed is zou ik hem wel kopen denk ik...
    Ik laat ze eerst een bod doen op mijn auto om te kijken hoeveel ik zelf nog bij moet leggen. Als dat enigzins in de buurt komt ga ik zeker proefrijden.
    zoalshetisvrijdag 23 december 2005 @ 17:08
    bied maar lekker laag.
    Dash-Xvrijdag 23 december 2005 @ 17:09
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 17:08 schreef zoalshetis het volgende:
    bied maar lekker laag.
    Hyperdudevrijdag 23 december 2005 @ 17:20
    Ziet er eigenlijk allemaal best gunstig uit.
    Succes ermee!
    piet_pellevrijdag 23 december 2005 @ 17:55
    Zo als die op het plaatje moeten er wel andere velgen, spiegels en spoiler op. En ik weet niet hoe het interieur eruit ziet maar ik verwacht dat een mooi stuurtje en kuipstoeltjes er niet inzitten.
    Dash-Xvrijdag 23 december 2005 @ 18:17
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 17:55 schreef piet_pelle het volgende:
    Zo als die op het plaatje moeten er wel andere velgen, spiegels en spoiler op. En ik weet niet hoe het interieur eruit ziet maar ik verwacht dat een mooi stuurtje en kuipstoeltjes er niet inzitten.
    Velgen.. misschien iets voor later
    Spiegels.. ben ik het mee eens
    Stuur.. gloedje nieuw mooi leren stuur
    Stoelen.. originele sportstoeltjes, zitten erg lekker
    junkiexpvrijdag 23 december 2005 @ 20:23
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 17:55 schreef piet_pelle het volgende:
    Zo als die op het plaatje moeten er wel andere velgen, spiegels en spoiler op. En ik weet niet hoe het interieur eruit ziet maar ik verwacht dat een mooi stuurtje en kuipstoeltjes er niet inzitten.
    Nee joh gek,zo laten dat ding,hij is harstikke af zo.

    Anders word het weer zo'n sjonnie bak .
    StefanPvrijdag 23 december 2005 @ 20:43
    Weet je al of je hem neemt? Ondanks alle posts hierboven, incl. de mijne, zal er waarschijnlijk weinig aan die auto mankeren. Als je er eentje wil: gewoon nemen. Ooit moet de eerste keer zijn. Mijn eerste supra was ook niet perfect. Je kunt er daarna altijd nog eentje kopen als je er meer van afweet Misschien dat je wat dingetjes moet vervangen, maar uit elkaar vallen zal ie niet.
    Herr.Flickvrijdag 23 december 2005 @ 21:51
    Er zit toch hopelijk wel een airco in he...
    Kolkiezaterdag 24 december 2005 @ 12:37
    Airco-units wegen anders wel behoorlijk veel kg's . Echte puristen willen er daarom 1 zonder (weegt iets van 30 kg ofzo). Wil je een comfy daily cruiser dan is het natuurlijk wel een wannahave .

    Lijkt mij al met al een prima auto al zal de vorige eigenaar niet voor niks een LEDA B onderstel gemonteerd hebben. Then again, ze kunnen gewoon veel abusement aan. Laat in elk geval even weten hoe het rijdt en dergelijke.
    Tjabbozaterdag 24 december 2005 @ 13:12
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 11:14 schreef ijsmeis het volgende:

    [..]

    Maar ik weet 100% zeker dat ze moeilijk doen .
    Dan tref jij de verkeerde garages.
    Daarbij komt dat ze meestal niet veel garantie geven op oude trapauto's.

    Ik heb 3x een redelijk nieuwe auto gekocht, en de garantie was altijd perfect geregeld.
    Nooit gezeur en nooit een cent teveel betaald.
    Tjabbozaterdag 24 december 2005 @ 13:12
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 12:37 schreef Kolkie het volgende:
    Airco-units wegen anders wel behoorlijk veel kg's . Echte puristen willen er daarom 1 zonder (weegt iets van 30 kg ofzo). Wil je een comfy daily cruiser dan is het natuurlijk wel een wannahave .

