Ik zou zeggen dat de samenleving investeert en rendement krijgt in de vorm van de productiviteit die deze studenten opleveren. En alleen terugbetalen zou sowieso een slecht rendement zijn...quote:Op vrijdag 16 december 2005 12:34 schreef du_ke het volgende:
Het is een investering van de maatschappij in de studenten. Dan ben ik van mening dat je daar als student achteraf best wat rendement (in de vorm van belasting) voor mag terugbetalen.
Je betaalt al 58% geloof ik...quote:Op vrijdag 16 december 2005 12:35 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat de samenleving investeert en rendement krijgt in de vorm van de productiviteit die deze studenten opleveren. En alleen terugbetalen zou sowieso een slecht rendement zijn...
Vanwaar de negatieve PI?quote:
het heoft van mij ook niet perse in de vorm van belasting maar ik zie wel wat in een verplichting om in ieder geval een aantal jaren in Nederland te werken en belasting te betalen. Wil je weg? prima maar dan krijg je wel een rekening van de werkelijke kosten van je scholingquote:Op vrijdag 16 december 2005 12:35 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Ik zou zeggen dat de samenleving investeert en rendement krijgt in de vorm van de productiviteit die deze studenten opleveren. En alleen terugbetalen zou sowieso een slecht rendement zijn...
Hulde!quote:Op donderdag 15 december 2005 01:47 schreef E-ric het volgende:
ik stel inderdaad dat mensen met een hogere opleiding meer verdienen, in 95% procent van de gevallen zal dat ook zo zijn. Mensen gaan niet studeren om vervolgends ergens schappen te vullen. Er is een verband tussen inkomen en opleiding. Maar goed, we zullen we zien hoeveel mensen het met jouw standpunt eens zijn.
Je beseft wel dat iemand op zijn zestiende zo goed als geen belasting betaalt omdat hij te weinig verdient?quote:Op vrijdag 16 december 2005 12:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee hoor waarom zou je stratenmaker worden als je ook kan studeren? Naar mijn idee kan met een plan als dit het college geld b.v. omlaag. Wat is er erg aan om wat te betalen voor de opleiding die je gevogld hebt? Je loopt met belasting betalen namelijk al flink achter op iemand die op z'n 16e of 18e begonnen is met werken. Ik heb een vriend die is automonteur op z'n 16e begonnen met zo'n werken en leren traject is nu 21 dus al 5 jaar aan het werk, ik ben 3 jaar ouder dus op de leeftijd dat ik helemaal afgestudeerd ben en aan het werk werkt hij al bijna 10 jaar! En ik ga er niet van uit dat hij veel eerder kan stoppen met werken. Dan vind ik het ook niet onredelijk dat ik na jaren studeren eerst wat extra belasting ga betalen...
maar al die tijd heeft de staat ook geen kostenpost aan hem gehad en bij diegene die studeerde wel..quote:Op vrijdag 16 december 2005 14:16 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Je beseft wel dat iemand op zijn zestiende zo goed als geen belasting betaalt omdat hij te weinig verdient?
en wie betaald zijn vooropleidingen? alles van de ouderbijdrage zekerquote:Op vrijdag 16 december 2005 14:44 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
maar al die tijd heeft de staat ook geen kostenpost aan hem gehad en bij diegene die studeerde wel..
quote:Op vrijdag 16 december 2005 14:53 schreef stinkie het volgende:
[..]
en wie betaald zijn vooropleidingen? alles van de ouderbijdrage zeker
Uhu, maaruh... kijk he.... het collegegeld is idd nogal hoog... en de boeken... en dan moeten ze niet huursubsidie gaan geven vanaf je 23e, maar vanaf je 18e en dan moeten de huizen/kamers goedkoper... anders is het niet te doen. Stel dat ik nu niks van de IB-groep kreeg.. dan moest ik per jaar betalen: 4000 euro huur, 1800 euro collegegeld, 500 euro boeken, 1000 euro kleding (even ruim genomenquote:Op vrijdag 16 december 2005 12:26 schreef du_ke het volgende:
[..]
Nee hoor waarom zou je stratenmaker worden als je ook kan studeren? Naar mijn idee kan met een plan als dit het college geld b.v. omlaag. Wat is er erg aan om wat te betalen voor de opleiding die je gevogld hebt? Je loopt met belasting betalen namelijk al flink achter op iemand die op z'n 16e of 18e begonnen is met werken. Ik heb een vriend die is automonteur op z'n 16e begonnen met zo'n werken en leren traject is nu 21 dus al 5 jaar aan het werk, ik ben 3 jaar ouder dus op de leeftijd dat ik helemaal afgestudeerd ben en aan het werk werkt hij al bijna 10 jaar! En ik ga er niet van uit dat hij veel eerder kan stoppen met werken. Dan vind ik het ook niet onredelijk dat ik na jaren studeren eerst wat extra belasting ga betalen...
Vooropleidingen, allerlei andere door de staat bekostigde zaken (ziektekosten!) etc. Dat is echt niet gratis hoor.quote:Op vrijdag 16 december 2005 14:44 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
maar al die tijd heeft de staat ook geen kostenpost aan hem gehad en bij diegene die studeerde wel..
Afgunst. De meeste mensen verdienen gemiddeld (vandaar de naam gemiddeld) of nog minder. Die zijn jaloers op de mensen die meer verdienen - die blijkbaar iets beter kunnen/konden (chapeau toch?) - en willen dus dat de rijkeren meer belastingbetalen. Zowel relatief als absoluut. Je dient bestraft te worden als je ambitie hebt en die ambitie waarmaakt. Politiek van de middelmaat. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Verdien maar modaal, anders ben je asociaal.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:12 schreef Seneca het volgende:
Ik zie alleen niet in waarom mensen met een hoger salaris, die dus absoluut gezien al meer betalen, ook relatief gezien meer moeten betalen. Alsof het slecht zou zijn dat iemand met een hoger salaris uiteindelijk meer overhoud dan iemand met een lager salaris. Dat is toch een belangrijke reden voor veel mensen om 6 jaar van hun leven te investeren in een studie?
Nee, maar dat heeft de student ook allemaal gehad. Het ging me op het punt waarvan ze beide een verschiilende kant opgaan. De 1 die doorgaat met leren en de ander begint met werken.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:26 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Vooropleidingen, allerlei andere door de staat bekostigde zaken (ziektekosten!) etc. Dat is echt niet gratis hoor.
idd heb je daar een sterk argumentquote:
als jij gelijk denigrerend reageert en mensen met een andere mening gelijk moet uitlachen is goed hoor, maar verwacht van mij geen argumenten op zo momentquote:Op vrijdag 16 december 2005 15:29 schreef stinkie het volgende:
[..]
idd heb je daar een sterk argument
En automatisch een graaier, niet te vergetenquote:Op vrijdag 16 december 2005 15:28 schreef Shakes het volgende:
[..]
Afgunst. De meeste mensen verdienen gemiddeld (vandaar de naam gemiddeld) of nog minder. Die zijn jaloers op de mensen die meer verdienen - die blijkbaar iets beter kunnen/konden (chapeau toch?) - en willen dus dat de rijkeren meer belastingbetalen. Zowel relatief als absoluut. Je dient bestraft te worden als je ambitie hebt en die ambitie waarmaakt. Politiek van de middelmaat. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Verdien maar modaal, anders ben je asociaal.
Ok dat is waar, maar iemand die op zijn zestiende begint met werken draagt normaal gesproken nauwelijks iets bij aan de maatschappij, puur economisch gezien is dit een kostenpost. Verder wringt het ook in deze redenering, want het leidt ertoe dat hoe minder scholing je hebt genoten hoe minder je moet betalen; en dat is asociaal als je bedenkt dat deze mensen meestal niet zoveel toevoegen.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:28 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Nee, maar dat heeft de student ook allemaal gehad. Het ging me op het punt waarvan ze beide een verschiilende kant opgaan. De 1 die doorgaat met leren en de ander begint met werken.
Een kostenpost? Geen enkele economie kan zonder laaggeschoolde arbeidskrachten!quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ok dat is waar, maar iemand die op zijn zestiende begint met werken draagt normaal gesproken nauwelijks iets bij aan de maatschappij, puur economisch gezien is dit een kostenpost. Verder wringt het ook in deze redenering, want het leidt ertoe dat hoe minder scholing je hebt genoten hoe minder je moet betalen; en dat is asociaal als je bedenkt dat deze mensen meestal niet zoveel toevoegen.
klopt wel, al is een laaggeschoolde niet meteen een kostenpost. Mij ging het er om wat nuance aan te brengen bij stinkie's argument omdat hij de hele tijd het van 1 kant verteld.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:35 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Ok dat is waar, maar iemand die op zijn zestiende begint met werken draagt normaal gesproken nauwelijks iets bij aan de maatschappij, puur economisch gezien is dit een kostenpost. Verder wringt het ook in deze redenering, want het leidt ertoe dat hoe minder scholing je hebt genoten hoe minder je moet betalen; en dat is asociaal als je bedenkt dat deze mensen meestal niet zoveel toevoegen.
Zowel hooggeschoolde als laaggeschoolde mensen zijn net zo hard nodig. Alleen zijn hooggeschoolde mensen schaarser. En geld is nu eenmaal een belangrijk motief om te gaan studeren. Welke idioot gaat nu 6 jaar van z'n leven in de boeken hangen, als hij er geen cent meer aan overhoudt, en alleen de staat er rijker van wordt? Voor een kenniseconomie (dat moest Nederland toch worden) lijken me dit soort ontmoedigingspraktijken dus funest.quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:40 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
klopt wel, al is een laaggeschoolde niet meteen een kostenpost. Mij ging het er om wat nuance aan te brengen bij stinkie's argument omdat hij de hele tijd het van 1 kant verteld.
het is inderdaad niet heel erg aanlokkelijk. Nu kan het mij niet zo heel veel schelen wat k later verdien. studeren doe je ook een gedeelte voor jezelf. Al wil ik natuurlijk best een goede betaalde baan, het is voor mij niet drijfveer nummer 1. Het zal echter wel mensne ontmoedigen jaquote:Op vrijdag 16 december 2005 15:44 schreef Seneca het volgende:
[..]
Zowel hooggeschoolde als laaggeschoolde mensen zijn net zo hard nodig. Alleen zijn hooggeschoolde mensen schaarser. En geld is nu eenmaal een belangrijk motief om te gaan studeren. Welke idioot gaat nu 6 jaar van z'n leven in de boeken hangen, als hij er geen cent meer aan overhoudt, en alleen de staat er rijker van wordt? Voor een kenniseconomie (dat moest Nederland toch worden) lijken me dit soort ontmoedigingspraktijken dus funest.
Je studeert ook omdat je het leuk vind ja. Maar als het voor mijn inkomen toch niks uitmaakt, dan ga ik wel uitkering trekken, en neem ik een abonnement op de universiteitsbibliotheekquote:Op vrijdag 16 december 2005 15:54 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
het is inderdaad niet heel erg aanlokkelijk. Nu kan het mij niet zo heel veel schelen wat k later verdien. studeren doe je ook een gedeelte voor jezelf. Al wil ik natuurlijk best een goede betaalde baan, het is voor mij niet drijfveer nummer 1. Het zal echter wel mensne ontmoedigen ja
Het is niet bij mij dat de nuance ontbreekt. Het is het voorstel van de PvdA (wat die A nog in de naam doet vraag ik me werkelijk af)quote:Op vrijdag 16 december 2005 15:40 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
klopt wel, al is een laaggeschoolde niet meteen een kostenpost. Mij ging het er om wat nuance aan te brengen bij stinkie's argument omdat hij de hele tijd het van 1 kant verteld.
Onzin, er is bijna geen werk voor, de meeste biologen zijn afhankelijk van opdrachten die ze krijgen aangeboden, of ze moeten aan de slag gaan als stadsbioloog, maar dat verdient niet genoeg om zulke bedragen terug te kunnen eisen, zeker niet aan het begin van hun loopbaan.quote:Op vrijdag 16 december 2005 20:01 schreef McCarthy het volgende:
als bioloog kan je best goed verdienen natuurlijk
Kennelijk hebben ze geen weerwoord.quote:Op donderdag 15 december 2005 00:17 schreef TimMer1981 het volgende:
Ik zou studeren vooral nog veel meer gaan bestraffen, dan houd je zometeen alleen nog maar van die domme boerenlullen net als de PvdA over...
Of ze vinden een dergelijke op de man spelen geen weerwoord waard, misschien?quote:Op dinsdag 20 december 2005 20:12 schreef TimMer1981 het volgende:
Vind het tamelijk veelzeggend dat ik nog van geen enkele linkse rakker een goed weerwoord heb gehad op mijn uitspraak:
[..]
Kennelijk hebben ze geen weerwoord.
Precies! Het is een schande dat het MBO 4 (vier!quote:Op dinsdag 20 december 2005 22:09 schreef Tobbes het volgende:
Net of het MBO niks kostOm van de reclassering maar te zwijgen
Of ook studenten die niet excelleren extra belasten, is ook niks mis mee. Daar hebben we immers ook niks aan.quote:Op woensdag 21 december 2005 11:57 schreef thabit het volgende:
Kunnen we niet beter de studenten die GEEN diploma halen extra belasten in plaats van de studenten die wel gewoon afstuderen?
Gebeurt al. Die mogen een groot deel van hun studiefinanciering terug betalen namelijk.quote:Op woensdag 21 december 2005 11:57 schreef thabit het volgende:
Kunnen we niet beter de studenten die GEEN diploma halen extra belasten in plaats van de studenten die wel gewoon afstuderen?
thabitquote:Op woensdag 21 december 2005 12:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Of ook studenten die niet excelleren extra belasten, is ook niks mis mee. Daar hebben we immers ook niks aan.
jij wilde het niveau van de unies 2 keer zo hoog leggen ?quote:Op woensdag 21 december 2005 14:36 schreef thabit het volgende:
Tja McCarthy, in dit anti-intellectualistische land heb ik de verboden mening dat studenten iets moeten kunnen.
Dus als je studeert op kosten van pappie en mammie en afstudeert zou je geen extra belasting betalen?quote:Op woensdag 14 december 2005 23:58 schreef sizzler het volgende:
[..]
Op zich een logische beredenatie: je kost veel maar hebt geen geld, daarna verdien je goed dus betaal je maar wat terug voor je opleiding.
Maar mensen die goed verdienen betalen al meer aan de staat. Namelijk door het progressieve belastingstelsel. Dus waarom zou je daar nog een extra belasting bovenop gooien?
Hmm...quote:Op woensdag 21 december 2005 12:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Of ook studenten die niet excelleren extra belasten, is ook niks mis mee. Daar hebben we immers ook niks aan.
En inderdaad:quote:Op woensdag 21 december 2005 16:29 schreef Shakes het volgende:
Hmm...
Betekent dat dan niet gewoon dat de studie niet zwaar genoeg is? Een goede studie moet goede studenten opleveren - ook al haalt iemand alles maar met een 5.6 Leg je de grens op een 8 dan is de student die enkel achten haalt iemand die niet excelleert.
Er is een vereiste - voldoe je daaraan ben je goed genoeg. Zo niet, zijn de eisen niet goed.
I rest my case, inderdaad.quote:Op donderdag 22 december 2005 13:56 schreef thaleia het volgende:
[..]
En inderdaad:
"In 2004 was 29% van de bevolking van 25-64 jaar hoog opgeleid (hbo of universiteit). Ook in de komende vijftien jaar zullen zowel de onderwijsdeelname als het opleidingsniveau toenemen. "
Ik las al ergens een voorspelling dat in tweeduizendzoveel de helft van de bevolking hoogopgeleid zou zijn. Dat zegt genoeg over het niveau van HBO en universiteit, lijkt me.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |