GT Turbo ofcoursequote:Op donderdag 22 december 2005 21:26 schreef daNpy het volgende:
Welke uitvoering?
Een 1.6 of een GT Turbo?
Ik ga er morgen 1 bekijken. Als hij me bevalt neem ik de man van m'n nicht mee. Die is monteur dus ik neem aan dat die er wel wat vanaf weet. Mocht hij het ok vinden dan moet ik eerst nog even m'n mr2 zien kwijt te raken en danquote:Op donderdag 22 december 2005 21:27 schreef master_X het volgende:
Intersant ik wil ook zoiets aanschafen en ben ook aan het rond vragen. Maar ik hoorde dat er veel geld in gaat zitten en als er iets kapot was nog meer koste. Ook adviseerde ze mij dat als je er een koopt dat je dan een iemand die er echt verstand van heeft mee laat kijken, zodat hij kan zien of het wel of niet iets is. Dan ben je toch zeker van je zaak. Succes er mee en laat maar horen als je er een gekocht hebt.
Daar ben ik idd ook nogal huiverig voor. Dus ik ga eerst kijken en mocht mij nou niets bijzonders opvallen laat ik misschien ook nog wel een keuring doen.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:33 schreef Hyperdude het volgende:
Lijken mij otoos waar het loont schade-otoos op te lappen en km. standen (ver) terug te draaien.
Daar zou ik dus eerst maar eens goed op letten. 75K kms voor een 6 jaar oude otoo lijkt mij nogal weinig, maar kan natuurlijk wel.
Ik rij nu een mr2 en die is ook vrij prijzig in onderhoud en benzine dus erop achteruit ga ik niet. Alleen de aanschafprijs dan. Maar daar heb ik het verder ook niet over.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:38 schreef daNpy het volgende:
GT Turbo kost aardig wat.
Euro98 tanken en altijd netjes warm rijden (ca 20 min).
De remmerij vervangen kost een eurootje of 2000,-, dus je kunt wel raden hoe het met verder onderhoud zit.
Het zijn prachtige wagens, maar je moet er niet op besparen.
Allrisk verzeker ik hem zoiezo niet. WA+ met vanalles en nogwat is genoeg. En die verzekering gaat maar een paar pleuro's duurder uitvallen dan dat ie nu is. Dus daar zit geen probleem. Het probleem voor mij is dat ik bij deze auto niet weet waar ik goed op moet letten wanneer ik hem koop. Behalve de standaard dingen dan.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:37 schreef Hyperdude het volgende:
Goede garantie is ook wel wat waard. iha. zijn het natuurlijk redelijk ravotbestendige otoos, maar als ie kapot gaat wordt het duur. Ik heb zelf net een BMW 330i gekocht, all-risk verzekering bij 82,5% korting 1050 EUR![]()
. Heb je al geïnformeerd wat dat kost bij een Scooby?
Ga morgen meteen naar garantie vragen. Meestal is dat 3 maanden. Tis btw een erkende bovag garage en de auto heeft NAP. Hoe betrouwbaar dat allemaal is weet ik niet maar het is al beter dan een vage particulier of een achteraf handelaartje.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:50 schreef Hyperdude het volgende:
Lijkt trouwens wel een redelijk betrouwbaar adres. Dealer enzo; krijg je een beetje goede garantie daaro? Minimaal 1 jaar lijkt mij wel de moeite waard bij dit soort otootjes
(Mijn otoo kon alleen maar all-risk of WA, geen WA+, had iets te maken met dagwaarde ofzo.)
Is NAP ook niet makkelijk t omzeilen dan?quote:Op donderdag 22 december 2005 22:30 schreef LaZZ het volgende:
NAP is iig betrouwbaar, BOVAG is alleen een naam natuurlijk, en soms zitten daar ook klotegarage's tussen.
Maar over 't algemeen kan je er wel vanuit gaan dat het dan wel snor zit.
