abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33149067
Op Schiphol omgekomen Libiër zat onterecht vast

AMSTERDAM - Nabestaanden van een gedetineerde Libiër die eind oktober bij de Schiphol-ramp is omgekomen, hebben een schadevergoeding gekregen. De man zat onterecht vast, stelt de Haagse rechtbank. Het ministerie van Justitie is bij de Raad van State in beroep gegaan tegen de uitspraak van de rechtbank.

De rechtbank heeft een bedrag van 845 euro aan de nabestaanden toegekend, bijna 77 euro per dag die hij onterecht in de cel doorbracht. Omdat de man is overleden, vindt de rechtbank dat zijn familie in Libië die vergoeding moet krijgen.

Vermaat & De Boom Advocaten, het kantoor dat de nabestaanden vertegenwoordigt, wil een hogere schadevergoeding eisen, maar moet het hoger beroep afwachten dat in januari dient. ‘De familie wil zo’n procedure zeker beginnen.’

Op 17 oktober werd de Libiër opgepakt. Volgens de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) was hij ongewenst. Hij zou zich niet hebben gehouden aan zijn vertrektermijn en had geen vaste verblijfplaats. Daarnaast had hij, aldus de IND, onvoldoende geld om in zijn bestaan te voorzien.

De rechtbank verwerpt al deze punten van de IND. De Libiër had een visum voor de Schengen-landen, dus ook voor Nederland. Bovendien had hij een retourticket voor Libië, dat geldig was tot 21 oktober. Drie dagen voor die datum werd hij aangehouden. Ook bezat de man aantoonbaar zeshonderd euro, waarmee hij kon rondkomen. Hij logeerde bij vrienden in België en was in Nederland om zijn dochtertje te bezoeken.

Na zijn arrestatie zat de Libiër drie dagen in een politiecel. Daarna werd hij overgebracht naar het uitzetcentrum van Schiphol-Oost. Hij werd niet op het vliegtuig gezet, ook al had hij een ticket naar Libië. Na elf dagen detentie kwam hij om in de vuurzee, in zijn cel op vleugel K van het complex.

bron: volkskrant
-----------------------------------------------------------------------------

845 euro voor je kind dat is omgekomen. Gruwelijk. Maar het geld doet niet terzake. Het is wel heel erg triest dat iemand die onterecht vast zit het slachtoffer wordt van zo'n brand. NIet minder erg dan mensen die terecht vast zaten maar wel extra wrang.
pi_33149119
daar heeft die man niets aan he
pi_33149195
Hij had een visum en een retourticket en toch werd hij vastgehouden
pi_33149210
Als je het mij vraagt zat iedereen die toen is omgekomen onterecht vast.
pi_33149752
Tsja SCH, ik ben het regelmatig met je eens, maar dit is totaal irrelevant.
Er was een onveilig cellencomplex en daar zijn doden gevallen. Dat is laakbaar.
De overheid zet afgewezen asielzoekers gevangen, dat is merkwaardig daar ze geen strafbaar feit plegen.

De combinatie van beide is echter slechts sensatie danwel human interest op een oninteressant niveau daar er geen relevante relatie tussen deze feiten is.

'Ook christelijke pakistaan omgekomen bij aardbeving'
'Vrouw die marokkaan doodreed had geldig paspoort'
'Er liep een visvrouw over de markt. De koningin was in de stad'
'Als je Jip en Janneke leest, weet je beter hoe onze samenleving in elkaar zit. De Grondwet is verworden tot een marginaal product.'
pi_33155187
'Overheid stopt mensen ten onrechte in gevangenissen'
'Overheid stopt mensen in levensgevaarlijke gevangenissen'

Er zit wél verband tussen. De overheid laat het op meerdere punten aantoonbaar afweten. En wel op de plaats waar de overheid haar allergrootste macht over mensen laat gelden: hun vrijheid afpakken. Daat moet je als overheid A) Héle goede redenen voor hebben en B) Héél goed zorgen voor de veiligheid van mensen die je iedere mogelijkheid zichzelf te redden ontneemt.

En de omgekomen Libiër was geen afgewezen asielzoeker. Het was een buitenlander. In bezit van geldige papieren. Dat de overheid afgewezen asielzoekers opsluit is vreemd, dat ze vreemdelingen opsluit is vreemd, dat ze buitenlanders opsluit is vreemd. Maar er zit in die vreemdheid wel een oplopende schaal.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_33155209
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:54 schreef multatuli het volgende:
Tsja SCH, ik ben het regelmatig met je eens, maar dit is totaal irrelevant.
Er was een onveilig cellencomplex en daar zijn doden gevallen. Dat is laakbaar.
De overheid zet afgewezen asielzoekers gevangen, dat is merkwaardig daar ze geen strafbaar feit plegen.

De combinatie van beide is echter slechts sensatie danwel human interest op een oninteressant niveau daar er geen relevante relatie tussen deze feiten is.
In de politiek is het wel met mij eens

volkskrant vandaag:

Den Haag geschokt over slachtoffer Schipholbrand dat onterecht vast zat

Van onze verslaggever

DEN HAAG - De linkse oppositiepartijen en regeringspartij D66 zijn geschokt door het nieuws dat een van de slachtoffers van de brand in het cellencomplex op Schiphol-Oost ten onrechte vast zat.

Dat bepaalde de rechtbank in Den Haag, die aan de nabestaanden van de Libische man schadevergoeding toekende voor de dagen die hij in vreemdelingenbewaring doorbracht. Alle argumenten die de immigratiedienst IND had aangevoerd ter rechtvaardiging van de detentie werden verworpen.

‘In de beelden van mensen zitten er allemaal criminelen, maar nu blijkt dat ook mensen vast zaten die onschuldig zijn’, zegt het PvdA-Kamerlid Straub. ‘Het is triest dat een beschaving als de onze zo met mensen omgaat.’ Zijn collega Van der Laan (D66) noemt het ‘schokkend’ dat de omgekomen man ten onrechte in vreemdelingenbewaring was gesteld.

‘Het bevestigt het beeld dat de IND niet altijd secuur opereert. Dat was ook de reden waarom wij tijdens het spoeddebat over de Congo-kwestie om een parlementair onderzoek hebben gevraagd naar het functioneren van de IND.’

Dit voorstel haalde geen meerderheid, wat ook door GroenLinks wordt betreurd. De onwettige detentie van de Libiër is ‘weer een bewijs dat de IND slecht functioneert’, meent het Kamerlid Vos van deze partij. Zij noemt het een ‘heel wrange’ zaak. De Wit (SP) spreekt van ‘buitengewoon vreemd’.

Dinsdag praat de Kamer met minister Donner van Justitie over de brandveiligheid in het cellencomplex. D66 wil daar de onwettige detentie van de Libiër aan de orde stellen. GroenLinks verlangt dat minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) bij dat overleg is, zodat zij uitleg kan verschaffen.

Het ministerie van Justitie is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de rechtbank. Reden voor het CDA-Kamerlid Jager om nog geen reactie geven. ‘Het is moeilijk iets erover te zeggen, omdat nog niet vast staat dat hij ten onrechte heeft vastgezeten.’

Ook de VVD’er Weekers wil het hoger beroep afwachten. ‘Ik wil meer details weten om te bepalen of ik deze zaak in de Kamer aan de orde stel. Dat mensen door zo’n ramp omkomen, is een drama. Als deze man onterecht vast zat is het een dubbel drama, want dan is er ook nog een justitiële dwaling geweest.’
pi_33155346
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 09:19 schreef SCH het volgende:

[..]

In de politiek is het wel met mij eens

volkskrant vandaag:

Den Haag geschokt over slachtoffer Schipholbrand dat onterecht vast zat
Maar hierin ben ik het dan met Multatuli eens, het verband dat nu gelegd wordt is niet aanwezig. De politiek zou zich heel druk moeten maken om beide punten: onterecht opsluiten van mensen en gevaarlijke gevangenissen. Maar dat doen ze pas als er een onterecht gevangene levend verbrand. Er verdwijnen regelmatig mensen -zonder melding aan familie- die in vreemdelingbewaring blijken te zijn gezet en het land uit geknikkerd. Een zaak aanspannen is zinloos, je krijgt hooguit een paar honderd euro, je tijd, je afscheid, onbetaalbaar en niet in te halen.

Daar worden heus Tweede Kamerleden op gewezen. Maar dan vindt de Tweede Kamer het niet zo nodig om daar heftig op te reageren.

Dat dat cellencomplex gevaarlijk was, was echt geen nieuws. Zeker niet voor de Tweede Kamer. Maar ze vonden het niet zo nodig om er zelf achteraan te zitten.

Pas nu er doden zijn, waarvan sommige ook nog zonder enige goede reden opgesloten bleken en dit groot in de krant staat, pas nu vindt de Tweede Kamer het schokkend. Wel, ik vind het schokkend dat de Tweede Kamer voor beide zaken al tijden lang een horen zien en zwijgen politiek hanteert. Boter op hun hoofd.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 17 december 2005 @ 10:02:27 #9
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_33155515
Die man zat dan idd ten onrechte vast als het verhaal klopt.
Spijtig genoeg moeten de * goeden * nou eenmaal altijd met de * kwaden * lijden.

Het is een treurige zaak en wat het in mijn ogen nóg treuriger maakt is dat er weer geld aan te pas moet komen.......
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_33155540
God, spreken we nu al over een ramp i.p.v. over een brand?

Deze gebeurtenis wordt wel weer tot de laatste druppel uitgemolken zeg.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
pi_33155578
Nou ja, Rita zegt een paar keer sorry, en klaar ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_33158876
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 10:02 schreef deedeetee het volgende:
Spijtig genoeg moeten de * goeden * nou eenmaal altijd met de * kwaden * lijden.
In de zin van "als er geen criminelen waren, waren er ook geen gevangenissen"
Krekker is de bom!
pi_33160025
Een zeer wrange zaak inderdaad en ik vind 845 euri een beetje erg karig als ik het mag zeggen, het staat ook bol van de afstandelijkheid, terwijl het hier om een trieste samenloop van omstandigheden gaat met dodelijke afloop.
Yeah baby Yeah!
  zaterdag 17 december 2005 @ 14:01:57 #14
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_33160042
Bedrijfsrisico, doe je niets aan.
Hup, aan het werk!
pi_33160076
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 10:05 schreef Strolie75 het volgende:

Dat begint me ook behoorlijk tegen te staan inderdaad, zoals altijd wordt dit volledig opgebrast aan electoraal gewin..
Yeah baby Yeah!
  zaterdag 17 december 2005 @ 14:09:15 #16
262 Re
Kiss & Swallow
pi_33160214
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:03 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Dat begint me ook behoorlijk tegen te staan inderdaad, zoals altijd wordt dit volledig opgebrast aan electoraal gewin..
of anders gewoon onder het mom van laten we het maar wegmoffelen dan gaat het vanzelf wel over...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_33160248
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:09 schreef Re het volgende:

[..]

of anders gewoon onder het mom van laten we het maar wegmoffelen dan gaat het vanzelf wel over...
Dat is ook spijtig, ben ik met je eens.

Blijkbaar zijn er weinigen die boven de partijen staan en en deze zaak normaal behandelen.
Yeah baby Yeah!
  Moderator zaterdag 17 december 2005 @ 14:11:20 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_33160266
ik zie eerlijk gezegd niet in waarom deze man (nabestaanden) meer geld zou moeten krijgen dan het toegekende bedrag, er worden wel vaker mensen onterecht vastgezet daar zijn procedures voor en daar wordt naar gehandeld, als dat 77 euro per dag is dan krijgt hij 77 euro per dag.

tenzij alle slachtoffers (of ze nu terecht vastzaten of niet) een bedrag toegekend krijgen omdat dat cellencomplex niet aan de eisen voldeed ... wat natuurlijk wel zou moeten.

en schiphol-ramp??
laten we het gewoon een lokaal brandje noemen anders heb je op de snelweg ook bijna dagelijks rampen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_33160307
quote:
God, spreken we nu al over een ramp i.p.v. over een brand?

idd, de nabestaanden zijn financieel gecompenseerd, dus in de doofpot ermee!
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_33160347
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:11 schreef sp3c het volgende:
en schiphol-ramp??
laten we het gewoon een lokaal brandje noemen anders heb je op de snelweg ook bijna dagelijks rampen
Ik vind de gemiddelde taferelen in een hedendaags verzorgingstehuis meer kenmerken hebben van een humanitaire ramp dan deze (misschien te voorkomen) brand bij Schiphol.
Yeah baby Yeah!
  zaterdag 17 december 2005 @ 14:14:45 #21
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_33160357
Erg boeiend maar niet heus.
pi_33160393
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:12 schreef BennyNL het volgende:

[..]

idd, de nabestaanden zijn financieel gecompenseerd, dus in de doofpot ermee!
Wat zit er zoal in die doofpot dan volgens jou?
Yeah baby Yeah!
pi_33163283

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 17-12-2005 21:42:39 (ongepast) ]
pi_33163347
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 16:23 schreef ScienceFriction het volgende:
Allah zal het wel zo gewild hebben...
Whehehe.
  zaterdag 17 december 2005 @ 16:38:03 #26
73006 PaRaR
Geboren en getogen
pi_33163694
Jammer dan.
  zaterdag 17 december 2005 @ 17:09:24 #27
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_33164518
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:14 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Ik vind de gemiddelde taferelen in een hedendaags verzorgingstehuis meer kenmerken hebben van een humanitaire ramp dan deze (misschien te voorkomen) brand bij Schiphol.
Daar heb je treurig genoeg wel gelijk in, om asielzoekers wordt veel meer drukte gemaakt dan om de bejaarden.......
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_33166100
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:14 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Het hedendaagse verzorgingstehuis waar ik met regelmaat kom zou ik geenszins kwalificeren als 'ramp'. Zelfs niet als 'zorgwekkend'.
De gewoonte ouderenzorg als verantwoordelijkheid van de staat te zien wel.

Dit in tegenstelling tot de gewoonte gevangenenzorg als verantwoordelijkheid van de staat, daarvan vind ik het zorgwekkend dat mensen menen dat die verantwoordelijkheid er wel is voor het opsluiten maar niet voor de geldigheid van de reden daarvoor en niet voor de veiligheid nadien.
pi_33166548
Alleen de kwalificatie 'ramp' is mi al schandelijk. 11 doden bij een brand is geen ramp, dat is een ongeval.
quote:
In 1998 kwamen er bij de Brandweer in Nederland 132.000 meldingen binnen, waarvan 46.800 loos alarm waren, terwijl er 44.000 keer werd opgetreden bij brand en 41.100 keer bij hulpverleningen, variërend van een kat in de boom en een vastzittende lift tot het bevrijden van slachtoffers van kettingbotsingen. In datzelfde jaar kwamen 76 mensen om bij een brand, en raakten er 1.307 gewond, waarvan 47 brandweerlieden. Door de Brandweer werden in dat jaar 840 mensen bij brand gered. Bij hulpverleningen waren 772 dodelijke slachtoffers betrokken en 5.871 gewonden. Door de brandweer werden 8.957 mensen gered of bevrijd en aan 710 slachtoffers eerste hulp verleend.
http://www.brandweer.nl/cms/show/id=149188

Zo, dat zijn dus al 848 doden per jaar mbt incidenten waar de brandweer uit moet rukken en dan hebben we het verkeer er nog niet eens bij opgeteld.

Puur electoraal gejank van de Marijke Vos-en en Jan Marijnissen-bendes die over de rug van die doden hun zetel-aantal hopen te verhogen.
pi_33166615
Ik wist niet dat de Gestapo door deze regering opnieuw opgericht is.
  zaterdag 17 december 2005 @ 18:33:31 #31
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_33166653
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 17:09 schreef deedeetee het volgende:

[..]

Daar heb je treurig genoeg wel gelijk in, om asielzoekers wordt veel meer drukte gemaakt dan om de bejaarden.......
Terwijl bejaarden wat hebben gedaan voor dit land. Dat kan van 99% van de asielzoekers niet gezegd worden. Die kosten alleen maar handenvol geld.
Hup, aan het werk!
pi_33166934
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 23:32 schreef SCH het volgende:
Hij had een visum en een retourticket en toch werd hij vastgehouden
Verdonk heeft al verklaard dat er adequaat gehandeld is. Aan de uitspraak van de rechter hoeft dan ook niet getwijfeld te worden. En nog een keer sorry zeggen is ook weer zo goedkoop

Om nou te denken dat hij de enige is die onterecht werd vastgehouden in Nederland, is een beetje wereldvreemd. Overal maakt men fouten, de ene fataler dan de andere. Kan ook in een keten, zoals bij de Schipholbrand gebeurde. Het zou in elk geval aardig zijn als men de herstelbare fouten zou rechtzetten. Onder het huidig beleid is de kans daarop echter gering (financiën)

[ Bericht 1% gewijzigd door okee6 op 17-12-2005 18:50:00 ]
pi_33167193

[ Bericht 51% gewijzigd door sp3c op 17-12-2005 21:43:16 (onzinnig) ]
pi_33167328
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 18:52 schreef Ongevoelige_Klootzak het volgende:

[..]

Laat me raden: je stemt SP, studeert journalistiek of sociale wetenschappen en loopt in zwarte longsleeves van 'alternatieve' bands?

Zo'n beetje alle kenmerken van een "wereldvreemd self proclaimed moreel superieur" iemand bijelkaar
pi_33167360
Om nou voor elke onschuldige die bij een brand omkomt een topic te openen vind ik wel erg overbodig.
Wat maakt die algerijn nou zo bizonder?
normen en waarden politiek http://www.pphwn.nl/
  zaterdag 17 december 2005 @ 18:59:59 #36
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_33167398

[ Bericht 100% gewijzigd door sp3c op 17-12-2005 21:44:17 (onzinnige reactie op onzinnige reactie) ]
Hup, aan het werk!
pi_33168515
quote:
Ach ja, er zijn ook maar 13 mensen omgekomen he. Terwijl jij lekker aan je gluhwein zit
pi_33168557
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 18:43 schreef okee6 het volgende:

[..]

Verdonk heeft al verklaard dat er adequaat gehandeld is.
Ja, mensen onterecht vastzetten en ook nog laten verbranden is reuze-adequaat
quote:
Om nou te denken dat hij de enige is die onterecht werd vastgehouden in Nederland, is een beetje wereldvreemd. Overal maakt men fouten, de ene fataler dan de andere. Kan ook in een keten, zoals bij de Schipholbrand gebeurde. Het zou in elk geval aardig zijn als men de herstelbare fouten zou rechtzetten. Onder het huidig beleid is de kans daarop echter gering (financiën)
Hoezo is de kans gering? We krijgen een miljard terug uit Europa.
pi_33168581
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 18:30 schreef Ongevoelige_Klootzak het volgende:
Alleen de kwalificatie 'ramp' is mi al schandelijk. 11 doden bij een brand is geen ramp, dat is een ongeval.
Volendam en Enschede en de Bijlmer dus ook?
pi_33168665
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 19:43 schreef SCH het volgende:

[..]

Volendam en Enschede en de Bijlmer dus ook?
Volendam en Enschede waren ook absoluut geen rampen. Belachelijk om het woord uberhaupt te gebruiken.
30.000 doden bij een aardbeving, dat is een ramp.

De Bijlmer...tja. Crashes met vliegtuigen worden meestal als 'ramp' aangeduid en vanwege het feit dat het vliegtuig zich in een woonwijk boorde zou je het wel als 'rampje' kunnen betitelen, maar mi niet qua aantal slachtoffers.
pi_33168705
Bijlmerongeval dus
pi_33168737
Ja.

Tsunami-ramp. Bijlmerongeval.
pi_33168795
Maakt niet uit hoe je het noemt, er zijn mensen doodgegaan die waren vastgezet, waarvan in ieder geval 1 onterecht vastzat.
pi_33168857
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 19:50 schreef SCH het volgende:
Maakt niet uit hoe je het noemt, er zijn mensen doodgegaan die waren vastgezet, waarvan in ieder geval 1 onterecht vastzat.
Nou en?
pi_33168996
De Sociaal-pensioen-ramp: Sept. 1992: Brand in sociaal pension De Vogel, Den Haag, 11 doden;

De kunstharsfabriekramp: Juli 1992: Ontploffing kunstharsfabriek Cindu, Uithoorn, 3 doden, 11 gewonden

De Breda-ramp: Nov. 1990: Groot verkeersongeluk bij Breda, 10 doden, 27 gewonden;

De Winterberg-ramp: Febr. 1996: Busongeluk in Winterberg, Duitsland, 9 Nederlandse doden, 41 gewonden;

De Dakota-ramp: Sept. 1996: Dakota van de Dutch Dakota Association stort in de Waddenzee bij Texel, 32 doden, voornamelijk ambtenaren van de provinciale waterstaat in Noord-Holland;

http://www.nrc.nl/W2/Lab/Enschede/000525-b.html
pi_33169179
was het niet een Libyer die de boel in de fik had gestoken?
pi_33169215
Niemand heeft de boel in de fik gestoken. De boel hoort helemaal niet te fikken als 1 iemand met lucifers speelt.
pi_33169257
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 20:00 schreef Godslasteraar het volgende:
was het niet een Libyer die de boel in de fik had gestoken?
Als hij ook nog eens de aanstichter was, dan is niet alleen een 'nou en' op zijn plaats maar meer een 'net goed'.

Oh nee wacht, het is de schuld van Verdonk/Balkenende/Donner. De man is gedwongen geweest de boel in de fik te steken.
pi_33169274
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 20:01 schreef SCH het volgende:
Niemand heeft de boel in de fik gestoken.

"There is no spoon".
pi_33169345
De marechaussee arresteerde op 7 november in het Brandwondencentrum Beverwijk een 25-jarige man uit Libië, die er van wordt verdacht de brand te hebben aangestoken. De man zou de volgende dag het land worden uitgezet. Zijn advocaat verklaarde dat hij de brand "niet opzettelijk" had aangestoken.

Schuld van Verdonk/Donner/Balkenende/Bush/Sharon
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')