    Lijkt mij al met al een prima auto al zal de vorige eigenaar niet voor niks een LEDA B onderstel gemonteerd hebben. Then again, ze kunnen gewoon veel abusement aan. Laat in elk geval even weten hoe het rijdt en dergelijke.
    ach joh kom op.
    Boost met .1 bar opschroeven en je hebt beide.
    Herr.Flickzaterdag 24 december 2005 @ 18:16
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 12:37 schreef Kolkie het volgende:
    Airco-units wegen anders wel behoorlijk veel kg's . Echte puristen willen er daarom 1 zonder (weegt iets van 30 kg ofzo). Wil je een comfy daily cruiser dan is het natuurlijk wel een wannahave .

    Lijkt mij al met al een prima auto al zal de vorige eigenaar niet voor niks een LEDA B onderstel gemonteerd hebben. Then again, ze kunnen gewoon veel abusement aan. Laat in elk geval even weten hoe het rijdt en dergelijke.
    Dus mijn corsa uit 87 is niet kaal qua uitrusting, maar is "puristisch" aangekleed!

    Zo'n auto van die prijsklasse en bouwjaar moet gewoon airco op zitten!

    Tjabbozaterdag 24 december 2005 @ 18:54
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 18:16 schreef Herr.Flick het volgende:

    [..]

    Dus mijn corsa uit 87 is niet kaal qua uitrusting, maar is "puristisch" aangekleed!

    Zo'n auto van die prijsklasse en bouwjaar moet gewoon airco op zitten!

    Het ligt er wel een beetje aan wat je met een auto wilt natuurlijk, maar dingen als airco verwijderen doe je alleen als je al heel erg ver heen bent met motorisch tunen en dus ergens anders je winst moet gaan halen.
    Kolkiezaterdag 24 december 2005 @ 19:02
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 13:12 schreef Tjabbo het volgende:

    [..]

    ach joh kom op.
    Boost met .1 bar opschroeven en je hebt beide.

    Nou, 270-280 pk is zo'n beetje het max. wat de standaard turbo kan leveren. Het is dus niet een kwestie van 'eventjes opschroeven'. Boven een bepaalde druk wordt namelijk de compressie van de lucht zo inefficient dat er niet meer vermogen bijkomt (vanwege de temp.toename van de lucht).

    Maargoed, er zijn ook mensen die dikke subwooferswafferstweeters aanbrengen en dat loopt qua kg's ook al snel in de papieren natuurlijk. Tis maar wat je wilt. Laat ik het zo zeggen: als je zoveel geld uitgeeft aan het onderstel dan bén je serieus aan het tunen .
    junkiexpzaterdag 24 december 2005 @ 20:25
    Je kan ook gewoon vragen of je vriendin wat afvalt,daar ga ik niet voor zitten zweten in die warme auto hoor.
    StefanPzaterdag 24 december 2005 @ 20:54
    Dat kreng gaat maar fietsen. Je koopt niet voor niets zo'n auto. Prioriteiten!
    Tommy_Kuklinskizaterdag 24 december 2005 @ 23:17
    quote:
    Op vrijdag 23 december 2005 14:44 schreef Herr.Flick het volgende:

    [..]

    Oja....
    ja.
    Repeatzondag 25 december 2005 @ 00:37
    30 kg, dat is bij mij het verschil tussen wel of niet schijten alvorens in de auto te stappen....
    PNGzondag 25 december 2005 @ 01:06
    GTT of GT ?

    Check sowieso de standaard dingen: Duw elke hoek in, en wacht hoe deze terugkomt, in 1x, of nadeinend = dempertest, check stoelen qua instapschade, zegt iets over de combinatie kmstand en werkelijke stand. Bekijk de kop: iets zwetend is goed, teveel of niks is slecht, laatste betekend gepoetst en verteld je niets over de werkelijke staat. Bekijk bak, ga niet uit van pennetjes dus de speling in de bak (2 euro per pennetje) maar bekijk het "gevoel IN de versnelling, moeilijk hem erin te krijgen ?": dat is juist goed. Harde slag is goed. Bekijk koelvloeistof, mooi helder, prima, koppakkingtest: geen witte rook, of bij testsonde erin: verkleurt deze ?

    (Tommy snapt er inmiddels niks meer van, gaattie nu opzoeken op internet en hippe reply geven)

    Bekijk algemene staat. Is het een GTT ?, bekijk turbo. En bekijk stand. Turbo staat revisie periode voor.
    Bekijk net als elke auto de punten. Haal je vingers door de wielkasten aan de binnenkant ook bij een Impreza. Ga er mee proefrijden, ga vol in de ankers, bekijk onderkant, en voortrein. Check ABS, check de handrem, etc. Algemeen gevoel of deze eerlijk is. Remmen GTT zijn slecht, neem ook ff mee wat er voor onder zit. Pas op of er geen open sjonnie filter op zit, kan een GTT compleet niet tegen.

    En succes. Leuke auto.
    Herr.Flickzondag 25 december 2005 @ 01:21
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 23:17 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

    [..]

    ja.
    Oh, dat verklaart een hoop waarom jij altijd beweerde dat toyota's nooit stuk gaan, een kantelende zuiger is gewoon "normaal!"

    Googolplexianzondag 25 december 2005 @ 01:36
    quote:
    Op zondag 25 december 2005 01:21 schreef Herr.Flick het volgende:

    [..]

    Oh, dat verklaart een hoop waarom jij altijd beweerde dat toyota's nooit stuk gaan, een kantelende zuiger is gewoon "normaal!"

    Piston Angle & Timing Sequentialy & Electronicly Recalculated
    Herr.Flickzondag 25 december 2005 @ 10:39
    quote:
    Op zondag 25 december 2005 01:36 schreef Googolplexian het volgende:

    [..]

    Piston Angle & Timing Sequentialy & Electronicly Recalculated
    Creatief!

    Repeatzondag 25 december 2005 @ 13:44
    Wat nog niemand heeft gevraagd (volgens mij ) is wat moet ie kosten?
    Tommy_Kuklinskizondag 25 december 2005 @ 14:28
    quote:
    Op zondag 25 december 2005 01:06 schreef PNG het volgende:
    (Tommy snapt er inmiddels niks meer van, gaattie nu opzoeken op internet en hippe reply geven)
    Ik snap idd geen flikker van jou Nederlandsch
    quote:
    Op zondag 25 december 2005 01:21 schreef Herr.Flick het volgende:

    [..]

    Oh, dat verklaart een hoop waarom jij altijd beweerde dat toyota's nooit stuk gaan, een kantelende zuiger is gewoon "normaal!"

    klopt
    Alle Toyota's hebben dat
    Kolkiezondag 25 december 2005 @ 14:56
    Ze hebben trouwens niet allemaal ABS dus lomp ankeren en blokkerende wielen zegt nog niks.

    Verder moeilijk te controleren maar een enkele keer wil de stuurbekrachtiging nog wel 'ns lekken en da's ronduit duur.
    Tjabbomaandag 26 december 2005 @ 00:15
    quote:
    Op zaterdag 24 december 2005 19:02 schreef Kolkie het volgende:

    [..]


    Nou, 270-280 pk is zo'n beetje het max. wat de standaard turbo kan leveren. Het is dus niet een kwestie van 'eventjes opschroeven'. Boven een bepaalde druk wordt namelijk de compressie van de lucht zo inefficient dat er niet meer vermogen bijkomt (vanwege de temp.toename van de lucht).
    Denk je echt dat je die 30 kg gaat missen behalve wanneer je naar een dragstrip gaat?
    quote:
    Maargoed, er zijn ook mensen die dikke subwooferswafferstweeters aanbrengen en dat loopt qua kg's ook al snel in de papieren natuurlijk. Tis maar wat je wilt. Laat ik het zo zeggen: als je zoveel geld uitgeeft aan het onderstel dan bén je serieus aan het tunen .
    tuurlijk, maar je moet veel meer doen.
    Interieur verbouwen, carbon onderdelen erop scheelt veel meer dan de airco weghalen.
    het zou wmb geen optie zijn maar smaken verschillen.
    Kolkiemaandag 26 december 2005 @ 23:57
    Airco verwijderen: priceless
    Achterbank verwijderen: priceless
    Carbonnen motorkap: minimaal 500 euro

    Maargoed, we verzanden in details .

    Bedacht me vanmiddag trouwens nog iets alleen dat is niet zichtbaar: achter de voorbumper zit een stukje plaatwerk/balk en deze heeft nog wel eens de neiging weg te rotten. Gelukkig weet met dat bij Subaru Benelux ook en zijn die dingetjes voor weinig te bestellen (90 euro ofzo).
    Repeatdinsdag 27 december 2005 @ 00:03
    Met 30+ graden in je auto chill overal heen karren en paupers in hun 30 kilo lichtere impreza zien zweten: priceless.
    yupdinsdag 27 december 2005 @ 00:05
    Met je Pimppreza driften in de sneeuw: priceless.

    Tjabbodinsdag 27 december 2005 @ 01:05
    ontopic: priceless
    esficedinsdag 27 december 2005 @ 13:14
    Impreza's zijn oer sterke wagens, zolang er niet wordt gekloot met bleed-valves, open luchtfilters enz. Eventjes over het terugdraaien van de KM standen; hier geloof ik niet in, impreza's zijn altijd al in het bezit geweest van liefhebbers. Wil je dit als "primaire auto" gaan rijden, dan loopt dit aardig in de kosten aangezien een beetje gechipte impreza al 1 op 7 haalt bij normaal gebruik. Dit is dan ook de reden dat ze vaak als tweede "hobby-auto" worden aangeschaft.
    Kolkiedinsdag 27 december 2005 @ 13:51
    Dat zeg je nou wel maar er zijn er ook destijds redelijk wat in de lease weggezet. Je hebt het dan niet over duizenden en duizenden (want: verbruik loopt dan veel te veel in de papieren) maar ze zijn er wel. En die zijn inderdaad met veel meer dan een ton vrijgekomen. Binnen extreme machines neemt het aantal 200.000 km gtt's dan ook meer en meer toe . Maar zoals gezegd: door het relatief geringe aantal is het aardig bij te houden wat er met bepaalde auto's gebeurt en ja, er wordt het en der wel mee gerommeld ja.. (@ tjabbo: die groene GTT die in Vroomshoop stond met die dubbele uitlaat en WRX-velgen stond een paar weken geleden 'ineens' met 70.000 km op de klok minder te koop ).
    esficedinsdag 27 december 2005 @ 14:04
    N.A.P / Onderhoudsboekje.
    Dash-Xwoensdag 28 december 2005 @ 20:58
    quote:
    Op dinsdag 27 december 2005 14:04 schreef esfice het volgende:
    N.A.P / Onderhoudsboekje.
    NAP aanwezig, onderhoudsboekje ook.

    Update:

    Ik ga van de week een proefritje maken en kijken hoe ie loopt. Maar zo nu en dan krijg ik toch m'n bedenkingen wat betreft onderhoud en benzineverbruik. Het is dus even afwachten of de proefrit goed uitpakt en dan kijken we weer verder
    Sterke_Yerkewoensdag 28 december 2005 @ 21:07
    Om welke uitvoering gaat het dan? Kan het zo een twee drie niet vinden in dit topic?

    Ik weet wel dat die allersloomste 1.6 van 90 pk in praktijk al 1 op de 11 rijdt, ja slecht he

    Edit: De GT Turbo dus
    Dash-Xdonderdag 29 december 2005 @ 00:55
    quote:
    Op woensdag 28 december 2005 21:07 schreef Sterke_Yerke het volgende:
    Om welke uitvoering gaat het dan? Kan het zo een twee drie niet vinden in dit topic?

    Ik weet wel dat die allersloomste 1.6 van 90 pk in praktijk al 1 op de 11 rijdt, ja slecht he

    Edit: De GT Turbo dus
    leolinedancevrijdag 13 januari 2006 @ 12:43
    tvp. ben benieuwd of je hem gaat kopen. Jongen die ik ken heeft er 1 gekocht...echt zo'n vet ding

    Een zwarte met van die gouden velgen
    StefanPzaterdag 14 januari 2006 @ 03:04
    Ja, update van de TS?
    Kolkiezaterdag 14 januari 2006 @ 11:04
    De eerder aangehaalde auto staat in elk geval nog wel op de site... misschien is de TS op mijn aanraden aan het bijsparen voor een blok ofzo .
    Goochiewoensdag 18 januari 2006 @ 09:55
    ..ben ook wel benieuwd. Hij staat iig nog steeds te koop.