abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 december 2005 @ 16:28:11 #1
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_33074917
stel iemand valt mij aan.
en ik heb standard al een mes bij me. (elke dag altijd)
en ik grijp uit reflex tijdens dat gevecht en steek hem neer.
is dit dan noodweer?
pi_33074949
nee, dat is goed...
  woensdag 14 december 2005 @ 16:30:02 #3
44201 navvy
Nav voor intimi!
pi_33074958
Het is wel koud, maar om van noodweer te spreken?

ot: geen idee, ik heb er niet voor doorgeleerd en waarom loopt iemand (of jij) altijd met een mes op zak? Beetje triest eigenlijk.
Vroeger had ik een hekel aan trouwfeesten. Elke keer kwamen er ooms en tantes die me een por in de zij gaven en zeiden: "En nu jij hé?". Ze zijn daar mee opgehouden toen ik op begrafenissen hetzelfde ben gaan doen.
  woensdag 14 december 2005 @ 16:30:15 #4
59354 hobbs
Rule the planet!
pi_33074968
Noodweer exces heet dat. En dat kan wel strafbaar zijn.

Ligt aan de situatie, de omstandigheden en het mes.
pi_33074979
Is wel noodweer, maar je heb wel een hoop uit te leggen waarom je standaard met een mes op zak loopt.
pi_33074981
Dan heb jij een groot probleem
Bewijs maar eens dat hij je aanviel, en zelfs als dat je lukt ben je nog niet gevrijwaard.
Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef k_man het volgende:
Een einde aan oeverloos gelul is een einde aan Fok.
pi_33074997
Als jij iedere dag een mes bij je hebt, gaat er bij mij toch een vaag belletje rinkelen dat 't niet helemaal deugt
  woensdag 14 december 2005 @ 16:32:16 #8
106355 Topmaat
Ja toch? Niet dan?
pi_33075011
Ik denk dat je je eerst zelf moet laten neersteken... voordat je wat terug mag doen.
Zo niet, dan toch...
pi_33075020
Het treffen van zulke voorzorgmaatregelen is zeer verboden en kan er voor zorgen dat je beroep op noodweer (exces) niet opgaat.
Wanneer noodweerexces wel opgaat; je verdedigde jezelf immers met een middel dat niet in verhouding staat tot de aanval, zul je nog wel vervolgd worden voor het wapenbezit.
  woensdag 14 december 2005 @ 16:33:50 #10
132419 melluk
vidi, vici, veni
pi_33075040
ligt er aan ook waarmee hij aanvalt....er geld altijd een proportionaliteitsbeginsel...
als hij jou met zijn vuist aanvalt door je te willen slaan mag je m niet neersteken....
ook moet het zo zijn dat je niet de mogelijkheid hebt om weg te rennen of om hulp te roepen....
als er veel omstanders zijn en hij wil je slaan, moet je om hulp roepen/vragen....krijg je dat niet en kan je niet aan hem ontkomen dan zou je eventueel geweld mogen gebruiken
pi_33075042
Getuigen bij zoiets zullen wel belangrijk zijn. Anders zul je je moeilijk kunnen verantwoorden.
I drink a lot of coffee before I go to sleep. It makes me dream faster.
pi_33075101
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:33 schreef melluk het volgende:
ligt er aan ook waarmee hij aanvalt....er geld altijd een proportionaliteitsbeginsel...
Met een verboden wapen verdedigen is altijd disproportioneel. Vandaar dat dan altijd noodweerexces eventueel gelding vindt en noodweer alleen niet voldoende is.
  woensdag 14 december 2005 @ 16:36:45 #13
132419 melluk
vidi, vici, veni
pi_33075107
quote:
als hij jou met zijn vuist aanvalt door je te willen slaan mag je m niet neersteken....
ook moet het zo zijn dat je niet de mogelijkheid hebt om weg te rennen of om hulp te roepen....
als er veel omstanders zijn en hij wil je slaan, moet je om hulp roepen/vragen....krijg je dat niet en kan je niet aan hem ontkomen dan zou je eventueel geweld mogen gebruiken
mits hij je natuurlijk wel aanvalt he:D

en dan nog ligt het ook aan je mes....
als je een vlindermes of stiletto bij je hebt mag het niet, dat zijn sowieso al verboden wapens...

oh ja en mocht het gebeuren dat het je toch overkomt en je steekt m neer....nooit zeggen dat je altijd een mes bij je hebt...gewoon zeggen dat je m gebruikt hebt om te klussen of iets dergelijks:P
  woensdag 14 december 2005 @ 16:37:37 #14
74844 GaRleC
bamosenlamus.nl
pi_33075126
De mes die je op zak hebt mag niet groter zijn dan de onderste van je handpalm tot het topje van de midelvinger. Zoiets hoorde ik of het echt zo is kan ik niet zeggen.
http://www.bamosenlamus.nl .... Het trio dat geen 3 namen nodig heeft !
  woensdag 14 december 2005 @ 16:38:45 #15
128159 smurfzilla
-------------------
pi_33075154
Rondlopen met een mes
>>>Fast forward>>>
  woensdag 14 december 2005 @ 16:39:54 #16
132419 melluk
vidi, vici, veni
pi_33075180
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:37 schreef GaRleC het volgende:
De mes die je op zak hebt mag niet groter zijn dan de onderste van je handpalm tot het topje van de midelvinger. Zoiets hoorde ik of het echt zo is kan ik niet zeggen.
klopt...het snijgedeelte mag niet langer zijn dan de breedte of lengte van de handpalm
dus het lemmet mag wel langer zijn
pi_33075205
ligt er ook aan wie je neersteekt.
pi_33075208
quote:
het mes of alleen het blad?
pi_33075244
verkapt kijk mij stoer zijn met een mes op zak topic!

Hulde!
pi_33075245
quote:
Er bestaat een lijst van verboden wapens en daar staan bepaalde typen messen op die eenvoudigweg altijd verboden zijn.
Wanneer jij een steekwapen op zak hebt dat niet op die lijst staat, moet jij aan kunnen tonen dat je het met een legitieme reden bij je draagt. Anders ben je in beginsel strafbaar.
  woensdag 14 december 2005 @ 16:45:36 #21
132419 melluk
vidi, vici, veni
pi_33075313
volgens mij alleen het blad
pi_33075350
quote:
Categorie 1 wapens waaronder stiletto’s, vlindermessen, valmessen, waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, 7 cm of langer en 14 mm of smaller is, 9 cm of langer is of van een stootplaats is voorzien) e.a. zijn geheel verboden.

Andere opvouwbare messen zijn eveneens verboden indien het lemmet meer dan één snijkant heeft of de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is.

Categorie IV wapens waaronder blanke wapens waarvan het lemmet meer dan een snijkant heeft, degens, zwaarden, sabels en bajonetten mogen door meerderjarigen vrij voorhanden worden gehouden maar niet worden gedragen (in het openbaar).

Een dolkmes (met één snijkant) valt niet onder de wet, tenzij gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij voor geen ander doel zijn bestemd dan om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder één van de andere categorieën vallen, dan is het eencategorie IV, onder 7,wapen. Gaat men dus met een dolkmes op zak naar een discotheek, dan is dat dus een verboden handeling en dus strafbaar.
Justitie.nl
pi_33075817
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:30 schreef SterkStaaltje het volgende:
Is wel noodweer, maar je heb wel een hoop uit te leggen waarom je standaard met een mes op zak loopt.
Voor zelfverdediging; het lijkt me in zo'n geval ook niet al te moeilijk om te laten zien dat dat terecht is.

Als iemand mij aanvalt verdedig ik me ook, al draag ik geen mes bij me. Je kunt zoiets toch niet laten gebeuren, en met al je blauwe plekken naar de politie gaan?
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_33075875
quote:
Dat vind ik echt walgelijke regelgeving; dat impliceert namelijkdat het beter is om hard weg te rennen met je spreekwoordelijke staart tussen je benen, in plaats van het probleem daadwerkelijk op te lossen en een klap terug te geven.

Het proportionaliteitsbeginsel lijkt me een logische zaak, al wordt het wel wat doorgetrokken. Zolang je bij wijze van spreke geen duw met een messteek beantwoord, vind ik het wel kunnen.
Bij een flinke tik lijkt een messteek (mits niet op een fatale plek) me wel op zijn plaats, maar wettelijk ligt dat inderdaad vast anders.
pi_33075963
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:07 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Voor zelfverdediging; het lijkt me in zo'n geval ook niet al te moeilijk om te laten zien dat dat terecht is.
Er bestaat Noodweer en Noodweerexces:
Noodweer kent een 'proportionaliteitsbeginsel', wat betekent dat je niet zomaar iedere bedreiging als een excuus mag zien om zelf naar groter geweld te grijpen...

Bij Noodweerexces kan het wel mogelijk zijn dat je propotioneel zwaarder geweld toewent, vanuit een panieksituatie of als reactie op een bedreiging...

Dat zijn helemaal niet zulke 'makkelijke' rechtzaken en dat is maar goed ook, teveel domme jongetjes lopen wel effe met messen rond en grijpen er veels te makkelijk naar, dat an sich moet al heel streng (maar rechtvaardig) aangepakt worden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_33076206
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:14 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Er bestaat Noodweer en Noodweerexces:
Noodweer kent een 'proportionaliteitsbeginsel', wat betekent dat je niet zomaar iedere bedreiging als een excuus mag zien om zelf naar groter geweld te grijpen...

Bij Noodweerexces kan het wel mogelijk zijn dat je propotioneel zwaarder geweld toewent, vanuit een panieksituatie of als reactie op een bedreiging...

Dat zijn helemaal niet zulke 'makkelijke' rechtzaken en dat is maar goed ook, teveel domme jongetjes lopen wel effe met messen rond en grijpen er veels te makkelijk naar, dat an sich moet al heel streng (maar rechtvaardig) aangepakt worden.
Ik vind het wel begrijpelijk. Als ik in een mindere buurt zou wonen, of wat kleiner zou zijn, of een meisje zou zijn etc. zou ik misschien ook wel wat meenemen. Maar ik heb nu nergens last van.

Rechtszaken zijn nooit makkelijk.

En stel nu dat iemand met een mes op je afkomt, en je een klap verkoopt (met de hand)? Dat maakt het al een stuk bedreigender natuurlijk.
pi_33076334
Ik had vroeger (heeeeeel vroeger) een krantenwijk in het centrum van Roosendaal. Zeker op de vroege zaterdagochtend had ik toch altijd wel een mes bij me hoor. Die maffe figuren die je daar tegenkomt en je krantje willen jatten...opkutten met ze!!

Gewoon ter zelfbescherming dus...voelde me helemaal niet schuldig. Nooit hoeven gebruiken overigens, maar voelde me wel veiliger...
It's been a long time since we laughed together
It's been a long time since we cried
Raise your glass for the comrades we've lost
My friend it's been a long, long time
  woensdag 14 december 2005 @ 18:24:03 #28
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_33077643
ik heb altijd een mes bij me.
als verdediging. maar ook omdat het handig is.
stel:
iemand valt mij aan zonder dat ik uitlok, dat ik dan een dan blauw oog heb en die kerel in coma ligt.

intresseert me geen flikker hij wil mij wat aandoen, dat ik in dit geval hem "voor ben" is pech voor hem.
maar wat ik wel klote vind is dan die straf die erop staat...
hoopte dat het onder noodweer zou vallen..
pi_33078234
quote:
Op woensdag 14 december 2005 18:24 schreef luciferist het volgende:
stel:
iemand valt mij aan zonder dat ik uitlok, dat ik dan een dan blauw oog heb en die kerel in coma ligt.

intresseert me geen flikker hij wil mij wat aandoen, dat ik in dit geval hem "voor ben" is pech voor hem.
Ja maar voor figuren zoals jij maakt onze rechtssprekende macht dan ook graag een uitzondering op een beroep op noodweer.
pi_33078323
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:28 schreef luciferist het volgende:
is dit dan noodweer?
Als je iedere dag een mes (wapen) draagt heeft dat een reden en heb jij daar een bedoeling mee. Als je vervolgens dat mes gebruikt om een aanvaller neer te steken denk ik dat een rechter dit niet zo snel als eenvoudig noodweer af zal doen....
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
pi_33078368
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:28 schreef Springsteen27 het volgende:
Ik had vroeger (heeeeeel vroeger) een krantenwijk in het centrum van Roosendaal. Zeker op de vroege zaterdagochtend had ik toch altijd wel een mes bij me hoor. Die maffe figuren die je daar tegenkomt en je krantje willen jatten...opkutten met ze!!

Gewoon ter zelfbescherming dus...voelde me helemaal niet schuldig. Nooit hoeven gebruiken overigens, maar voelde me wel veiliger...
Hahhahahaa jij gaat je leven gevenvoor je krantje........

Ook al pikken ze al mijn krantjes i don't care...ik ga me daar niet voor lopen verdedigen held
pi_33078415
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:04 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

Als je iedere dag een mes (wapen) draagt heeft dat een reden en heb jij daar een bedoeling mee. Als je vervolgens dat mes gebruikt om een aanvaller neer te steken denk ik dat een rechter dit niet zo snel als eenvoudig noodweer af zal doen....
De reden en bedoeling is zelfverdediging, net als het gebruik.
pi_33078498
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:08 schreef heiden6 het volgende:

[..]

De reden en bedoeling is zelfverdediging, net als het gebruik.
ja goed, dan heb je jezelf voorbereid op gewelddadigheden door een wapen te dragen, probeer dat maar eens uit te leggen als noodweer.
pi_33078536
quote:
stel:

Het lijkt mij zo net of je er al vanuit gaat dat het gaat gebeuren.. Waarom als ik vragen mag??
Ik bedoel, als je áltijd je mes bij je hebt, lijkt me dat je het zelf best wel snel zou gebruiken dan, waarom neem je het anders altijd mee...
Ziggy played guitar
Op donderdag 23 maart 2006 18:21 schreef Zhenar het volgende:
De gedachte alleen al om in de sig van MissBliss te staan maakt mij bronstig als een everzwijn bij volle maan :9~
pi_33079366
Dit is echt iets wat ik altijd al heb willen weten man.
pi_33079429
Ben je zo gehaat dat je een mes nodig hebt om jezef te verdedigen?
pi_33079523
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:11 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

ja goed, dan heb je jezelf voorbereid op gewelddadigheden door een wapen te dragen, probeer dat maar eens uit te leggen als noodweer.
Noodweer is afhankelijk van de situatie. Je bereid jezelf voor op de mogelijkheid dat je aangevallen wordt. En die is er nu eenmaal hè?
pi_33079698
quote:
stel:

probleem is alleen dat dat nooit op straat zal gebeuren overdag (die kans is iig zo klein dat het nutteloos is om daarom een mes op zak te dragen). De enige plek waar er een kans is dat je zonder reden kan worden aangevallen, is in de kroeg oid. Maar om dan een mes bij je te dragen?
Ik heb vaak genoeg bijna ruzie gehad, omdat iemand anders dat graag wou, ik heb altijd gewoon weg kunnen lopen. als je er niet op in gaat doen ook dronken mensen niks.

dus met andere woorden, je bent een pauper.

wat voor mes is het trouwens?
Extremistisch gematigd.
pi_33080139
quote:
Op woensdag 14 december 2005 19:47 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Noodweer is afhankelijk van de situatie. Je bereid jezelf voor op de mogelijkheid dat je aangevallen wordt. En die is er nu eenmaal hè?
je bent paranoïde ofzo?
pi_33080632
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:05 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

je bent paranoïde ofzo?
Ja zo'n post moet je ook gewoon negeren. Zo iemand bewijst dat ie totaal geen benul heeft van hoe noodweer in z'n werk gaat.
pi_33080769
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:05 schreef ikbeneenkiwi het volgende:

[..]

je bent paranoïde ofzo?
Nee, gewoon realistisch. Mij is nog nooit zoiets overkomen, en de kans is klein, maar als je denkt dat je onaantastbaar bent moet je naar een psychiater.
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:19 schreef Morrigun99 het volgende:

[..]

Ja zo'n post moet je ook gewoon negeren. Zo iemand bewijst dat ie totaal geen benul heeft van hoe noodweer in z'n werk gaat.
Dat staat los van elkaar, verheven zieltje.
  woensdag 14 december 2005 @ 20:24:39 #42
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_33080838
Goed man... Dat je een mes bij je hebt.

Kan je jezelf mooi verdedigen tegen één of andere debiel die met een mes rond loopt.

Jawohl Herr Kaloin!
pi_33080924
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:24 schreef Captain_Chaos het volgende:
Goed man... Dat je een mes bij je hebt.

Kan je jezelf mooi verdedigen tegen één of andere debiel die met een mes rond loopt.

En er wat mee doet.

Als je wat beter zou kunnen lezen had je wellicht eerder begrepen dat ik geen mes bij me heb.
  woensdag 14 december 2005 @ 20:28:26 #44
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_33081033
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:26 schreef heiden6 het volgende:

[..]

En er wat mee doet.

Als je wat beter zou kunnen lezen had je wellicht eerder begrepen dat ik geen mes bij me heb.
Als je mijn post wat beter had kunnen plaatsen had je me niet hoeven betichten van slecht lezen.

Jawohl Herr Kaloin!
pi_33081063
Noodweer wordt genoemd een 'rechtvaardigingsgrond'. Dat betekent dat wie in noodweer handelt volgens het recht juist handelt en dat ieder ander, die in een vergelijkbare situatie op dezelfde wijze optreedt, erop mag vertrouwen dat ook hij van de rechter gelijk krijgt.
Het is een soort eigenrichting die toelaatbaar is in zeer dringende omstandigheden wanneer de overheid en zijn organen niet de op dat moment noodzakelijke bescherming kunnen geven.
Het moet daarbij in ieder geval gaan om een concrete, echte aanval. Alleen de angst dat een dergelijke aanval zal volgen, rechtvaardigt niet dat iemand zelf alvast tot agressie overgaat.
Duidelijk genoeg?
pi_33085474
De wet, de wet... Wat is belangrijker, je veiligheid of je vrijheid? Gewoon doen.
pi_33085632
quote:
Op woensdag 14 december 2005 22:15 schreef TheDon1985 het volgende:
De wet, de wet... Wat is belangrijker, veiligheid of je vrijheid? Gewoon doen.
waar hangen jullie uit zeg? ik loop nóoit met wat voor wapens dan ook rond, en voel daar ook nimmer noodzaak toe...
pi_33085835
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:29 schreef ikbeneenkiwi het volgende:
Noodweer wordt genoemd een 'rechtvaardigingsgrond'. Dat betekent dat wie in noodweer handelt volgens het recht juist handelt en dat ieder ander, die in een vergelijkbare situatie op dezelfde wijze optreedt, erop mag vertrouwen dat ook hij van de rechter gelijk krijgt.
Het is een soort eigenrichting die toelaatbaar is in zeer dringende omstandigheden wanneer de overheid en zijn organen niet de op dat moment noodzakelijke bescherming kunnen geven.
Het moet daarbij in ieder geval gaan om een concrete, echte aanval. Alleen de angst dat een dergelijke aanval zal volgen, rechtvaardigt niet dat iemand zelf alvast tot agressie overgaat.
Duidelijk genoeg?
Agressie komt van de agressor, degene die het initiatief neemt tot conflict. Terugslaan is dus per definitie niet agressief.
pi_33087306
waarom dan een mes?
waarom geen pepperspray? dat is misschien nog wel effectiever dan een mes. en een bijkomend voordeel is dat je de ander geen blijvend letsel toe brengt, waardoor je minder strafbaar bent.
Extremistisch gematigd.
pi_33087425
quote:
Op woensdag 14 december 2005 22:24 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Agressie komt van de agressor, degene die het initiatief neemt tot conflict. Terugslaan is dus per definitie niet agressief.
agres·sie (de ~ (v.), ~s)
1 bedreiging of aantasting met geweld
2 vijandelijke aanval

Terugslaan is dus ook agressief. Maar goed, dat is een nietszeggende semantische discussie.
Terugslaan is niet laakbaar, en valt dus onder noodweer. Steken wanneer iemand je een keer slaat, is niet per se noodweer-exces. Dat geldt alleen als je in paniek oid disproportioneel geweld toepast.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
  woensdag 14 december 2005 @ 23:03:40 #51
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_33087565
Zorg dat je een appel bij je hebt. Als de rechter vraagt waarom je een mes bij je had, dan zeg je dat je een appeltje te schillen had
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_33087754
pff

als k ga stappen heb k pepperspray en iets om mee te snijden mee. Hier in rotterdam-zuid ga je echt niet voor de lol in je eentje over straat na 21u 's-nachts. En ja, ik weet wel dat die dingen verboden zijn, maar iemand aanvallen/beroven/in elkaar timmeren/verkrachten/ whatever is ook niet tof.

Het zal vast niet mogen allemaal maar ik denk dat het meerendeel van de mensen die zoiets kan overkomen toch eieren voor zijn geld kiest. En dat betekent o.a. dat je de kans op een onaangemane ervaring tot een minimum beperkt. Denk ik.
pi_33087884
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:22 schreef heiden6 het volgende:

Dat staat los van elkaar, verheven zieltje.
Wacht even....jij beweert dat het nemen van voormaatregelen en noodweer los van elkaar staan??
pi_33087910
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:11 schreef Morrigun99 het volgende:

[..]

Wacht even....jij beweert dat het nemen van voormaatregelen en noodweer los van elkaar staan??
voor de wet wel, en terecht vind ik.
Extremistisch gematigd.
pi_33087968
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:08 schreef Perruche het volgende:
pff

als k ga stappen heb k pepperspray en iets om mee te snijden mee. Hier in rotterdam-zuid ga je echt niet voor de lol in je eentje over straat na 21u 's-nachts. En ja, ik weet wel dat die dingen verboden zijn, maar iemand aanvallen/beroven/in elkaar timmeren/verkrachten/ whatever is ook niet tof.

Het zal vast niet mogen allemaal maar ik denk dat het meerendeel van de mensen die zoiets kan overkomen toch eieren voor zijn geld kiest. En dat betekent o.a. dat je de kans op een onaangemane ervaring tot een minimum beperkt. Denk ik.
Jij woont dan ook in een uitzonderlijke pauperbuurt.
pi_33087996
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:12 schreef P8 het volgende:

[..]

voor de wet wel, en terecht vind ik.
Nou dat is dus onzin. De Hoge Raad heeft in meerdere arresten aangenomen dat het strafbaar was om jezelf voortdurend te wapenen tegen eventuele aanvallen, waar geen concrete verwachting voor bestaat.
Als zich dan zo'n situatie voordoet en jij verdedigt je én je beroept je daarna op noodweer (-exces) heb je kans dat het beroep niet opgaat.
pi_33088253
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:11 schreef Morrigun99 het volgende:

[..]

Er werd geïmpliceerd dat het lastig is om noodweer hard te maken als je een wapen bij je hebt, en dat is onzin. Of het wel of geen noodweer is staat los van wapenbezit.

Dat jij een mesje bij je draagt voor noodgevallen, betekent niet dat je erop uit bent om mensen neer te steken. Maar als iemand jou met een mes bedreigt ben je toch ook blij als je er zelf een bij je hebt, al was het maar omdat je dan wat zelfverzekerder bent. Je kunt je immers beter verdedigen als dat nodig is, in geval van noodweer dus.
pi_33088358
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:14 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Jij woont dan ook in een uitzonderlijke pauperbuurt.
hou je mond

mijn buurt is voor stoere mensen, die met hele grote autos laten zien wat een kleine peimel ze hebben. Helaas worden ze daar agressief van. Maar ja.
pi_33088465
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:25 schreef Perruche het volgende:

[..]

hou je mond

mijn buurt is voor stoere mensen, die met hele grote autos laten zien wat een kleine peimel ze hebben. Helaas worden ze daar agressief van. Maar ja.
Jij hebt niet eens een fiets, dus wat moet ik daaruit concluderen?
pi_33088617
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:28 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Jij hebt niet eens een fiets, dus wat moet ik daaruit concluderen?
mwheeee ik heb wel een fiets. alleen hij is stuk en ik ben te lui om 50 meter naar de fietsenmaker te lopen. Dat is dus andere koek.

offtopic he, ik had vandaag pepernoten gekocht! die zijn nu nog veel lekkerder, kei rebels om zo op 14 december nog pepernoten te eten
pi_33089083
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:32 schreef Perruche het volgende:

[..]

mwheeee ik heb wel een fiets. alleen hij is stuk en ik ben te lui om 50 meter naar de fietsenmaker te lopen. Dat is dus andere koek.

offtopic he, ik had vandaag pepernoten gekocht! die zijn nu nog veel lekkerder, kei rebels om zo op 14 december nog pepernoten te eten
Vertel mij wat. Dit weekend ga ik zeker een halve kilo opeten.
pi_33089156
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:46 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Vertel mij wat. Dit weekend ga ik zeker een halve kilo opeten.
na-aper

pepernoten of kruidnoten? met of zonder chocola?

dit is wel offtopic. Ik ga even iets nuttigs doen (voor mijn begrippen)
pi_33089408
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:39 schreef melluk het volgende:

[..]

klopt...het snijgedeelte mag niet langer zijn dan de breedte of lengte van de handpalm
dus het lemmet mag wel langer zijn
Complete onzin, helaas. met 3 sec. zoeken vind je het juiste antwoord. Dit is een fabeltje.
En voor de mensen die iemand die de hele dag met een mes loopt raar vinden: soms gebruik je het ook voor wat anders dan iemand neersteken, bijvoorbeeld je werk. Ik denk eerder dat iemand die een mes ziet en gelijk denkt neersteken raar aan moet worden gekeken.
pi_33089552
en weet je zoiets kan tegen je gebruikt worden je eigen wapen dus, daar wel eens aan gedacht?
Salsa Española
pi_33089720
quote:
stel:

Je zou jezelf eens na moeten laten kijken.
pi_33090365
quote:
Op donderdag 15 december 2005 00:03 schreef SimtekF1 het volgende:

[..]

Je zou jezelf eens na moeten laten kijken.
Waarom zou hij dat moeten doen? Een aanvaller behoort je dankbaar te zijn voor elk stukje geweld dat je achterwege laat. Gebeurt dat niet, dan heeft hij gewoon pech gehad. Daar is het een aanvaller voor.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheDon1985 op 15-12-2005 00:41:38 ]
pi_33090845
Doe normaal man.
Stel je voor dat iedereen een wapen op zak zou hebben, voel je je dan nog steeds zo veilig?
Het lost niks op en mocht er een keer wat gebeuren verneuk je je eigen leven er ook nog eens mee.
pi_33094646
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:08 schreef Perruche het volgende:
als k ga stappen heb k pepperspray en iets om mee te snijden mee. Hier in rotterdam-zuid ga je echt niet voor de lol in je eentje over straat na 21u 's-nachts. <knip>
Haha je gaat niet voor je lol stappen? Als het echt zo erg is ga je toch gewoon niet?

Mensen die hier pro-geweld zijn lopen zeker ook altijd mee in de stille tochten? Iemand die met een mes op straat rondloopt verdient het gewoon om door een uitsmijter in elkaar geslagen te worden.
Hoe kun je iemand neersteken nou gelijk stellen aan klappen krijgen? Een beetje weldenken mens ziet dat verschil toch? Moet je zien hoe opgefokt je raakt van met een mes op straat lopen. Straks trek je dat ding nog omdat iemand per ongeluk struikelt en jouw kant op valt....
pi_33102360
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:58 schreef Salsagirl het volgende:
en weet je zoiets kan tegen je gebruikt worden je eigen wapen dus, daar wel eens aan gedacht?
ja dat weet ik
pi_33102449
quote:
Op donderdag 15 december 2005 08:43 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Haha je gaat niet voor je lol stappen? Als het echt zo erg is ga je toch gewoon niet?

Mensen die hier pro-geweld zijn lopen zeker ook altijd mee in de stille tochten? Iemand die met een mes op straat rondloopt verdient het gewoon om door een uitsmijter in elkaar geslagen te worden.
Hoe kun je iemand neersteken nou gelijk stellen aan klappen krijgen? Een beetje weldenken mens ziet dat verschil toch? Moet je zien hoe opgefokt je raakt van met een mes op straat lopen. Straks trek je dat ding nog omdat iemand per ongeluk struikelt en jouw kant op valt....
hoho, dat zei ik niet.
Tuurlijk ga ik wel voor mijn lol stappen, die activiteit vind ik erg leuk, zeker als je vervolgens bijv. met de auto naar huis gaat. De bezigheid NA het stappen (evt. om 3 uur snachts alleen door rotterdam zuid naar huis) vind ik echter een stuk minder. Ik ga mijn sociale leven echter niet alten afhangen van de pauperbuurt waar ik nou toevallig in woon.

Daarbij ben ik zeker niet voor geweld, je kan me misschien zelfs pacifist noemen, maar meisjes zijn nou eenmaal kwetsbaarder (over het algemeen). Ik zal dus ook nooit iets gebruiken als het niet echt nodig is. Hoogstwaarschijnlijk zelfs in zo'n situatie niet omdat je dan bijv. compleet overrompeld bent... maar goed, voor mij is het dus voornamelijk voor het in-geval-dat. En hier in de buurt is dat niet eens zo onmogelijk. helaas.

(en kom nu niet aan met van die dingen ga dan verhuizen, want nee, daar heb ik het geld enzo niet voor )
pi_33105340
Pfff, zoiets zou ik niet volhouden.
Ik zou sowieso verhuizen, geld of niet
pi_33105547
ik ben bikkel
en het is niet zo erg als ik het hier schets hoor, maar je kunt iig wel beter het zekere voor het onzekere nemen. Vind ik.
pi_33106738
Rotterdam Zuid aka The Hood........prachtig.... jij neemt een wapen mee als je uitgaat, waar ga je uit? Word je niet gefouillerd?
pi_33106822
Zorg eerst maar dat je weet hoe je met een mes moet omgaan, anders heb je meer kans jezelf te verwonden.
  donderdag 15 december 2005 @ 17:24:23 #75
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_33107128
dat lijkt mij logisch. batuurlijk weet je wel hoe jer mee om moet gan, misschien niet zoals steven seagal maar dan nog, een BEETJE oefenen kan nooit kwaad
pi_33107232
als je uit noodweer een mes trekt dan is de kleinste verwonding al poging tot doodslag geloof ik.
&lt;b&gt;This world is one of sadness. Battle brings death. Death brings sorrow. The living may not hear them. Their voices may fall upon deaf ears. But make no mistake - the dead... are not silent.
&lt;/b&gt;
pi_33107984
Ik heb ook altijd een zakmes bij me, alleen niet met uitgaan.
Heb het mes nog nooit gebruikt als wapen, maar ontzettent vaak als gereedschap, en dan was ik ook blij dat ik dat mes bij me had. Daarom snap ik ook niet dat mensen je altijd zo raar aankijken als je zegt dat je een mes bij je hebt, het is namelijk gereedschap, en geen wapen!
Save a mouse, eat a pussy.
pi_33119010
quote:
Op donderdag 15 december 2005 17:59 schreef -calimero- het volgende:
Ik heb ook altijd een zakmes bij me, alleen niet met uitgaan.
Heb het mes nog nooit gebruikt als wapen, maar ontzettent vaak als gereedschap, en dan was ik ook blij dat ik dat mes bij me had. Daarom snap ik ook niet dat mensen je altijd zo raar aankijken als je zegt dat je een mes bij je hebt, het is namelijk gereedschap, en geen wapen!
Het is maar net waar diegene hem voor gebruikt. Als jij het zou gebruiken indien iemand anders je aanvalt met een mes is het ook een wapen.
Een mes is een wapen en een stuk gereedschap.
Te audire non possum. Musa sapientum fixa est in aure.
pi_33119139
Hmmm ligt er ook aan waar je bent of het noodweer is en of je het kunt bewijzen.

Maar waarom zou je iemand meteen met een mes aanvallen? Omdat je het bij hebt?

Iemand zou bij mij toch echt wel hele gekke dingen moeten doen wil ik hem met een mes aanvallen om mijzelf te verweren.
Niet mieten! Door gieten!
pi_33119186
quote:
Op donderdag 15 december 2005 17:29 schreef The_Mavericks het volgende:
als je uit noodweer een mes trekt dan is de kleinste verwonding al poging tot doodslag geloof ik.
Dat denk ik dus ook.

Als er bijv. een gast hier op straat loopt en die valt mij om wat voor een reden dan ook aan en ik trek een mes en steek, dan ben ik de lul (nou ja kut...)
Niet mieten! Door gieten!
pi_33119373
Als je bedenkt dat je niet bewust een voorwerp bij de hand mag hebben (waarmee je iemand kan verwonden, knuppel e.d.) mocht er thuis bij je ingebroken worden, en je dit toch doet .. iemand er mee flink mee slaat, en vervolgens JIJ aangeklaagd word .. is het ook niet zo moeilijk om te bedenken dat je tijdens het navigeren op straat geen mes mag trekken in een bedreigende situatie
pi_33120591
quote:
Op donderdag 15 december 2005 23:26 schreef XiChico het volgende:
Als je bedenkt dat je niet bewust een voorwerp bij de hand mag hebben (waarmee je iemand kan verwonden, knuppel e.d.) mocht er thuis bij je ingebroken worden, en je dit toch doet .. iemand er mee flink mee slaat, en vervolgens JIJ aangeklaagd word .. is het ook niet zo moeilijk om te bedenken dat je tijdens het navigeren op straat geen mes mag trekken in een bedreigende situatie
gelukkig hebben hiervoor het bernardsfonds ofzo toch?
Extremistisch gematigd.
pi_33121337
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:30 schreef hobbs het volgende:
Noodweer exces heet dat. En dat kan wel strafbaar zijn.

Ligt aan de situatie, de omstandigheden en het mes.
Waarom is het exces?
Volgens mij gewoon noodweer hoor, zou niet weten waarom het in dit geval exces betreft?
Bij een succesvol beroep op exces is wel wat meer nodig dan het voorbeeld dat geschetst is.

[ Bericht 9% gewijzigd door kevin85 op 16-12-2005 00:34:02 ]
pi_33125413
quote:
Op donderdag 15 december 2005 23:26 schreef XiChico het volgende:
Huisvredebreuk mag je niet verdedigen; je eigen lijf wel.
pi_33125678
quote:
Op woensdag 14 december 2005 23:22 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Er werd geïmpliceerd dat het lastig is om noodweer hard te maken als je een wapen bij je hebt, en dat is onzin. Of het wel of geen noodweer is staat los van wapenbezit.

Dat jij een mesje bij je draagt voor noodgevallen, betekent niet dat je erop uit bent om mensen neer te steken. Maar als iemand jou met een mes bedreigt ben je toch ook blij als je er zelf een bij je hebt, al was het maar omdat je dan wat zelfverzekerder bent. Je kunt je immers beter verdedigen als dat nodig is, in geval van noodweer dus.
Verboden wapenbezit doet inderdaad niets af aan een noodweer beroep. Het nemen van strafbare voorzorgmaatregelen echter wel. Als jij weet dat de kans enorm groot is dat iemand je aan gaat vallen (op welke manier dan ook) is het verdedigen met een (verboden) wapen een afbreuk aan een noodweerberoep.
Dat was eigenlijk mijn punt. Ik weet namelijk niet zeker onder welke categorie ts in te schalen is.
pi_33133463
quote:
Op woensdag 14 december 2005 16:28 schreef luciferist het volgende:
is dit dan noodweer?
maar je hebt het idee, dat je wel is aabgevallen kan worden of vanwaar deze intresse
Ajax!!
pi_33135043
Dat had ik laatst ook. Ik was bij een vriendin en die houdt nogal van katten. We waren bezig in de keuken ( met eten maken, niet iets anders ) en ineens sprong één van haar katten van de hoge koelkast op het aanrecht. Ik was bezig met het snijden van was groenten en had dus een groot hakmes in mijn hand. Ik schrok me dood toen die kat ineens voor m'n neus vloog en sneed de kat zo doormidden in een reflex.
En hij zei: "Ik ben de trotse bezitter van een lege ondertitel."
pi_33135116
Als je een mes op zak hebt, en je steekt daarmee iemand neer, en hij overlijdt, is dat moord met voorbedachte rade, aangezien je dat mes al bij je had.

Mocht het zich voorkomen, dat je een mes pakt wat ergens ligt, hetzij een keukenmes, dan is het verdediging, doodslagof whatever de rechter er van maakt..
  vrijdag 16 december 2005 @ 15:52:54 #89
24184 speedfreakssj
pi_33136582
eigenlijhk best achterlijk
dat wil dus zeggen dat alsd iemand mij aanvalt en ik heb toevallig een mes bij me wat voor mij gereedschap is en hij bedreigt mij met een vurwapen waarop ik hem overmeester en in het poroces verwond met het mes dan ben IK strafbaar?
wat dat betreft ben ik wel voor het amerikaanse model, kom je in uiemands huis? dan heb je de kans neergemaaid te worden.
ben ik ook wel voor.
pi_33136822
Als iemand mij met de dood bedreigt dmv een wapen en ik ben zelf gewapend, dan kunnen ze hem afvoeren in een lijkzak .
Ik zou wel zoveel mogelijk mn sporen uitwissen, maar in NL zit je maximaal een keer 2 jaar voor zoiets . Maximaal .
pi_33166254
noodweer geldt volgens mij alleen als vrijwaring als je iemand met een zelfde soort wapen pakt als hij jou wil doen... maar weet het niet zeker.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_33169033
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 18:19 schreef Pappie_Culo het volgende:
noodweer geldt volgens mij alleen als vrijwaring als je iemand met een zelfde soort wapen pakt als hij jou wil doen... maar weet het niet zeker.
Nee, dat is geen criteria.
  zaterdag 17 december 2005 @ 20:37:04 #93
24184 speedfreakssj
pi_33170424
als iemand je in je hius bedreigt met een pistool en je steet hem dood dan lijkt het me toch echt wel zelfverdediging hoor.
desnoods electrocuteer ik hem.
OK, als ik hem nu doodschiet OK, maar als ik hem afmaak met conventionele middelen dan denk ik dat er weinig ana het handje is als de inbreker/indringer mij met een vuurwapen bedreigt.
  zaterdag 17 december 2005 @ 21:11:19 #94
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_33171610
Ik snap die politie regels hier niet.
Als je zelf niks bij je hebt maar wél wordt neergestoken en op IC komt en littekens en
trauma overhoudt. Zit je NIET fout. Maar zit je wel met de shit.
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
pi_33171840
Als ik zit te vissen;en dat is bij zonnig weer vaak.Ben ik dan ook een pauper omdat ik een mes bij me heb(evt voor verdediging?)....
pi_33180577
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 21:18 schreef Cattara het volgende:
Als ik zit te vissen;en dat is bij zonnig weer vaak.Ben ik dan ook een pauper omdat ik een mes bij me heb(evt voor verdediging?)....
nee, dan ben je een pauper omdat je vist
nee maar dat is anders. een mes bij je dragen puur ter zelfverdediging is kansloos. Laten we dan meteen maar zoals in amerika vuurwapens legaal maken.

zoals ik al eerder zei: koop pepperspray. Veel effectiever dan een mes, plus je brengt de ander geen blijvend letsel toe. Met een mes kan je missen, met pepperspray bijna niet, en je hebt natuurlijk een bereik van een paar meter, met een mes hooguit 1.
Extremistisch gematigd.
pi_33180743
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 20:37 schreef speedfreakssj het volgende:
als iemand je in je hius bedreigt met een pistool en je steet hem dood dan lijkt het me toch echt wel zelfverdediging hoor.
desnoods electrocuteer ik hem.
OK, als ik hem nu doodschiet OK, maar als ik hem afmaak met conventionele middelen dan denk ik dat er weinig ana het handje is als de inbreker/indringer mij met een vuurwapen bedreigt.
volgens mij zijn dit sowieso pittige dilemma's voor het gerecht. Als je een inbreker 20 keer in zijn ribben steekt, dan zal je waarschijnlijk horen dat je het ietwat overdone hebt, en dan zul je ook wel een straf krijgen. Ik denk dat als je zelf een vuurwapen in huis hebt, en de inbreker neerschiet, dat je dan alleen een straf krijgt voor verboden wapenbezit. En de schoonmaakkosten zullen ook wel voor eigen rekening zijn

Maar probeer het ook van de andere kant te bekijken. Stel dat je met een inbreker in jouw huis mag doen wat je wilt, dan kan dat verdraaid worden. Dan heb je in feite een legale manier om iemand te vermoorden.
Extremistisch gematigd.
pi_33184000
quote:
Op zondag 18 december 2005 01:27 schreef P8 het volgende:

[..]

volgens mij zijn dit sowieso pittige dilemma's voor het gerecht. Als je een inbreker 20 keer in zijn ribben steekt, dan zal je waarschijnlijk horen dat je het ietwat overdone hebt, en dan zul je ook wel een straf krijgen. Ik denk dat als je zelf een vuurwapen in huis hebt, en de inbreker neerschiet, dat je dan alleen een straf krijgt voor verboden wapenbezit. En de schoonmaakkosten zullen ook wel voor eigen rekening zijn

Maar probeer het ook van de andere kant te bekijken. Stel dat je met een inbreker in jouw huis mag doen wat je wilt, dan kan dat verdraaid worden. Dan heb je in feite een legale manier om iemand te vermoorden.
een inbreker 20 keer in zijn ribben steken wordt niet gezien als noodweer exces hoor
de daad van de inbreker (inbreken) is daarbij onevenredig aan die van jou (iemand dood maken door middel van 20 messteken)

Dat gaat ook op voor de vuurwapentheorie. Als je bovendien een vergunning hebt voor dat vuurwapen, ben je verplicht het in een kluis te bewaren en gescheiden van de munitie. Eer dat je dat gebruiksklaar hebt is je inbreker al weg
pi_33223815
neem een vork
  maandag 19 december 2005 @ 23:34:43 #100
90563 luciferist
proud owner of a penis
pi_33232356
quote:
Op zondag 18 december 2005 01:20 schreef P8 het volgende:

[..]

nee, dan ben je een pauper omdat je vist
nee maar dat is anders. een mes bij je dragen puur ter zelfverdediging is kansloos. Laten we dan meteen maar zoals in amerika vuurwapens legaal maken.

zoals ik al eerder zei: koop pepperspray. Veel effectiever dan een mes, plus je brengt de ander geen blijvend letsel toe. Met een mes kan je missen, met pepperspray bijna niet, en je hebt natuurlijk een bereik van een paar meter, met een mes hooguit 1.
ja vriendin van mij kreeg een tog uurtjes bij halt voor pepperspray bij zich hebben. een mes daarin tegen mocht ik wel
  maandag 19 december 2005 @ 23:36:07 #101
45511 TimmyAsd
Raise your hands motherfuckers
pi_33232409
Als ik wegga 's avonds neem ik iig iets mee waa ik me mee kan verdedigen..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')