Dit zou er allemaal aan gedaan zijn:quote:Op donderdag 22 december 2005 23:34 schreef StefanP het volgende:
Kijk of er aan de auto geprutst is... tekenen van in- en uitbouw van boost controller, downpipe zonder katalysators e.d.
Hogere boost = veel meer kans op stukgaan en sowieso hogere slijtage
Hangt vanaf hoe je rijd natuurlijk maar als je gaat gassen is 1:5 makkelijk gehaald. Echt knallen is 1:3 ook geen probleem... Ken iemand die zo een ding had (en heef de nieuwe Pimppreza ook) en ik kan je zeggen dat benzine een van de hoogste kosten van zo een bak is.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:41 schreef Dash-X het volgende:
[..]
Ik rij nu een mr2 en die is ook vrij prijzig in onderhoud en benzine dus erop achteruit ga ik niet. Alleen de aanschafprijs dan. Maar daar heb ik het verder ook niet over.
Alu pookknopquote:Op donderdag 22 december 2005 23:45 schreef Dash-X het volgende:
[..]
Dit zou er allemaal aan gedaan zijn:
Leda B suspension systeem, Clifford 600 concept alarm, Carbon WRC spiegels, Cibie oscar verstralers, supersprint downpipe, Alu pookknop, Ecutec chiptuning, Meterset.
Dusja.. wel wat aan geknutseld geweest.
Denk dat het nog een zeer grote uitdaging word een ongetunde pimppreza te vindenquote:Op vrijdag 23 december 2005 00:38 schreef StefanP het volgende:
[..]
Alu pookknop
Dat soort dingen maakt dus niet uit, heb gaat om dingen die de boost e.d. aangepast hebben. Een boostcontroller, verwijdering van de kats, andere cams, enz. Die downpipe bv, zitten daar nog cats in of high-flow cats? Als je auto 30psi boost gezien heeft omdat een of ander jodocus de boostcontroller niet begreep, dan zou ik die auto niet meer willen!
Misschien dat die imprezas anders werken dan supras, bv net zoals turbodiesels waar ze de boost gewoon via de ECU regelen. Dat ecutec gedoe, wat heeft dat precies gewijzigd? Zit er nog garantie op? Dat soort dingen zou ik willen weten.
Ik zou hem persoonlijk niet kopen, en zoeken naar eentje zonder chip"tuning" e.d...
Dat van die chip zal ik idd eens gaan navragen. En van die boostcontroller is ook misschien wel iets om naar te kijken. Ga zo rond 12 uur een kijkje nemenquote:Op vrijdag 23 december 2005 00:38 schreef StefanP het volgende:
[..]
Alu pookknop
Dat soort dingen maakt dus niet uit, heb gaat om dingen die de boost e.d. aangepast hebben. Een boostcontroller, verwijdering van de kats, andere cams, enz. Die downpipe bv, zitten daar nog cats in of high-flow cats? Als je auto 30psi boost gezien heeft omdat een of ander jodocus de boostcontroller niet begreep, dan zou ik die auto niet meer willen!
Misschien dat die imprezas anders werken dan supras, bv net zoals turbodiesels waar ze de boost gewoon via de ECU regelen. Dat ecutec gedoe, wat heeft dat precies gewijzigd? Zit er nog garantie op? Dat soort dingen zou ik willen weten.
Ik zou hem persoonlijk niet kopen, en zoeken naar eentje zonder chip"tuning" e.d...
Niet echt betrouwbaar? Daar spreken de statistieken tegen... Het heeft onderhoud nodig en tender-loving-care, maar dan gaan ze ook echt heel erg lang mee...quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:26 schreef thaduck het volgende:
Leuke auto (niet echt betrouwbaar verder volgens een vriend van mij) maar ik kan je 1 goede tip geven: zorg ervoor dat er niet zo'n foeilelijke taartschep achterop staat! Zo een waar een meter ruimte tussenzit. Je wordt gegarandeerd uitgelachen!
Scherpenisse auto'squote:Op vrijdag 23 december 2005 10:56 schreef daNpy het volgende:
Welke dealer dan, als ik vragen mag?
quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:59 schreef knillis het volgende:
kijk anders eens op extreme machines, die kunnen je waarschijnlijk ook wel een stuk verder helpen
Alle Subaru dealers zijn 6 sterren (volgens Subaru)quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:06 schreef Dash-X het volgende:
Hij staat trouwens bij een 6 sterren subaru dealer. Dus volgens mij kan ik er wel een beetje vanuit gaan dat het dan wel redelijk snor zit. Er kunnen natuurlijk alijd dingen zijn met d auto, maar die mensen horen er wel verstand van te hebben.
Sorry, maar garantie zegt helemaal niks, want het stelt helemaal niks voor.quote:Op donderdag 22 december 2005 21:50 schreef Hyperdude het volgende:
Lijkt trouwens wel een redelijk betrouwbaar adres. Dealer enzo; krijg je een beetje goede garantie daaro? Minimaal 1 jaar lijkt mij wel de moeite waard bij dit soort otootjes
(Mijn otoo kon alleen maar all-risk of WA, geen WA+, had iets te maken met dagwaarde ofzo.)
Wat is dat nou voor onzin?quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:06 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Sorry, maar garantie zegt helemaal niks, want het stelt helemaal niks voor.
Gebaseerd op een boel ervaringen van mensen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:11 schreef MikeyMan het volgende:
Gebaseerd op? Garantie is namelijk een vergoeding voor dingen die kapot gaan...
Natuurlijk is garantie een soort verzekering en betaal je indirect je eigen reparaties. Als je echter een gecompliceerd ding als een Impreze koopt loont een garantie mi. echt wel. Ik betaal liever 1000 EUR voor een goede garantie dan dat ik een kans van 1 op 3 heb op een reparatie van 3000 EUR. Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf weten.quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:09 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Als er iets kapot gaat moet je dat gewoon uit je eigen zak gaan betalen hoor.
Mensen die dus blijkbaar hun zaakjes niet voor elkaar hebben... Als ik een auto koop met garantie, en er gaat wat kapot, gaan ze dat -zeker bij de dealer- echt wel vervangen hoor... Goedschiks of kwaadschiks...quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:12 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Gebaseerd op een boel ervaringen van mensen.
Maar ik weet 100% zeker dat ze moeilijk doenquote:Op vrijdag 23 december 2005 11:13 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Mensen die dus blijkbaar hun zaakjes niet voor elkaar hebben... Als ik een auto koop met garantie, en er gaat wat kapot, gaan ze dat -zeker bij de dealer- echt wel vervangen hoor... Goedschiks of kwaadschiks...
Bovag garantie stelt dat als een onderdeel kapot gaat voor de verwachte levensduur, je een procentuele vergoeding krijgt. Oftewel, je uitlaat gaat stuk, deze zit er 3 jaar onder, gemiddeld gaat zo'n ding 4 jr mee, je krijgt dus 1/4 vergoed en de rest mag je zelf dokken.quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:13 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Mensen die dus blijkbaar hun zaakjes niet voor elkaar hebben... Als ik een auto koop met garantie, en er gaat wat kapot, gaan ze dat -zeker bij de dealer- echt wel vervangen hoor... Goedschiks of kwaadschiks...
Wel een aardig voorbeeld van topic verklooien door modje mi.quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:06 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Sorry, maar garantie zegt helemaal niks, want het stelt helemaal niks voor.
Nogal ja...quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:39 schreef Hyperdude het volgende:
[..]
Wel een aardig voorbeeld van topic verklooien door modje mi.![]()
Die zit bij mijn oude woning op de hoek,erg betrouwbaare dealer,ze doen teven ook Saab.quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:01 schreef Dash-X het volgende:
[..]
Scherpenisse auto's
http://www.subaru.nl/dealers/DealerDetail.cfm?Id=020321&sterrendealer=1
Met onzin ja...quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:44 schreef ijsmeis het volgende:
Wat een onzin, ik waarschuw iemand alleen maar.
`quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:46 schreef ClickClick het volgende:
...zeker een ANWB keuring laten doen, kost wel iets van 250 ari, maar dan weet je wel waar je aan toe bent. Als de dealer instaat voor de auto is het vaak te regelen dat de koper de ANWB keuring betaald en de garage de geconstateerde klachten onder garantie verhelpt.......
quote:Op vrijdag 23 december 2005 12:30 schreef Kolkie het volgende:
Overigens zou ik het zelf een uitdaging vinden om een 'moe' exemplaar te kopen (waar je overigens wel van weet wat er allemaal aan mankeerd zodat je de prijsj omlaag lult) en de versleten onderdelen allemaal te vervangen door upgrade parts. Er is bijna geen onderdeel te vinden waar GEEN upgrade voor beschikbaar is!
Frank, goede ventquote:Op vrijdag 23 december 2005 12:23 schreef Kolkie het volgende:
Frank Vreede is overigens een zeer gewaardeerd adres. Veel verstand van zaken, altijd tijd en serieuze aandacht. Heeft zelf ook een Circuitimpreza en weet dus waar ie op moet letten. Er zijn een boel mensen die het halve land doorrijden om de auto daar te laten servicen. Zegt een boel mijns inziens. Overigens zit er op EM ook een subforum waarin elke dealer/cosisspecialist/tunerervaring besproken wordt. Zeer handig om te zien of een adres een beetje betrouwbaar/bekend is of niet.
Ha! Ik zei het tochquote:Op vrijdag 23 december 2005 12:23 schreef Kolkie het volgende:
p.s. 3 Ik lees dat iemand het achterdiff zwak noemt.... ik zeg HUH!
Heb nog nooit gehoord dat er 1 stuk gegaan is en volgens de ECHTE kenners is het ding schier onverwoestbaar. Tis alleen geen lsd.
Frank Vreede is overigens een zeer gewaardeerd adres. Veel verstand van zaken, altijd tijd en serieuze aandacht. Heeft zelf ook een Circuitimpreza en weet dus waar ie op moet letten. Er zijn een boel mensen die het halve land doorrijden om de auto daar te laten servicen. Zegt een boel mijns inziens. Overigens zit er op EM ook een subforum waarin elke dealer/cosisspecialist/tunerervaring besproken wordt. Zeer handig om te zien of een adres een beetje betrouwbaar/bekend is of niet.
Oja....quote:Op vrijdag 23 december 2005 12:26 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
geweldig antwoord, iemand die er ook daadwerkelijk wat van af weet
topic kan meteen dicht lijkt me
En dat maak je mij niet/nooit/nimmer wijs!quote:Op vrijdag 23 december 2005 12:22 schreef Kolkie het volgende:
Zo, ik zal eens van wal steken.
Allereerst: meldt je aan op extreme-machines.nl...
Mooi Verhaal...
de 98ers hebben wel eens last van kantelende zuigers. Kan geen kwaad ...
copyright Gerdinand Kolkman![]()
Een kantelende zuiger beschadigd zichzelf en de cilinderwand, verder kun je het wel raden wat er gebeurd als je lekker door blijft rijden.....quote:
Wat zuipt zo een apparaat als je hem flink stampt? Zal denk ik wel vergelijkbaar zijn met mijn Delta ongeveer denk ik.quote:Op vrijdag 23 december 2005 14:02 schreef yup het volgende:
Vrijwel de meeste "moderne" auto's zijn geschikt voor woon-werk verkeer. Of het slim is, dat is een ander verhaal want die Pimppreza's ZUIPEN ALS BEZETENEN...
Een kantelende zuiger is nooit goed, het kan wel zijn dat je nog tijden met je motor kan doen, maar de zuiger raakt hierdoor beschadigd en ook de cilinderwand.Het levert dus altijd schade op, hierdoor klopt de stelling niet dat het geen kwaad zou kunnen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 15:01 schreef Kolkie het volgende:
http://www.extreme-machines.nl/forums/viewtopic.php?t=2536&highlight=piston
Topic waarin elk individu die er ECHT wat vanaf weten (EMS -> mark verhoeven, Marnix -> zit ook in de subarumotoren engineering/rebuilding), een monteur (vinnie) en het verhaal van een monteur van een lid allen aangeven dat piston slap heel lang goed kan gaan/gaat.
Eerlijkheidshalve dien ik er wel bij te vertellen () dat 'vinnie67' sinds een half jaar (dus 2 jaar na dato van dat topic!) wel zijn onderblok heeft vervangen (voor een 2.5
).
Wat ik er verder van begrepen heb / me er van kan herinneren is het een bepaalde serie blokken geweest die niet helemaal volgens de juiste toleranties gemaakt zijn. Het is ook niet zo dat alle 97ers en 98ers het hebben maar het KAN voorkomen.
Gemiddeld rijd ik 1:8.quote:Op vrijdag 23 december 2005 15:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat zuipt zo een apparaat als je hem flink stampt? Zal denk ik wel vergelijkbaar zijn met mijn Delta ongeveer denk ik.
Vrolijk word je er iig niet van als je (weer) bij de pomp staat![]()
Ellendig dure kutbenzien
quote:Op vrijdag 23 december 2005 15:15 schreef Kolkie het volgende:
Verbruik kan bij een constante snelheid op snelheid 1:12 worden maar dat is uitzonderlijk. 1:8-1:10 bij normaal gebruik is haalbaar. Bij stampen gaat het alleen al snel richting 1:4-5.
quote:En dat van niet kwaad kunnen... sja, tis maar hoe je het bekijkt. In vergelijking met uitlopende lagers op een defecte mafsensor kun je in 1x het hele onderblok in de aluminiumbak gooien. Reviseren doen eigenlijk maar weinig mensen omdat je dus voor relatief weinig geld een ander blok hebt en de slijtage echt laag is (als alles heel blijft kan het slijtagetechnisch makkelijk 2 ton of meer mee).
VEEL, ik kan je vertellen dat gewoon sportief rijden 1:6-1:5 oplevert (volgens eigenaar).quote:Op vrijdag 23 december 2005 15:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Wat zuipt zo een apparaat als je hem flink stampt? Zal denk ik wel vergelijkbaar zijn met mijn Delta ongeveer denk ik.
Vrolijk word je er iig niet van als je (weer) bij de pomp staat![]()
Ellendig dure kutbenzien
Thx voor uitlegquote:Op vrijdag 23 december 2005 15:09 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Een kantelende zuiger is nooit goed, het kan wel zijn dat je nog tijden met je motor kan doen, maar de zuiger raakt hierdoor beschadigd en ook de cilinderwand.Het levert dus altijd schade op, hierdoor klopt de stelling niet dat het geen kwaad zou kunnen.
Dat het financieeltechnisch beter is om door te rijden tot het blok het begeeft is een ander verhaal.
Hmzz. dat red ik bij lange na niet. Als ik heel erg mn best doe en de turbo niet mee laat werken zegmaar red ik net 1 op 8. Als i hem vol op zn zak geef 1 op 2 a 1 op 3quote:Op vrijdag 23 december 2005 15:19 schreef rameijer het volgende:
[..]
Gemiddeld rijd ik 1:8.
Als het grotendeels snelweg is 1:10-1:11.
Als ik hard rijd in de bergen 1:5 ofzo?
Files zorgen voor 1:6-1:7...
Gelukkig kost V-Power hier maar EUR 0,98/l![]()
Dan is ie kapot, of bijna kapot!quote:Op vrijdag 23 december 2005 15:39 schreef vosss het volgende:
[..]
Hmzz. dat red ik bij lange na niet. Als ik heel erg mn best doe en de turbo niet mee laat werken zegmaar red ik net 1 op 8. Als i hem vol op zn zak geef 1 op 2 a 1 op 3
Ik laat ze eerst een bod doen op mijn auto om te kijken hoeveel ik zelf nog bij moet leggen. Als dat enigzins in de buurt komt ga ik zeker proefrijden.quote:Op vrijdag 23 december 2005 17:05 schreef yup het volgende:
Mooie kleur, dat zeker.
Is ook wat origineler, die blauwe dingen zie je te vaak, vandaag nog 1tje gespot
Maar heb je daadwerkelijk ermee gereden? Zou ook checken op blauwe/witte/zwarte walmen, geen trillend stuur etc, gewoon standaard dingen. Als dat ook goed is zou ik hem wel kopen denk ik...
Velgen.. misschien iets voor laterquote:Op vrijdag 23 december 2005 17:55 schreef piet_pelle het volgende:
Zo als die op het plaatje moeten er wel andere velgen, spiegels en spoiler op. En ik weet niet hoe het interieur eruit ziet maar ik verwacht dat een mooi stuurtje en kuipstoeltjes er niet inzitten.
Nee joh gek,zo laten dat ding,hij is harstikke af zo.quote:Op vrijdag 23 december 2005 17:55 schreef piet_pelle het volgende:
Zo als die op het plaatje moeten er wel andere velgen, spiegels en spoiler op. En ik weet niet hoe het interieur eruit ziet maar ik verwacht dat een mooi stuurtje en kuipstoeltjes er niet inzitten.
Dan tref jij de verkeerde garages.quote:Op vrijdag 23 december 2005 11:14 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Maar ik weet 100% zeker dat ze moeilijk doen.
ach joh kom op.quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:37 schreef Kolkie het volgende:
Airco-units wegen anders wel behoorlijk veel kg's. Echte puristen willen er daarom 1 zonder (weegt iets van 30 kg ofzo). Wil je een comfy daily cruiser dan is het natuurlijk wel een wannahave
.
Lijkt mij al met al een prima auto al zal de vorige eigenaar niet voor niks een LEDA B onderstel gemonteerd hebben. Then again, ze kunnen gewoon veel abusement aan. Laat in elk geval even weten hoe het rijdt en dergelijke.
Dus mijn corsa uit 87 is niet kaal qua uitrusting, maar is "puristisch" aangekleed!quote:Op zaterdag 24 december 2005 12:37 schreef Kolkie het volgende:
Airco-units wegen anders wel behoorlijk veel kg's. Echte puristen willen er daarom 1 zonder (weegt iets van 30 kg ofzo). Wil je een comfy daily cruiser dan is het natuurlijk wel een wannahave
.
Lijkt mij al met al een prima auto al zal de vorige eigenaar niet voor niks een LEDA B onderstel gemonteerd hebben. Then again, ze kunnen gewoon veel abusement aan. Laat in elk geval even weten hoe het rijdt en dergelijke.
Het ligt er wel een beetje aan wat je met een auto wilt natuurlijk, maar dingen als airco verwijderen doe je alleen als je al heel erg ver heen bent met motorisch tunen en dus ergens anders je winst moet gaan halen.quote:Op zaterdag 24 december 2005 18:16 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Dus mijn corsa uit 87 is niet kaal qua uitrusting, maar is "puristisch" aangekleed!
Zo'n auto van die prijsklasse en bouwjaar moet gewoon airco op zitten!
quote:Op zaterdag 24 december 2005 13:12 schreef Tjabbo het volgende:
[..]
ach joh kom op.
Boost met .1 bar opschroeven en je hebt beide.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |